هزینه زندگی در سویس

سوییس: بهشت روی زمین یا بهشت قیمتی؟

همیشه تصور می کردم سوییس یعنی کوه های سر به فلک کشیده چمنزارهای سرسبز شهرهای زیبا و البته چاکلت های خوشمزه.
اما واقعیت اینه که سوییس فقط یه مقصد توریستی نیست. اینجا زندگی هم میشه کرد. اما با هزینه هایی که شاید فکر کنید فقط در رویا میشه تجربشون کرد.

اما نگران نباشید. من می خوام تجربه های شخصی و مشاهدات خودم از زندگی در سوییس رو با شما به اشتراک بگذارم و با هم ببینیم که آیا این کشور با تمام زیبایی هاش می تونه برای ما یه خانه جدید باشه یا نه.

چشمانتون رو ببندید و با من بیاین

تصور کنید: صبح رو با صدای پرندگان و بوی گل های بهاری در هوای خنک آغاز می کنید. از پنجره به کوه های برفی و چمنزارهای سرسبز نگاه می کنید و قهوه تون رو با خاطری آرام و در سکوت نسبی می نوشید. بعد از ظهر هم می تونید تو شهر قدم بزنید از موزه های پر از هنر و تاریخ دیار خودتون دیدن کنید یا به کنار دریاچه ای زیبا برید و از طبیعت بی نظیر سوییس لذت ببرید.

شاید تا الان فکر می کردید که این فقط یه رویا هست. اما باید بگم که این زندگی در سوییس واقعیه. با این حال هزینه های زندگی در این کشور میتونه خیلی بالا باشه.

هزینه های زندگی در سوییس: واقعیت تلخ

خب حالا باید کمی در مورد واقعیت سخن بگوییم. سوییس کشوری گران هست و این موضوع باید اولین مورد در مورد این کشور باشه.

اجاره مسکن:
اولین مورد برای ما اجاره خانه هست. در شهرهای بزرگ مثل زوریخ و ژنو اجاره یه آپارتمان کوچک میتونه بین 2000 تا 3000 فرانک سوییس (حدود 2200 تا 3300 دلار) در ماه هزینه داشته باشه. البته در مناطق روستایی و کوچکتر هزینه اجاره ممکن هست کمی پایین تر باشه.

مواد غذایی:
برخلاف تصور عمومی هزینه مواد غذایی در سوییس گرونه. در سوپرمارکت ها می تونید یه دسته گل کلم رو با قیمت حدود 5 فرانک (حدود 5.5 دلار) خرید کنید و قیمت نان و گوشت هم کمی گرانتر از این هست.

حمل و نقل:
در سوییس هر چیزی قابل دسترسه اما با قیمت گرون! اگر خودتون ماشین دارید باید بابت بنزین و عوارض جاده ای هزینه کنید که میتونه کمی گران باشه. استفاده از حمل و نقل عمومی هم ارزان نیست.

سرگرمی و تفریح:
هر نوع سرگرمی و تفریحی در سوییس هزینه داره. از سینما و تئاتر تا موزه ها و گالری های هنری و حتی پیاده روی در پارک هم میتونه هزینه های اضافی رو به همراه داشته باشه.

مالیات:
یکی از نکات مهم دیگه این هست که سوییس مالیات بالایی رو از ساکنین خودش می گیره. مالیات بر درآمد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر اموال از جمله مالیات های مهم در این کشور هستند.

چگونه هزینه های زندگی در سوییس رو کاهش بدیم؟

خب حالا باید ببینیم چطور میتونیم با این هزینه ها کنار بیایم.

  • انتخاب محل زندگی:
    اول از همه باید محل زندگی تون رو با دقت انتخاب کنید. مناطق روستایی و کوچکتر میتونن هزینه زندگی رو کمی پایین تر کنن.
  • مقایسه قیمت ها:
    به طور منظم قیمت ها رو در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها مقایسه کنید. ممکن هست که برخی فروشگاه ها تخفیف های مناسبی رو ارائه بدن.
  • استفاده از حمل و نقل عمومی:
    در شهرهای سوییس حمل و نقل عمومی خیلی خوب و منظم هست. استفاده از حمل و نقل عمومی می تونه به جای خرید ماشین هزینه تون رو کاهش بده.
  • خلاقیت در پخت و پز:
    در خانه غذا پختن میتونه هزینه تون رو کمی پایین تر کنه. مواد غذایی رو با دقت خرید کنید و با خلاقیت غذاهای خوشمزه و ارزان بپزید.
  • استفاده از تخفیف ها و خدمات رایگان:
    به دنبال تخفیف ها و خدمات رایگان باشید. موزه ها و گالری ها در برخی روزها تخفیف دارند و یا ممکن هست که برخی رویدادها و فعالیت ها رایگان باشند.

از تجربه های شخصی من به یاد بگیرید

من خودم هم در سوییس زندگی کردم و همیشه به دنبال راه های جدید برای کاهش هزینه های زندگی بودم. یک بار یه سایت تخفیف رو پیدا کردم که با استفاده از اون میتونستم با قیمت ارزان تر به سینما برم به موزه ها دیدن کنم یا حتا از برخی فروشگاه ها خرید کنم.

یا مثلا یه بار با یه دوست سوئیسی م به یه بازار محلی رفتم که کمی از شهر دور بود. اونجا می تونستم با قیمت خیلی ارزان تر از سوپرمارکت سبزیجات و میوه جات رو خرید کنم.

نکات مهم برای زندگی در سوییس

  • یادگیری زبان آلمانی یا فرانسوی:
    سوییس کشوری چند زبانه هست و یادگیری زبان محلی میتونه به شما در یافتن کار و زندگی در سوییس کمک کنه.
  • اخذ ویزای کار:
    برای زندگی و کار در سوییس به ویزای کار نیاز دارید. در مورد شرایط اخذ ویزای کار از سفارت سوییس اطلاعات لازم رو به دست بیارید.
  • آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم سوییس:
    قبل از مهاجرت به سوییس به طور کامل با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آشنا بشید.

پرسش و پاسخ

آیا زندگی در سوییس ارزشش رو داره؟
این سوالی هست که فقط خودتون می تونید به اون پاسخ بدید. اگر به دنبال یه زندگی آرام و با کیفیت بالا هستید و با هزینه های بالا میتونید کنار بیاید سوییس ممکن هست که جای مناسبی برای شما باشه.

چطور می تونم با هزینه کمتر در سوییس زندگی کنم؟
با مقایسه قیمت ها استفاده از حمل و نقل عمومی خلاقیت در پخت و پز و استفاده از تخفیف ها و خدمات رایگان می تونید هزینه زندگی تون رو در سوییس کاهش بدید.

چه شغلی در سوییس درآمد خوبی داره؟
سوییس در رشته های مهندسی IT داروسازی و مالی به نیروی کار نیاز داره. با این حال برای یافتن کار در این کشور باید به طور کامل زبان محلی رو یاد بگیرید و مدرک مناسب رو داشته باشید.

نتیجه گیری

سوییس کشوری زیبا و امن هست که کیفیت زندگی بالایی داره. اما هزینه های زندگی در این کشور میتونه خیلی بالا باشه. با برنامه ریزی دقیق و کمی خلاقیت می تونید هزینه ها رو کاهش بدید. اما به یاد داشته باشید که سوییس کشوری هست که برای همه مناسب نیست.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا