پزشکی

علت درد گردن هنگام پایین انداختن سر

علت درد زیر گلو چیست، ورم گلو نشانه چیست؟

درد غضروف گلو و علت درد زیر گلو چیست، گلودرد یک امر شایع است که اکثرا در طول زندگی مان تجربه کرده ایم، زمانی که گلودرد ما را می آزارد در اولین برخورد بزرگترها احتمال سرماخوردگی می دهند، این در بسیاری مواقع یک حدس درست است، عفونت های ویروسی که در عموم به آن سرماخوردگی (فارنشیت) هم گفته می شود علت درد زیر گلو هستند.

گلودرد استرپتوکوک و یا گلودرد ناشی از باکتری هم نوع دیگری از گلودرد است، این نوع درد نیاز به استفاده و مصرف آنتی بیوتیک دارد تا فرد را دچار عوارض نکند، از مجموعه علت درد زیر گلو می توان به برگشت اسید و آلرژی نیز اشاره کرد.

و اما یک موضوع اینجاست، در چه زمانی باید نگران این گلودرد بود، در حقیقت سوال این است، که آیا همه گلودرد ها سرماخوردگی هستند، چه زمانی درد در گلو و درد غضروف گلو خطرناک است، این مقاله برای کسانی آماده شده که می خواهند بدانند علت درد زیر گلو چه می تواند باشد و چه زمانی ورم گلو و درد غضروف گلو نگران کننده است.

اگر دچار دردی در ناحیه گلو هستید که احساس می کنید مدت زمان بیشتری طول کشیده و یا درد متفاوتی را تجربه می کنید حتما با گذاشتن ۱۰ دقیقه وقت این مطلب را بخوانید.

علائم درد در ناحیه گلو

این بیماری بسته به علتی که باعث ایجاد آن شده است علائم متفاوتی ایجاد می کند، این علائم عبارتند از:

  • درد و یا حس خراشیدگی در گلو
  • دردی که با حرف زدن و یا بلعیدن بدتر می شود.
  • مشکل در بلع
  • احساس درد و غدد متورم در گردن و یا ناحیه فک
  • تورم در ناحیه لوزه ها و قرمزی
  • وجود لکه های سفید و برف مانند بر روی لوزه ها
  • صدای خشن و یا گرفته

وجود مشکل در ناحیه گلو در مواردی علاوه بر ایجاد درد باعث مشکلاتی مانند بلع، کاهش وزن و همچنین مشکلات تنفسی می شود.

دلایلی که می تواند باعث درد گلو باشد: (علت درد زیر گلو)

عفونت های ویروسی:

عفونت‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا، خروسک، سرخک و برخی دیگر ویروس‌ها می توانند علت درد زیر گلو باشند.

عفونت های باکتریایی:

ایجاد عفونت در اثر باکتری باعث درد در ناحیه گلو می شود به همراه این باکتری ها ایجاد لکه های سفید و برفی شکل بر روی لوزه ها، تورم و قرمزی نیز به وجود خواهد آمد، در چنین شرایطی مصرف آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد و از بین بردن باکتری لازم است.

عفونت های ویروسی در مجرای هوایی بینی:

عفونت ناشی از قارچ ها، باکتری ها و یا ویروس‌ها که با افزایش مخاط بینی همراه است، تجمع این مخاط در پشت گلو باعث درد در ناحیه می شود.

آلرژی هم علت درد زیر گلو است:

آلرژی بنا به دلایل مختلف به وجود می آید، آنچه در پشت آلرژن ها به عنوان علت درد زیر گلو مطرح می شود، افزایش و تجمع مخاط بینی در پشت گلو است.

ریفلاکس و بازگشت اسید:

برگشت اسید معده به مری، پشت گلو و دهان از جمله عوامل درد در ناحیه گلو می باشد.

سوزش به دلیل هوای خشک، مواد شیمیایی و یا دود سیگار:

هوای خشک و ماندن در محیطی که پر از مواد شیمیایی و یا دود سیگار است نیز می تواند موجب تورم و درد گلو شود، به طور مثال در زمان خانه تکانی های عید و تمیزکاری با مواد شوینده.

وجود تورم در غده تیروئید و در مواردی توده یا ندول تیروئید علت درد زیر گلو:

تا اینجا به برخی دلایل گلودرد اشاره کردیم ولیکن یک عامل دیگر برای گلودرد وجود دارد که لازم است بررسی تشخیصی دقیقتری برای آن صورت بگیرد، آن هم بیماری‌های تیروئید و تورم در آن و نیز وجود ندول تیروئید است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

در مواردی که گلودرد شما بیشتر از ۳ هفته ادامه می یابد بایست برای یافتن علت آن اقدام موثرتری انجام دهید، ممکن است وجود بیماری های تیروئید یا بعضا گره یا ندول تیروئید سبب ایجاد آن شده باشد، همچنین برای بررسی دردی که به طور مداوم شما را می آزارد باعث تب، سرفه، خستگی و یا دردهای عضلانی شده اند به پزشک مراجعه کنید.

 

بهتر است قبل از ادامه مطلب بدانید اکثر ندول های تیروئید علامتی از درد ایجاد نمی کنند، اکثرا درد در این غده به دلیل تورم در تیروئید اتفاق می افتد، از آن گذشته وجود درد در اثر ندول تیروئید معمولا علامتی به نفع خوش خیمی است، به عبارت دیگر در موارد کمی توده های بدخیم باعث درد می شوند، بنابراین قبل از نگرانی به تشخیص و درمان‌های لازم بپردازید.

آیا ندول‌های خوش خیم تیروئید احتیاج به درمان دارند؟

با اینکه ندول‌های خوش خیم نگران کننده نیستند و درمان آنها به خوبی انجام می شود در مواردی حتی به درمان نیز نیاز ندارند، بلکه پزشک تنها به یک معاینه و فالوآپ پس از تشخیص اولیه بسنده می کند تا بر روی اندازه و سرعت رشد توده نظارت داشته باشد.

در چه مواردی نیاز به درمان ندول تیروئید هست؟

  • اگر رشد توده زیاد باشد به طوری که به عنوان علت درد زیر گلو مطرح شود و یا بزرگی توده باعث مشکل در بلع و تنفس باشد لازم است تا ندول درمان شود.
  • اگر ندول تیروئید سمی بوده باشد و باعث ایجاد پرکاری تیروئید شده باشد.
  • در مواردی که توده به شکل بدخیم ظاهر می شود نیز بیمار می‌بایست هر چه سریعتر نسبت به درمان اقدام کند در چنین شرایطی نحوه درمان به اندازه ندول شرایط بیمار و سلامت وی بسته است.

درمان ندول تیروئید

در موارد زیادی خط اول درمان سرطان تیروئید جراحی و به اصطلاح تیروئیدکتومی و یا حذف غده تیروئید خواهد بود که در پی آن لازم است بیمار تا آخر عمر هورمون تیروئید مصرف نماید.

اگر نوع و شرایط ندول بدخیم به شکلی باشد که قابلیت درمان با امواج ماکروویو و یا آر اف وجود داشته باشد پزشک از این راه نیز استفاده می کند، این که چه کسانی می توانند به کمک آر اف درمان شوند را از مقاله آر اف تیروئید مطالعه کنید، برای رفتن به مقاله می توانید اینجا را کلیک کنید.

روش تشخیص توده تیروئید

در بسیاری موارد بیمار با نگاه کردن در آینه متوجه وجود برآمدگی در ناحیه گلو می شود و یا پزشک در حین معاینات فیزیکی متوجه آن میشود، در مراحل بعدی سونوگرافی از غده تیروئید و یا تصویربرداری های دیگر مانند توموگرافی کامپیوتری و یا همان ct انجام می شود، در صورت لزوم از ندول نمونه برداری و خوش خیم و یا بدخیم بودن آن در پاتولوژی مشخص می شود.

این نکته را در نظر بگیرید که توده و برآمدگی های گلو همگی ناشی از ندول تیروئید نیستند و ضمنا همه آنها خطرناک نبوده و نیازی به تست های تشخیصی ندارند، اگر می خواهید بدانید کدام توده ها در گردن خطرناک هستند مقاله بسیار کاملی را که در این رابطه آماده شده حتما بخوانید.

آنچه که در موسسه تصویربرداری پزشکی تیراد برای شما انجام می شود:

موسسه تیراد به عنوان اولین مرکز فوق تخصصی در درمان‌های کمتر تهاجمی و بدون جراحی ندول تیروئید در تهران زیر نظر پزشکان فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای و اینترونشن فعالیت نموده و بیمارانی که دچار ندول تیروئید و علائم مرتبط با آن هستند می توانند با مراجعه به مرکز و پس از دریافت مشاوره و انجام تست های تشخیصی نسبت به درمان اقدام کنند.

منبع :

سونوگرافی و تصویربرداری تیراد

سایت خط سلامت

مقالات پیشنهادی :

 آیا سرطان تیروئید کشنده است

۳ / ۵. ۲

اشتراک گذاری


امروزه تاثیر حالت بدن بر روی سلامتی آشکار تر شده است. کمر درد، سر درد، خلق و خوی، فشار خون، ضربان قلب و ظرفیت ریه ها از جمله مواردی هستند که به راحتی تحت تاثیر حالت بدن قرار می گیرند. همچنین بسیاری از دردها را می توان با بهبود حالت بدن، به کلی از بین برد و یا آن ها را کاهش داد.

یکی از شایع ترین مشکلات در حالت بدن، سر و گردن به جلو (FHP) می باشد. از آن جایی که تعاملات ما با دنیای اطرافمان در جلوی صورت انجام می گیرند، استفاده ی مکرر از رایانه، تماشای تلویزیون، انجام بازی های ویدیویی، حادثه و یا استفاده از کوله پشتی می توانند سر را به سمت جلو متمایل کنند. حرکت مکرر بدن در یک جهت خاص، می تواند اعصاب و ماهیچه ها را برای حرکت در آن جهت آماده کرده و باعث آمادگی بیشتر بدن برای حرکت در آن جهت خواهد شد. برای مثال می توان به انجام راحت تر حرکات ژیمناستیک پس از انجام مقدار زیادی تمرین اشاره کرد. حالت سر و گردن به جلو نیز زمانی در بدن ایجاد می شود که فرد سر خود را زیاد به سمت جلو حرکت داده و حالت کلی بدن او نیز نامناسب باشد، البته اتفاقات و حوادث نیز می توانند در ایجاد این عارضه موثر باشند.

دلایل و علت ها

کوله پشتی

امروزه کودکان برای بردن وسایل خود به مدرسه از کوله پشتی استفاده می کنند که در کمال تعجب وزن برخی از آن ها به 15 تا 20 کیلوگرم می رسد. این امر باعث جلو رفتن سر و کجی گردن به منظور ایجاد تعادل در وزن بدن شده که منجر به وارد کردن فشار غیر طبیعی به دیسک ها، مفاصل و اعصاب گردن، شانه ها و پشت خواهد شد.

حالت نامناسب بدن به هنگام استفاده از رایانه

پایین قرار دادن بیش از حد صفحه ی نمایش رایانه به همراه جلو بردن مکرر سر به منظور خواندن متون، اصلی ترین علت ایجاد عارضه ی سر و گردن رو به جلو می باشد.

بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون

حالت بدن بسیاری از کودکان به هنگام انجام بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون، نامناسب است. نشستن در یک حالت نامناسب برای مدت زمان های طولانی می تواند بدن را به این حالت عادت بدهد.

حوادث آسیب زا

زمین خوردن و دیگر حوادث شدید و ناگهانی می توانند باعث عدم تعادل در ماهیچه ها شده و منجر به کشیده شدن ستون فقرات و در نتیجه جلو رفتن گردن بشوند.

عوارض

در حالت ایده آل، سر باید مستقیما بر روی گردن و شانه ها قرار گرفته باشد، درست مانند توپ گلف بر روی پایه ی آن.

وزن سر انسان، به توپ بولینگ نسبت به توپ گلف شباهت بیشتری دارد بنابراین جلو نگه داشتن آن می تواند به گردن و عضلات پشتی، فشار زیادی وارد کند. نتیجه ی این فشار می تواند خستگی گردن و در نتیجه درد همیشگی و یا غالب گردن باشد.عضلات گردن و شانه که مجبورند تمام روز این وزن را تحمل کنند، دارای یک انقباض ایزومتریک شده و در نتیجه خون خود را از دست می دهند، آسیب می بینند، خسته می شوند و در آخر دچار کشیدگی، درد، احساس سوزش و فیبرومیالژیا خواهند شد.

هنگامی که ساختار های ستون فقرات نیز به مدت طولانی تحت تاثیر وزن زیاد قرار می گیرند، حالت خود را از دست داده و دچار بدشکلی می شوند؛ این بدشکلی ها ممکن است دائمی شوند. به همین دلیل، درمان سر و گردن به جلو، زمان زیادی خواهد برد.

علاوه بر این، عارضه ی سر و گردن به جلو باعث صاف شدن خمیدگی طبیعی گردن و در نتیجه آسیب به دیسک ها می شود که ممکن است باعث ایجاد آرتروز  گردن زودرس گردد. این عارضه همچنین می تواند به وجود آورنده ی سر درد هایی ملقب به “سر درد های سرطان زا” نیز باشد.

این مشکل همچنین می تواند باعث فشار آمدن به مفصل فک (TMJ) شده که باعث درد، سر درد و مشکلات دیگر خواهد شد. برخی از شواهد نشان می دهند که حالت بدن می تواند با تاثیر بر روی میزان جریان خون در نخاع، بر روی بافت عصبی تاثیر بگذارد.

افرادی که مبتلا به خم شدن سر به جلو بوده و آن را درمان نکنند، ممکن است به عارضه های مزمن و ناخوشایند دیگری مانند پینچ عصبی و یا پینچ رگ های خونی، سندرم خروجی توراسیک، درد بافت عضلانی، سندرم هایی مانند فیبرومیالژیا، کشیدگی مزمن بافت ها، تخریب و انحطاط بافت ها و همچنین آرتروز مبتلا شوند.

 

 

اگر وزن سر برابر 5 کیلوگرم فرض شده و وسط گوش ها درست در وسط شانه واقع شود، فشار وارد بر ستون فقرات و بافت های آن، برابر 5 کیلوگرم خواهد بود. با این حال، در صورتی که سر به سمت جلو کشیده شود، به ازای هر دو و نیم سانتی متر، 5 کیلوگرم به فشار وارد شده به ستون فقرات افزوده خواهد شد. در این صورت، اگر وسط گوش ها، 8 سانتی متر از وسط شانه جلو تر قرار بگیرد، فشار وارد شده از طرف سر بر روی ستون فقرات، دیسک ها، مفاصل و اعصاب آن، برابر 15 کیلوگرم خواهد بود!

تشخیص

تشخیص سر و گردن رو به جلو نسبتا ساده است. از شخص مورد نظر بخواهید که به سقف، سپس زمین و پس از آن مستقیم نگاه کند. وسط شانه ها را پیدا کرده و یک خط فرضی مستقیم رو به بالا رسم کنید. این خط باید درست از وسط سوراخ گوش ها عبور کند. هر گونه جلو بودن سر و گردن، باید بلافاصله توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی بررسی شود.

پزشک عمومی، این گونه عارضه ها را درمان نخواهد کرد. به یاد داشته باشید که عارضه های مربوط به حالت بدن مانند سر و گردن رو به جلو، در صورتی که درمان نشوند می توانند باعث ایجاد آسیب در ستون فقرات و اعصاب شده که علائم ناشی از آن معمولا دیر ظاهر می شوند.

 

راه ها و روش های درمان

 

اگر شما از عارضه ی سر و گردن رو به جلو رنج می برید، باید توسط یک متخصص طب فیزیکی و باز توانی معاینه شده و ستون فقرات شما از نظر تراز بودن بررسی شود.

اولین قدم در جهت درمان سر و گردن رو به جلو، معاینه شدن توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی و انجام عکس برداری با اشعه ی ایکس به منظور تعیین میزان پیشرفت عارضه می باشد. پس از انجام این موارد، یک برنامه ی درمانی مخصوص برای سر و گردن رو به جلو به شما داده می شود که شامل تمرینات مخصوص و دیگر روش های درمانی است.

متخصص طب فیزیکی و باز توانی همچنین به شما حالات غلط بدن که می توانند منجر به جلو افتادگی سر و گردن شوند را گوشزد کرده و راه حل های عملی برای اصلاح آن ها ارائه می کند.

برخی از این گزینه های درمانی عبارت اند از :

  • تمرینات کششی و تقویتی : متخصص طب فیزیکی و باز توانی، تمریناتی را به منظور شل کردن ماهیچه های سفت شده در جلوی گردن و سینه ارائه می کند. اگر این عضلات از ماهیچه های پشت و شانه قوی تر باشند، انجام تمرینات تقویتی برای ماهیچه های پشتی کمر می تواند این بی تعادلی در ماهیچه ها را بر طرف کرده و سر و گردن را به جای خود باز گرداند.
  • استفاده از بریس مخصوص (کمر بند، قوز بند و …) : یکی دیگر از روش های درمانی، استفاده از بریس های حمایت کننده ی حالت مناسب بدن می باشد. شانه بند های قابل تنظیم و کمر بند های حمایتی می توانند شانه ها را عقب ، سینه را جلو و شکم را رو به داخل نگه داشته و حالت بدن را متعادل کنند.
  • ماساژ درمانی
  • تنظیم تراز گردن به وسیله ی متخصص طب فیزیکی و باز توانی
  • کشش ستون فقرات

ورزش و حرکات اصلاحی

تمرینات زیادی به منظور اصلاح سر و گردن رو به جلو وجود داشته و توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی تجویز می شوند که می توانند موقعیت صحیح و مناسب سر و گردن شما را باز گردانده و همچنین بسیاری  یا همه ی علائم ایجاد شده توسط این عارضه را از بین ببرند.
یکی از این تمرینات، کشیدن کمر است که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت. کشیدن کمر که اجرای آن تنها 10 دقیقه زمان برده و روزانه 2 مرتبه به انجام آن نیاز است، می تواند به بازگشتن سر شما به موقعیت طبیعی خود کمک کند.

مرحله ی 1

  1. به پشت خود روی زمین بخوابید در حالی که کف پاهای شما بر روی زمین بوده و زانو هایتان خم باشند.
  2. به آرامی لگن خود را کج کنید تا کمر شما به صورت مسطح بر روی زمین قرار بگیرد.
  3. چانه ی خود را به آرامی به پایین و بالا برده و بدین صورت گردن خود را کوتاه و بلند کنید. با کج کردن لگن و حرکت دادن چانه، باید یک کشش ضعیف در کل ستون فقرات خود احساس کنید.

مرحله ی 2

  1. بازو های خود را بالا بیاورید به طوری که به صورت عمود بر سطح زمین قرار بگیرند.
  2. بازو های خود را تا حدی بالا بکشید که کتف های شما از روی زمین بلند شوند.

مرحله ی 3

  1. بازو ها را از روی یکدیگر عبور دهید و سعی کنید آن ها را بالا تر بکشید.
  2. آرنج های شما باید در وسط بدن قرار گرفته باشند.
  3. بازو های خود را آویزان کرده ولی خود را بغل نکنید.

در همین حالت به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. در حالت ایده آل، تمرین کشش کمر را دو مرتبه در روز انجام دهید.

پس از اتمام استراحت 10 تا 15 دقیقه ای شما، به آرامی به پهلوی خود چرخیده و از جای خود بلند شوید. سپس به مدت چند دقیقه به آرامی قدم زده و ماهیچه های خود را شل کنید.

توصیه هایی برای اصلاح سر و گردن به جلو

  1. برای کار اداری و یا انجام بازی های ویدیویی، صفحه ی نمایش رایانه ی خود را در ارتفاعی قرار دهید که یک سوم فوقانی صفحه، مستقیما در مقابل چشمان شما قرار گرفته باشند. همچنین فاصله ی صفحه ی نمایش از چشمان شما باید بین 50 تا 60 سانتی متر باشد. به علاوه، حمایت از کمر را فراموش نکنید.
  2. اگر کودکان برای تماشای تلویزیون بر روی زمین نشسته و به سمت بالا نگاه می کنند، از آن ها بخواهید از یک صندلی راحتی استفاده کرده و مستقیم بنشینند.
  3. هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود بلند شده و سر و گردن خود را به پشت شانه ها ببرید. در این حالت تا عدد 3 بشمارید و این حرکت را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید. همچنین می توانید پشت به یک دیوار بایستید، یک بالش را پشت کمر خود قرار دهید و سپس سعی کنید که سر خود را به دیوار برسانید. در این حالت نیز تا عدد 3 شمرده و این تمرین را 20 تا 25 بار تکرار کنید.
  4. همیشه در هنگام نشستن و یا رانندگی کردن از یک بالش در پشت کمر خود استفاده کنید. با حمایت کردن از کمر، سر و گردن به صورت خود به خودی به جای اصلی خود باز می گردند.
  5. زمانی که در خانه هستید، به صورت دمر خوابیده و سر و گردن و شانه های خود را به عقب بکشید، در همین حال استخوان کتف های خود را به یکدیگر فشار دهید. در این حالت نیز تا عدد 3 شمرده و این تمرین را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.
  6. کوله  پشتی : حداکثر وزن مجاز برای یک کوله پشتی، 15 درصد از وزن کودک می باشد. هیچ گاه از کوله پشتی هایی که دارای یک بند بوده استفاده نکرده و از انداختن کوله بر روی یکی از شانه های خود به تنهایی، خودداری کنید. همیشه به منظور خنثی سازی فشار وارد شده از طرف کوله، از کمر بند مخصوص کوله استفاده کنید و در صورت وجود، بند مخصوص سینه ی آن را نیز ببندید. بدن استفاده از این بند ها، بدن به منظور جبران فشار وارد شده از طرف کوله پشتی، سر و گردن را به جلو می فرستد.


سرگیجه موقع خم شدن موردی شایع است. گاهی اوقات فقط کافی ست که به بالا یا پایین نگاه کنید تا به سرعت دچار احساس سبکی سر شوید. معمولا علتی ساده دارد. ممکن است یک وعده غذایی را نخورده باشید، بیش از حد گرمتان باشد یا زیادی خسته شدید. یا ممکن است دچار سرماخوردگی یا ناراحتی دیگری شده باشید.

اکثر علل سرگیجه جدی نیستند. اما اگر مرتب این اتفاق بیفتد یا شدید شود، سرگیجه می‌تواند با زندگی روزمره شما تداخل پیدا کند. اگر سرگیجه نگران کننده می‌شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بیماری زمینه‌ای که موجب آن شده تعیین شده و درمان شود.

علل سرگیجه موقع خم شدن

سرگیجه یکی از شایعترین شکایات طبی است. با افزایش سن احتمال سرگیجه بیشتر می‌شود. حدود ۳۰ درصد منبع معتبر افراد بالای ۶۰ سال دچار سرگیجه یا گیج خوردگی یا همان حس تاب خوردن دنیا دور سر، ایجاد شود. زنان به احتمال بیشتری دچار سرگیجه می‌شوند. علل سرگیجه موقع خم شدن طیف وسیعی از دلایل ساده (کاهش قند خون) تا موارد جدی‌تر (مشکلات قلبی) را در بر می‌گیرد. در زیر چند تا از دلایل سرگیجه موقع خم شدن بیان می‌گردد.

کم آبی بدن

اگر در معرض آفتاب قرار بگیرید یا بدون نوشیدن آب کافی ورزش کنید، کم آبی می‌تواند موجب احساس سرگیجه موقع خم شدن یا حرکت سریع سر شود. پیشگیری از سرگیجه تنها یکی از فواید نوشیدن آب است و بهتر است کمی هم در مورد مقدار آب لازم در طول روز چیزهایی بدانید.سرگیجه موقع خم شدن

کاهش قند خون

غذا نخوردن یا نخوردن غذا به میزان لازم، می‌تواند موجب حس سرگیجه موقع خم کردن سر شود. اگر دیابت دارید، ثابت نگه داشتن قند خون برای شما خیلی مهم و ضروری است. اگر داروهای دیابت را مصرف می‌کنید، افزایش در دوز دارو می‌تواند احتمال سرگیجه را بیشتر کند.

پایین بودن فشار خون

اگر فشار خون پایین مشکل شما باشد موقع خم شدن احتمالا دچار سرگیجه خواهید چون خون کافی به مغز شما فرستاده نمی‌شود. در صورت پایین بودن فشار خون، ایستادن سریع هم می‌تواند موجب سرگیجه شود.

گردش خون ضعیف

نرسیدن اکسیژن کافی به مغز به دلیل اینکه قلب عملکرد مناسب خود را انجام نمی‌دهد، موجب احساس سرگیجه موقع خم شدن می‌شود. این می‌تواند ناشی از مشکلات جدی همانند حمله قلبی، نارسایی قلبی احتقانی یا تپش قلب غیر عادی (آریتمی) باشد.

کم خونی

کم خونی علل بسیاری دارد. در صورت وجود موارد زیر احتمال ایجاد آن وجود دارد:

  • کمبود آهن، ویتامین B12، فولات
  • مغز استخوان گلبولهای قرمز کافی نمی‌سازد
  • بدن گلبولهای قرمز را خرد می‌کند
  • در حال از دست دادن خون هستید

کم خونی شدید بر مقدار اکسیژنی که به مغز می‌رسد، اثر دارد. این می‌تواند موجب احساس سبکی سر بخصوص موقع خم شدن شود.

حمله عصبی

گاهی اوقات فشار می‌کنیم که استرس احساسی می‌تواند بر سلامت جسمی هم اثر گذار باشد. سرگیجه به هنگام خم شدن احتمالا ناشی از افت دی اکسید کربن در خون است. و سطح کربن پایین ممکن است به تنفس عمیق در ارتباط با حمله‌های عصبی، ترس یا اضطراب مربوط باشد.

مشکلات گوش داخلی

دستگاه دهلیزی گوش که حس تعادل را تنظیم می‌کند در گوش داخلی قرار گرفته است. عفونت گوش یا صدمه به آن می‌تواند این تعادل را مختل کند و موقع سرگیجه موقع خم شدن شود. یکی از مشکلات شایع گوش به هنگامی بوجود می‌آید که یک ذره کلسیم از قسمت گوش جدا شده و به قسمت دیگری از گوش برود. این می‌تواند باعث سرگیجه و گیجی شود. به این حالت سرگیجه موضعی خوش خیم پاروکسیسمال یا BPPV نام دارد.

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید عملکرد مناسبی نداشته باشد می‌تواند موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون شود. هر دوی این اثرات می‌تواند موجب سرگیجه موقع خم شدن شود.

سرگیجه موقع خم شدن ناشی از داروها

بسیاری از داروهای پر استفاده در لیست عوارض جانبی خود گیج رفتن و سرگیجه موقع خم شدن را دارند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای مسکن
  • داروهای فشار خون
  • داروهای مدر
  • آرام بخش
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای تسکین دهنده
  • بعضی از آنتی بیوتیکها

بیماری منیر

بیماری منیر با دوره‌های طولانی سرگیجه شدید ارتباط دارد. سرگیجه می‌توند به هنگام ایستادن، خم شدن یا بدون دلیلی مشخص رخ دهد. شخص مبتلا به بیماری منیر احتمالا دچار مشکلات زیر نیز خواهد شد:

  • فشار در گوش
  • زنگ زدن گوش
  • کاهش شنواییسرگیجه موقع خم شدن

سایر علل سرگیجه موقع خم شدن

چند بیماری و عارضه می‌تواند موجب سرگیجه یا اثر گذار باشند از جمله:

  • تغییرات هورمونی موقع پریودی یا بارداری
  • سردردهای میگرنی
  • بیماری لایم
  • سندروم خستگی مزمن
  • اضطراب یا استرس
  • زوال عقل
  • بیماری پارکینسون
  • ام اس
  • نوروپاتی محیطی

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر افرادی که دچار سرگیجه موقتی به هنگام خم شدن می‌شوند، نیازی به مداخلات پزشکی ندارند. بسیاری از علل شایع آ« را می‌توان بوسیله آرام بلند شدن یا خم، مصرف آب کافی و اجتناب از مصرف زیاد الکل و کافئین در خانه، درمان کرد. اگر دوره‌های بروز سرگیجه زیاد، طولانی یا شدید شود باید به پزشک مراجعه کنید. شخصی که علاوه بر سرگیجه علائم زیر را هم داشته باشد باید به دنبال اقدامات درمانی باشد:

  • استفراغ
  • سیاهی رفتن چشم
  • غش
  • استفراغ
  • درد قفسه سینه
  • تاری دید
  • احساس تپش قلب شدید
  • زنگ زدن گوش

همه این علائم نشان دهنده مشکلات جدیتر هستند. حتی در موارد ملایم هم حتی اگر سرگیجه تکرار شود، شخص باید در مورد نحوه پیشگیری از آن با پزشک خود صحبت کند. در اکثر موارد، سرگیجه بعد از ایستادن دوباره به آرامی خوب خواهد شد و نیازی به درمان خاصی نخواهد داشت.

درمان

درمان بستگی به شدت سرگیجه و بیماریهای زمینه‌ای دارد. اگر سرگیجه بهنگام خم شدن موقتی و گذراست، سعی کنید:

  • دراز بکشید و چشمانتان را ببندید
  • اگر گرمتان شده در سایه یا زیر کولر بروید پ
  • اگر بدنتان کم آب شده، مقدار زیادی آب بخورید
  • چند دقیقه‌ای به آرامی نفس بکشید

بعضی از افراد با استفاده از زنجبیل در غذا یا نوشیدنی چه به صورت تازه چه پودر، مقداری سرگیجه و گیجی خود را تسکین می‌دهند. شما می‌توانید از مکمل خوراکی آنها هم استفاده کنید. مایوکلینیک توصیه می‌کند که کافئین، الکل، نمک و دخانیات را کنار بگذارید چون سرگیجه را بدتر می‌کنند. اما توجه کنید که در صورت داشتن فشار خون باید مصرف نمک را کاهش دهید.

اگر دوره‌های سرگیجه شما مربوط به بیماری خاصی است، پزشک بیماری را درمان خواهد کرد. برخی از مشکلات و درمانهای آن در زیر آمده است:

افت فشار خون

افت فاشر خون علل بسیاری دارد از مشکلات قلبی تا کمبود ویتامین. ممکن است لازم باشد مصرف نمک و مایعات را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید. ممکن است نیاز به ویتامینهای خاصی برای افزایش گلبولهای قرمز داشته باشید. پزشکان معمولا به شما پیشنهاد می‌کنند رژیم غذایی متعادلتری داشته باشید. گاهی اوقات داروهای فشار خون می‌توانند فشار خون شما را خیلی پایین بیاورند. در این صورت باید با صلاحدید پزشک، دوز آن را پایین بیاورید.

کم خونی

دلایل بسیاری برای کم بودن تعداد گلبولهای قرمز وجود دارد. کمبود آهن، سو تغذیه، بارداری، عفونت یا بیماریهای مزمن همانند کم خونی داسی شکل و بیماری کلیه موجب آن می‌شوند. پزشکان آزمایش خون برای بیمار توصیه می‌کنند تا علت کم خونی مشخص شود. احتمالا مکملهای آهن، مکملهای ویتامین B و تغییر در تغذیه به بدن کمک می‌کند تا به ساختن  هموگلوبین که برای رساندن خون پر اکسیژن مورد نیاز است، کمک کند.

کم کاری تیروئید

پزشکان معمولا برای بیماران تست کم کاری تیروئید را هم توصیه می‌کنند بخصوص اگر فرد مورد نظر زن باشد. زنان پنج تا هشت برابر بیش از مردان احتمال ابتلا به مشکلات تیروئید را دارند. کم کاری تیروئید را می‌توان با دارو درمان کرد که با ارائه هورمون مصنوعی تیروئید (لووتیروکسین) آن را به سطح نرمال می‌رساند.

مشکلات گوش داخلی

اگر عفونت گوش یا صدمه به آن را داشته باشید، می‌توان عفونت باکتریایی یا آسیب دیدگی را زیر نظر پزشک درمان کرد. اگر سرماخوردگی یا یک عفونت ویروسی، عصب گوشی داخلی را ملتهب کرده باشد، با گذشت زمان خودش خوب خواهد شد. پزشکان هم برای BPPV بیمار را بررسی خواهند کرد. این یک عامل شایع سرگیجه بخصوص در افراد مسنتر است. یک مورد از سه مورد سرگیجه در افراد مسن بوسیله این عارضه ایجاد می‌شود.BPPV خوش خیم است و پزشک می‌تواند با حرکات تغییر وضعیت به نام مانور اپلی آن را درمان کند.سرگیجه موقع خم شدن

سردردهای میگرنی

اگر سردردهای مزمن میگرنی دارید، ممکن است به هنگامی که سردرد ندارید، دچار سرگیجه شوید. پزشک ممکن است داروهایی را برای پیشگیری از میگرن (ضد افسردگی و ضد تشنج) تجویز کند. پزشکان معمولا داروهایی را برای تسکین میگرن به هنگام شروع سردرد، تجویز می‌کنند. همچنین شاید بخواهید روشهای طبیعی درمان سردرد میگرنی را بدانید.

عوارض داروها

اگر سرگیجه مربوط به مصرف داروهای جدید باشد، پزشک دوز را کاهش می‌دهد یا داروی دیگری را جایگزین آن می‌کند. گاهی اوقات سرگیجه‌ها ممکن است به خودی خود برطرف شوند، چون بدن به داروهای جدید عادت کرده است.

سایر علل سرگیجه

اگر بیماری خاصی با احساس سرگیجه موقع خم شدن، مرتبط باشد، از پزشکتن بپرسید که چه چیزی باید مصرف کنید تا به رفع آن کمک کند. داروهای ضد اضطراب به عنوان مثال، به رفع سرگیجه مربوط به استرس کمک می‌کنند. آنتی هیستامین‌ها هم ممکن است به سرگیجه‌ای که مربوط به شرایط خاص دیگری باشد، کمک کنند.

کلام آخر

ایجاد سرگیجه به هنگام خم شدن و یا برخاستن موضوعی شایع است و در اکثر موارد جدی نیست. اگر سرگیجه با کار یا زندگی روزمره شخصی دخالت داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند تا بیماریهای زمینه‌ای ایجاد کننده سرگیجه مشخص شود. اکثر علل ممکن قابل درمان هستند.


   ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع

medicalnewstoday

healthline


نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا