انتروپریس (enterprise) خانه افسانه کرم غوزه

خانه افسانه کرم غوزه: سفری به اعماق تاریخ

همیشه از سفر به مکان های تاریخی لذت بردم. حس قدم گذاشتن در گذر زمان لمس دیوارهای پر از خاطره و تصور زندگی گذشتگان همیشه مرا مسحور خود کرده است. اما سفر به خانه افسانه کرم غوزه تجربه ای متفاوت بود. شاید به خاطر داستان های مرموز و افسانه ای بود که به این مکان باستانی گره خورده بود شاید هم به خاطر حس آرامش و سکوت حاکم بر آن. هر چه بود سفر به خانه کرم غوزه سفری بود که تا ابد در خاطر من ماندگار شد.

به دنبال کرم غوزه در دل تاریخ

خانه کرم غوزه در استان یزد در دل کویر در روستایی به نام "ده بالا" قرار دارد. ده بالا یک روستای خاکی و کوچک است با خانه هایی از خشت و گل که در میان باغ های پسته و انار پنهان شده اند. به محض ورود به روستا بوی عرق نبات و گل نارنج هوای صبح را پر می کند. در این هوای مطبوع به سراغ خانه کرم غوزه می رویم. خانه یک ساختمان قدیمی و بزرگ است با دیوارهای ضخیم و طاق های بلند. ورودی خانه به قدری تنگ است که برای ورود باید کمی خم شد.

داستان کرم غوزه

داستان کرم غوزه یک افسانه است که از نسل به نسل در روستا منتقل شده است. می گویند در قدیم مردی ثروتمند به نام "غوزه" در این خانه زندگی می کرد. غوزه مردی حریص و بی رحم بود و همه چیز را برای خودش می خواست. او حتی از کرم های ابریشمی که در باغش زندگی می کردند سود می برد. اما کرم های ابریشمی از ستم غوزه خسته شده بودند و به خداوند نیایش کردند تا او را تنبیه کند. خداوند نیز کرم های ابریشمی را به یک نفرین مخصوص نواخت و به آن ها توانایی خلق افسون و جادو بخشید. کرم های ابریشمی با هم توافق کردند که غوزه را به صورت کرم در آورند و او را در خانه اش حبس کنند.

رازهای خانه

خانه کرم غوزه پر از راز و رمز است. هر گوشه از این خانه داستانی از گذشته را روایت می کند. در اتاق های خالی خانه ظروف قدیمی و اشیاء متنوعی را می توان دید که از زندگی گذشتگان حکایت می کنند. از جمله این اشیاء می توان به آسیاب سنگی کوزه های آب منقل سماور و … اشاره کرد. در حیاط خانه نیز حوض سنگی چاه آب و باغچه ای کوچک وجود دارد که از سادگی و زیبایی روستا حکایت می کند.

تجربه ای فراموش نشدنی

با پیاده روی در حیاط خانه می توانید به بوی گل نارنج و خاک کویر و صدا ی پرندگان گوش فرا دهید. در حیاط خانه می توانید با ساکنین روستا معمولا پیرمردها و پیرزن هایی که با این خانه خاطرات زیادی دارند گفتگو کنید. آن ها از گذشته از زندگ ی در این خانه و داستان کرم غوزه برایتان حکایت می کنند.

نکات کاربردی

  • بهترین زمان سفر: بهتر است در فصل بهار و پاییز به خانه کرم غوزه سفر کنید. هوای روستا در این فصل ها مطبوع و خنک است. در تابستان هوای کویر بسیار گرم است و ممکن است سفر برای شما آزار دهنده باشد.
  • نکات حفاظتی: به یاد داشته باشید که خانه کرم غوزه یک محل تاریخی و فرهنگی است . به همین دلیل باید در حفظ آن کوشا باشیم. از خط خطی کردن روی دیوارها ریختن زباله و آتش افروختن در حیاط خانه خودداری کنید.
  • توصیه های غذایی: در ده بالا می توانید از غذا های سنتی یزد مانند قیمه نثار کوفته برنجی و آش جو لذت ببرید. همچنین می توانید از شیرینی های سنتی یزد مانند باقلوای یزد قطاب و نان برنجی خریداری کنید.

پرسش و پاسخ

1. خانه کرم غوزه آیا واقعا به کرم غوزه تعلق داشته است؟

متاسفانه هیچ مدارک و شواهد مستند و قطعی در مورد وجود چنین شخصی به نام "غوزه" و تعلق خانه به او وجود ندارد. این داستان یک افسانه است که از نسل به نسل در روستا منتقل شده است.

2. آیا این خانه بافت قدیمی خود را حفظ کرده است؟

بله خانه کرم غوزه بافت قدیمی خود را تا حدودی حفظ کرده است. ساختمان خانه در گذشته بازسازی شده است اما سعی شده است که در بازسازی از معماری سنتی و مصالح قدیمی استفاده شود.

3. آیا در این خانه امکان اقامت وجود دارد؟

خیر این خانه در حال حاضر به عنوان یک محل تاریخی و فرهنگی حفظ می شود و امکان اقامت در آن وجود ندارد.

نتیجه گیری

سفر به خانه کرم غوزه سفری بود که من را به گذشته برد و مرا با حکایت های تاریخ افسانه ها و سادگی زندگی در کویر آشنا کرد. با این سفر متوجه شدم که هر مکان داستان خود را دارد و ما با سفر به این مکان ها می توانیم به داستان آن ها گوش فرا دهیم و از آن درس بگیریم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا