هزینه فک رهن در دفترخانه
هزینه فک رهن در دفترخانه شامل حق التحریر، حق الثبت، مالیات بر ارزش افزوده و یک سری هزینه های متفرقه دیگه میشه که مبلغ کلی اون به ارزش سند رهن شده و تعرفه های سالانه دفترخونه ها بستگی داره. این هزینه رو معمولاً خود راهن یا همون صاحب سند پرداخت می کنه.
تا حالا شده وامی بگیرید و برای ضمانت، سند خونه یا ماشینتون رو در رهن بانک بذارید؟ خب طبیعیه که بعد از اینکه اقساط وام رو تسویه کردید و از شر بدهی راحت شدید، دلتون بخواد سندی که گرو بوده رو آزاد کنید و مالکیت کاملش رو پس بگیرید. به این فرآیند، «فک رهن» میگن. شاید فکر کنید کار ساده ایه، اما مثل هر کار اداری و قانونی دیگه ای، قلق ها و هزینه های خاص خودش رو داره که باید توی دفترخونه اسناد رسمی انجام بشه.
فک رهن یعنی چی؟ یعنی سند ملکی یا خودرویی که به خاطر گرفتن یه وام یا تسهیلات مالی، در گرو بانک یا یه موسسه مالی دیگه بوده، حالا بعد از تسویه کامل بدهی، از اون گرو بودن درمیاد و دوباره کامل و ششدانگ به اسم صاحبش برمی گرده. فرض کنید برای خرید خونه تون وام گرفتید و سند خونه رو رهن بانک گذاشتید. وقتی قسط آخر رو پرداخت می کنید، خونه دیگه به کسی بدهکار نیست و شما می تونید سندش رو آزاد کنید. این آزادسازی سند توی دفترخونه انجام میشه و یه سری هزینه ها هم داره که باید حواستون بهشون باشه. اگه ندونید چقدر باید پرداخت کنید یا مراحلش چیه، ممکنه سردرگم بشید یا حتی با هزینه های پیش بینی نشده ای روبرو بشید. این مقاله دقیقاً برای همینه که شما رو از تمام جزئیات هزینه فک رهن در دفترخانه مطلع کنه.
هدف ما اینه که همه چیز رو از سیر تا پیاز بهتون بگیم تا وقتی پای آزاد کردن سندتون به دفترخونه باز شد، دیگه نگرانی از بابت هزینه ها و مراحلش نداشته باشید. اینجا با هم قدم به قدم پیش میریم، از جزئیات هزینه ها سر درمیاریم، مراحل کار رو یاد می گیریم و حتی بهتون می گیم که چطور میشه این هزینه ها رو مدیریت کرد. پس با ما همراه باشید تا سندتون رو راحت و بی دردسر آزاد کنید.
اجزای اصلی هزینه فک رهن در دفترخانه
وقتی صحبت از فک رهن توی دفترخونه میشه، باید بدونید که این هزینه یه عدد ثابت نیست و از چند بخش مختلف تشکیل شده. هر کدوم از این بخش ها هم مبنای قانونی و نحوه محاسبه خودشون رو دارن. بیاید با هم جزئیات این هزینه ها رو بررسی کنیم تا کاملاً شفاف بشن.
حق التحریر دفترخانه
اصلاً حق التحریر چیه؟ این همون دستمزدیه که دفترخونه بابت تنظیم، ثبت و انجام تمام کارهای مربوط به سند فک رهن از شما می گیره. یعنی در واقع هزینه ای که برای خدماتی که سردفتر و کارکنان دفترخونه به شما ارائه میدن، پرداخت میشه. فکر نکنید این یه مبلغ سلیقه ایه! نه، کاملاً قانونیه و بر اساس تعرفه هایی که هر سال توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصویب و اعلام میشه، محاسبه میشه.
حالا چطور حساب میشه؟ معمولاً حق التحریر درصدی از مبلغ اولیه رهن (همون مبلغ وامی که از بانک گرفتید) یا ارزش معامله ای که سند بابتش رهن بوده، محاسبه میشه. البته این درصدها برای مبالغ مختلف، فرق می کنه. یعنی برای یه رهن با مبلغ کم، درصدش ممکنه یه جور باشه و برای یه رهن با مبلغ بالا، یه جور دیگه.
برای اینکه قضیه براتون ملموس تر بشه، یه مثال عددی می زنیم. فرض کنید تعرفه ها به این شکله (این اعداد فقط مثاله و باید تعرفه های روز رو از دفترخونه سوال کنید):
| مبلغ رهن اولیه | درصد حق التحریر (تخمینی) | حق التحریر تقریبی |
|---|---|---|
| تا ۱۰۰ میلیون تومان | ۱.۲ درصد | ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان |
| ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان | ۰.۸ درصد | ۸۰۰,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| بالای ۵۰۰ میلیون تومان | ۰.۵ درصد | ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان به بالا |
البته این یک مثال فرضیه و باید حتماً از دفترخونه ای که انتخاب می کنید، در مورد تعرفه های دقیق و به روز سوال کنید. گاهی هم ممکنه حداقل و حداکثری برای این مبالغ تعیین شده باشه.
حق الثبت
خب، حق الثبت چیه؟ این یه هزینه دولتیه که شما برای ثبت رسمی فک رهن توی سوابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت می کنید. یعنی بعد از اینکه سند از رهن آزاد شد، باید این تغییر وضعیت توی سیستم دولتی هم ثبت بشه و این هزینه بابت همون ثبت رسمی دریافت میشه. مثل حق التحریر، این هم بر اساس تعرفه های دولتی محاسبه میشه و معمولاً درصدی از مبلغ رهن هست، ولی خب معمولاً از حق التحریر کمتره.
باز هم برای اینکه یه تصویر ذهنی داشته باشید، یه جدول تخمینی از حق الثبت رو می بینیم (دقت کنید این هم صرفاً یک مثال و تخمین هست):
| مبلغ رهن اولیه | درصد حق الثبت (تخمینی) | حق الثبت تقریبی |
|---|---|---|
| تا ۱۰۰ میلیون تومان | ۰.۵ درصد | ۵۰۰,۰۰۰ تومان |
| ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان | ۰.۳ درصد | ۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
| بالای ۵۰۰ میلیون تومان | ۰.۱۵ درصد | ۷۵۰,۰۰۰ تومان به بالا |
باز هم تاکید می کنم که این ارقام تقریبی هستند و برای اطلاع دقیق از حق الثبت باید به دفترخونه مراجعه کنید.
مالیات بر ارزش افزوده (بر حق التحریر)
حواستون باشه که یه مالیات هم به حق التحریر دفترخونه اضافه میشه. این مالیات بر ارزش افزوده هست که نرخ فعلی اون معمولاً ۹ درصد از مبلغ حق التحریر رو شامل میشه. یعنی اول حق التحریر محاسبه میشه، بعد ۹ درصد اون به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به کل هزینه اضافه میشه.
هزینه های متفرقه و اداری
علاوه بر حق التحریر، حق الثبت و مالیات، یه سری هزینه های ریز و درشت دیگه هم هستن که شاید خیلی زیاد نباشن ولی باید بهشون توجه کرد. این هزینه ها معمولاً ثابت هستن و شامل موارد زیر میشن:
- هزینه تمبر: برای سند و مدارک مربوطه.
- هزینه کپی و اسکن مدارک: اگه مدارکتون نیاز به کپی یا اسکن داشته باشه.
- هزینه استعلامات: گاهی اوقات ممکنه نیاز به استعلامات خاصی از سامانه ثبت، شهرداری یا دارایی باشه (البته بیشتر این استعلامات توی حق التحریر اصلی لحاظ میشن یا در صورت لزوم توسط خود دفترخونه انجام میشه).
این هزینه ها معمولاً خیلی زیاد نیستن، اما جمعشون می تونه یه مقدار به کل مبلغ اضافه کنه، پس بهتره از قبل بدونید که این ها هم وجود دارن.
خلاصه که هزینه فک رهن، یه پکیج از این چندتا جزئه. پس وقتی از دفترخونه قیمت می گیرید، مطمئن بشید که تمام این موارد رو بهتون میگن تا یه وقت غافلگیر نشید.
مراحل گام به گام فک رهن سند در دفترخانه
حالا که با اجزای هزینه فک رهن آشنا شدیم، وقتشه که بریم سراغ مراحل انجام کار. این فرآیند ممکنه کمی پیچیده به نظر بیاد، اما اگه قدم به قدم و با دقت پیش برید، خیلی هم راحت انجام میشه.
گام اول: تسویه کامل بدهی با بانک یا موسسه مالی
اولین و مهم ترین قدم، اینه که شما تمام بدهی و وام خودتون رو به بانک یا موسسه مالی پرداخت کنید و حسابتون رو باهاشون صاف کنید. بعد از تسویه کامل، بانک موظفه که به شما یه «نامه فک رهن» یا «نامه تسویه حساب» بده. این نامه خیلی مهمه و حکم جواز آزادی سند شما رو داره!
حتماً اطلاعات داخل نامه رو خیلی دقیق بررسی کنید. مطمئن بشید که اسم شما، مشخصات ملک یا خودرو، و مهم تر از همه، شماره و تاریخ رهن اولیه درست نوشته شده باشه و اعلام شده باشه که هیچ بدهی ای باقی نمونده. کوچکترین اشتباه توی این نامه می تونه کارتون رو لنگ کنه.
گام دوم: آماده سازی مدارک مورد نیاز
بعد از اینکه نامه فک رهن رو از بانک گرفتید، باید برید سراغ جمع و جور کردن بقیه مدارک. برای اینکه خیالتون راحت باشه و مجبور نشید چند بار برید و بیاید، یه چک لیست کامل از مدارک رو توی بخش «مدارک مورد نیاز» همین مقاله براتون آماده کردیم. حتماً قبل از رفتن به دفترخونه، تمام اون ها رو آماده کنید.
گام سوم: انتخاب و مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی
حالا وقتشه که یه دفترخونه اسناد رسمی رو برای انجام فک رهن انتخاب کنید. برای انتخاب دفترخونه، چندتا نکته رو در نظر بگیرید:
- دسترسی: یه دفترخونه ای رو انتخاب کنید که براتون رفت و آمد بهش راحت باشه.
- سرعت عمل: بعضی از دفترخونه ها توی انجام کارها منظم تر و سریع تر عمل می کنن. می تونید از دوستان و آشنایان پرس و جو کنید.
- شفافیت: قبل از شروع کار، ازشون بخواید تمام هزینه ها رو شفاف و کامل براتون توضیح بدن.
وقتی دفترخونه رو انتخاب کردید، با مدارک کامل به اونجا مراجعه کنید.
گام چهارم: انجام استعلامات توسط دفترخانه
بعد از اینکه مدارک رو به دفترخونه دادید، سردفتر یا دفتریار مسئول، یه سری استعلامات لازم رو از سامانه های مربوطه می گیره. مهم ترین استعلام، از سامانه ثبت اسناد هست که مطمئن بشن سند شما واقعاً در رهن بوده و حالا هم وضعیت آزادسازی اون مشکلی نداره و موانع دیگه ای برای فک رهن وجود نداره. گاهی اوقات (بخصوص برای ملک)، ممکنه استعلامات مربوط به مالیات یا عوارض هم لازم باشه. این مرحله برای اطمینان از قانونی بودن و صحت کل فرآیند انجام میشه.
گام پنجم: تنظیم و امضای سند فک رهن
حالا که همه استعلامات مثبت بود و مدارک هم کامل، نوبت به تنظیم سند فک رهن می رسه. توی این مرحله، نماینده بانک (که معمولاً با یه معرفی نامه رسمی و وکالت نامه از بانک میاد) و خود شما (صاحب سند یا همون راهن) باید توی دفترخونه حضور داشته باشید. اگه وکیل دارید، وکیلتون می تونه به جای شما حاضر بشه.
سردفتر سند فک رهن رو تنظیم می کنه و بعد از اینکه همه چیز رو براتون خوند و توضیح داد، باید امضا و اثر انگشت بزنید. نماینده بانک هم باید امضا کنه. این امضاها یعنی شما و بانک، هر دو با آزاد شدن سند موافقید و دیگه هیچ ادعایی ندارید.
گام ششم: پرداخت هزینه ها و دریافت گواهی
بعد از امضای سند، وقتشه که هزینه هایی که اولش در موردشون صحبت کردیم رو پرداخت کنید. یعنی حق التحریر، حق الثبت، مالیات و هر هزینه متفرقه دیگه ای که لازم باشه. معمولاً این پرداخت ها توی خود دفترخونه و از طریق کارت خوان یا به صورت الکترونیکی انجام میشه و رسیدش هم به شما داده میشه.
بعد از پرداخت هزینه ها، یه نسخه ای از سند فک رهن یا یه گواهی معتبر از دفترخونه به شما داده میشه که نشون میده سند شما از رهن خارج شده. این گواهی رو حتماً نگه دارید.
گام هفتم: پیگیری ثبت نهایی (در صورت لزوم)
معمولاً بعد از انجام کارهای توی دفترخونه، خودشون تغییرات رو توی سامانه ثبت اسناد اعمال می کنن. اما بد نیست که خودتون هم بعد از چند روز، از دفترخونه یا با مراجعه به سامانه ثبت اسناد (اگه امکانش باشه) پیگیری کنید و مطمئن بشید که وضعیت سندتون توی سیستم هم به صورت «آزاد» ثبت شده. این کار بهتون آرامش خاطر میده که همه چیز درست و کامل انجام شده.
با انجام این هفت مرحله، سند شما رسماً از رهن خارج شده و شما مالکیت کامل و بدون قید و شرط اون رو به دست آوردید. حالا می تونید سندتون رو برای هر معامله ای که دوست دارید، استفاده کنید.
تفاوت فک رهن ملک و فک رهن خودرو در هزینه ها و مراحل
شاید فکر کنید فک رهن ملک و خودرو عین هم هستن، اما باید بگم که یه تفاوت هایی دارن، هم توی مدارک و هم توی هزینه ها. دونستن این تفاوت ها خیلی به دردتون می خوره.
فک رهن ملک
وقتی صحبت از فک رهن ملک میشه، یه سری نکات خاص وجود داره:
- مدارک خاص: برای ملک، حتماً باید اصل سند مالکیت (همون تک برگ یا منگوله دار قدیمی) و گاهی هم بنچاق (سوابق انتقالات قبلی ملک) رو همراه داشته باشید.
- تأثیر ارزش کارشناسی ملک بر هزینه ها: اگه توی رهن اولیه، ارزش کارشناسی ملک نقش مهمی توی تعیین مبلغ رهن داشته باشه، این ارزش می تونه روی محاسبه حق التحریر و حق الثبت فک رهن هم تأثیر بذاره. هر چی ارزش ملک بیشتر باشه، معمولاً هزینه ها هم بیشتر میشن.
- استعلامات شهرداری و دارایی: در برخی موارد خاص، برای فک رهن ملک، ممکنه نیاز به استعلامات مربوط به شهرداری (مثل پایان کار یا عوارض) و دارایی (مثل مالیات نقل و انتقال) هم باشه. البته بیشتر این استعلامات برای معاملات خرید و فروش هستن، اما گاهی اوقات برای فک رهن هم لازم میشن، خصوصاً اگه ملک قبلاً بدهی خاصی داشته که مربوط به این نهادها بوده.
فک رهن خودرو
فک رهن خودرو، یه جورایی ساده تر از ملکه، اما اون هم جزئیات خاص خودش رو داره:
- مدارک خاص: برای خودرو، شما به اصل برگ سبز خودرو (که حکم سند رسمی خودرو رو داره) و سند کمپانی (که توسط شرکت سازنده صادر میشه) نیاز دارید.
- تأثیر مدل و قیمت خودرو بر هزینه ها: مثل ملک، مدل، سال ساخت و قیمت روز خودرو هم می تونه روی مبلغ نهایی حق التحریر و حق الثبت تأثیر بذاره. خودروهای گران تر، معمولاً هزینه های بیشتری هم دارن.
- لزوم فک پلاک و تعویض پلاک (در صورت فروش): این نکته خیلی مهمه! اگه قصد دارید بعد از فک رهن، خودرو رو بفروشید، علاوه بر فک رهن، باید مراحل فک پلاک و تعویض پلاک رو هم توی مراکز تعویض پلاک انجام بدید. فک رهن فقط به معنی آزادسازی سند از گرو بانکه و برای فروش کامل و انتقال مالکیت، مراحل تعویض پلاک هم لازمه. البته هزینه های تعویض پلاک جدا از هزینه فک رهن در دفترخانه هستن و باید جداگانه پرداخت بشن.
پس همونطور که می بینید، چه ملک باشه و چه خودرو، هر کدوم مراحل و مدارک خاص خودشون رو دارن که باید بهشون دقت کنید تا کارتون بدون مشکل پیش بره.
مدارک مورد نیاز برای فک رهن سند در دفترخانه
برای اینکه کار فک رهن سندتون سریع و بدون دردسر توی دفترخونه انجام بشه، باید مدارکتون رو کامل ببرید. اینجا یه چک لیست جامع براتون آماده کردیم تا چیزی رو فراموش نکنید:
- نامه رسمی فک رهن از بانک/موسسه مالی: این مهم ترین مدرکه. باید سربرگ و مهر رسمی بانک رو داشته باشه و توش قید شده باشه که شما بدهیتون رو کامل تسویه کردید و بانک رضایت به فک رهن داره. حتماً قبل از خروج از بانک، تمام مشخصات داخل نامه رو با دقت بررسی کنید.
- اصل سند مالکیت (برای ملک): اگه سند ملکه، باید اصل سند تک برگی یا منگوله دار رو همراه داشته باشید.
- اصل برگ سبز و سند کمپانی (برای خودرو): اگه سند خودروئه، اصل برگ سبز و سند کمپانی رو لازم دارید.
- اصل کارت ملی و شناسنامه مالک/راهن: همون کسی که سند به اسمشه و بدهی رو تسویه کرده، باید مدارک شناساییش رو ببره. اگه ملک یا خودرو شریکی داره، مدارک شناسایی تمام شرکا لازمه.
- اصل کارت ملی وکیل/نماینده بانک: نماینده ای که از طرف بانک میاد، باید کارت ملی و یه معرفی نامه رسمی از بانک همراهش باشه که توش قید شده اجازه داره برای فک رهن امضا کنه.
- وکالت نامه رسمی (در صورت حضور وکیل به جای مالک): اگه خودتون نمی تونید توی دفترخونه حاضر بشید و وکیل فرستادید، وکیل باید وکالت نامه رسمی و معتبر داشته باشه.
- بنچاق و سوابق انتقالات قبلی ملک (در صورت نیاز): گاهی اوقات برای ملک، سوابق قبلی هم لازمه که دفترخونه ازتون می خواد.
- کارت خودرو (برای خودرو): کارت خودرو هم از مدارک لازم برای فک رهن خودرو هست.
یادتون باشه که قبل از رفتن به دفترخونه، بهتره یه تماس بگیرید و ازشون بخواید که چک لیست مدارک رو دوباره براتون بخونن، چون ممکنه گاهی اوقات بسته به شرایط خاص، یه مدرک اضافی هم نیاز باشه.
چطور هزینه های فک رهن رو کم کنیم؟ (نکات کاربردی)
شاید الان با خودتون فکر کنید که خب این همه هزینه، چطور میشه یه ذره ازش کم کرد؟ راستش رو بخواید، چون تعرفه های حق التحریر و حق الثبت دولتی هستن، خیلی نمی تونید روی کاهش مستقیمشون حساب کنید. اما یه سری کارها هست که با انجامشون، می تونید هزینه های جانبی رو کمتر کنید و مطمئن بشید که کارتون با کمترین اتلاف وقت و هزینه پیش میره:
- تسویه به موقع وام و عدم تاخیر در فک رهن: هر چی زودتر وام رو تسویه کنید و برای فک رهن اقدام کنید، بهتره. گاهی اوقات تاخیرهای طولانی مدت می تونه منجر به هزینه های نگهداری سند یا حتی پیچیدگی های اداری بشه که هم وقت گیره و هم هزینه بر.
- بررسی تعرفه های سالیانه و برنامه ریزی: تعرفه های دفترخونه ها هر سال تغییر می کنه. اگه می دونید قرار نیست به این زودی ها برای فک رهن اقدام کنید، حداقل یه سال قبل از اقدام، تعرفه های جدید رو چک کنید تا بتونید یه برنامه ریزی مالی درست داشته باشید.
- آماده سازی کامل و دقیق مدارک: این مورد خیلی خیلی مهمه! اگه تمام مدارکتون رو از قبل آماده کنید و هیچ کم و کسری نداشته باشه، هم کارتون سریع تر پیش میره و هم از اتلاف وقت و مراجعه های مکرر به دفترخونه و بانک جلوگیری میشه. هر بار رفت و آمد اضافی، هم برای شما هزینه داره (کرایه، بنزین، وقت) و هم کار رو طولانی تر می کنه.
- پرسش دقیق از دفترخانه در مورد تمامی هزینه ها پیش از شروع فرآیند: حتماً قبل از اینکه کار رو شروع کنید، از مسئولین دفترخونه بخواید که تمام هزینه ها رو ریز به ریز براتون توضیح بدن و یه برآورد دقیق بهتون ارائه بدن. ازشون بپرسید که آیا هزینه دیگه ای هم هست که باید در نظر بگیرید یا نه. این شفافیت از غافلگیری های بعدی جلوگیری می کنه.
- انتخاب دفترخانه ای که سریع و دقیق عمل می کند: گرچه تعرفه ها ثابت هستند، اما سرعت عمل و دقت دفترخونه می تونه در هزینه های غیرمستقیم شما (مثل هزینه های رفت و آمد، از دست دادن ساعت کاری و غیره) مؤثر باشه. یه دفترخونه منظم و کارآمد، فرآیند رو در کمترین زمان ممکن انجام میده.
در نهایت باید بگم که چون قوانین و تعرفه ها برای همه دفترخونه ها یکسانه، نمی تونید با چونه زدن یا مقایسه قیمت توی دفترخونه های مختلف، مبلغ زیادی رو کم کنید. اما با مدیریت درست زمان، آماده کردن مدارک و اطلاع دقیق از هزینه ها، می تونید مطمئن بشید که فرآیند فک رهن رو با بیشترین کارایی و کمترین دغدغه انجام میدید.
نتیجه گیری
خب، تا اینجا با هم سیر تا پیاز هزینه فک رهن در دفترخانه رو بررسی کردیم و متوجه شدیم که آزاد کردن سندتون بعد از تسویه وام، همونقدر که هیجان انگیزه، نیاز به آگاهی و دقت هم داره. دیدیم که هزینه فک رهن فقط یه عدد نیست، بلکه از حق التحریر، حق الثبت، مالیات بر ارزش افزوده و یه سری هزینه های ریز و درشت دیگه تشکیل شده. این هزینه ها هم بر اساس تعرفه های دولتی و مبلغ اولیه رهنتون محاسبه میشن.
یادتون باشه که چه سند ملک باشه و چه خودرو، هر کدوم مراحل و مدارک خاص خودشون رو دارن که باید بهشون توجه کنید. مهم ترین قدم ها، تسویه کامل وام و گرفتن نامه فک رهن از بانک، آماده کردن دقیق مدارک و بعدش مراجعه به یه دفترخونه معتبر و انجام بقیه مراحل زیر نظر سردفتره. هر چقدر شما آمادگی بیشتری داشته باشید و مدارکتون کامل باشه، کارتون سریع تر و بدون مشکل پیش میره.
درسته که خیلی نمیشه توی اصل هزینه ها دست برد، چون قانونین و تعرفه ها مشخصن، اما با برنامه ریزی درست، آماده سازی کامل مدارک و البته انتخاب یه دفترخونه منظم و کارآمد، می تونید هزینه های جانبی و اتلاف وقت رو به حداقل برسونید. هدف نهایی ما اینه که شما با خیال راحت و بدون دغدغه، سند عزیزتون رو از رهن آزاد کنید و مالکیت کاملش رو به دست بگیرید.
پس اگه بدهیتون رو تسویه کردید و سندتون در رهن بانکه، دست به کار بشید! با مراجعه به یک دفترخانه اسناد رسمی معتبر و ارائه مدارک کامل، فرآیند فک رهن سند خودتون رو به سرعت و اطمینان انجام بدید. اگه سوال دیگه ای هم داشتید، می تونید با متخصصین این حوزه مشورت کنید تا راهنمایی های لازم رو بهتون بدن. مهم اینه که آگاه باشید و قدم هاتون رو محکم بردارید.