پزشکی

علت پرش دست و پا در خواب چیست

نام پزشکی پرش عضلات، فاسیکولاسیون است و در حالی که می‌توان آن را به عنوان نشانه اولیه بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS )مشاهده کرد، اما توسط بسیاری از افراد دیگر به دلایل مختلف مانند کمبود مواد مغذیی و آب بدن، عدم خواب کافی ،مصرف بیش از حد کافئین، استرس  ویا بعد از ورزش تجربه می‌شود و اغلب علت آن هیچ چیز جدی نیست. اگر پرش عضله برای مدت طولانی تری ادامه یابد، ممکن است به یک مشکل اساسی سلامتی و بسیاری از  اختلالات دستگاه عصبی اشاره داشته باشد و لازم است تعدادی آزمایش انجام شود و سایر علائم از جمله تضعیف تدریجی و اسپاسم عضلات در نظر گرفته شود. در ادامه‌ی مطلب علت و درمان پرش عضلات توضیح داده شده است. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا تردید از پزشک مربوطه سوال کنید.

اکثر اسپاسم‌های عضلانی ناشی از پرش عضلات ، طولانی و یا باعث درد شدید شوند، بهتر است از یک متخصص پزشکی در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین و فیزیوتراپیست‌های حرفه ای ما در کلینیک تخصصی امید، روش‌های درمان مناسب را با توجه به شرایط خاص، وضعیت فیزیکی، سن و میزان شدت پرش عضلات در نظر می‌گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­ ی درمان بیماری فاسیکولاسیون و یا رزرو نوبتدر کلینیک تخصصی امید با شماره تلفن­ ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ تماس حاصل فرمایید.

علت پرش عضلانی چیست؟


دلایل متعددی برای پرش عضله وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

تغذیه نامناسب و فقدان الکترولیت‌ها

الکترولیت‌ها از قبیل کلسیم، پتاسیم و منیزیم نقش مهمی ‌را در حفظ عملکرد صحیح عضله ایفا می‌کنند.

  • کلسیم در انقباض عضله نقش دارد و همانند منیزیم به ارسال سیگنال‌ها کمک می‌کند این دو ماده مغذی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌‌کند. مصرف مواد غذایی گیاهی اغلب می‌تواند این دو ماده مغذی را در اختیار بدن قرار دهد.
  • پتاسیم یک نوع الکترولیت دیگر است که نقش مهمی‌را در ارسال پیام‌های عصبی و انقباضات عضله ایفا می‌‌کند و کمبود این ماده مغذی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد عضله شود.
  • در نهایت ویتامین دی در حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات نقش حیاتی را ایفا می‌کند. ویتامین دی به فرایند جذب کلسیم کمک می‌کند و پزشکان عقیده دارند که در انتقال پیام‌های عصبی تاثیر به سزایی ایفا می‌کند.
  • در صورتی که در رژیم غذایی ما این مواد معدنی به مقدار کافی وجود نداشته باشد دچار پرش عضلات خواهیم شد. نکته مهمی‌ که باید بدانید این است که مصرف برخی داروهای خاص از قبیل داروهایی که برای کنترل فشار خون تجویز می‌شوند می‌توانند بر روی تعادل الکترولیت‌های بدن تاثیر بگذارند.

کم آبی بدن

مایعات حیاتی بدن از طریق عرق کردن، ادرار کردن  استفراغ کردن و سایر روش‌ها از بدن دفع می‌‌شوند و این امر منجر به کم آبی بدن خواهد شد. کم آبی بدن می‌‌تواند بر روی عملکرد کل بدن تاثیر بگذارد و حتی در فعالیت سلولی نیز اختلال ایجاد کند. هنگامی ‌که بدن شما دچار کم آبی می‌شود و گردش خون درون عضلات فعال بدن به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این امر بر توانایی عضلات برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود از قبیل انقباض و منبسط شدن تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود عضله فعالیت خود را به طور صحیح انجام ندهد. الکترولیت‌های مهم بدن از قبیل پتاسیم و کلسیم از طریق مایعات دفع می‌شوند و همان گونه که می‌دانید این مواد معدنی برای حفظ عملکرد صحیح عضلات بدن کاملا حیاتی هستند. پرش عضلات در اطراف چشم به علت کم آبی بدن کاملاً شایع است اگرچه فاکتورهای دیگری نیز در بروز این وضعیت نقش دارند از قبیل نگاه کردن به صفحه کامپیوتر مدت طولانی یا قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌ زا از قبیل گرد و خاک.

ورزش کردن

پرش عضلات پس از ورزش کردن به ویژه در مواردی که شما به انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین می‌پردازید و عضلات بدن تان خسته شده‌ اند و بیش از حد از آنها کار کشیده‌ اید طبیعی است. در هنگام ورزش کردن مقدار زیادی از مواد مغذی و الکترولیت‌های بدن از طریق عرق کردن دفع می‌شوند و همان گونه که می‌دانید از دست دادن منیزیم و کلسیم می‌تواند باعث پرش عضلات شود. پرش عضلات اغلب در عضلات ساق پا، ران و عضله دو سر بازو بیشتر رخ می‌دهد زیرا در هنگام ورزش کردن این عضلات تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرند. اسید لاکتیک که در هنگام ورزش کردن تولید می‌‌شود می‌‌تواند منجر به پرش عضلات شود.

در این زمان بدن از ذخایر اکسیژن خود استفاده می‌‌کند تا قند را به انرژی تبدیل کند و در صورتی که اکسیژن کافی در این فرآیند در اختیار بدن قرار نگیرد لاکتات تولید می‌شود و می‌تواند بدون نیاز به اکسیژن به انرژی تبدیل گردد. اسید لاکتیککی که تولید شده است نمی‌تواند به سرعت مورد استفاده قرار بگیرد و این امر می‌‌تواند باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های متعددی از قبیل درد و گرفتگی عضله یا ضعف و حالت تهوع شود.

کافئین

بدن ما یک سیستم بسیار هوشمند است که می‌تواند در هنگام مصرف بیش از حد کافئین هشدار بدهد که یکی از این علائم پرش عضله می‌باشد. مصرف بیش از حد کافئین می‌‌تواند باعث ایجاد انقباضات غیر ارادی و خفیف در رشته‌های فیبروزی عضلات سراسر بدن شود. کافئین همچنین به عنوان یک ادرار آور خفیف استفاده می‌کند و در صورتی که شما مقدار زیادی کافئین مصرف کنید احتمال کم آب شدن بدن تان افزایش خواهد یافت و طبق نکاتی که در قسمت بالا اشاره کردیم کم ابی بدن می‌تواند باعث پرش عضلات شود.

 خواب ناکافی

در برخی موارد پرش عضلات می‌تواند به علت خسته بودن بدن و خواب ناکافی به ویژه پس از ورزش کردن به وجود بیاید. مغز از سیگنال‌های شیمیایی که انتقال دهنده‌های عصبی نامیده می‌شوند برای برقراری ارتباط با بدن استفاده می‌کند اما هنگامی ‌که شما به اندازه کافی نخوابیده باشید قابلیت مغز برای ارسال این سیگنال‌ها کاهش پیدا می‌‌کند و در نتیجه این وضعیت منجر به ارسال تعداد بسیار زیادی سیگنال به رشته‌های عصبی و پرش آنها خواهد شد. تشکیل این انتقال دهنده‌های عصبی درون مغز می‌تواند باعث پرش عضلات شود.

استرس

استرس یکی دیگر از علل احتمالی پرش عضلات محسوب می‌شود و زمانی که سیستم استرس فعال می‌گردد بدن خود را برای مقابله با این خطر آماده خواهد کرد. سیستم عصبی در هنگام واکنش به خطر ایجاد شده به صورت اصولی و قاعده ‌مند عمل نمی‌کند. از آن جایی که پیام‌های عصبی وظیفه کنترل عضله را برعهده دارند هیچ گونه تعجبی نیست که استرس باعث پرش عضله می‌شود.

مصرف برخی داروها

در برخی موارد مصرف برخی داروها از قبیل داروهای ضد افسردگی و داروهایی که برای کنترل فشار خون تجویز می‌شوند می‌توانند باعث پرش عضلات شوند. داروهای ضد افسردگی دارای تاثیرات تحریک کنندگی هستند و باعث انقباضات غیر ارادی رشته‌های عضلانی می‌شوند و از سوی دیگر داروهای کنترل فشار خون بر روی تعادل الکترولیت‌های بدن تاثیر می‌گذارند. اگر شما تصور می‌کنید که داروهای مصرفی تان بر علائم و نشانه‌های پرش عضلات تاثیر دارند بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از قطع کردن یا تغییر خودسرانه داروی خود اجتناب نمایید.

 سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در سیگار می‌‌تواند باعث پرش عضلات شود زیرا نیکوتین یک نوع محرک محسوب می‌گردد. اگر شما قصد دارید از سیگار کشیدن خود را ترک کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند.

سایر علل پرش عضلات

پرش عضلات معمولاً یک اختلال بدون خطر است اما می‌تواند به دلایل متعددی به وجود بیاید. پرش عضله اغلب به علامت یک اختلال جدی است و گاهی اوقات به علت مشکلات مرتبط با کلیه و اعصاب ایجاد می‌گردد. برخی از دلایل شایع پرش عضلات به شرح زیر می‌باشند:

  • بیماری ام اس اختلالی است که بر مغز و طناب نخاعی تاثیر می‌گذارد و در نتیجه منجر به بروز علائم و نشانه‌های متعددی خواهد شد. ام‌ اس بر روی تعادل، حس، حرکت و بینایی افراد تاثیر می‌گذارد.
  • دیستروفی عضلانی شامل یک مجموعه از اختلالاتی است که با گذر زمان باعث ضعیف شدن عضله می‌شوند.
  • سندروم آیزاک یک اختلال نادر است که می‌تواند باعث پرش عضلات، سفتی و گرفتگی عضله شود.
  • گیر افتادگی عصب نخاعی به وضعیتی گفته می‌‌شود که بافت‌های نرم اطراف عصب فشار بسیار زیادی را به آن وارد کنند. این اختلال معمولاً در ناحیه کمر پا دست و سایر نقاط بدن ایجاد می‌گردد و منجر به بروز درد، سوزن‌ سوزن ‌شدن، ضعف و بی حسی خواهد شد.
  • اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی به یک گروه از بیماری‌های نورولوژیکی گفته می‌‌شود که نادر هستند و معمولاً سلول‌های عصبی را هدف قرار می‌دهند.
  • لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که منجر به بروز علائم و نشانه‌های متعددی در نقاط مختلف بدن از قبیل مفاصل، مغز، کلیه و پوست می‌شود. این اختلال زمانی ایجاد می‌‌شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌ها و اعضای خود حمل می‌کند.
  • سندرم پرش عضلانی خوش خیم یک اختلال نورولوژیکی است که باعث پرش عضلات در نقاط مختلف بدن از قبیل چشم، دست، انگشتان دست و پا و ساق پا می‌شود.
  • دیستونی یک اختلال نورولوژیکی حرکتی است که باعث اسپاسم دردناک عضلانی در هنگام عملکرد نامناسب سیگنال‌های مغز خواهد شد.
  • بیماری نورون حرکتی به یک مجموعه از بیماری‌های گفته می‌‌شود که بر طناب نخاعی و اعصاب مغز تاثیر می‌گذارند. در این بیماری فرایند ارسال پیام از مغز به عضله قطع می‌شود و این امر می‌‌تواند باعث به وجود آمدن علائم نشانه‌های متعددی از قبیل سفتی عضله و ضعیف شدن آن شود.

پیشگیری و درمان پرش عضلات


مناسب‌ترین شیوه‌های درمان برای پرش عضلات شامل موارد زیرمی‌‌‌باشد:
  • پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی مواد غذایی سرشار از کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که می‌تواند از پرش عضلات جلوگیری کند. سیب زمینی شیرین، محصولات لبنی و توفو از منابع غذایی سرشار از کلسیم محسوب می‌‌‌شوند. ماهی سالمون و بروکلی دو مورد از منابع غذایی حاوی پتاسیم هستند و منیزیم در مواد خوراکی از قبیل موز و اسفناج یافت می‌شود. سعی کنید تا حد امکان از مواد غذایی فرآوری شده از قبیل بیسکوییت و مربا خودداری کنید زیرا مقدار بسیار کمی مواد غذایی مفید دارند.
  • به منظور بهبود عملکرد عضله باید مقدار کافی آب مصرف کنید به ویژه هنگامی ‌که ورزش می‌کنید و در این هنگام مایعات زیادی را از دست می‌‌‌دهید. شما باید روزانه ۸ یا ۹ لیوان آب ساده مصرف کنید تا دچار کم آبی بدن نشویم و به خاطر داشته باشید که در هوای گرم یاد هنگام ورزش کردن به آب بیشتری نیاز دارید.
  • مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید زیرا کافئین باعث پرش عضلات می‌‌شود. شما می‌توانید از نوشیدنی‌های غیر کافئینی مانند چای گیاهی استفاده کنید.
  • حداقل در طول روز ۸ ساعت بخوابید تا از پرش عضلات جلوگیری شود زیرا خواب کافی به بهبود عملکرد بدن کمک خواهد کرد. خواب کافی و به موقع از به وجود آمدن اختلال در الگوی خواب جلوگیری خواهد کرد.
  • به کنترل استرس خود بپردازید زیرا استرس در فرایند ارسال پیام عصبی اختلال ایجاد می‌کند. ورزش کردن، مدیتیشن یا استفاده از روش‌های تنفس از جمله اقدامات بسیار موثر برای کنترل استرس محسوب می‌شوند.
  • در صورتی که شما در هنگام ورزش کردن دچار پرش عضله می‌‌شوید به احتمال زیاد عضلات شما بسیار خسته می‌شوند. در این حالت باید سعی کنید به جای تمرینات ورزشی سنگین و انجام حرکات ورزشی سبک بپردازید یا حداقل زمان ورزش کردن خود را در طول هفته کاهش دهید.
  • پس از یک بازه زمانی که ورزش می‌کنید باید مقداری استراحت کنید و بدن خود را سرد نمایید سپس برای شروع مجدد به گرم کردن بدن خود بپردازید. این کار به کنترل پرش عضلات کمک خواهد کرد.
  • فیزیوتراپی می‌تواند از طریق روش‌های مختلف درمانی، به اسپاسم عضلات، تنش در عضله و ارائه راهکارهای تسکین درد ناشی از پرش عضلانی کمک کند. از تکنیک‌های مفید برای درمان پرش عضلات در فیزیوتراپی، آموزش حرکات کششی ملایم ، گرما و و سرما درمانی، تحریک الکتریکی و تزریق نقاط ماشه‌ای میباشد. ماساژ تراپی نیز برای درمان گره‌های عضلانی یا نقاط تحریک کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد.


تصور کنید آرام گرفته اید و می خواهید بخوابید که ناگهان دست یا پای شما منقبض می شود و فکر می کنید می خواهید از روی تخت بیفتید. اگر چنین اتفاقی تا به حال برای شما افتاده باشد به پرش دست و پا در خواب دچار شده اید. خواب رفتن در افراد سالم و طبیعی اتفاق می افتد و نیازی به درمان ندارد. اما گاهی بیماری خاصی منجر به پرش دست و پا در خواب می شود که در این حالت باید به پزشک مراجعه شود.

شروع پرش دست و پا

بیشتر افراد این اتفاق را در زندگی تجربه می کنند. پرش دست و پا زمانی اتفاق می افتد که از بیداری به مرحله خواب یا خواب سبک منتقل می شوید. در این انتقال، در خواب تکان می خورید. با آرام شدن شما ناگهان عضلات منقبض می شوند و باعث پرش دست و پا می شود. این حرکت با حس غلت خوردن روی رختخواب یا سقوط از صخره همراه است.

آپنه خواب

حدود 18 میلیون از مردم امریکا مشکل آپنه خواب دارند. در طول آپنه خوابف عضلات گلو شل می شوند راه تنفسی بسته می شود و تنگی تنفس اتفاق می افتد. فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است تا شصت ثانیه نفس نکشد سپس مغز به فرد پیغام می فرستد تا بیدار شود. اگرچه این اتفاق چندین بار در طول شب اتفاق می افتد اما فرد هیچگاه تشخیص نمی دهد. افرادی که این مشکل را دارند در معرض خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، تشنج و سکته می باشند. 

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار باعث سوزش و سوزن سوزن شدن در پا می شود به خصوص در هنگام خواب. این احساس باعث می شود پا را تکان دهید. حدود 12 میلیون امریکایی این مشکل را دارند. دلیل این بیماری به ناهنجاری در انتقال دهنده های عصبی دوپامین برمی گردد. انتقال دهنده های عصبی به رساندن پیغام های عصبی کمک می کنند.

حدود 90% افرادی که این مشکل را دارند نشانه اختلال حرکتی اندامی دارد. این اختلال در پاها، مچ پا، انگشتان و باسن در طول خواب دیده می شود. افرادی که این اختلال را دارند در طول شب آگاه نمی شوند و علائم معمولا توسط همسر آن ها گزارش می شود.

چه زمانی نیاز به درمان است

پرش در خواب معمولا نیاز به درمان ندارد مگر این که این اتفاق به صورت مکرر بیفتد یا باعث به هم خوردن نظم خواب شود. آپنه خواب مشکلی جدی است که نیاز درمان دارد.
اگر فکر می کنید مشکلات و ناهنجاری های خواب دارید به پزشک مراجعه کنید. حرکات شما در خواب، به خصوص اگر باعث اضطراب می شوند یا در مراحل انتهایی خواب اتفاق می افتد، ممکن است به خاطر مشکلات عصبی جدی ایجاد شده باشند. 
مطالعات خواب متشکل از پلی سومنوگرافی و الکترومیوگرافی را می توان با یک متخصص خواب و یا متخصص مغز و اعصاب در میان گذاشت تا در تشخیص درست به شما کمک کند.

منبع: www.livestrong.com

این مطلب به ویرایش و تأیید علمی هیئت تحریریه اوما رسیده است، ایشان جمعی از متخصصین در رشته های زنان و زایمان، مامایی، داروسازی، تغذیه و روانشناسی هستند که همراه اوما در ارائه مطالب علمی و مفید می باشند.


امتیاز مطلب: 85%

85



علت پرش بدن و عضلات دست و پا در خواب نشانه چیست

علت پرش بدن و عضلات دست و پا در خواب نشانه چیست

 

علت پرش بدن و پا در خواب بزرگسالان و کودکان نشانه چیست با علت پریدن عضلات در خواب و دلایل پرش در ابتدای خواب کودکان را می خوانید

 

علت پرش بدن و دست و پا در خواب چیست

 

 

قطعا برای اکثر ما این حالت پیش آمده است که در خواب عضلات و اعضای بدنمان حالت پرش، نبض شدید و یا انقباض بگیرند

 

این حالت کاملا غیر ارادی و خارج از کنترل ما است اما به راحتی می تواند ما را از خواب عمیق بیدار کند و این مسئله واقعا آزار دهنده است

 

پرش بدن ممکن است در هر فردی اتفاق بیفتد و منحصر به گروه خاصی از افراد نمی باشد و شدت این پرش ها کاملا متغیر می باشد

 

پرش بدن در خواب نشانه چیست

 

پرش بدن در خواب نشانه چیست ؟

 

خوشبختانه پریدن بدن در خواب نوعی انعکاس بدنی است که دلیل علمی آن توسط محققین به طور شفاف مشخص شده است

 

پرش اعضای بدن در خواب اختلال جزئی در عملکرد مغز است و زمانی که مغز در کنترل حالت خواب و بیداری دقیق عمل نکند ممکن است پرش بدن در خواب را تجربه کنیم

 

اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم مغز ما به واسطه دو مرکز کنترل حالت بیداری و خواب را کنترل می کند که سیستم فعال کننده مشبک مربوط به حالت هوشیاری و هسته قدامی- جانبی «پره اپتیک» حالت خوب را کنترل می کند

 

رفتن از دنیای بیداری و هوشیاری به دنیای خواب یک مرحله آنی و یکباره نمی باشد و ما به آهستگی به خواب عمیق فرو می رویم و این مربوط به فعالیت هسته قدامی- جانبی و تاثیر شیمیایی بر عضلات است که به اصطلاح آن ها را به آرامی فلج می کند

 

عملکرد این دو مرکز در مغز و کنترل دنیای بیداری و خواب همیشه به درستی انجام نمی شود و اگر گاهی مغز در کنترل حالت خواب و بیداری دچار اختلال شود ممکن است ما پرش اعضای بدن را تجربه خواهیم کرد

 

علت پرش بدن در خواب

 

پرش پا در خواب

 

همانطور که گفتیم زمانی که سیستم های مربوطه مغز نتوانند حالت خواب و بیداری را به دقت و درستی کنترل کنند ما پرش اعضای بدن را در خواب تجربه می کنیم

 

فرض کنید که شما در حالت خواب و بیداری یا خواب نه چندان عمیق قرار دارید اگر در این حالت به طور مثال شما خواب ببینید که در حال فوتبال کردن هستید ممکن است پرش اعضای بدن برای شما در عضلات پا اتفاق بیفتد

 

مغز در این حالت نمی تواند مرز بین دنیای واقعی و خواب را به درستی تشخیص دهد و شوت زدن شما در خواب به پرش پا در واقعیت تبدیل شود

 

علت پرش انگشت دست در خواب

 

ما علت پرش عضلات و اعضای بدن را در خواب پیش از این توضیح دادیم و طبیعی است که این پرش در اعضا و عضلاتی که در زمان بیداری بیشترین فعالیت و عملکرد را دارند اتفاق بیفتد بنابراین انگشتان دست، دست و پا به طور طبیعی بیشتر این حالت را تجربه می کنند

 

آموزش | افزایش

 

عوامل پرش بدن در خواب چیست؟

 

همانطور که گفتیم علت پرش اعضای بدن در خواب عدم کنترل دقیق سیستم مغز است اما عواملی که این حالت را ایجاد یا تشدید می کنند موارد زیر می باشند.

 

● استرس بیش از حد

 

● تنش و اضطراب بیش از حد

 

● عوارض جانبی بعضی از داروها

 

● اختلال دوره ای حرکت اندام ها در خواب

 

● اسپاسم عضلانی

 

● سندروم پای بی قرار

 

● برخی از شرایط پزشکی مانند پارکینسون یا صرع

 

● آپنه خواب

 

آیا پریدن بدن در خواب خطرناک است؟

 

پریدن بدن در خواب به طور کلی یک انعکاس عادی و طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد اما اگر این مسئله شما را دچار اضطراب و استرس شدید کند یا بیش از حد معمول این حالت را تجربه کنید می توانید به پزشک مراجعه کنید

 

احتمالاً پزشک پس از معاینه شما برای یافتن علت دقیق پریدن اعضای بدن شما در خواب یکی است روش های تشخیص زیر را تجویز کند

 

● نوار مغزی

● نوار عصب و عضله

● ام آر ای

● تست آزمایشگاهی

 

حمله عصبی در خواب و پریدن اعضای بدن

 

شما نباید حمله عصبی در خواب و یا پانیک را با پریدن اعضای بدن در خواب یکی بدانید چراکه این دو اختلال مجزا از هم و کاملا متفاوت هستند

 

ممکن است پانیک یا پریدن اعضای بدن در خواب یک یا چند شباهت در در حالت اتفاق افتادن یا علت آن داشته باشند اما به طور کل دو اختلال مجزا با علتها، شدت، عوارض، عوامل و درمان متفاوت هستند

 

پانیک یا حمله عصبی در خواب دارای عوارض شدید تر، علت های گسترده تر، واکنش های قوی تر و به طور کلی یک اختلال جدی تر می باشد

 

داشتن تپش قلب و پریدن اعضای بدن

 

از آن جایی که پرش بدن در خواب به علت عدم کنترل دقیق دنیای خواب و بیداری است ممکن است شما پس از پریدن اعضای بدن در خواب دچار تپش قلب جزئی شوید

 

تصور کنید که پرش اعضای بدن زمانی اتفاق بیفتد که شما در حال دیدن خواب سقوط از ارتفاع هستید پس زمانی که عضلات شما در این حالت دچار پرش می شوند و از خواب بیدار می شوید داشتن تپش قلب کاملاً طبیعی است

 

پرش عضلات دست و پای بچه در خواب

 

پریدن دست و پای کودک در خواب

 

پریدن دست و پا و عضلات کودکان و نوزادان از دو جنبه قابل توجه است و مسئله این است که شدت، مدت و نوع پرش دست و پا در کودک به چه شکل باشد

 

اگر پرش دست و پا در حد کوتاه، بدون علائم دیگر، و در دفعات کم باشد و پس از بیداری کودک علائم خاصی نداشته باشد می توان آن را طبیعی دانست

 

همانطور که می دانید تکامل مغز در کودکان به مرور شکل می گیرد و بطور مثال عدم کنترل ادرار یکی از مواردی است که عدم تکامل مغز و اعصاب ربط دارد

 

در مور پرش دست و پای کودک در خواب نیز می توان گفت که عدم کنترل مغز در حالت خواب و بیداری می تواند در کودکان بیشتر باشد

 

جنبه دوم و مهم تر این است که اگر پریدن دست، پا و دیگر عضلات در کودک شدید، طولانی، پشت سر هم و با حالت تیک و تکراری باشد باید جدی گرفت

 

این حالات می توانند نشانه های از تشنج در کودک و یا اسپاسم باشند که هر دور می توانند رشد و تکامل کودک را تهدید کنند پس اگر حس کردید پرش ها چیزی بیش از یک پرش عادی هستند حتما به پزشک مراجعه کنید

 

روش درمان پرش عضلات در خواب

 

پیش از به کار بردن هر روش درمانی لازم است علت بروز پرش اعضای بدن به طور دقیق مشخص شود

 

برای مثال اگر پرش عضلات بدن در خواب به علت مصرف داروی خاصی باشد در صورت صلاح دید پزشک مصرف دارو را قطع یا آن را جایگزین می کند

 

در صورتی که علت پریدن بدن در خواب قابل درمان نباشد پزشک یک سری داروی خاص مانند داروهای ضد تشنج یا داروهای تحریک مغزی را تجویز می کند تا پرش بدن در خواب به حداقل برسد

 

به طور کل درمان این اختلال به علت آن، شرایط جسمی فرد و تشخیص پزشک مرتبط است و در حالی این اختلال مشکل خاصی در بیداری شما ایجاد نکند نیازی به معالجه ندارد

 

درمان پرش بدن در خواب با طب سنتی

 

به طور کل طب سنتی علت پریدن بدن و عضلات در خواب را طبع سرد و سردی مغز می داند

 

در طب سنتی پرهیز از خوراکی هایی که دارای طبع سرد هستند و مواد کافئینی خصوصا در شب را از راه های درمان این حالت می داند

 

طب سنتی خوردن غذها و مواد خوراکی که طبع گرم دارند را برای درمان پرش اعضا در خواب توصیه می کنند

 

همچنین دمنوش هایی که طبع گرم دارند و کاهنده استرس هستند و گرفتن دوش آب گرم و ماساژ عضلات قبل خواب را برای کنترل این اختلال پیشنهاد می کند

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا