پزشکی

علت درد شاهرگ گردن سمت چپ

کدام توده در گردن خطرناک است؟

تا حالا شده متوجه توده ای در گردن خود شوید، در این زمان اولین سؤالی که به ذهنتان می رسد این است که چرا این توده به وجود آمده؟ آیا این توده خطرناک است؟ این را در نظر بگیرید که توده ممکن است دردناک باشد یا حتی ممکن است هیچ دردی حس نشودT از این رو در موارد زیادی توده های گردنی در طی زمان زیادی از وجودشان مشخص نمی شوند، ممکن است با معاینه توسط پزشک و یا خود شخص تشخیص داده شوند، سوال اینجاست که کدام توده در گردن خطرناک است، موسسه تصویربرداری و سونوگرافی تیراد این مقاله را به پاسخ سوال این کاربران اختصاص داده است.

وجود توده در گردن ناشی از چیست؟

دلایل زیادی برای ایجاد توده در گردن وجود دارد. شایع ترین توده ها، تورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی است. این می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروسی، سرطان (بدخیمی) یا سایر علل نادر باشد. تورم غدد بزاقی زیر فک ممکن است در اثر عفونت یا سرطان ایجاد شود. اکثر توده های گردن ناشی از غدد لنفاوی بزرگ شده هستند و گاهی اوقات غدد بزاقی و یا غده تیروئید بزرگ شده و یا توده مادرزادی هستند.

۱- غدد لنفاوی بزرگ شده یا تورم غدد لنفاوی

در موارد زیادی توده های گردن به دلیل بزرگ شدن غدد لنفاوی می باشد، این غدد ممکن است بنا به دلایل مختلف بزرگ شده و در معاینات احساس شوند، شایعترین دلیل بزرگ شدن این غدد عبارت‌اند از:

  • واکنش به عفونت های نزدیک به محل از جمله عفونت ناشی از سرما خوردگی و یا عفونت گلو
  • عفونت باکتریایی مستقیم غدد لنفاوی
  • برخی عفونت ها در سراسر بدن (سیستماتیک)

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت گلو و یا دندانپزشکی اغلب موجب می شود یک و یا چند غده از غدد لنفاوی دچار عفونت شود، این گره ها نرم هستند و دردناک نیستند، در عین حال به محض از بین رفتن عفونت به حالت اولیه خود باز می گردند.

در مواردی غدد لنفاوی به طور مستقیم درگیر عفونت باکتریایی می شوند، چنین گره هایی کاملا حساس به لمس هستند و موقع لمس دردناک می شوند.

برخی انواع عفونت های سیستمیک باعث می شوند تا چندین لنف نود بزرگ شوند، از جمله لنف نودهایی که درون گردن هستند، این عفونت های سیستمیک (بیماریهای عفونی) می توان به سل، اچ آی وی و یا همان ایدز و نیز بیماری مونونوکلئوز اشاره کرد.

آیا تورم غدد لنفاوی گردن نگران کننده است؟

در ادامه مقاله کدام توده در گردن خطرناک است باید بگویم تقریبا بزرگترین گروه کاربرانی که با ما در تماس هستند و به دنبال جواب سؤالاتشان می گردند دسته ای هستند که دچار یک توده و یا یک برآمدگی در گلویشان شده اند، برخی از آنها اظهار می کنند که این توده ها دردناک هستند و نگران خطرناک بودن آنها هستند ولی باید بگویم تقریباً در موارد بسیاری از این افراد جواب غدد لنفاوی گردن است، برایتان توضیح می دهم.

اگر شما هم به تازگی یک توده کوچک در گردنتان زده که اتفاقا دردناک هم هست و به گفته بسیاری احساس می کنید اندازه یک نخود است این قسمت جوابتان را می گیرید.

این برآمدگی ها در اکثر موارد ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی غدد لنفاوی گردن هستند، به ندرت تورم غدد لنفاوی در اثر سرطان ایجاد می شود.

لنف نودها که به عنوان غدد لنفاوی گردن بیان می شوند در حقیقت یک خط دفاعی بدن در مقابل ویروس ها و باکتری هایی هستند که ممکن است وارد بدن شما شوند، این غده ها ویروس ها و باکتری ها را قبل از اینکه بتوانند به قسمت‌های دیگر بدن آسیب بزنند به دام می اندازند و البته در مناطق مختلفی از بدن مثل گردن، زیر چانه، کشاله ران و زیر بغل وجود دارند.

اگر این غده ها دردناک و متورم شوند نشان دهنده یک عفونت ویروسی و یا باکتریایی در بدن است و به طور معمول کمپرس آب گرم  به راحتی می تواند این غده های دردناک شده را آرام کند و نیازی به نگرانی نیست ولی اگر نیازی به درمان باشد آنچه که روند درمان را مشخص می کند علتی است که باعث شده تا غدد لنفاوی گردن برجسته و دردناک شوند.

یک نکته ساده در غدد لنفاوی

در اکثر مراجعین ما با این شرایط (تورم غدد لنفاوی) پاسخ این است که کمی صبر کنید این برجستگی ها تا دو سه هفته آتی از بین خواهد رفت ولی اگر بعد از این مدت زمان باز هم این احساس و برجستگی وجود داشت لازم است تا یک سونوگرافی انجام شود.

 

 

در جواب این سوال که کدام توده در گردن خطرناک است باید گفت یک علت کمتر رایج (شیوع کمتری دارد) در توده های گردن سرطان غدد لنفاوی است، مقاله ای که در اینجا گذاشته ام به شما کمک می کند تا در مورد سرطان های متاستاتیک به غدد لنفاوی بیشتر بدانید.

۲- توده های سرطانی گردن

توده های سرطانی در افراد مسن شایع تر است ولی ممکن است در جوانان نیز اتفاق بیافتد، توده ممکن است ناشی از سرطانی در ساختارهای نزدیک به غدد لنفاوی باشد، از جمله غده تیروئید که با سرطانی شدن امکان گسترش به این غدد را دارد.

وجود سرطان در ساختارهای گردن و دهان و یا ساختارهای دورتر می تواند با متاستاز به این اندام مواجه شود و همچنین در شرایطی، خود غدد دچار سرطان می شوند.

در این شرایط توده ها دردناک و حساس به لمس نیستند و اغلب در معاینات به شکل سخت ظاهر می شوند.

 

۳- غدد بزاقی

همچنین غدد بزاقی می توانند بر اثر عفونت و یا سرطان دچار تورم شده و بزرگ شوند.

۴- رشد غده تیروئید

بزرگ شدن غده تیروئید که گواتر، شایع ترین علت آن است نیز باعث تورم و رشد در ناحیه گردن و وجود توده می شود، سرطان و یا عفونت های تیروئید نیز باعث رشد غده می شوند، توده های تیروئید تأثیرات زیادی را بر روی سلامت بیمار دارند، این غدد فعالیت های بدنی از جمله سوخت‌وساز بدن و ضربان قلب را کنترل نموده و رشد غده بنا به هر دلیل عوارض زیادی را به همراه دارد، این توده ها به روش نمونه‌برداری آزمایش و بررسی می شوند و در صورت خوش‌خیم بودن و یا بدخیمی هایی با شرایط مساعد می توان از طریق روش‌های غیر جراحی آنها را درمان نمود.

۵-کیست های توخالی (کدام توده در گردن خطرناک است)

توده هایی پر از مایع، این توده ها معمولا بی ضرر هستند مگر اینکه عفونی شوند، بعضی از کیست ها به دلیل ناهنجاری هایی که در دوران جنینی رخ می دهد از زمان تولد به همراه نوزاد خواهند بود و نیز برخی از کیست ها در پوست گردن رشد می کنند که به آنها کیست های اپیدرموئید اطلاق می شود.

۶- توده های گردن در کودکان

اغلب این توده ها مادرزادی هستند و منشأ وریدی دارند، این توده ها خطرناک نیستند و ممکن است با تغییر رنگ پوست همراه باشند. اکثرا با گذشت زمان بهبود می یابند و در موارد زیادی می توان با روش‌های رادیولوژی مداخله ای آنها را درمان نمود، این توده ها جایی برای نگرانی ندارند.

چه خصوصیاتی در توده گردن می تواند نگران کننده باشد؟

کدام توده در گردن خطرناک است؟ این علائم و نشانه ها را در مورد خطرات توده های گردن در نظر بگیرید:

  • توده به حالت بسیار سفت و جامد باشد.
  • زخم و یا رشد توده در دهان
  • مشکل بلع و یا خفگی
  • ایجاد یک توده جدید در یک فرد مسن
  • توده ای که به تازگی ایجاد شده و پس از دو ماه کاهش سایز نداده است.

در این مورد برخی افراد نگران وجود درد در ناحیه توده هستند و باید گفت بر خلاف تصور وجود درد بیشتر به نفع خوش‌خیمی بوده و نگرانی کمتری را نسبت به توده های بدون درد می‌طلبد.

چه زمانی برای بررسی توده ها به پزشک مراجعه کنیم؟

در بررسی‌هایی که برای پاسخ سؤالتان (کدام توده در گردن خطرناک است) انجام شد، علائم هشدار دهنده را مطالعه نمودید، ولیکن این موارد را در نظر بگیرید که اگر توده گردن شما بیشتر از چند روز باقی مانده باشد مخصوصا اگر علائم هشدار دهنده را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید، وجود تب به همراه این توده به این معنی است که باید در مراجعه به پزشک کمی سریعتر عمل کنید.

پزشک چه مواردی را بررسی می کند؟

در ابتدا پزشک با یک معاینه فیزیکی نسبت به رد و یا قبول برخی احتمالات اقدام می کند، در این موارد اگر پزشک به طور مثال متوجه توده ای در غده تیروئید شود به بررسی این توده می پردازد، به این شکل پزشک متوجه این خواهد بود که چه کاری می‌بایست انجام شود.

سونوگرافی ناحیه گردن بهترین روش تشخیص جهت بررسی توده های گردن و تعیین چگونگی روند درمان هستند، بنابراین در درجه اول پزشک با بررسی سونوگرافی سعی دارد تا متوجه اینکه کدام ناحیه اگر گردن دچار توده شده و بافت ظاهری توده یا سایز آن مبین چیست و در مراحل بعدی موارد دیگری مورد بررسی قرار می گیرد از جمله:

  • پزشک وجود علائم سرماخوردگی، گلودرد و یا عفونت های دندانی را مورد توجه قرار می دهد.
  • علائم وجود سرطان در گلو، از جمله مشکلات بلع و تنفس، ریسک فاکتورهایی مانند مصرف الکل و سیگار که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
  • عوامل خطر برای بیماری‌های عفونی مانند سل و ایدز بررسی می شوند.

 

درمان

درمان در نظر گرفته شده بر اساس بیماری که تشخیص داده شده است خواهد بود و بر این اساس پزشک متخصص مربوطه نسبت به تجویز دارو، جراحی و یا دیگر درمان‌ها اقدام می کند.

موسسه تیراد چه کاری برای شما خواهد کرد؟

این موسسه به عنوان تنها موسسه فوق تخصصی در زمینه درمان‌های کم تهاجمی در بیماری های تیروئید فعال بوده بنابراین در زمینه توده های گردن اگر این توده ها ناشی از تیروئید و یا متاستاز به غدد لنفاوی از طریق تیروئید بوده باشد می توانید از طریق این موسسه اقدام و پس از تشخیص توده و شرایط آن برای درمان بیماری تان اقدام نموده تا در صورت امکان از روش‌های کمتر تهاجمی آر اف تیروئید و یا ماکروویو برای درمان بهره بگیرید.

پادکست مرتبط با مقاله


 

۳.۲ / ۵. ۳۱

اشتراک گذاری


گاهی اوقات سردرد تمام ناحیه سر را در بر می‌گیرد، اما گاهی هم فقط قسمت خاصی از سر درد می‌گیرد که ممکن است نشانه مشکل خاصی باشد. مثلا در بعضی از بیماران درد بیشتر در سمت چپ و پشت سر متمرکز است و احتمال دارد دردی تکرار شونده باشد. این نوع سردرد همیشه نگران‌کننده نیست و گاهی اوقات بخاطر خستگی، بی‌ خوابی یا موارد این‌چنینی ایجاد می‌شود، اما در برخی موارد با علامت‌های دیگری هم همراه است و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

فهرست مطالب درد سمت چپ پشت سر و گردن نشانه چیست

  • انواع سردرد چیست؟
  • درد سمت چپ پشت سر بخاطر میگرن
  • درد ناشی از سردردهای خوشه‌ای در یک طرف سر
  • سردرد گردنی یا سرویکوژنیک در سمت چپ پشت سر
  • درد سمت چپ پشت سر بخاطر واسکولیت
  • سردرد ناشی از آنوریسم مغزی
  • چه زمانی برای درمان سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟
  • آیا درد سمت چپ پشت سر قابل درمان است؟
  • کلام آخر

در این مقاله از دکتر دکتر بررسی می‌کنیم درد سمت چپ پشت سر و گردن نشانه‌های کدام بیماری‌های احتمالی است؛ چه درمانی دارد و چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

انواع سردرد چیست؟

پزشکان سردرد را به دو دسته سردردهای اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌کنند. سردرد اولیه یعنی بیمار فقط درد را تجربه می‌کند، بیماری خاصی دیگری ندارد و علامت دیگری را هم تجربه نمی‌کند. سردردهای ثانویه، یکی از علائم بیماری‌های دیگر مثل تومور مغزی، سکته یا عفونت در ناحیه سر هستند. علائم این بیماری‌ها به درد در ناحیه سر محدود نمی‌شود و موارد دیگری مثل خستگی و حالت تهوع هم با آن همراه است. دردهای ثانویه ممکن است در هر ناحیه‌ای از سر ایجاد شوند.

شناخت انواع سردرد و آشنایی با علائم آن‌ها به شما کمک می‌کند تشخیص بدهید مشکلتان از کدام نوع است. البته نباید فراموش کنید که این اطلاعات صرفا برای آگاه‌سازی درباره سلامت هستند و جایگزین تشخیص‌های دقیق پزشکی نمی‌شوند. در ادامه انواع مختلف سردردها را نام می‌بریم.

  • سردرد میگرنی
  • سردردهای خوشه‌ای یا کلاستر
  • سردرد گردنی یا سرویکوژنیک (Cervicogenic)
  • واسکولیت (Vasculitis)
  • آنوریسم مغزی
  • سردردهای تنشی
  • سردردهای ناشی از فعالیت و خستگی
  • سردردهای ساعت زنگدار یا هیپنیک
  • سردردهای سینوسی
  • سردردهای ناشی از عوارض دارو
  • سردرد حاصل از مصرف زیاد کافئین
  • درد بخاطر ضربه خوردن به سر
  • سردرد حاصل از عادت ماهانه در خانم‌ها

در ادامه بررسی می‌کنیم که کدام یک از مواردی که در لیست بالا نام بردیم، می‌توانند در سمت چپ پشت سر، درد ایجاد کنند.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب

درد سمت چپ پشت سر بخاطر میگرن

درد ناشی از میگرن ممکن است سمت چپ پشت سر را درگیر کند و در اغلب موارد متوسط یا شدید است.  حدود ۱۲ درصد از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند؛ به طور کلی احتمال ابتلای خانم‌ها به این بیماری بیشتر از آقایان است. سردردهای میگرنی ضربانی هستند و با گذشت زمان شدیدتر می‌شود. درد این بیماری معمولا از ناحیه شقیقه یا اطراف چشم شروع می‌شود و سپس در نواحی دیگر پخش خواهد شد. میگرن ممکن است با علائم دیگری هم همراه باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تاری دید یا تغییرات بینایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • حساسیت شدید به صدا، نور، بو و حتی لمس
  • بی‌حسی اندام‌ها
  • احساس سوزن سوزن شدن در صورت یا اندام‌ها

میگرن همی پلژیک (Hemiplegic) یکی از انواع نادر این بیماری است که باعث ضعف اندام‌ها، صورت و یک طرف بدن بیمار می‌شود. هر دوره‌ عود میگرن بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در این دوره بیمار نیاز دارد به تنهایی در یک اتاق تاریک دراز بکشد و تا زمان بهبود علائم، استراحت کند. کارشناسان هنوز علت دقیقی برای ابتلا به میگرن کشف نکرده‌اند، اما احتمال می‌دهند که ابتلا به این بیماری به علائم محیطی و پیش‌زمینه ژنتیکی بستگی داشته باشد.

در ادامه به بعضی موارد تحریک‌کننده سردردهای میگرنی اشاره می‌کنیم:

  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • کم‌خوابی یا خواب زیاد
  • روشنایی بیش از حد محیط یا نورهایی که مدام خاموش و روشن می‌شوند (مثل رقص نور در مهمانی‌ها)
  • بعضی از بوها مانند عطرهای تند یا گرم

آمار نشان می‌دهد استرس تا ۸۰ درصد و تغییرات هورمونی تا ۶۵ درصد باعث عود علائم میگرن می‌شود.

درد ناشی از سردردهای خوشه‌ای در یک طرف سر

سردردهای خوشه‌ای معمولا باعث درد در یک طرف سر، به خصوص در اطراف چشم‌ها، می‌شوند؛ گاهی اوقات هم این درد، به سمت چپ پشت سر برمی‌گردد. درد این بیماری هم بسیار زیاد است، تا جایی که بیمار احساس می‌کند چیزی مثل مته در حال سوراخ کردن جمجمه اوست و سرش دچار سوزش می‌شود. سردردهای خوشه‌ای دردهایی هستند که هر چند سال یکبار ظاهر می‌شوند و به مدت ۴ تا ۱۲ هفته بیمار را درگیر می‌کنند. در دوره عود بیماری، فرد چند بار به صورت متوالی سردردهای شدید را تجربه می‌کند، اما بعد از بهبود دیگر تا چند سال خبری از این دردهای شدید نیست.

سردرد خوشه‌ای در هر بیمار به شیوه خاصی بروز می‌کند، اما علائم مشترکی بین اکثر بیماران وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سردرد معمولا از شب و یکی دو ساعت بعد از خواب شروع می‌شود؛
  • درد بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه به اوج می‌رسد؛
  • درد شدید این بیماری بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ادامه دارد؛
  • سردرد بعد از یک ساعت آرام‌تر می‌شود، اما تا ۳ ساعت بعد، همچنان درد خفیف وجود دارد؛

سردردهای خوشه‌ای ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند:

  • انسداد یا آبریزش بینی
  • افتادگی پلک
  • اشک ریختن و قرمزی یکی از چشم‌ها (اگر درد در ناحیه سمت چپ پشت سر باشد، احتمالا چشم چپ دچار آبریزش و قرمزی می‌شود)
  • تعریق صورت
  • احساس گرما به خصوص در سر.

پزشکان هنوز علت دقیق ابتلا به این نوع سردرد را نمی‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد این سردرد قسمت هیپوتالاموس، رگ‌های خونی و عصب سه قلو مغز را درگیر می‌کند؛ به همین دلیل بیمار در صورت و چشم‌هایش درد احساس می‌‌کند.

دردهای خوشه‌ای معمولا در زمان مشخصی در طول روز بیمار را درگیر می‌کنند. احتمال عود کردن این بیماری در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با سردردهای ناشی از آلرژی اشتباه می‌گیرند. احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر است. همچنین آقایان بیشتر خانم‌ها به این نوع سردرد مبتلا می‌شوند.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب

سردرد گردنی یا سرویکوژنیک در سمت چپ پشت سر

زمانی که مهره‌های بالایی ستون فقرات بخاطر افزایش سن یا ضربه آسیب می‌بینند و جابجا می‌شوند، این نوع سردرد ایجاد می‌شود. این سردردها معمولا دوره‌ای هستند و شدت آن‌ها به میزان آسیب مهره‌ها وابسته است.

در ادامه به علائم این بیماری اشاره می‌کنیم.

  • دردی که از گردن شروع می‌شود و به یک سمت صورت و سر سرایت می‌کند
  • سفت شدن گردن و کاهش دامنه حرکت آن
  • احساس درد در گردن، چشم، شانه و بازو
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • حساسیت به نور و صدا

پزشکان برای درمان سردردهای سرویکوژنیک، استروئید یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را تجویز می‌کنند. این داروها به کنترل درد کمک می‌کند. روند درمان این بیماری حدود ۳ ماه طول می‌کشد؛ بعد از آن بیمار به صورت دوره‌ای دچار سردردهای گردنی می‌شود. بازه‌های زمانی درد گرفتن سر و شدت آن از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

درد سمت چپ پشت سر بخاطر واسکولیت

واسکولیت یک اختلال خود ایمنی است که منجر به التهاب رگ‌های خونی می‌شود. در این بیماری، بدن رگ‌های خونی را به عنوان یک عامل مضر شناسایی می‌کند و به تخریب آن‌ها می‌پردازد. یکی شایع‌ترین انواع واسکولیت آرتریت تمپورال است که با نام‌های دیگری مثل آرتریت سلول غول آسا یا آرتریت گیجگاهی هم شناخته می‌شود. این بیماری رگ‌های خونی سر را درگیر می‌کند و بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

سردرد واسکولیت در اغلب موارد یک سردرد رعد و برقی است؛ درد شدیدی که علت مشخصی ندارد. در سردرد رعد و برقی، درد بعد از یک دقیقه به اوج خود می‌رسد و تا ۵ دقیقه هم ادامه خواهد داشت. اگر علت این سردردها واسکولیت باشد،‌ ممکن است دوره اوج درد بیشتر طول بکشد.

سایر علائم سردرد واسکولیت عبارت است از:

  • از دست دادن بینایی به صورت ناگهانی
  • احساس درد در یک طرف سر (درد این بیماری لزوما در سمت چپ پشت سر نیست و ممکن است در سایر نقاط هم باشد)
  • احساس درد در پشت چشم‌ها
  • افزایش درد هنگام جویدن

واسکولیت جزو بیماری‌هایی است که به درمان فوری نیاز دارد. عدم پیگیری این بیماری و پیشرفت آن می‌تواند باعث از دست رفتن کامل بینایی شود.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب

سردرد ناشی از آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی مشکلی است که در یکی از نقاط یکی از رگ‌های خونی مغز ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا تا زمانی که رگ خونی آسیب دیده پاره نشده باشد، علامتی ندارد. بعد از پارگی رگ خونی، احتمال خونریزی که زندگی بیمار را تهدید می‌کند، وجود خواهد داشت.

بیماران مبتلا به آنوریسم مغزی سردردهای رعد آسا را تجربه می‌کنند، دردی ناگهانی و شدید. درد به گونه‌ای است که بیمار احساس می‌کند جسمی سنگین به سرش برخورد کرده است. همچنین احتمال دارد در یک طرف بدنش احساس ضعف داشته باشد.

سایر علائم احتمالی این بیماری عبارت است از:

  • تغییر سطح بینایی
  • درد گردن یا گرفتگی عضلات آن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • حساسیت به نور
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

چه زمانی برای درمان سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات سردردها علت خاصی ندارند و بخاطر خستگی یا فعالیت سنگین بروز می‌کنند. این دردها را می‌توان با درمان‌های خانگی و استراحت درمان کرد. در مقابل، بعضی از سردردها نشان از بیماری جدی‌تری دارند و باید درمان شوند.

در صورتی که سردرد شدیدی دارید که با گذشت زمان بهتر نشده و با علائم دیگری همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید و اقدامات درمانی لازم را انجام بدهید. در ادامه به علائم هشداردهنده‌ای که در کنار سردرد ایجاد می‌شوند، اشاره می‌‌کنیم. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم، سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • تاری یا کاهش دید
  • تب
  • تعریق
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس ضعف یا بی‌حسی در یک طرف بدن

همچنین اگر شرایطی که در لیست پایین بیان می‌کنیم را تجربه می‌کنید نیز لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • سن شما بالاتر از سال است و برای اولین بار دچار سردرد می‌شوید؛
  • الگوی سردردهایتان تغییر کرده و مثل همیشه نیست؛
  • سردردهایتان مدام بدتر می‌شوند؛
  • سردرد برایتان آثار روانی به دنبال داشته و در عملکرد ذهنتان تداخل ایجاد کرده است؛
  • ضربه محکمی به سرتان خورده و سردردهایتان از بعد از این ضربه شروع شده؛
  • زندگی روزمره‌تان بخاطر سردردهایتان دچار اختلال شده؛
  • درد شدید و ناگهانی را تجربه می‌کنید (در این صورت بیمار باید سریعا به اورژانس مراجعه کند، زیرا این دردها ممکن است نشانه آنوریسم یا سکته مغزی باشند و اگر پیگیری نشود، باعث مرگ بیمار یا فلج شدن او خواهند شد).

آیا درد سمت چپ پشت سر قابل درمان است؟

گاهی اوقات این درد بدون نیاز به مراجعه به پزشک یا مصرف دارو، درمان می‌شود. تنها کافی است بیمار چند ساعت در فضایی آرام و تاریک استراحت کند تا درد سمت چپ پشت سرش از بین برود. همچنین با کمی مراقبت می‌توان از بروز این دردها پیشگیری کرد. بعضی از نکاتی که پیشگیری و کنترل درد کمک می‌کند را در ادامه بیان می‌‌کنیم.

  • پیشگیری از استرس و مدیریت آن
  • خواب منظم
  • دوری از عواملی که سردرد را تشدید می‌کنند (این عوامل در هر بیماری متفاوت هستند و هر بیمار باید خودش عوامل محرک سردردش را شناسایی کند)
  • قرار گرفتن تحت نظارت پزشک متخصص

درمان‌های مبتنی بر دارو فقط باید تحت نظارت پزشک متخصص باشد. مصرف خودسرانه ساده‌ترین مسکن‌ها هم در بلند مدت عوارض جانبی به همراه دارد و ممکن است بیمار را با مشکل مواجه کند.

کلام آخر

درد سمت چپ سر بخاطر مشکلاتی مثل میگرن، سردردهای کلاستر یا دردهای گردنی ایجاد می‌شود. در اغلب موارد این سردردها با مدتی استراحت و درمان‌های خانگی درمان می‌شود. اگر این سردردها ناگهانی و شدید باشند، باید به پزشک مراجعه کنید. مجموعه دکتر دکتر، مشاوره پزشکی تلفنی را توسعه داده است. در این سرویس پزشکان حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و با بررسی علائم بیماری و شرایط بیمار، بهترین مسیر درمان را به او نشان می‌دهند. اگر سردردهایتان نگران‌ کننده است و به مشاوره پزشکی نیاز دارید، به کمک مشاوران دکتر دکتر می‌توانید بهترین مسیر را برای درمان پیدا کنید.

منبع:

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
نوبت دهی اینترنتی

اشتراک گذاری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا