پزشکی

فیلم جا انداختن دنبالچه به روش سنتی

 درمان دستی یا کایروپراکتیک، یک گزینه‌ی درمانی غیر جراحی برای جا انداختن دیسک کمر است. متخصص درمان دستی یا کایروپراکتور شما، یک برنامه درمانی را برای فتق و دررفتگی دیسک شما در نظر می‌گیرد و اگر علائم شما با وجود انجام تکنیک‌های درمان دستی بهتر نشدند، وی توصیه خواهد کرد که درمانتان را با همکاری یک متخصص مدیریت درد و یا یک جراح ستون فقرات پیش ببرید.

متخصصین مرکز جامع توان‌بخشی امید بعد از معاینه دقیق بیمار و انجام اسکن‌ها و عکس‌برداری‌های دقیق و تشخیص علت درد، بهترین برنامه درمانی را با رویکرد پلکانی تجویز خواهند کرد. درمان از روش‌های ساده مانند دارو، ورزش، کمربند طبی و انواع روش‌های فیزیوتراپی آغاز می‌شود. در صورت لزوم درمان‌های پیچیده‌تر مانند انواع تزریق تحت هدایت دستگاه سونوگرافی برای بیمار تجویز خواهد شد.

فهرست مطالب

  • 1 دررفتگی دیسک چیست؟ آیا مانند همان فتق و بیرون زدگی دیسک است؟
  • 2 چه عواملی باعث دررفتگی دیسک می‌شوند؟ 
  • 3 چگونه بفهمم که فتق دیسک دارم؟ 
  • 4 مزایای جا انداختن دیسک کمر 
  • 5 متخصصان درمان دستی، کل ستون فقرات را ارزیابی می‌کنند
  • 6 راه‌های جا انداختن دیسک کمر 
  • 7 باورهای غلط در مورد درمان کایروپراکتیک
  • 8 عوارض جا انداختن دیسک کمر 

دررفتگی دیسک چیست؟ آیا مانند همان فتق و بیرون زدگی دیسک است؟


به استثنای 2 مهره اول در گردن – اطلس (C1) و محور (C2) بین هر مهره ستون فقرات یک دیسک بین مهره‌ای وجود دارد. دیسک‌ها همانند یک کمک فنر و ضربه گیر و توزیع کننده شوک عمل می‌کنند و سبب انعطاف‌پذیری ستون فقرات می‌شوند.

تصور کنید که به بالا و پایین می‌پرید، اگر این حالت بالشتکی و حمایتی این دیسک‌ها وجود نداشت، چه اتفاقی برای ردیف مهره‌های استخوانی که تشکیل دهنده ستون فقرات هستند، رخ خواهد داد؟ حالا، پشت خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید. مجدداً می‌توانید تبادل یا بده و بستان دیسک‌های بین مهره‌ها را تجسم کنید. بدون این دیسک‌ها، ستون فقرات شما نمی‌توانست به این صورت عمل کند. دیسک‌های بین مهره‌ای واقعاً “نمی‌لغزند” اگرچه عبارت “دیسک لغزنده” بیشتر در مورد دیسک‌های برآمده و بیرون زده، پاره شده یا فتق استفاده می‌شود.

دیسک‌های بین مهره‌ای از آنولوس فیبروسوس (لایه بیرونی سخت) و نوکلئوس پالپوسوس (که شامل یک مرکز نرم و ژلاتینی مانند است) تشکیل شده‌اند. وقتی ترک‌هایی در لایه خارجی دیسک ایجاد می‌شود، مواد داخل دیسک می‌توانند شروع به بیرون رانده شدن کنند. عوامل متعددی می‌توانند باعث فتق و بیرون زدن دیسک شوند.

چه عواملی باعث دررفتگی دیسک می‌شوند؟ 


بسیاری از عوامل باعث کاهش قدرت و انعطاف‌پذیری دیسک‌ها می‌شوند و خطر فتق و بیرون زدگی دیسک را افزایش می‌دهند. عاداتی در سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، عدم ورزش منظم و تغذیه نامناسب برای سلامتی دیسک مضر هستند. وضعیت بد بدن، ساییدگی و پارگی‌های روزانه، آسیب‌دیدگی یا ضربه و بلند کردن اجسام سنگین و به صورتی نادرست یا چرخاندن نادرست کمر باعث وارد آمدن فشار بیشتری به دیسک می‌شود. اگر دیسک از قبل ضعیف شده باشد، ممکن است با یک حرکت یا فشار مانند سرفه یا خم شدن، برای برداشتن حتی یک مداد، دچار فتق و دررفتگی شود.

  درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر: لیزر سرد برای درمان درد

چگونه بفهمم که فتق دیسک دارم؟ 


دررفتگی دیسک بیشتر افراد بین 30 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است فتق و دررفتگی دیسک بدون آنکه دردی ایجاد کند، وجود داشته باشد. شایع‌ترین علامت این عارضه، درد در ناحیه‌ی دیسک دررفته است که ممکن است تا لگن یا باسن کشیده شود. همچنین ممکن است در اثر رسیدن درد به پا و به مچ پا یا کف پا، فرد احساس بی‌حسی یا درد داشته باشد. اگر فتق به اندازه زیادی بزرگ باشد، ممکن است با کشیدگی انگشت شست پای خود متوجه ی ضعف در پایتان شوید و نتوانید روی انگشتان پا یا پاشنه پا راه بروید. در موارد شدید فتق دیسک در ناحیه‌ی پایین کمر، ممکن است تغییراتی در عملکرد روده یا مثانه و همچنین در عملکرد جنسی مشکلاتی داشته باشید.

مزایای جا انداختن دیسک کمر 


متخصص کایروپراکتیک یا درمان دستی، پزشکی است که دارای دانش تخصصی در مورد بدن و ساختار اسکلتی – عضلانی است. متخصص کایروپراکتیک شما می‌تواند ستون فقرات شما را دست‌کاری کند، درد را کاهش دهد و باعث بهبودی آن شود. این نوع درمان

  • می‌تواند درد را کاهش داده و تحرک را بهبود بخشد.
  • غیر تهاجمی بوده و درمانی جایگزین برای جراحی است. بیماران تقریباً همیشه باید درمان‌های کم تهاجمی را قبل از جراحی امتحان کنند.
  • درمانی بدون دارو است! در این روش، هیچ دارویی برای مصرف وجود ندارد و بنابراین عوارض جانبی مرتبط با دارو وجود نخواهد داشت.

متخصصان درمان دستی، کل ستون فقرات را ارزیابی می‌کنند


یک متخصص درمان دستی یا کایروپراکتیک می‌تواند به رفع کمردرد و سایر علائم فتق دیسک کمک کند. در اولین جلسه‌ی درمان، وی سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، کمرتان را معاینه کرده و معاینات ارتوپدی و عصبی را انجام می‌دهد. متخصص کایروپراکتیک شما به دنبال مورد می‌گردد که این موارد سؤالات مهمی هستند که معاینات ارتوپدی و عصبی می‌توانند به شما در پاسخ دادن به این متخصص کمک کنند:

  • آیا رفلکس‌ها سالم باقی مانده‌اند؟ یعنی: آیا اعصاب شما به درستی پیام ارسال می‌کنند؟ (آزمایش کلاسیک رفلکس به این صورت انجام می‌شود که پزشک با یک چکش کوچک به زانوی شما ضربه می‌زند و پای شما ناگهان به بالا می‌پرد).
  • آیا قدرت عضله از بین رفته است یا علائمی از تحلیل عضله وجود دارد؟
  • آیا در طول مسیر یک عصب، حس آن ناحیه کاهش یافته است؟

متخصص كایروپراكتور همچنین وضعیت بدن شما را با دقت بررسی می‌کند و ممكن است در صورت لزوم برای كمك به روند تشخیص، عکس‌برداری رادیولوژی یا ام آر آی تجویز كند.

حتی اگر فقط کمردرد دارید، متخصص درمان دستی گردن شما را نیز معاینه می‌کند. او می‌خواهد ببیند که ستون فقرات شما به‌طورکلی چگونه کار می‌کند و به یاد داشته باشید که آنچه در یک منطقه از ستون فقرات شما اتفاق می‌افتد می‌تواند بر سایر قسمت‌های ستون فقرات و یا دیگر نواحی در بدن شما تأثیر بگذارد.

پس از بررسی این اطلاعات، متخصص درمان دستی شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما آسیب دیسک بین مهره‌ای دارید یا خیر. نوع آسیب دیسک شما تعیین خواهد کرد که متخصص شما چه درمانی را باید به برای درمان علائمتان بکار ببرد.

  درمان سندرم پای بی قرار و پرش پا با حرکات اصلاحی فیزیوتراپی و دارو

برخی از بیماران کاندیداهای مناسبی برای برخی از انواع درمان‌های دستی و کایروپراکتیک نیستند. به عنوان مثال، اگر به سندرم دم اسبی یا “‏cauda equina‏” (‏CES‏) مبتلا هستید (وضعیتی که در آن به همراه آسیب دیسک بین مهره‌ای، کنترل روده یا مثانه خود را از دست می‌دهید) و ازاین‌رو به مراقبت‌های پزشکی فوری احتیاج خواهید داشت، زیرا این موردی است که توسط متخصص کایروپراکتیک شما قابل‌درمان نیست.

بعلاوه، اگر متخصص كایروپراكتیك شما متوجه شود كه دچار کاهش قدرت، احساس، رفلكس و سایر یافته‌های عصبی غیرمعمول در سطح پیشرفته هستید، در این صورت او شما را به جراح ستون فقرات ارجاع می‌دهد. اگرچه، بیشتر آسیب‌های دیسک بین مهره‌ای مربوط به فتق دیسک است و متخصص کایروپراکتیک شما می‌تواند گزینه‌های مختلف درمانی را برای رفع درد و سایر علائم در اختیار شما قرار دهد.

برای درمان دررفتگی و فتق دیسک کمر، متخصص کایروپراکتیک شما یک طرح درمانی تهیه می‌کند که ممکن است شامل دست‌کاری ستون فقرات همچنین به عنوان جا انداختن یا تنظیم دیسک نیز شناخته می‌شود و سایر روش‌های کایروپراکتیک برای کمک به کاهش علائم دیسک فتق شما می‌باشد. این یک طرح درمانی منحصر برای هر فرد است، اما ممکن است شامل درمان دستی و تمرینات ورزشی و درمانی باشد.

مشخصات آنچه در برنامه درمانی شما صورت می‌گیرد، مخصوص برای درد، سطح فعالیت، سلامتی کلی شما است و مواردی است که پزشک متخصص شما فکر می‌کند برایتان بهترین است؛ مانند هر گزینه درمانی، در پرسیدن سؤالاتی در مورد اینکه چه روش‌های درمانی کایروپراکتیک و چرا توصیه می‌شود، تردید نکنید. شما باید مطمئن شوید که چه کارهایی انجام می‌شود و این اقدامات چگونه می‌توانند به تسکین درد شما کمک کنند. درمان کایروپراکتیک برای اکثر بیماران بی‌خطر و مؤثر بوده است.

راه‌های جا انداختن دیسک کمر 


در زیر چند نمونه از تکنیک‌های کایروپراکتیک بکار رفته برای دررفتگی دیسک‌های کمر وجود دارد.

تکنیک Flexion-distraction برای دیسک‌های دررفته 

یک تکنیک معمول در کایروپراکتیک، تکنیک flexion-distraction (خمش- انحراف) است که می‌تواند برای کمک به رفع علائم فتق دیسک استفاده شود. در تکنیک flexion-distraction از یک میز تخصصی استفاده می‌شود که به آرامی ستون فقرات را “منحرف” (distraction) کرده یا کشش می‌دهد. این کار به متخصص کایروپراکتیک اجازه می‌دهد تا ناحیه آسیب دیده را جدا کند در حالی که ستون فقرات را با استفاده از ریتم پمپاژ کمی “خم می‌کند” (flexion). معمولاً هیچ دردی در حین انجام این روش درمانی وجود ندارد. در عوض، روش پمپاژ آرام و ملایمی که در این تکنیک خمش-انحراف به ناحیه دردناک وارد می‌شود، باعث می‌شود تا مرکز دیسک بین مهره‌ای (به نام هسته پالپوسوس) موقعیت مرکزی خود را در دیسک مجدداً به دست آورد. تکنیک flexion-distraction ممکن است باعث بهبود ارتفاع دیسک نیز شود.

این روش می‌تواند به شما کمک کند تا دیسک از عصب دور شود و التهاب ریشه‌ی عصب و در نهایت هر گونه درد و التهابی در پا (در صورت وجود هر گونه ارتباط با فتق دیسک شما) که با آن همراه است، کاهش می‌یابد.

  تشخیص دقیق دیسک گردن با معاینه فیزیکی، بررسی علائم، سی تی، MRI

برای انجام این تکنیک، به‌طورکلی به یک سری جلسات درمانی همراه با مدالیته های اولتراسوند تراپی، تحریک عضلانی، فیزیوتراپی، درمان‌های مکمل و درمان‌های خانگی نیاز دارید (متخصص درمان دستی اطلاعاتی را درباره‌ی این روش‌ها به شما می‌دهد). به تدریج، تمرینات خاص و توصیه‌های تغذیه‌ای در برنامه درمانی شما گنجانده می‌شود. متخصص درمان دستی در طول برنامه درمانی، شما را کنترل و نظارت خواهد کرد.

مانیپولاسیون (دست‌کاری) تحت بیهوشی (MUA

مانیپولاسیون یا دست‌کاری تحت بیهوشی یا MUA یک درمان کایروپراکتیک است که برای برخی از بیماری‌های ستون فقرات مناسب می‌باشد. دست‌کاری تحت بیهوشی در یک مرکز مراقبت‌های ویژه یا بیمارستان انجام می‌شود. نوع بیهوشی که برای این روش استفاده می‌شود، نیمه هوشبری یا خواب و بیدار گفته می‌شود. به این معنی که مدت زمان خواب و سدیشن کوتاه است، حدود 6 دقیقه. در حالی که بیمار آرام می‌باشد و بدن او در حالت ریلکس قرار دارد، متخصص کایروپراکتیک ناحیه‌ی تحت درمان را کشیده و دست‌کاری می‌کند. این روش درمانی معمولاً طی 1 تا 3 جلسه با فاصله 2 تا 4 هفته از هم انجام می‌شود.

تکنیک‌های انسداد لگن برای دیسک‌های فتق شده 

متخصصان درمان دستی و کایروپراکتیک از روش‌های انسداد و بلوک لگن برای درمان علائم فتق دیسک استفاده می‌کنند.

در درمان‌های انسداد لگن از گوه‌های بالشتکی استفاده می‌شود که در زیر هر طرف لگن قرار می‌گیرند. در این تکنیک، از تمرینات ملایم نیز ممکن است استفاده شود. با این کار، تغییراتی در مکانیک ستون فقرات ایجاد می‌شود که باعث می‌شود دیسک شما از عصبی که ممکن است روی آن فشار وارد کرده باشد دور شود.

باورهای غلط در مورد درمان کایروپراکتیک


این تصور غلطی است که متخصصان درمان دستی “با استفاده از دست‌کاری و فشارهای خیلی شدید، دیسک را در جای خود برمی‌گردانند”. صدای “پاپی” که در حین این درمان شنیده می‌شود، در واقع به خاطر آزاد شدن گازی است که تحت فشار درون مفصل قرار گرفته است. این شبیه صدایی است که هنگام باز کردن یک قوطی نوشابه می‌شنویم.

تصور غلط دیگر این است که درمان‌های کایروپراکتیک شامل چند درمان سریع است که می‌تواند دیسک شما را “ترمیم” کند. برعکس، همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، متخصصان کایروپراکتیک با استفاده از تکنیک‌های آرام و کم فشار فتق دیسک‌ها را درمان می‌کنند.

عوارض جا انداختن دیسک کمر 


  • این کار برای همه توصیه نمی‌شود. بسته به شدت پارگی دیسک یا سایر عوامل پزشکی، شما ممکن است کاندیدای خوبی برای درمان کایروپراکتیک نباشید.
  • ایجاد اضطراب و ترس. اگرچه “پاپ”ها و “صدای ترک‌هایی” که می‌شنوید در واقع فقط به خاطر آزادسازی گاز تحت فشار در مفصل شما می‌باشد، اما می‌تواند برخی از افراد را به وحشت بی اندازد. ترس از متخصص کایروپراکتیک، مانند ترس از دندان‌پزشک، افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • عوارض جانبی بالقوه. با انجام دست‌کاری هایی در ستون فقرات و بدن، برخی از بیماران عوارض جانبی موقتی مانند درد، سردرد، خستگی و غیره را تجربه می‌کنند.
  • خطر کم، اما هنوز هم باید گفت که … تقریباً هر چیزی در زندگی و حتی اکثر درمان‌های پزشکی با خطراتی همراه است. اگرچه خطرات این نوع درمان بسیار کم است، اما نادیده گرفتن خطرات مرتبط با تکنیک‌های کایروپراکتیک کار منصفانه‌ای نخواهد بود. احتمال شکستگی استخوان، آسیب استخوان (به‌ویژه در بیماران جوان)، آسیب عصبی و سکته مغزی، اگرچه بسیار کم ولی قابل‌ذکر است.


استخوان دنبالچه در انتهای ستون فقرات شما قرار دارد. آسیب به هر قسمت از دنبالچه می‌تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. درد دنبالچه کوکسیدینیا نامیده می‌شود که از درد ضعیف و ضربان دار تا درد شدید و تیز که می‌تواند به نواحی دیگر سرایت کند متغیر است. درد می‌تواند ناتوان کننده باشد و ممکن است پس از آسیب به دنبالچه ایجاد شود. درد دنبالچه معمولاً هنگام نشستن، ایستادن طولانی مدت و بلند شدن از حالت نشسته رخ می‌دهد. این مقاله به درمان درد دنبالچه از طریق درمان دستی و ماساژ درمانی می‌پردازد. باید بدانید که این نوع درمان و ماساژ دستی باید توسط پزشک حاذق و ماهر انجام شود تا درد در مدت زمان کوتاهی کاهش یابد.

اولین درمانی که برای درد دنبالچه در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم، درمان دستی است. این درمان به دو دسته تقسیم بندی می‌شود: تکنیک‌های داخل بدن و تکنیک‌های خارج بدن.

فهرست مطالب

  • 1 مزایای درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه
  • 2 درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه
  • 3 فواید ماساژ درمانی برای درمان درد دنبالچه
  • 4 ماساژ درمانی عصبی عضلانی برای درمان درد دنبالچه
  • 5 سوالات متداول

مزایای درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه


مزایای درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه

مزایای زیادی برای درمان دستی وجود دارد. رایج‌ترین مزیتی که مردم در مورد آن صحبت می‌کنند افزایش تحرک است. درمان دستی زمانی که به درستی انجام شود،اجازه می‌دهد تا بافت‌های بدن شما ترمیم شوند.این به شما کمک می‌کند جراحات، حرکات تکراری و حتی مشکلات مربوط به عدم حرکت کافی را بهبود بخشید.

درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه


درمان دستی برای درمان دردهای دنبالچه

تکنیک‌های درمان دستی از ماساژ، کشش، تحرک و دستکاری متفاوت است و ممکن است شامل تماس داخلی یا خارجی با دنبالچه باشد.

تکنیک‌های داخلی ممکن است شامل ماساژ عضله بالابرنده یا عضله دنبالچه، حرکت مفصل در حالی که دنبالچه برای کشش بالابرنده آنی بیش از حد کشیده می‌شود یا حرکت‌های مکرر در حین چرخش دنبالچه.

  نکروز سر استخوان ران:کاهش خون رسانی در ناحیه فمورال خطری جدی است

تکنیک‌های خارجی ممکن است شامل دستکاری مفصل دنبالچه یا ساکروایلیاک،حرکت مفاصل ساکروکوکسیژیال یا بین کوکسیژیال، حرکت‌های خلفی به ستون فقرات قفسه سینه و کشش پیریفورمیس یا ایلیوپسواس باشد.

تکنیک‌های دستکاری ستون فقرات برای درمان دردهای دنبالچه

تکنیک‌های دستکاری ستون فقرات برای درمان دردهای دنبالچه

انواع مختلفی از رویکردهای دستکاری وجود دارد. این مقاله تنها چند مورد از رایج‌ترین روش‌های دستکاری ستون فقرات را شرح می‌دهد:

  • تکنیک متنوع: این تکنیک شکل نیروی رانش با سرعت بالا و دامنه کم است که به طور سنتی با تنظیمات دستی کایروپراکتیک همراه است. برای این روش، متخصصان کایروپراکتیک یک رانش کوتاه (با دامنه کم)، سریع (سرعت بالا) روی مفاصل محدود شده (در یک زمان) با هدف بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی در مفصل اعمال می‌کنند. بدن بیمار به روش‌های خاصی برای تنظیم بهینه ستون فقرات قرار می‌گیرد.
  • تنظیم گانستید: در حالی که تنظیم گانستید خود یک تنظیم است، شبیه به تکنیک متنوع، تفاوت در ارزیابی (موقعیت) مفصل مشکل دار و ویژگی موقعیت بدن است. از صندلی‌ها و میزهایی که به طور خاص طراحی شده‌اند، ممکن است برای قرار دادن بیمار استفاده شودمانند صندلی گردنی یا میز سینه تا زانو. این رویکرد گاهی اوقات به عنوان تکنیک “پالمر-گانستید” نیز شناخته می‌شود.
  • تکنیک نقطه پایانی تامپسون: این تکنیک شامل میزهای درمانی تخصصی است که دارای بخش‌هایی است که در طول یک رانش به فاصله کوتاهی می‌افتند، با این فرض که افتادن قطعه میز حرکت مفصل را تسهیل می‌کند.در اینجا، “صدای ترک خوردن” سنتی ممکن است رخ دهد یا ممکن است رخ ندهد و بنابراین این نوع دستکاری ممکن است یک رویکرد تنظیم ملایم در نظر گرفته شود.

مقایسه تکنیک‌های دستی درد دنبالچه

روش انتخابی بسته به اینکه علت منشأ کوکسیگودینیا چیست، متفاوت خواهد بود.

  • اگر علت زمینه‌ای ناشی از اسپاسم عضلات کف لگن باشد، ممکن است ماساژ یا کشش آنی بالابرنده انتخاب شود.
  • افراد مبتلا به کوکسیگودنیا ممکن است از کشش عضلات پیریفورمیس یا ایلیوپسواس سود ببرند.
  • تکنیک‌های موبیلیزاسیون ممکن است تکنیک ارجح باشد زمانی که هدف درمان افزایش تحرک دنبالچه باشد.
  • تکنیک‌های دستکاری زمانی مفید هستند که هدف درمان بهبود دنبالچه باشد.
  • دستکاری داخل رکتوم در مقایسه با دیاترمی موج کوتاه، اثربخشی ملایمی در مدیریت کوکسیگودینی مزمن دارد.
  • دستکاری ترکیبی و تزریق کورتیکواستروئید در درمان کوکسیگودنیا مؤثرتر از هر دو روش به تنهایی است.
  دیسک کمر در جوانی: پارگی، فتق و بیرون‌زدگی دیسک کمر جوانان

درمان‌های دستی برای 26 درصد از بیماران مبتلا به کوکسیگودنیا در 6 ماه و 24 درصد از بیماران کوکسیگودنیا در 2 سال پس از درمان مفید است. تکنیک‌های ماساژ و کشش عضله لواتور آنی موثرتر از تکنیک‌های حرکت مفاصل است. حرکات کششی به مدت 2 دقیقه در هر طرف لگن، 5 بار در هفته انجام می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های درمانی درد دنبالچه، ماساژ تراپی است که مهم‌ترین نوع این ماساژها، ماساژ عصبی عضلانی است که بهبودی چشمگیری در تسکین و درمان درد دنبالچه از خود نشان داده است.

فواید ماساژ درمانی برای درمان درد دنبالچه


ماساژ درمانی چندین مزیت مهم برای سلامتی دارد، از جمله:

  • ماساژ گردش خون را بهبود می‌بخشد که به بهبود درد عضلانی ناشی از فعالیت بدنی کمک می‌کند.
  • ماساژ باعث شل شدن عضلات برای بهبود دامنه حرکتی می‌شود. آرامش عضلانی همچنین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند.
  • ماساژ منجر به افزایش سطح اندورفین می‌شود. افزایش سطح اندورفین در واقع یکی از بزرگ‌ترین مزایای ماساژ درمانی است. اندورفین‌ها مواد شیمیایی هستند که بدن تولید می‌کند و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند که در مدیریت درد مزمن بسیار موثر است.

ماساژ درمانی عصبی عضلانی برای درمان درد دنبالچه


موثرترین نوع ماساژ درمانی برای کمردرد، درمان عصبی عضلانی است. به درمان عصبی عضلانی میوتراپی نقطه ماشه‌ای نیز می‌گویند. آکادمی مدیریت درد آمریکا این شکل از ماساژ درمانی را به عنوان یک درمان موثر برای کمردرد ناشی از آسیب بافت نرم (مانند کشیدگی عضلات) می‌شناسد.

درمان عصبی عضلانی شامل سطوح متناوب فشار متمرکز بر روی نواحی اسپاسم عضلانی است. فشار ماساژ درمانی معمولاً با انگشتان، بند انگشتان یا آرنج اعمال می‌شود. پس از اعمال اسپاسم عضلانی، فشار نباید بین ده تا سی ثانیه تغییر کند.

  درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر،گردن و ران پا

عضلاتی که در اسپاسم هستند در هنگام لمس دردناک خواهند بود. درد ناشی از بافت عضلانی ایسکمیک است. ایسکمی به این معنی است که عضله جریان خون مناسبی ندارد که معمولاً به دلیل اسپاسم عضلانی است. این به نوبه خود فرآیند نامطلوب زیر را ایجاد می‌کند:

  • عضله خون کافی و نیز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.
  • کمبود اکسیژن باعث می‌شود ماهیچه اسید لاکتیک تولید کند.
  • اسید لاکتیک باعث می‌شود عضله به دنبال فعالیت بدنی احساس درد کند.

پس از شل شدن ماهیچه از طریق ماساژ درمانی، اسید لاکتیک از عضله آزاد می‌شود و عضله باید خون و اکسیژن کافی دریافت کند.

درمان عصبی عضلانی در ابتدا دردناک خواهد بود اما فشار ماساژ، باید اسپاسم عضلانی را کاهش دهد. در این مرحله، ارتباط با ماساژدرمانگر در مورد فشار بسیار مهم است. درمانگر باید به نظرات شما گوش کند و مطابق با آن پاسخ دهد. فشار ماساژ درمانی هرگز نباید بیش از حد دردناک باشد؛ در واقع، اکثر مردم فشار را به عنوان “درد خوب” توصیف می‌کنند.

سوالات متداول


آیا ماساژ به درد دنبالچه کمک می‌کند؟

کوکسیدینیا ممکن است با ماساژ دادن عضلات منقبض کف لگن که به دنبالچه می‌چسبند کاهش یابد. ماهیچه‌های منقبض در این ناحیه می‌توانند فشار بیشتری بر روی رباط‌ها و مفصل ساکروکوکسیژیال وارد کنند و تحرک آن را محدود کنند یا دنبالچه را بکشند.

آیا یوگا می‌تواند به درد دنبالچه کمک کند؟

حرکات یوگا برای کشش ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های متصل به استخوان دنبالچه که دسترسی به آن دشوار است، فوق العاده است. دنبالچه در پایین ستون فقرات و بالای باسن قرار دارد. برای کاهش درد در ناحیه، روی پوزیشن‌هایی تمرکز کنید که هم کشش دارند و هم تقویت می‌کنند.

آیا کایروپراکتیک می‌تواند به درد دنبالچه کمک کند؟

اگر دنبالچه از تراز خارج شود و اعصاب بافت‌های اطراف آن را تحریک کند، در این صورت داشتن یک کایروپراکتیک اصلاح ناهماهنگی ممکن است به تسکین کمک کند.


درد دنبالچه دردی نسبتاً شایع در انتهای ستون فقرات به شمار می آید که به استخوان خاجی و بین پاها انتشا می یابد . شیوع درد دنبالچه در زنان بیش از مردان میباشد. از علل شایع درد دنبالچه می توان به ضربه مستقیم ناشی از لگد یا زمین خوردن با نشیمنگاه اشاره کرد.

از سایر علل درد دنبالچه می توان به کشیدگی لیگامان های ساکروکوکسیژیال، زایمان طبیعی و شکستگی دنبالچه و التهاب مفصل استخوان دنبالچه با خاجی اشاره نمود.

در لمس و حرکت استخوان دنبالچه (آخرین بند ازستون فقرات در بالای مقعد) درد زیادی احساس میگردد و درد دنبالچه معمولا با نشستن تشدید میشود به طوری که فرد مجبوراست با یک سمت باسن بنشیند. با توجه به این که درد این منطقه میتواند به علت بیماریها و بدخیمی های مقعد یا انتهای ستون فقرات بروزنماید افراد دچارعلائم فوق می بایست جهت بررسی و تشخیص علل آن به پزشک مراجعه نمایند.

جهت دریافت خدمات ویزیت در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، توانبخشی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل نمایید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

درد دنبالچه

تا زمان تشخیص بیماری فوق ودرمان آن افراد میتوانند از بالشتک حلقوی (Donut Foam) جهت تخفیف درد حین نشستن استفاده نمایند .

استخوان دنبالچه درانتهای ستون فقرات قرار دارد و نقش تحمل وزن را درنشستن به عهده داشته و لیگامان ها و عضله ها به آن میچسبند درحیوانات نقش انتهای دم را دارد. بین ۳-۵ مهره از بقایایای مهره ها دنبالچه را تشکیل میدهند.این مهره ها از بالا به پایین کوچک تر میشوند.عضلات کف لگن با دنبالچه ارتباط مهمی دارند و درمکانیزم دفع مدفوع و ادرارسلامت آن مهم است. اشکال در دنبالچه عمل کرد عضلات کف لگن را مختل کرده و مکانیزم دفع را دچاراختلال می نماید.

شکستگی دنبالچه به دلیل شکل آن و تعداد بندهای تشکیل دهنده آن نادراست . درد ناحیه ساکروم واستخوان دنبالچه به (Coccydynia) معروف است .

معمولا درد در ناحیه استخوان دنبالچه متمرکز است وبه جایی انتشار نمییابد، اما گاهی با کمردرد یا درد باسن و کشاله ران همراه میشود .

درد دنبالچه و درمان دنبالچه

 

ازعلائم دیگرهمراه با درد دنبالچه ، درد در زمان قاعدگی ،موقع دفع مدفوع وزمان تماس جنسی است. درد بیمار با نشستن یا بلند شدن ازحالت نشسته افزایش مییابد وچون درد با نشستن بدترمیشود رانندگی برای فرد درد ناک است.

عمده علت درد دنبالچه برمیگردد به نیمه در رفتگیهای استخوان دنبالچه وعدم ثبات این استخوان وحرکت بیش از حد آن که درد دنبالچه را باعث میشود.

ازعلل مهم دیگر اسپاسم عضله بالا برنده مقعد است. البته بسیاری از بیمارها سابقه آسیب به ناحیه را دارند.

زایمان یکی ازعوامل ایجاد آسیب به دنبالچه است .هم چنین مسافرت های مکرر بخصوص با وسائط نقلیه عمومی ازعوامل دیگراست .اما ممکن است بدون سابقه آسیب نیزدرد وجود داشته باشد.

یکی ازعوامل خطر مهم دیگر همراه با درد دنبالچه چاقی است .افزایش شاخص توده بدنی، بروز درد را تا ۱۰ برابر افزایش میدهد و این ممکن است به علت کاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد.

درمان درد دنبالچه

  • ماساژ توسط خود بیماراز درون مقعد پس از آموزش
  • استفاده ازتیوب برای نشستن
  • ورزش های دنبالچه
  • جا انداختن دنبالچه توسط پزشک ازدرون مقعد
  • تزریق
  • جراحی درصورت عدم پاسخ به درمان
  • درد ناحیه ساکروم واستخوان دنبالچه

درمان دنبالچه طیف وسیعی ازدرمانها شامل درمان های دارویی، فیزیوتراپی وحتی جراحی را شامل می شود. یکی ازدرمانهای مهم، درمانهای دستی است که تحت عنوان مانیپولاسیون شناخته میشوند .ازجمله متخصصین پزشکی که به انجام این نوع درمان مبادرت مینمایند، متخصصین طب فیزیکی میباشند.

جهت دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با مرکز توانبخشی ایرانیان تماس حاصل نمایید.

۰۹۱۲۰۱۷۸۵۶۸ – ۰۲۱۲۸۴۲۲۹۶۹

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا