دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: گامی رو به جلو در عرصه سلامت

پزشک | پزشکی

پزشک | پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از مراکز علمی و پژوهشی مهم در زمینه سلامت در شرق کشور است. این دانشگاه که در سال 1369 تاسیس شده است با ارائه آموزش های نوین پزشکی پرستاری داروسازی و دیگر رشته های مرتبط نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا می کند. در این مقاله شما را به سفری جذاب به دنیای این دانشگاه می بریم و با جزئیات فنی و مراحل مختلف آن آشنا می شویم.

پزشک | پزشکی

تاریخچه ای کوتاه:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ابتدا به عنوان دانشکده پزشکی بیرجند آغاز به کار کرد. این دانشکده با هدف آموزش نیروی انسانی مورد نیاز در بخش سلامت منطقه فعالیت خود را آغاز نمود. در سال 1372 دانشکده پرستاری و مامایی به این مجموعه اضافه شد و در نهایت در سال 1377 با ارتقای سطح علمی و گسترش رشته های آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تغییر نام یافت.

رشته های آموزشی:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ارائه طیف گسترده ای از رشته ها در مقاطع مختلف به آموزش و تربیت متخصصان حوزه سلامت در سطح منطقه و کشور می پردازد. برخی از رشته های اصلی این دانشگاه عبارتند از:

  • پزشکی عمومی: این رشته در مقطع دکترای عمومی ارائه می شود و دانشجویان در طول تحصیل به طور جامع با دانش و مهارت های پزشکی آشنا می شوند.
  • پرستاری: در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ارائه می شود و دانشجویان با مراقبت از بیماران و ارتقای سطح سلامت جامعه آشنا می شوند.
  • داروسازی: این رشته در مقطع دکترای عمومی ارائه می شود و دانشجویان در زمینه های مختلف دارویی از جمله فرمولاسیون فارماکوکینتیک و فارماکولوژی آموزش می بینند.
  • مامایی: در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود و دانشجویان در زمینه های مراقبت از مادر و نوزاد آموزش می بینند.
  • علوم آزمایشگاهی: در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود و دانشجویان با روش های مختلف آزمایشگاهی در زمینه های مختلف مانند بیوشیمی هماتولوژی و میکروبیولوژی آشنا می شوند.
  • بهداشت: در مقطع کارشناسی ارائه می شود و دانشجویان در زمینه های ارتقای سلامت جامعه بهداشت محیط بهداشت تغذیه و بهداشت باروری آموزش می بینند.

امکانات دانشگاه:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به امکانات و تجهیزات پیشرفته ای مجهز شده است که در کیفیت آموزش و پژوهش در این دانشگاه نقش بسزایی دارد. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • بیمارستان های آموزشی: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دارای چندین بیمارستان آموزشی مجهز است که به عنوان مراکز درمانی و آموزشی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرند. این بیمارستان ها شامل بیمارستان قائم بیمارستان ولیعصر و بیمارستان امام رضا می شود.
  • آزمایشگاه های تخصصی: دانشگاه دارای آزمایشگاه های مجهز در زمینه های مختلف از جمله شیمی بیوشیمی فیزیولوژی میکروبیولوژی هماتولوژی ژنتیک داروشناسی و… است.
  • کتابخانه مرکزی: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دارای مجموعه غنی از کتاب های مرجع و مجلات علمی در زمینه های مختلف پزشکی و سلامت است.
  • مرکز تحقیقات: این دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی در زمینه های مختلف از جمله علوم پزشکی بهداشت و دارو است که در آنها پژوهش های علمی و مطالعاتی انجام می شود.
  • مرکز تحقیقات علوم پزشکی بیرجند: این مرکز تحقیقاتی با هدف انجام پژوهش های علمی در زمینه های مختلف پزشکی و سلامت تاسیس شده است.
  • مرکز تحقیقات علوم پرستاری: این مرکز به پژوهش های علمی در زمینه پرستاری و مراقبت های بهداشتی اختصاص دارد.

فرصت های شغلی:

دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می توانند پس از فارغ التحصیلی در زمینه های مختلف از جمله در بیمارستان ها مراکز بهداشتی درمانی داروخانه ها آزمایشگاه ها دانشگاه ها و… مشغول به کار شوند.

بخش پژوهش:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه پژوهش نیز فعالیت چشمگیری دارد. این دانشگاه دارای چندین مرکز تحقیقاتی است که در زمینه های مختلف از جمله علوم پزشکی بهداشت و دارو فعالیت می کنند. همچنین این دانشگاه از محققان و دانشجویان در انجام پروژه های پژوهشی حمایت می کند.

جدول رشته ها و مقاطع تحصیلی:

رشته مقطع تحصیلی
پزشکی دکترای عمومی
پرستاری کارشناسی کارشناسی ارشد دکترای تخصصی
داروسازی دکترای عمومی
مامایی کارشناسی کارشناسی ارشد
علوم آزمایشگاهی کارشناسی کارشناسی ارشد
بهداشت کارشناسی
دندانپزشکی دکترای عمومی

برنامه های بین المللی:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در راستای ارتقای سطح علمی و بین المللی کردن فعالیت های خود با دانشگاه های بین المللی مختلف همکاری دارد. این همکاری ها شامل برنامه های مختلف از جمله مبادله دانشجو تبادل استاد برگزاری کنفرانس ها و همکاری های پژوهشی است.

ارتباط با دانشگاه:

  • وب سایت دانشگاه: برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می توانید به وب سایت رسمی دانشگاه https://www.bums.ac.ir مراجعه کنید.
  • ایمیل: برای تماس با دانشگاه می توانید به ایمیل info@bums.ac.ir پیام ارسال کنید.
  • شماره تلفن: برای تماس تلفنی با دانشگاه می توانید از شماره 05632222000 استفاده کنید.

نتیجه گیری:

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ارائه آموزش های نوین امکانات پیشرفته و فعالیت های پژوهشی چشمگیر نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا می کند. این دانشگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در شرق کشور به عنوان مرکز علمی و پژوهشی در زمینه سلامت در منطقه قابل توجه است.

پرسش و پاسخ:

1. چگونه می توان به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراجعه کرد؟

  • برای مراجعه به دانشگاه می توانید به آدرس خیابان دانشگاه بیرجند ایران مراجعه کنید.

2. چگونه می توان برای تحصیل در این دانشگاه ثبت نام کرد؟

  • برای ثبت نام در این دانشگاه باید در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (sanjesh.org) ثبت نام کنید. جزئیات ثبت نام و شرایط ثبت نام در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترسی است.

3. چگونه می توان با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ارتباط برقرار کرد؟

  • برای ارتباط با دانشگاه می توانید به وب سایت دانشگاه https://www.bums.ac.ir مراجعه کنید و از طریق ایمیل info@bums.ac.ir با دانشگاه ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید با شماره تلفن 05632222000 با دانشگاه تماس بگیرید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا