راهنمای سفر و زندگی در ایروان

ایروان شهری که با هر قدم عشقی جدید را کشف می کنی!

سفر

ایران که باشی یه حس نوستالژی عجیب تو وجودت هست که تو رو به سمت سرزمین مادری می کشونه. اما گاهی دل ت می خواد یه سر به یه جای دیگه یه سرزمین غریب و جدید بزنی. اگه دنبال یه سفر جذاب با طعم تاریخ و فرهنگ با یه جوّی پر از شور و نشاط و غذاهای خوشمزه هستی ایروان پایتخت ارمنستان انتخابی فوق العاده ست!

سفر

من که چند باری این سفر رو تجربه کردم هنوزم هر بار که به این شهر دوست داشتنی قدم می ذارم یه هیجان و اشتیاق عجیبی تو وجودم احساس می کنم. می دونی این شهر یه جور خاصیه یه جذبه عجیب و غریبی داره که تو رو تا ابد مفتون خودش می کنه.

سفر

اولین گام ها در ایروان

از فرودگاه که بیرون میای هوای خنک و طراوت صبحگاهی تو رو به خودش می کشونه. می دونی چیه یه حرف همیشه می زنن که هوا تو ایروان خیلی خوبه و من خودم اینو حس کردم درسته که هوا یه کمی خشک و کمی سرد و خنک هست اما نمی دونم چرا خیلی راحت و آروم هستی!

تو ایروان به محض رسیدن با محیط شیک و مدرن شهر مواجه میشی. ساختمون های بلند خیابان های وسیع و با فضای سبز زیبا و آرام تو رو به خودش دعوت می کنه. و از همه جذاب تر میدون جمهوری هست. این میدون خیلی بزرگ و قشنگ هست و در واقع قلب ایروان محسوب میشه. تو هر ساعتی از روز که به این میدون بری مطمئناً یه برنامه جدید و جذاب تو انتظارت هست. چه اجرای گروه موسیقی باشه چه نمایش نور و صدا و یا حتی فقط قدم زدن و تماشای آدما. از میدون جمهوری نیز می تونی به خونه اپرای ایروان بروی که ساختمون بسیار زیبا و زیبایی او با تزیینات منحصر به فرد او خیلی چشم گیر هست.

یه سفر به عمق تاریخ

ایروان اما فقط یه شهر مدرن نیست. تو این شهر میتونی به تاریخ خیلی قدیمی سفر کنی. کافی هست یه سر به " کلیسای گرگوری مشرق " که قدمت او به قرن هفتم میلادی برمی گردد بزنی و از معماری زیبا و سنگ هایی که به این کلیسای باستانی احساس قدمت می دهند لذت ببری.

موزه های ایروان هم حرف خیلی برای گفتن دارن. موزه تاریخ ارمنستان تو رو با تاریخ غنی و پر ماجرا این سرزمین آشنا می کنه. موزه جنس نگاه به هنر و فرهنگ ارمنی داره و خیلی جذاب هست و حتی یه موزه خاطره برای یاد بود از زلزله شدید سال 1988 هم در ایروان وجود داره.

غذا خوردن در ایروان: یه سفر به لذت مزه ها

تو ایروان غذا هم خیلی حرف برای گفتن داره. غذاهای ارمنی خیلی خوشمزه و ساده هستن و بسیاری از اونها با گوشت و سبزیجات تهیه میشن. " خاش " سوپ ارمنی که با پا و سرمه گوسفند پخته میشه " دلمه " که با برگ انگور یا برگ کاهو تهیه میشه " لار " که یه نوع کوفته ارمنی هست و با گوشت و برنج پخته میشه و " ماهی کبابی " که با عطر و طعم ادویه جات ارمنی خیلی خوشمزه هست از جمله غذاهای محبوب ارمنی هستن.

یه نکات برای غذا خوردن تو ایروان :

  • تو ایروان رستوران های بسیار زیادی با قیمت های مختلف وجود داره.
  • در بسیاری از رستوران های ارمنی غذا در فضای باز و با چشم انداز زیبا ارائه میشه.
  • اگه دوست دارین تجربه غذا خوردن تو محیط سنتی ارمنی رو داشته باشین می تونین به کافه های سنتی " کافه " و یا " خانات " در خیابان " نبوغ " بروید.
  • فراموش نکنین که آب معدنی خیلی مهم هست و تو تمام رستوران ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار داره.

    خرید تو ایروان : یه تجربه فراموش نشدنی

    ایروان هم یه شهر برای خرید هست. تو خیابان های ایروان میتونی هر چیزی که می خوای رو پیدا کنی. از لباس و کفش تا سوغاتی و هدایا. برای خرید سوغاتی " بازار ورنی " بهترین انتخاب هست. تو این بازار می تونی از فرش های زیبا و رنگارنگ ارمنی تا مغازه های هنری و گردنبند و دستبند های خاص و زیبا رو پیدا کنی.

    جاذبه های توریستی ایروان

    ایروان پر از جاذبه های توریستی هست و به نظرم یه هفته هم کافی نیست که بتونی تمامی اونها رو ببینی. برای آشنایی با برخی از این جاذبه ها و روایت تجربیات من با اونها بهم بپیوند:

قلعه ایروان : این قلعه قدیمی و بزرگ در حاشیه شهر واقع شده و میشه یه سر به این قلعه بزنی و از تاریخ و معماری آن لذت ببری و با تماشای شهر ایروان از بالای قلعه یه چشم انداز زیبا و فراموش نشدنی رو تجربه کنی.

میدان کاسکاد : این میدان زیبا و مدرن با پله هایی که به بالای تپه منتهی میشن یه مکان مناسب برای قدم زدن و تفریح هست. تو بالای این تپه میتونی از منظره شهر ایروان لذت ببری. در شب هم این میدان با نمایش نور و صدا خیلی زیبا و جذاب میشه.

کلیسای سانت هریپسیمه : این کلیسای قدیمی و زیبا که در حدود هشت کیلومتری ایروان واقع شده از زیباترین و بزرگترین کلیسای ارمنستان به حساب می آید.

موزه پارلامان ارمنستان : این موزه در ساختمان پارلمان ارمنستان واقع شده و تو رو با سیاست و فرهنگ ارمنی آشنا می کنه.

موزه آرتز : این موزه به هنر و فرهنگ ارمنی اختصاص داره و دارای مجموعه ای از آثار هنری ارمنی است.

باغ زیبا : تو این باغ میتونی از فضای آرام و سبز و گل های رنگارنگ و زیبا لذت ببری. در این باغ هم میتونی از منظره شهر ایروان لذت ببری.

میدان آزادی : این میدان در مرکز شهر واقع شده و یکی از میدان های پر جنب و جوش شهر هست.

توصیه : من به شما پیشنهاد می کنم که برای بازدید از جاذبه های توریستی ایروان از اتوبوس های توریستی استفاده کنید. این اتوبوس ها با قیمت مناسب شما رو به تمامی مکان های مهم شهر می برن و میشه از توضیح راهنما در مورد هر مکان لذت برد.

زندگی تو ایروان : یه تجربه ممتاز

من یه تجربه خیلی خوب از زندگی تو ایروان دارم. مردم خیلی مهربون و صمیمی هستن. هوا در ایروان در فصل بهار و پاییز مناسب هست. ایروان یه شهر خیلی امن و آرام هست. تو ایروان میتونی از کافه های زیبا و رستوران های خوب لذت ببری و حتی در فصل تابستان در کنار دریاچه سوان در شمال ایروان حمام آفتاب بگیری و از طبیعت زیبا لذت ببری.

نکاتی برای زندگی تو ایروان :

  • زبان ارمنی خیلی سخت نیست و میتونی با چند کلمه ساده با مردم ارتباط برقرار کنی.
  • ارمنی ها به توریست ها خیلی محبت دارن و با خوشی به شما کمک می کنن.
  • توریست ها میتونن در ایروان با کارت های اعتباری خرید کنند اما همیشه پول نقد هم به همراه داشته باشن زیرا ممکن هست در بعضی مکان ها کارت های اعتباری پذیرفته نشوند.
  • واحد پول ارمنستان درام هست و میتونی در فرودگاه یا در صرافی های شهر پول خودت رو به درام تبدیل کنی.
  • تو ایروان میتونی از تاکسی و مترو و اتوبوس و حتی تراموا استفاده کنی.
  • اتوبوس و مترو ارزان هستن و تاکسی ها هم در ایروان قیمت منصفانه دارن.

    سوالات و پاسخ ها

    1. بهترین زمان برای سفر به ایروان چه زمانی هست؟

    بهترین زمان برای سفر به ایروان فصل بهار و پاییز هست. در این فصل هوا مناسب برای گردش و تفریح هست و هوا نیز نه خیلی سرد و نه خیلی گرم هست.

    2. چه سوغاتی هایی از ایروان باید خرید کنید؟

    از ایروان می تونید سوغاتی هایی مانند فرش های ارمنی مغازه های هنری گردنبند و دستبند های خاص و زیبا عسل ارمنی و نوشیدنی های سنتی ارمنی را به عنوان سوغاتی برای دوستان و خانواده خود خریداری کنید.

    3. چه نوع لباس هایی برای سفر به ایروان باید با خود ببرید؟

    به طور کلی برای سفر به ایروان به لباس های راحت و چند لایه نیاز دارید زیرا هوا در ایروان در طول روز ممکن است متغیر باشد. در فصل بهار و پاییز لباس گرم و در فصل تابستان لباس نسبتاً خنک نیاز دارید.

    نتیجه گیری

    ایروان یه شهر زیبا و قشنگ با تاریخ غنی و فرهنگ ممتاز هست که میتونه یه انتخاب فوق العاده برای یه سفر جذاب و ممتاز باشه.

    من امیدوارم این مقاله بتونه راهنمای شما برای سفر به ایروان باشه و بتونین از این سفر لذت ببرید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا