پزشکی

علت تیر کشیدن کف پای چپ

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

بزرگ‌ترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. عوامل بیرونی می‌توانند بر یک‌پارچگی پا اثر بگذارند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شوند.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص استخوان و مفاصل مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره استخوان و مفاصل

علل مختلفی را می‌توان برای ایجاد این درد نام برد اما گاهی علت درد پاشنه پا دیسک‌کمر و مشکل‌های مربوط به آن است و اختلالی در خود پا وجود ندارد.

شناسایی زودهنگام دلایل درد پاشنه پا و درمان آن با راهکارهای ساده مثل بانداژ، داروهای ضد التهاب خوراکی و استفاده از کفش طبی از پیشرفت درد جلوگیری کرد. این مطلب را به بررسی این درد و راهکارهای درمانی آن اختصاص دادیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا ببینیم درد کف پا از چیست.

علت درد کف پا چیست؟

به‌طور کلی علت درد کف پا ضربه، بد راه رفتن، اضافه وزن و استفاده از کفش نامناسب است ولی بعضی از دلایل شایع‌تری نیز وجود دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

خار پاشنه

خارپاشنه در صورتی ایجاد می‌شود که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا به وجود آید. این عارضه به‌وسیله تصویربرداری با اشعه ایکس از ناحیه کف پا مشاهده می‌شود.

وجود خار پاشنه به‌تنهایی باعث بروز درد در فرد نمی‌شود ولی اگر این خار بزرگ و ملتهب شود، فرد ممکن است درد را حس کند. در افراد فربه و چاق ملتهب شدن خار پاشنه بیشتر به چشم می‌خورد. خار پاشنه از عارضه‌های شایع است و از هر ده نفر یک نفر به آن مبتلا خواهد شد.

خمیدگی بیش از حد پا به داخل

خمیدگی بیش از حد پا به داخل می‌تواند باعث ایجاد کشش بر تاندون‌ها و رباط‌های متصل به پایین و پشت استخوان پاشنه پا شود. این اختلال در لگن، زانو و کمر فرد ممکن است آسیب‌هایی را به وجود آورد.

نوشته های مشابه

  • پا درد در بارداری نشانه چیست؟ + معرفی بهترین راه‌های درمان و کاهش درد

  • مشکل رایج آب آوردن زانو چگونه درمان کنیم

پیچ‌خوردگی مچ پا

اگر شدت پیچ‌خوردگی زیاد باشد درد در پا شکل می‌گیرد.

شکستگی پا

گاهی بر اثر وارد شدن نیرو و ضربه بر کف پا ممکن است استخوان پاشنه بشکند. همین شکستگی ایجاد درد می‌کند.

تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل ساق‌پا را به پاشنه متصل می‌کند. ویژگی درد التهاب تاندون آشیل سوزاننده و سفت بودن است. این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که فرد از تاندون خود زیاد استفاده کند، مثلا فردی که زیاد می‌دود یا ورزشکاری که بدون گرم کردن ورزش می‌کند.

همچنین آرتروز و کفش نامناسب نیز می‌تواند از دلایل ایجادکننده این عارضه باشد. در اکثر موارد فقط تاندون آشیل ملتهب می‌شود اما گاهی این تاندون بر اثر فعالیت شدید ناگهان پاره می‌شود که علاوه بر درد شدید، صدایی مثل صدای پاپ در آن موقع به گوش می‌رسد.

بورسیت یا التهاب بورس‌ها

بورس‌ها کیسه‌هایی پر شده از مایع هستند که در صورت التهاب در فرد درد ایجاد می‌کنند.

گیر افتادن عصب پا

گاهی بر اثر شکستگی، تورم سیاهرگ یا پیچ‌خوردگی عصب گیر می‌افتد که علائم آن درد، بی‌حسی و سوزش در کف پا است.

علاوه بر دلایل گفته شده علت‌های دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز درد پاشنه پا سمت چپ می‌شوند اما در میان افراد، رواج کمتری دارند. این علت‌ها شامل موارد زیر است:

  • سندروم تارسال تونل
  • کبودی پاشنه
  • سندروم هاگلوند
  • آتروفی پد پا
  • سندروم سینوس تارسی
  • عفونت استخوان پاشنه
  • تومور استخوان پاشنه

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

ممکن است شما از افرادی باشید که از درد استخوان در نواحی مختلف بدن به‌ویژه پاشنه پا شکایت کنید و بعد از مراجعه به دکتر مچ پا و انجام آزمایش‌های مربوطه متوجه شوید که مشکل، کمبود ویتامین D در بدنتان است.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در بدن ضروری است و این مواد معدنی در استحکام استخوان‌ها نقش اصلی را دارند. به همین دلیل وجود ویتامین D کافی در بدن از بروز دردهای استخوانی و عضلانی جلوگیری می‌کند.

منبع تولیدکننده ویتامین D خود بدن است و این ویتامین با مصرف مواد غذایی خیلی کم جذب بدن می‌شود، زیرا بدن ویتامین مورد نیاز خود را به دنبال تابش نور خورشید بر پوست، تامین می‌کند.

پس یکی از دلایل درد استخوان پاشنه پا کمبود ویتامین D و کلسیم است که در صورت درمان نشدن فرد را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد همچنین فرد در برابر نیروهای وارده بر کف‌ پا مستعد آسیب بیشتری است.

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

علت‌های مختلفی برای ایجاد درد کف پا هنگام صبح وجود دارد که با بررسی کیفیت و نوع درد می‌توان علت آن را دریافت. مثلا اگر درد ناحیه پاشنه پا دردناک و تیز باشد نشان‌دهنده التهاب است. بعضی از این دلایل را در زیر نام می‌بریم:

  • فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا): فاشیا یک نوار بافتی ضخیم در کف پا است که اگر بیش از حد از آن استفاده شود یا تحت کشش مداوم قرار گیرد، درد در این ناحیه را تجربه خواهید کرد.
  • التهاب تاندون آشیل
  • شکستگی

درمان درد پاشنه پا هنگام صبح معمولا در چند قدم اول بعد از بیدار شدن از خواب شروع می‌شود و ممکن است در طول روز با شروع فعالیت‌ها این درد کم شود.

اما برای بسیاری از افراد درد صبحگاهی آزاردهنده است، زیرا باید چند دقیقه ثابت بایستند تا این درد کمتر شود و گاهی روند انجام کارهای روزانه را کاهش می‌دهد.

علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن چیست؟

درد کف پا هنگام راه رفتن دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که از دلایل ساده تا پیچیده را در بر می‌گیرد. بهتر است در هنگام شروع درد با مراجعه به پزشک ارتوپدی و تشخیص دلیل درد از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

اگر برای سوال درد پشت پاشنه پا نشانه چیست؟ دنبال پاسخ می‌گردید، متخصص آنلاین استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند به‌صورت آنلاین در خدمت شما باشند.

بعضی از دلایل درد پاشنه پا هنگام راه رفتن شامل موارد زیر می‌شود:

ورم کف پا

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فاشیای پا بیش از حد طبیعی کشیده شدهو باعث پارگی جزئی فاشیا شود. افراد دیابتی، افراد چاق، بازیکنان والیبال، افرادی که کف پا صاف دارند، زنان باردار، تنیس‌بازان، دونده‌ها و پله‌نوردان بیشتر مستعد ورم کف پا هستند.

پوشیدن کفش نامناسب و فشار دادن یک وسیله سنگین احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهد.

خار پاشنه

استفاده از کفش مناسب ممکن است درد خار پاشنه را در هنگام راه رفتن کاهش دهد.

آپوفیزیت پوستی

عارضه آپوفیزیت پوستی در کودکان سن ۸ تا ۱۴ سال و کودکانی که فعالیت زیادی دارند مثل افرادی که ورزش‌های پرشی انجام می‌دهند شیوع بیشتری دارد. درد این اختلال در پشت پاشنه پا به وجود می‌آید و پوشیدن کفش نامناسب ابتلا به آپوفیزیت پوستی را افزایش می‌دهد.

بورسیت

همان‌طور که در مطالب فوق گفتیم بورس‌ها کیسه‌هایی پر شده از مایع هستند که حرکت تاندون‌ها و عضلات را هنگام حرکت مفصل آسان می‌کنند.

بورسیت علت درد پاشنه پا در طب سنتی است و به دو دلیل ممکن است ایجاد شود. اول به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و دوم به دلیل مشکلات ساختاری پا به وجود می‌آید. بورسیت یا التهاب بورس‌ها باعث ایجاد درد در پشت پاشنه می‌شوند.

کبودی موضعی

ممکن است در هنگام راه رفتن با وارد شدن ضربه‌ای به پا، کف پا کبود شود که همین کبودی دردآور است. اگر با استراحت این درد از بین نرود و شدت پیدا کند باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

التهاب آشیل

این مشکل می‌تواند به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، آرتریت واکنشی، نقرس، اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت روماتوئید ایجاد شود.

فشرده شدن عصب

علائم آن بی‌حسی، گزگز و درد پاشنه پا است.

پوشیدن کفش نامناسب

یکی از شایع‎‌ترین علل درد پاشنه پا در هنگام راه رفتن پوشیدن کفش نامناسب است که خود این موضوع می‌تواند علت شروع عارضه‌های مختلف باشد. پوشیدن کفش طبی مناسب از ایجاد عوارض مربوطه جلوگیری می‌کند.

علت درد پاشنه پا و کمر

برخی افراد که درد در پاشنه پا را احساس می‌کنند، بعد از مراجعه به دکتر اسکن پا و انجام آزمایش‌ها متوجه می‌شوند که ساختار پا سالم است و اختلالی در آن وجود ندارد. پس به نظر شما این درد به چه علت است؟

بعضی از دردهای پا دلایلی غیر از اختلال‌های ساختاری پا دارند. مثلا ممکن است فردی که دیسک کمر یا اختلال در سیاتیک دارد، احساس درد در ناحیه پاشنه پا را تجربه کند.

بسیاری از اختلال‌های کمر بر عملکرد فرد اثر می‌گذارند و باعث کاهش سرعت در انجام فعالیت‌های او می‌شوند. این اختلال‌ها علائم و نشانه‌های مختلفی دارند که درد پاشنه پا یکی از این علائم است. این دردها کیفیت زندگی فرد را می‌توانند کاهش دهند.

تشخیص درد پا به چه صورت است؟

دکتر ارتوپد مچ دست و پا شما با بررسی نوع کفشی که می‌پوشید، طرز راه رفتن، میزان راه رفتن و ایستادن در روز و سابقه بیماری‌های شما علت درد را تشخیص می‌دهد و درمان مربوطه را شروع می‌کند. گاهی برای تشخیص بهتر انجام آزمایش‌هایی مثل تصویربرداری درخواست می‌شود.

درمان درد پاشنه پا به روش سنتی

اگر شدت درد پا کم باشد می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی و ساده درد را کاهش داد یا متوقف کرد. اجازه دهید تعدادی از آن‌ها را نام ببریم.

  • از انجام فعالیت‌هایی که فشار زیاد بر پاشنه پا وارد می‌کند دوری کنید.
  • کفش مناسب پای خود تهیه کنید. زیرا همان‌طور که در متن بالا گفتیم کفش نامناسب علت بسیاری از اختلال‌ها می‌تواند باشد.
  • برای کاهش فشار وارده بر کف پا سعی کنید پا برهنه راه نروید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • اگر ورزش می‌کنید حتما قبل از شروع ورزش بدنتان را گرم کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین B مثل آووکادو، تخمه آفتاب‌گردان، ماهی سالمون و تخم‌مرغ را در وعده‌های خود بگنجانید.
  • برای کاهش درد از کیسه‌های یخ در محل استفاده کنید.

درمان درد پاشنه پا با داروهای گیاهی

برای درمان درد پاشنه با استفاده از داروهای گیاهی یا روش‌های خانگی راهکارهای زیر را امتحان کنید.

سرکه

سرکه برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. وان حمام را با آب داغ پر کنید و سپس سرکه و نمک را در آن بریزید. پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در وان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از سرکه برای کاهش درد به این صورت است که دو وان را با آب و سرکه پر کنید. در یکی آب سرد و در دیگری آب گرم بریزید.

روزانه ۳ تا ۴ بار یک حوله را در وان گرم خیس کنید و دور پای خودت به مدت ۵ دقیقه بگذارید و همین عمل را با وان آب سرد هم انجام دهید.

سولفات منیزیوم

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیوم را در وان آب گرم بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهای خود را در آن خیس کنید. نمک باعث کاهش درد فوری می‌شود اما پوست شما را خشک می‌کند که باید بعد از استفاده از آن مرطوب‌کننده بزنید.

روغن میخک

روغن را به پاشنه پای خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. انجام این کار جریان خون ناحیه را افزایش می‌دهد و باعث کاهش درد می‌شود.

فلفل قرمز

اگر زمانی که کف پا شما سرد می‌شود درد به سراغ شما می‌آید مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید و بعد آن را بپوشید.

این کار باعث می‌شود پای شما گرم بماند. همچنین می‌توانید برای کاهش درد نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز در نصف سطل آب گرم بریزید و بعد پاهای خود را در آن خیس کنید.

علاوه بر روش‌های گفته شده، برای درمان درد پاشنه پا از جراحی، انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی نیز می‌توان کمک گرفت که برای استفاده از این ‌روش‌ها باید به دکتر فیزیوتراپ مچ دست و پا مراجعه کنید. اگر دسترسی به پزشک ندارید حتما با متخصصان مشاوره استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ صحبت کنید.

پیشگیری از درد پاشنه پا

راه‌هایی برای پیشگیری از درد پاشنه پا وجود دارد که متناسب با شرایط خود می‌توانید آن‌ها را رعایت کنید:

  • زمانی که احساس خستگی و درد در پاهای خود حس می‌کنید استراحت کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • رژیم غذایی مناسب و غنی از ویتامین B داشته باشید.
  • از مکمل‌های D استفاده کنید.
  • قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید و کفش مناسب بپوشید.
  • تمرینات کششی را که باعث کشش تاندون آشیل و فاشیا پا می‌شوند انجام دهید.
  • اگر ورزشکار هستید پس از انجام حرکات سنگین کف پاهای خود را با کیسه یخ ماساژ دهید.
  • تشخیص زودهنگام دردها و ناراحتی‌ها که نشان‌دهنده هشدار برای توقف یا کاهش فعالیت‌های سنگین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شدت درد کم باشد با روش‌های خانگی ممکن است درد متوقف شود اما گاهی نیاز است حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. با توجه به موارد زیر این درد را جدی بگیرید.

  • اگر درد پاشنه پا بیشتر از یک هفته طول بکشد و در صورت ثابت و بی‌حرکت بودن پا درد تداوم داشته باشد.
  • در راه رفتن طبیعی فرد مشکل ایجاد شده باشد.
  • تب نیز همراه درد پاشنه پا در فرد ایجاد شود.
  • اگر درمان‌های خانگی موثر نباشد.
  • درد ناگهانی شروع شود.
  • در پاشنه پا التهاب دیده شود.
  • اگر شدت درد به‌حدی زیاد باشد که فرد نتواند راه برود.

برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن شدت درد خود و همچنین تشخیص زمان مراجعه حضوری به پزشک می‌توانید با متخصص آنلاین ارتوپدبه‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز در ارتباط باشید. پا ستون بدن است و با جدی گرفتن درد پاشنه پا می‌توانید زندگی را بهتر و سالم‌تر پیش ببرید.






۳.۱/۵


(۷ نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص استخوان و مفاصل را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر استخوان و مفاصل


کف پا با هر قدم به زمین برخورد می کند. بنابراین وقتی صدمه ببیند، درد آن می تواند زندگی شما را مختل کند. در حقیقت، 77% بزرگسالان اظهار می کنند که درد پا به روش های مختلف روی زندگیشان تاثیر داشته است. تیرکشیدن کف پا ممکن است به علت صدمه و ناگهانی باشد یا می تواند به خاطر فشار مزمن روی پا در گذر زمان نیز ایجاد گردد. بسته به دلیل، ممکن است حس سوزش، تیرکشیدن، درد مداوم یا چیز دیگری را حس کنید. پا ساختاری پیچیده است و مشکلات متعددی می تواند باعث تیرکشیدن یک یا هر دو پا شود که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نویت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09025804413 تماس حاصل نمایید.

علت تیرکشیدن کف پا


اینترنت | بازیپا ساختاری پیچیده است و مشکلات متعددی می تواند باعث تیرکشیدن یک یا هر دو پا شود. چند دلیل رایج تیرکشیدن کف پا التهاب غلاف کف پا (فاشیای پلانتار)، آسیب عصبی و صدمات شدید است. 

التهاب غلاف کف پا (فاشیای پلانتار) 

غلاف کف پا یک سری بافت هستند که از استخوان پاشنه و قوس پا کشیده شده و در انگشتان پایان می یابد.  

یکی از رایج ترین علل درد پا التهاب غلاف کف پا می باشد. این امر باعث ایجاد درد تیز و شدید در پاشنه و کف پا می شود. التهاب غلاف کف پا اغلب در صبح یا بعد از غیر فعال بودن شدیدتر می گردد. زمانی که از تخت بر می خیزید، ممکن است درد تندی را در اولین قدم حس کنید.  

با این حال این حالت می تواند بعد از ایستادن یا نشستن طولانی مدت نیز ایجاد گردد. فشار و تنش روی نیام کف پا می تواند باعث پارگی های کوچکی نیز گردد. کشیدگی و پارگی های مکرر نیام کف پا می تواند باعث درد یا ورم شود، اما در بیشتر موارد دلیل التهاب غلاف کف پا نامشخص می باشد. 

درد استخوانهای کف پا 

در هر پا 5 استخوان متاتارس وجود دارد. (یکی برای هر انگشت). این استخوان ها در جلوی پا، مچ پا را به انگشتان متصل می کنند. متاتارس ها به قوس کف پا کمک می کنند و برای تحمل وزن و راه رفتن ضروری هستند. 

درد استخوانهای کف پا یعنی درد و التهاب قسمت گوشتی کف پا. این ناحیه بین قوس کف پا و پایه انگشتان، زیر استخوان های متاتارس، وجود دارد.  

این درد اغلب به صورت درد سوزنی یا تیزی در قسمت گوشتی کف پا توصیف می شود. وقتی که می ایستید، می دوید، راه می روید یا پاها را قوس می دهید، ممکن است درد بدتر شود. 

در افرادی که فعالیت های سختی انجام می دهند که روی کف پا فشار میاورد، مانند دویدن یا پریدن، این درد مرسوم تر است. درد استخوانهای کف پا در سالمندان محتمل تر می باشد. 

آسیب عصب محیطی 

در مورد تعداد زیادی از افراد، درد پا ناشی از سیستم عصبی است. آسیب عصب محیطی، درد عصبی است که از اعصابی که خارج از نخاع و در سمت بیرونی تر بدن قرار دارند، نشات می گیرند. این درد به وسیله اعصاب صدمه دیده یا ناکارآمد ایجاد می گردد.  

بیماری های مزمن خاصی، مانند دیابت، سوء مصرف الکل، بیماری لایم یا بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس که به اعصاب محیطی صدمه می زنند، می توانند باعث ایجاد این حالت گردند و همچنین می تواند به علت صدمه به آسیب اعصاب محیطی مانند زخم گلوله، صدمات الکتریکی یا تزریق مواد نیز ایجاد گردد. 

درد اغلب مانند مور مور شدن، سوزش یا حس تیرکشیدن کف پا یا دست است که به سمت ساق پاها و یا بازوها کشیده می شود. 

  درمان سریع ورم پا در اثر ضربه،نشستن طولانی مدت و برخی از داروها

بیماری مورتون نروما (Morton neuroma)  

بیماری مورتون نروما با ضخیم شدن عصبی که بین انگشت سوم و چهارم پا است روی می دهد. علائم عمومی آن عبارتند از سوزش یا تیر کشیدن این ناحیه که اغلب در هنگام راه رفتن ایجاد می گردد. 

علامت رایج دیگر این بیماری حس فشار مبهم در زیر انگشتان پا است، انگار جوراب زیر این قسمت جمع شده است. 

درمان رایج این بیماری، تغییراتی در کفش، حمایت از قوس پا و تزریق کورتیزون به منظور کاهش ورم می باشد. تغییرات در کفش شامل ایجاد راکرهای پنجه و لیفت هایی است که هر جا که نیاز باشد بالشتک هایی را ایجاد می کنند. 

بیماری مورتون نروما اغلب در بانوان رخ می دهد. زیرا بسیاری از بانوان کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند. 

سندرم تونل (کانال) تارسال  

به فشار عصبی در پا مربوط می باشد، سندرم تونل تارسال معمولا با سوزش و تیر کشیدن و گاهی همراه با مور مور شدن و بی حسی مشخص می شود. 

آسیب شدید 

آسیب ناگهانی که به استخوان ها، عضلات، تاندون ها و بافت های دیگر پا صدمه می زند باعث ایجاد درد پا در زمان صدمه و بعد از آن می گردد. 

دلایل دیگر تیرکشیدن کف پا 

بیماری های دیگری نیز باعث ایجاد آسیب عصبی و درد ثانویه می شوند. برخی از آنها عبارتند از: 

  • صدمه جسمانی مانند جراحی یا تصادف 
  • داروهای خاصی برای سرطان، داروهای ضد ویروسی یا آنتی بیوتیک ها 
  • سندرم درد منطقه ای پیچیده 
  • تومورهایی که به عصب فشار می آورند. 
  • بیماری کلیوی یا کبدی 
  • کمبود ویتامین ها 
  • فتق دیسک در ستون فقرات کمری 
  • بیماری های عفونی مانند عوارض بیماری لایم یا عفونت ویروسی 

تیر کشیدن کف پا در بارداری 

اضافه وزن بارداری می تواند فشار زیادی را روی نیام کف پا وارد کرده و باعث ایجاد ورم در این ناحیه گردد. برای افرادی که نمی دانند نیام کف پا چیست، این اندام، بافتی ضخیم است که در سراسر کف پا قرار داشته و استخوان پاشنه را به انگشتان پا وصل می کند. بسیاری از بانوان باردار درد و سوزشی در نیام پا حس می کنند که به خاطر افزایش فشاری است که اضافه وزن آنها ایجاد کرده است و می تواند منجر به اختلالات رایجی مانند صافی کف پا، التهاب نیام کف پا و ورم گردد. 

تیرکشیدن کف پا به دلیل بیماری قلبی  

یکی از دلایلی که پای شما دچار اختلال می شود، این است که از قلب فاصله زیادی دارد. وقتی پمپاژ قلب به وسیله چیزی مانند بیماری شریان محیطی آسیب می بیند، جریان خون به سمت پاها کم شده، باعث آسیب یا التهاب پاها می گردد. وقتی پاها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند، مشکلات جدی به وجود می آید. درد، ورم، سوزش، تیر کشیدن در پاها می تواند نشان دهنده چندین بیماری باشد. هرگز نباید درد پا را نادیده گرفت یا فکر کرد باید با این درد کنار آمد. 

در صورت تیر کشیدن کف پا چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم


اینترنت | بازیبسیاری  از افراد که مرتبا دچار درد پا هستند، در مورد دلیل آن نیز آگاهی دارند و بهترین روش کنترل این درد را می داند. با این حال، در موارد زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

  • شروع درد ناگهانی و شدید 
  • درد پا به علت صدمه ای است که به تازگی ایجاد شده است. 
  • بعد از صدمه نمی توانید وزن خود را روی پای خود قرار دهید. 
  • بیماری دارید که در جریان خون مداخله ای ایجاد می کند و دچار درد پا شده اید. 
  • ناحیه ای که باعث ایجاد درد می شود، زخم باز دارد. 
  • ناحیه ای که باعث ایجاد درد می شود تغییر رنگ داده یا علائم التهابی دیگری دارد. 
  • علاوه بر پا درد تب نیز دارید. 

  سزاموئیدیت (درد زیر شست پا) و درمان آن با وسایل ارتوپدی و ورزش پا

تشخیص علت تیرکشیدن کف پا 


برای مشخص کردن علت درد پا، پزشک احتمالا پای شما را معاینه کند. پزشک به دنبال نواحی دردناک و حساس می گردد. 

صدمات دیگر، کبودی یا التهاب را بررسی می کنند. ممکن است راه رفتن شما را زیر نظر گرفته و از شما بخواهد پاهای خود را کشش دهید. 

اگر پزشک حدس بزند که شما آسیب عصب محیطی، سندرم گیلن باره یا بیماری دیگری در رابطه با اعصاب دارید، ممکن است تست هدایت عصبی  (NCS)را انجام دهد. 

تست‌های لازم برای تشخیص علت تیر کشیدن کف پا 

در برخی بیماران، آزمایشات اضافی برای تشخیص درد کف پا که ناشی از آسیب عصبی است، نیاز نمی باشد. با این حال در برخی، عوامل تیر کشیدن کف پا ممکن است نامشخص باشد. در این موراد، ممکن است تست های تشخیصی بیشتری نیاز باشد. این تست ها عبارتند از: 

  • الکترومیوگرافی 
  • تست هدایت عصبی 
  • بیوپسی عصبی 

بسته به چیزی که پزشک در طول معاینات پزشکی متوجه می شود، ممکن است عکس برداری خاصی را برای تشخیص بیماری های ذکر شده و یا حذف برخی از آنها تجویز کند. 

درمان تیرکشیدن کف پا


زمانی که تشخیص صورت گرفت، تمرکز درمان بر روی متوقف کردن آسیب بیشتر به اعصاب می باشد. در بیشتر موارد، درمان بیماری واقعی یا هدف قرار دادن علائم منجر به کنترل حس تیرکشیدن کف پا می شود. 

  • در مبتلایان به آسیب عصبی دیابتی، کنترل قند خون به وسیله دارو و تغییر سبک زندگی احتمالا باعث رفع درد کف پا می شود. 
  • باید مصرف نوشیدنی های الکلی را متوقف کنند.  
  • استفاده از داروهای ضد درد برای رفع درد. 

تغییر سبک زندگی در جهت بهبود تیرکشیدن کف پا

کفی کفش 

کفش ها و کفی های کمکی می توانند به تسکین برخی دردهای کف پا، مخصوصا در بیماری های التهاب نیام کف پا، درد استخوانهای کف پا و نورموما (تومور عصبی) کمک کنند. 

در برخی موارد، پزشک ممکن است کفی های مخصوصی که برای کمک و تناسب انحناهای پای شما طراحی شده اند، را تجویز کند. 

رژیم غذایی 

شروع یک رژیم غذایی ضد التهابی برای مبتلایان به درد کف پا مناسب است. این رژیم روی میوه ها، سبزیجات، ماهی، مغزها و غلات دارای سبوس متمرکز شده است. غذاهای دارای زردچوبه، آب لیمو و آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش التهاب غذایی کمک کند. 

کاهش وزن 

داشتن اضافه وزن با احتمال ایجاد درد، التهاب و مشکلات دیگر در پاها مرتبط است. در صورت نیاز، کاهش وزن می تواند فشار روی پاها را کاهش دهد. 

کاهش وزن مخصوصا در صورتی که دیابت نیز دارید که احتمال آسیب عصب محیطی، درد استخوانهای کف پا، سندرم تونل تارسال و .. را بیشتر می کند، اهمیت دارد. 

حالت بدنی 

بیشتر افراد متوجه می شوند که بهبود حالت بدنی فشار روی کف پاها را کاهش داده و درد کف پا را بهبود می بخشد. حتی اگر سالهاست که حالت بدنی نامناسبی داشته اید، باز هم می توانید با عقب دادن شانه ها و تقسیم وزن به صورت مساوی روی هر دو پا آن را اصلاح کنید. 

درمان خانگی تیرکشیدن کف پا

  • هر زمان ممکن بود، پاهای خود را روی یک چهارپایه قرار دهید. 
  • هر 2 تا 3 ساعت یک بار به مدت 20 دقیقه کیسه یخ را داخل حوله پیچیده و روی ناحیه دردناک بگذارید. 
  • کفش هایی با بالشتک هایی برای پاشنه ها و کمکی مناسب قوس پا بپوشید. 
  • از کفی و پدهای پاشنه در کفش خود استفاده کنید. 
  • ورزش های معمولی و سبک کششی انجام دهید. 
  • ورزش هایی انجام دهید که روی کف پاها فشار نیاورد، مانند شناکردن. 
  • مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. 
  • اگر اضافه وزن دارید، آن را کم کنید. 
  • به مدت طولانی راه نروید یا نشینید. 
  • کفش پاشنه بلند یا نوک باریک نپوشید. 
  • دمپایی لا انگشتی یا بدون پشتی نپوشید. 
  • روی سطوح سفت با پای برهنه راه نروید. 

  هالوکس والگوس : برجستگی و انحراف استخوان شست پا (علت و درمان)

اگر تیر کشیدن و درد کف پا بهتر نشد، باید به متخصص فیزیوتراپی یا متخصص پا مراجعه کنید.  فیزیوتراپ می تواند ورزش هایی بدهد که به شما در بهبود علائم کمک کند. متخصص پا می تواند مواردی مانند کفی ها یا کفش های مناسب را پیشنهاد بدهد. 

سوالات پر تکرار


التهاب نیام کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟ 

پزشک بعد از مرور پیشینه پزشکی شما معاینات فیزیکی را روی پای شما انجام می دهد. اگر فشار روی نیام پا باعث ایجاد درد گردد، احتمالا التهاب غلاف پا دلیل آن باشد. اگر بلند کردن انگشتان پا سخت باشد یا احساس مور مور شدن یا بی حسی در کف پا دارید، این نشانه ها زنگ خطر هستند. 

علت تیر کشیدن پای راست چیست؟  

زمانی که به خاطر درد پا مراجعه می کنید، موارد زیادی در نظر گرفته می شود: شکستگی، موبرداشتن، تاندونیت، آرتروز، گیر کردن عصب یا کیست در پاشنه. برای تعیین دلایل احتمالی دیگر، پزشک ممکن است عکس برداری های دیگری را توصیه کند. 

چگونه می‌توان از تیرکشیدن کف پا پیشگیری کرد؟ 

  • باند پیچی کردن قوس های پا 
  • تمرینات کششی کف پاها، ساق پاها و تاندون آشیل 
  • قرار دادن یخ روی پا 
  • داشتن استراحت به اندازه کافی 
  • انجام ورزش های سبک مانند شنا کردن که فشاری روی کف پا ایجاد نمی کند. 
  • اگر زیاد پیاده روی می کنید یا راه می روید، مرتبا کفش خود را تغییر دهید. 

آیا تیر کشیدن کف پا به دلیل بیماری فاسیا پلانتر قابل درمان است؟  

بیش از 90% از مبتلایان به التهاب غلاف کف پا با درمان های خانگی در عرض ده ماه بهبود می یابند.  

اگر دلیل اصلی التهاب نیام کف پا موردی باشد که نمی توانید در مورد آن کاری بکنید، مثلا صافی کف پا، بهبودی دائمی سخت خواهد بود. به مقابله با علائم با درمان خانگی و توصیه های متخصص ادامه دهید. 

 علت تیرکشیدن کف پا هنگام خواب چیست؟ 

گرفتگی پا در شب، گرفتگی عضلانی است که در هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن روی می دهد. ممکن است این درد را در ساق پاها و ران ها حس کنید.  گرفتی پا در شب به این درد مرتبط است. این امر باعث ایجاد درد شدید در کف پاها می شود.درد می تواند از پاها به مچ و قسمت پایینی پا منتقل گردد. 

اگر دلیل اصلی التهاب نیام کف پا موردی باشد که نمی توانید در مورد آن کاری بکنید، مثلا صافی کف پا، بهبودی دائمی سخت خواهد بود. به مقابله با علائم با درمان خانگی و توصیه های متخصص ادامه دهید”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “علت تیرکشیدن کف پا هنگام خواب چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “گرفتگی پا در شب، گرفتگی عضلانی است که در هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن روی می دهد. ممکن است این درد را در ساق پاها و ران ها حس کنید.  گرفتی پا در شب به این درد مرتبط است. این امر باعث ایجاد درد شدید در کف پاها می شود.درد می تواند از پاها به مچ و قسمت پایینی پا منتقل گردد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “”
}
}]
}


علت درد کف پا چیست؟ درد کف پا ممکن است به دلایل زیادی رخ بدهد ولی مهم‌ترین موضوع در ابتدا آن است که آناتومی کف پا را بشناسیم و بدانیم چه قسمتی از کف پا درد می‌کند.

درد در نواحی مختلف پا 

پاها هر روز انسان را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جا به جا می‌کنند، ولی فرد معمولاً تا زمانی که این اندام بدن احساس درد نداشته باشد، به آن توجه نمی‌شود. زمانی که درد کف پا پدیدار می‌شود، فرد به دنبال راهی برای رهایی از این درد خواهد بود. اما برای اینکه بهترین روش درمانی به کار گرفته شود، لازم است که مشکل به درستی شناخته شود. اولین نکته که باید شناسایی شود این است که کدام قسمت پا احساس درد می‌کند؟

بیشتر بخوانید: علت درد ساق پا چیست؟

درد پاشنه‌ی پا

اگر فرد در ناحیه‌ی پاشنه‌ی پا احساس درد داشته باشد، فرد احتمالا به پلانتار فاسیتیس یا درد پاشنه‌ی پا مبتلا است. یک التهاب در گروهی از تاندون ها و رباط‌ها به وجود آمده و در نهایت باعث ایجاد این درد می‌شود‌. معمولاً این درد در صبح هنگام ،زمانی که فرد به تازگی از تخت برخاسته بیش‌تر از سایر مواقع است. فرد می‌تواند این درد را در پاشنه و یا در قوس کف پا احساس کند.

برای درمان آن:

  • به پاهای خود استراحت دهید
  • اجازه ندهید که ماهیچه‌های پا و پاشنه‌ی پا کشیده شده و منقبض شوند
  • داروهای مسکن مصرف کنید
  • کفش‌هایی که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی کرده و دارای کفی مناسب هستند را خریداری کنید.

علت درد پاشنه پا چیست؟

درد خار پاشنه (Heel spurs )

یکی دیگر از دردهای پا است. در درد خار پاشنه شاهد رشد استخوان کف پاشنه‌ی پا هستیم. افراد به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن و حالت ایستادن غلط و یا حتی به واسطه‌ی فعالیت‌های ورزشی همچون دویدن به این عارضه مبتلا خواهند شد. فرد مبتلا به درد خار پاشنه در هنگام راه رفتن و یا حتی ایستادن درد زیادی را تحمل خواهد کرد. بسیاری از مردم خارپاشنه دارند ولی همه درد خاصی را احساس نخواهند کرد. افرادی که دارای کف پای صاف هستند و افرادی که دارای قوس کف پای زیادی هستند، بیش‌تر از سایر افراد به درد خار پاشنه مبتلا خواهند شد.

برای درمان آن:

  • استفاده از کفی‌های مناسب در کفش که برای تهیه‌ی آن‌ها از عکس‌برداری سه بعدی پا استفاده می‌شود.
  • استفاده از کفش مناسب با کفی مناسب
  • استفاده از داروهای مسکن
  • استراحت دادن به پا
  • درمان‌های فیزیوتراپی 
  • اگر فرد هنوز احساس درد داشته باشد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کند

درد کف پا - درد خار پاشنه پا

گاهی کبودی‌های عمیقی در قسمت زیرین انگشتان پا ایجاد می‌شود که معمولاً دلیل آن برخورد به اجسام سخت است. دردی که در این مواقع فرد احساس می‌کند مانند راه رفتن بر روی سنگ‌های کوچک است. این درد به آرامی از بین می‌رود.

برای درمان آن

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی مورد نظر یخ بگذارید
  • از داروهای مسکن استفاده کنید

شکستگی پاشنه‌ی پا

این عارضه معمولاً در اثر سقوط یا افتادن و تصادف رانندگی ایجاد می‌شود. بر اثر این عارضه استخوان پاشنه‌ی پا نه تنها می‌شکند بلکه امکان قطعه قطعه شدن آن هم وجود دارد. درد پاشنه‌ی پا، کبودی، تورم و راه رفتن دشوار از علایم اصلی شکستن استخوان پاشنه‌ی پا هستند.

برای درمان آن: 

  • به پاشنه‌ی پا فشار وارد نکنید، حتی در صورت لزوم از عصا استفاده کنید
  • با استفاده از پدهای مخصوص از پاشنه‌ی پا محافظت کنید
  • از مچ بند پا و یا آتل پا استفاده کنید
  • از پزشک خود بخواهید که داروهای مسکن مناسب را برای شما تجویز کند
  • درمان فیزیوتراپی را شروع کنید
  • اگر هنوز احساس درد داشتید، از پزشک خود بخواهید که سایر روش‌های درمانی همچون جراحی را بررسی کند.

درمان درد کف پا

درد توپ کف پا (Ball of Foot Pain)

در متاتارسالژیا Metatarsalgia فرد درد و التهاب زیادی را در ناحیه‌ی توپ کف پا احساس می‌کند. پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ دلیلی برای این عارضه است. گاهی انجام حرکات ورزشی مانند پریدن و یا دویدن به شیوه‌ای نامناسب هم می‌تواند عاملی برای این درد باشد. 

برای درمان این عارضه باید:

  • داروهای مسکن مصرف شود
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ گذاشته شده و پا استراحت داده شود.
  • کفش مناسب پوشیده شود

مورتون نوروما 

در این عارضه اطراف عصبی که بین انگشت سوم و چهارم پا وجود دارد، ملتهب شده و باعث گزگز کف پا می‌شود. در این عارضه فرد علاوه بر احساس درد در ناحیه‌ی کف پا، احساس بی حسی را هم تجربه خواهد کرد. زنان به دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند بیش‌تر از مردان این عارضه را تجربه خواهند کرد. 

برای درمان:

  • کفش‌هایی باید پوشیده شود که قسمت داخلی آن کم‌ترین فشار را به عصب مربوطه وارد کند.
  • مصرف داروهای استروئیدی یا تزریق دیگر داروها به داخل پا
  • مصرف قرص‌های مسکن
  • جلوگیری از پوشیدن کفش پاشنه بلند
  • پرهیز از انجام فعالیت‌هایی که فشار زیادی را به عصب کف پا وارد می‌کنند
  • بررسی راه درمانی جراحی توسط پزشک معالج

درد استخوان کنجدی پا (Sesamoiditis)

در نزدیکی انگشت بزرگ پا دو استخوان کوچک قرار دارند که تنها به وسیله‌ی تاندون‌ها به هم متصل هستند. به این استخوان‌ها کنجدی اطلاق می‌شود، زمانی که تاندون‌های اطراف این استخوان‌ها آسیب ببیند و یا ملتهب شود، این عارضه ایجاد می‌شود. این عارضه در دونده‌ها و رقصنده‌های باله بسیار شایع است. 

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ بگذارید
  • در زیر انگشتان پا پد‌های مخصوص قرار دهید
  • انگشت شصت را با چسب به سایر انگشتان بچسبانید و اجازه دهید تا مفاصل درمان شوند.
  • کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه بپوشید
  • در صورت صلاح دید پزشک استروئید تزریق کنید

درد قوس کف پا 

پلانتار فاسیتیز  یا درد پاشنه‌ی پا یکی از عوامل اصلی درد قوس کف پا به شمار می‌رود. این عارضه علاوه بر پاشنه می‌تواند قوس کف پا را هم درگیر کند. برای درمان هم از تزریق استروئید و داروهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود. 

کف پای صاف (flat feet) : زمانی که در هنگام ایستادن و یا راه رفتن کف پا به صورت کامل بر روی سطح زمین قرار داشته باشد، این عارضه رخ می‌دهد و باعث ایجاد درد در پا می‌شود. کف پای صاف با پوشیدن کفش‌هایی که دارای کفی مخصوص هستند، استراحت دادن به پا، گذاشتن یخ بر روی پا و استفاده از عصا یا فیزیوتراپی قابل درمان است. در موارد حاد اما جراحی توصیه می‌شود. 

بیشتر بخوانید: علت درد زانو چیست؟

درد انگشتان پا

نقرس (Gout) یک فرم از التهاب مفاصل است که باعث ایجاد درد در انگشتان پا می‌شود. کریستال‌ها در مفاصل انگشتان پا تجمع پیدا می‌کنند و باعث ایجاد درد شدید و تورم می‌شوند. معمولاً انگشت بزرگ پا بیش‌تر درگیر می‌شود.

برای درمان:

  • به پا استراحت دهید
  • بر روی ناحیه‌ی دردناک یخ بگذارید

داروهای غیر استروئیدی (NSAIDs) یا پردنیزون (prednisone) مصرف کنید

غذاهایی که باعث وخیم شدن نقرس می‌شوند را مصرف نکنید.

انحراف انگشت بزرگ پا : بونیون( bunion) یک برآمدگی استخوانی است که روی مفصل در پایه انگشت شست پا بروز می کند. هر فردی می‌تواند به این عارضه دچار شود، خصوصاً اگر کفش‌های تنگ به پا کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا به عارضه‌ی انگشت چکشی پا  هم دچار هستند. سعی کنید که کفش راحتی انتخاب کنید، اگر هنوز درد وجود داشته باشد، پزشک گزینه‌ی جراحی را پیشنهاد می‌کند. 

در انگشت چکشی پا (hammertoes): انگشت دوم، سوم یا چهارم از مفصل دوم خم می‌شود و شکلی مانند چکش پیدا می‌کند. اگر ماهیچه‌ها از بالانس کافی برخوردار نباشند یا فرد کفش‌های تنگ به پا کند، این مشکل رخ خواهد داد. بهتر است کفش‌هایی پوشیده شود که دارای نوک تیز نباشند تا انگشتان پا فضای کافی در اختیار داشته باشند. 

در انگشت چنگالی پا (Claw toe):نوک انگشت به سمت بالا یا پایین خم شده و امکان صاف شدن دوباره ندارد. بر اثر بیماری‌هایی همچون دیابت یا بر اثر مصرف بیش از اندازه‌ی الکل، سیستم عصبی آسیب دیده، ماهیچه‌ها ضعیف شده و این مشکل رخ می‌دهد. اگر این مشکل درمان نشود، باعث بروز پینه در پا خواهد شد

در انگشت چمنی (Turf toe): قسمت پایه‌ی انگشت بزرگ پا دردناک خواهد بود. در واقع این عارضه نوعی شکستگی استخوان کنجدی پا محسوب می‌شود.

شکستگی انگشت پا: در واقع نوعی از شکستگی استخوانی است که می‌تواند استخوان هر کدام از انگشت‌های پا را درگیر کند. اگر شکستگی‌ها در حد ترک خوردگی باشد، تنها استراحت و گذاشتن یخ بر روی محل آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن کفایت می‌کند.برای شکستگی‌های وخیم تر اما گاهی نیاز به جراحی وجود دارد. 

آرتروز شست پا یا شست پای سفت :همان‌گونه که از نامش پیداست انگشت بزرگ پا را درگیر می‌کند. علایم و شدت درد این عارضه به مرور زمان بدتر خواهد شد. برای درمان این مشکل باید داروهای مسکن و تمرین‌های کششی پا انجام شود.

میخچه و پینه :میخچه‌ ضخیم‌شدگی‌ یا برجستگی‌ لایه‌های‌ خارجی‌ پوست است‌، كه‌ معمولاً روی‌ نواحی‌ استخوانی‌ مثل‌ مفاصل‌ انگشتان‌ پا به‌ وجود می‌آید. پینه‌  اما ضخیم‌شدگی‌ بدون‌ درد پوست‌ است كه‌ در اثر فشار یا تحریك‌ مداوم‌ به‌ وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: علت درد استخوان چیست؟

درد در حاشیه‌ی خارجی پا

 در حاشیه‌ی خارجی پنجمین استخوان متاتارسال یا کف پایی قرار دارد که معمول‌ترین استخوانی است که دچار شکستگی می‌شود. معمولاً بعد از اینکه ضربه‌ای به پا وارد شد، فرد احساس درد، تورم و کبود شدن در حاشیه‌ی خارجی پای خود خواهد داشت. اگر احساس می‌کنید استخوانی در این ناحیه شکسته است باید به پزشک مراجعه کرده و عکس رادیولوژی از پای خود تهیه کنید. 

برای درمان:

  • داروی مسکن مصرف کنید
  • به پا استراحت داده، بر روی آن یخ قرار داده و آن را بالا نگه دارید.
  • بر روی پای آسیب دیده قدم نزنید
  • امکان جراحی را با پزشک خود مطرح کنید
  • اتل یا گچ گرفتن پا توصیه می‌شود.

 

منبع:

webmd

 

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارتوپد روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از پزشک

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارتوپد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

تماس تلفنی با پزشک

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

ثبت سوال پزشکی
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا