دانشگاه جراح پاشا

دانشگاه جراح پاشا: جایی که تاریخ و مدرنیته دست در دست هم می گذارند

دانشگاه

از اون لحظه که پامو روی خاک استانبول گذاشتم انگار یه جادوی عجیب و غریب منو به خودش جذب کرد. هوای شرجی و عطر ادویه های رنگارنگ صدای اذان که از مسجدها بلند می شد و کوچه های باریک و پرپیچ و خم یه حس دیگه ای به من می داد. اما چیزی که بیشتر از همه منو به خودش جذب کرد دانشگاه جراح پاشا بود.

دانشگاه

دانشگاه جراح پاشا یه گنجینه تاریخی و معماریه که مثل یه الماس می درخشه. این دانشگاه که به احترام جراح مشهور عثمانی "محمود پاشا" نامگذاری شده یه یادگار زنده از دوران طلایی عثمانی هاست. اون روز که برای اولین بار وارد دانشگاه شدم انگار به یه دنیای دیگه قدم گذاشته بودم. آجرهای قرمز و قدیمی دیوارها هشتی های بلند و باغچه های سرسبز که با گل های رنگارنگ تزیین شده بودند حس غرور و افتخار رو تو وجودم زنده کرد.

دانشگاه

پیاده روی در تاریخ:

اولین قدمی که تو دانشگاه جراح پاشا برداشتم با یه سکوت عجیب و غریب همراه بود. با سرعت آهسته تو حیاط دانشگاه قدم زدم. هوا به طرز عجیبی آرام بود و انگار زمان هم به خاطر زیبایی این محل نفسش رو در سینه حبس کرده بود. بین درختان قدیمی و عظیم با شاخه های خمیده و پراز برگ که سایه هاشون روی زمین می افتاد یه حس عمیق از آرامش و حکمت رو حس کردم.

درست وسط حیاط یه حوضچه بزرگ با آب آیینه مانند وجود داشت . درختان حاشیه حوضچه با آینه آب مثل یه تابلو نقاشی یه منظره بسیار زیبا رو به نمایش می گذاشتند. حوضچه با صدای آرام و ملایم آب که از فواره بالا می رفت و به پایین سرازیر می شد انگار یه نغمه خواب آور رو برای من می خواند.

اتاق ها و کلاس های کلاسیک:

وارد یکی از ساختمان های دانشگاه جراح پاشا شدم . در ورودی با یه در چوبی زیبا و بزرگ و سنگ فرش های فرو رفته که به داخل حیاط مهر و محبت رو منتقل می کرد به استقبال من آمد. دیوارهای داخل ساختمان با رنگ های ملایم و نقاشی های زیبای سنتی تزیین شده بود . کلاس های دانشگاه با چیدمان ساده و کلاسیک یه حس آرام و مرکزی رو به من منتقل می کردند.

چوب سنگ و آهن یه حضور مستحکم و محکم رو در تمامی فضاهای دانشگاه حفظ کرده بودند . اتاق های دانشگاه با مبلمان قدیمی و میزها و صندلی ها چوبی یه حس نوستالژیک رو به من منتقل می کردند . کتابخانه دانشگاه با قفسه های بلند و پر از کتاب یه جای لذت بخش و خلاق برای من بود. من انگار در یه جهان جدید و پر از دانش و فرهنگ قدم گذاشته بودم.

تجربه دانشگاهی و محدودیت ها:

دانشگاه جراح پاشا با وجود تاریخ غنی و معماری زیبا یه سری چالش هم برای دانشجویان داره . این دانشگاه به دلیل قدیمی بودن از امکانات مدرن و به روز محروم است. کلاس های با وجود زیبایی برای استفاده از تجهیزات جدید طراحی نشده اند.

همچنین دانشجویان با مشکلاتی مانند کمبود فضا دسترسی محدود به اینترنت و همچنین عدم وجود امکانات تفریحی مواجه هستند. دانشگاه با وجود تاریخ غنی برای تبدیل شدن به یه دانشگاه به روز و مدرن نیاز به توجه بیشتر و به روزرسانی داره.

تجربه غذایی و حسی:

بعد از یه روز گشت و گذار در دانشگاه جراح پاشا برای ناهار به یه کافی شاپ محلی رفتیم. اونجا یه غذای سنتی ترکی به نام "کباب دونر" خوردیم . این غذا با گوشت نان سبزیجات و سس یه تجربه مزه ای عالی رو برای من به ارمغان آورد. عطر ادویه های استفاده شده در غذا حواس منو به یه سفر حسی جدید برد.

اما تو یه سفر به استانبول غذا فقط یه نیاز نیست بلکه یه تجربه حسی و فرهنگی هست. از کافه های کوچک و سنتی تا رستوران های مجلل هر گوشه از استانبول یه تجربه غذایی جدید رو برای شما به ارمغان می آورد.

نکات عملی برای سفر به دانشگاه جراح پاشا:

اگر می خواین از دانشگاه جراح پاشا بازدید کنین چند نکته رو باید به ذهن بسپارین :

  • بهترین زمان برای بازدید از دانشگاه فصل بهار و پاییزه به دلیل آب و هوای مناسب و زیبایی طبیعت .
  • اگر می خواین از معماری دانشگاه لذت ببرین بهترین راه پیاده روی تو حیاط و ساختمان های دانشگاه هست.
  • برای بازدید از دانشگاه از راهنما های محلی و یا سایت دانشگاه اطلاعات لازم رو کسب کنید .
  • به خاطر وجود فضای باز و آفتابی به لباس راحت و کلاه نیاز دارید.

پاسخ به سوالات:

  • چه زبان هایی در دانشگاه جراح پاشا تدریس می شه؟
    • در دانشگاه جراح پاشا زبان تدریس ترکی است . با این حال دانشجویان می توانند از برنامه های زبان انگلیسی استفاده کنن.
  • آیا دانشگاه جراح پاشا برای دانشجویان خارجی باز است؟
    • بله دانشگاه جراح پاشا برای دانشجویان خارجی باز است و دانشجویان خارجی می توانند در برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه شرکت کنن.
  • چه برنامه های تحصیلی در دانشگاه جراح پاشا ارائه می شه؟
    • دانشگاه جراح پاشا برنامه های تحصیلی در رشته های متنوع مثل پزشکی مهندسی حقوق اقتصاد و ادبیات را ارائه می دهد.

نتیجه گیری :

دانشگاه جراح پاشا با معماری زیبا و تاریخ غنی یه مکان عالی برای بازدید و تجربه یه سفر حسی به گذشته است. اگر به تاریخ و فرهنگ علاقمند هستین حتما از این دانشگاه زیبا بازدید کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا