پزشکی

علت درد پشت سمت راست زیر کتف

اگر دچار درد زیربغل چه در راست یا چپ یا هر دو شده‌اید، احتمالا در پی علت بوده‌اید. این ناخوشی دلایل متعددی دارد که ممکن است دلیل ساده‌ای همچون تراشیدن موی زیربغل تا مشکلات خطرناکی همچون لنفودم یا سرطان سینه باشد. برای اینکه علتهای درد در زیر بغل را بدانید، ما را همراهی کنید.

درد زیربغل (آگزیلاری در اصطلاح پزشکی) علل احتمالی بسیاری دارد که ممکن است از یک ناخوشی تا دردی جدی باشد. تحریک ناشی از دئودورانت، عفونت در غدد عرق، زخم‌ها، تحت فشار بودن عصب یا حتی سرطان، فقط چند تا از این دلایل هستند. درد ممکن است تنها یا همراه با جوش، ورم غدد لنفاوی یا علائم دیگر باشد. تشخیص آن اغلب با بررسی دقیق سابقه پزشکی و معاینه شروع می‌شود اما آزمایش خون و عکسبرداری هم عمدتا برای تشخیص علت و تعیین بهترین روش درمان انجام می‌شود. بنابراین حتی وقتی که درد زیربغل همراه با بزرگی غدد لنفاوی در زیربغل باشد، نمی‌توان براحتی علت اصلی آن را سرطان سینه دانست.

ساختار زیربغل

قبل از اینکه در مورد علل احتمالی درد زیربغل و چیزهایی که پزشک توصیه می‌کند، بهتر است کمی در مورد آناتومی زیر بغل و ساختاری که در زیر آن وجود دارد، چیزهایی بدانیم.

ساختار و بافت‌های موجود در زیربغل عبارتند از:

  • عضلات: عضلات زیربغل تا پشت، عضله گرد بزرگ یا ترس ماژور و عضله پشتی بزرگ یا لتیسموس دورسی (Latissimus dorsi) هستند. ماهیچه سینه‌ای بزرگ یا پکتورال ماژور از سمت قفسه سینه به این بخش وارد می‌شود. ماهیچه غرابی بازویی یا کوراکوبراکیالیس بصورت مرکزی در سراسر زیربغل و عضلات بازو از جمله نزدیک دلتوئید، ماهیچه سه سر بزرگ و دو سر بزرگ قرار گرفته است.
  • عروق خونی: سیاه رگ‌ها و سرخرگ‌ها در کل این ناحیه وظیفه گردش خون را بر عهده دارند.
  • اعصاب: شبکه بازویی (براکیال پلکسوس) فقط بالای زیربغل است و عصب مدیان، اولنار، شعاعی و عضلانی، همگی از این ناحیه رد می‌شوند.
  • غدد عرق: بسیاری از غدد عرق در زیر بازو قرار دارند که مسئول بوی معمول زیربغل هستند نه عفونت‌های غیر معمول در این ناحیه.
  • غدد لنفاوی: ۲۰ تا ۴۰ غده لنفاوی زیر بغل در این ناحیه وجود دارد. این غدد به نوبه خود، لنف تخلیه شده عروق را در بازو، سینه و بخشی از گردن، قفسه سینه و بالای شکم را دریافت می‌کند.
  • استخوان: در زیر بغل بالای دنده‌ها و فقط بالای زیر بغل، سر هومروس (استخوان بالایی بازو) است که به تیغه شانه متصل می‌شود.
  • پوست: چند بیماری پوستی وجود دارد که ممکن است بر لایه‌های مختلف پوست اثر بگذارد. داخل این لایه‌ها، فولیکول‌های مو، غدد عرق، چربی، بافت پیوندی و غیره وجود دارد.

زیربغل نسبت به بسیاری از بخش‌های گرمتر است (یکی از دلایلی که دمای بدن را در زیربغل می‌گرفتند، همین موضوع بوده است) که همراه با بافت‌های همپوشانی کرده با آن، وقتی بازوها افتاده باشند، این محل را به جایی برای بروز عفونت‌ها تبدیل می‌کند.

علل درد زیربغل

درد زیربغل علل مختلفی دارد. ممکن است درد مستقیما ایجاد شده باشد اما بیماری‌هایی موجود در ساختار داخل و نزدیک زیربغل هم می‌توانند درد منتشر شده (دردی که از بخش دیگری از بدن نشات می‌گیرد اما در جای دیگری احساس می‌شود) از نواحی دورتر باشد. بعضی از این علل ممکن است تنها در یک زربغل ایجاد درد کنند در حالی که بعضی از آنها (مثل بزرگ شدن غدد لنفاوی به علت عفونت ویروسی) ممکن است موجب درد در هر دو سمت شود.

کشیدگی عضله

عضلات زیربغل جزو عضلات پر استفاده و مستعد کشیدگی هستند بخصوص با فعالیت‌هایی همچون بالا بردن، کشیدن، پرت کردن یا هل دادن. فعالیت‌هایی همچون بالا بردن وزنه و ورزش (مثل بیسبال) ممکن است موجب کشیدگی و پیچ خوردگی شود. فشار موضعی روی عضلات و سایر ساختارهای زیربغل همانند استفاده از عصای زیربغل (برای موارد شکستگی پا) هم می‌تواند موجب درد شدید زیربغل شود.

عضله بزرگ سینه‌ای بوسیله ورزش کردن یا بلند کردن وزنه صدمه می‌بیند. ماهیچه غرابی بازویی از طریق ورزشهای پرتابی همانند بیسبال یا ورزش‌های دیگری همچون تنیس صدمه می‌بیند.

علائم کشیدگی عضله به اینکه چقدر کشیدگی عضله جدی باشد، بستگی دارد. این علائم عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی پس از حرکت که عضله را می‌کشد.
  • قرمزی یا کبودی
  • پیچ خوردگی یا گرفتگی عضله
  • ورم

در مورد کشیدگی‌های ملایم، پزشکان به شما توصیه می‌کنند که عضله را استراحت دهید و از فعالیت‌هایی که موجب درد شده‌اند، خودداری کنید. همچنین می‌توانید روی ناحیه صدمه دیده، یخ بگذارید و داروی مسکن استفاده کنید تا درد و ورم کاهش یابد. اگر علائم بدتر شدند یا در طی چند هفته بهبود پیدا نکردند، به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت و آلرژی

دئودورانت، عطرها، لوسیون‌ها و شامپو‌های بدن رایج‌ترین تحریک کننده‌های پوست هستند. اگر حساسیت پوستی یا مشکلات پوستی مشخص دارید، هر یک از این وسیال می‌تواند یک عامل تحریک باشد و ممکن است موجب درد شود. سایر علائم مرتبط با تحریک پوست یا مواد حساسیت‌زا عبارتند از:

  • التهاب
  • قرمزی
  • جوش
  • ورم
  • خارش
  • گرما

اگر واکنش آلرژیک ناشی از استفاده از یک ماده آرایشی یا دئودورانت دارید، استفاده از آن را فورا متوقف کنید و برای جلوگیری از علائم جدی‌تر به پزشک مراجعه کنید. برخی از موادی که باعث حساسیت می‌شوند از قرار زیر هستند:

  • پودر رختشویی
  • نرم کننده پارچه
  • صابون
  • دئودورانت
  • عطر
  • کرم ریش تراشی
  • کرم مرطوب کنده یا لوسیون

این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی یا معطری باشند که پوست را تحریک می‌کند. کسی که به حساسیت پوستی خود نسبت به برخی موادف مشکوک است باید محصولاتی را که در طول روز استفاده می‌کند، یادداشت کند و آنها را به متخصص پوست گزارش دهد. تست آلرژی ممکن است به پیدا کردن محصول تحریک کننده کمک کند.

تراشیدن زیربغل

تراشیدن موی زیربغل به طور نامناسب یا غیرموثر هم موجب درد زیربغل می‌شود. استفاده از تیغ‌های کهنه یا کثیف می‌تواند خطر عفونت را افزایش داده و منجر به ملتهب شدن فولیکول‌های مو شود. در نتیجه ممکن است متوجه جوش‌های دردناک کوچک یا موی زیرپوستی شوید. برای جلوگیری از بروز ناراحتی، همیشه موقع تراشیدن مو از یک تیغه تمیز و تیز استفاده کنید. همجنین توجه کنید که پوست‌تان مرطوب بشاد تا از خشکی زیاد و تحریک ناشی از کنده شدن پوست، جلوگیری شود.

عفونت‌های پوستی عامل درد زیربغل

عفونت پوست زیربغل ممکن است موجب ناراحتی و درد شود. باکتری‌ها در جاهای گرم و مرطوب همچون زیربغل به دام می‌افتند. رشد زیاد باکتری‌ها در این ناحیه ممکن است منجر به عفونت شود که موجب قرمزی، ورم و درد در بین سایر علائم می‌شود. سایر انواع عفونت همانند عفونت‌های قارچی به علت کرم حلقوی یا مخمر نیز ممکن است موجب دردی مشابه و تحریک در این ناحیه شود.

عفونت ملایم در صورتی که شخص این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارد، می‌بایست بدون درمان از بین برود. البته ممکن است پزشک استفاده از کرم‌های آنتی بیوتیک یا داروها را برای درمان موارد شدیدتر، توصیه کند.

هیدرادنیت

هیدرادنیت یک بیماری مزمن است که موجب علائمی مشابه با آکنه شدید می‌شود. هیدرادنیتیس به علت فولیکول‌های مو و غدد بسته بروز می‌کند. این مورد در نواحی مثل زیربغل که پوست به همدیگر ساییده می‌شود، شایع است. هیدرادنیتیس می‌تواند منجر به کیست‌ها یا دمل‌های چندگانه شود که در این ناحیه بروز می‌کند. به منظور از بین بردن این‌ها، پزشک احتمالا دچار درد و ناراحتی خواهد شد. پزشکان می‌توانند هیدرادنیتیس را با داروهای ضد التهاب درمان کنند. بعضی از موارد ممکن است لازم به جراحی باشد.

ویروس واریسلا زوستر (عامل زونا و آبله مرغان)

ویروس واریسلا زوستر موجب آبله مرغان و زونا می‌شود. در هر دو بیماری موجب جوش‌هایی در زیربغل می‌شود اگر چه آبله مرغان معمولا روی صورت، پشت و قفسه سینه می‌شود. جوش‌های زونا معمولا به صورت یک نوار روی یک سمت صورت یا بدن، سمت چپ یا راست می‌شود. شخصی با زونا ممکن است این علائم را هم تجربه کند:

  • تب
  • سردرد
  • لرز
  • ناراحتی

ممکن است بیمار قبل از مشاهده و بروز جوش دچار درد و سوزن سوزن شدن در این ناحیه شود. پزشک داروهای ضد ویروسی را تجویز می‌کند تا فرایند درمان را تسریع کند و داروهای مسکن نیز به کاهش علائم کم می‌کنند.

اینترتریگو

اصطکاک و رطوبت در چین خوردگی‌های پوست می‌تواند منجر به نوعی التهاب به نام اینترتریگو شود. اینترتریگو منجر به قرمزی، درد و سوزش می‌شود و حتی ممکن است موجب ایجاد بوی ناخوشایند شود. در صورت درمان نشدن، عفونت‌های ثانویه باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود که باعث درد بیشتر می‌شود. کاندیدا نوعی مخمر است که می‌تواند باعث ایجاد اینترتریگو شود. این عامل پوست را قرمز می‌کند و باعث ایجاد پلاک سفید می‌شود.

فشردگی عصب و درد زیربغل

فشردگی هر نوع عصب درزیربغل یا همان عصب باریکش معمولا موجب درد زیربغل می‌شود. که اغلب به صورت سوزش بروز می‌کند. این عارضه ممکن است همراه با سوزن سوزشن شدن یا بی حسی در دست یا بازو یا ضعف شود. فشردگی عصب ممکن است به علت صدمه ناشی از فشار روی عصب در نتیجه تومور یا ورم باشد. یک نوع سرطان ریه، تومورهای پانکوست معمولا موجب درد در زیربغل می‌شود. این وضعیت می‌تواند همراه با ورم صورت، گردن یا بالای بازو باشد و براحتی با عکس رادیولوژی مشخص می‌شود.

کیست‌ها

این کیست‌ها به هنگامی که بدن مایعات را در زیربغل تجمع دهد، موجب ورم و درد می‌شود. کیست‌ها ممکن است عفونی باشند بخصوص باکتری‌های استافیلوکوکوس که معمولا روی پوست زندگی می‌کنند.

لیپوما

لیپوما یک توده بافت چربی است که مثل لاستیک حس می‌شود. شخصی که این توده را دارد می‌تواند آن را در زیر پوست حرکت دهد. اکثر لیپوماها غیر سرطانی هستند و موجب درد نمی‌شوند. البته لیپوماهایی که به سرعت رشد می‌کنند می‌توانند موجب درد بوسیله ایجاد فشار روی اعصاب یا عروق خونی شوند. در صورتی که متوجه چنین چیزی شدید، باید به دنبال درمان باشید.

دیابت

دیابت می‌تواند نوروپاتی یا صدمه عصبی را بیشتر کند که موجب درد سوزناک در بخش مبتلا شود. نوروپاتی دیابتی ممکن است در افرادی که مدت طولانی بیماری دارند اما درمان نکردند، به وجود آید.

درد زیربغل ناشی از پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمن است که منجر به رشد بیش از اندازه سلول‌های پوستی می‌شود. تجمع سلول‌های پوست، لکه‌هایی به نام پلاک را تشکیل می‌دهد. این پلاک‌ها می‌توانند موجب علائمی همچون خارش و درد شوند. پلاک پسوریازیس ممکن است هر جای بدن بوجود آید حتی زیربغل. بعضی از اشکال پسوریازیس در این ناحیه شایع‌تر هستند مثل پسوریازیس اینورس. درمان پسوریازیس معمولا شامل داروهای خوراکی و موضعی برای کنترل علائم است.

بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی، باریک شدن عروق کوچکتر در بازوها و ساق پا است. این عارضه موجب اکسیژن گیری کمتری عضلات و اندام‌های بدن از خون می‌شود. کمبود اکسیژن به عضلات صدمه می‌زند. اگر دچار بیماری تنگی عروق محیطی در یک یا هر دو دست هستید، ممکن است که احساس درد زیربغل هم داشته باشید.

بیماری قلبی

ما معمولا وقتی به بیماری قلبی فکر می‌کنیم، تصورمان در مورد درد، درد قفسه سینه است اما علائم بیماری عروق کرونر بخصوص بیماری قلبی در زنان، می تواند بسیار نامعمول و مبهم باشد و ممکن است فقط شامل علائم درد زیر بغل باشد. درد معمولا خسته کننده و دردناک است و ممکن است همراه با ناراحتی در پشت یا فک، تهوع و این احساس کلی که مشکلی وجود دارد، باشد.

درد زیربغل مربوط به قاعدگی

بسیاری از زنان قبل و هنگام پریود دچار درد سینه می‌شوند که ممکن است در زیربغل هم منتشر شود اما بعضی هم ممکن است این ناراحتی را فقط در زیربغل حس کنند.

آنژین

آنژین به علت کمبود خون پر اکسیژن به قلب رخ می‌دهد. این عارضه به این دلیل رخ می‌دهد که یکی از عروق منتهی به قلب باریک یا بسته شده است. آنژین معمولا موجب درد و ناراحتی قفسه سینه می‌شود که گاهی اوقات شدید است اما ممکن است موجب فشار و درد در نواحی دیگر هم شود از جمله:

  • زیربغل
  • شانه‌ها
  • پشت
  • گردن
  • فک

بعضی از افراد ممکن است حسی شبیه به سوهاضمه و نفخ داشته باشند. آنژین یکی از علائم بیماری قلبی زمینه‌ای مثل بیماری عروق قلبی است که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود. چندین نوع آنژین وجود دارد. هر کسی که به داشتن آنژین مشکوک است باید به پزشک مراجعه کند.

ریفلاکس اسید و درد زیربغل

ریفلاکس اسید گاهی اوقات می‌تواند منجر به دردی شود که فقط در زیربغل احساس شود.

بزرگی و ورم غدد لنفاوی

درد زیربغل ممکن است همراه با ورم گره‌های لنفاوی باشد که اوایل ممکن است هیچ توده یا ورم قابل ملاحظه‌ای وجود نداشته باشد. گره‌های لنفاوی در زیربغل (آگزیلا) ممکن است به چندین علت بزرگ شوند که برخی از این دلایل موجب بزرگ شدن در یک طرف (لنفادنوپاتی یک طرفه زیربغل)، و سایر آنها بر هر دو زیربغل موثر است. علل احتمالی بزرگ شدن گره‌های لنفاوی عبارتند از:

  • عفونت‌ها: عفونت‌های ویروسی همچون مونونوکلئوز و HIV، عفونت‌های باکتریایی همچون بیماری خراش گربه، سیفلیس، توبرسلوز و بیماری انگلی همجون توکسوپلاسموز ممکن است منجر به حساسیت و بزرگی گره‌های زیربغل (لنفپادنیت) می‌شود. عفونت‌ها در سینه (ماستیت)، دست، بازو، گردن و بخش‌هایی از قفسه سینه و بالای شکم هم ممکن است گره‌های لنفاوی در زیربغل می‌شوند که موجب درد و ورم می‌شود.
  • بیماری خودایمن: بیماری‌هایی همچون آرتریت روماتوئید و لوپوس ممکن است منجر به بزرگ شدن دردناک غدد لنفاوی در زیربغل می‌شود.
  • سرطان: چندین سرطان وجود دارد که می‌تواند به گره‌های لنفی زیربغل گسترش یابد. لنفوم‌هایی همچون لنفوم هوچکین ممکن است در این گره‌های لنفاوی شروع شود. در حالی که بسیاری از افراد با گسترش سرطان به عنوان یکی از علل متاستاز غده لنف آشنا هستند، اکثر سرطان‌ها ممکن است تا این گره‌ها پخش شوند از جمله سرطان ریه و ملانوما. در بعضی موارد بزرگی و درد غده لنف در یک زیربغل ممکن است اولین نشانه سرطان باشد. بزرگی غدد لنفاوی ناشی از عفونت حساس، نرم و متحرک است در مقابل آنهایی که ناشی از سرطان هستند، غیر حساس، ثابت و نرم هستند اما استثنائات بسیاری هم وجود دارد.

سرطان

در مواردی نادر درد زیربغل به خصوص زیربغل چپ که از بین نمی‌رود ممکن است یکی از علائم رشد سرطانی از جمله سرطان سینه باشد. سرطان می تواند موجب غدد لنفاوی زیربفل به طور دردناکی متورم شوند. ممکن است شخص متوجه توده‌ای زیر بازو یا زیربغل خود شود که موجب درد و ناراحتی مستمر می‌شود. درد زیربغل نیز ممکن است ناشی از یک نوع خاص درمان سرطان مثل برداشتن غده لنفاوی یا ماستکتومی باشد. هر کسی که متوجه ترشحات بافت یا توده‌هایی در قفسه سینه یا بافت پستان شود باید به دنبال مراقبت‌های درمانی باشد. گزینه‌های درمان برای سرطان بستگی به مرحله آن دارد که منظور میزان گسترش آن است. در کل مراحل اولیه، درمان ساده‌تر است.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که درد زیربغل شدید باشد یا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. بیماری‌های جزئی همچون سرماخوردگی، درد عضله و عفونت‌های باکتریایی شایع ترین دلایل برای درد در این ناحیه هستند. البته وقتی درد زیربغل همراه با توده و زخم در این ناحیه باشد ممکن است نشان دهنده عفونت‌های جدی یا بیماری ایمنی باشد. مشکلات سلامتی جدی هم ا گر چه نادر هستند اما احتمال دارد که علت درد زیربغل باشند. اینها عبارتند از:

  • سرطان
  • توبرسلوز
  • بعضی از عفونت‌های آمیزشی بخصوص سیفلیس
  • تب خراش گربه که ممکن است به علت عفونت باکتریایی ناشی از خراش یا گاز گربه باشد.
  • HIV که می‌تواند موجب طیفی از عفونت‌های خطرناک به علت کاهش فعالیت سیستم ایمنی شود.

علائمی که نشان دهنده ضرورت مراجعه به پزشک هستند عبارتند از:

  • ورم در غدد لنفاوی که بیش از ۱ تا ۲ هفته طول بکشد و علت آن را ندانید.
  • درد شدید زیربغل یا غدد لنفاوی که نسبت به لمس حساس است.
  • ورم یا غدد لنفاوی چندگانه در بدن از جمله ران، سر و گردن
  • تب و تعریق شبانه
  • توده‌های سفت در ناحیه زیربغل یا غدد لنفاوی
  • مشکلات بلع و تنفس
  • کاهش وزن بدون علت
  • یبوست یا حرکات روده شدید
  • خستگی مداوم بدون علت

در برخی افراد بخصوص آنهایی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، غدد لنفاوی ممکن است موجب عفونت و نیاز به مداخله پزشکی می‌شوند.

خطرات بهداشتی ملایم تا شدید بدون درمان عبارتند از:

  • آبسه: وقتی غده لنفاوی بیش از اندازه کار کند، سلول‌های مهاجم، سلول‌های ایمنی و بافت‌های مرده می‌توانند رسوب کنند. این به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا یک توده چرکی را تشکیل دهند. آبسه‌ها می‌توانند خیلی دردناک باشند و ممکن است لازم به درمان با آنتی بیوتیک‌ها و تخلیه باشد.
  • باکتریمی یا عفونت خون: عفونت باکتریایی درمان نشده بخصوص آنهایی که در گره‌های لنفاوی هستند می‌توانند به جریان خون رفته موجب سپسیس شوند. سپسیس می‌تواند کشنده باشد و نیازمند درمان فوری است. در صورت انجام ندادن درمان مناسب، سپسیس می‌تواند منجر به نارسایی اندام و حتی کشنده باشد.

افرادی که متوجه این علائم به همراه درد زیربغل شوند باید فورا به دنبال درمان باشند.

سوالاتی که پزشک از شما خواهد پرسید؟

پزشک یک سری سوال از شما خواهد پرسید که ممکن است به تعیین منبع درد کمک کند. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • کیفیت درد: آیا درد تیز است یا خسته کننده و دردناک است؟ آیا احساس سوزن سوزن دارید یا سوزش یا خارش؟
  • مدت: چه موقع درد شروع شد؟ ثابت است یا با فاصله؟ آیا دارد بدتر می‌شود؟
  • شدت درد: شدت درد روی مقیاس درد ۱ تا ۱۰، چقدر شدید است؟ ۱ یعنی خیلی کم و ۱۰ بدترین حالت درد است، کدام یک را فکر می‌کنید درست است؟
  • چه علائم دیگری دارید؟ به عنوان مثال، تب یا لرز، تعریق شبانه، درد سایر نقاط، یا غدد لنفاوی متورم در جاهای دیگر، دارید؟
  • ایا جوش، قرمزی یا هر نوع تغییر دیگری در زیربغل دارید؟
  • آیا خراش یا بریدگی روی دست یا بازویتان دارید؟
  • آیا اخیرا هر نوع جراحتی داشته‌اید؟
  • دئودورانت، لوسیون، شامپو بدن یا پودر رختشویی جدید استفاده کرده‌اید؟
  • اگر زن هستید، آخرین بار چه موقع ماموگرافی داشته‌اید؟ آیا سابقه خانوادگی سرطان سینه داشته‌اید؟ متوجه توده‌ای موقع معاینه شدید؟
  • درد زیربغل تا چه حد با زندگی روزمره شما تداخل دارد؟

تشخیص

برای اینکه تشخیص علت درد زیربغل به طور مناسب انجام گیرد و مطمئن شوید که هیچ چیز از نظر دور نیفتاده است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک یک سابقه دقیق از جمله پرسیدن سوالات بالا را از شما، انجام خواهد داد. وی بعد معاینه جسمانی را انجام خواهد داد. این کار شامل توجه به قرمزی، بثورات، توده یا غدد لنفاوی بزرگ شده در زیربغل است.

همچنین نواحی اطراف زیربغل همانند سر و گردن، بازو و قفسه سینه نیز معاینه خواهند شد، معاینه نورولوژیگی با تمرکز بر فشردگی عصب و انجام معاینه دقیقه سینه (حتی اگر مرد باشید چون مردان هم ممکن است سرطان سینه بگیرند)، انجام می‌گیرد.

تست آزمایشگاهی

اگر علائم عفونت (عفونت موضعی یا عفونت تمام بدن که می‌تواند موجب بزرگی غدد لنفاوی شود)، که ممکن است آزمایش خون کامل (CBC)، تجویز شود.

عکسبرداری

در صورتی که سابقه سرطان داشته باشید، ممکن است عکسبرداری هم انجام شود. این آزمون تصویربرداری می‌تواند شامل سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI یا اسکن PET؛ باشد. ماموگرافی هم توصیه می‌شود. ( اگر سابقه خانوادگی شدید در مورد سرطان سینه یا سینه‌های خیلی سفت دارید، MRI سینه توصیه می‌شود).

جراحی

آزمون‌های تصویربرداری معمولا علت احتمالی را تشخیص خواهد داد اما در صورت مشکوک شدن به سرطان، نمونه برداری تشخیص را دقیق‌تر می‌کند. اگر جوش بزرگ یا آبسه دارید، برش یا تخلیه چرک ممکن است انجام گیرد. علاوه بر این، توجه به مراقبت‌های درمانی مناسب برای هر یک از علت‌های گفته شده در بالا موجب کاهش مشکلات سلامتی یا پیشگیری از بدتر شدن بیماری می‌شود.

درمان خانگی و پیشگیری از درد زیربغل

برای تسکین یا پیشگیری از درد زیربغل باید این کارها را انجام دهید:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد عضلانی
  • داروهای ضد التهاب بدون نسخه مثل ایبوپروفن. این داروها ممکن است برای کاهش التهاب و درد مفید باشند.
  • انجام ماساژ، این کار به تقویت گردش خون و کاهش ورم کمک می‌کند.
  • استفاده از کمپرس گرم چون ورم غده لنف را کاهش داده و درد را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از استروئیدهای موضعی یا کرمهای موضعی یا ضد قارچی برای درمان بیماری پوستی زمینه‌ای که موجب دردزیربغل می‌شود.
  • استفاده از مرطوب کننده‌ها. این ماده به پیشگیری از خشکی و مشکلات پوستی مربوط کمک می‌کند. باید از ترکیباتی استفاده کنید حاوی گلیسرین یا سایر مرطوب کننده ها باشند که رطوبت را به داخل پوست جذب می‌کنند.
  • زیربغل را تمیز نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود.
  • از شوینده‌های بدن، صابون و پاک کننده‌هایی که حاوی مواد آلرژن یا تحریک کننده هستند، خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آب و یا آب و هوای داغ خودداری کنید. این کار به پیشگیری از رطوبت زیاد و گرما در زیربغل‌ها جلوگیری می‌کند.
  • با آب ولرم حمام کنید و دوش سریع بگیرید
  • لباس گشاد بپوشید چون این کار از سایش جلوگیری می‌کند
  • از استفاده مشترک از وسایل یا محصولات بهداشتی خودداری کنید. این کار خطر عفونت باکتریایی را به حداقل می‌رساند.

درمان

درمان درد زیربغل بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد. اگر پزشک به عفونت یا بیماری مشکوک شود تقریبا همیشه استراحت را پیشنهاد می‌دهد. درد زیربغل در صورتی که به دلیل سرطان یا درمان‌های ناشی از آن باشد نیازمند داروهای ضد التهاب و درد است. کنترل فعالیت سیستم ایمنی همانند لوپوس و آرتریت روماتوئید اغلب به کاهش درد زیربغل کمک می‌کند.

درمان زونا شامل استفاده از داروهای ضد ویروس همانند آسایکلوویر (زوویراکس)، والاسایکلوویر (والترکس) و فامسیکلوویر (فامویر) برای قفل کردن ویروس و تحت کنترل نگه داشتن علائم است. اگر درد خیلی شدید باشد، کرم کپسایسین یا داروهای بی حس کننده همانند لیدوکائین نیز ممکن است لازم باشند.

هیدرادنیت سوپوراتیوا با آنتی بیوتیک و داروهای ضد آکنه درمان می‌شود. اگر بیماری به درمان پاسخ ندهد، جراحی لازم است. درمان برای غدد لنفاوی متورم بستگی به علت آن دارد. عفونت باکتریایی نیازمند آنتی بیوتیک هستند در حالی که عفونت ویروسی برای درمان شدن نیاز به زمان دارد. گاهی اوقات گذاشتن یک حوله گرم و مرطوب ممکن است درد را کاهش دهد.

درمان سرطان سینه

اگر درد زیربغل، علامت سرطان سینه باشد، پس درمان هم شامل جراحی برای برداشتن تومور یا غدد لنفاوی تحت تاثیر، شیمی درمانی یا پرتودرمانی است.

  • جراحی حفظ سینه (به نام لومپکتومی)، سرطان را برداشته و تا حد امکان سینه را به حالت طبیعی نگه می‌دارد. پزشکان همچنین برخی از غدد لنفاوی و بافت سالم را برمی‌دارند. وقتی این نوع جراحی کارآمد نباشد، پزشکان کل بافت سینه (ماستکتومی) را بر می‌دارند.
  • هورمون درمانی پس از جراحی برای کاهش شانس برگشت سرطان، انجام می‌شود. برای تومورهای بزرگتر، تومورهایی که سریع رشد می‌کنند یا آنهایی که ویژگی‌های خاصی دارند، پزشک داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی) را توصیه می‌کند.
  • پرتودرمانی با استفاده از اشعه‌های با انرژی بالا برای تخریب سلول‌های سرطانی، کاهش شانس بازگشت سرطان و کمک به زندگی طولانی‌تر است.

خلاصه بحث درد زیربغل

چندین علت ممکن برای درد زیربغل وجود دارد و بسیاری از افراد به سرطان سینه فکر می‌کنند بخصوص اگر غده لنفاوی بزرگ شده باشد، در حالی که علل شایع آن کشش عضلانی یا تحریک ناشی از دئودورانت و سایر محصولات بهداشتی است. درد زیر بغل گاهی اوقات می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد و لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق بدهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع:

medicalnewstoday

verywellhealth

healthline

webmd


هنگامی که در شکم خود درد احساس می کنید، تشخیص منشأ آن کار دشواری است. این درد ممکن است آپاندیس، سوء هاضمه، سنگ کلیه یا معده درد شدید باشد. از آنجایی که بدن ما سیستمی فوق العاده پیچیده دارد، جزئیات بیماری جهت شناسایی ناحیه مشکل​ دار ضروری است. شناسایی محل منشا درد، جزء اولین مراحل درمان شماست.

یکی از بزرگترین دلایل درد شکم بیماری کیسه صفرا است. در بین بیماری های مربوط به شکم، سنگ کیسه صفرا اولین اختلال گوارشی است که باعث بستری شدن بیماران در بیمارستان می شود. اما امشکل در کیسه صفرا همیشه با درد در شکم مشخص نمیشود. بسیاری از بیماران با درد در شانه راست خود به مطب مراجعه میکنند. آیا این درد میتواند نشانی از مشکل در نقطه دیگری از بدن باشد یا مربوط به شانه است؟

ما در این مقاله سعی داریم به چند سوال در مورد کیسه صفرا، سنگ​های صفراوی و اینکه چرا مشکل کیسه صفرا می​تواند بر شانه​های شما تأثیر بگذارد پاسخ دهیم.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا، شکلی همانند یک گلابی کوچک دارد. در سمت راست و درست زیر کبد شما قرار دارد. این عضو بدن شما صفرا را ذخیره می کند. مایعی حیاتی تولید شده توسط کبد که نقشی اساسی در هضم غذا دارد. هر بار که غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا آزاد می کند که از طریق مجاری وارد روده کوچک شما می شود.

سنگ کیسه صفرا چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است صفرا در یک جا جمع شده و توده ای به نام سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرا تشکیل دهد. اندازه سنگ کیسه صفرا از میکروسکوپی تا یک توپ پینگ پنگ متغیر است. علائمی که نشان می دهد ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در وسط شکم شما
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • دردی تند که به سرعت رشد می کند
  • درد شانه راست
  • درد بین تیغه های شانه شما
  • تب
  • لرز
  • سوء هاضمه
  • نفخ شکم
  • زردی
  • از دست دادن اشتها

بیایید نگاهی دقیق​تر به یکی از این علائم بیندازیم: درد شانه راست

درد شانه راست و کیسه صفرا

وقتی کیسه صفرا ملتهب و متورم است، عصب فرنیک شما را تحریک می کند. عصب فرنیک از شکم، از طریق قفسه سینه و به گردن شما کشیده می شود. هر بار که یک وعده غذایی چرب می خورید، این عصب را تحریک می کند و باعث درد ارجاعی در تیغه شانه راست می شود. درد مکرر شانه راست یک نشانی حیاتی است که به پزشک شما اطلاع می دهد تا کیسه صفرای شما را معاینه کند و از عدم عفونت و یا انسداد اطمینان حاصل نماید: علت درد شانه

در این ویدیو دکتر کوشان فوق تخصص شانه و دست درباره درد شانه راست و ارتباط آن با کیسه صفرا توضیح داده اند.

چه کسانی در معرض خطر سنگ کیسه صفرا هستند؟

افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند امکان بالاتری دارد که از بیماری سنگ کیسه صفرا رنج ببرند:

  • اضافه وزن
  • بالای 60 سال سن
  • کسانی که دیابت دارند
  • زنان
  • روزه داران
  • کسانی که کاهش وزن سریع داشته اند.
  • کسانی که داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف میکنند.

اگر درد مکرر شانه همراه با درد شکم دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، سنگ های صفرا می توانند منجر به حملات ناگهانی کیسه صفرا یا سایر مشکلات جدی شوند.

منبع ترجمه مقاله


درد پشت قفسه سینه

آیا برایتان پیش آمده که حین فعالیت روزانه درد پشت قفسه سینه را احساس کنید؟ این جور مواقع چه کار می‌کنید؟ اولین واکنش به این دردها این است که استراحت کنیم و ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهیم. اما حواستان باشد اگر این دردها تکرار شد یا شدید شد چه کاری انجام دهید.  با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات مورد نیاز در این مورد را کسب کنید.

چین | خواب

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص قلب و عروق مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره قلب و عروق

نشانه‌های درد پشت قفسه سینه

درد در پشت قفسه سینه احساس ناخوشایندی است که کل قفسه سینه را فرا می‌گیرد و به پشت می‌زند. وقتی این درد با استراحت بهبود نیابد اولین چیزی که به آن مشکوک می‌شویم بیماری قلبی است و به‌دنبال نشانه‌های عارضه‌ی قلبی می‌گردیم. این حالت با نشانه‌های زیر همراه است.

  • تنگی نفس
  • سرفه
  • سوزش قفسه سینه
  • سنگینی و فشار قفسه سینه
  • درد در بازوها و کتف

علل درد پشت قفسه سینه

علت درد پشت قفسه سینه چیست؟

آیا می‌دانید درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ درد پشت قفسه سینه نشانه‌ی بیماری‌ها با علت‌های مختلف است. برخی از این علت‌ها سبب عوارض خطرناک می‌شود و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. اما در مواردی خود مراقبتی درد را کاهش می‌دهد. دلایل مختلف درد پشت قفسه سینه موارد زیر است.

  • درد پشت قفسه سینه به علت مشکلات گوارشی مانند سوء‌هاضمه، رفلاکس گوارشی، زخم معده، مشکلات کیسه‌ی صفرا و لوزالمعده
  • درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات قلبی مانند ایسکمی قلبی، آنژین صدری، حمله‌ی قلبی، پرولاپس میترال، پریکاردیت، میوکاردیت، آنوریسم آئورت
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل اختلالات روحی مانند اضطراب و حملات هراس
  • درد پشت قفسه سینه مشکلات تنفسی مانند آسم، آمبولی، پلورزی، روی هم افتادگی ریه، فشار خون ریوی
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل آسیب عضلات مانند کوستوکندریت، عضلات دردناک و دنده‌های آسیب دیده

علت درد پشت قفسه سینه سمت چپ

قلب در سمت چپ بدن قرار دارد و درد پشت قفسه سینه در سمت چپ می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی باشد. اگر دردی در این ناحیه حس می‌کنید ممکن است با یک حمله‌ی قلبی مواجه شوید. بنابراین باید به علامت‌های همراه مانند فشردگی روی قفسه سینه و سوزش قلب در کنار درد پشت قفسه سینه سمت چپ توجه کنید. در ادامه مشکلات قلبی که سبب درد قفسه سینه می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • ایسکمی قلبی این عارضه با کم رسیدن اکسیژن به قلب و آسیب به عضلات قلب ایجاد می‌شود. علت آن افزایش تقاضا برای اکسیژن یا انسداد رگ‌‌ها و کاهش اکسیژن رسانی است. محل دردهای آن پشت استخوان جناغ سینه یعنی پشت قفسه سینه است و به بازوها و شانه‌ها انتشار می‌یابد. این حالت با موارد زیر ایجاد می‌شود.
  • استرس و فشار روانی
  • تب
  • خوردن غذای سنگین و چرب
  • فعالیت شدید بدنی
  • آنژین صدری

آنژین زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های منتهی به عضلات قلب مسدود شده باشد و خونرسانی به عضلات قلب کم شود. این عارضه با درد گرفتن پشت قفسه سینه که ممتد است و ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد و فشار و سوزش قلب خود را نشان می‌دهد.

  • حمله‌ی قلبی

حمله‌قلبی با درد ناگهانی در پشت قفسه سینه مثل تیر کشیدن بروز می‌کند. فرد با بروز حمله دچار

  • تنگی نفس
  • زیاد یا کم شدن ضربان قلب
  • فشار بر روی قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • درد جناغی در قفسه سینه
  • گیجی و در بعضی موارد از حال رفتن می‌شود. علت حملات قلبی نرسیدن خون به عضلات قلب است.
  • میوکاردیت

میوکاردیت عارضه‌ای است که با التهاب عضلات قلب بروز می‌کند. باعث درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، خستگی و تب می‌شود.

نوشته های مشابه

  • درد پشت قفسه سینه

    درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ راه های درمان و تشخیص آن

  • عوامل درد قفسه سینه

    درد قفسه سینه نشانه چیست؟ | علائم و راه های تشخیص آن

  • پریکاردیت

پریکاردیت  یک بیماری خود ایمن است که باعث التهاب عضله‌های قلب می‌شوداین درد همراه با فشار روی قفسه سینه است و با خوابیدن و دراز کشیدن تشدید می‌شود.

  • پرولاپس دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه قلب با علت ناشناخته باعث بسته شدن دریچه‌ی میترال قلب می‌شود.  بسته شدن دریچه میترال سبب برگشت خون  به دهلیز چپ می‌شود و نرسیدن خون به عضله‌های بدن می‌شود.این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ شود.

  • آنوریسم آئورت

آئورت یک رگ خونی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند. آنوریسم بزرگ شدن  بخش پایینی آئورت است به عبارت دیگر زمانی که دیواره‌ی شریان مانند یک بادکنک متسع و ضعیف شود این حالت ایجاد می‌شود. بنابراین آنوریسم آئورت یکی دیگر از بیماری‌های قلبی است که سبب درد پشت قفسه سینه می‌شود.

سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و وراثت عامل این بیماری‌اند و با نشانه‌های درد پشت قفسه سینه که در بالاتنه گسترش می‌یابد و احساس یک توده دردناک و قابل لمس در شکم خود را نشان می‌دهد.

علت درد پشت قفسه سینه سمت راست

یکی دیگر از علت‌های درد قفسه سینه مشکلات گوارشی است. وقتی اسید معده به دهان و مری برگردد یا زخم در اثنی‌عشر و معده باشد یا کیسه صفرا و مجاری آن دچار التهاب یا سنگ شود فرد را با مشکلانی مانند درد پشت قفسه سینه سمت راست درگیر می‌کند.

سنگ کیسه صفرا

کبد ماده‌ای به نام صفرا می‌سازد که  از طریق مجاری صفراوی به روده‌ی کوچک منتقل می‌شود و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. این ماده در کیسه‌ی صفرا ذخیره می‌شود.

سنگ کیسه صفرا چگونه تشکیل می‌شود؟در صورتی‌که مواد شیمیایی سازنده صفرا نامتعادل شود سنگ‌های صفراوی تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها ممکن است در کیسه‌ی صفرا بماند یا اینکه از طریق مجاری صفراوی خارج شود. این عارضه می‌تواند با نشانه بروز کند یا بی‌علامت باشد.

چون کیسه‌ی صفرا در سمت راست بدن قرار دارد و در صورتی‌که دچار التهاب شود یا سنگ داشته باشد، درد قفسه سینه و پشت سمت راست احساس می‌شود. سایر علائم سنگ کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

  • تب و لرز
  • استفراغ و تهوع
  • زردی
  • درد در پشت قفسه سینه سمت راست که از شکم شروع شده است.

علت درد پشت قفسه سینه در کرونا

ویروس SARS-COV-2   علت بیماری کووید ۱۹است. این بیماری یک همه‌گیری جهانی است که از چین شروع شد و در سال گذشته قربانیان زیادی در کشورهای مختلف داشته است. علائم کرونا موارد زیر است:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • درد عضلانی و خستگی بدن
  • لرز
  • از دست دادن حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد قفسه سینه

ویژگی دردهای کرونایی این است که کل بدن را فرا می‌گیرد، در پشت قفسه سینه، بازوها و شانه‌ها احساس می‌شود. اگر نشانه‌های بروز کرونا را در بدنتان مشاهده می‌کنید اولین اقدام قرنطینه و مشاوره با پزشک است. پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است که بدون مراجعه به مطب تحت مداوا قرار بگیرید.

تشخیص علل درد پشت قفسه سینه

تشخیص علت درد پشت قفسه سینه چگونه است؟

یکی از کارهای بسیار ضروری با بروز درد قفسه سینه که به پشت می زند مراجعه به پزشک متخصص قلب و تشخیص علت دقیق مشکل است. اولین بیماری که پزشک برای درد قفسه سینه مشکوک می‌شود بیماری قلبی است با اینحال چند آزمایش برای تشخیص دقیق مشکل درخواست می‌کند.

  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام: این تست فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: بررسی سلامت قلب، ریه و رگ‌های خونی با عکس امکان‌پذیر است.
  • آزمایش خون: این آزمایش سطح آنزیم در بدن و وجود عفونت را مشخص می‌کند.
  • اکو کاردیو گرافی: این روش برای ثبت تصاویر متحرک قلب با موج‌های صوتی است.
  • آنژیوگرافی: این روش برای بررسی وجود انسداد در قلب استفاده می‌شود.
  • تست استرس قلب: این روش عملکرد قلب را بعد از فعالیت فیزیکی بررسی می‌کند.

درمان درد پشت قفسه سینه

برای درمان هر دردی از جمله درد پشت قفسه سینه با توجه به علت باید اقدام کنیم و درصورت بروز علائم خطرناک باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی برای درد پشت قفسه سینه

درمان خانگی کارهای مراقبتی است که خود به تنهایی برای رفع درد پشت قفسه سینه انجام می‌دهید. چند نمونه از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

  1. با بروز درد بلافاصله دراز بکشید و استراحت کنید.
  2. روزانه ۸ لیوان آب بخورید.
  3. از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را روی محل دردناک قرار دهید.
  4. نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا شیر داغ بنوشید.
  5. اگر مشکل گوارشی دارید چند قاشق عرق نعنا یا سرکه سیب بخورید.
  6. اگر درد به علت آسیب فیزیکی و ضربه رخ داده از کمپرس گرم استفاده کنید، محل را فشار ندهید و اجسام سنگین بلند نکنید.

درمان طب سنتی برای درد پشت قفسه سینه

دردهای قفسه سینه به علت جایگاه قلب و ریه‌ها در قفسه سینه بسیار جای توجه دارد چون ممکن است ناشی ز اختلال در عملکرد این دو عضو باشد. طب سنتی برای دردهای پشت قفسه سینه راهکارهایی را ارائه می‌کند.

  • سیر و شیر برای درمان درد پشت قفسه سینه

سیر در طب سنتی به دلیل خاصیت کاهش دهنده‌ی فشار خون شناخته می‌شود. توصیه می‌شود چند حبه سیر را در شیر بریزید و بجوشانید. این جوشانده را روزی چند مرتبه بوشید تا بیماری‌های عروق کرونر درمان شود و فشار خون کنترل شود.

  • زنجبیل برای درمان درد پشت قفسه سینه

زنجبیل یک گیاه با طبع گرم است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. استفاده از آن سردی معده را رفع می‌کند. اگر نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل را با یک قاشق عسل ترکیب و میل کنید درد پشت قفسه سینه تسکین می‌یابد.

  • آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه

خاصیت آب انار با آنتی اکسیدان فراوان و تنظیم کلسترول خون برای درمان بیماری‌های قلبی و آنژین‌های صدری به اثبات رسیده است. در طب سنتی نوشیدن روزی یک لیوان آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه توصیه می‌شود.

  • دمنوش جعفری برای درمان درد پشت قفسه سینه

جعفری گیاهی است که خواص درمانی آن مانند داروی کورمارین است. کومارین داروی ضد انعقاد خون است. برای استفاده از جعفری می‌توانید مقداری از آن را داخل آب بجوشانید و صاف کنید. معجون حاصل را روزی چند بار بنوشید.

درمان دارویی برای درد پشت قفسه سینه

درمان دارویی درد پشت قفسه سینه حتما باید تحت نظر پزشک و با تشخیص دقیق علت آن صورت بگیرید. در اینجا چند نوع دارو برای تمام دلایل درد قفسه سینه معرفی می‌کنیم.

  • درمان درد پشت قفسه سینه به علت بیماری‌های قلبی: داروهای کنترل کننده فشار خون و ناراحتی‌های قلبی
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت بیماری‌های ریوی: با اسپری‌های تنفسی و قرص‌های گشاد کننده عروق
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت دلایل روانی و اضطراب: با داروهای آرام‌بخش
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات گوارشی: با داروهای کاهش دهنده اسید معده

برای پیشگیری از درد پشت قفسه سینه چه کار کنیم؟

علت درد گرفتن پشت قفسه سینه  متعدد است و نمی‌توان آن را به یک علت محدود کرد اما برخی از علت‌های درد پشت قفسه سینه را می‌توان کنترل کرد.

  1. اگر به دلیل مشکلات گوارشی و برگشت اسید معده دچار درد پشت قفسه سینه می‌شوید باید بدانید که تا دو ساعت بعد از خوردن غذا نباید دراز بکشید یا خم شوید.
  2. اگر منشا دردها ریوی یا قلبی است می‌توانید بلافاصله بعد از بروز درد، آسپرین یا قرص‌های زیر زبانی استفاده کنید.
  3. وزن خود را متعادل نگه دارید.
  4. سیگار مشکلات قلبی و ریوی را تشدید می‌کند، پس سیگار نکشید.
  5. مدیریت استرس و هیجانات را یاد بگیرید. در این‌صورت دردهای قفسه سینه که بر اثر عوامل روانی است برطرف می‌شود.

درد قفسه سینه سمت راست و پشت کتف

سوال بیمار:

  • درصورتی‌که تنگی نفس شدید دارید.
  • اگر حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • گیجی به حدی است که ممکن است از حل بروید.
  • اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید.
  • احساس ناگهانی فشار یا خرد شدن زیر استخوان سینه
  • تب، لرز یا سرفه کردن
  • با استراحت کردن یا مصرف مسکن درد پشت قفسه سینه کاهش پیدا نکرد.

اگر درد پشت قفسه سینه با استراحت بهبود بیابد جای نگرانی نیست، اما با بروز هر کدام از موارد بالا حتما باید سریع‌تر به دکتر درد قلب مراجعه کرد. اگر سوالی در مورد دردهای قفسه سینه دارید با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از مشاوره‌های کامل و دقیق آن‌ها استفاده کنید.






۴/۵


(۱۲ نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص قلب و عروق را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر قلب و عروق

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا