معرفی کوپلینگ مگنت + لیست قیمت کوپلینگ مغناطیسی

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ مگنت یک المان مکانیکی می باشد که دو محور شفت را به یکدیگر وصل می نماید تا از این طریق ، گشتاور از یک شفت به دیگری منتقل بشود. تفاوت‌های زیادی میان انواع کوپلینگ ها موجود است که برای درک بهتر این تفاوت‌ها باید در ابتدا آنان را دسته‌ بندی نماییم.

احتمال | ایران

احتمال | ایران

وظایف کوپلینگ

  • انتقال نمودن قدرت‌ از یک محور (محور محرک) به محور دیگر (محور متحرک)
  • جذب کردن خطاهای ناشی از همراستا نبودن محورها
  • جذب نمودن ارتعاشات
  • عدم انتقال دادن حرارت

انواع کوپلینگ ها

همانگونه که گفته شد ؛ برای آشنایی بیشتر با کوپلینگ‌ها و تعمیر کوپلینگ مگنت ضروری است تا آنان را دسته‌بندی کرد. کوپلینگ‌ها را می‌توان به دو نوع صلب (Rigid) وانعطاف‌پذیر (Flexible) طبقه بندی نمود :

1) کوپلینگ صلب

این نوع از ، فرایند انتقال گشتاور را به بهترین صورت انجام می‌دهند که عموما به صورت فلنج (Flange)  و یا طوقه‌های طویل موجود اند. البته این نوع کوپلینگ‌ها فقط هنگامی قابل استفاده خواهد بود که هر دو شفت ، به صورت دقیق با همدیگر همراستا باشند ؛ به علاوه اینکه این کویلینگ ها احتیاجی به روان‌کاری ندارند.

2) کوپلینگ انعطاف پذیر

این نوع از کوپلینگ‌ها نیز گشتاور را به صورت بی لغزش انتقال می دهند و هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دو شفت در یک راستا نباشند. این نوع را می توان بر حسب نوع اصلاح عدم انطباق شفت‌ها ، به دو دسته دیگر تقسیم نمود یعنی کوپلینگ‌هایی که از خمش در یک یا چند جزء خود استفاده می کنند و یا کوپلینگ‌هایی که از حالت کشویی در اجزای خود بهره می ‌گیرند.

انواع کوپلینگ ها بسته به نوع کاربرد

در دو گروه اصلی به صورت انعطاف ماده‌ (Material Flexing) و انعطاف مکانیکی (Mechanical Flexing)  طبقه بندی می‌شوند. انواع انعطاف ماده ، این انعطاف را از کشش و یا فشار ماده ارتجاعی به مانند لاستیک و یا صفحات فلزی بدست می‌آورند. انعطاف مکانیکی نیز همراستا نبودن شفت‌ها را به واسطه حرکات کشویی ، لغزشی و یا دوار جبران می نماید.

1) کوپلینگ های انعطافی

عموما نیازی به روغن‌کاری ندارند و تحت برش و فشار به خوبی عمل می نمایند و قادرند در شرایط عدم انطباق شفت‌ها به شکل زاویه‌ ای ، موازی و محوری دارای کارکرد باشند. از نمونه‌های این نوع کو پلینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • آرواره‌ای یا فکی
  • غلاف
  • تایری یا لاستیکی
  • صفحه‌ای یا دیسکی
  • دیافراگمی

2) کوپلینگ های مکانیکی

انواع کوپ لینگ‌های مکانیکی که اکثر آنان نیازی به روغن‌کاری دارند ؛ عبارتند از :‌

  • دنده‌ای
  • زنجیری
  • رشته‌ای

سایر کوپلینگ های مکانیکی و انعطافی

1) کوپلینگ اسپلیت ماف

کوپ لینگ گیره‌ای یا همان کوپلینگ ماف تقسیمی ، جزو انواع کوپلینگ ها است که به دو بخش تقسیم می‌شود که هر قسمت ، دارای شکلی نیمه ‌استوانه ‌ای می باشد و در اطراف شفت، چفت می‌شوند. از نقاط قوت این وسیله این می باشد که می ‌توان آن ‌را بدون تغییر وضعیت شفت‌ها ، سوار نمود. از این نوع ،  در سرعت‌های متوسط و گشتاور متوسط تا زیاد استفاده می کنند.

2) کوپلینگ فلنجی

این نوع از المان مکانیکی ها ، عملکردی مشابه با کوپلینگ‌های غلافی دارند و ساخت آنان بسیار ساده می باشد. در هر دو طرف فلنج ، به تعداد مساوی مهره وجود دارد تا در همدیگر چفت بشوند. به منظور اینکه لغزشی نیز وجود نداشته باشد ؛ از خار مخروطی (Tapered Key) در شفت استفاده می شود.

3) کوپلینگ بوش دار منعطف

این نوع را می‌توان مدل ارتقا یافته کوپلینگ فلنجی دانست که تنها تفاوت آنان در بهره گیری از یک بوش پلاستیکی می باشد. در این نوع ،  یک بوش پلاستیکی ضخیم وجود دارد تا مهره‌های فلنج ، به خوبی داخل آن چفت بشوند.

4) کوپلینگ سیال

کو پلینگ سیال یا  همان کوپلینگ هیدرودینامیک ، شامل دو بخش پمپ و توربین می باشد. هر دو بخش ، دارای تیغه‌هایی می باشند که در درون دستگاه و با زوایای مشخصی جای گرفته‌اند. پمپ در شفت محرک و توربین در شفت متحرک نصب گردیده است.

5) مفصل سرعت ثابت رزپا

«مفصل رزپا یا همان کوپلینگ CV،  کوپلینگی است که در آن ، شفت متحرک با همان سرعت شفت محرک، دوران می نماید ؛ افزون بر این ، بواسطه این کوپلینگ می‌توان قدرت را در زوایای گوناگون ،‌ منتقل نمود. این نوع از کوپلینگ ها را می‌توان در پلوس خودروها به وضوح مشاهده نمود.

6) مفصل همه کاره

این مفصل با نام دیگر کوپلینگ یونیورسال ، در همه‌جا قابل استفاده می باشد. از این کوپلینگ به منظور انتقال دادن قدرت در زوایای مختلف استفاده می شود. برخلاف مفصل رزپا ، این نوع مفصل ، مفصل سرعت ‌ثابت محسوب نمی شود ؛  بدین معنی که سرعت چرخش (RPM) محورهای محرک و متحرک ، با همدیگر برابر نمی باشند.

7) کوپلینگ الاستیک

این نوع ،  گشتاور را به واسطه المان‌های الاستیک منتقل می نماید که از جمله کاربردهای آن می‌توان به اتصال ادوات موج‌سواری به برد اصلی (قایق) اشاره نمود.

8) کوپلینگ مغناطیسی

این کو یلینگ از نیروی مغناطیس به منظور انتقال قدرت از یک شفت به دیگری ، آن هم بدون ایجاد تماس استفاده می‌کند ؛ لذااین دستگاه به خوبی قادر است تا دو ناحیه گوناگون را بدون ایجاد تماسی به یکدیگر وصل نماید که از آن به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی بهره برده می ‌شود. موارد فوق ، جزو مهم ترین کوپلینگ های انعطافی و مکانیکی بودند ؛ از دیگر موارد این دو گروه می توان به : کوپلینگ اولدهام – مفصل راگ – مفصل هرث – کوپلینگ گایسلینر – کوپلینگ اشمیت – کوپلینگ فنر دوقلو و کوپلینگ مخروطی اشاره نمود.

راهنمای خرید از گروه صنعتی پاپک پارسیان

شما مشتریان عزیز می توانید با تنوع محصولات موجود در گروه صنعتی پاپک پارسیان انواع جرثقیل برقی ، سیم بکسلی ، زنجیری و یا انواع قلاب ، انواع سیم بکسل در سایز های مختلف زنجیر های بار برداری ، انواع جرثقیل دستی ، اتصالات و سایر محصولات  را با کیفیت عالی و قیمتی فوق العاده از گروه صنعتی پاپک پارسیان سفارش و تهیه نمایید. این امکان برای مشتریان عزیز فراهم است تا با راحتی تمام سفارش خود را از طریق سایت و یا تماس با بخش ارتباطی گروه صنعتی پاپک پارسیان نهایی کرده و سفارش خود را ثبت نمایند .لازم به ذکر است که گروه صنعتی پاپک پارسیان جزو خوش نام ترین برند ها در کشور عزیزمان ایران می باشد.

پمپ مگنتی چیست؟

در حقیقت پمپ مگنتی نوعی از پمپ‌ها است که بر اساس نیروی گریز از مرکز طراحی شده و می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. آنچه که پمپ‌های مگنتی را از سایر پمپ‌های سانتریفیوژی متمایز می‌کند عدم اتصال مکانیکی موتور و پروانه است که باعث حذف مکانیکال سیل می‎شود و این می‌تواند احتمال نشت سیال در زمان جابجایی را به صفر برساند. هدف اصلی از طراحی پمپ مگنتی حذف آب‌بند مکانیکی یا آب‌بندهای گرافیتی است و همین امر باعث می‌شود که هیچ‌گونه نشتی برای انتقال سیالات نداشته باشد و با توجه به این ویژگی به این پمپ، پمپ ضد اسید یا تزریق نیز گفته می‌شود. در اصل در این نوع پمپ‌ها نیازی به تماس شافت‌ها با همدیگر نیست و حرکتی که از موتور به ایمپلر صورت می‌گیرد، مغناطیس می‌باشد و مغناطیس می‌تواند کنترل حرکت را بر عهده بگیرد و این باعث می‌شود که در این پمپ‌ها اتصال مستقیمی بین الکتروموتور و پروانه وجود نداشته باشد.

کارکرد پمپ مگنتی

همان‌طور که بیان شد پمپ مغناطیسی زیرمجموعه پمپ‌های گریز از مرکز بوده و بدون سیال کار می‌کند. در این نوع پمپ، پروانه و محور موتور از طریق میدان مغناطیسی و بدون تماس مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند. نحوه عملکرد پمپ مگنتی به این صورت است که بر روی شفت بیرونی متصل به موتور، مجموعه‌ای مگنت قرار داده شده و بر روی شفتی که انتهای آن پروانه است نیز مجموعه‌ای دیگر از مگنت‌ها قرار گرفته‌اند.

میان مگنت‌های نصب شده بر شافت درونی و بیرونی، پوسته هوزینگ یا مکانی قرار دارد که سیال در آن پمپاژ می‌شود. میدان مغناطیسی ساخته شده بین مگنت‌ها بر اثر چرخش شافت محرک متصل به موتور، شافت متصل به پروانه و در نتیجه پروانه را وادار به چرخش می‌کند و در نهایت در اثر چرخش پروانه سیال پمپاژ خواهد شد.

برگرفته از: EagleBurgmann

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا