مصاحبه دانشجویی سفارت آمریکا

سفری به سرزمین رویاها: ماجرای مصاحبه دانشجویی سفارت آمریکا

آمریکا

همیشه آرزو داشتم که در یکی از دانشگاه های آمریکا تحصیل کنم سرزمین رویاها سرزمین فرصت ها سرزمین نوآوری و پیشرفت. از همان روزهایی که با کنجکاوی به عکس های دانشگاه ها و شهر های آمریکا نگاه می کردم و از شنیدن داستان های دوستانم در مورد زندگی و تحصیل در آمریکا هیجان زده می شدم تصمیم گرفتم که برای رسیدن به این هدف هر کاری که از دستم برمی آید انجام دهم.

آمریکا

اولین قدم آماده شدن برای مصاحبه دانشجویی سفارت آمریکا بود.

آمریکا

تدارک مصاحبه: سفری به دنیای اضطراب و هیجان

مراحل آماده سازی برای مصاحبه از آن لحظات پر استرس زندگی است. حس انتظار ترس از ناکامی و امید به موفقیت به طور همزمان بر من حاکم بود.

انتخاب لباس مناسب مهم ترین موضوعی بود که باید به آن توجه می کردم. می خواستم هم در چشم مصاحبه کننده شخصیت مناسبی از خودم به نمایش بگذارم و هم در حین مصاحبه با لباس خودم احساس راحت و مطمئن داشته باشم. انتخاب من یک لباس رسمی و همزمان شیک و مناسب بود همراه با یک جفت کفش راحتی که تمام روز را با آن راحت باشم.

تمرین برای مصاحبه از مهم ترین مواردی است که هیچ وقت نباید فراموش کنید. من چندین بار به تنهایی و با دوستان مختلف با صدای بلند به سوالات معمولی مصاحبه پاسخ دادم و تمام سوابق و مدارک خودم را به طور کامل مطالعه کردم. تمرین به من کمک کرد تا در حین مصاحبه به راحتی با مصاحبه کننده صحبت کنم و از استرس خودم بکاهیم.

مطالعه درباره فرهنگ آمریکا و دانشگاه مورد نظر نیز از ضروریات مصاحبه است. من از این فرصت برای افزایش دانش خود در مورد فرهنگ تاریخ و سیاست آمریکا استفاده کردم و اطلاعات کافی درباره دانشگاه مورد نظر من از جمله رشته های درسی اساتید و امکانات آن جمع آوری کردم.

آمادگی برای سوالات و پاسخ به آنها نیز از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنیم. من تمام سوالات معمولی مصاحبه را به طور کامل مطالعه کردم و پاسخ های مناسب را برای خودم آماده کردم. همچنین برای پاسخ به سوالات غیر منتظره نیز آماده بودم.

مصاحبه: لحظه حقیقت

روز مصاحبه فرارسیده بود و من با احساس ترکیبی از استرس و هیجان به سمت سفارت آمریکا حرکت کردم. بعد از تکمیل مراحل امنیت و رسیدن به داخل سفارت در اتاق انتظار با دیگر داوطلبان مصاحبه نشستم و لحظات انتظار با حس ترکیبی از امید و ترس گذشت.

بالاخره نوبت من رسید و با احساس عمیقی از استرس وارد اتاق مصاحبه شدم. مصاحبه کننده یک شخص مهربان و خوش برخورد بود که با لبخند و صدای گرم به من خوش آمد گفت.

مصاحبه در فضایی صمیمانه و دوستانه صورت گرفت. مصاحبه کننده با صدای گرم و طبیعی سوالات را مطرح می کرد و من نیز با صدای بلند و با اعتماد به نفس به آنها پاسخ می دادم.

اولین سوال درباره علت انتخاب آمریکا برای تحصیل بود. من با اشتیاق و شوق به تمام دلایلی که مرا به تحصیل در آمریکا علاقمند کرده بود اشاره کردم و بر اهمیت کیفیت تحصیلی فرصت های تحقیقاتی و دانشگاه های پیشرفته در آمریکا تاکید کردم. همچنین از حساسیت و برخورد خوب مردم آمریکا با دانشجویان بین المللی سخن گفتم.

سوال بعدی درباره رشته مورد نظر و برنامه های آینده من بود. من با جزئیات درباره علاقمندی های خود در رشته مورد نظر و اهداف آینده خود سخن گفتم. همچنین به مصاحبه کننده اطمینان دادم که تمام تلاشم را برای موفقیت در تحصیل و رسیدن به اهداف خود انجام خواهم داد.

در قسمت آخر مصاحبه مصاحبه کننده به من فرصت داد تا سوالاتی را که در ذهنم است از او بپرسم. من درباره زندگی دانشجویان بین المللی و برنامه های حمایت از دانشجویان جدید در دانشگاه مورد نظر سوال کردم و از او درباره فرهنگ و زندگی در ایالت مورد نظر اطلاعات کسب کردم.

در پایان مصاحبه مصاحبه کننده از من تشکر کرد و به من گفت که نتایج مصاحبه به زودی به من اعلام خواهد شد.

تجربیات و نکات مهم

تجربه مصاحبه دانشجویی سفارت آمریکا یک تجربه فراموش نشدنی بود که به من کمک کرد تا با فرهنگ آمریکا و دانشگاه مورد نظر خود آشنا شوم و با استرس و اعتماد به نفس خود آشنا تر شوم.

در این جریان چند نکته مهم را نیز فهمیدم:

  • آمادگی کلید موفقیت است. هر چه بهتر و کامل تر برای مصاحبه آماده شوید احتمال موفقیت شما بالاتر خواهد بود.
  • اعتماد به نفس خود را فراموش نکنید. با اعتماد به نفس و با صدای بلند و با احساس به مصاحبه کننده پاسخ دهید.
  • صدق و صداقت مهم ترین عامل است. به سوالات با صداقت و روراستی پاسخ دهید و به یاد داشته باشید که مصاحبه کننده می تواند سادگی و صداقت شما را تشخیص دهد.

پرسش و پاسخ

1. چه مواردی را در حین مصاحبه با مصاحبه کننده در میان گذاشتید؟

در  حین  مصاحبه  با  مصاحبه  کننده  من  در  مورد  علاقمندی های  خود  در  رشته  مورد  نظر  هدف  های  آینده  خود  و  دلایل  انتخاب  آمریکا  برای  تحصیل  با  او  صحبت  کردم.  همچنین  درباره  مهم ترین  ویژگی  های  دانشگاه  مورد  نظر  و  نحوه  برخورد  خوب  مردم  آمریکا  با  دانشجویان  بین  المللی  صحبت  کردم. 

2. از چه منابعی برای آماده شدن برای مصاحبه استفاده کردید؟

من  از  منابع  متعددی  برای  آماده  شدن  برای  مصاحبه  استفاده  کردم.  از  جمله  سایت  سفارت  آمریکا  وب  سایت  دانشگاه  مورد  نظر  کتاب  ها  و  مقالات  درباره  فرهنگ  و  سیاست  آمریکا  و  تجربیات  دوستان  و  آشنایان  که  پیش  از  این  در  آمریکا  تحصیل  کرده  بودند. 

3. چه توصیه هایی به افرادی که به دنبال تحصیل در آمریکا هستند دارید؟

به  دانشجویان  و  افرادی  که  به  دنبال  تحصیل  در  آمریکا  هستند  توصیه  می کنم  که  با  اعتماد  به  نفس  و  با  اشتیاق  به  هدف  خود  بپردازند.  به  طور  کامل  برای  مصاحبه  آماده  شوند  و  از  فرصت  مصاحبه  برای  به  نمایش  گذاشتن  توانایی ها  و  استعداد  های  خود  استفاده  کنند.

نتیجه گیری

مصاحبه دانشجویی سفارت آمریکا یک تجربه فراموش نشدنی بود که به من کمک کرد تا با فرهنگ و سیاست آمریکا آشنا شوم و با استرس و اعتماد به نفس خود آشنا تر شوم. من مطمئن هستم که تجربیات من به دانشجویان و افرادی که به دنبال تحصیل در آمریکا هستند کمک خواهد کرد تا با اطمینان و با اعتماد به نفس برای رسیدن به هدف خود گام بردارند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا