کار در ژاپن

سفری به سرزمین طلوع خورشید: کار در ژاپن

اپ

همیشه به نظرم ژاپن سرزمینی اسرارآمیز و جذاب بود. از کودکی داستان های سامورایی ها باغ های ژاپنی و فرهنگ غنی این کشور ذهنم را به خود مشغول کرده بود. اما فکر می کردم که رسیدن به این سرزمین رویایی فقط برای فیلم ها و داستان هاست. تا اینکه یک روز تصمیم به چالش و تجربه زندگی در ژاپن گرفتم. حالا بعد از چند سال زندگی و کار در این کشور می خوام تجربیاتم رو با شما به اشتراک بذارم.

اپ

دنیای کار در ژاپن: از رسم و رسوم تا چالش ها

اپ

وقتی برای اولین بار پا به خاک ژاپن گذاشتم فهمیدم که فرهنگ کاری اینجا با آنچه قبلاً می شناختم زمین تا آسمان فرق داره. در نگاه اول قوانین سخت گیرانه و سلسله مراتبی به نظرم سرد و غیرقابل انعطاف می رسید. اما به مرور زمان درک کردم که این ساختار بر اساس قوانین و اخلاقیات دقیق و قدمت دار شکل گرفته.

در ژاپن احترام به سنت و هر آنچه که با "امپراتور" و "خانواده" ارتباط دارد در اولویت قرار داره. همین موضوع در قوانین و رسم و رسوم کاری هم تاثیر زیادی گذاشته. مثلا پوشیدن لباس فرم در مناسبت های خاص محدودیت در صحبت کردن با رییس و ارائه ایده به صورت گروهی و نه فردی فقط چند نمونه از این موارد هستند.

سلسله مراتب و فرهنگ "واکیزاشه"

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در کار در ژاپن باید به آن توجه کنیم سلسله مراتب و فرهنگ "واکیزاشه" است. در فرهنگ ژاپنی به هر کس بر اساس سن سِمَت و مدت زمان حضور در شرکت احترام گذاشته میشه. به عنوان مثال کارمندان جدید ممکن است برای آماده کردن قهوه برای رییس و یا انجام کارهای متفرقه مسئول باشند. این موضوع در ابتدا ممکن است برای کارمندان جدید خسته کننده و غیرمنطقی به نظر بیاد اما در واقع این ساختار به ترتیب و انضباط در محیط کار کمک می کنه.

نکات عملی برای کار در ژاپن

اگر شما هم به کار در ژاپن فکر می کنید چند نکته عملی رو باید در نظر بگیرید:

1. یادگیری زبان ژاپنی: بدون شک تسلط به زبان ژاپنی برای کار در این کشور ضروری است. البته محدوده مهارت زبانی به نوع کار و شرکت بستگی داره. اما حتی اگر در یک شرکت بین المللی کار کنید یادگیری ژاپنی به شما در درک فرهنگ و برقراری ارتباط با همکاران ژاپنی کمک می کنه.

2. انطباق با فرهنگ کار ژاپن: مهم ترین نکته انطباق با فرهنگ کار ژاپن است. آشنایی با رسم و رسوم کار محدودیت ها و سلسله مراتب و احترام به سن و مقام رییس در محیط کار باید در اولویت شما قرار بگیره.

3. انتخاب شرکت: در انتخاب شرکت به فرهنگ و سیاست های آن توجه کنید. برخی شرکت ها انعطاف پذیری بیشتری در قوانین کاری دارند و ممکن است شرایط مناسبی برای افراد خارجی در نظر بگیرند.

4. ارتباط با همکاران: با همکاران ژاپنی خود با احترام و صمیمیت رفتار کنید و سعی کنید با فرهنگ آنها آشنا شوید. از همکاران ژاپنی خود درباره فرهنگ و رسم و رسوم کشور سوال بپرسید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

5. صبر و حوصله: فرهنگ کار در ژاپن نیازمند صبر و حوصله است. ممکن است در ابتدا با برخی قوانین و محدودیت ها مشکل داشته باشید. اما با صبر و حوصله و تلاش برای درک فرهنگ کار ژاپن می توانید به سرعت با محیط کار خو بگیرید.

جاذبه های کار در ژاپن

کار در ژاپن چالش های خاص خودش رو داره اما در کنار آن جاذبه های بسیار زیادی نیز وجود داره. از جمله این جاذبه ها می توان به انضباط و برنامه ریزی در کار نظم و نظافت در محیط کار و سیستم سلامتی و بیمه عالی برای کارمندان اشاره کرد.

تجربه شخصی از کار در ژاپن

من در یک شرکت بین المللی در ژاپن کار می کنم. در ابتدا با برخی قوانین و محدودیت ها مشکل داشتم اما به مرور زمان به این قوانین عادت کردم و درک کردم که این ساختار به ترتیب و انضباط در محیط کار کمک می کنه.

همکاران ژاپنی من افراد مهربان با انضباط و متعهد به کار هستند. با همکاران ژاپنی خود رابطه خوب و صمیمانه ای دارم و از فرهنگ و رسم و رسوم آنها اطلاعات جدیدی کسب کردم.

پاسخ به سوالات شما

1. آیا فرصت های کاری در ژاپن برای افراد خارجی زیاد است؟

فرصت های کاری در ژاپن برای افراد خارجی به طور پیوسته در حال افزایش است. اما رقابت در برخی زمینه ها شدید است. تسلط به زبان ژاپنی و انطباق با فرهنگ کار ژاپن می تواند در به دست آوردن شغل در این کشور موثر باشد.

2. آیا حقوق کارمندان در ژاپن خوب است؟

در مقایسه با کشورهای غربی حقوق کارمندان در ژاپن ممکن است کمتر باشد. اما در کنار آن مزایای دیگری مانند بیمه سلامتی و بیمه بیکاری نیز در نظر گرفته میشه.

3. آیا شرایط زندگی در ژاپن برای افراد خارجی مناسب است؟

ژاپن کشوری امن و با سیستم حمل و نقل عالی است. در شهرهای بزرگ امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود داره. اما هزینه زندگی در ژاپن بالاست.

نتیجه گیری نهایی

زندگی و کار در ژاپن تجربه ای فراموش نشدنی است. انضباط ترتیب و احترام به سنت در فرهنگ کار ژاپن حاکم است. البته انطباق با این فرهنگ نیازمند صبر و حوصله و تلاش برای درک قوانین و رسم و رسوم ژاپنی است. اما در کنار چالش ها جاذبه های بسیاری مانند انضباط و برنامه ریزی در کار نظم و نظافت در محیط کار و سیستم سلامتی و بیمه عالی برای کارمندان وجود داره. اگر به دنبال یک تجربه چالش برانگیز و با ارزش در زندگی و کار خود هستید ژاپن می تواند گزینه ایده آلی برای شما باشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا