پزشکی

علت ورم دست و پا در صبح

دلیل خارش کف دست چیست، از قدیم گفته‌اند که خارش کف دست راست و چپ نشانه‌ی به دست آوردن یا از دست دادن پول است.اما باید بگوییم علت دیگری برای این خارش وجود دارد. در این مقاله به این سوال جواب خواهیم داد.

خارش کف دست غالبا به دلیل بیماری‌های رایج پوستی به وجود می‌آید، اما در عین حال می‌تواند علامت یک بیماری زمینه‌ای جدی نیز باشد. بر اساس باورهای خرافی، خارش کف دست می‌تواند نشانه‌ی از دست دادن یا به دست آوردن پول باشد. با این حال، دلایل پزشکی نیز برای بروز خارش کف دست وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اگزمای دست 
  • واکنش‌های آلرژیک
  • دیابت
  • واکنش‌های دارویی
  • سیروز 
  • اختلالات عصبی

علت خارش کف دست چیست؟

خارش بدون توجه به ناحیه‌ی آن می‌تواند آزاردهنده باشد. این امر به ویژه می‌تواند در دست‌ها تحریک زیادی را به وجود آورده در انجام امور روزمره تداخل ایجاد کند.

برخی از بیماری‌های زیر ممکن است از شایع‌ترین علل خارش کف دست باشند:

۱. اگزمای دست

بر اساس گزارش‌های علمی، حدود ۱۰ درصد مردم کشورهای صنعتی دچار اگزمای دست هستند. این بیماری غیر مسری می‌تواند باعث ایجاد خارش کف دست، التهاب، پوسته‌ریزی، خشکی، قرمزی و حتی تاول شود.

یک نوع اگزما به نام «پومفولیکس» یا «اگزمای دیس هیدروتیک» باعث به وجود آمدن تاول‌های کوچک و خارشی بر روی کناره‌های انگشتان، کف دست و حتی کف پا می‌شود.

کسانی که احتمال بیشتری برای ابتلا به اگزمای دست دارند، عموما افرادی با مشاغل خاص هستند که در آن دستان فرد در مواجه با رطوبت یا مواد شیمیایی و عوامل تحریک‌کننده بیش از حد است. 

مشاغلی که در معرض ابتلا به اگزمای دست هستند شامل موارد زیر است:

  • کترینگ و پذیرایی
  • نظافت 
  • آرایشگاه
  • کادر درمانی
  • مکانیک

کسانی که سابقه خانوادگی اگزمای دست دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۲. واکنش‌های آلرژیک

گاهی‌اوقات خارش دست بر اثر مواجه مکرر با عوامل و مواد شیمیایی تحریک‌کننده است به وجود می‌آید که در نهایت که به واکنش آلرژیک منتهی می‌شود و به «درماتیت تماسی» گفته می‌شود.

یک واکنش آلرژیک ممکن است ۴۸ تا ۹۶ ساعت پس از تماس با آلرژن (عامل آلرژي‌زا) شروع شود.

عوامل آلرژي‌زای رایج عبارتند از:

  • فلزات، مانند انگشتر و سایر جواهرات
  • عطر و ادکلن یا سایر مواد معطر
  • انواع صابون
  • مواد ضدعفونی‌کننده
  • ترکیبات ضدمیکروبی ‌یا باکتری‌کُش
  •  گرد و غبار و خاک
  • آب با مقادیر بالای کُلر

ممکن است پیش از بروز واکنش آلرژیک نیاز به مواجه چندباره با آلرژی‌زاها باشد. در واقع، این امر به این دلیل است که بدن بعد از چند بار، شروع به ترشح هیستامین‌های خارش‌آوری می‌کند که موجب تحریک پوست می‌شوند.

۳. دیابت

هنگامی که فرد مبتلا به دیابت است، قند خون فرد بیش از حد بالا می‌رود که می‌تواند باعث خشکی پوست شود. خارش پوست ممکن است با برآمدگی‌های قرمز یا به رنگ پوست روی کف دست و سایر نواحی بدن نمایان شود.

۴. واکنش‌های دارویی

گاهی اوقات خارش کف دست ممکن است در اثر مصرف داروی خاصی به وجود آمده باشد. هنگامی که فرد نسبت به داروی جدیدی واکنش آلرژیک خفیفی داشته باشد، واکنش‌های هیستامین در بدن باعث خارش می‌شود.

در این موارد، به ویژه فرد در کف دست‌ یا پای خود احساس خارش می‌کند که دلیل آن تجمع بیش‌تر هیستامین‌ در این نواحی است. با این حال، چنانچه برای فرد مشخص شود که علت خارش کف دست دارویی است، مگر اینکه علائم شدید باشد؛ باید پیش از قطع کامل دارو،‌ با پزشک معالج مشورت کند.

۵. سیروز

یک اختلال خودایمنی به نام «سیروز صفراوی» یا «تشمع کبدی» می‌تواند باعث به وجود آمدن برخی لکه‌ها در کف دست و خارش آن شود. سیروز صفراوی، روی مجاری صفراوی که کبد را به معده وصل می‌کند، اثر می‌گذارد. زردابی که بین این دو عضو حرکت می‌کند در کبد تجمع یافته و باعث بروز آسیب و زخم می‌شود. فرد مبتلا به این اختلال خود ایمنی، علاوه بر خارش کف دست ممکن است که علائم دیگری نیز داشته باشد:

  • لکه‌های پوستی در کف دست
  • حالت تهوع
  • درد استخوان
  • اسهال
  • ادرار تیره
  • زردی یا یرقان

سیروز در زنان شایع‌تر است، با این حال علت آن مشخص نیست. ممکن است برای کاهش علائم خارش برای فرد مبتلا به سیروز داروی «کلستیرامین» تجویز شود. 

۶. اختلال‌های عصبی

گاهی اوقات آسیب عصبی به دست‌ها بر اثر بیماری‌هایی مانند دیابت می‌تواند باعث خارش کف دست شود. سایر اختلالات عصبی دست می‌تواند اثرات مشابهی از جمله «سندروم تونل کارپال» را داشته باشد.

سندروم تونل کارپال موجب درد، بی‌حسی و حس سوزن سوزن و خارش در دست می‌شود. خارش یا ناراحتی معمولا در کف دست‌ها شروع شده و در هنگام شب بیشتر می‌شود.

چنانچه فرد مشکوک به سندروم تونل کارپال باشد، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است از بیمار بخواهد از انجام برخی فعالیت‌های تکراری و مکرر خودداری کرده یا مچ بند طبی بپوشد. در موارد شدید، عمل جراحی می‌تواند فشار بر اعصاب مدین را کاهش دهد.

خارش کف دست نشانه بیماری است؟

در ادامه می‌خواهیم درباره‌ی بیماری‌هایی که یکی ز نشانه‌های آن خارش کف دست است بنویسیم. یکی از این بیماری‌ها، بیماری دیابت است.

دیابت و خارش

اغلب خارش کف دست و پا اثرات دیابت مرتبط دانسته می‌شود.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت، حاکی از آن بود که خارش از علائم شایع مبتلایان به دیابت است. ۱۱،۳ درصد افراد حاضر در پژوهش که مبتلا به دیابت بودند، خارش پوست را گزارش دادند، اما تنها ۲،۹ درصد حاضران در پژوهش که به دیابت مبتلا نبودند، از خارش کف دست شکایت داشتند.

دیابت می‌تواند به چندین طریق باعث ایجاد خارش پوست شود که عبارتند:

  • نوروپاتی دیابتی، نوعی آسیب عصبی که ممکن است افراد مبتلا به دیابت دچار آن شوند. این عارضه می‌تواند منجر به آسیب الیاف عصبی دست و پا شود. قبل از بروز این آسیب، دستگاه ایمنی بدن در واکنش به فعالیت سلول‌های لنفوم مواد شیمیایی به نام «سیتوکین‌ها» را ترشح می‌کند که باعث خارش می‌شدند.
  • عوارض دیابت شامل نارسایی کبد و کلیه است و خارش پوست ممکن است، از علائم مشخصه‌ی هر دوی این بیماری‌ها باشد
  • فرد ممکن است واکنش آلرژیکی به داروی جدید دیابت داشته باشد که موجب خارش زیاد می‌شود. 

اگر فرد مبتلا به دیابت دچار خارش پوستی شود، باید در اسرع وقت برای درمان مشکل خود به پزشک مراجعه کند. خارش پوست در بیشتر موارد می‌تواند به عفونت منتهی شود. در چنین وضعیتی با توجه به اینکه خود بیماری دیابت توانایی بدن برای مقابله با انواع عفونت‌ها را کاهش می‌دهد، فرد دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

درمان خارش کف دست

درمان خارش کف دست نیز به علل آن بستگی دارد و از این جهت، درمان‌های مختلفی برای آن در دسترس است. برخی از درمان‌های توصیه شده شامل موارد زیر است:

پارچه خنک و مرطوب

گذاشتن یک پارچه‌ی مرطوب روی کف دست برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند باعث تسکین احساس خارش شود. کمپرس سرد نیز ممکن است در این مورد مفید باشد.

استروئیدهای موضعی

کورتیکواستروئیدها (کورتون) نیز می‌توانند موجب کاهش قرمزی و خارش کف دست شوند. این داروها را می‌توانید با تجویز پزشک یا به صورت بدون نسخه تهیه کنید. با این حال، مراقب استفاده‌ی زیاده از حد کِرم‌های استروئیدی باشید. مصرف این کِرِم‌ها به صورت منظم می‌تواند موجب نازکی پوست شود. 

دستان خود مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه داشتن دست در اغلب موارد می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. نگه داشتن انواع کِرم‌های مرطوب ‌و نرم‌کننده در یخچال می‌تواند تاثیر آن‌ها را افزایش دهد. 

در صورتی که خارش ناشی از اگزما باشد، استفاده از انواع مرطوب‌کننده‌ها خصوصا پس از شستشو و همینطور هنگامی که دست‌ها حسِ خشکی دارند،‌ مفید است.

نور درمانی با پرتو ماوراء‌بنفش

ممکن است که نور درمانی با پرتو ماوراء‌بنفش در افراد مبتلا به اگزمای دست یا سوزش شدید موثر باشد. قرار دادن دست‌های بیمار در نور ویژه‌‌ی پوتو فرابنفش از نوع A  می‌توان موجب کاهش علائم فرد شود.

راه‌های پیشگیری از خارش کف دست

چنانچه فرد مبتلا به درماتیت تماسی یا اگزما دست باشد، پیشگیری از تماس با عوامل محرک آن می‌توان از بروز علائم و نشانه‌های آن جلوگیری کند. 

چنانچه علت خارش مشخص نباشد، ممکن است بهتر باشد که فرد قبل از استفاده از هرگونه لوسیون یا کِرم جدید، تست پوستی پَچ را برای شناسایی آلرژن‌ها انجام دهد. به این ترتیب، بهتر است که فرد کرم یا لوسیون را به مدت یک شب روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست خود قرار داده تا مطمئن شود، منجر به بروز هیچ‌گونه‌ علائمی نمی شود. 

سایر مواردی که می‌تواند از خارش کف دست جلوگیری کند عبارتند از:

  • عدم استفاده از دستکش‌هایی از جنس پارچه‌های مصنوعی. دستکش‌هایی از جنس الیاف کتان می‌توانند ‌مشخصا اثر ملایم‌تری روی پوست دارند.
  • شستن دست‌ها با آب ولرم. از شستشوی دستان خود با آب بسیار سرد یا گرم خودداری کنید.
  • برای شستشوی دست از انواع صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های بدون رایحه استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از خشک کردن دست‌ها از مرطوب‌کننده استفاده کنید. کسانی‌ که پوست چربی دارند، با تصور اینکه انواع مرطوب‌کننده‌ها موجب افزایش چربی پوستشان می‌شود، کمتر از آن استفاده می‌کنند. 
  • هنگام کار یا استفاده از انواع مواد شیمیایی یا مواد شوینده از دستکش محافظ استفاده کنید. همچنین در صورت حساسیت، می‌تواند زیر دستکش‌های لاتکس، دستکش کتان بپوشد.
  • از استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده‌ دستی خودداری کنید، چرا که این مواد اغلب حاوی غلظت بالایی از الکل خشک‌شوند هستند.

سخن پایانی

مرطوب نگه داشتن پوست و پیشگیری از مواجه با انواع عوامل تحریک‌کننده، می‌تواندبیشتر علل خارش کف دست را برطرف کند. چنانچه فردی دچار خارش کف دست همراه با علائمی مانند مشکلات تنفسی بود، باید بلافاصله به فوریت‌های پزشکی مراجعه کند.

این مشکل ممکن است علامت یک واکنش پوستی باشد که باعث «آنافیلاکسی (شوک آلرژی)» یا مشکل در تنفس می‌شود. در صورتی که علت خارش کف دست مشخص نباشد،‌ بهتر است که به متخصص پوست و مو یا متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت یا علل آن مشخص شود و در مرحله بعد پزشک معالج درمان‌های مورد نیاز را به شما پیشنهاد دهد.

منبع:

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رضا شیاری روز سه شنبه در حاشیه یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در بیمارستان کودکان مفید در جمع خبرنگاران افزود: به نظر می رسد ژنتیک و عفونت های ویروسی در بروز بیماری کاوازاکی (بیماری التهاب حاد عروق خونی)، تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به علائم عمومی این بیماری، ممکن است پزشکان در تشخیص آن دقت لازم را به عمل نیاورند و برای آن آنتی بیوتیک تجویز کنند.

شیاری ادامه داد: اگر کاوازاکی درمان نشود، بیماران در ۲۵ درصد موارد تا آخر عمر دچار عوارض آن از جمله انفارکتوس قلب (سکته قلبی) و عدم خونرسانی به قلب می شوند اما با تشخیص به موقع این آمار به ۴ درصد کاهش پیدا می کند.

این فوق تخصص بیماری های کودکان و روماتولوژی گفت: شیوع کاواساکی در پاییز و زمستان بیشتر است و به دنبال ابتلا به عفونت های ویروسی و تحریک سیستم ایمنی ، افراد مستعد دچار التهاب حاد رگ ها می شوند.

شیاری گفت: علائم کاوازاکی در کودکان کمتر از پنج سال، تب بیشتر از پنج روز، التهاب چشم، ورم دست و پا، قرمزی مخاط زبان و بزرگی غدد لنفاوی گردن است.

وی یادآور شد: شیوع کاوازاکی ابتدا در ژاپن بود و امروز شیوع این بیماری در قسمت های زیادی از آسیا دیده می شود.

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان، گفت: بیماری های عفونی و ویروسی و تروما از جمله شایع ترین بیماری های کودکان به شمار می روند؛ تروما یا بر اثر ضربه یا تومور در کودکان ایجاد می شود.

شیاری افزود: سقوط یا تصادف از علل ایجاد تروما در کودکان است؛ چاقی، یبوست و آسم از دیگر بیماری های شایع کودکان است.

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در ادامه به چالش ها و مشکلات بخش های اورژانس در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: سیستم ارجاع باید اصلاح شود ، متاسفانه این مسئله هنوز در کشور ما تعریف نشده است.

شیاری افزود: یکی از مشکلات بخش های اورژانس این است که به دنبال اجرای طرح تحول سلامت و مقیم شدن متخصص و فوق تخصص در این بخش ، همه مراجعه کنندگان به اورژانس انتظار دارند که از سوی متخصص، ویزیت شوند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که واحد تریاژ مستقر در بخش های اورژانس بیماران را هدایت می کند.

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان گفت: یک متخصص اورژانس در یک شیفت می تواند تعداد محدودی را ویزیت کرده و برای هر بیمار ۸ دقیقه زمان صرف کند .

وی افزود: یک متخصص اورژانس طبیعتا نمی تواند همه بیماران را ویزیت کند بنابراین بیماران از سوی دستیاران ویزیت شده و در صورت نیاز به بررسی تخصصی از سوی متخصص ویزیت خواهند شد.

شیاری افزود: همچنین بخش های اورژانس گاهی ممکن است با کمبودهای دارویی مواجه شوند که البته این مسئله اخیرا بهتر شده است.


حبیب احسنی پور


ممکن است روزی متوجه شوید که انگشت‌ها یا دست‌های شما بزرگتر از حد معمول هستند. احتمالاً پوستتان پف‌کرده یا براق به نظر می‌رسد و هنگامی که آن را فشار می‌دهید، فرورفتگی ایجاد می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند باعث ورم دست شوند که تغییر دما، ورزش کردن، بارداری و ابتلا به بیماری‌‌های کلیوی چند نمونه از آن‌ به شمار می‌روند.

ممکن است در ساعات خاصی از روز دست‌های شما ورم کنند یا بروز تورم به انجام فعالیت‌های خاصی مرتبط باشد. توجه به زمان وقوع تورم می‌تواند به شناسایی علت بروز آن کمک کند. پس بهتر است زمان و شرایطی را که دست‌ها متورم به نظر می‌رسند، یادداشت کنید.

در بیشتر موارد، ورم دست بدون درمان و با تغییر شیوه‌ی زندگی برطرف می‌شود. درمان‌های خانگی می‌توانند به جریان یافتن مایعات در بدن کمک کرده و میزان تورم را در دست‌ها کاهش دهند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره‌ی دلایل تورم دست‌ها و نحوه‌ی درمان آن با روش‌های خانگی کسب کنید.

  • ۱۰ دلیل مهم که چرا همیشه از دست درد شکایت دارید

۱. ورم دست در صبح و ساعات ابتدایی روز

صبح یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی است که متوجه‌ی ورم کردن دست‌های خود می‌شوید. چراکه در طول شب بی‌حرکت بودن در حین خواب باعث تجمع مایعات در بافت‌های دست می‌شود. کشش بازوها و دست‌ها در ابتدای روز می‌تواند به گردش مایعات کمک کند. برای این کار می‌توانید تمرینات ساده‌ی زیر را انجام دهید:

  • هر دو دست خود را بالای سر برده، به سمت سقف بکشید و برای چند ثانیه در این حالت باقی بمانید.
  • بازوها را مستقیم جلوی بدن نگه دارید و به آرامی با مچ‌ دست در هوا دایره بکشید.
  • انگشت‌های دست را به آرامی مشت و سپس رها کنید. این حرکت را حداقل پنج بار تکرار کنید.

۲. هوای گرم و ورم کردن دست

احتمال اینکه در هوای گرم دست‌ها ورم کنند، بیشتر است. چون عروق خونی منبسط و گشاد می‌شوند تا خون بیشتری به پوست بفرستند تا بدن خنک شود. در حین انبساط عروق مقداری از مایعات موجود در آن‌ها می‌تواند به بافت دست‌ها منتقل شود.

قرار دادن دست‌ها در زیر آب خنک می‌تواند تورم را کاهش دهد. راهکار دیگر این است که یک لگن را با آب خنک پر کنید و دست‌های خود را در آن قرار دهید تا ورم آن‌ها کمتر شود.

از پوشیدن لباس‌هایی که آستین  تنگ دارند و می‌توانند باعث ورم دست‌ها شوند، خودداری کنید. بستن ساعت یا جواهرات هم روی مچ دست می‌تواند گردش خون را کاهش دهد. هنگام استفاده از این نوع وسایل مطمئن شوید که خیلی سفت به دور مچ بسته نشده باشند تا مایعات بتوانند به‌طور طبیعی در دست‌ها جریان پیدا کنند.

۳. ورم دست بعد از ورزش

ورم دست بعد از ورزش

در حین ورزش، به دلیل گرم شدن بدن عروق خونی و درنتیجه دست‌ها متورم می‌شوند که معمولاً این تورم با سرد شدن بدن از بین می‌رود. ورزشی که با شدت متوسط انجام شود، ​​برای سلامتی مفید است. قبل و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید و لباس‌های گشاد بپوشید تا به خنک نگه داشتن بدن کمک کنید.

۴. بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری ورم دست و پا را تجربه می‌کنند. پوشیدن لباس‌های گشاد، فعالیت داشتن و بالا بردن پاها در هنگام استراحت می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

در علم پزشکی به تورم شدید «ادم» گفته می‌شود که با علائم مختلفی مانند تورم در صورت یا اطراف چشم‌ها مشخص می‌شود. اگر وقتی روی پوست خود فشار وارد می‌کنید، جای انگشت روی آن باقی می‌ماند یا تورم برای شما آزاردهنده است، به پزشک مراجعه کنید.

  • ۹ ورزش عالی دوران بارداری که برای سلامت مادر و جنین مفیدند

۵. ورم دست بعد از خوردن نمک زیاد

ممکن است پس از خوردن یک وعده‌ی غذایی شور یا مملو از نمک متوجه‌ی ورم دست‌های خود شوید. زیاده‌روی در مصرف نمک باعث جذب مایعات توسط سلول‌ها شده و به احتباس آب و ایجاد تورم منجر می‌شود.

کاهش میزان نمک در رژیم غذایی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. توصیه می‌شود مصرف فست‌فود، غذاهای کنسروشده و غذاهای بسته‌بندی‌شده را محدود کنید. چون این محصولات همگی حاوی مقدار زیادی نمک یا سدیم هستند. میوه‌ها و سبزیجات تازه بخورید و برای طعم‌دار کردن غذاها به جای نمک از گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید.

خوردن زیاد نمک در درازمدت می‌تواند به فشار خون بالا، بیماری کلیوی و حمله‌ی قلبی منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد که داروهایی که برای درمان روماتیسم تجویز می‌شوند، مانند کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها)، می‌توانند باعث احتباس نمک در بدن و تورم شوند.

  • مصرف نمک (سدیم) زیاد چه بلایی سر بدن ما می‌آورد؟

۶. ورم دست در حین درمان سرطان

بعضی از انواع سرطان باعث ادم می‌شوند. داروهای شیمی‌درمانی هم می‌توانند به ورم دست، پا، مچ پا، ساق پا و صورت منجر شوند. اگر تورم با تنگی نفس، نامنظم بودن ضربان قلب و کاهش حجم ادرار همراه بود، به پزشک مراجعه کنید.

۷. بیماری کلیوی

بیماری کلیوی

کلیه‌ها آب و مایعات اضافی و مواد زائد را از بدن دفع می‌کنند. بنابراین اگر به‌درستی کار نکنند، آب و مایعات در بافت‌ها جمع شده و تورم ایجاد می‌شود. سایر علائم مرتبط با بیماری کلیوی عبارتند از: وجود خون در ادرار، تکرر ادرار و فشار خون بالا.

۸. آرتریت

آرتریت انواع مختلفی دارد که آرتروز و روماتیسم از شایع‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. یکی از علائم اصلی آرتریت تورم و سفتی مفاصل است. علائم آرتریت بسته به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً در انواع التهابی آن دست‌ها درگیر می‌شوند. ممکن است مفاصل مچ و انگشت‌های دست قرمز و متورم به نظر برسند یا سفت شوند که شدت این علائم در ابتدای روز بیشتر است. معمولاً علائم زیر نشانه‌ی ابتلا به آرتریت است:

  • مفاصلی که صبح‌ها حداقل به مدت یک ساعت سفت هستند.
  • تورمی که حداقل سه روز طول می‌کشد.
  • تورمی که حداقل سه بار در ماه رخ می‌دهد.

در بیشتر موارد می‌توان با تغییر سبک زندگی و استفاده از درمان‌های خانگی مانند پیروی از رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و عدم مصرف الکل علائم آرتریت را کنترل کرد. با این حال، ممکن است پزشک بسته به نوع آرتریت داروهای زیر را تجویز کند:

  • مسکن‌ها، از جمله استامینوفن (Acetaminophen) و ترامادول (Tramadol)
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، از جمله ایبوپروفن (Ibuprofen) و آسپرین (Aspirin) برای کاهش درد و التهاب
  • داروهای ضدتحریک، مانند کرم‌ها و پمادهای حاوی منتول (Menthol) برای کاهش درد
  • داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده‌ی بیماری، مانند متوترکسات (Methotrexate)
  • داروهای بیولوژیک، از جمله اتانرسپت (Etanercept) و اینفلیکسیماب (Infliximab)، برای هدف قرار دادن مولکول‌های پروتئینی درگیر در پاسخ ایمنی
  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون (Prednisone) و کورتیزون (Cortisone) به منظور کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی

دلایل ورم کردن یکی از دست‌ها

ممکن است به‌طور همزمان هر دو دست شما متورم شوند یا علائم در یکی از آن‌ها شدیدتر باشد. در موارد زیر ممکن است فقط یکی از دست‌ها ورم کند:

۹. جراحت و آسیب‌دیدگی

زمین خوردن و آسیب دیدن دست

اگر فقط یکی از دست‌های شما ورم کرده است، باید به هر اتفاقی که ممکن است باعث تحریک یا آسیب آن شده باشد، فکر کنید. زمین  خوردن یا یک ضربه‌ی جزئی می‌تواند باعث کبودی و ورم دست شود. گاهی اوقات هم وارد آمدن فشار یا استرس مداوم به یک دست باعث ورم کردن آن می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که در حین ورزش کردن از یک دست خود به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌کنید، ممکن است باعث ورم کردن آن شوید.

۱۰. وجود مشکلات عروقی در یک دست

گاهی اوقات، وقتی عروق خونی یک دست دچار مشکل می‌شوند، آن دست ورم می‌کند. بیماری عروق محیطی می‌تواند باعث تورم دست و پا شود (به عروقی که خارج از قلب و مغز قرار دارند، عروق محیطی می‎گویند). اگرچه این بیماری می‌تواند هر دو طرف بدن را درگیر کند، اما گاهی اوقات فقط یک سمت بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا علائم آن در یک سمت بدن شدیدتر است.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت یا فشار خون بالا ممکن است بیشتر به اختلالات عروقی مبتلا شوند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض سرما هم می‌تواند احتمال ابتلا به این مشکلات را افزایش دهد. اگر نگران هستید که به بیماری عروقی مبتلا شوید، با پزشک مشورت کنید.

۱۱. سندرم دست پف‌کرده

سندرم دست پف‌کرده ممکن است باعث ایجاد تورم در یکی از دست‌ها شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که پف کردن دست یکی از عوارض استفاده از داروهای داخل وریدی (IV) است. تزریق مکرر دارو به یک ناحیه از بدن ممکن است روی عروق خونی یا بافت‌های اطراف تأثیر بگذارد و به احتباس مایعات و تورم منجر شود.

اگر به‌طور منظم داروهای داخل وریدی را به رگ‌های دستتان تزریق می‌کنید، ممکن است آن دست ورم کند. استفاده نکردن از سوزن تمیز یا استفاده نکردن از تورنیکت (رگ‌بند) در حین تزریق احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهد.

درمان‌های خانگی

درمان ورم دست با دوش آب گرم

بعضی از راهکارهای خانگی می‌توانند ورم دست‌ها را که به‌طور دوره‌ای ایجاد می‌شود، درمان کنند. گرم کردن یا سرد کردن دست‌های متورم می‌تواند کمک‌کننده باشد. فقط مراقب باشید که چیزی بیش از حد گرم یا سرد را روی پوست خود قرار ندهید. حداکثر ۲۰ دقیقه دست‌ها را گرم یا سرد کنید و قبل از تکرار این کار اجازه دهید پوست به دمای معمول خود برگردد. استفاده از روش‌های زیر به کاهش تورم کمک می‌کند:

  • گرم کردن عضلات برای شل شدن آن‌ها و بهبود گردش خون
  • دوش آب گرم
  • استفاده از کیسه‌ی آب گرم روی دست‌ها
  • قرار دادن یخ در داخل یک حوله و گذاشتن آن روی دست
  • قرار دادن دست‌ها زیر آب خنک

فعالیت بدنی هم می‌تواند مایعات را در بدن به گردش درآورد و به کاهش ورم دست‌ کمک کند. بنابراین:

  • سعی کنید برای مدت طولانی یک جا ثابت ننشینید و به‌طور منظم ورزش کنید.
  • بازوها و مچ دست‌های خود را بکشید.
  • دست‌های خود را بالای سر ببرید.
  • هنگام نشستن دست‌ها را روی میز یا دسته‌های صندلی قرار دهید.

نوشیدن آب زیاد به حفظ تعادل مواد شیمیایی و مایعات در بدن کمک می‌کند و باعث بهبود گردش خون و جلوگیری از احتباس مایعات می‌شود. ورم دستی که به‌طور مکرر ایجاد می‌شود، ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی یا آرتریت مرتبط باشد. معمولاً درمان این بیماری‌ها با استفاده از دارو می‌تواند تورم را کاهش ‌دهد.

  • ۶ فایده‌ی شگفت‌انگیز پیاده‌گردی برای جسم و ذهن

زمان مراجعه به پزشک

درمان تورم دست توسط پزشک

اگر علت ورم دست را می‌دانید و مطمئن هستید که با بیماری‌های جدی مرتبط نیست و با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود، احتمالاً نیاز نیست با پزشک تماس بگیرید. اما مشاهده‌ی بعضی از علائم نشان می‌دهد که باید برای تشخیص قطعی و دریافت کمک به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر مشورت با پزشک توصیه می‌شود:

  • تورم به‌طور مکرر رخ می‌دهد یا با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود.
  • در گذشته به مشکلات مرتبط با غدد لنفاوی مبتلا بوده‌اید.
  • سابقه‌ی ابتلا به بیماری کلیوی را دارید.
  • باردار هستند.
  • علاوه بر تورم، قرمزی و درد دست، علائم عفونت شدید مانند تب بالا را هم تجربه می‌کنید.

کلام پایانی

ورم دست آزاردهنده است، اما معمولاً مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و در بیشتر موارد می‌توان با درمان‌های خانگی آن را کاهش داد. اگر این راهکارها مفید نبودند، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز تورم مشخص شود.

منبع: medicalnewstoday

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا