کشور عمان

بهشت گمشده در دل کویر: سفری به عمان

همیشه به دنبال مقصدی بوده ام که ترکیبی از آرامش و هیجان را به من هدیه بدهد جایی که می توانم هم از طبیعت بکر لذت ببرم و هم تاریخ و فرهنگ غنی را کشف کنم. سفر به عمان این رویا را به واقعیت تبدیل کرد. عمان کشوری در شبه جزیره عربستان با سواحل بی نظیر کوه های صخره ای و تاریخ و فرهنگ غنی خود یک گنج پنهان در دنیای گردشگری است.

اولین نفس عمیق در مسقط

مسقط پایتخت عمان در دل کوه های صخره ای و دریای آبی فیروزه ای قرار گرفته است. وقتی از فرودگاه مسقط بیرون آمدم نسیم خنک و مطبوعی به صورتم وزید و رایحه خوش گل های یاسمن احساس خوشایندی به من القا کرد. حس می کردم که به جایی آرام و بی دغدغه وارد شده ام.

گشت و گذار در مسقط

اولین گشت و گذار در مسقط با دیدن مسجد جامع سلطان قابوس آغاز شد. این مسجد باشکوه با معماری اسلامی چشمگیر با گنبد طلایی و ستون های مرمرین سفید نمونه ای از هنر معماری اسلامی در دنیاست. قدم زدن در حیاط مسجد و تماشای مناره های بلند و تزئینات ظریف من را به حیرت فرو برد.

بعد از بازدید از مسجد قلعه جران را دیدم. این قلعه باستانی که از مهمترین جاذبه های گردشگری عمان است بر بلندی مشرف به دریا قرار گرفته و نمای شگفت انگیزی از شهر را ارائه می دهد. قدم زدن در دیوارهای قدیمی قلعه و تجسم زندگی مردمان عمان در گذشته تجربه فراموش نشدنی بود.

ساحل با هوای خنک

در بعد از ظهر به ساحل مطرح رفتم. ساحل مطرح با آب آبی و شن های سفید و درختان نخل زیبا مکانی آرام و دلنشین برای استراحت و لذت بردن از طبیعت بود. من یک قایق کرایه کردم و در آب های زلال دریا شنا کردم و از تماشای دلفین های بازیگوش در آب لذت بردم. در غروب آفتاب هم در کنار ساحل نشستم و از تماشای غروب آفتاب بر فراز دریا لذت بردم. رنگ های آسمان با رنگ های دریا ترکیب شده بود و منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده بود.

خاطره شیرین طعام عمانی

طعام عمانی با طعم و بوی خوش خود من را به خود جذب کرد. در رستوران های مسقط غذا های محلی را چشیدم و از طعم شیرین و مطبوعی آنها لذت بردم. من به ویژه از " مچبوس " یک نوع پلو با گوشت برّه و سبزیجات و " شاورما " یک نوع کباب با سس ترش و شیرین لذت بردم. همچنین از میوه های عمان مانند خرمالو و انار لذت بردم. میوه های عمان بسیار شیرین و خوشمزه بودند. من همچنین از قهوه عربی که با ادویه های مختلف دم می کنند لذت بردم. قهوه عربی طعم و بوی خوش و خاص دارد.

سفر به صحرای واحی

سفر به صحرای واحی یکی از به یاد ماندنی ترین تجربیات من در عمان بود. صحرای واحی با تپه های شنی طلایی و کوه های صخره ای زیبا یک مکان فوق العاده برای کوهنوردی اسکی روی شن و تار زدن با ستاره ها در شب است. من با یک ماشین جیپ به صحرا رفتم و از تماشای طلوع آفتاب در میان تپه های شنی زیبا لذت بردم. همچنین از تماشای زندگی بومیان و چادر نشینان در صحرا و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم آنها لذت بردم.

ملاقات با فرهنگ عمانی

در عمان با فرهنگ غنی و سنتی روبه رو شدم. مردم عمان بسیار مهمان نواز و مهربان هستند و با شور و اشتیاق فرهنگ و آداب و رسوم خود را به گردشگران معرفی می کنند. من در بازار های سنتی مسقط گشت و گذار کردم و از تماشای صنایع دستی و سفالگری و جاجیم بافی و هنر های سنتی دیگر لذت بردم. همچنین از بازدید از موزه های عمان و آشنایی با تاریخ و فرهنگ این کشور لذت بردم.

نکات عملی برای سفر به عمان

  • بهترین زمان برای سفر به عمان فصل پاییز و بهار است که هوا مطبوع و خوشایند است.
  • برای سفر به صحرا لباس سبک و راحتی با خود ببرید.
  • برای سفر به مناطق کوهستانی لباس گرم با خود ببرید.
  • آب و نوشیدنی کافی با خود ببرید به ویژه در فصل گرم.
  • برای سفر به مناطق گردشگری به ویژه در فصل گردشگری پیشاپیش رزرو کنید.
  • عمان یک کشور امن و آرام است اما هوشیاری خود را حفظ کنید.

نتیجه گیری

سفر من به عمان تجربه فراموش نشدنی بود. من از طبیعت بکر تاریخ و فرهنگ غنی و مردم مهمان نواز عمان لذت بردم. عمان یک مکان فوق العاده برای گردشگران است که به دنبال مقصدی آرام و زیبا با فرهنگ غنی و تاریخ باستانی هستند.

سوال و پاسخ

  • آیا عمان یک کشور گران است؟

خیر عمان یک کشور ارزان است. هزینه اقامت غذا و حمل و نقل در عمان به طور کلی ارزان است.

  • آیا زبان انگلیسی در عمان مورد قبول است؟

بله زبان انگلیسی در عمان بسیار متداول است. به ویژه در مناطق گردشگری و مناطق شلوغ شهر بیشتر مردم به زبان انگلیسی تسلط دارند.

  • چه نوع ویزا برای سفر به عمان نیاز است؟

    ویزا برای بیشتر کشور ها در فرودگاه صادر می شود. البته می توانید از سایت وزارت خارجیه اطلاعات لازم را به دست آورید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا