پزشکی

علت درد وسط پشت سمت راست

علت درد دنده چیست و چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود؟ آیا تفاوتی در علت درد دنده در سمت راست و چپ وجود دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

قفسه سینه شما از 24 دنده تشکیل شده است که 12 دنده در سمت راست و 12 دنده در سمت چپ آن قرار گرفته است. وظیفه دنده‌ها، محافظت از ارگان‌هایی است که داخل قفسه سینه قرار گرفته‌اند. در سمت چپ قفسه سینه، قلب، شش چپ، لوزالمعده، طحال، معده و کلیه چپ قرار دارند؛ در صورتی که هرکدام از این ارگان‌ها عفونی شوند، ملتهب شوند یا آسیب ببینند، درد آن در اطراف یا زیر دنده‌هایی که در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته‌اند حس می‌شود. با وجود اینکه قلب شما در سمت چپ قفسه سینه‌تان قرار گرفته است، اما وجود درد در این قسمت، معمولا ربطی به حمله قلبی نخواهد داشت.

درد ایجاد شده در این قسمت، بسته به دلیل به وجود آمدن آن می‌تواند حالت تیر کشیدن یا درد مداوم داشته باشد. در بیشتر موارد، درد سمت چپ قفسه سینه، مربوط به شرایطی خوش خیم و قابل درمان خواهد بود. 

علل درد زیر دنده‌های سمت چپ

کوستوکندریت: کوستوکندریت به شرایطی گفته می‌شود که در آن، غضروف‌هایی که دنده‌های شما را به استخوان جناغ متصل می‌کنند دچار التهاب شوند. دلایل زیر می‌توانند باعث ابتلای شما به این عارضه شوند:

  • عفونت
  • آسیب فیزیکی
  • آرتروز

این معضل می‌تواند باعث ایجاد دردهای تیز و خنجری در سمت چپ قفسه سینه شما شود. درد ناشی از کوستوکندریت در صورت سرفه، عطسه یا فشار دادن دنده‌ها شدید‌تر می‌شود.

پانکراتیت: پانکراس (لوزالمعده) غده‌ای است که در نزدیکی روده کوچک، در بالا سمت چپ بدن شما قرار گرفته است. این غده، مواد گوارشی و آنزیم‌هایی را در روده کوچک ترشح کرده که به هضم غذا کمک می‌کنند. عارضه پانکراتیت، مربوط به التهاب لوزالمعده است که می‌تواند به دلایل زیر در بدن اتفاق بیفتد:

  • آسیب دیدگی
  • سوء مصرف مشروبات الکلی
  • سنگ صفرا

درد ناشی از پانکراتیت معمولا به آرامی ایجاد شده و پس از صرف غذا شدید می‌شود؛ این درد می‌تواند به صورت رفت و برگشتی یا مداوم در بدن ایجاد شود. از جمله علائم پانکراتیت می‌توان به حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن اشاره نمود.

پارگی و انفارکتوس طحال: طحال شما در قسمت بالایی سمت چپ بدنتان و در نزدیکی قفسه سینه قرار گرفته است. این اندام، در حذف گلبول‌های قرمز فرسوده و آسیب دیده و تولید گلبول‌های سفید به بدن کمک می‌کند. 

عارضه بزرگ شدن طحال، که با نام اسپلنومگالی نیز شناخته می‌شود، معمولا به غیر از اینکه فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند، نشانه دیگری در بدن ایجاد نمی‌کند. در صورتی که طحال شما دچار پارگی شده باشد، در سمت چپ قفسه سینه خود احساس درد خواهید کرد. احتمال ایجاد پارگی، در طحال بزرگ شده بیشتر از طحال با اندازه عادی است.

از جمله مواردی که باعث ابتلای فرد به بزرگ‌طحالی می‌شود، عبارت‌اند از:

  • عفونت‌های ویروسی، مانند مونونوکلئوز (که با نام بیماری بوسه نیز شناخته می‌شود)
  • عفونت‌های باکتریایی مانند سفلیس
  • عفونت‌های انگلی مانند مالاریا
  • بیماری‌های خونی
  • بیماری‌های کبدی

در صورتی که طحال شما دچار پارگی شده باشد، ممکن است در صورت لمس آن منطقه، احساس کنید نرم‌تر شده است. همچنین ممکن است در صورت ایجاد این شرایط، بیمار موارد زیر را نیز تجربه کند:

  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • حالت تهوع

علت رایج پارگی طحال وارد شدن ضربه به آن است؛ این عارضه بسیار اورژانسی بوده و فرد مبتلا باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

در صورت ابتلا به انفارکتوس طحال، ممکن است در زیر دنده‌های سمت چپ قفسه سینه‌تان احساس درد کنید. انفارکتوس طحال، عارضه نادری است که در آن، قسمتی از طحال فرد نکروزه شده یا به اصطلاح، می‌میرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به این عضو به خطر بیافتد یا با مشکل رو به رو شود که دلیل آن هم معمولا ضربه یا انسداد شریانی است.

ورم معده: ورم معده یا گاستریت، عارضه التهاب مخاط معده است و از آنجایی که معده شما در نزدیکی دنده‌های چپ بدنتان قرار دارد، درد آن را در دنده‌های چپ خود حس خواهید کرد. از جمله علائم دیگر ورم معده، می‌توان به سوزش معده و احساس سیری در بالای شکم اشاره نمود. 

ورم معده ممکن است به دلایل زیر در بدن شما ایجاد شود:

  • عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
  • استفاده منظم از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)
  • سوء مصرف مشروبات الکلی

عفونت یا سنگ کلیه: کلیه‌های شما، بخشی از دستگاه دفع ادرار بدنتان محسوب می‌شوند. با اینکه کلیه‌ها، در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته‌اند، اما در صورت ایجاد عفونت یا التهاب در آن‌ها، درد ایجاد شده به سمت جلو پخش می‌شود؛ بنابراین در صورتی که کلیه چپ شما درگیر التهاب یا عفونت شود، درد آن را در نزدیکی دنده‌های چپ خود حس خواهید کرد. 

سنگ کلیه، در واقع کلسیم سخت شده، یا رسوبات نمکی هستند که به شکل سنگ درآمده‌اند. سنگ‌های ایجاد شده، هنگام خروج از کلیه و طی کردن مسیرشان به سمت مثانه می‌توانند درد‌های شدیدی برای فرد ایجاد کنند. بیماری سنگ کلیه، علاوه بر دردهایی که در نزدیکی دنده‌های چپ بدنتان ایجاد می‌کند، موارد زیر را نیز به همراه دارد:

  • با وجود تمایل زیاد به دفع ادرار، ادرار کمی از فرد خارج می‌شود
  • ادرار خونی یا کدر
  • وجود درد در پهلو که به سمت جلو حرکت می‌کند

عفونت‌های کلیه زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌های موجود در مجاری ادرار، به کلیه‌ها راه پیدا کند. هر چیزی، مانند سنگ کلیه، که مانع جریان ادرار شما شود می‌تواند در کلیه‌ها عفونت ایجاد کند. از جمله علائم عفونت کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

پریکاردیت: قلب شما، توسط کیسه‌ای پر از مایع به نام پریکارد یا پیراشامه احاطه شده است؛ عارضه پریکاردیت، مربوط به التهاب این کیسه می‌شود. هنگامی که پیراشامه، ملتهب می‌گردد، به دیواره قلب کشیده شده و فرد در این شرایط، دردهایی در قسمت چپ دنده‌های خود احساس می‌کند. این درد ممکن است به صورتی مبهم، یا ضربه‌ای به بدن شما وارد شود که هنگام دراز کشیدن شدیدتر نیز خواهد شد.

تاکنون، تحقیقات علت ایجاد این عارضه را به طور دقیق پیدا نکرده‌اند، اما دلایل احتمالی ابتلا به آن می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

  • عفونت
  • آسیب دیدگی
  • رقیق کننده‌های خاص خون
  • داروهای ضد تشنج

پلورزی: پلورزی یا پلوریت، شرایطی است که در آن بافت پوشاننده ریه (پرده جَنب)، ملتهب می‌گردد. این عارضه می‌تواند به دلیل ذات‌الریه باکتریایی، ویروسی یا قارچی، وارد شدن ضربه یا انفارکتوس ریوی که معمولا به لخته شدن خون در ریه نیز مربوط است، ایجاد شود. 

پلورزی ایجاد شده در سمت چپ شش‌ها می‌تواند باعث ایجاد درد در نزدیکی دنده‌های چپ شود، اما نشانه اصلی ابتلا به این بیماری، درد تیز و خنجری است که هنگام تنفس حس می‌شود. در صورتی که هنگام تنفس با درد شدید در قفسه سینه‌تان مواجه شدید، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه تشخیص علت درد زیر دنده‌های چپ

برای تشخیص علت درد در دنده‌های چپ بدنتان، پزشک معاینات فیزیکی لازم در این زمینه را انجام خواهد داد که شامل لمس ناحیه درد نیز می‌شود. لمس کردن ناحیه درد توسط پزشک، به او در تشخیص ورم یا التهاب، مخصوصا التهاب مربوط به بیماری کوستوکندریت کمک می‌کند.

در صورتی که پزشک علت درد شما را ناراحتی قلبی تشخیص دهد، ممکن است برای مشاهده وضعیت فعالیت قلبتان، نوار قلب شما را بررسی کند؛ با انجام این کار، بیماری‌های پنهان نیز مشخص شده و می‌توانید پیش از ظهور، آن‌ها را درمان کرده و در نطفه خفه کنید.

پس از انجام معاینات فیزیکی، پزشک آزمایش خون و ادرار شما را مورد بررسی قرار خواهد داد. پزشک با بررسی آزمایش خون و ادرار بیمار، می‌تواند علائم وجود مشکلات کلیوی، پانکراتیت و ورم معده را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک شما، وجود ورم معده در بدنتان را تشخیص دهد، ممکن است از آزمایش مدفوع یا آندوسکوپی، برای بررسی پوشش داخلی معده استفاده کند. در آندوسکوپی، یک لوله بلند و قابل انعطاف که سر آن یک دوربین قرار دارد، از طریق دهان بیمار وارد بدن او شده و پزشک به وسیله آن می‌تواند تصویر داخل بدن بیمار را ببیند. 

در صورتی که با روش‌های ذکر شده، علت درد دنده‌های شما هنوز نامشخص بود، ممکن است نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا ام آر آی (MRI) داشته باشید. پزشک شما می‌تواند با مشاهده عکس‌های گرفته شده از ارگان‌های مختلف بدنتان، مناطق دچار التهابی که در معاینات قبلی خود را نشان نداده‌اند را پیدا کند. 

نحوه درمان درد دنده‌های چپ

نحوه درمان درد در دنده‌های چپ، بسته به علت به وجود آمدن آن متفاوت خواهد بود. در صورتی که این درد به التهاب در قسمتی از بدنتان مربوط باشد، پزشک برای شما داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی(NSAID) تجویز می‌کند تا درد و التهاب مربوطه را کاهش دهد. 

در بعضی موارد ممکن است برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی، نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک داشته باشید. همچنین در موارد نادری ممکن است برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی باشد؛ به عنوان مثال، در صورتی که سنگ کلیه بیمار آنقدر بزرگ باشد که خارج شدن آن به طور طبیعی از طریق مجاری بدن غیرممکن باشد، ممکن است پزشک از عمل جراحی برای خارج کردن آن استفاده کند.

علائم هشدار درباره‌ی درد دنده‌های چپ

با اینکه درد به وجود آمده در دنده‌های چپ بدنتان در اکثر مواقع مسئله چندان مهمی نیست، اما گاهی اوقات این درد می‌تواند نشانه‌ای از یک شرایط اورژانسی در بدن باشد. 

در صورتی که علائم زیر هم با درد دنده‌های چپ همراه بود، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس
  • احساس گیجی و منگی
  • تعریق بیش از حد
  • سبکی سر یا سرگیجه

درد دنده‌های راست

قسمتی از بدن که در منطقه دنده‌های سمت راست بدن قرار گرفته است، به عنوان ربع فوقانی راست بدن (RUQ) نیز نامیده می‌‍شود. دردی که در این قسمت از بدن ایجاد می‌شود، ناشی از آسیب‌های وارده به ارگان‌هایی است که در این منطقه قرار گرفته‌اند؛ این ارگان‌ها شامل کبد، کلیه راست و کیسه صفرا می‌شوند. درد دنده‌های راست، چیزی نیست که بابت آن نگران شوید، اما دانستن دلیل آن و اینکه چه زمان به پزشک مراجعه کنید، دارای اهمیت است.

آیا برای درد دنده‌های راست باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که زیر دنده‌های راست بدن خود احساس درد دارید اما دلیل آن را نمی‌دانید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا درد ایجاد شده مداوم یا شدید است؟
  • آیا احساس تنگی نفس می‌کنید؟
  • آیا دمای بدنتان بالاست؟(تب دارید؟) آیا تب و لرز دارید؟
  • آیا مدفوع شما روشن‌تر و ادرارتان تیره‌تر از حالت عادی خود شده است؟
  • آیا داخل مدفوعتان خون وجود دارد؟
  • آیا سرفه خونی دارید؟
  • آیا وزن کم کرده اید؟
  • آیا پوستتان به رنگ زرد درآمده است؟

در صورتی که به یک یا تعداد بیشتری از این سوالات جواب بله دادید، باید فورا برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید، زیرا علائم موجود در بدن شما می‌تواند نشانه یک شرایط پزشکی حاد باشد.

در صورتی که پاسخ شما به تمامی این سوالات خیر بود، در ادامه مطلب، علل احتمالی درد زیر دنده‌های راست شما را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت درد دنده‌های راست چیست؟

مشکل کیسه صفرا: درد شدید و ناگهانی در دنده‌های راست بدن، می‌تواند نشانه وجود مشکل در کیسه صفرا باشد. علت این درد، سنگ‌های کوچکی از صفرا یا کلسترول‌هایی هستند که در کیسه صفرا(ارگان کوچکی که دقیقا زیر کبد قرار گرفته است ) تشکیل شده‌اند.

وجود سنگ صفرا در افراد بزرگسال رایج است، اما معمولا علائم خاصی ایجاد نمی‌کند. البته در صورتی که یک سنگ در دهانه مجرا قرار گرفته و آنجا گیر کند، باعث ایجاد درد‌های تیز و خنجری در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن خواهد شد. این بیماری با نام سنگ صفرا شناخته شده و درد آن می‌تواند تا پنج ساعت نیز ادامه پیدا کند. در صورتی که به بیماری سنگ صفرا مبتلا شوید و آن را درمان نکنید، ممکن است در ادامه باعث التهاب کیسه صفرا (کُله سیستیت) شود که تب، درد مداوم و زردی پوست در فرد را به همراه دارد.  

در صورتی که در این ناحیه احساس درد کرده و احساس می‌کنید که مربوط به سنگ صفراست باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورت داشتن علائم زیر هم باید به سراغ پزشک بروید:

  • زردی پوست
  • دمای بالای بدن
  • ضربان قلب تندتر از حالت عادی
  • دردی که به سمت شانه منتقل می‌شود؛ این درد می‌تواند نشانه التهاب کیسه صفرا باشد

مشکل کلیه: دردی که زیر دنده‌‎های راست بدن حس می‌شود، ممکن است به دلیل سنگ کلیه به وجود آمده باشد. سنگ کلیه، در واقع توده‌ای از مواد معدنی موجود در ادرار شماست که می‌تواند به کلیه راستتان راه پیدا کرده باشد؛ به این سنگ‌ها در اصطلاح پزشکی، نفرولیتیازیس می‌گویند. 

سنگ کلیه بیماری رایجی است که از هر یازده نفر، یک نفر به آن مبتلا خواهد شد. این بیماری در مردان رایج‌تر از زنان است. سنگ کلیه نیز مانند سنگ صفرا، همیشه با درد همراه نیست، اما در صورتی که سنگ ایجاد شده در مجرای ادراری فرد گیر کند یا باعث ایجاد عفونت شود، می‌تواند دردهای شدیدی در ناحیه ربع فوقانی راست، کشاله ران یا کمر ایجاد کند.

در صورت ابتلا به سنگ کلیه، ممکن است تعداد دفعات نیاز به دفع ادرار بیشتر شود، دفع ادرار با درد همراه شود یا اینکه در ادرار فرد خون مشاهده شود. سنگ کلیه معمولا از طریق ادرار، از بدن فرد خارج می‌شود؛ بنابراین درد شما باید پس از خروج سنگ از بدنتان قطع شود. 

در صورتی که درد ناشی از سنگ کلیه در بدن شما بسیار شدید بود، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لازم، شما را به بیمارستان ارجاع دهد. اگر شرایط زیر را دارید، باید در مورد هرگونه درد ناشی از سنگ کلیه با پزشک خود مشورت کنید:

  • سن 60 سال و بالاتر
  • باردار بودن
  • کم آبی بدن (در صورت مریضی یا ابتلا به اسهال، این مورد به راحتی در بدن شما ایجاد خواهد شد)
  • داشتن یک کلیه یا ضعیف بودن دو کلیه بنا به هر دلیلی
  • ادامه داشتن درد، پس از مصرف مسکن (پیش از مصرف هرگونه دارویی با یک داروساز مشورت کنید)

بیماری عفونت کلیه (پیلونفریت) نیز باعث ایجاد درد در ناحیه ربع فوقانی راست خواهد شد، مخصوصا اگر در کلیه راست اتفاق بیفتد؛ اما این مسئله چندان رایج نیست. در صورت ابتلا به این عارضه، ممکن است احساس ضعف، اسهال یا تب داشتن همزمان با احساس سرما را تجربه کنید.

ابتلا به عفونت کلیه، در زنان کمی رایج‌تر از مردان است.  

نارسایی‌های کبد: کبد یک ارگان بزرگ بوده و فضای زیادی را در قسمت ربع فوقانی راست بدن به خود اختصاص می‌دهد. شرایطی که کبد را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد درد در این منطقه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آبسه: آبسه کبدی، ناحیه‌ای چرکی در کبد است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. آبسه کبدی در میان افراد مبتلا به دیابت رایج‌تر است. در صورت ابتلا به آبسه کبدی، کاهش اشتها، تب و کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد. 
  • هپاتیت: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کبد ملتهب شود و این التهاب می‌تواند در اثر نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی یا عفونت‌های ویروسی ایجاد شود. هپاتیت انواع مختلفی دارد و در صورت ابتلا به آن، علائمی از جمله تب، خارش یا زردی پوست، کاهش اشتها و خستگی نیز به وجود خواهند آمد. 
  • کبد الکلی: این بیماری در صورت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری، فرد دچار کم اشتهایی، اسهال و احساس مریضی می‌شود. 
  • زخم کبد (سیروز): این بیماری، از عملکرد صحیح کبد و انجام وظایف آن جلوگیری کرده و با مصرف شدید مشروبات الکلی یا ورود ویروس‌های آسیب زننده به کبد (مانند هپاتیت C) به وجود می‌اید. از جمله علائم این بیماری می‌توان به دمای بالای بدن، زرد شدن پوست یا چشم‌ها، نفس‌های کوتاه، مدفوع سیاه رنگ یا وجود خون در استفراغ بیمار اشاره نمود. در صورتی که هر یک از این علائم را داشته و از علت آن خبر ندارید، برای انجام معاینات لازم به پزشک مراجعه نمایید. 

مشکلات لوزالمعده(پانکراس): مشکلات  لوزالمعده، علاوه بر اینکه می‌توانند در ناحیه دنده‌های چپ بدن درد ایجاد کنند، در مواردی (پانکراتیت حاد) می‌توانند باعث درد در ربع فوقانی راست که به سمت وسط بدن حرکت می‌کند نیز شوند. به طور کلی، اگر متوجه زردی پوست یا درد شدید در ناحیه قفسه سینه و دنده‌های خود شدید، فورا جهت بررسی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات گوارشی: دردهایی که در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن شما وجود دارند، می‌توانند به دلیل امر رایجی به نام سوء هاضمه ایجاد شده باشند. در صورت ابتلا به سوء هاضمه ممکن است پس از هر وعده غذایی، درد قفسه سینه یا دردهایی مبهم در شکم خود حس کنید. همچنین این بیماری می‌تواند باعث احساس نفخ، سوزش سر دل و احساس مریضی نیز بشود. 

در صورتی که فکر می‌کنید، دردی که در بدن شما وجود دارد به علت سوء هاضمه است، با ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌توانید خود را درمان کنید. در صورت ادامه دار شدن درد‌ها یا در صورتی که شرایط زیر را داشتید، درمان خانگی را فراموش کرده و به پزشک مراجعه نمایید:

  • سن 55 سال یا بیشتر
  • مریض بودن
  • ابتلا به کم خونی
  • وجود خون در مدفوع یا استفراغ
  • کاهش وزن ناخواسته

دقت داشته باشید که سوء هاضمه‌ای که درمان نشده و ادامه دار باشد، می‌تواند عوارضی جدی در بدن ایجاد کند.

زونا (shingles)

زونا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود؛ این بیماری رایج بوده و از هر چهار نفر، یک نفر را آلوده می‌کند. 

زونا معمولا باعث ایجاد درد (رایج‌ترین نشانه این بیماری) و سپس راش‌های پوستی همراه با خارش می‌شود. درد ناشی از این عارضه می‌تواند ملایم یا شدید باشد و در کنار آن، تب و سردرد نیز به همراه داشته باشد. علائم این بیماری می‌توانند قسمت‌های زیادی از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند، که یکی از این نواحی؛ اطراف دنده‌ها است. 

در صورتی که همزمان با راش‌های پوستی، در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن خود احساس درد داشتید و فکر می‌کردید که به زونا مبتلا شده‌اید، برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که در شرایط بارداری هستید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، در صورت ابتلا به این بیماری حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

healthline

your.md

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
سایت نوبت دهی

اشتراک گذاری


آیا تا بحال در محدوده قفسه سینه تان احساس درد کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، چه احتمالی برای علت این دردها می دهید؟

اصولاً اکثر انسان ها به محض احساس درد در نواحی سینه خود آن را مربوط به مشکلات قلبی می دانند. این باور اشتباهی است. این دردها ممکن است دلایل زیادی از قبیل مشکلات ریوی، عفونت، گرفتگی ماهیچه ها و حتی استرس و فشار بیش از حد باشد.به خصوص در کسانی که پیشینه علائم قبلی و حملات قلبی نداشته باشند این احتمال ها بیشتر است.

برای مثال مشکلات ناشی از بهم ریختگی سیستم گوارشی می تواند روی دردهای گاه و بیگاه نواحی قفسه سینه تأثیر گذار باشد. اگر احساس سوزش می کنید علتش ترشح اسید معده و یا انسداد مری شماست.

همچنین گاهی این اختلال موجب سخت و دردناک شدن عمل بلع می شود. از این رو شما احساس درد و سوزش می کنید. همچنین در افرادی که دارای سنگ یا التهاب در کیسه صفرا و کلیه هستند این درد همچنان احساس می شود.

همان گونه که گفتیم تمام دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیستند. در سینه شما ارگان های مهم و حیاتی دیگری نظیر ریه ها و مری را نیز در سینه دارید که عصب های همگی به هم مربوط است.

علائمی نظیر رفلاکس معده، آمبولی ریه و یا تنگی نفس از مواردی هستند که ممکن است در درد سینه شما دخیل باشند. افرادی که دچار مشکلات تنفسی و یا آسم هستند ممکن است گاهی از درد سینه خود کلافه شوند.

مصرف بیش از حد الکل، رژیم بد و ناسالم غذایی و مسمومیت دارویی و برخی عفونت ها ممکن است باعث بروز التهاب و ورم معده شوند. در این حالت اسید معده به سمت گلو برگشته و وارد مری می شود. این اتفاق باعث بروز سوزش و درد می شود.

در برخی افراد مبتلا به آسم این دردها بیشتر است. از دیگر مشکلاتی که افراد مبتلا به آسم با آن مواجه می شوند سرفه های دردناک، سرگیجه، خستگی و تپش قلب است. اما این مشکلات تنها مختص افراد مبتلا به آسم نیست. مشکلات ریوی دیگری نظیر برونشیت، عفونت و پنومونی می توانند از دیگر علل درد ناحیه راست سینه باشند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تغییرات هورمونی و چرخه قاعدگی هم ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه سینه شما شود. بسیاری از بانوان در دوره قاعدگی خود احساس درد شدیدی در سینه های خود می کنند.

افراد مبتلا به بیماری هپاتیت و یا افرادی که در مصرف الکل زیاده روی می کنند نیز دچار التهاب در ناحیه کبد می شوند. التهاب کبد باعث می شود این افراد در ناحیه راست سینه خود احساس درد و ناراحتی کنند.

دریافت نوبت آنلاین از متخصص قلب و عروق

آناتومی سمت راست قفسه سینه

حفره بخش راست قفسه سینه جایگاه برخی اندام های بدن است و مسائل مربوط به هر یک از این ها می تواند باعث درد در این ناحیه شود:

  • بخشی از سمت راست قلب
  • ریه راست
  • رگ های خونی بزرگ قلب و ریه ها
  • مری، یعنی لوله ای که گلو را به معده متصل می کند
  • ساختارهای دیگر مانند غدد لنفاوی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و اعصاب

همچنین اختلالات ستون فقرات ممکن است در این منطقه نیز احساس شود.

هنگامی که درد که در سمت راست احساس می شود، ممکن است ناشی از اختلالی باشد که در ناحیه دیگری به وجود آمده است. یعنی یک مشکل که در یک قسمت کاملا متفاوت از بدن رخ می دهد، فشار را به یک عصب منتقل می کند و سیگنال های درد را به سینه می رساند.

به عنوان مثال، اختلالات شکمی فوقانی ممکن است در سمت راست سینه احساس شود. این اختلالات شامل مسائل مربوط به کبد، کیسه صفرا یا پانکراس است. همچنین اگر دیافراگم یعنی عضله ای که سینه را از شکم جدا می کند، تحریک شود، ممکن است باعث ایجاد درد در شانه راست شود.

علائم درد سمت راست قفسه سینه

دردی که در سمت راست قفسه سینه احساس می شود ممکن است حالت قطع و وصلی یا ادامه دار داشته باشد. همچنین ممکن است در یک منطقه خاص از سمت راست سینه یا در سراسر آن احساس شود. همچنین این درد می تواند عمیق یا سطحی باشد. پزشک از این سرنخ ها و همچنین توصیف شما از چگونگی درد برای تشخیص هرچه بهتر استفاده می کند.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • تب
  • سرفه مداوم
  • خفگی
  • سوزش سردل
  • کاهش وزن غیر ارادی
  • زردی (زرد شدن چشم و پوست)
  • تهوع و استفراغ
  • مشکل بلع
  • تپش قلب 
  • گیجی
  • بادگلو

 

علل عضلانی اسکلتی

عضلات اسکلتی به سیستم استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و بافت های نرم که از بدن حمایت می کنند، اشاره دارد. این سیستم به شما کمک می کند تا حرکت کنید. انواع جراحات، شکستگی های استخوان و آسیب به بافت های نرم می تواند باعث درد قفسه سینه شود. بدون سابقه آسیب های شدید نیز شرایط متعددی وجود دارد که ممکن است باعث درد سمت راست سینهشود.

این شرایط عبارتند از: فشار عضلانی، کوستوكندریت و شرایط نخاعی.

 

کشیدگی عضلانی

ضربه یا حتی ورزش بیش از حد معمول می تواند باعث کشیدگی عضلانی شود که یکی از شایع ترین علل درد در دو طرف قفسه سینه است.

کشیدگی عضلانی می تواند به دلیل فعالیت شدید بالای بدن در حین ورزش یا فشار بیش از حد عضلات در هنگام رنگ آمیزی سقف، خرد کردن چوب یا برخی فعالیت های شدید دیگر رخ دهد. درد عضلانی نیز ممکن است به تدریج در نتیجه تنش یا اضطراب ظاهر شود.

 

ضربه بلانت به قفسه سینه

درد قفسه سینه همچنین می تواند به دلیل پارگی عضله سینه ای ایجاد شود. پارگی معمولاً در اثر ضربه غیر مستقیم یا ضربه مستقیم به قفسه سینه ایجاد می شود. ترومای بلانت همچنین می تواند منجر به شکستگی دنده یا جابجایی احتمالی دنده شود.

علائم آسیب قفسه سینه یا جابجایی دنده عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که با سرفه، عطسه یا خنده بدتر می شود
  • تنگی نفس
  • کبودی
  • ورم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا آسیب شما می تواند به خودی خود بهبود یابد یا اینکه لازم است تحت درمان قرار بگیرید.

 

فشار عضلانی

فشارهای عضلانی یکی از علل شایع درد سمت راست سینه است. بسیاری از مردم می توانند فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا یک برنامه تمرین جدید که باعث ایجاد درد می شود را به یاد بیاورند.

 

کوستوکندریت

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوتوکندریت است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که غضروف قفسه سینه شما ملتهب می شود. درد می تواند شدید یا خفیف باشد. اگرچه درد معمولاً در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود، اما ممکن است در سمت راست نیز رخ دهد.

علائم دیگر شامل درد در پشت و شکم و دردی است که هنگام سرفه یا نفس عمیق بدتر می شود.درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت ممکن است شبیه حمله قلبی یا سایر بیماری های مرتبط با قلب باشد، بنابراین باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

 

شرایط نخاعی

شرایطی مانند بیماری دیسک نخاعی یا مهره های فشرده ممکن است باعث درد مستقیم یا ارجاع درد در سمت راست سینه شود. گاهی اوقات، گسترش سرطان پستان یا سرطان ریه به ستون فقرات به عنوان درد در سمت راست سینه دیده می شود.

 

درخواست آنلاین خدمات آزمایشگاهی در منزل.

علل دستگاه گوارش

شرایط دستگاه گوارش، به ویژه آن‌هایی که شامل مری و ارگان های سمت راست شکم مانند کیسه صفرا و کبد می شوند، ممکن است باعث درد محدود به سمت راست سینه شود.

برخی از شرایطی که باعث این درد می شوند عبارتند از:

 

انسداد مری

زمانی که غذا و یک شیء بلعیده شده دیگری در مری قرار می گیرد ممکن است باعث ایجاد درد سمت راست سینه شود.

اسپاسم مری می تواند درد قفسه سینه سمت راست را ایجاد کند. این ناشی از مشکلات اعصابی است که حرکت مری را تنظیم می کنند و این مشکل منجر به درد و سرفه می شود.

 

بیماری کیسه صفرا

هر دو سنگ های صفراوی و کولسیستیت (عفونت کیسه صفرا) ممکن است به عنوان درد سمت راست قفسه سینه احساس شوند. این درد اغلب در پشت احساس شده ممکن است راه خود را به سمت شانه راست باز کند.

 

بیماری زخم پپتیک و گاستریت

هر دو بیماری زخم پپتیک (زخم معده) و گاستریت (التهاب پوشش معده) می تواند باعث درد سمت راست سینه شود، هرچند که در سمت چپ بیشتر شایع است. درد ممکن است ابتدا تا حدودی با خوردن بهبود یابد. بعضی از افراد مبتلا به گاستریت شدید، تجربه ای شبیه به داشتن یک حمله قلبی دارند.

 

بیماری کبد

بیماری های کبدی مانند هپاتیت و سیروز کبدی باعث دردی می شوند که در سمت راست سینه احساس می شود. درد اغلب زمانی که ارگان التهابی به دیافراگم فشار می آورد حس می شود. همچنین درد گاهی اوقات با زردی و تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم است.

 

سوء هاضمه یا سوزش سر دل

سوزش سر دل به احساس سوزشی اطلاق می شود که پس از خوردن غذا، خم شدن، ورزش کردن یا حتی هنگام دراز کشیدن در شب در قفسه سینه احساس می کنید. معمولاً ناشی از ریفلاکس اسید است، که زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری شما برمی‌گردد.

علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

  • احساس سوزش در گلو کنید
  • در بلع مشکل پیدا کنید
  • احساس کنید غذا در وسط گلو یا سینه شما گیر کرده است
  • یک مزه اسیدی، شور یا ترش غیر قابل توضیح در پشت گلو داشته باشید

سوء هاضمه به ناراحتی معده اشاره دارد. اگرچه سوء هاضمه معمولا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما ممکن است همراه با سوزش سر دل رخ دهد.

 

علائم سوء هاضمه عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سیری زودرس و ناراحت کننده بعد از غذا خوردن
  • درد، ناراحتی و سوزش در قسمت فوقانی شکم
  • نفخ

درمان گیاهی سوءهاضمه

داروهای گیاهی بدون عوارض، یکی از گزینه‌های روی میز برای درمان سوءهاضمه هستند. این مکمل‌های دارویی اکثرا بدون نیاز به تجویز پزشک هم توسط داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. پراستفاده‌ترین داروهای گیاهی درمان سوءهاضمه را می‌توانید با کلیک روی تصویر زیر مشاهده کنید.

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به لوله غذا یا مری شما برگردد. اگر بیش از دو بار در هفته رفلاکس معده را تجربه می کنید، ممکن است دچار رفلاکس معده به مری (GERD) شده باشید.

علاوه بر درد قفسه سینه، علائم GERD عبارتند از:

  • سوزش سردل
  • گلو درد یا گرفتگی صدا
  • طعم ترش در دهان شما
  • یک احساس توده مانند در گلو
  • سرفه خشک
  • مشکل در بلع

 

کوله سیستیت

التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) زمانی اتفاق می افتد که صفرا در کیسه صفرا انباشته شود. در بیشتر موارد، کوله سیستیت به دلیل مسدود شدن لوله ای که به خارج از اندام منتهی می شود، ایجاد می شود. کیسه صفرا نیز ممکن است به دلیل مشکلات مجرای صفراوی یا تومورها ملتهب شود.

کوله سیستیت باعث درد قفسه سینه نمی شود، اگرچه ممکن است شبیه آن باشد. اگر کیسه صفرا شما ملتهب است، ممکن است درد شدیدی را در سمت راست بالای شکم خود احساس کنید که می تواند به سمت راست – نه چپ – شانه یا پشت شما شلیک کند.

علائم دیگر عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • تعریق
  • از دست دادن اشتها
  • حساسیت هنگام لمس شکم

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

پانکراتیت

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی شما در حالی که هنوز در لوزالمعده شما هستند شروع به کار می کنند. آنزیم ها سلول های لوزالمعده شما را تحریک می کنند و باعث التهاب اندام می شوند. پانکراتیت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اعتیاد به الکل یا سنگ کیسه صفرا رخ دهد.

درد قفسه سینه علامت پانکراتیت نیست، اما ممکن است در قسمت بالای شکم خود احساس درد کنید. این درد همچنین می‌تواند به پشت شما سرایت کند و بر ناراحتی‌ای که در قفسه سینه خود احساس می‌کنید، بیفزاید.

سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

  • درد در شکم که بعد از خوردن غذا بدتر می شود
  • تب
  • نبض سریع
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت هنگام لمس شکم

اگر پانکراتیت مزمن شود، ممکن است مدفوع چرب و کاهش وزن غیر طبیعی داشته باشید.

 

 

دریافت آنلاین نوبت با پزشک متخصص قلب و عروق

علل مرتبط با ریه

سه لوب از ریه راست، و همچنین پوشش ریه راست و غدد لنفاوی وابسته، در سمت راست سینه قرار دارد. خود ریه ها گیرنده های درد ندارند، اما باز هم ممکن است درد را تجربه کنید. علل احتمالی درد قفسه سینه راست که به ریه مربوط می شود، عبارتند از پنومونی، آمبولی ریه، سرطان ریه، ریه فروپاشیده و مایع در اطراف ریه ها.

 

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون از ورید پای شما به ریه‌ها می‌رود. این بلوک ناگهانی شریانی از جریان یافتن خون به بافت ریه جلوگیری می کند و باعث درد قفسه سینه می شود.همچنین ممکن است درد در سرتاسر بازو، فک، شانه و گردن شما پخش شود.آمبولی ریه در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

در برخی موارد هم افرادی که احساس درد در قفسه سینه خود می کنند مشکوک به وجود تومور در سینه هستند. به همین دلیل بهتر است هر زمان که در محدوده قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص و درمان و کنترل بیماری به سلامتی بازگردید. فراموش نکنید تومورها مدام در حال رشد هستند و به مراتب درد و ناراحتی بیشتری نیز ایجاد می کنند.

سرطان ریه

تومورها در ریه راست و یا گره های لنفاوی می تواند باعث درد در سمت راست سینه شود. تقریبا 50٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه دارای درد در قفسه سینه و شانه ها هستند. علائم دیگر ممکن است مانند تنگی نفس یا سرفه مداوم باشند. از آنجایی که سرطان ریه اغلب پس از گسترش آن در مراحل بعدی تشخیص داده می شود، مهم است که هر گونه درد ناشناخته مورد ارزیابی قرار گیرد. تومورهای غیر از سرطان ریه به ویژه لنفوم نیز ممکن است در حفره قفسه رخ دهد.

علاوه بر این سرطان سینه، روده بزرگ، و برخی از سرطان های دیگر ممکن است به ریه ها گسترش یابد. این امر به عنوان سرطان ثانویه ریه شناخته می شود.

 

پلورال افیوژن و پلوریسی

افیوژن پلورال، ایجاد مایع در فضای بین غشاء (پلورا) اطراف ریه ها است. برخی آن را «آب آوردن ریه» می نامند. علل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد. هنگامی که افیوژن کوچک باشد، ممکن است ناراحتی وجود داشته باشد. اما با انواع بزرگ، تنگی نفس نیز وجود دارد.

هنگامی که مایع ساخته شده حاوی سلول های سرطانی است، این وضعیت پلورال افیوژن بدخیم نامیده می شود. این امر می تواند به دلیل سرطان اتفاق بیفتد که یا در قفسه سینه (ریه، پستان) یا در بقیه نقاط بدن است. این موارد می تواند بسیار دردناک باشند.

پلوریسی التهاب پلورا است. این بیماری اغلب می تواند باعث درد سمت راست قفسه سینه شود. این درد اغلب با یک نفس عمیق افزایش می یابد و گاهی اوقات می تواند احساسی مانند احساس خراش داشته باشد. پلوریسی می تواند ناشی از افیوژن پلورال، و همچنین پنومونی یا آنفولانزا شدید باشد.

 

ذات الریه

ذات الریه یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. ذات الریه باعث سرفه می شود، گاهی اوقات هم با خلط همراه است که می تواند باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است هنگام نفس کشیدن احساس درد قفسه سینه کنید.

سایر علائم پنومونی عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تب
  • تعریق
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

فراموش نکنید اگر در این شرایط عفونت درمان نشود، پنومونی می تواند کشنده شود.

 

پنوموتوراکس

درد ناگهانی و تیز قفسه سینه علامت اصلی پنوموتوراکس یا فروپاشی ریه است. این احساس درد می تواند در سمت راست یا چپ قفسه سینه شما اتفاق بیفتد و معمولاً نتیجه آسیب است. همچنین ممکن است ناشی از بیماری ریوی، پارگی تاول های هوا یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی باشد.

علائم دیگر عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • احساس سفتی در قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • سرفه
  • خستگی

اگر مشکوک به فروپاشی ریه هستید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

 

علل مرتبط با قلب و عروق

حمله قلبی و سایر شرایط قلبی عروقی ممکن است منجر به درد در هر نقطه از قفسه سینه، از جمله سمت راست شود. این به ویژه در رابطه با علائم قلب در زنان صدق می کند. زنان مبتلا به حمله قلبی کمتر احتمال دارد که درد ساده در قفسه سینه را تجربه کنند و به جای آن ممکن است احساس سوزش در هر دو طرف سینه احساس کنند و یا حتی هیچ دردی نداشته باشند.

سایر علل مرتبط با قلب که منجر به درد سمت راست قفسه سینه می شود، شامل بیماری عروق کرونر، پریکاردیت و آنوریسم آئورت است.

 

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر (CAD) شایع ترین نوع بیماری قلبی و علت اصلی مرگ در زنان و مردان است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند، سفت و تنگ می شوند. برخی از این عروق، مانند آئورت صعودی، در سمت راست سینه قرار دارند.

CAD ممکن است باعث درد در هر دو طرف سینه یا تنها در سمت راست شود.

 

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پریکارد یعنی غشای محافظتی اطراف قلب است. علل بسیاری برای پریکاردیت از جمله سرطان، بیماری کلیوی، اختلالات خودایمنی (مانند آرتریت روماتوئید) وجود دارد. پریکاردیت همچنین ممکن است پس از حمله قلبی نیز رخ دهد. درد ناشی از این بیماری اغلب در موقعیت های خاص بدتر می شود و باعث نفس کشیدن های عمیق و سنگین شود.

 

تشخیص آنوریسم آئورت

انسداد آنوریسم آئورت زمانی رخ می دهد که یک پارگی در آئورت اجازه می دهد تا خون بین لایه های دیواره رگ های خونی جریان یابد. آئورت بزرگترین رگ خونی است. این رگ خون را از قلب به بقیه بدن حمل می کند. هنگامی که انسداد آنوریسم آئورت رخ می دهد، جریان خون به اندام ها کاهش می یابد، به این معنی که آنها از اکسیژن کافی محروم می شوند.

درد ناشی از انسداد آنوریسم های آئورت اغلب شدید، ناگهانی و تیز است و ممکن است مانند پاره شدن احساس شود.

 

التهاب قلب

دو نوع التهاب قلبی وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه شود: میوکاردیت و پریکاردیت. میوکاردیت زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب شما ملتهب می شود. پریکاردیت به التهاب در دو لایه بافت کیسه مانند (پریکارد) که قلب شما را احاطه کرده است اشاره دارد. هر دو بیماری معمولاً توسط نوعی عفونت ایجاد می‌شوند و می‌توانند منجر به درد خفیف تا شدید قفسه سینه شوند.

میوکاردیت و پریکاردیت علائم مشابهی دارند. نظیر :

  • تب
  • ضعف
  • مشکل در تنفس
  • سرفه کردن
  • تپش قلب
  • خستگی
  • تورم پاها، مچ پا، پاها یا معده شما

در حالت پریکاردیت، ناراحتی در قفسه سینه شما می تواند آنقدر شدید باشد که احساس کنید در حال حمله قلبی هستید. اگر درد شدید قفسه سینه را تجربه می کنید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

 

فشار خون ریوی

فشار خون ریوی به فشار خون بالا در سیستم قلب به ریه اشاره دارد. این عمل می‌تواند باعث شود که قلب شما سخت‌تر کار کند و همچنین در تمام قفسه سینه احساس درد کنید.

علائم دیگر عبارتند از:

  • تنگی نفس در طول فعالیت منظم
  • احساس سبکی سر، به خصوص در هنگام فعالیت بدنی
  • خستگی
  • ضربان قلب تند
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • کاهش اشتها
  • غش کردن
  • تورم در مچ پا یا پاها
  • لب ها یا پوست مایل به آبی

 

علل دیگر

چندین علت احتمالی ممکن است برای درد در سمت راست سینه وجود داشته باشد، که برخی از آنها عبارتند از زونا، تومورهای مدیاستن، اضطراب و اختلال وحشت زدگی.

 

استرس یا اضطراب

یک اختلال اضطرابی یا استرس شدید می تواند باعث حملات پانیک شود که می تواند بسیار شبیه به حمله قلبی باشد. حملات پانیک می تواند به طور غیر عادی اتفاق بیفتد یا در اثر یک رویداد آسیب زا یا استرس زا در زندگی شما ایجاد شود.

علائم اضطراب و حملات پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سرگیجه
  • بی حسی دست و پا
  • تعریق
  • لرزیدن
  • غش کردن

حملات پانیک می تواند باعث درد قفسه سینه شود، زیرا وقتی هیپرونتیلاسیون می کنید (تنفس سریع یا عمیق)، عضلات دیواره قفسه سینه شما دچار اسپاسم می شوند. درد ناشی از اضطراب یا استرس می تواند در هر دو طرف قفسه سینه رخ دهد.

تمرینات تنفس عمیق می تواند به توقف حمله پانیک کمک کند. از آنجایی که علائم حمله پانیک می تواند شبیه علائم حمله قلبی باشد، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا هر گونه مشکل مربوط به قلب را رد کنید.

 

زونا

زونا یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر است. زونا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما بسته به محل عفونت ویروسی، ممکن است احساس مشکل در قلب و ریه‌های خود بکنید. علاوه بر راش، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • درد
  • سوزش
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • حساسیت به لمس
  • تاول های پر از مایع که ترک می خورند و پوسته می شوند
  • خارش

 

تومورهای مدیاستن

تومورها یا گره های لنفاوی متورم در ناحیه سینه بین ریه ها، مدیاستن نامیده می شوند، این تومورها می تواند باعث درد قفسه سینه در هر دو طرف سینه شده یا ممکن است که تنها در سمت راست رخ دهد.

بزرگ شدن گره های لنفاوی مدیاستن ممکن است با لنفوم های هوچکین و غیر هوچکین، و همچنین گسترش سرطان ریه یا سرطان پستان رخ دهد.

 

 اختلال وحشت زدگی

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی درد قفسه سینه را تجربه می کنند. درد قفسه سینه در ارتباط با این اختلال به نوعی منحصر به فرد است.

 

تشخیص درد سمت راست قفسه سینه

بسته به علائم و عوامل دیگر، آزمایش های متعددی وجود دارد که پزشک شما می تواند توصیه کند. اما اولین کاری که آنها انجام می دهند این است که مطمئن شوند که راه هوایی، تنفس و گردش خون پایدار است. پزشک سابقه پزشکی و علائم پزشکی را بررسی می کند و سپس یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

آنها ممکن است سوالاتی مانند سوالات زیر را از شما بپرسند:

  • چه هنگام درد شما شروع شد؟
  • آیا درد گسترده است یا در بخش خاصی از بدن قرار دارد؟
  • آیا این نوع درد را قبل از آن داشته اید؟
  • چگونه این درد را توصیف می کنید؟
  • آیا درد به سرعت شروع شد یا به تدریج ؟
  • آیا درد با فعالیت یا استراحت رخ می دهد؟

 

همچنین برخی از شرایط را می توان در یک آزمایش فیزیکی تشخیص داد:

  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس از قفسه سینه
  • الکتروکاردیوگرام که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  •  سی تی اسکن، که ایجاد یک تصویر سه بعدی از قفسه سینه است

 

درد قفسه سینه در سمت چپ معمولاً با حمله قلبی همراه است. اگر در سمت راست خود احساس درد می کنید، به احتمال زیاد به قلب شما مربوط نمی شود.

اما همچنان باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید اگر:

  • درد شدید غیر قابل توضیح و غیر منتظره در ناحیه قفسه سینه داشته باشید
  • احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه خود می کنید
  • درد شدیدی دارید که از بازوها، پشت، گردن، فک یا شکم شما پخش می شود
  • عرق سرد کنید و احساس ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید
  • در تنفس دچار مشکل شوید

هر یک از این علائم می تواند ناشی از یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های فوری باشید.

 

منبع: Healthline

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
سایت نوبت دهی

اشتراک گذاری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا