پزشکی

علت درد ساق پا در اثر سرما

درمان زانو درد در سرما: علت افزایش درد زانو درفصل زمستان


بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که زانو یا مفاصل و تاندون‌های دیگر آن‌ها هنگامی که هوا سرد می‌شود درد می‌گیرد. با این که این موضوع ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما حقیقت دارد. هوای سرد بر بدن و به خصوص بر زانوها تأثیر دارد.

با این که درد مفصل ممکن است علامت یک آسیب‌دیدگی یا ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگر باشد اما درد یا خشک‌شدگی جزئی و خفیف ممکن است با هوای سرد ارتباط داشته باشد. متخصصین فیزیوتراپی و پزشکان غالباً با بیمارانی که از درد، خشک‌شدگی و گرفتگی مفاصل در هنگام بارندگی یا هوای سرد به خصوص پس از مدت زیادی راه رفتن یا انجام فعالیت‌های فیزیکی رنج می‌برند مواجه می‌شوند. درد ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن احساس شود اما بیشتر در مفاصلی که باید وزن بدن را تحمل کنند مانند زانوها، مچ پاها و لگن احساس می‌شود.

اگر زانوی شما در هوای سرد اذیت می‌شود ممکن است شما یکی از هزاران نفری باشید که از این علائم رنج می‌برید ولی روش‌های متعددی از جمله حرکت بیشتر، انجام تمرینات کششی، رژیم غذایی، استفاده از بریس های زانو یا زانوبندها برای تسکین درد وجود دارد.

بهترین روش برای محافظت از زانو این است که فعال باشید و زندگی سالمی داشته باشید. داشتن نگرشی مثبت و فعال بودن در زمستان یک روش عالی برای ارتقای سلامت عمومی شما است. لباس گرم بپوشید و قبل از شروع تمرین در هوای سرد، بدن و زانوهای خود را گرم کنید.

اگر برای مدتی طولانی دچار درد زانو هستید که با به کارگیری اقدامات درمانی خانگی بهبود نمی‌یابد یا با علائم دیگری همراه است باید به یک پزشک مراجعه کنید. متخصصین کلینیک توان‌بخشی و فیزیوتراپی امید پس از معاینه بیمار، برنامه درمانی با رویکرد پلکانی را برای وی تجویز خواهند کرد. درمان در این رویکرد از روش‌های ساده آغاز می‌شود و در صورت لزوم درمان‌های پیچیده‌تر تجویز خواهند شد.

 هوای سرد چه تأثیری بر درد زانو دارد؟


این که هوای سرد باعث درد مفاصل می‌شود برای افرادی که درد زانو را در ماه‌های زمستان تجربه نکرده‌اند کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. حقیقت این است که یک چیز در هوای سرد بر مفاصل ما تأثیر می‌گذارد اما هنوز کاملاً مشخص نشده است که چه چیزی باعث زانو درد ما در این فصل می‌شود. تحقیقات کافی برای اثبات این که چه اتفاقی در هوای سرد در بدن ما می‌افتد انجام نشده است اما چند تئوری در این رابطه وجود دارد.

 فشار بارومتریک

یکی از فرضیه‌ها این است که علت تأثیر کاهش یا افت دما بر مفاصل به فشار بارومتریک ارتباط دارد. زمانی که دما کاهش می‌یابد باعث می‌شد که تاندون‌ها، عضلات و بافت‌های اطراف آن‌ها توسعه یابند. در نتیجه، فضای کمتری در بدن به خصوص در مفاصل باقی می‌ماند که باعث ایجاد درد می‌شود. تئوری آن این است که سرما و کاهش دما و تغییر در فشار بارومتریک باعث بروز واکنش‌های التهابی در مفاصل می‌شود و ممکن است در گردش جریان خون تغییر ایجاد کرده و منجر حساسیت فیبر عصبی شود و زانوها دچار درد شوند. اگر مفاصل به آرتروز مبتلا باشند یا اگر شما دچار آسیب‌دیدگی‌های دیگری هم شده باشید این احساس به مراتب شدیدتر می‌شود. درد افراد مبتلا به درد مزمن در هوای سرد افزایش می‌یابد و آن‌ها به دنبال راهی برای کاهش درد زانوی خود خواهند بود.

 گرم نگه داشتن بدن در هوای سرد

بر اساس یک فرضیه دیگر، بدن سعی می‌کند گرمای خود را در هوای سرد حفظ کند بنابراین گرمای بیشتری به ارگان‌های داخلی حیاتی مانند ریه‌ها و قلب می‌فرستد و در نتیجه جریان خون در ارگان‌های محیطی کاهش می‌یابد. محدود شدن گردش جریان خون در بازوها، پاها، شانه‌ها و مفاصل زانو باعث سردتر شدن و خشک شدن بیشتر آن‌ها می‌شود. در نتیجه ما احساس درد و ناراحتی خواهیم داشت.

 آیا همه افراد مستعد زانو درد در هوای سرد هستند؟


افراد مختلف به گونه‌های متفاوتی نسبت به هوای سرد واکنش نشان می‌دهند. همه ما در هنگام سرد شدن هوا دچار زانو درد نمی‌شویم. بدن هر فرد به تغییرات دمایی و فشار بارومتریک واکنش نشان می‌دهد اما لزوماً این واکنش به اندازه افراد مبتلا به دردهای مزمن، ناراحت‌کننده و شدید نیست. سالمندان نیز ممکن است دچار درد و خشک‌شدگی حاد شوند که غالباً به بی‌تحرکی و همچنین بیماری‌های آن‌ها ارتباط دارد. افرادی که به آرتروز مبتلا هستند نیز ممکن است در ماه‌های زمستان دچار درد بیشتری شوند.

به علاوه، هوای بد بر خلق و خوی ما نیز تأثیر دارد و همه چیزها را تشدید می‌کند. اگر شما احساس ناراحتی می‌کنید یا افسرده هستید ممکن است درک شما از درد نیز افزایش یابد.

 زانوهای سرد چیست؟


برخی افراد از سرد بودن زانوهای خود شاکی هستند که ربطی به هوا ندارد اما این احساس در هوای سرد تشدید می‌شود. احساس مشکلات حرکتی، سرما و زانو درد مانع عملکرد صحیح شما شده و باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. در اینجا لیستی از شایع‌ترین محرک‌های پدیده زانوی سرد ارائه شده است:

پوکی استخوان 

آرتروز باعث التهاب در مفاصل شده و یکی از مهم‌ترین دلایل زانو درد در افراد است. این عارضه به دلیل فرسودگی و ساییدگی غضروف درون مفصل ایجاد می‌شود. افرادی که از آرتروز رنج می‌برند دچار تورم، خشکی و درد شده و آستانه درد آن‌ها در زانو غالباً پایین‌تر است. علائم آن‌ها معمولاً با کاهش دما و قرار گرفتن در معرض هوای سرد تشدید می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که زنان مبتلا به زانوی سرد در هوای سرد بیش از مردان اذیت می‌شوند.

 نوروپاتی محیطی 

در مواردی که عصب‌های محیطی دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، شما دچار نوروپاتی محیطی می‌شوید که بر دست‌ها و پاهای شما اثر می‌گذارد و ممکن است زانوهای شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اساساً، این بیماری به این دلیل ایجاد می‌شود که ارتباط خوبی بین سیستم اعصاب مرکزی و بقیه بدن وجود ندارد. اگر این تبادل ارتباطی به درستی انجام نشد باعث بروز درد، حساسیت به لمس یا بیحسی در دست‌ها و پاها می‌شود. نوروپاتی محیطی به دلیل ابتلا به عفونت‌ها، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های دیگر مانند دیابت اتفاق میافتد.

 پدیده رینود 

این بیماری به دلیل تنگی عروق خونی ایجاد می‌شود و ممکن است با استرس یا دمای سرد تحریک شود. به دلیل اسپاسم عروقی یا وازواسپاسم ممکن است انگشتان دست‌ها انگشتان پاهای شما سرد و بیحس شده و رنگ آن‌ها تغییر کند. این بیماری همچنین بر پاها و زانوها نیز تأثیر داشته و ممکن است یکی از دلایل ابتلا به زانو درد در هوای سرد باشد.

بیماری‌های خطرناک و جدی دیگر نیز که باعث زانو درد می‌شوند ممکن است در هوای سرد تشدید شوند. اگر شما هر یک از این علائم را دارید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟


با این که درد خفیف زانو ناشی از سرمای هوا خیلی آزاردهنده نیست اما بهتر است همیشه با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که مشکل و نگرانی جدی وجود ندارد. اگر دچار درد شدید هستید که پس از انجام اقدامات که در ادامه توضیح داده شده است تسکین نمی‌یابد باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما متوجه چیز غیرعادی یا علائم جدید مرتبط با مفاصل مانند قرمزی، تورم یا مشکلات عمومی در هنگام استفاده از زانو شده‌اید باید با یک پزشک مشورت کنید. اگر شما دچار درد شدیدی شده‌اید که مانع انجام وظایف روزمره می‌شود باید حتماً به یک پزشک مراجعه کنید.

 چگونه می‌توان زانو درد را کاهش داد؟


در صورت ابتلا به زانو درد یا هر گونه خشک‌شدگی یا درد در مفاصل همیشه به دنبال بهترین روش برای کاهش ناراحتی هستیم. زمانی که هوا سرد شده و زانو درد ما تشدید می‌شود، روش‌های ساده‌ای برای کاهش این درد وجود دارد. رویکردهای مختلفی نظیر پیروی از یک رژیم غذایی بهتر، حرکات و فعالیت‌های بیشتر و استفاده از وسایل کمکی وجود دارد که باعث می‌شود ما در هوای سرد زمستانی احساس بهتری داشته باشیم.

 رژیم غذایی سالم‌تر 

یکی از بهترین روش‌های ارتقای سلامت عمومی، حفظ یک شیوه بهتر زندگی شامل ایجاد تغییرات در رژیم غذایی است. وزن کمتر به معنی فشار کمتر بر مفاصل و در نتیجه درد کمتر آن‌ها است. شما می‌توانید از رویکردهای مختلف برای بهبود احساس خود به خصوص در ماه‌های سرد سال استفاده کنید.

کلید تقویت مفاصل پیروی از یک رژیم غذایی سالم‌تر است. دانستن این که چه غذاهایی برای کاهش درد شما مفید هستند و از مصرف چه غذاهایی باید به این منظور اجتناب کنید می‌تواند بسیار مؤثر باشد. بهتر است با یک متخصص تغذیه که می‌تواند نیازهای فردی و سبک زندگی عمومی شما را اصلاح کند مشورت کنید.

به طور عمومی بهتر است بیشتر از غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند مغزیجات و ماهی سالمون استفاده کنید. این غذاها از بروز التهاب پیشگیری می‌کنند. ویتامین K درد را کاهش داده و شما می‌توانید آن را از گیاهان سبز مانند اسفناج، کلم و کلم پیچ دریافت کنید. ویتامین C نیز به کاهش تحلیل غضروف‌ها و در نتیجه کاهش درد در افراد مستعد ابتلا به آرتروز کمک می‌کند. پرتقال، فلفل قرمز شیرین، گوجه و میوه‌ها و سبزیجات دیگر که سرشار از ویتامین ث هستند باید بخشی از رژیم غذایی شما هم در ماه‌های سرد سال و هم در ماه‌های دیگر باشند.

همچنین شما باید از مصرف برخی غذاها مانند روغن ذرت که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است و باعث تحریک التهاب می‌شود پرهیز کنید. غلات تصفیه‌شده نیز تأثیر منفی مشابه دارند در حالی که غلات کامل که سرشار ای فیبر هستند به کاهش درد کمک می‌کنند.

 مصرف مکمل‌ها 

برخی مکمل‌ها مستقیماً با تغذیه غضروف و افزایش روان کاری آن‌ها به تقویت مفاصل کمک می‌کنند. گلوکوزامین و کوندروتین برای این منظور بسیار مفید هستند. مصرف ویتامین D3 نیز برای تقویت استخوان‌ها به خصوص در فصول سرد سال ضروری است. همیشه با یک پزشک متخصص که در تجویز مقادیر درست این مکمل‌ها تبحر دارد و واکنش و تداخل آن‌ها را با داروهایی که مصرف می‌کنید می‌شناسد مشورت کنید.

 خوب بخوابید 

خواب نیز برای بهبود عملکرد بدن ما ضروری و حیاتی است. یک خواب شبانه خوب باعث کاهش استرس شده و به احیای دوباره بدن پس از یک روز فعال کمک می‌کند.

 فعال باشید 

در حالی که دوندگان غالباً از زانو درد در زمستان شکایت دارند اما بهترین روش برای کاهش ناراحتی، تمرین صحیح و فعال ماندن است. تمرینات ورزشی واقعاً به روانکاری مفاصل کمک کرده و در نتیجه باعث کاهش ناراحتی‌ها می‌شوند؛ بنابراین شما باید به تمرینات ورزششی خود ادامه دهید – شما می‌توانید بسته به ترجیحات شخصی خود هم در منزل و هم در فضای باز ورزش کنید، نکته مهم در هنگام ورزش کردن این است که قبل از شروع ورزش حتماً بدن خود را گرم کنید تا خشکی مفاصل کاهش یافته و از آسیب‌دیدگی شما جلوگیری شود.

در مواردی که در فضای باز می‌دوید باید لباس مناسب بپوشید تا سردتان نشود.

تقویت عضلات و استخوان‌ها به کمک ورزش به کاهش فشار وارده بر مفاصل و جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ها کمک کرده و دردهایی که احتمالاً وجود دارند را کاهش می‌دهد. همچنین شما نباید بیش از حد تمرین کنید و فشار غیرضروری به مفاصل خود وارد نمایید.

 آیا استفاده از بریس های زانو مفید است؟

اگر شما در زانوی خود احساس درد و ناراحتی دارید ممکن است علامت وجود مشکل در مفصل شما باشد. غالباً مشکل خفیف است و تنها چیزی که شما به آن نیاز دارید، حمایت از زانو است تا بتوانید به فعالیت‌های روزمره و تمرینات ورزشی خود ادامه دهید.

بریس های زانو یا زانوبندهای طبی به کاهش درد در بسیاری از شرایط کمک می‌کنند؛ البته اگر نوع آن‌ها به درستی انتخاب شده باشد. شما باید بدانید که زانوی شما به چه نوع حمایتی نیاز دارد و سپس از یک بریس متناسب با آن استفاده کنید. زانوبندهای طبی، فشار و حمایت بهتری برای زانو تأمین کرده و از آسیب‌دیدگی آن جلوگیری می‌کنند. آن‌ها به کاهش درد زانو در هوای سرد کمک کرده و شما با استفاده از آن‌ها مطابق دستورالعمل سازنده یا پزشک می‌توانید کماکان سطح فعالیت‌های خود را حفظ کنید.

دوندگان و ورزشکاران فعال نسبت به مزیت‌های استفاده از زانوبند در هنگام تمرین آگاه هستند.

 مصرف استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

حتی اگر ترجیح دهید که درد زانوی خود را به جای مصرف دارو با ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود درمان کنید اما ممکن است زمانی که درد زانوی شما به دلیل سرمای هوا تشدید می‌شود به مصرف مسکن‌های بدون نیاز به نسخه پزشک نیاز داشته باشید. برای اجتناب از بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها باید برای مدت کوتاهی از دوز پایین این داروها استفاده کنید و همیشه قبل از شروع مصرف در مورد این که آیا مصرف این داروها برای شما مناسب است یا نه با پزشک خود مشورد کنید.

 ماساژ

بله، شما مجاز هستید که از ماساژ استفاده کنید. معمولاً منشأ درد، مفصل و گاهی اوقات نیز عضلات اطراف مفصل است. یک ساعت ماساژ یک مرتبه در هفته به مدت حداقل ۸ هفته به کاهش درد کمک می‌کند.

 طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از روش‌ها برای افرادی است که به دنبال درمان زانو درد خود هستند. به نظر می‌رسد طب سوزنی در کاهش درد مؤثر واقع می‌شود. همچنین شما باید روش‌هایی برای ریلکسیشن و داشتن احساس سلامت عمومی پیدا کنید.

 راه‌های پیشگیری از زانو درد مبتلایان به آرتروز در فصل سرما 


وقتی زمستان نزدیک می‌شود، افراد مبتلا به آرتروز دچار نگرانی و ترس می‌شوند. آن‌ها بدون اغراق، زمستان را در استخوان‌ها خود احساس می‌کنند. هوای سرد باعث تشدید درد و خشک‌شدگی مفاصل می‌شود و به همین دلیل این افراد در این فصل راحت نیستند.

یادآوری چند نکته به افراد مبتلا آرتروز کمک می‌کند که در هوای سرد دوام بیاورند و احتمالاً از آن لذت هم ببرند. این توصیه‌ها به نظر ساده می‌رسند. شاید پس از شنیدن این توصیه شما باورتان نشود اما بسیاری از افراد که این پیشنهادهای ساده را به کار برده‌اند توانسته‌اند تحمل خود را در هوای سرد افزایش دهند. برخی از این توصیه‌ها عبارتند از:

 لباس گرم و چند لایه بپوشید 

زیاد لباس بپوشید. کمد شما باید پر از ژاکت یا کت، سوئیشرت، شلوار گرم و شلوار بلند باشد. چند لایه لباس بپوشید. از پیراهن‌های یقه اسکی و لباس‌های زیر گرم استفاده کنید.

همیشه در هوای آزاد از کلاه، روسری و دستکش استفاده کنید. دستکش را فقط به این دلیل که کاملاً مناسب انگشتان شما نیستید نادیده نگیرید. در این موارد از دستکش‌های پنجه‌ای استفاده کنید. فقط باید حتماً دستان خود را بپوشانید

در مورد چکمه نیز باید مد را فراموش کنید: چکمه‌هایی بپوشید که ضد آب باشند. شما باید پاهای خود را خشک نگه دارید تا گرم بمانند.

 گرما را کاهش ندهید

افراد مبتلا به آرتروز در این روزها و با این سن نباید به فکر هزینه گاز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با کاهش مصرف گاز باشند. ممکن است شما وسوسه شوید که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، گرما را کاهش دهید؛ اما این هزینه را شما به گونه‌ای دیگر خواهید پرداخت.

دمای منزل را به اندازه معقول تنظیم کنید – دمایی که در آن احساس راحتی می‌کنید. از یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی استفاده کنید تا بتوانید زمان‌هایی که در منزل نیستید دما را پایین بیاورید و درست قبل از این که وارد منزل شوید، دمای منزل شما افزایش یابد. با این که استفاده از یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی مؤثر است اما دمای منزل زمانی که شما در خانه هستید باید گرم باشد.

 از تشک برقی استفاده کنید 

در فصل زمستان از تشک برقی یا پدهای گرمایی استفاده کنید. تشک برقی برای حفظ گرمای بدن شما در هنگامی که استراحت می‌کنید یا خوابیده‌اید مؤثرتر است. استفاده از پدهای گرمایی در هوای سرد نیز برای گرمای موضعی در محل مفاصلی که خشک شده و دردناک هستند مفید است. تشک‌های برقی و پدهای گرمایی مختلف و متنوعی در بازار وجود دارند. یکی از آن‌ها که به افزایش آرامش شما در گرما کمک می‌کند را انتخاب کنید.

 قبل از خروج از منزل دو بار فکر کنید 

بیرون رفتن بدون فکر کردن ساده است – دویدن به سمت خارج از منزل برای دریافت بسته پستی بدون استفاده از یک ژاکت یا نشستن در اتومبیل بدون کت برای رفتن به خرید، ساده است. چه مشکلی وجود دارد؟ شما سرما می‌خورید بنابراین یک قانون داشته باشید و آن را همیشه رعایت کنید: بدون پوشیدن لباس مناسب از منزل خارج نشوید.

 برای جارو کردن برگ‌ها و پارو کردن برف از منزل خارج نشوید 

برخی افراد فکر می‌کنند که چون فعالیت‌های فیزیکی برای آن‌ها خوب است می‌توانند مقداری برگ‌ها را جارو کرده یا برف را پارو کنند اما آیا شما واقعاً می‌خواهید در هوای سرد فعالیت فیزیکی داشته باشید؟ خوب، یک روش دیگر پیدا کنید.

ورزش کردن در زمستان قطعاً از اهمیت زیادی برخوردار است. ماندن در منزل ممکن است باعث شد که شما دچار رخوت شده و از نظر فیزیکی نیز فعال نباشید. اگر شما در شب‌های تابستان پیاده‌روی می‌کرده‌اید، هوای سرد شما را از این کار بازمی‌دارد اما شما باید تمرینات ورزشی سبک خود را مطابق برنامه ادامه دهید.

 نوشیدنی گرم 

یک فنجان هات چاکلت یا چای داغ شما را کاملاً گرم می‌کنند. نوشیدنی‌های داغ، تسکین‌دهنده، آرامش‌بخش و گرم‌کننده هستند. روز خود را با یک نوشیدنی گرم شروع کرده و به پایان برسانید. چای داغ یا هات چاکلت بسیار خوب هستند و باید همیشه آن‌ها را در دسترس خود داشته باشید.

 رعایت ایمنی 

زمانی که به دلیل سرمای هوا، زمین یخ زده و لغزنده است، افراد مبتلا به آرتروز باید از مفاصل خود به طور مضاعف محافظت کنند. اگر شما از منزل خارج می‌شوید از کفش‌های تخت با کف مناسب استفاده کنید و سعی کنید روی سطحی راه بروید که به نظر می‌رسد لغزنده و لیز نیستند.

درمان کجی، انحراف و جابجایی کشکک زانو


دلایل احتمالی در ایجاد گزگز انگشتان دست و پا

قطعا همه ما گزگز انگشتان دست و پا را به صورت موقت احساس کردیم. چنین حالتی در اغلب مواقع زمانی که روی دستان خود می‌خوابیم یا زمانی که پاهایمان را طی طولانی مدت روی هم می‌گذاریم، رخ می‌دهد.

علاوه بر علائمی مانند گزگز، ممکن است بی حسی، درد یا ضعف در دست و پاهای خود احساس کنید. گزگز انگشتان دست و پا یا حتی گاهی درد در این قسمت‌های از بدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  1. نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی به دلیل آسیب به عصب ایجاد می‌شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد. نوروپاتی محیطی می‌تواند دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل افزایش قند خون رخ می‌دهد. علاوه بر آسیب دیدن عصب، می‌تواند به رگ‌های خونی عصب نیز آسیب وارد کند. 

زمانی که عصب اکسیژن کافی دریافت نکند ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد.

  1. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می‌تواند به دلیل نداشتن مقدار کافی ویتامین باشد یا به دلیل برخی از مشکلات، ویتامین به درستی جذب نشود. 

برخی ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح عصب بسیار مهم و کاربردی‌اند که این موارد به شرح زیر است:

  • ویتامین B-12
  • ویتامین B-6
  • ویتامین B-1
  • ویتامین E

کمبود این ویتامین‌ها در بدن می‌تواند منجر به گزگز انگشتان دست و پا شود.

  1. عصب فشرده شده

هنگامی که فشار زیادی بر عصب بافت اطراف وارد می‌شود، عصب تحت فشار قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مواردی مانند وارد شدن آسیب، حرکات مکرر و شرایط التهابی می‌تواند به عصب فشار وارد کند.

چنین مشکلی ممکن است در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد شود و دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد، در نهایت منجر به سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد شود. 

زمانی که در قسمت ستون فقرات عصبی فشرده شود، ممکن است از پشت ساق پا علائمی ایجاد کند.

  1. سندرم تونل کارپال

این سندرم یک بیماری شایع است، مواقعی ایجاد می‌شود که عصب میانی هنگام حرکت مچ دست تحت فشار قرار بگیرد. این شرایط می‌تواند به دلیل آسیب، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد.

افرادی که دچار سندرم تونل کارپال هستند ممکن است در چهار انگشت اول دست دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن شوند.

  1. نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی ایجاد می‌شود که کلیه‌ها عملکرد درستی نداشته باشند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت می‌تواند منجر به چنین عارضه‌ای شود.

زمانی که کلیه عملکرد درستی در بدن نداشته باشد، مایعات و مواد زائد در بدن تجمع پیدا می‌کند و منجر به آسیب عصبی می‌شود. 

به دنبال این بیماری ممکن است علائمی مانند گزگز انگشتان دست و پا یا احساس سوزن سوزن شده در پاها رخ دهد.

  1. بارداری

تورمی که ناشی از بارداری در تمامی بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند به برخی از اعصاب در بدن فشار وارد کند. به همین جهت ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دست و پای خود داشته باشید. علائم پس از بارداری به‌طور کلی برطرف می‌شوند.

گزگز انگشتان دست و پا

  1. مصرف دارو

مصرف برخی از داروها باعث آسیب عصبی می‌شود که به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها ایجاد خواهد شد. 

به‌طور مثال ممکن است عوارض داروهایی برای درمان سرطان یا HIV باشد. داروهای دیگری که می‌تواند چنین عوارضی را در پی داشته باشد به شرح زیر است:

  • داروهای قلبی یا فشار خون مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  • داروهای ضد عفونی مانند مترونیدازول
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین
  1. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به تورم و درد مفصل می‌شود. چنین مشکلی در اغلب مواقع در مچ دست ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن از جمله پا را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب ناشی از این بیماری می‌تواند به عصب فشار وارد کند و منجر به سوزن سوزن شدن یا گزگز انگشتان دست و پا شود.

  1. مولتیپل اسکلروزیس

MS یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به محافظ عصب یعنی میلین حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود. 

احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها، پاها و صورت از علائم شایعی این بیماری است.

  1. لوپوس

لوپوس نیز نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند در هر قسمتی از بدن از جمله سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

سوزن سوزن شدن یا گزگز دست و پا می‌تواند به دلیل فشرده شدن عصب مجاور ناشی از التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

  1. بیماری سلیاک

سلیاک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک درگیر می‌شود. زمانی که فرد مبتلا به سلیاک گلوتن مصرف کند، واکنش ایمنی در بدن رخ می‌دهد. 

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک می‌توانند علائم نوروپاتی از جمله سوزن سوزن شدن در دست و پا را احساس کنند. چنین علائمی حتی ممکن است در افرادی که هیچ علائم گوارشی وجود ندارد نیز رخ دهد.

  1. بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که توسط نیش کنه آلوده می‌شود. در صورت عدم درمان عفونت، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به سوزن سوزن شدن دست و پاها می‌شود.

  1. زونا

زونا حساسیت پوستی ایجاد می‌کند که در اثر فعال شدن مجدد ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود این بیماری در افرادی که آبله مرغان گرفته‌اند، ایجاد می‌شود.

معمولا زونا تنها قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما را تحت تاثیر می‌دهد که شامل دست، بازوها و پاها می‌شود. ممکن است در قسمت آسیب‌دیده احساس گزگز یا بی حسی داشته باشید.

  1. هپاتیت B و C

هپاتیت B و C در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود و در نهایت التهاب کبد را به همراه دارد که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد سیروز یا سرطان کبد شود.

عفونت هپاتیت C همچنین ممکن است باعث ایجاد نوروپاتی محیطی شود. در برخی از مواقع این بیماری باعث ایجاد وضعیتی به نام «کرایوگلوبولینمی» می‌شود. 

در واقع به وضعیتی گفته می‌شود که پروتئین‌هایی خاصی در خون بر اثر سرما جمع شده و در نهایت باعث التهاب می‌شود. یکی از علائم این بیماری بی حسی و گزگز شدن است.

  1. HIV و ایدز

HIV ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی حمله می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. 

در صورت عدم درمان این ویروس، عفونت به آخرین مرحله یعنی ایدز که در آن سیستم ایمنی به شدت آسیب دیده است، می‌رسد.

HIV می‌تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد که گاهی اوقات می‌تواند شامل اعصاب دست و پا باشد، به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی و درد احساس خواهد شد.

برای کاهش دردهای ناشی از سرطان باید به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کرد.

  1. جذام

جذام یک عفونت باکتریایی است که پوست، اعصاب و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. هنگامی که سیستم عصبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت آسیب‌دیده بدن وجود داشته باشد که شامل دست و پاها نیز می‌شود.

  1. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکرده باشد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، در موقع نادر منجر به آسیب عصب و علائمی همچون سوزن سوزن شدن یا بی حسی خواهد شد.

  1. قرار گرفتن در معرض سموم

سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین در نظر گرفته می‌شود به این منظور که برای سیستم عصبی شما مضر هستند. 

قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند علائم مختلفی از جمله گزگز شدن دست یا پا را ایجاد کند. برخی از نمونه‌های سموم عبارتند از:

  • فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک
  • آکریل آمید ماده شیمیایی برای مصارف صنعتی
  • اتیلن گلیکول در ضد یخ
  • هگزا کربن در برخی از حلال  چسب‌ها
  1. فیبرومیالژیا

این بیماری علائم مختلفی همچون موارد زیر را دارد:

  • درد گسترده عضلانی
  • خستگی
  • تغییرات رفتاری

علاوه بر این موارد، فیبرومیالژیا می‌تواند علائم دیگری مانند سردرد، مشکلات گوارشی و گزگز شدن دست و پا را ایجاد کند.

  1. کیست گانگلیون

این نوع کیست یک توده پر از مایع است که اغلب در مفاصل به‌ویژه مچ دست ایجاد می‌شود. این کیست می‌تواند به عصب مجاور فشار وارد کند و منجر به گزگز شدن انگشتان دست شود.

بیشتر بخوانید: بلوک گانگلیون ستاره ای

  1. اسپوندیلوز گردن

این بیماری به دلیل تغییراتی در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل فتق و آرتروز باشد. گاهی چنین تغییراتی می‌تواند بر نخاع فشار وارد کند و منجر به بدتر شدن درد و همچنین ایجاد علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها شود.

  1. سندرم رینود

این بیماری می‌تواند در جریان خون در بازوها و پاها تاثیر بگذارد. رگ‌های خونی در این قسمت از بدن می‌تواند در واکنش شدید به سرما یا استرس، کوچک‌تر شود. کاهش جریان خون منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا می‌شود.

  1. نوروپاتی مربوط به الکل

مصرف زیاد الکل منجر به نوروپاتی می‌شود که در نهایت باعث گزگز انگشتان دست و پا خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله از علت تا درمان درد نوروپاتیک را مطالعه کنید.

  1. واسکولیت

واسکولیت زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. انواع مختلف از واسکولیت وجود دارد و به‌طور کلی علت بروز چنین مشکلی مشخص نیست.

از آنجایی که التهاب می‌تواند منجر به تغییر در رگ‌های خونی شود ممکن است جریان خون در ناحیه آسیب دیده محدود شود. 

در برخی از انواع واسکولیت ممکن است علائمی مانند گزگز، بی حسی و ضعف وجود داشته باشد.

  1. سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک اختلال نادر سیستم عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی حمله می‌کند. 

علت ایجاد دقیق این بیماری مشخص نیست. گزگز شدن و ایجاد درد در دست و پا می‌تواند از علائم اولیه این سندرم باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا