پزشکی

علت مور مور شدن پا از زانو به پایین

بسیاری از ما خواب رفتن دست و پا یا بهتر بگوئیم سوزش دست و پا  و یا گزگز دست و پا و یا بی حسی دست و پا را حس کرده ایم. این احساس اغلب ناشی از بودن در یک وضعیت برای مدت طولانی یا خوابیدن به شکلی که خون جریان یافته به ناحیه مورد نظر را کاهش دهد، می باشد که با اصلاح وضعیت پس از چندین دقیقه، فرد بدون وجود آمدن هیچ مشکلی به وضعیت طبیعی برمی گررد. اما اگر احساس سوزش پا، گزگز پا، مور مور شدن دست و پا و ضعف پا می کنید، که از بین نمی رود یا مرتب دچار آن می شوید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید. بعضی از بیماری ها باعث گزگز و بی حسی پا و ساق پا می شوند و در حالی که بعضی از آنها چیزی بیشتر از یک مشکل ساده نیستند، موارد دیگر ممکن است علامت بیماری های شدیدتری باشند. در صورتی که گزگز پا و سوزش کف پا درمان نشود،  پا و ساق پای شما در معرض بیماری یا آسیب دیدگی شدیدتری قرار می گیرد. در ادامه به بحث علائم، علت و درمان سوزش کف پا می پردازیم.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلینیک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 2 علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 3 تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 4 درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا
  • 5 پیشگیری از گزگز پا

علائم خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


گزگز پا علاوه بر حس سوزن سوزن شدن پا، همراه با علائم دیگری است که بسته به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن فرق می کند. عواملی که مرتبا پا را تحت تاثیر قرار می دهند(مانند سیاتیک) همچنین شامل سیستم های دیگر بدن می شوند. که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پا درد
  • خارش
  • کرختی یا بی‌حسی و ضعف رفتن پا
  • گرفتگی عضلانی
  • سرگیجه
  • تغییر دید
  • ضعف پا
  • دشواری در راه رفتن
  • گیجی یا بیهوشی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • حساسیت پوستی و سوزن سوزن شدن کف پا

اگر در کنار گزگز پا با علائم نامبرده فوق مواجه شدید، با توجه به ریشه داشتن‌ دلیل داغ شدن کف پا در علل گوناگون، باید این علائم را جدی بگیرید و به پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

علت خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


پا روی پا انداختن هنگام نشستن، نشستن روی پا، سر پا نشستن یا نشستن طولانی مدت یا گذاشتن کیف پول در جیب پشت می‌تواند علت وارد شدن فشار به سرخرگ‌ها یا اعصاب پا باشد ، علت خواب رفتن دست و پا و علت بی حسی پا و منجر به خواب رفتن و گزگز پا شود.

  • گزگز و بی حسی پا یا ناتوانی در حرکت دادن پا و خواب رفتگی دست و پا که پس از چند ثانیه یا چند دقیقه به دنبال برطرف شدن فشار و کشش روی پا از بین می‌رود.
  • پا روی پا انداختن طولانی مدت یا دیگر حرکت‌های وارد کننده فشار در شرایط حاد، آسیب دیرپا یا حتی دائمی عصب پرونئال (عصب قسمت خارجی پا) را به دنبال دارد.

در این حالت علائم خواب رفتن دست و پا و سوزن سوزن پا با برداشتن فشار رفع می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. در ادامه دلایل  جدی بروز این مشکل و ضعف پا را بررسی خواهیم کرد.

سیاتیک: این کلمه نام رایج درد پا و کمر ناشی از اختلال‌های درگیر کننده عصب سیاتیک ست. علائم متداول عبارتند از:

  • درد کمر و یا باسن
  • درد، بی‌حسی یا کرختی، گزگز پا یا ضعف پا معمولاً در یک سمت از یدن.

درد رگ سیاتیک به علل زیر بروز می یابد:

  اوزون تراپی و اکسیژن درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی

فتق دیسک کمر: گاهی فتق دیسک کمر علت خواب رفتن پای چپ و یا راست خواهد بود. پارگی یا بیرون زدگی دیسک مهره‌های کمری، به ویژه بین مهره‌های چهارم و پنجم کمری، یا مهره‌ی پنجم کمری و مهره اول خاجی یا ساکروم (دیسک بین مهره ای S1-L5)، به ریشه‌های عصب سیاتیک فشار می‌آورد. فتق دیسک گاهی به تدریج و گاهی ناگهانی، غالباً پس از بلند کردن جسمی سنگین از روی زمین، بروز می‌یابد. علائم فتق دیسک عبارت‌اند از:

  • درد، گزگز پا یا کرختی کمر، باسن، ران، ساق یا پایین پا معمولاً در یک سمت بدن.
  • سندرم کودا اکوینا (سندرم انتهای نخاع یا سندرم دم اسب) معمولاً از فتق بزرگ دیسک کمری ایجاد می‌شود که روی اعصاب کمر فشار می‌آورد. علائم کمر درد، ضعف عضله‌های دوطرفه پایین تنه، بی‌حسی اطراف مقعد و عضله‌های داخلی ران (بی‌حسی زین اسبی)، بی‌اختیاری روده و مثانه در این حالت غالباً در هر دو سمت بدن بروز می‌یابند و نیاز به عمل جراحی فوری دارند.
  • تشدید علائم گزگز، بی حسی و خواب رفتن پا در طول نشستن، ایستادن، شوزن سوزن شدن پا در خواب و هنگام انجام حرکت‌های مشخص، خم شدن یا بلند کردن اشیاء از روی زمین؛ و تسکین علائم زمان پیاده‌روی یا شنا.

تنگی کانال نخاع کمر: این بیماری گاهی در عوامل ژنتیکی ریشه دارد و مادرزادی و ارثی است، اما معمولاً از رشد بیش از اندازه استخوان مهره (خار یا زائده) در اثر بالا رفتن سن ناشی می‌شود. از جمله علائم این عارضه می توان به خواب رفتن پا، درد پا و مورمور شدن و گزگز پا اشاره کرد.

اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره: اسپوندیلولیستزیس (سرخوردگی مهره) عارضه‌ای است که در آن، مهره نسبت به مهره دیگر، معمولاً رو به جلو سر می‌خورد. اختلال سرخوردگی مهره یا مادرزادی یا پی‌آمد فرسایش ناشی از بالا رفتن سن، تروما یا ضربه یا صدمه دیدن حین عمل جراحی است. خواب رفتن پا، درد و ضعف پا از جمله علائم این بیماری می باشد. بر انجام ورزش ها و نرمش‌های کششی تأکید می‌شود، در ابتدا نرمش‌های کششی عضله‌های همسترینگ انجام می‌شود و به مرور نرمش‌های پیشرفته‌تر به بیمار آموزش داده می‌شود. به علاوه از بیمار خواسته می‌شود تا نرمش‌های کششی همسترینگ را هر روز دو بار جهت کاهش فشار روی کمر تکرار کند. برنامه ورزشی باید تحت نظارت متخصص تدوین شود و به تدریج و به مرور زمان نرمش‌های پیشرفته‌تر در برنامه درمان سرخوردگی مهره کمر گنجانده شود.

سندرم پیریفورمیس: عضله پیریفورمیس واقع در بخش تحتانی ستون مهره‌ها در صورت گرفتگی و فشار آوردن به عصب سیاتیک منجر به کمر درد می‌شود.

عفونت و تومور ستون فقرات: تومورهای نخاع یا ستون فقرات و التهاب در عفونت‌ها، مانند سل ستون فقرات، به عصب سیاتیک فشار می‌آورد و موجب پا درد، بی حسی و گزگز پا می‌شود.

بارداری: در طول دوران بارداری، به ویژه هنگام دراز کشیدن یا راه رفتن، رحم روی عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و به کمر درد و خواب رفتن پا در یکطرف و یا هر دو طرف بدون دامن می‌زند. فتق یا برجستگی دیسک نیز یکی از دیگر علل متداول است. علائم سیاتیک کمر و علائم خواب رفتن و گزگز پا معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شوند.

کرختی یا بی‌حسی پا پس از جراحی:بیمار گاهی اوقات پس از عمل جراحی فیوژن (الحاق یا خشک کردن) مهره‌های کمری با درد و بی‌حسی پا مواجه می‌شود.

سندرم تونل تارسال: تحت فشار قرار گرفتن عصب درشت نی خلفی در محل امتداد آن در مچ داخلی موجب بروز سندرم تونل تارسال می‌شود. راه رفتن طولانی مدت یا به پا داشتن کفش نو، صدمه دیدن، تورم تاندون‌ها در بیماری آرتریت روماتوئید و… از علل بروز این سندرم به شمار می‌روند و علائم آن عبارت‌اند از:

  • کرختی یا بی‌حسی، گزگز و درد کف پا و پا و همچنین سوزش اطراف ناحیه داخلی مچ پا یا کف پا که در نتیجه ایستادن یا راه رفتن، تشدید و در اثر استراحت تاحدی برطرف می‌شود.
  • ضعف رفتن پا و یا سنگین شدن پا

سندرم پای بیقرار(RLS): اختلالی عصب‌شناختی با علتی نامشخص است که در پی ابتلا به آن، بیمار نیازی مبرم به تکان دادن پا حس می‌کند. بعضی از علائم این سندرم عبارت‌اند از:

  • خارش و روی زمین کشیدن پا، احساس سنگین شدن پا یا احساس کشش در پاها که هنگام استراحت کردن و بی‌حرکت بودن تشدید می‌شود اما با تکان دادن پاها کاملاً برطرف می‌گردد.
  • تشدید علائم در بعدازظهر و در شب و مختل ساختن خواب

میلیت عرضی: التهاب سراسر عرض یک بخش از نخاع را میلیت عرضی می‌نامند. علت دقیق این عارضه مشخص نیست و اگرچه تمام گروه‌های سنی حتی کودکان را هدف قرار می‌دهد در بین افراد بیست تا چهل ساله رواج بیشتری دارد و میتواند علت گزگز دست و پا باشد . علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • درد موضعی کمر
  • سوزش، بی‌حسی، گزگز بین انگشتان پا و خواب رفتن پا یا فلج موضعی هر دو پا
  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • سر درد، تب و کاهش اشتها
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف بازوها
  بیوفیدبک :کنترل عملکرد بدن و ضربان قلب با حسگرهای الکتریکی بیوفیدبک

ورم عصب : گاهی گزگز پا ناشی از ورم عصب پا می باشد که دردناک است با این حال اغلب خوش خیم است و در اصل زنانی را تحت تاثیر قرار می دهد که کفش های پاشنه بلند و تنگ می پوشند. ورم عصب شبیه عصب باریکش در پا است، اما در واقع رشد غیرطبیعی بافت دور عصب معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. بیماران گزگز دست و پا اغلب احساس خود را شبیه قدم گذاشتن بر روی یک سنگ یا سنگریزه کوچک توصیف می کنند. از اصلی ترین علت سوزش کف پا ورم عصب می باشد که منجر به درد یا بی حسی و مور مور شدن بین انگشتان پا می شود و بیشتر در حین راه رفتن مشخص می شود. درد پا معمولا هنگام نشستن و وقتی دیگر راه نروید، کفش های خود را درآورید و ناحیه مورد نظر را مالش دادید، از بین می رود. درد، مورمور و سوزن سوزن شدن بین انگشتان پا (نوروماي مورتون) یک عارضه دردناک است که پنجه پا، به‌طورمعمول ناحيه بين انگشتان سوم و چهارم را تحت تأثير قرار می‌دهد. احساس نوروماي مورتون چیزی شبیه به وجود شن یا سنگ‌ریزه در کفش و یا تا خوردن جوراب است.

علت ساختار پیچیده مفصل و مشارکت فعال زانو در فعالیت‌های مختلف در طول عمر، نشانه‌ها و علائم سوزش زانو در یک زانو یا در هر دو زانو ممکن است بسیار متفاوت باشد. برای درمان گر گرفتن زانو باید بدانید که ، گرگرفتن زانو از قسمت جلو یا پشت، بروز درد در هنگام زانو زدن، صاف کردن زانو، ایستادن، راه رفتن یکی از شایعترین علائمی است که تقریباً در تمام مشکلاتی که در بالا ذکر شد وجود دارد. تورم و ناراحتی و خشکی و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل در برخی موارد مشاهده می‌شود. بعضی از بیماران ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشند.

زمان مراجعه به پزشک

به هیچ عنوان نباید گزگز پا را بی‌ اهمیت پنداشت، چون ممکن است نشانه مشکلی جدی‌تر باشد. تشخیص عارضه‌هایی مانند نوروپاتی محیطی و جریان خون نامناسب در مراحل اولیه بیماری سرنوشت‌ساز است و تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند یک یا در نهایت چند بار رفتن به مطب را به یک برنامه درمان خواب رفتن دست و پا گسترده تبدیل کند. در صورت مواجهه با گیجی، سرگیجه، ضعف رفتن پا یا فلج در کنار خواب رفتن پا بطور مداوم سعی نکنید رانندگی کنید، اگر تنها هستید و نمی‌توانید از کسی بخواهید تا شما را هنگام بروز چنین علائمی به بیمارستان برساند با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تشخیص خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


برای تشخیص علت خواب رفتن پا و گز گز دکتر به بررسی درد می پردازد. درد که در کمر آغاز می شود و تا پا گسترش پیدا می کند اغلب ناشی از فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک است که در اختلالات ستون فقرات بوجود می آید. آزمایشات سرپایی مخصوص از قبیل بررسی حساسیت پا نشان می دهد که کدام عصب ها درگیر هستند. آزمایش ام آر ای از ستون فقرات اغلب اختلالات ستون فقرات را نشان دهند. عکسبرداری با اشعه ایکس شکستگی استخوان در پا را نشان می دهد.

درمان خواب رفتن،گزگز،سوزش و بی حسی پا


درمان گزگز دست و پا و خواب رفتن آن بر علت اصلی و نهفته آن مبتنی است؛ برای مثال در صورت پایین بودن میزان ویتامین‌ها، مکمل ویتامین تجویز خواهد شد یا در صورت نقش داشتن دارویی خاص، مقدار مصرفی دارو یا نوع آن باید تغییر کند. چنانچه علت گزگز پا دیابت باشد، باید میزان قند خون را کنترل کند. اگر بی حسی و سوزن سوزن پا فقط هنگام نشستن در حالتی دلخواه رخ می‌دهد، باید شیوه راحت دیگری را برای نشستن انتخاب کرد. تشخیص صحیح ارتوپد از گزگز کردن مجدد پیشگیری می‌کند.

خواب رفتن دست و پا به دلایل مختلفی رخ می دهد، به منظور تجویز بهترین درمان گزگز پا پزشک باید تشخیص درستی از علت آن داشته باشد. اگر خواب رفتن پا بطور مداوم پیش می آید و با همراه با علائمی چون بی حسی پا، درد و ضعف پا، سنگین شدن پا در شب، در صبح باشد. باید به پزشک مراجعه کنید. گزگز پا در حاملگی بعد از زایمان برطرف می شود.

  کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: علت، علائم و درمان

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز دست و پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم: کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز: ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:  روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.

کشش انگشت های پا: با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک دیگر به صورت زانو ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش سوزن سوزن شدن پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک: در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از گزگز پا


شما می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندروم تونل کارپال و گزگز پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می‌تواند خطر ابتلای شما به سندروم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می‌شود اجتناب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

بی حسی، گزگز، سوزش و خواب رفتن پا اگرچه درمان های ساده ای دارد اما نباید کم اهمیت گرفته شود. هر زمان که علائم یاد شده در مقاله را داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت خواب رفتن، ضعف رفتن و گزگز پا را تشخیص داده و بهترین درمان را برایتان تجویز نماید.


زانو یکی از پرکاربردترین مفاصل بدن است و به همین علت یک مفصل پراهمیت می‌باشد. استخوان ران، استخوان ساق پا، کاسه زانو، کیسه سینوویال، عضلات، غضروف‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها بافت‌هایی هستند که این مفصل را تشکیل می‌دهند. هر گونه اختلال عملکردی در هر یک از بخش‌های مفصل زانو، می‌تواند منجر به بروز گزگز یا سوزش زانو شود.

سوزن سوزن شدن زانو یک وضعیت بسیار آزاردهنده و مضطرب کننده است که ممکن است نگذارد که فعالیت‌های روزمره و روتینی خود را انجام دهید. گاهی گزگز زانو عاجز کننده می‌باشد طوری که شما احساس کنید که یک اتوی داغ بر روی مفصل گذاشته شده است.

آغاز ناگهانی سوزش یا احساس گزگز در پا ممکن است توأم با علائم دیگری روی دهد که شاید نشان‌دهنده وجود یک بیماری جدی یا تهدیدکننده حیات نظیر سکته مغزی باشد. چنانچه در یک پا ضعف ناگهانی یا بی‌حسی احساس می‌کنید و یا گزگز زانو به‌طور همیشگی در شما وجود دارد و یا این احساس موجب شده که در این باره نگران باشید، به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. علت واقعی سوزن سوزن شدن مفصل زانو ممکن است پس از آن‌که متخصص طب فیزیکی شما را معاینه کند تشخیص داده شود. متخصصین ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی زانو با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مؤثری همچون ورزش و حرکات اصلاحی، ماساژ درمانی، دستگاه‌های الکتریکی (مثل التراسوند، لیزر و …) به درمان این مشکل کمک خواهند کرد.

برای اطلاع از مراقبت‌ها و روش‌های درمانی ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی وتوانبخشی زانو جهت درمان مشکل سوزش و گزگز زانو می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 03132367465 – 03132330382 تماس حاصل فرمایید.

دلایل بروز عارضه سوزش زانو


سوزش زانو می‌تواند از علائم بیماری‌های مختلفی باشد از جمله:

  • روماتیسم مفصلی زانو
  • سندرم باند ایلیوتیبیال
  • استئوآرتریت
  • دیابت
  • گرما
  • مواد شیمیایی
  • آفتاب‌سوختگی
  • سیاتیک
  • سکته مغزی
  • آسیب‌دیدگی زانو
  • نقرص
  • زانوی دوندگان (درد و التهاب کشکک زانو)
  • تنش و فشار بیش ‌از حد بر روی زانو
  • چاقی یا اضافه‌وزن
  • فشرده بودن اعصاب پیرامونی یا وارد شدن تروما (ضربه) به اعصاب پیرامونی
  • آسیب‌دیدگی رباط‌ها، تاندون‌ها یا مینیسک زانو
  • نرمی کشکک زانو
  • بیماری اسگود شلاتر

علائم


به علت ساختار پیچیده مفصل و مشارکت فعال زانو در فعالیت‌های مختلف در طول عمر، نشانه‌ها و علائم سوزش زانو در یک زانو یا در هر دو زانو ممکن است بسیار متفاوت باشد. گرگرفتن زانو از قسمت جلو یا پشت، بروز درد در هنگام زانو زدن، صاف کردن زانو، ایستادن، راه رفتن یکی از شایعترین علائمی است که تقریباً در تمام مشکلاتی که در بالا ذکر شد وجود دارد. تورم و ناراحتی و خشکی و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل در برخی موارد مشاهده می‌شود. بعضی از بیماران ممکن است تب خفیفی نیز داشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


چندین نشانه وجود دارند که در صورتی ‌که با احساس سوزش همراه باشند باید هر چه سریع‌تر مراقبت‌های پزشکی را انجام دهید:

  • به شکستگی استخوان شک دارید؛ به علت وجود یک درد غیر قابل ‌تحمل شما قادر به قرار دادن وزن خود بر روی زانو نخواهید بود. در این نوع از آسیب‌دیدگی جهت بی‌حرکت نگه داشتن مفصل زانو و فراهم نمودن شرایط ترمیم، نیاز به استفاده از اسپلینت یا باند می‌باشد.
  • اگر تب دارید، زانویتان در هنگام لمس گرم، متورم و قرمز شود. این حالات ممکن است به علت التهاب باشد و برای یک دوره نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارید.
  • اگر احساس گزگز به همراه یک جراحت بزرگ باشد به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید. شاید این حالت به علت زخم سوختگی یا زخم سوراخ شده (خونریزی کرده) باشد. اگر این نوع از زخم‌ها به‌طور صحیح درمان نشوند ممکن است موجب عفونت زخم شوند.
  • اگر درد آنقدر شدید است که شما را از خواب بیدار می‌کند یا با استراحت بهتر نمی‌شود و درد آن به‌طورکلی غیرقابل‌تحمل است.
  • اگر ناحیه زانو ورم کرده و شما ﺗﺤﺖ درﻣﺎن ﺑﺎ داروﻫﺎی ﺿﺪ اﻧﻌﻘﺎدی (رقیق‌کننده خون) هستید و یا مبتلا به اختلال خونریزی هستید. ممکن است شما دچار خونریزی داخلی شوید و داروهای رقیق‌کننده خون از لخته شدن طبیعی خون جلوگیری می‌کنند.

تشخیص دلیل گر گرفتن زانو


پزشک یا متخصص طب فیزیکی جهت تشخیص مشکل شما، چندین سؤال مرتبط با سوزش و گر گرفتن زانو از شما خواهد پرسید. ازجمله اینکه:

  • چه مدت است که در زانو احساس سوزش می‌کنید؟
  • آیا تنها در یک زانو سوزش حس می‌کنید یا در هر دو زانو
  • آیا علائم دیگری در شما وجود دارد؟
  • آیا به زانو آسیبی وارد شده است؟
  • آیا چیزی هست که درد را تسکین دهد یا تشدید کند؟

عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی، آرتروسکوپی (جراحی زانو به روش سوراخ کلید) و غیره به شناسایی مشکل کمک می‌کنند. گاهی از یک سوزن نازک کشنده مایع استفاده می‌شود تا علت ایجادکننده سوزش و گر گرفتن زانو شناخته شود.

درمان


درمان سوزش زانو با توجه به علت آسیب‌دیدگی و سوزش انجام می‌شود. پس از تشخیص علت سوزش زانو متخصص طب فیزیکی بر اساس تشخیص خود به شما درمان‌های  مختلفی  را توصیه می‌کند. برای مثال برای درمان سوزش زانو که براثر وارد شدن ضربه به زانو در حین ورزش ایجاد شده است این روش‌های مؤثر خواهد بود:

  • استفاده از یخ
  • استراحت
  • ثابت نگه‌داشتن مفصل (استفاده از بریس ها)
  • کشیده شدن و رگ به رگ شدن مفصل با گذشت زمان خودبه‌خود بهبود میابد اما آسیب‌های شدید مانند پارگی لیگامنت و غضروف برای بهبودی به مراقبت و فیزیوتراپی نیاز دارد. برای سوزش و گزگز زانو که بر اثر استفاده بیش ‌از حد از مفصل ایجاد شده است استراحت بهترین روش است هم‌چنین در مواردی که کشکک زانو دچار اختلال شده باشد پزشک استفاده از بریس را برای محافظت از مفصل توصیه می‌کند. اگر ناحیه آسیب‌دیده دچار التهاب باشد مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپیرین می‌تواند التهابات را کاهش دهد.
  • برای درمان سوزش زانو بر اثر بیماری آرتروز، انجام تمرینات سبک، فیزیوتراپی و تزریق اوزون و پی آر پی زانو می‌تواند بهترین راه‌ حل باشد. همچنین پزشک استفاده از بریس را به بیماران توصیه می‌کند استفاده از بریس باعث انتقال فشار از ناحیه آسیب‌دیده به ناحیه سالم می‌شود و ناحیه قدرتمند و سالم سوزش را به حداقل می‌رساند. استفاده از این درمان‌ها به میزان زیادی بستگی به محل ایجاد سوزش دارد که آیا این سوزش در پشت زانو، کشکک زانو، کنار زانو یا در همه زانو رخ می‌دهد. مجدداً یادآوری می‌شود که قبل از انجام هر گونه درمان با پزشک مشورت کنید.

فیزیوتراپی و حرکات ورزشی

فیزیوتراپی می‌تواند چندین روش درمانی را به بیمارانی که بی‌حسی و سوزش زانو را تجربه می‌کنند، ارائه کند. جهت کاهش علائم که بر اثر بی‌حسی و سوزش زانو ایجاد می‌شوند چند روش درمانی وجود دارد که این روش‌ها توسط متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌گیرند.

photo_2017-01-31_10-20-01 ماساژ تراپی

ماساژتراپی و کشش می‌تواند به آرام شدن اعصاب و کاهش فشردگی اعصاب کمک کند. ماساژ تراپی و کشش خصوصاً اگر بر روی عضله همسترینگ انجام شود به کاهش فشار بر زانو می‌تواند راه رفتن را راحت‌تر کند.

عمل جراحی

گاهی رباط آسیب‌دیده با انجام جراحی بازسازی می‌شود. بیمارانی که به ‌شدت آسیب ‌دیده‌اند یا افراد مسن ممکن است تحت عمل جراحی تعویض کامل یا تعویض جزئی زانو قرار بگیرند.

 


آیا شما از درد پا از زانو به پایین رنج می‌برید؟ درد پا از زانو به پایین یکی از شایع‌ترین بیماریهاست که ممکن است در اثر سایش و پارگی طبیعی، استفاده بیش از حد، آسیب دیدگی، یا یک بیماری زمینه ای ایجاد شود. با توجه به علت و شدت آن ممکن است بیمار چند روز، چند هفته یا حتی چند ماه درد داشته باشد. درد پا از زانو به پایین ممکن است خفیف متوسط یا شدید باشد یا در یک پا‚ یا هر دو پا باشد. با توجه به علت درد پای خود ممکن است هنگام فعالیت یا حتی دراز کشیدن روی زمین احساس درد داشته باشید.
اگر درد پا از زانو به پایین حاد یا مزمن است برای کاهش درد می‌توانید از راهکارهایی که در این مقاله آمده است استفاده کنید. درد پا از زانو به پایین ممکن است از استخوانها بافت های همبند عروق خونی اعصاب یا پوست ناشی شود. اگر درد پای شما شدید یا طولانی مدت باشد. می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. اولین کار برای درمان درد پا تشخیص دقیق علائم است بر اساس تشخیص دقیق از روی علائم شما درمان مناسب ارائه میشود. بر اساس این تشخیص شما و پزشکتان میتوانید بهترین گزینه ها را برای درمان خود انتخاب کنید.

در کلینیک توانبخشی امید ما به شما کمک میکنیم تا علت درد پای خود را تشخیص دهید . بر اساس آن درمانهای مناسب را به شما پیشنهاد میکنیم هدف ما برگرداندن شما به زندگی و فعالیت‌های طبیعی خودتان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تشخیص علت و درمان درد پا از زانو به پایین و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن‌ ۰۹۰۲۵۸۰۴۴۱۳ تماس حاصل فرمایید.

علت درد پا از زانو به پایین


برخی از شایع‌ترین علل درد پا از زانو تا مچ پا مربوط به آسیب دیدگی‌های ماهیچه‌ها و مفاصل و استخوان‌هاست.

آرتروز زانو

آرتروز زانو نوعی بیماری است که در آن استخوانها تحلیل می‌روند این بیماری موجب می‌شود که غضروف مابین مفاصل از بین برود و روی پاها و زانوها تأثیر می‌گذارد در این وضعیت هنگامی که بلند میشوید یا راه میروید به علت اینکه استخوانها به یکدیگر ساییده میشوند بسیار دردناک است. علاوه بر درد شما ممکن است احساس کنید استخوانهای شما به یکدیگر ساییده میشوند و ممکن است هنگام راه رفتن شما صدای ترک خوردگی به گوشتان برسد که این کاملاً طبیعی است.

سندروم کمپارتمان

سندروم کمپارتمان مزمن یا کوتاه مدت زمانی اتفاق می‌افتد که شما در فعالیت‌هایی مثل بلند کردن اشیا سنگین یا فعالیت بیش از حد درگیر هستند. این سندروم می‌تواند روی قسمت کمپارتمان پای شما غالباً بر روی استخوان قدامی تاثیر بگذارد. درد سندروم کمپارتمان معمولاً ناشی از ورزش است و با استراحت کردن آرام می‌شود. این بیماری همراه با بی‌حسی و ضعف همراه است.

شکستگی ناشی از فشار

این شکستگی به علت ضربه‌های مکرر به تدریج ایجاد می‌شود. ماهیچه‌ها بیش از حد خسته می‌شوند تا جایی که دیگر نمی‌تواند شوک و فشار ناشی از این ضربات را جذب کند و به جای آن ایست می‌کنند ممکن است فشار به استخوان نزدیک انتقال یابد و منجر به شکستگی کوچکی شود که در عکسبرداری با اشعه ایکس قابل مشاهده نیست.

تنظیم فشار تیبیال میانی

اکثر مردم سندروم فشار تبیال میانی را به‌عنوان شین اسپلینت (درد جلوی ساق پا) می‌شناسند. این آسیب معمولاً روی دوندگان اثر می‌گذارد و موجب میشود درد زانو مچ پا برسد به علت آسیب‌های تکراری به وسیله استخوان شین (تیبیال) به بافتهای ماهیچه‌های همبند ایجاد میشود. اگر آن را نادیده بگیریم این مورد به شکستگی ناشی از فشار می‌انجامد.

تنگی کانال نخاع

ستون فقرات کمر ۵ مهره دارد. هر کدام با یک دیسک نرم که به آنها اجازه حرکت کردن میدهد جدا شده‌اند. برخی اوقات بر اثر آسیب دیدگی یا بالا رفتن سن این دیسک‌ها بیرون می‌زنند و کانال نخاع را تنگ می‌کنند وقتی چنین اتفاقی می‌افتد عصبها تحت فشار قرار میگیرند و تا پایین پا انتقال پیدا می‌کنند که به این تنگی کانال نخاع می‌گوییم. علاوه بر درد علائم آن شامل بی‌حسی در باسن و پاها و گرفتگی هنگام راه رفتن است.

پریوستیت

این شرایط زمانی پیش می‌آید که پریستوم بافت همبند اطراف استخوان ملتهب می‌شود. معمولاً مزمن است و بسیار مهم است که از شین اسپلینت و شکستگی ناشی از فشار تمیز داده شود. شما می‌توانید آن را از ورم و حساسیت استخوان همراه با درد تشخیص دهید. می‌توان این بیماری را با اصلاح الگوی دویدن‚ ضعف باسن کفش‌ها درمان کرد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به شرایطی گفته می‌شود که در آن به صورت ناگهانی و غیرارادی یکی از عضلات منقبض می‌شود. گرچه این موارد آزاردهنده هستند. اما معمولاً بی‌خطرند همانطور که گفته شد به طور موقت نمی‌توانید ازعضله‌ای که دچار گرفتگی شده است استفاده کنید. در بعضی مواقع گرفتگی عضلات به علت ورزش کردن طولانی مدت مخصوصاً در هوای گرم رخ میدهد.

تاندونوپاتی آشیل

در چنین شرایطی درد به پایین پاها در امتداد تاندون پشت مچ پا انتقال می‌یابد. به علت استفاده بیش از حد بروز می‌کند و اگر به طور صحیح درمان نشود باعث ضخیم شدن تاندون خواهد شد. درد آرام ‌آرام شروع می‌شود. ورزش کردن با این وضعیت بسیار دردناک است یا حتی ممکن است تاندون پاره شود.

پارگی عضله ساق پا

درد ناگهانی که معمولاً حین فعالیت در ساق پا ایجاد می‌شود به عنوان کشیدگی ساق پا شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که بعضی از عضلات ساق پا بیش از آنچه می‌توانند تحمل کنند کشیده می‌شوند. کشیدگی منجر به پارگی های ریز در فیبرهای عضلانی، آسیب‎های شدیدتر، و یا حتی پارگی کامل فیبر عضلانی خواهد شد.

پارگی پلانتاریس

آسیب‌هایی که به پلانتاریس وارد می‌شود می‌تواند منجر به درد و ناتوانی شود. همچنین ممکن است به عنوان پای تنیس‌باز شناخته شود و زمانی اتفاق می‌افتد که زانوی شما کاملاً باز است و بار اضافی روی مچ پای شما وارد میشود. این مشکل حین پرش، پریدن از روی جایی، دویدن یا حتی ضربه مستقیم به این ناحیه رخ میدهد.

پارگی آشیل

این آسیب بسیار شایع است و میتواند منجر به ناتوانی شدید شود در ورزش‌هایی مثل بسکتبال و تنیس جایی که شما به طور مکرر در جهت مخالف فشار وارد می‌کنید و یا می‌پرید رخ می‌دهد و وقتی در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرید که پارگی تاندونوپاتی داشته باشید یا سن شما بین ۳۰ تا ۴۰ سال باشد.

تاندونیت

این آسیب به علت استفاده بیش از حد هنگام ورزش کردن رخ می‌دهد و ممکن است هر کسی به آن دچار شود. وقتی اطراف تاندون ملتهب می‌شود و فرد دارای ساختارهای غیر عادی پا مثل قوس بلند یا کف پای صاف است این مشکل رخ می‌دهد. به شکل درد نمایان می‌شود و اگر کشیده شود یا از تاندون آسیب دیده استفاده شود درد آن شدیدتر می‌شود.

بیماری اسگودشلاتر

برخلاف اسمی که دارد این بیماری یک بیماری واقعی نیست اما ناراحتی و ورم صفحات رشد بالای استخوان ساق پا وجود دارد. صفحات رشد نرمترین قسمتهای اسکلت کودکان و نوجوانان در حال رشد هستند و جایی است که بیشترین رشد استخوان اتفاق میافتد. همچنین ضعیفترین قسمت اسکلت بدن به حساب می‌آید. بنابراین در معرض خطر بیشتری قرار دارد. احتمال دارد بیماری اسگودشلاتر هنگام جهش رشد رخ دهد وقتی استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و تاندون‌ها با سرعتهای متفاوت رشد میکنند.

لخته خون

وقتی خون در رگها غلیظ می‌شود می‌تواند موجب ایجاد لخته شود. این وضعیت معمولاً در قسمت ران یا پایین پا رخ میدهد و باعث میشود درد از زانو به مچ پا انتقال پیدا کند. اگر اضافه وزن دارید یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید و یا برای یک مدت طولانی در حال سفر با هواپیما یا ماشین بوده‌اید. خطر بیشتری شما را تهدید می‌کند.

رگهای واریسی

به علت ضعف در دیواره رگها یا دریچه هاست و منجر به درد مبهم می‌شود که معمولاً بعد از ایستادن طولانی مدت نمایان می‌شود.

بیماری شریانی محیطی از اندامهای تحتانی

این بیماری زمانی رخ میدهد که رگهای پای شما آسیب ببیند و سفت شود پاها خونرسانی لازم را انجام نمی‌دهد وقتی راه میروید یا از پله‌ها بالا میروید منجر به درد و گرفتگی میشود.

تنگی کانال نخاع و سیاتیک

وقتی که کانال نخاع به علت فتق دیسک, آرتروز ستون فقرات, یا علل دیگر تنگ میشود این مشکل منجر به ضعف و خستگی, بی‌حسی, گزگز شدن یا گرفتگی درد پا و سوزش موقع نشستن و بلند شدن می‌شود. ممکن است این مشکل قبل از اینکه به پایین پا برسد از باسن و کمر شروع شود.

نوروپاتی دیابتی

ممکن است مشکل‌ دیابت به علت بالا بودن سطح قند خون باشد و موجب درد در هر دو پا بشود و همچنین موجب بیحسی و احساس کمتر در قسمت پایین پاها میشود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی باید برای درد پا از زانو به پایین به پزشک مراجعه کنید که علائم زیر را داشته باشید:

  • درد شدید مچ پا یا ساق پای آسیب دیده مخصوصاً وقتی راه میروید
  • ورم شدید در قسمت پایین پا یا ماهیچه‌ها و مفاصل
  • اطراف مچ پا تغییر احساس در پایان ساق پا مثل بی‌حسی و سوزن سوزن شدن
  • تغییر شکل آشکار استخوانها
  • عدم توانایی در انجام فعالیتهای روزانه در طی ۷۲ ساعت اول

درمان درد پا از زانو به پایین


خوشبختانه روشهای متفاوتی برای رفع علائمی که در پاها یا زانوها احساس می‌کنید وجود دارد. این گزینه‌ها شامل درمانهای خانگی، داروهای بدون نسخه پزشک و درمان‌های تهاجمی‌تر و جراحی می‌شود. به علاوه تغییر سبک زندگی مثل حفظ وزن بدن میتواند بسیار مفید باشد. بخشهای زیر مفیدترین گزینه‌های درمانی درد پا از زانو به پایین را شرح می‌دهد:

اصل RICE

یکی از بهترین و صحیحترین روشهای تجربه شده درمانی برای برطرف کردن علت درد پا از زانو به پایین و ورم و التهابی که اغلب همراه با آن است استفاده از اصل رایس است این حروف مخفف به معنی استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن است. اصل رایس اولین اقدام دفاعی برای دردهای عضلانی و اسکلتی بدون توجه به علت بیماری است و می‌تواند علائم شما را کاهش دهد.

برای اجرای صحیح اصول Rice:

  • در هرگونه فعالیت شدیدی که هستید به خودتان استراحتهای کوتاه بدهید مخصوصاً فعالیت‌هایی که درد بیشتری در پاهای شما ایجاد میکند.
  • حداقل ۳ بار در روز هر بار ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ناحیه آسیب دیده را خنک کنید در حالی که این کار را انجام می‌دهید پای خود را بالاتر از قلب خود بگذارید چون جاذبه ورم مفصل را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند همان‌طور که در طول روز نشستید پاهای خود را بالا بیاورید
  • از آستین‌های فشرده سازی یا باندهای ACE برای زانو استفاده کنید تا ورم آن ناحیه را از بین برود برای اینکه گردش خون در پا دچار اشکال نشود مطمئن شوید که این فشار ملایم است و بیش از حد محکم نیست.

آتل بندی

در موارد محدود آتل زانو میتواند به بهبود درد زانوی شما کمک کنند و حمایت بیشتری از ساختار آسیب‌دیده مفصل به عمل بیاورد.

آتل بندی برای درد پا از زانو


بریس زانو برای مفصلی که ثبات ندارد یا شدیداً رگ به رگ شده و یا حتی رباطها و تاندونهایی که دچار کشیدگی شده‌اند کمک میکند. برای اینکه مطمئن شوید بریس مناسب شما و شرایط خریدتان است بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن

هر چند فوراً علائم را کاهش نمیدهد اما یکی از موثرترین روشها برای جلوگیری از بروز مجدد درد پا از زانو به پایین حفظ وزن سالم بدن است. حتی به کاهش درد زانو ناشی از آرتروز نیز کمک می‌کند. چون اضافه وزن فشار مضاعفی بر روی ناحیه آسیب دیده مفصل وارد می‌کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

این داروها مثل ایبوپروفن و استامینوفن، آسپرین در کاهش درد پا از زانو به پایین بیماری‌های مختلف می‌تواند مفید باشد. این به این دلیل است که این نوع دارو کمک می‌کند تا:

  • ورم از بین برود
  • درد و ورم همراه با آرتروز رگ به رگ شدن و پارگی غضروفها کاهش یابد

این داروها به درمان درد ناشی از کشیدگی عضلات نیز کمک می‌کند البته ممکن است در روند بهبود تاندون اختلال ایجاد کند پس در این شرایط با احتیاط مصرف کنید. این داروها عوارض جانبی قابل توجهی دارد. از جمله آنها می‌توان به: معده درد افزایش خطر خونریزی اشاره کرد به همین دلیل باید تا حد ممکن کم استفاده شود هرچند همان مقدار هم موثر است.

نسخه

در موارد خاص داروهای مسکن بدون نسخه پزشک در برطرف کردن درد پا از زانو به پایین چندان موثر نیستند. اما ممکن است پزشک نسخه دیگری را به جای آن برای شما تجویز کند. با توجه به شرایط خاص شما و دیگر مشکلات سلامتی دارید این داروها ممکن است در کاهش علائم شما تاثیر بیشتری داشته باشد.

فیزیوتراپی

یکی از گزینه‌های محافظه‌کارانه درمانی و موثر برای درد پا از زانو به پایین فیزیوتراپی است. درمانگر شما با شما کار می‌کند تا:

فیزیوتراپی برای درد پا از زانو

  • قدرت زانو و عضلات باسن شما را دوباره احیا کند
  • انعطاف پذیری کلی شما بهبود پیدا کند.
  • برنامه روزانه ورزشی ایروبیک را برای شما طراحی می‌کند
  • این به نوبه خود میتواند به درمان موثر درد همراه با آن کمک کند.
  • آرتروز زانو
  • تاندونیت
  • پارگی غضروف غیرتروما
  • پیچ‌خوردگی

طب سوزنی

این روش شامل قرار دادن سوزنهای بسیار ظریف در نقاط حساس در سراسر بدن است. هرچند مکانیسم کاهش درد آن هنوز کاملاً مشخص نیست. اما اینطور تصور میشود که با تحریک ترشح اندروفین و دیگر مواد شیمیایی تسکین دهنده درد نخاع و قسمت‌هایی از مغز کاهش پیدا می‌کند. شواهد مرتبط با این درمان هنوز کافی نیست هرچند به نظر می‌رسد برای کاهش کوتاه مدت درد و آرتروز مزمن زانو موثر است اما متاسفانه این مزیت معمولاً در بلند مدت خیلی کارایی ندارد.

تزریقات

گاهی اوقات تزریق کورتیکواستروئیدها (کورتیزون) توسط پزشک برای تسکین درد ناشی از آرتروز یا پارگی غضروف تحلیل رونده استفاده می‌شود. اگرچه تزریق درد را به صورت کوتاه مدت کاهش می‌دهد. اما یک راه حل طولانی مدت نیست و معمولا بیش از سه ماه یکبار هم تجویز نمی‌شود. به علاوه کورتیکواستروئیدها تاندون را ضعیف می‌کنند و احتمال دارد که پاره شوند. برای درمان کشیدگی یا التهاب تاندون نباید مستقیماً در این ساختارها قرار داشته باشند. تزریقات دیگری که برای درد پا از زانو به پایین تجویز میشوند عبارتند از:

تزریقات برای درد پا از زانو

اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید نوعی ماده لزج و چسبناک است که مفصلی که دچار آرتروز شده است را نرم لغزنده میکند. همچنین برای ورم مفاصل استفاده میشود که به آن مایع مفصلی می‌گویند. این درمان در واقع تلاش برای کاهش درد و بهبود کلی حرکت مفصل به حساب می‌آید. متاسفانه تاثیر آن سوال برانگیز است و تزریق فقط برای افرادی پیشنهاد می‌شود که درمان محافظه‌کارانه برای آنها تاثیری نداشته است. کسانی که قادر به انجام جراحی نیستند و کسانی که ورم مفاصل پیشرفته‌ای در زانو ندارند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)

آخرین تزریق پلاسمای غنی از پلاکت که اخیرا انجام شده است، مربوط به ورم مفاصل زانو و تاندونیت مزمن پاتلار بوده است این درمان شامل گرفتن پلاسما از خون است که به میزان بسیار زیادی با پروتئینهای شفا دهنده به نام فاکتورهای رشد متمرکز شده‌ است که برای تحریک مفاصل و بهبودی آن را به مفاصل تزریق میکنند. اگر چه برخی از تحقیقات ابتدایی نشان دادند که تزریق پی آر پی درد را کاهش داده و عملکرد بدن را بهبود بخشیده است. ولی مخصوصاً ۶ تا ۱۲ ماه بعد این تحقیق هنوز بی‌نتیجه مانده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تشخیص علت و درمان درد پا از زانو به پایین و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن‌ ۰۹۰۲۵۸۰۴۴۱۳ تماس حاصل فرمایید.

گلوکوزامین و کندروتین

گلوکزامین و کندراتین مکملهایی هستند که افرادی که آرتروز زانو دارند آنرا به صورت خوراکی مصرف میکنند. تصور می‌شود که این مواد صورت طبیعی در بدن وجود دارند این مکملها آسیب‌دیدگی غضروف را کاهش می‌دهند و درد را بهبود می‌بخشند. متاسفانه تحقیق در مورد این مکملها هنوز مشخص نیست. فرض بر این است که درد ورم مفاصل را به صورت موقت تسکین می‌دهند و تاثیر آن بیشتر از ۲۶ هفته دوام ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا