پزشکی

علت احساس سرما در پشت کمر

سردی دست و پا  یا احساس یخ زدگی در دست و پاها عارضه ­ای است که به دلیل عوامل مختلف مانند آنمی و فقر آهن، بیماری­های قلبی و عروقی، دیابت و سندرم رینود روی میدهد. پزشک برای تشخیص علت سردی دست و پا در افراد از آزمایشات خون کمک می­گیرد. برای درمان این مشکل علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، اصلاح و بهبود سبک زندگی نیز بسیار سودمند است.

درمان سردی دست و پا بوسیله سمپاتکتومی با امواج رادیویی

 

چه کاری می­توانیم برای سردی دست و پا انجام دهیم؟

بدن انسان طوری طراحی شده است که دمای خود را تنظیم می­نماید. وقتی بیرون سرد است، بدن شما مطمئن می‌شود که خون جاری به ماهیچه و اندام‌های حیاتی را حفظ می‌کند تا آن‌ها را گرم نگه دارد. این امر می‌تواند میزان جریان خون را به دست‌ها و پاهای شما تغییر دهد و باعث شود که سردی دست و پا را تجربه کنید. این طبیعی است. رگ‌های خونی، هنگام سرد شدن، در دست و پاهای شما منقبض می‌شوند (اسپاسم) تا از اتلاف گرما در شریان­های حیاتی و مهم شما جلوگیری شود.

برخی افراد هستند که بدون یک بیماری زمینه­ ای، دارای دست و پاهای سردتری هستند. این یک حالت و شرایط متداول است. زمانی که دست‌ها و پاهای شما به طور طبیعی سردتر از سایر نقاط بدن هستند، ممکن است فقط لازم باشد در هوای سرد احتیاط بیشتری بکنید تا از آن‌ها محافظت کنید.

اما اگر پاها و دستان شما دائماً سرد است و این حالت برای شما ناراحت کننده است و یا اگر علائم بیشتری مانند تغییر رنگ انگشتان را مشاهده می­کنید، کارهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

در اینجا می­توانید پیرامون احساس سرما در دست و پا و آنچه می­توانید در درمان سردی دست و پا انجام دهید بیشتر بدانید.

اگر اغلب در مکان­های سرد حضور دارید

بعضی از افراد در محیط­های بسیار سرد کار می­کنند، زندگی می­کنند و یا بازی می­کنند. افرادی که در حوزه بسته­ بندی گوشت یا در سردخانه­ ها فعالیت می­کنند، پرسنل نظامی، کوهنوردان، شکارچیان، افراد فعال در حوزه سیم­ کشی هوایی و کارگران امداد و نجات از افرادی هستند که به لباس‌های محافظ خاص نیاز دارند تا آن‌ها را تا جای ممکن گرم نگه دارند.

بودن در یک محیط بسیار سرد، خطر سرمازدگی، آسیب‌های دائمی به دست‌ها و پاها و یخ زدگی دست و پا را به همراه دارد. به علاوه، این خطر وجود دارد که توانایی کار تجهیزات اضطراری با سرمای شدید مختل گردد.

منابع معتبر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کار کردن در یک محیط دائماً سرد به شما کمک می‌کند که به آن عادت کنید و از آسیب و صدمه جلوگیری کنید یا خیر. بنابر گفته مرکز بهداشت و ایمنی کار کانادا (CCOHS)، برخی افراد می‌توانند سرما را تحمل کنند. برای مثال، ماهیگیران می‌توانند با دستان برهنه در هوای بسیار سرد کار کنند.

این مرکز خاطر نشان کرده­است که زنان در معرض خطر بیشتری از آسیب سرما خوردگی قرار دارند، زیرا دست‌ها و پاهای آن‌ها سریع­تر سرد می شود.

 

راه‌هایی برای گرم کردن پاها و دست‌ها

مهم نیست که چه چیزی باعث سرمای دست و پاهای شما شده است، این مهم است که آن‌ها را براحتی گرم کنید. در اینجا راه‌هایی برای رفع سردی دست و پا ارائه می­شود:

  • در انتخاب لباس­ها محتاط باشید: کلاه، دستکش، جوراب گرم و یک کت گرم در هوای سرد بپوشید. برای گرم نگه داشتن اندام­های حیاتی خود لایه لایه لباس بپوشید و لباس‌های تنگ نپوشید. برخی افراد روسری یا ژاکت­ های یقه اسکی را برای گرم نگه داشتن خود مفید می­دانند.
  • به بچه‌ها کمک کنید بدانند چه کاری در زمان سرما باید انجام دهند: در مورد کودکان، اطمینان حاصل کنید که آنها لباس گرمی می‌پوشند و به آنها بگویید اگر احساس سرما می‌کنند، داخل خانه ‌شوند.
  • جوراب و پاپوش بپوشید: اگر داخل خانه سرد است، یک ژاکت و جوراب گرم بپوشید.
  • هر روز ورزش کنید: برای بهبود جریان خون هر روز ورزش کنید از جمله پیاده­روی.
  • یک نرمش سریع انجام دهید: سعی کنید از حرکت پروانه برای حرکت دادن خون خود استفاده کنید. در حالی که نشسته هستید انگشتان پایتان را تکان دهید و با پاهای خود دایره‌ای بکشید. اگر عضلات سفت هستند، با هر انگشت حلقه­ هایی را در هوا بکشید. برای بهبود جریان خون، حلقه­ های گسترده­ای را در هوا با دست­ های خود ایجاد کنید. این کار به بهبود سردی دست و پا کمک می­کند.
  • مرتب در فضای اطراف حرکت کنید: وقت بگذارید حداقل هر نیم ساعت از بلند شوید تا به حرکات کششی یا پیاده­ روی بپردازید.
  • از پدهای گرم­ کننده برقی استفاده کنید: پدهای حرارتی الکتریکی در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف ارائه شده است که می‌توانید برای قسمت‌های مختلف بدنتان از آنها استفاده کنید.
  • برای پا، از یک پد گرمایشی در قسمت تحتانی کمر استفاده کنید: از پدهای گرمایشی در نواحی حساس بدن مانند کمر و پاهایتان در هنگام استراحتِ شب استفاده کنید. این کار می‌تواند به رگ‌های خونی شما کمک کند که باز شوند و خون بیشتری به پاهای شما وارد کنند و درنتیجه از یخ زدگی دست و پا جلوگیری می­شود.
  • چیز گرمی را در دستانتان نگه دارید: یک نوشیدنی گرم را در دستتان داشته باشید تا سردی دست و پا را کاهش دهید.
  • ماساژ سریع: دست‌ها و پاهای خود را تند و سریع ماساژ دهید.
  • دستگاه­ های گرمایشی را در دسترس داشته باشید: هنگامی که در سرمای بیرون هستید و سردی دست و پا دارید از وسایل گرمایشی یکبار مصرف یا دارای قابلیت استفاده مجدد برای گرم کردن دست و پاهایتان استفاده کنید. فروشگاه­ های آنلاین این لوازم را به فروش می­رسانند.

نکات تخصصی در مورد گرم نگه داشتن دست­ ها و پاها

متخصصان برای گرم نگه داشتن دست و پا در فضاهای سرد مواردی را توصیه میکنند. این توصیه های ساده برای گرم شدن بدن در شرایط سرد مفید هستند:

  • به جای دستکش ساده، دستکش یک انگشتی بپوشید. به این دلیل که این دستکش­ های بی پنجه انگشتان شما را کنار هم نگه می‌دارد و گرما را حفظ می‌کند و از یخ زدگی دست و پا جلوگیری میکند.
  • با واکس پارافین دست و پاهای خود را مرطوب کنید. برای گرم کردن دست و پا و تسکین آرتروز از وان موم پارافین استفاده کنید. شما می­توانید یک کیت موم سازی خریداری کنید تا این کار در خانه انجام شود. پس از غوطه ور کردن دستان خود در پارافین ، یک کیسه پلاستیکی را در اطراف آنها قرار دهید تا گرما در آن حفظ شود، و سپس دستان خود را در حوله بپوشانید.
  • از گرما به همراه رطوبت استفاده کنید. همچنین بسته­ های گرمای مرطوب برای رفع سردی دست و پا توصیه می­شود که می­توانید در مایکروویو گرم کنید. شما می‌توانید این پک­ها را از بازارهای تخصصی خریداری کنید. آن‌ها پر از لوبیا، برنج، یا سایر غلات هستند که گرمای مرطوب هنگام مایکروویو کردن آنها ایجاد می شود. گرمای مرطوب بهتر به بدن نفوذ می­کند.
  • از تماس مستقیم با مواد و وسایل منجمد اجتناب کنید. در صورت ابتلا به سندرم رینود و یا سردی دست و پا از بخش­های فریزر در فروشگاه ها دوری کنید و اگر لازم است وارد فریزر شوید، از دستکش استفاده کنید.
  • به درمان با بیوفیدبک توجه کنید. تکنیک دیگری که به طور موفقیت‌آمیز در درمان سردی دست و پا مورد استفاده قرار گرفته است، بیوفیدبک دما است. این کار از تصاویر ذهنی برای افزایش گردش خون استفاده می‌کند. شما به یک درمانگر نیاز دارید که این کار را انجام دهید. شما از تصاویر ذهنی استفاده می­کنید مانند اینکه دستان خود را در ماسه گرم حرکت می­دهید تا به افزایش درجه حرارت دست کمک کند.

در ادامه بیایید با دقت بیشتری به شرایط خاص سلامتی که ممکن است از علل سردی دست و پا باشد، نگاه کنیم. این موارد شامل سندروم رینود و شرایط دیگر است که می‌تواند بر گردش خون تاثیر بگذارد.

علل ایجاد سردی دست و پا

بسیاری از عوامل موجب سردی دست و پا می­شوند. بدن شما دارای یک پایه و واکنش طبیعی به دمای سرد است. شایع­ترین شرایط مرتبط با سلامتی که می­تواند باعث ایجاد سرما در اندام و سردی دست و پا شود، مربوط به گردش خون ضعیف یا آسیب عصبی در دست­ها یا پاها است. برخی از احتمالات درباره علت سردی دست و پا را در ادامه بررسی می­کنیم:

آنمی (کم خونی)

آنمی شرایطی است که تعداد گلبول­های قرمز خونِ سالم و دارای عملکرد مناسب نسبت به حالت طبیعی و نرمال کمتر است. این مشکل از کمبود آهن ناشی می­شود. وقتی کمبود آهن دارید، گلبول‌های قرمز شما ممکن است به اندازه کافی هموگلوبین (پروتئین پر از آهن) نداشته باشند تا اکسیژن را از ریه‌های شما به بقیه بدن منتقل کنند. در نتیجه موجب یخ زدگی دست و پا می­شود.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید!

یک آزمایش خون می‌تواند مشخص کند که آیا خون شما دارای سطح پایینی از آهن است یا خیر. خوردن غذاهایی که سرشار از آهن هستند (مثل سبزیجات پر برگ مانند اسفناج) و مصرف مکمل‌های حاوی آهن می‌تواند به کاهش سردی دست و پا کمک کند.

بیماری­های شریانی

وقتی سرخرگ‌ها باریک و یا ناکارآمد هستند، جریان خون را به ساق پا و پاهایتان کاهش می‌دهد. انواع مختلفی از بیماری‌های قلبی وجود دارد.

  1. بیماری عروق محیطی (PAD) که حدود یک سوم افراد بالای ۵۰ ساله و مبتلا به دیابت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به طور معمول، هنگامی که انباشته شدن پلاک روی دیواره‌ای رگ‌های خونی رخ می­دهد باعث آسیب به دیواره شریانی در اندام تحتانی می شود.
  2. فشار خون اولیه که به شریان‌های ریه‌ها آسیب می‌رساند و اغلب موجب بروز سندرم رینود می­شود.

علائم بیماری عروق محیطی علاوه بر سردی دست و پا عبارتند از:

  • زمانی که ورزش می‌کنید در پاهایتان احساس درد می‌کنید.
  • بی‌حسی و یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها
  • زخم‌های روی ساق پا و پاها که بسیار کند بهبود می­یابند.

علائم فشار خون اولیه عبارتند از:

  • دشواری تنفس
  • خستگی
  • سرگیجه

اگر این علائم را به همراه سردی دست و پا دارید، پزشک خود مراجعه کنید. درمان هر چه زودترِ بیماری شریانی می‌تواند منجر به نتیجه بهتری شود.

دیابت

  • گردش خون ضعیف: گردش خون ضعیف نشانه‌ای از دیابت است، به ویژه در اندام­های تحتانی که می‌تواند موجب سردی دست و پا شود.
  • بیماری‌های قلبی: دیابت همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و باریک شدن شریان­ها (به دلیل آترواسکلروز) را افزایش می‌دهد که هر دو ممکن است منجر به سردی دست و پا شود.
  • آسیب عصبی: آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی) به ویژه در پاهای شما، یکی از عوارض جانبی دیابت است. این بیماری از میزان بالای قند خون در مدت‌زمان طولانی ناشی می‌شود. یکی از نشانه‌های اولیه احساس سوزن سوزن شدن در دست و پاها است.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید!

مهم است که میزان قند خون خود را ثابت و تا جای ممکن نزدیک به حد نرمال نگه دارید. هم چنین اگر آسیب عصبی داشته­اید، پاهای خود را به دقت بررسی کنید تا زخم‌هایی را که ممکن است احساس نکنید، پیدا کنید، چرا که ممکن است عفونی شده باشند.

هیپوتیروئیدیسم (کم­کاری تیروئید)

کم ­کاری تیروئید شرایطی است که در آن تیروئید شما دارای فعالیت کمی است و هورمون‌های تیروئید کافی تولید نمی‌کند تا عملکرد متابولیک بدن شما به درستی انجام شود. این بیماری زنان را بیش از مردان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در سنین بالاتر از ۶۰ سال شایع­تر است.

احساس سرما در دست و پا، یکی از نشانه‌های کم­کاری تیروئید است. علائم دیگر عبارتند از خستگی، درد و سفتی مفاصل، خشکی پوست، ریزش مو، و افسردگی.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید!

پزشک با آزمایش خون می­تواند تشخیص دهد که آیا شما کم ­کاری تیروئید دارید. درمان اصلی یک مکمل هورمونی ترکیبی است که روزانه مصرف می شود.

سندرم رینود

سندروم رینود که به بیماری یا عارضه رینود نیز مشهور است، شرایطی است که موجب می­شود انگشتان یا گاهی  سایر قسمت­های بدن احساس سرما یا بی­حسی کنند. این عارضه در نتیجه تنگ شدن شریان ­ها در دست یا پاها اتفاق می­افتد که باعث می شود خون از گردش خون طبیعی بازداشته شود و موجب سردی دست و پا می­شود.

سندرم رینود ممکن است باعث شود که رنگ انگشتان شما تغییر کند و سفید، آبی یا قرمز شود. زمانی که گردش خون شما به حالت عادی برگشت، دستان شما ممکن است دچار خارش، سوزن سوزن شدن، لرزش و تورم شود.

رینود در اثر دمای سرد یا استرس ایجاد می شود. دلیل معین و دقیق رینود کاملاً تشخیص داده نشده است. رینود به دو نوع اصلی تقسیم می شود. بیشتر افراد، مبتلا به رینود اولیه هستند که بیماری رینود نامیده می­شود.

هنگامی که یک شرایط پزشکی دیگر باعث بروز رینود می‌شود، به آن رینود ثانویه گفته می‌شود، که پدیده رینود نیز نامیده می‌شود.

آنچه شما می توانید انجام دهید!

درمان­ های رینود شامل داروهایی است که گردش خون را بهبود می­بخشد و رگ­های خونی شما را گسترش می­دهد و باز می­کند. اما بسیاری از افراد به هیچ درمانی احتیاج ندارند. برای برخی از افرادی که رینود شدید را تجربه می­کنند، صحبت با پزشک در مورد داروهایی مانند داروهای اختلال نعوظ و کرم موضعی نیتروگلیسیرین موضعی ممکن است مفید باشد.

سندرم رینود ناشی از سایر وضعیت­ ها

برخی از دلایل رینود ثانویه به قرار زیر است:

  • اسکلرودرما: یک بیماری خود ایمنی که عموماً منجر به سخت شدن پوست می شود. این بیماری اغلب با رینود همراه است.
  • لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک): یکی بیماری خود ایمنی دیگر است که می­تواند باعث ایجاد رینود شود.
  • سندرم تونل کارپال دست: این سندرم که به دلیل گرفتگی عصب مدیان بوجود می­آید باعث بی­حسی و ضعف در دست شما می­شود و غالباً با رینود همراه است.

کمبود ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب 12 می­تواند علائم نورولوژیکی از جمله احساس سردی دست و پا، بی­حسی یا سوزن سوزن شدن را به شما منتقل کند.

ویتامین ب 12 به طور طبیعی در گوشت و فرآورده های لبنی یافت می­شود و برای حفظ گلبول­های قرمز سالم بسیار حائز اهمیت  است. بدن ویتامین ب 12 تولید نمی­کند، بنابراین باید آن را از غذاهایی که می­خورید دریافت کنید.

علائم دیگر کمبود ویتامین ب 12 عبارتند از:

  • خستگی
  • مشکلات حرکتی و تعادل
  • کم خونی
  • رنگ پریدگی پوست
  • تنگی نفس
  • زخم­های دهان
  • مشکلات شناختی
آنچه شما می توانید انجام دهید!

یک تست خون می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین ب 12 باشد. درمان می‌تواند شامل گرفتن یک مکمل خوراکی، دریافت ویتامین ب 12 و تغییر رژیم غذایی شما باشد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث آسیب به رگ‌های خونی شما در سراسر بدن می‌شود که در نتیجه آن رگ­های خونی تنگ ­تر می­شوند و این امر می­تواند منجر به سردی دست و پا شود.

با گذشت زمان، سیگار کشیدن می‌تواند به رگ‌های خونی در قلب شما آسیب برساند و باعث می‌شود قلب شما برای پمپاژ خون از بدن دچار اختلال شود. این به خصوص روی قسمت تحتانی بدن و پاها تأثیر می­گذارد و منجر به سردی دست و پا می­شود.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید!

برای ترک سیگار تلاش کنید. افراد متخصص حرفه‌ای، درمان‌ها و حتی برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا پیشرفت خود را کنترل و آنالیز کنید.

علل دیگری که در سردی دست و پا اثرگذار هستند

عوامل دیگری که ممکن است منجر به سردی دست و پا شوند شامل سن، سابقه خانوادگی و برخی از داروها هستند. به علاوه عوامل زیر نیز در یخ زدگی دست و پا مؤثر هستند:

  • اگر عفونت باکتریایی یا ویروسی دارید و تب داشته باشید ممکن است سردی دست و پا را تجربه کنید.
  • گاهی اوقات اضطراب می‌تواند موجب سردی دست و پا شود.
  • یک منبع مطالعاتی در سال 2016، یک ارتباط قوی بین سوء هاضمه مزمن و سردی دست و پا را ثابت کرده است.
  • یک منبع معتبر مطالعاتی در سال 2018 به بررسی رابطه بسیاری از شرایط مزمن و سردی دست و پا از جمله فشار خون بالا و فشار خون پایین و قاعدگی دردناک (دیسمنوره) پرداخت. این مطالعه همچنین تاثیرات فرهنگی بر روی نحوه تفکر مردم در مورد سردی دست و پا را در نظر گرفت.
  • نوزادان و بزرگسالان مسن‌تر فاکتورهای ریسک اضافی برای سردی دست و پا دارند.

برای کودکان

نوزادان گرما بدن را  در دمای سرد زودتر از دست می‌دهند چرا که به نسبت وزنشان سطح پوست بدن آنها بیشتر است. آن‌ها ممکن است چربی زیادی در زیر پوست خود به عنوان عایق نداشته باشند. همچنین سیستم تنظیم دمای طبیعی بدن آن‌ها به طور کامل تکامل نیافته است.

برای بزرگسالان مسن‌تر

افراد سالمند توانایی تنظیم درجه‌حرارت بدن خود را از دست می‌دهند. رگ‌های خونی در اندام­های تحتانی به آسانی منقبض نمی‌شوند تا شریان­ها و اندام­های مرکزی را گرم نگه دارند.

متابولیسم بدن با افزایش سن کند می­شود و این امر می­تواند به سردی دست و پا کمک کند. افراد سالمند ممکن است به خاطر شرایط مزمن و داروها، مستعد ابتلا به سردی دست و پا و سایر اندام­ها باشند.

درمان قطعی سردی دست و پا بوسیله سمپاتکتومی RF

زمانی که روش های دارو درمانی و تغییر در سبک زندگی برای شما موثر واقع نشد بهترین راهکار درمان از طریق سمپاتکتومی است که به ۲ روش انجام میشود.

  1. جراحی سمپاتکتومی توراسیک: در این عمل با قطع زنجیره های عصبی بوسیله جراحی از گذر پالس های عصبی جلوگیری میشود. بعلت اینکه این عمل ریسک عوارض بسیار زیادی دارد معمولا بیماران آنرا بعنوان آخرین راهکار در نظر میگیرند.
  2. سمپاتکتومی RF: در این روش سمپاتکتومی بوسیله امواج رادیویی و با استفاده از سوزن انجام میشود. این عمل بدون نیاز به بیهوشی و جراحی انجام میشود و بیمار چند ساعت بعد میتواند به منزل بازگردد. این روش نوین هیچکدام از عوارض جراحی سمپاتکتومی را ندارد. در ایران دکتر کامبیز باقرزادی تنها پزشکی است که سمپاتکتومی Rf را برای درمان تعریق زیاد و یخ زدگی دست و پا انجام میدهد و سوابق درخشانی در این امر دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در تمام مدت روز سردی دست و پا دارید، فارغ از اینکه که هوای خارج از منزل یا دمای اطراف شما چقدر است، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری یا بیماری­های اساسی زمینه­ای وجود داشته باشد که باید درمان شود.

اگر علائم دیگری دارید مانند اینکه رنگ انگشتان دست و پای شما تغییر می­کند، در تنفس مشکل دارید یا دست و پای شما درد می­کند لازم است به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

cold hands and feet

اشتراک گذاری مطلب:


بدن هر انسانی نسبت به دیگری واکنشی متفاوت نسبت به تغییرات دما دارد. درخصوص سرما نیز این موضوع صدق می کنند و برخی از افراد خیلی سریع‌تر احساس سرما می کنند و حتی سکونت در مکان های سردسیر برایشان غیرقابل ممکن است! به این حالت عدم تحمل سرما می گویند.

به طور کلی شرایط زیادی باعث عدم تحمل سرما در افراد می شوند، جنسیت یکی از عواملی است که می تواند در عدم تحمل سرما نقش داشته باشد. زنان معمولا احساس سرمای بیشتری نسبت به آقایان می‌کنند، این امر تا حدی به دلیل میزان متابولیسم پایین تر زنان در زمان استراحت است. این بدان معناست که آن ها به طور طبیعی انرژی یا اصطلاحا گرمای بدن کمتری تولید می کنند.

اما این موضوع همیشه یک اتفاق طبیعی نیست و اگر با وجود پوشیدن لباس بیشتر و انجام اقدامات دیگر برای گرم ماندن، باز هم احساس سرمای شدید داشتید، ممکن است یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید که این احساس را در شما ایجاد می‌کند.

دریافت مشاوره آنلاین با پزشک متخصصی

علائم احساس سرمای دائمی

اگر در بسیاری از حالت ها احساس سرما دارید و درکنارش یکی از عوامل زیر را نیز در خود حس کردید، باید کمی بیشتر نگران این مشکل باشید؛

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا
  • لرزیدن مکرر
  • ناراحتی در دمایی که برای دیگران مطلوب است
  • سفت شدن اندام ها
  • دست و پاهای سرد

علل احساس سرمای مداوم

همیشه احساس سرما می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و این علل بالقوه می تواند طیفی از علائم مختلف را شامل شود. برخی از این علائم کم اهمیت است، اما برخی دیگر ممکن است به عنوان نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد. علل مطرح شده عبارتند از:

 

کم خونی

کم خونی، در اصطلاح اولیه، به این معنی است که شما گلبول های قرمز سالم کافی ندارید. این وضعیت رایج ممکن است زمانی که بدن شما گلبول های قرمز کافی نمی سازد یا این سلول ها را از بین می برد و یا خونریزی شدیدی تجربه می کنید اتفاق بیفتد.

کم خونی فقر آهن یعنی رایج ترین نوع کم خونی، زمانی ایجاد می شود که بدن شما آهن مورد نیاز برای ساخت گلبول های قرمز سالم کافی را نداشته باشد. علل این کم خونی عبارتند از:

  • سوء تغذیه
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • خونریزی
  • بارداری

علائم کم خونی می تواند به علت اصلی آن بستگی داشته باشد، اما اغلب شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • دست و پاهای سرد
  • تنگی نفس
  • پوست رنگپریده
  • سرگیجه
  • سردرد
  • درد قفسه سینه
  • کم کاری تیروئید

با کم کاری تیروئید، غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند تا به بدن شما اجازه استفاده و تنظیم انرژی مورد نیاز برای کار را بدهد. این وضعیت در صورت عدم درمان می تواند جدی شود. هیچ درمانی وجود ندارد، اما دارو می تواند به کاهش و کنترل علائم شما کمک کند.

علائم کم کاری تیروئید متفاوت است، اما اغلب شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • پوست خشک
  • فراموشی
  • افسردگی
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • آترواسکلروز

در آترواسکلروز، رگ های خونی شما به دلیل تجمع پلاک باریک می شوند. انواع مختلفی از آن وجود دارد، اما بیماری شریان محیطی بیشتر باعث احساس سرما می شود. بیماری شریان محیطی باریک شدن شریان هایی است که خون را به اندام های انسان می رساند.

علائم دیگر در این خصوص، عبارتند از:

  • درد، بی حسی و گرفتگی در پاها و باسن پس از فعالیت
  • پالس ضعیف در پاها
  • بهبود آهسته زخم های پا
  • رنگ مایل به آبی برای پوست
  • کاهش رشد مو در پاها
  • کاهش رشد ناخن پا

احساس سرمای مداوم

پدیده رینود

بیماری و یا پدیده رینود یک بیماری نادر است که باعث می‌شود رگ‌های خونی شما معمولاً در انگشتان دست و پا در هنگام سرماخوردگی یا استرس باریک شوند. منطقه آسیب دیده ممکن است رنگ پریده یا آبی رنگ شود و احساس سردی زیادی را در آن حس کنید. همه موارد به این دلیل است که خون نمی تواند به طور معمول به آنجا برود و وقتی خون برمی گردد، آن ناحیه قرمز می شود و اغلب ضربان دارد.

علت بیماری رینود اولیه ناشناخته است. اما بیماری رینود ثانویه می تواند به دلیل آسیب یا یک بیماری زمینه ای رخ دهد.

بیماری رینود در افراد زیر شایع‌تر است:

  • زنان
  • افراد بالای 30 سال
  • افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند
  • افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند

 

 

دیابت

دیابت می تواند باعث مشکلات کلیه و گردش خون شود که این امر باعث می شود احساس سرما کنید. بدون درمان مناسب، دیابت همچنین می تواند باعث آسیب عصبی شود که خود احساس سرما را ، به خصوص در پاها ایجاد می کند.

دیابت نوع 2 ممکن است علائم خفیف تری نسبت به دیابت نوع 1 داشته باشد. دیابت نوع 2 نیز به احتمال زیاد باعث احساس سرما می شود.

سایر علائم دیابت عبارتند از:

  • ادرار کردن مکرر
  • تشنگی شدید یا گرسنگی
  • خستگی
  • تاری دید
  • بهبود آهسته زخم

 

بی اشتهایی عصبی

آنورکسیا یک اختلال خوردن است که به دلیل ترس شدید از بالا رفتن وزن ایجاد می شود.

در حالی که برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است وزن بدن غیرعادی پایینی داشته باشند و مصرف غذای خود را به شدت محدود کنند، همه افراد مبتلا به این اختلال خوردن لاغر یا کم وزن به نظر نمی رسند.

 

وزن پایین

وزن خیلی پایین به شاخص توده بدنی (BMI) زیر 18.5 اشاره دارد. اغلب، داشتن BMI پایین به این معنی است که بدن شما فاقد بافت های چربی است، بنابراین نمی تواند شما را به اندازه کافی گرم نگه دارد.

گاهی اوقات وزن کم بدن به یک دلیل زمینه ای مانند پرکاری تیروئید اتفاق می افتد.

 

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف به این معنی است که جریان خون به میزان کمی به اندام ها می رسد. به طور معمول، گردش خون ضعیف به سایر شرایط مانند دیابت و شرایط قلب مربوط می شود.

دریافت مشاوره آنلاین پزشکی

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بدن نمیتواند آن را جذب کند یا از طریق رژیم غذایی به میزان کافی از این ویتامین دریافت نمی کنید. این موضوع اغلب بر افرادی تاثیر می گذارد که:

  • رژیم غذایی گیاهخواری دارند.
  • 50 سال یا بیشتر سن دارند.
  • جراحی دستگاه گوارش داشته اند.
  • مشکلات گوارشی دارند.

 

عوارض داروها

احساس سرما می تواند به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه مسدود کننده های بتا یعنی داروهایی که فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی عروقی را درمان می کنند، رخ دهد.

سایر عوارض جانبی احتمالی مسدود کننده های بتا عبارتند از:

  • خستگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

 

کمبود آب

بدن شما باید هیدراته بماند تا همانطور که باید عمل کند. هنگامی که بدنتان کم آب می‌شود، رگ‌های خونی منقبض می شوند تا از این طریق آب بدن حفظ شود. نوشیدن آب کافی حتی در طول زمستان بسیار مهم است .

راهنمایی های توصیه شده برای مصرف آب می تواند به تعدادی از عوامل، از جمله سن، جنسیت و اینکه آیا باردار یا در حال شیردهی هستیدیا خیر، بستگی دارد.

 

روش های تشخیص احساس سرمای مداوم در بدن

یک پزشک می تواند به تعیین اینکه آیا به دلیل یک بیماری خاص یا بیماری های زمینه ای احساس سرما می کنید یا خیر، به شما کمک کند.

پزشک برای بررسی و تشخیص سوالات زیر را ممکن است بپرسد:

  • علائم شما چیست و چه زمانی شروع شد؟
  • آیا عدم تحمل سرد شما در طول زمان تغییر کرده است؟
  • چه نوع رژیم غذایی می خورید؟
  • سلامت عمومی شما چگونه است؟
  • آیا شما هر گونه داروی جدیدی را مصرف کرده اید؟

همچنین یک معاینه فیزیکی از جمله اندازه گیری قد و وزن شما نیز انجام خواهد گرفت.

بسته به علائم دیگر شما، ممکن است آزمایش خون برای بررسی موارد زیر انجام شود:

  • سطح گلبول قرمز
  • گلوکز خون
  • هورمون تیروئید

 

اقدامات لازم در هنگام احساس سرما

اگر همیشه احساس سرما می کنید، می‌توانید با پیچیدن خود در پتو، اضافه کردن لایه‌های لباس بیشتر یا افزایش حرارت بدنتان را گرم کنید.

هنگامی که این استراتژی‌ها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند، سعی کنید به برخی از علل اساسی توجه کنید:

  • اگر فکر می کنید ممکن است کم خواب باشید، یک چرت بزنید یا زودتر بخوابید.
  • اگر شما فکر می کنید ممکن است کمبود تغذیه ای داشته باشید. یک رژیم متعادل که شامل بسیاری از میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل و گوشت بدون چربی است، اتخاذ کنید.
  • اقداماتی را برای کمک به کاهش استرس در زندگی روزمره خود انجام دهید.
  • مطمئن شوید که مایعات کافی می نوشید. برای گرم کردن بدن سعی کنید آب گرم یا چای گیاهی بنوشید. همچنین می توانید غذاهایی مانند خربزه و سیب که دارای غلظت بالایی از آب هستند بخورید.
  • اگر فکر می‌کنید داروی مصرفی شما باعث احساس سرما می‌شود از طریق مشاوره تلفنی پزشک اطمینان حاصل کنید.
  • فعالیت بدنی را امتحان کنید. ورزش می تواند بدن را گرم کند و خون شما را به جریان بیاندازد. پیاده روی، یوگا و حرکات کششی را برای فعالیت های سبک امتحان کنید.

احساس سرمای مداوم

درمان احساس سرمای مداوم در بدن

اگر هنوز احساس سرمای مداوم دارید درمان های بالقوه برای شرایط مختلف عبارتند از:

 

کم خونی

شما ممکن است نیاز به مصرف مکمل های آهن و یا ایجاد برخی از تغییرات در رژیم غذایی داشته باشید. برای درمان کم خونی شدید ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید.

 

کم کاری تیروئید

پزشک شما معمولاً هورمون های جایگزین تیروئید را تجویز می کند.

 

آترواسکلروز

تغییرات شیوه زندگی، از جمله تغییرات غذایی و ورزش، می تواند به درمان این وضعیت کمک کند. شما ممکن است نیاز به عمل جراحی برای حل یک انسداد شریان جدی داشته باشید.

 

بیماری رینود

تغییر سبک زندگی برای کمک به گرم ماندن و کاهش استرس می تواند به شما کمک کند.

 

دیابت

شما باید قند خون خود را با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش مدیریت کنید. در برخی موارد، ممکن است به داروهایی مانند انسولین نیاز داشته باشید. همچنین مهم است که از پاهای خود به خوبی مراقبت کنید، که  این مراقبت می تواند شامل گرم نگه داشتن آنها باشد.

 

بی اشتهایی عصبی

این شرایط نیاز به درمان حرفه ای دارد. درمان معمولا شامل مراقبت های تغذیه ای است. بی اشتهایی شدید ممکن است نیاز به درمان سرپایی داشته باشد.

 

وزن کم بدن

یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند با خوردن غذاهای مغذی و انجام فعالیت بدنی منظم، یک برنامه شخصی برای افزایش وزن داشته باشید.

 

گردش خون ضعیف

درمان به طور کلی شامل درمان علت اصلی است، اما مواردی مانند برخی جوراب های فشاری نیز ممکن است سودمند باشد.

 

کمبود B12

می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا از غذاهای حاوی B12 بیشتر یا از مکمل ها استفاده کنید.

 

عوارض داروها

پزشک تجویز کننده می تواند راهنمایی هایی در مورد تنظیم دوز شما یا یافتن یک داروی جایگزین ارائه دهد.

 

کم آبی بدن

پزشک ممکن است از طریق نوشیدن مقدار زیادی آب و یک نوشیدنی ورزشی کم قند که حاوی الکترولیت است، آبرسانی مجدد را توصیه کند. همچنین ممکن است مایعات داخل وریدی تجویز شود.

 

مراجعه به پزشک

اگر علیرغم تلاش‌های شما برای رفع احساس سرما، عدم تحمل سرما همچنان ادامه دارد، به یک دکتر متخصص مراجعه کنید و یا از مشاوره تلفنی پزشک بهره مند شوید. اگر علائم زیر را همراه با سردی مداوم تجربه کردید، از پشتیبانی حرفه ای ذکر شده استفاده کنید:

  • سوزش در دست یا پا
  • خستگی مفرط
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • احساس مور مور
  • بی حسی پوست
  • احساس درد در اندام ها

 

منبع: healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس
علائم مشابه کرونا

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

بدن پاسخ خود نسبت به گرما ، سرما ، استرس ، عفونت و دیگر شرایط محیطی را تنظیم می‌کند. در هوای گرم تعریق باعث سرد شدن و در هوای سرد، لرز باعث گرم شدن بدن می شود. نکته مهم این است که این اتفاقات کاملا غیر ارادی هستند. لرز در اثر انقباض و انبساط سریع عضلات اتفاق می افتد. این حرکت غیر ارادی عضلات، پاسخ طبیعی بدن نسبت به سرما می باشد که به گرم تر شدن بدن کمک می کند. با این حال، سرما تنها علت لرز نیست. بیماری ها و دلایل دیگر نیز می توانند باعث لرز شوند.

علل لرزیدن بدن

عوامل متعددی می تواند باعث لرز شوند. آگاهی از این عوامل می تواند به آمادگی فرد برای مقابله با این شرایط کمک کند.

1. هوای سرد

زمانی که دمای محیط به کمتر از دمای مطلوب بدن می رسد، بدن شروع به لرزیدن می کند. لرز شدید (به حدی که قابل رویت باشد) می تواند تولید گرمای بدن را تا ۵۰۰ درصد افزایش دهد. با این حال لرز فقط تا مدت کوتاهی می تواند بدن را گرم نگه دارد چرا که پس از چند ساعت گلوکز(قند) موجود در عضلات پایان می یابد. در این حالت عضلات خسته می شوند و نهایتا از حالت انقباض خارج می شوند. دمای شروع لرز در هر فرد متفاوت است بعنوان مثال، لرز در کودکان به دلیل نبود بافت چربی عایق، در مقایسه با بزرگسالان در  دماهای بالاتری آغاز می شود. مورد دیگر این است که حساسیت فرد نسبت به سرما با افزایش سن و یا در اثر برخی شرایط جدید تغییر می کند. بعنوان مثال، کم کاری تیروئید باعث می شود فرد در مقایسه با افراد سالم سریعتر دچار لرز شود. نفوذ آب و هوای سرد به زیر لباس از دیگر عواملی است که باعث احساس سرما و آغاز لرز می شود.

2. پس از بیهوشی

ممکن است فرد پس از رفع بیهوشی و به هوش آمدن به صورت غیر ارادی شروع به لرزیدن کند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست اما احتمالا در اثر کاهش دمای بدن در هنگام بیهوشی رخ می‌دهد. اتاق های عمل معمولا سرد نگه داشته می شوند و بی هوشی در آنها به مدت طولانی باعث کاهش دمای بدن می شود. بیهوشی عمومی   با فرایند طبیعی تنظیم دمای بدن تداخل دارد که می تواند باعث کاهش دمای بدن شود.

3. افت قند خون

کاهش قند خون می تواند باعث لرز شود.این موضوع زمانی رخ می دهد که فرد برای مدتی غذا نخورده باشد. این اتفاق بویژه در افراد مبتلا به دیابت نیز رخ می دهد چرا که بدن این بیماران توانایی تنظیم صحیح قند خون را ندارد. کاهش قند خون می تواند اثرات متعددی داشته باشد به نحوی که فرد ممکن است فرد دچار تعریق، سبکی سر و یا تپش قلب شود.

4. عفونت

زمانی که فرد دچار لرز شده است ولی احساس سرما نمی کند این احتمال مطرح می شود که بدن در حال مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی است..همانطور که لرزش در هوای سرد باعث گرم شدن بدن می شود، لرزش در هنگام عفونت نیز باعث افزایش دمای بدن و از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها می گردد. لرز  می تواند مقدمه تب نیز باشد. تب یکی دیگر از راهکارهای مقابله ی بدن با عوامل مهاجم می باشد.

5. ترس

گاهی مواقع لرز هیچ ارتباطی با بیماری بدن یا دمای محیط ندارد و ناشی از ترس شدید می باشد. در هنگام ترس، سطح آدرنالین خون به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده و باعث لرز می شود.

لرز در نوزادان

نوزادان قابلیت لرز در هوای سرد را ندارند چرا که حرارت بدن آنها از طریق دیگری تنظیم می شود. در حقیقت در نوزادان گرمای بدن از طریق سوزاندن چربی ذخیره شده صورت می گیرد که طی فرایندی موسوم به ترموژنز(گرمازایی) رخ می دهد. حیواناتی که خواب زمستانی دارند نیز از این روش برای گرم کردن خود استفاده می کنند. لرز و گریه در کودک می تواند نشان دهنده افت قند خون باشد. در این وضعیت نوزاد گرسنه بوده و نیازمند دریافت انرژی است. ( چطور دیابت کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ )

افزایش سن و لرز

در افراد مسن، ممکن است لرزش عضلانی با لرز اشتباه شود. عوامل متعددی باعث لرزش عضلانی(Tremor) می شوند که یکی از آنها بیماری پارکینسون است. برخی داروها نظیر برونکودیلاتورها(داروهای گشاد کننده ی مجاری هوایی) که برای آسم استفاده می شوند نیز می توانند باعث لرزش عضلانی شوند. یکی دیگر از علل لرز این است که با افزایش سن، حساسیت بدن به سرما افزایش پیدا می کند. دلیل این موضوع کاهش میزان چربی زیرجلدی و جریان خون پوست در افراد مسن می باشد.

نیاز به درمان

لرز می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای باشد بنابراین نباید آن را نادیده گرفت. اگر احساس سرما می کنید و با افزایش دمای منزل یا پوشیدن لباس ضخیم گرم می شوید نیاز نیست به پزشک فوق متخصص داخلی خوب مراجعه کنید. اما اگر اخیرا متوجه شده اید که بیش از قبل سردتان می شود با پزشک خوذ در مورد آن مشورت کنید چرا که ممکن است نیاز باشد تا از نظر بیماری های تیروئیدی بررسی شوید. اگر لرزتان با علایمی نظیر تب و دیگر علائم آنفولانزا مانند همراه است سریعا به پزشک مراجعه کنید. در این حالت هر چقدر سریعتر علت لرز مشخص شود، درمان آن نیز سریعتر صورت می گیرد. اگر دستان بدون ارتباط با سرما دچار لرزش شده اند باید به دکتر داخلی مراجعه کنید(برای بررسی بیماری هایی نظیر پارکینسون).

درمان لرز

درمان موفق لرز و دیگر علائم همراه آن بستگی به علت زمینه ای دارد.

1. آب و هوای سرد

اگر لرز ناشی از رطوبت هوا باشد می توان آن را با تعویض لباس ها و پوشیدن لباس های خشک رفع کرد. افزایش دمای داخل منزل در آب و هوای سرد و یا در شرایطی که فرد پا به میانسالی گذاشته است نیز می تواند کمک کننده باشد. در این شرایط سعی کنید در هنگام مسافرت یک کت گرم با خود به همراه داشته باشید.

2. عفونت

عفونت ویروسی معمولا باید دوره خود را طی کند و تنها درمان موثر استراحت است. در برخی موارد شدید، می توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد. اگر دچار تب هستید، به آرامی پوست خود را با آب ولرم مرطوب کنید؛ این کار می تواند به کاهش تب کمک کند. توجه کنید که نباید از آب سرد استفاده کنید چرا که این کار می تواند باعث لرز و یا بدتر شدن آن شود. عفونت های باکتریایی نیازمند آنتی بیوتیک هستند. اگر علت لرز وجود یک بیماری زمینه ای باشد، لازم است فرد استفاده از لایه های متعدد پتو بپرهیزد. چرا که ممکن است فرد دچار تب شدید باشد و تب وی تشدید شود. بهترین کار در این حالت استفاده از یک پوشش نازک می باشد.

3. افت قند خون

مصرف یک میان وعده ی غنی از کربوهیدرات نظیر ساندویچ کره ی بادام زمینی یا یک موز در اغلب موارد می تواند قند خون را به سطح طبیعی برساند. به طور کلی توصیه می شود افراد به مدت طولانی گرسنه نمانند. این موضوع بویژه در افرادی حائز اهمیت است که مستعد افت قند خون هستند. این افراد بهتر است همراه خود یک میان وعده ی کوچک داشته باشند و در زمان احساس گرسنگی آن را مصرف نمایند تا قند خون بیش از حد افت پیدا نکند.

[sibwp_form id=5]

4. پس از عمل جراحی

استفاده از تعدادی پتو پس از عمل برای گرم شدن و توقف لرز کافی است. اگر پس از عمل احساس ناراحتی می کنید و یا از لرز خود نگران هستید موضوع را با پرستارتان در میان بگذارید.

چکیده

در صورتی که لرز ناشی از سرما باشد ، می توان مشکل را با تعدادی پتو یا با استفاده از لباس گرم برطرف کرد. یک فنجان چای یا قهوه گرم نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر بیماری خاصی دارید به یاد داشته باشید که لرز می تواند مقدمه تب باشد، بنابراین از گرم کردن بیش از حد خود بپرهیزید. چنانچه کودک یا یکی از والدین تان دچار دلیل غیر معمول دچار لرز شده است موضوع را با پزشک در میان بگذارید. لرزش بدن، لرز و لرزش حرکتی همگی علایم بیماری هستند بنابراین آنها را جدی بگیرید.

اگر دچار لرز بدن شده اید می توانید با پزشک داخلی در درمانکده ارتباط برقرار کنید.

مشاوره آنلاین فوری

اگر نمی دانید که به کدام پزشک باید مراجعه کنید، راهنمای تخصص های پزشکی به کار شما می آید.

 126,901 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 176

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا