پزشکی

ورزش برای کم آبی دیسک کمر

 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به طور قابل توجهی حرکات شما را تحت تاثیر قرار داده و در آن‌ها اختلال ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک یک مشکل در پشت بدن است و زمانی رخ می‌دهد که یکی از دیسک‌های اسفنجی که ستون فقرات را حمایت می‌کند، شکسته می‌شود یا دچار بیرون زدگی می‌گردد. این وضعیت همچنین به عنوان فتق یا لغزیدن دیسک نیز شناخته شده است. در حالی که بیرون زدگی دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات مانند گردن اتفاق بیفتد، اما در قسمت پشت بدن بیشتر شایع است.


نقش رژیم غذایی سالم :

شما می‌توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید؛ اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل‌هایی که برای بافت‌های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می‌تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید. 

برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید:

منیزیم یک ماده معدنی اساسی در ساختار ماتریس استخوان است و همچنین برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن مورد نیاز است. در صورت افت سطح منیزیم خون ، منیزیم از استخوان ها خارج می شود. کمبود منیزیم رایج است و مکمل می تواند در حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از مشکلات پشتی. این ماده مغذی همچنین به آرامش و انقباض عضلات کمک می کند، و این باعث می شود عضلات تقویت کننده ستون فقرات ضروری باشد. منیزیم در سبزیجات دارای برگ سبز، ماهی، لوبیا، دانه، آجیل، غلات کامل، ماست، آووکادو، موز و شکلات تیره (70٪ کاکائو یا بالاتر) یافت می شود.

ویتامین D3 بدن را در جذب کلسیم ، که برای رشد استخوانهای قوی و سالم بسیار مهم است، کمک می کند. با وجود ویتامین D کافی، استخوان ها می توانند نازک، شکننده یا شکننده شوند. کمبود ویتامین D شایع است. آزمایش خون که توسط متخصص بهداشت و درمان شما قابل سفارش است. ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی از جمله ماهی های چرب (ماهی قزل آلا) ، جگر (یا روغن کبد کبد) و زرده تخم مرغ یافت می شود .در ایالات متحده آمریکا شیر و برخی از غلات، آب میوه و نان با ویتامین D. غنی شده است. از طریق مکمل های غذایی و زمان سپری شده در آفتاب نیز می توان به دست آورد.

مواد غذایی که به روند بهبودی ستون فقرات شما کمک می‌کند


با استفاده از مواد غذایی زیر به روند بهبود ستون فقرات خود در سطح سلولی کمک نمایید:

  • نرم تنان صدف دار: میگو، میگوی بزرگ آب شیرین و صدف
  • سبزیجات سبز تیره رنگ: کلم بروکلی (نوعی کلم)، اسفناج، کولارد (از خانواده‌ی کلم و شبیه کلم بروکلی)، مارچوبه
  • میوه‌ها و سبزیجات قرمز: فلفل قرمز، چغندر، گوجه فرنگی خام یا بخارپز، انواع توت‌های تیره مانند توت سیاه و زغال اخته
  • محصولات خانواده‌ی سویا: شیر سویا، پنیر سویا
  • زیتون سیاه
  • پیاز قرمز و سیب (این دو به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ماده‌ای به نام کرسیتین هستند که دارای خواص ضد التهابی طبیعی است)
  • دانه‌های کتان، دانه چیا
  • حبوبات: لوبیا، سویا و غیره
  • ماهی‌های چرب آب سرد: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
  • کدو مسمای زمستانی
  • روغن زیتون
  • میوه‌ها، آجیل‌ها مانند بادام، فندق، گردو و دانه کنجد، سبزیجات و غلات

این مواد غذایی فوق العاده که برای بیرون زدگی دیسک بسیار مفید هستند را می‌توان به آسانی از هر فروشگاه مواد غذایی یا میوه و سبزی فروشی تهیه کرد. این مواد غذایی خوشمزه هستند و مواد مغذی با خاصیت شفابخشی را به بدن شما می‌رسانند! 

در هنگام بیرون زدگی دیسک ستون فقرات، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم یک رژیم غذایی سالم برای استخوان‌های شما محسوب می‌شود.

استخوان‌های خود را با مواد غذایی مانند موارد زیر تقویت کنید:

  • شیر
  • ماست کم چرب
  • انواع پنیر مانند چدار و پارمسان
  • انجیر و زردآلو
  • سویا، تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا 3


اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص کلاژن سازی هستند و توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از ایجاد آسیب به غضروف و دیسک‌ها در اثر التهاب جلوگیری کنند و موجب ترمیم صدمات وارد شده به دیسک شوند.

محصولات حاوی سویا


محصولات حاوی سویا دارای مقادیر بالایی از جنیستین هستند. اعتقاد بر این است که جنیستین مسئول تولید کلاژن می‌باشد و همچنین فعالیت هر آنزیم طبیعی که موجب کاهش تولید کلاژن می‌شود را متوقف می‌کند.

فیبر


این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا با گنجاندن فیبر در رژیم غذایی روزانه، کمک بزرگی به سیستم گوارش خود کرده‌اید. فیبر، روند گوارش و هضم غذا را متعادل می‌کند و مانع از ایجاد هر گونه فشار ناشی از افزایش حجم معده (شکم) روی دیسک‌ها می‌شود. همچنین مصرف فیبر ستون فقرات را در سطح سلولی بهبود می‌بخشد.

پروتئین‌ها


پروتئین‌هایی که از هیدرولیز شدن کلاژن ژلاتین به دست می‌آیند بسیار مفید هستند، زیرا این پروتئین‌ها می‌توانند دقیقاً آن دسته از اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ترمیم ساختار تشکیل دهنده‌ی دیسک را تامین کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد دقیقاً بر خلاف آن چه که برایشان مفید است را مصرف می‌کنند. به دلیل رواج پیدا کردن رژیم‌های غذایی “بدون چربی”، بسیاری از افراد از چربی‌ها اجتناب می‌کنند، در حالی که در واقع فقط می‌بایست از چربی‌های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده نکنند. چربی‌های اشباع شده و با کیفیت بسیار سالم هستند و موادی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می‌آیند. بدتر از همه این که، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند اغلب معتقدند که سالم هستند و بنابراین متقاعد کردن آن‌ها بسیار سخت است. همچنین بسیاری از پروتئین‌هایی که اکثر افراد استفاده می‌کنند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و حاوی هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌باشند. برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا، افراد باید حداقل تئوری مصرف غذای طبیعی و انواع گوشت‌ها را بپذیرند. مواد غذایی که از حیواناتی به دست آمده که در مراتع پرورش یافته‌اند و از علف، مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کرده‌اند، همیشه بهترین راه است.

رژیم غذایی آبگوشت استخوان


رساندن مواد مغذی مورد نیاز به بدن، اولین قدم برای ایجاد روند بهبود خود به خود مشکل بیرون زدگی دیسک یا برآمدگی دیسک است. برای انجام این کار، باید یک رژیم غذایی حاوی کلاژن را دنبال کنید که موجب بهبود روند ترمیم دیسک‌ها یا بافت‌های آسیب دیده می‌گردد. کلاژن در پروتئین‌های آبگوشت استخوان یا مایع آن یافت می‌شود.

رژیم غذایی حاوی کلاژن به معنای مصرف منظم آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. مصرف آبگوشت یخ زده بهتر است و به عنوان یک شرط مطلق برای بهبود دیسک، مصرف دو وعده از آبگوشت استخوان در روز ضروری است. به عنوان یکی از درمان‌های خانگی، شما می‌توانید جوجه، هویج، پیاز و سایر مواد را با آبگوشت استخوان ترکیب کنید و این به شما کمک می‌کند بدون هیچ مشکلی کلاژن را مصرف نمایید.

آبگوشت مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می‌کند و به تدریج سبب کاهش و از بین بردن درد در پشت، سفتی گردن و سایر مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک می‌شود.

روغن ماهی


با استفاده از روغن ماهی بدون انجام عمل جراحی می‌توان بیرون زدگی دیسک را درمان کرد. این درمان خانگی بر اساس خواص و قابلیت‌های ضدالتهابی روغن ماهی می‌تواند درمانی موثر باشد. ثابت شده است که روغن ماهی برای کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک دژنراتیو بسیار موثر می‌باشد.

آب آشامیدنی سالم


همیشه به میزان کافی آب مصرف کنید. بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را برای فرآیند هیدراتاسیون در طول دوره‌ی درمان دیسک‌های دژنراتیو تامین کنید. در حالت ایده آل، 8 تا 10 اونس لیوان آب آشامیدنی سالم در روز بنوشید.

ویتامین د


بدن شما به ویتامین د جهت جذب کلسیم نیاز دارد، بنابراین در صورت تایید پزشک، مصرف مقادیری از ویتامین د را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گلوکوزامین سولفات


این ماده‌ی مغذی به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و برای ترمیم و نگهداری کلاژن که جزء اصلی دیسک‌ها می‌باشد، مهم است. بدن گلوکوزامین سولفات را برای ایجاد مواد شیمیایی که در ترمیم غضروف، رباط‌ها، تاندون‌ها و مایع سینوویال دخیل هستند، احتیاج دارد. مایع سینوویال مفاصل نخاع را دربر گرفته است و به طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک


رژیم غذایی ضدالتهابی برای بیرون زدگی دیسک کمک می‌کند تا بدن قوی شود. این رژیم غذایی خطر بیرون زدگی دیسک و همچنین سایر اختلالات ستون فقرات و مفاصل را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی ضدالتهابی همچنین می‌تواند وزن شما را مدیریت کند و قادر به کاهش سایش و فرسایش ساختار نخاعی است. غذاهای ایجاد کننده‌ی التهاب که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • کلیه فست فود ها و غذاهای سرخ شده
  • سعی کنید تا حد امکان از مصرف گوشت گاو یا گوشت خوک در رژیم غذایی خود بپرهیزید. به جای این نوع گوشت‌ها می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروتئین‌های سبک و در عین حال سالم مانند ماهی، بوقلمون یا مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده نمایید.
  • کلیه میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر
  • کلیه‌ی غذاهای فرآوری شده
  • سعی کنید تقریباً از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی که روی بیرون زدگی دیسک تاثیر منفی دارد اجتناب کنید: آرد سفید، برنج سفید، نان سفید، پاستای سفید و البته شکر سفید.
  • از مصرف محصولات لبنیاتی با درصد چربی بالا در رژیم غذایی اجتناب شود. شیر، ماست و پنیر کم چرب یا بدون چربی جایگزین‌های مناسبی هستند.
  • روغن‌های نسبتاً هیدروژنه
  • هر نوع کافئین

شروع یک رژیم غذایی جدید و سالم می‌تواند چالش برانگیز باشد! با ایجاد تغییرات شدید و ناگهانی در رژیم غذایی، ناامید و خسته خواهید شد. سعی کنید گام‌های کوچک را به آرامی و مرحله به مرحله در جهت بهبود عادات غذایی خود با حذف مصرف مواد غذایی التهابی توصیه شده برای درمان بیرون زدگی دیسک بردارید. این روند ممکن است به افزایش شانس شما برای ایجاد یک رژیم غذایی مخصوص درمان بیرون زدگی دیسک و سلامت ستون فقرات کمک نماید.


عواملی مانند بالا رفتن سن، انجام کارهای بدنی سنگین و شیوه نامناسب زندگی در بیشتر افراد بر وضعیت ستون فقرات آنها تاثیر منفی می‌گذارند. به همین دلیل متاسفانه در جامعه ما بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات مانند دیسک کمر و گردن بسیار شایع است. به گونه‌ای که تقریباً در هر خانواده‌ای حداقل یک فرد به یکی از این بیماری‌ها مبتلا می‌شود. اما در این میان کم آبی دیسک بیماری است که کمتر نامی از آن برده می‌شود.

اگر پزشک، بیماری شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان را کم آبی دیسک تشخیص داده باشد؟ به احتمال زیاد می‌خواهید بدانید کم آبی یا خشک شدن دیسک چیست؟ نشانه‌های کم آبی دیسک کدام‌ها هستند؟ چه روش‌هایی برای پیشگیری از خشک شدن دیسک وجود دارد؟ و ….

به دلیل اهمیت این بیماری و اینکه کمتر به آن پرداخته شده است، ما در این مقاله از سایت دکتر بهامین عطار قصد داریم به صورت مفصل به بیماری کم آبی دیسک، نشانه‌های این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن بپردازیم. پس لطفاً با ما همراه باشید. برای آشنایی با بهترین دکتر درد کمر تهران کلیک کنید.

کم آبی دیسک یا خشک شدن دیسک چیست؟

کم آبی یا دهیدراته شدن دیسک یک بیماری رایج ستون فقرات است. این بیماری به دژنراتیو دیسک (degenerative disc) نیز معروف است. از نظر آناتومیکی، دیسک در ستون فقرات، نقش یک حائل را بین مهره‌های ستون فقرات و اعصاب بازی می‌کند. از طرف دیگر، دیسک به عنوان یک ضربه‌گیر عمل می‌کند و به همین دلیل امکان حرکت و چرخش ستون فقرات را در هنگام حرکت‌های مختلف بدن و انجام کارهای مختلف فراهم می‌کند.

دیسک‌ها با یک ماده ژل‌مانند پر شده‌اند که نقش یک روان‌کننده را بازی می‌کند و به دیسک اجازه می‌دهد عملکرد طبیعی خود را حفظ کند. با بالا رفتن سن و به دلیل فعالیت‌های بدنی زیاد، بخش قابل توجهی از این ماده تخریب می‌شود و به همین دلیل دیسک انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. این همان چیزی است که به کم آبی دیسک معروف است. این بیماری بیشتر در ستون فقرات کمری و گردنی رخ می‌دهد، یعنی مناطقی که بیشتر توسط افراد در هنگام انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کم آبی دیسک باعث سفت شدن ستون فقرات، بروز درد و کاهش دامنه حرکتی ستون فقرات می‌شود. اگر دیسک کمر دچار کم آبی شود، فرد دچار کمر درد می‌شود؛ این درد گاهی اوقات به پاهای فرد انتشار می‌یابد و گاهی اوقات نیز تنها کمر را درگیر می‌کند. در این صورت تغییر حالت فرد از حالت نشسته به ایستاده، با درد همراه است و گاهی اوقات این درد حتی در هنگام راه رفتن فرد نیز او را می‌آزارد. در صورتی که دیسک گردن دچار کم آبی شود، فرد سفتی و درد را در گردن و ناحیه اطراف آن تجربه می‌کند و گاهی اوقات این درد از بازوها به انگشتان انتشار می‌یابد.


درمان و تشخیص علت درد مفاصل با عمل جراحی آرتروسکوپی



معرفی بهترین فوق تخصص دیسک تهران برای درمان دیسک کمر


علائم کم آبی دیسک گردن و کمر

درد و سفتی ستون فقرات و گردن جزء اولین علائم کم آبی دیسک هستند. به تدریج دامنه حرکتی ستون فقرات و کمر فرد نیز محدود می‌شود.

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر

اگر ستون فقرات کمری فرد درگیر این بیماری شود فعالیت‌هایی مانند خم شدن، چرخش بدن و بلند شدن اجسام مختلف برای فرد دشوار خواهد شد. در ضمن فرد به راحتی نمی‌تواند از حالت نشسته به ایستاده و برعکس تغییر وضعیت دهد و این تغییر حالت با درد همراه است.

نشانه‌های کم آبی دیسک گردن

در صورتی که فرد دچار کم آبی دیسک گردن شود به راحتی نمی‌تواند گردن خود را به اطراف تکان دهد و نمی‌تواند مانند گذشته به کار با کامپیوتر بپردازد و یا فعالیت‌های مشابه را انجام دهد. درد ناشی از کم آبی دیسک گردن ممکن است با پیشرفت بیماری و شروع بیرون‌زدگی دیسک و فشار آوردن به مهره‌های مجاور، شدیدتر شود.

دیسک بیرون زده فشار زیادی به مهره‌ها وارد می‌کند و به تدریج با اعصاب تماس پیدا می‌کند. در این صورت کم آبی دیسک در افراد مبتلا به دیسک کمر باعث ایجاد درد رادیکولار در اندام‌های تحتانی و در افراد مبتلا به دیسک گردن باعث ایجاد درد رادیکولار در اندام‌های فوقانی می‌شود.

علت کم آبی دیسک گردن و کمر

یکی از علت‌های اصلی کم آبی دیسک کمر و گردن، افزایش سن است. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث تسریع بروز این بیماری در برخی افراد می‌شوند.

علل کم آبی دیسک کمر

  •  آسیب ستون فقرات: آسیب ستون فقرات ناشی از تصادفات رانندگی، سقوط یا آسیب‌های ورزشی، نقش زیادی در افزایش احتمال بروز کم آبی دیسک کمر دارد.
  • فشار مکرر به کمر: این فشار خصوصاً در صورت بلند کردن اجسام سنگین، زمینه را برای بروز این بیماری مهیا می‌کند.
  • کاهش وزن ناگهانی: کاهش وزن سریع باعث می‌شود که دیسک‌ مایعات زیادی از دست بدهد.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان: این بیماری که به روماتیسم ستون فقرات معروف است، معمولاً ستون فقرات و گردن را درگیر می‌کند و باعث خشکی مفاصل و کم آبی دیسک کمر در افراد مستعد می‌شود.

دریافت نوبت از بهترین دکتر شانه در تهران


علل کم آبی دیسک گردن

  • ژنتیک: یکی از مهمترین علت‌های کم آبی دیسک گردن، عوامل ژنتیکی است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که نقش عوامل ژنتیکی در بروز بیماری کم آبی دیسک گردن، بیشتر از سبک زندگی ناسالم است.
  • چاقی: چاقی رابطه‌ای مستقیم با بروز کم آبی دیسک گردن دارد. در واقع این بیماری در افراد چاق بیشتر بروز می‌کند.
  • سیگار کشیدن: سیگار مانع از رسیدن مواد مغذی به دیسک‌ها می‌شود و به همین دلیل احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • آسیب به ستون فقرات: آسیب‌های وارده به ستون فقرات مانند فتق دیسک، گاهی اوقات ممکن است باعث بروز این آسیب شوند.

راه‌های تشخیص کم آبی ستون فقرات چیست؟

معمولاً پزشک متخصص برای تشخیص کم آبی ستون فقرات، از بیمار در مورد ماهیت و مدت بروز علائم بیماری سوالات زیادی می‌پرسد. ممکن است پزشک از بیمار بپرسد که آیا در حالت‌های نشستن، ایستادن، خم شدن و چرخش بدن و تغییر این حالت‌ها دچار درد می‌شود یا خیر. در ضمن معمولاً پزشک به دنبال علائم درد انتشاری در بیمار می‌گردد و ممکن است در این زمینه نیز سوالاتی از او بپرسد. در کنار اینها، پزشک به دنبال نشانه‌های آسیب‌‎های فیزیکی به ستون فقرات است و به احتمال زیاد در این زمینه نیز سوالاتی از بیمار می‌پرسد.

در ادامه پزشک به معاینه فیزیکی مناطق حساس و دردناک بدن بیمار می‌پردازد. در صورت درگیر شدن ستون فقرات کمری، احتمالاً پزشک دامنه حرکتی پشت بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما در صورت درگیر شدن ستون فقرات گردنی، غالباً پزشک گردن بیمار و مناطق اطراف آن را معاینه می‌کند.

معاینه عصبی یکی دیگر از روش‌های تشخیص کم آبی ستون فقرات است، در این حالت پزشک به دنبال رفلکس‌های غیرطبیعی است که درگیری عصبی را تائید می‌کنند. در کنار اینها غالباً از روش‌های تشخیصی تکمیلی مانند ام‌آر‌ای، سی‌تی‌‎اسکن و مطالعات رادیولوژیکی نیز استفاده می‌شود. در این صورت ساختار داخلی ستون فقرات مورد بررسی قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود که آیا کم آبی آسیبی به مهره‌ها وارد کرده است یا خیر.

در انتها پزشک بعد از تکمیل این مطالعات و رد کلیه احتمالات دیگر، دهیدراسیون دیسک کمر و گردن را در بیمار تائید می‌کند.


معرفی دکتر فوق تخصص ارتوپدی کودکان برای مشکلات استخوان کودکان و اطفال.


عوارض کم آبی دیسک

از جمله مهمترین عوارض کم آبی دیسک می‌توان به فشرده شدن دیسک ستون فقرات اشاره کرد. در این صورت دیسک‌ها نمی‌توانند مهره‌های ستون فقرات را مهار کنند و همین امر باعث کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات می‌شود. این حالت باعث کمردرد، گردن درد و دردهای انتشاری می‌شود.

در ضمن این کاهش تحرک، باعث آسیب‌دیدگی رشته‌های کلاژنی تشکیل‌دهنده دیسک می‌شود. از این رو در نهایت کم آبی دیسک باعث التهاب و فتق مواد دیسک می‌شود که به دلیل فشردن اعصاب ستون فقرات، دردهای غیرقابل تحملی را به فرد تحمیل می‌کند.

به علاوه کم آبی دیسک ممکن است بر عضلات و تاندون‌هایی که ستون فقرات را پشتیبانی می‌کنند نیز تاثیر منفی بگذارد. بیماری‌هایی مانند ورم مفاصل، فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی ممکن است در اثر کم آبی دیسک به وجود بیایند.

درمان دهیدراته شدن دیسک

پیشگیری از خشک شدن دیسک چگونه است؟

محتوای آب دیسک ستون فقرات در سن ۱۴ سالگی حدود ۸۵% است و در سن ۹۱ سالگی به ۷۵% کاهش می‌یابد. همین امر نشان می‌دهد که علت کم آبی دیسک در بیشتر افراد، افزایش سن است. اما برای کند کردن روند این بیماری می‌توان اقدامات مختلفی انجام داد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور منظم ورزش کنید و تمرینات تقویت‌کننده ستون فقرات مرکزی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • حرکات کششی را به صورت منظم انجام دهید.
  • تناسب وزن بسیار مهم است و مانع از افزایش فشار بر ستون فقرات شما می‌شود.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید، زیرا سیگار سرعت تخریب دیسک‌ را افزایش می‌دهد.
  • بدن خود را در هر حالت هیدراته نگهدارید و مصرف منظم مایعات را در اولویت قرار دهید.
  • وضعیت مناسب ستون فقرات خود را حفظ کنید.
  • بهتر است افراد مسن زیر نظر یک متخصص ورزش‌های تقویتی را فرابگیرند.

برای درمان دردهای دست به بهترین متخصص دست در تهران مراجعه کنید.


روش‌های درمان کم آبی دیسک

در درمان دهیدراته شدن دیسک در ابتدا یک رویکرد محافظه‌کارانه اتخاذ می‌شود. در این صورت برای تسکین درد بیمار، گرما و سرما درمانی توصیه می‌شود. به عبارت دیگر از بیمار خواسته می‌شود ۲ تا ۳ بار در روز، کیسه یخ و کیسه آب گرم را به صورت متناوب هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهد. لازم به ذکر است که گرما و سرما نباید با هم مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا ممکن است باعث ایجاد تاول شوند. غالباً پزشک برای تسکین درد و کاهش التهاب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز می‌کند. اگر درد بیمار با این اقدامات تسکین پیدا نکند، پزشک داروهای مسکن قوی‌تری را تجویز می‌کند.

اگر بیمار به دلیل کم آبی دیسک دچار فتق دیسک یا برآمدگی دیسک شود، پزشک از روش‌های درمانی متناسب با این بیماری‌ها استفاده می‌کند. یکی از روش‌های درمان این بیماری‌ها فیزیوتراپی تهاجمی است که هدف آن تقویت انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی مناطق درگیر است.

در نهایت و در صورتی که هیچ کدام از این روش‌ها نتیجه‌ای نداشته باشند، عمل جراحی آخرین گزینه درمانی است. در عمل جراحی، قسمت آسیب‌دیده دیسک برداشته می‌شود و سطوح مجاور دیسک به هم پیوند زده می‌شوند. در موارد بسیار نادر نیز دیسک مصنوعی در محل دیسک آسیب‌دیده کاشته می‌شود.

سخن آخر

بیماری خشک شدن یا دهیدراسیون دیسک کمر و گردن یکی از بیماری‌های رایج ستون فقرات است که عموماً با افزایش سن در بیشتر افراد رخ می‌دهد. این بیماری باعث کاهش دامنه حرکتی افراد و بروز درد می‌شود. در صورتی که کم آبی دیسک درمان نشود پیشرفت می‌کند و باعث بروز بیماری‌هایی چون فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی می‌شود.

از این رو باید نشانه‌های کم آبی دیسک را جدی بگیرید و در صورت ابتلا، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه و برای درمان اقدام کنید. اما در هر صورت بهترین و ساده‌ترین راه برای درمان این بیماری، پیشگیری از خشک شدن دیسک است.


نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا