آیا گردنبند طبی برای دیسک گردن خوب است

آسیب‌های گردن از نظر نوع و شدت متفاوت هستند. درد در ناحیه گردن ممکن است در اثر خوابیدن با زاویه نامناسب، لغزش و افتادن یا حوادث اتومبیل و ورزشی رخ دهد. تغییرات دژنراتیو در گردن یا ستون فقرات نیز می‌توانند موجب بروز درد شوند.

اگر در ناحیه گردن خود احساس درد می‌کنید، حتماً قبل از خرید گردنبند طبی با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است استفاده از گردنبند طبی را پس از وارد شدنِ ضربه به گردن یا عمل جراحی برای کنترل درد توصیه کند. همچنین پزشک وضعیت شما را ارزیابی می‌کند و پس از تشخیص بهترین نوع گردنبند طبی را برای شما توصیه خواهد کرد. پزشک در خصوص زمان مناسب استفاده از گردنبند طبی و مدت زمانی که نیاز به پوشیدن آن جهت حمایت از گردن دارید با شما صحبت خواهد کرد.

در ادامه نکاتی جهت آشنایی بیشتر با انواع گردنبند طبی و بیماری‌هایی که طی آن نیاز به استفاده از این وسیله دارید، ذکر شده‌اند.

به یاد داشته باشید، گردنبند وسیله‌ای موقتی است که به بهبود وضعیت گردن و تسکین درد کمک می‌کند. جهت اخذ بهترین نتیجه و تسریع در مرحله بهبودی پوشیدن صحیح گردنبند طبی اهمیت خاصی دارد. یک گردنبند طبی خوب باید بتواند حرکت را کاهش دهد اما نباید باعث ایجاد ناراحتی بیمار شود. در صورت احساس ناراحتی حین استفاده از این وسیله موضوع را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

به طور کلی گردنبند طبی زمانی بیشترین تأثیر را دارد که از آن مطابق توصیه پزشک معالج خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با متخصص ارتوپدی که در زمینه طراحی گردنبندهای طبی‌ ستون فقرات و گردن تخصص دارد مشورت نمایید.

چنانچه سؤالات بیشتری در مورد نحوه پوشیدن و مراقبت از گردنبند طبی خود دارید با پزشکان یا متخصصان ارتوپدی در کلینیک امید تماس بگیرید. با پیروی از توصیه‌های آن‌ها بهترین استفاده را از گردنبند طبی خود خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۶۰۱۴۱۵۸ تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

کاربرد گردنبند طبی


شرایط متداولی که در صورت بروز آن‌ها نیاز به استفاده از گردنبند طبی دارید عبارتند از:

فعالیت‌های ورزشی شدید

استفاده از گردنبند طبی تنها در مواقع اورژانس پزشکی محدود نمی‌شود. این نوع گردنبندها توسط ورزشکاران برای کمک به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از ورزش‌های موتوری شدید مانند مسابقات کارتینگ، مسابقات قایق‌های تندرو و موتور کراس استفاده می‌شود. مسابقه‌دهندگان از گردنبندهای طبی به عنوان بخشی از وسایل حفاظتی خود در برابر حوادث مانند ویپلش گردن که ممکن است در طول مسابقه رخ دهند، استفاده می‌کنند.

آسیب‌های ضربه‌ای گردن یا سر

گردنبند به منظور اهداف بالینی و پس از وارد شدنِ آسیب جدی به سر یا گردن اغلب به عنوان وسیله پیشگیری‌کننده استفاده می‌شود. این فرآیند به تثبیت ناحیه گردنی بیمار مانند نخاع و جمجمه کمک می‌کند تا از وارد شدن آسیب بیشتر جلوگیری شود. همچنین گردنبند طبی در کاهش احتمال بروز آسیب نخاعی، فلج یا مرگ مفید است.

مرحله بهبودی بعد از عمل جراحی

برای بیمارانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته‌اند، پوشیدن گردنبند طبی یکی از اقدامات فوری است که باید بعد از انجام عمل انجام شود. گردنبند طبی به ثبات مناطق آسیب‌دیده کمک کرده و از وارد شدن فشار به اطراف گردن پیشگیری می‌کند. گردنبندهای طبی تا پایان زمان بهبودی یا مرحله بهبودی بعد از عمل جراحی باید طبق توصیه پزشک استفاده شوند.

ویپلش گردن و مرحله درمانی

استفاده از گردنبند طبی به ویژه در بیمارانی که در اثر تصادفات دچار آسیب سر، گردن و ستون فقرات شده‌اند، بسیار مفید است. گردنبند طبی باید همیشه در دسترس پزشکان کشیک اورژانس باشد تا بلافاصله در بیماران در وضعیت‌های اضطراری جهت پیشگیری از ناهنجاری‌های بیشتر مانند آسیب ستون فقرات، ویپلش و رگ به رگ شدن گردن استفاده شوند.

کشیدگی گردن یا ویپلش هنگام آسیب دیدن بافت‌های ستون فقرات رخ می‌دهد و معمولاً با استفاده از گردنبند طبی نرم قابل درمان است. جدا از گردنبند طبی، پزشکان به طور معمول فیزیوتراپی و ورزش را برای بیماران خود توصیه و برنامه‌ریزی می‌کنند.

رادیکولوپاتی گردن

تومورها، فتق دیسک و سایر صدمات می‌توانند منجر به بروز آسیب عصبی و در نتیجه رادیکولوپاتی گردن شوند. طی سال‌های گذشته پزشکان اغلب این بیماری را با انجام عمل جراحی درمان کردند. در حال حاضر متخصصین فیزیوتراپی بیشتری از گردنبند طبی و بریس برای درمان موفقیت‌آمیز رادیکولوپاتی گردن همراه با استراحت و ورزش استفاده می‌کنند.

گردن درد

به طور معمول گردنبندهای طبی برای کنترل گردن درد و تحت نظارت یک پزشک آموزش‌دیده استفاده می‌شوند. با این حال، نمی‌توان به سادگی و با پوشیدن گردنبند طبی برای تسکین گردن درد، ارزیابی دقیقی انجام داد. بهتر است برای اخذ برنامه درمانی شخصی به خصوص استفاده از گردنبند طبی با پزشک مشورت کنید.

انواع مختلف گردنبند طبی جهت گردن درد


پیش از استفاده از گردنبند بهتر است گزینه‌های مناسب خود را ارزیابی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از گردنبندها در بازار موجود هستند. اگر از گردن درد شدید رنج می‌برید، به گردنبندی نیاز دارید که به نحوی مناسب از گردن شما حمایت کند.

در ادامه انواع مختلف گردنبندهای طبی مختص گردن درد جهت انتخاب معرفی شده‌اند. اگرچه به شما توصیه می‌کنیم پیش از خرید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گردنبندهای طبی سخت

گردنبندهای طبی سخت در قسمت بیرونی دارای ترموپلاستیک سخت هستند اما داخل آن‌ها نرم می‌باشد. گردنبندهای طبی سخت نسبت به انواع نرم سطح بالاتری دارند و برای بیمارانی تجویز می‌شوند که یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و یا دچار آسیب ناشی از ضربه شده‌اند. ضخامت قاب پلاستیکی این گردنبندها ۸/۱ اینچ است.

گردنبندهای طبی نیمه سخت

گردنبندهای طبی نیمه سخت دقیقاً مانند انواع سخت دارای قسمت داخلی نرمی هستند و پوشیدن آن‌ها راحت است. گردنبندهای طبی نیمه سخت دارای ترموپلاستیک نیمه سخت در بخش بیرونی هستند. این نوع گردنبندها تحرک ناحیه گردن را محدود اما از چانه و همچنین سر پشتیبانی می‌کنند. نحوه‌ی استفاده از گردنبندهای طبی نیمه سخت بسیار آسان است و می‌توان در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست یا نباید استفاده شوند آن‌ها را برداشت.

گردنبندهای طبی نرم

از گردنبندهای طبی نرم برای بیمارانی استفاده می‌شود که به حداقل میزان حمایت نیاز دارند. این نوع از گردنبندها گردن و سر را ثابت نگه می‌دارند تا از وارد شدنِ آسیب بیشتر جلوگیری شود. گردنبندهای طبی نرم برای افرادی که تحت عمل جراحی جزئی جهت رفع مشکلات گردن قرار گرفته‌اند، توصیه می‌شود. گردنبندهای طبی نرم از فوم ساخته شده‌اند. این فوم بافت نرمی به این نوع از گردنبندها می‌بخشد. در هنگام استفاده از گردنبندهای طبی نرم مطمئن شوید که تا جایی که مناسب است و تنفس را برای شما سخت نمی‌کند کاملاً اطراف گردن را بگیرند.

ارتز حمایت‌کننده از گردن و قفسه سینه (CTO)

ارتز حمایت‌کننده از گردن و قفسه سینه برای جلوگیری از حرکت قسمت فوقانی کمر و ستون فقرات و همچنین ناحیه گردن استفاده می‌شود. این ارتزها پشتیبانی بیشتری نسبت به گردنبندهای طبی سخت دارند. قبل از خرید این نوع وسیله باید ابتدا با پزشک مشورت کنید زیرا انواع مختلفی از این ارتزها برای اهداف مختلف وجود دارند.

بریس گردن هالو

بریس گردن هالو سخت‌ترین نوع گردنبند طبی است. این نوع گردنبندهای طبی برای افرادی که دچار آسیب جدی به گردن مانند شکستگی گردن شده‌اند، استفاده می‌شود. متخصصین ارتوپدی بریس گردن هالو را به کسانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته‌اند، توصیه می‌کنند. همچنین تنها پزشک می‌تواند این بریس را بر روی بیمار گذاشته و آن را خارج کند. بیمار هرگز نباید سعی کند این گردنبند طبی را به تنهایی بردارد. تا زمانی که ستون فقرات به طور کامل بهبود نیافته باشد، گردنبند طبی هالو برداشته نمی‌شود.

گردنبندهای طبی فیلادفیا

اگرچه گردنبندهای طبی فیلادلفیا از فوم ساخته شده‌اند اما بسیار سخت هستند و با استفاده از نوارهای ولکرو در هر طرف متصل می‌شوند. این نوع گردنبند طبی به صورت شبانه‌روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید تا زمانی که پزشک تعیین کرده است روی گردن باقی بماند. پزشکان گردنبند طبی فیلادلفیا را به کسانی توصیه می‌کنند که دچار شکستگی ستون فقرات در قسمت فوقانی شده‌اند یا تحت عمل جراحی گردن قرار گرفته‌اند.

ارتز ثابت‌کننده‌ی استرنو اسیپیتال-مندیبولار یا گردنبند طبی سومی (SOMI)

گردنبند طبی سومی برای تراز کردن ستون فقرات و گردن به منظور رفع هر گونه آسیب وارد شده به گردن استفاده می‌شود. این گردنبند طبی بسیار سخت است و از حرکت سر فرد جلوگیری می‌کند. هنگام بستن گردنبند طبی سومی انجام حرکت‌هایی مانند پیچاندن یا خم کردن گردن کاملاً ممنوع است. این نوع گردنبند به بهبود قسمت فوقانی قفسه سینه کمک می‌کند. همچنین ارتز ثابت‌کننده‌ی استرنو اسیپیتال-مندیبولار از هرگونه حرکتی که باعث بروز صدمات بیشتر به گردن شود جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی استفاده از گردنبند طبی


گردنبندهای طبی از انواع ساده‌ی تک قطعه‌ای نرم تا انواع سخت با پد و پلاستیک سخت در بازار وجود دارند. انتخاب نوع نرم یا سخت گردنبند طبی تنها به توصیه پزشک بستگی دارد. پزشک با توجه به شدت مشکل گردن و مدت زمان نیاز به استفاده از گردنبند طبی نوع مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد.

هنگامی که پزشک به شما استفاده از نوع خاصی از گردنبند طبی را توصیه می‌کند، در خصوص نحوه‌ی استفاده و مراقبت‌های بعدی نیز دستورالعمل‌های خاصی به شما داده می‌شود. با این حال، در ادامه چند دستورالعمل کلی ارائه شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید:

  • همیشه مستقیم به جلو نگاه کنید و چانه خود را بالا و موازی با سطح زمین نگه دارید.
  • گردنبند طبی مخصوص گردن درد باید آنقدر محکم باشد که نتوانید سر خود را آزادانه حرکت دهید. همچنین، چانه شما نباید به داخل بلغزد یا از گردنبند بیرون بزند.
  • مطمئن شوید که لبه پایینی گردنبند باید به صورت مناسبی روی بدن شما قرار بگیرد و فقط ناحیه دارای پد با پوست تماس داشته باشد.
  • اگر موهای بلند یا ریش دارید، باید موها را خارج از گردنبند طبی قرار دهید.
  • مطمئن شوید که می‌توانید به راحتی نفس بکشید. اگر گردنبند طبی در حال فشار آوردن به گردن است، آن را بردارید و دوباره بپوشید.
  • اگر گردنبند طبی پوست شما را تحریک می‌کند، یک پد پنبه‌ای را بین گردنبند و پوست خود قرار دهید.
  • ناحیه زیر گردنبند را تمیز و خشک نگه دارید. از مصرف پودرها یا لوسیون ها خودداری کنید زیرا ممکن است به پدهای داخل گردنبند طبی آسیب برسانند.
  • در هنگام تمیز کردن گردنبند طبی از نبودن تحریکات پوستی اطمینان حاصل نمایید.
  • پدهایی که با پوست شما در تماس هستند باید روزانه با آب و صابون ملایم تمیز شوند. اگر گردنبند طبی شما دارای پایه‌های پلاستیکی است، حداقل هفته‌ای یکبار آن‌ها را با حوله مرطوب و صابون ملایم تمیز کنید. برای تمیز کردن مواد پلاستیکی از شوینده‌های قوی استفاده نکنید.

چه مدت باید از گردنبند طبی استفاده کنید؟


در صورت داشتن گردن درد خفیف شما باید در طول روز، هر روز به مدت حداقل یک هفته از گردنبند طبی استفاده کنید. سپس می‌توانید به تدریج مدت زمان استفاده از گردنبند طبی را کاهش دهید.

در صورت ابتلا به بیماری دیگری (مانند عمل جراحی) که نیاز به استفاده از گردنبند طبی دارد باید آن را همیشه بپوشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد. تا زمانی که ستون فقرات شما بهبود یابد از گردنبند طبی استفاده کنید. این دوره ممکن است از ۶ هفته تا ۶ ماه به طول انجامد. هنگام خواب باید گردنبند طبی را بردارید.

استفاده‌ی طولانی مدت از گردنبند طبی ممکن است عوارض جانبی متعددی مانند انقباض بافت نرم، از دست دادن حس عمقی، آتروفی عضلانی، ضخیم شدن بافت‌های زیر کتفی و از دست دادن هماهنگی داشته باشد. علاوه بر این استفاده از گردنبند طبی به مدت طولانی می‌تواند منجر به وابستگی روانی در بیمار شود.


فهرست مطالب

گردنبند طبی، که به عنوان ارتز یا بریس گردن نیز شناخته می‌شود، یک وسیله پزشکی است که به منظور حفاظت از مهره‌های گردن و حفظ حالت صحیح گردن استفاده می‌شود. این محصول می‌تواند از جنس‌های مختلفی تهیه شود، از جمله جنس نرم، سخت و یا نیمه سخت، و هرکدام کاربردهای خاصی دارند. استفاده از گردنبند طبی بسیار مفید است، زیرا روش غیرتهاجمی است که به مدیریت و پیشگیری از درد گردن، اصلاح ناهنجاری‌های ستون فقرات گردنی، مقابله با ضعف عضلات و حمایت از گردن در فرآیند بهبودی کمک می‌کند. برخی از مشکلات شائع که ممکن است نیاز به استفاده از یک گردنبند طبی داشته باشند، شامل آسیب دیدن در هنگام ورزش، کار مداوم با کامپیوتر، تصادفات خودرو و بروز مشکلات در دیسک گردن است که بر روی مهره‌های گردن تأثیر می‌گذارند. همچنین، بریس گردنی می‌تواند در کنترل درد مزمن گردن، آسیب رگ به رگ و رادیکولوپاتی گردن مفید باشد و در فرآیند بهبودی پس از عمل جراحی گردن نیز استفاده می‌شود.گردنبند طبی، که به عنوان ارتز یا بریس گردن نیز شناخته می‌شود، یک وسیله پزشکی است که به منظور حفاظت از مهره‌های گردن و حفظ حالت صحیح گردن استفاده می‌شود. این محصول می‌تواند از جنس‌های مختلفی تهیه شود، از جمله جنس نرم، سخت و یا نیمه سخت، و هرکدام کاربردهای خاصی دارند. استفاده از گردنبند طبی بسیار مفید است، زیرا روش غیرتهاجمی است که به مدیریت و پیشگیری از درد گردن، اصلاح ناهنجاری‌های ستون فقرات گردنی، مقابله با ضعف عضلات و حمایت از گردن در فرآیند بهبودی کمک می‌کند. برخی از مشکلات شائع که ممکن است نیاز به استفاده از یک گردنبند طبی داشته باشند، شامل آسیب دیدن در هنگام ورزش، کار مداوم با کامپیوتر، تصادفات خودرو و بروز مشکلات در دیسک گردن است که بر روی مهره‌های گردن تأثیر می‌گذارند. همچنین، بریس گردنی می‌تواند در کنترل درد مزمن گردن، آسیب رگ به رگ و رادیکولوپاتی گردن مفید باشد و در فرآیند بهبودی پس از عمل جراحی گردن نیز استفاده می‌شود.

گردنبند طبی چیست؟

گردنبندهای طبی یا بریس‌های طبی گردن، دسته‌ای از تجهیزات پزشکی هستند که به منظور بی‌حرکت نگه داشتن و حفظ حالت طبیعی گردن بعد از آسیب‌دیدگی‌ها استفاده می‌شود. هدف اصلی استفاده از این گردنبندها این است تا انحنای طبیعی مهره‌های گردن حفظ شده و به مرور درد و التهاب ناشی از هرگونه آسیب در ناحیه گردن بهبود یابد.

گردنبندهای طبی انواع مختلفی دارند و پزشک بعد از بررسی شرایط شما، نوع مناسب آن را برایتان تجویز خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که گردنبند طبی درمان دائمی مشکل شما نخواهد بود و تنها یک راه‌حل موثر برای تسکین درد و التهاب است. پزشک با توجه به شرایط شما یک طرح درمان جامع ارائه خواهد دارد که در پی آن بریس طبی گردن نیز بخشی از این برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی خواهد بود.

چه افرادی باید از گردنبند طبی استفاده کنند؟

گردنبند طبی به دنبال آسیب و فشارهای وارد شده به مهره‌های گردن برای فرد تجویز می‌شود. یکی از مزیت‌های انواع بریس‌های طبی گردن این است که به کمک آن خفیف‌ترین دردها و کشیدگی‌های تاندون تا آسیب‌های شدید حین تصادفات قابل مدیریت است. افرادی که می‌توانند از گردنبندهای طبی استفاده کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

افرادی که درد مزمن در ناحیه گردن دارند

درد گردن یکی از شایع‌ترین مشکلات اسکلتی عضلانی است که افرادی زیادی را درگیر کرده‌است، برای مثال: کارمندهایی که زمان زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنند یا کارگرانی که لوازم سنگین جابه‌جا می‌کنند، بهتر است از بریس‌های طبی گردن استفاده کنند. در مجموع، افرادی که به هر دلیل اعم از کشیدگی تاندون‌ها، رگ به رگ شدن و یا اسپاسم عضلانی از درد مزمن گردن رنج می‌برند می‌توانند از گردنبند طبی استفاده نمایند. بر اساس تحقیقات انجام شده، 76% بیمارانی که از بریس‌های طبی استفاده می‌کنند، کاهش درد چشمگیری در این ناحیه داشتند. (منبع)

افرادی که دچار تروما، آسیب و ضربه شده‌اند

کسانی که در سوانح رانندگی یا مسابقات ورزشی دچار آسیب ویپلش (whiplash)، کشیدگی و یا شکستگی شده‌اند بایستی حتما از بریس‌های طبی گردن استفاد کنند تا گردنبند طبی مهره‌های گردن را ثابت نگه داشته و از آسیب‌های بیشتر همچون قطع نخاع جلوگیری کند.

افرادی که بیرون‌زدگی دیسک گردن دارند

بیمارانی که دچار بیرون‌زدگی دیسک گردن شده‌اند نیاز دارند تا مدتی از گردن‌بند طبی استفاده کنند تا فشار از روی مهره‌های گردن برداشته شود و ستون فقرات انحنای طبیعی خود را به دست آورد، بدین صورت دیسک کم‌کم جمع می‌شود و به حالت ابتدایی خود باز می‌گردد.

افرادی که آرتروز گردن (اسپوندلیوز گردن) دارند

آرتروز گردن عارضه‌است که در اثر افزایش سن و از بین رفتن دیسک بین مهره‌های گردن به وجود می‌آید. استفاده از گردنبند طبی کمک می‌کند تا با کاهش فشار بر روی مهره‌های گردن و حفظ حالت آن‌ها، درد و فشار کاهش یابد. همچنین، با محدود نمودن حرکت و تنظیم فشار بر مهره‌ها نیز، درد و خشکی گردن کاهش می‌یابد.

افرادی که دچار رادیکولوپاتی گردن هستند

گردنبندها به درمان رادیکولوپاتی گردن که علائمی مانند احساس سوزش در گردن، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی دارد، کمک می‌کنند. گردنبندهای طبی در شرایط مختلف دیگری مانند رشد تومور، بیرون زدگی دیسک یا آسیب دیدگی جسمی که منجر به صدمه به اعصاب نخاع می‌شود و بروز رادیکولوپاتی گردن هستند نیز موثر هستند.

افرادی که جراحی کرده‌اند

بعد از جراحی مهره‌های گردن، بایستی تا زمان بهبودی کامل از بریس طبی گردن استفاده نمایید تا با کاهش فشار بر روی مهره‌های گردن، بهبودی سریع‌تر رخ دهد.

انواع گردنبندهای طبی

گردن‌بندهای طبی انواع مختلفی دارند که هر نوع باتوجه به آسیب‌دیدگی، شدت آن و شرایط بیمار تجویز می‌شود. گردنبندهای طبی نرم و سخت دو نوع اصلی هستند. به دسته‌ای که دارای پدهای پارچه‌ای نرم و بخش‌های پلاستیکی هستند نیمه سخت گفته می‌شود. تمام گردنبندهای طبی سایزبندی دارند و استفاده از آن‌ها نیز بسیار ساده است.

گردنبندهای طبی نرم

گردنبندهای طبی نرم، بهترین انتخاب برای افرادی هستند که نیاز به حمایت کمی در ناحیه سر و گردن خود دارند. این گردنبندها به ثابت نگه داشتن سر و گردن و جلوگیری از آسیب دیدگی کمک می‌کنند. آن‌ها گردن را کاملاً بی‌حرکت نگه نمی‌دارند، اما حرکات سر و گردن را محدود می‌کنند و همچنین در حین حرکت از ماهیچه‌ها پشتیبانی می‌کنند. این گردنبندها به طور معمول برای مدت زمان معینی و پس از استفاده از گردنبندهای سخت یا سفت، جهت بهبودی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به گردن اجازه انجام حرکات ضروری برای فعالیت‌های روزمره را می‌دهند. این گردنبندها اغلب برای رفع مشکلات جزئی ناحیه گردن و پس از رگ به رگ‌شدگی گردن استفاده می‌شوند. این نوع از گردنبندهای طبی برای صدمات جزئی گردن مفید هستند و اغلب تنها چند ساعت در طول روز استفاده می‌شوند.

گردنبندهای طبی نرم از فوم پلی اورتان متراکم ساخته شده‌اند و قسمت خارجی آن‌ها از مواد جاذب رطوبت ساخته شده است. آن‌ها به شکلی برش داده شده‌اند که گردن و فک را به طور کامل بپوشانند، اما برای گردن بیمار تنگ نباشند. این گردنبندها با کمک تسمه‌های چسبی در اطراف گردن بسته می‌شوند و قابل شستشو بوده و دارای قابلیت تنفس پوستی هستند که از بروز خارش یا تحریک پوست پیشگیری می‌کند.

گردنبندهای سخت و محکم

گردنبندهای سفت و محکم از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و بهبود مختلف دردهای گردن را تسهیل می‌کنند و حمایت بسیاری را فراهم می‌کنند. این نوع گردنبندها حرکات سر را به سمت جلو و عقب محدود می‌کنند و معمولاً پس از استفاده از حلقه تیتانیوم هالو توصیه می‌شوند. گردنبندهای طبی سفت و محکم در ابتدا برای افرادی که در دوره بازسازی پس از آسیب دیدگی شدید گردن یا سر قرار دارند، یا عمل جراحی را تجربه کرده‌اند، توصیه می‌شود. این نوع گردنبندها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند تا مناسب برای گردن بیمار باشند. لایه بیرونی گردنبند سفت و محکم از یک پایه ترموپلاستیک محکم ساخته شده است، در حالی که لایه داخلی آن از یک پد نرم تشکیل شده است. استفاده صحیح از گردنبند سفت بسیار مهم است و ضروری است که گردنبند طبی به اندازه کافی سفت باشد تا حمایت لازم برای گردن شما را فراهم کند.

مشکلاتی مانند دردهای شدید گردن، اسپوندیلوز گردنی، کشیدگی گردن، آسیب شدید گردن، دوره بازسازی پس از جراحی و بیماری‌های دژنراتیو و گردنی نیازمند استفاده از گردنبند طبی سفت و محکم هستند.

بریس طبی سومی (SOMI)

گردنبند تثبیت کننده فک پایین اسکیپیتال جناغی، که با نام اختصاری SOMI نیز شناخته می‌شود، نوع دیگری از گردنبندهای طبی سخت است که گردن را راست و در تعادل با ستون فقرات نگه می‌دارد. این نوع از گردنبندها اساساً برای تراز کردن ناحیه ستون فقرات گردنی با ستون فقرات، برای رفع آسیب‌های وارده به گردن استفاده می‌شود. دستگاه SOMI پشتیبانی بسیار مستحکمی از ستون فقرات ناحیه گردن فراهم نموده و از هرگونه حرکت ناخواسته سر و گردن پیشگیری می‌نماید. پوشیدن این گردنبندها، روند بهبودی ساختارهای آسیب دیده در گردن را تسریع می‌کند. لازم به ذکر است، در حین استفاده از این نوع از گردنبندها، بیمار نباید گردن خود را پیچانده یا خم کند.

بریس سومی، از چندین بخش تشکیل شده است که پشتیبانی از استخوان جناغ سینه و گردن را فراهم می‌کنند. این دستگاه دارای یک صفحه قفسه سینه یا استرنوم در جلوی خود است که به میله‌های بالای شانه متصل شده است. این قطعه که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد، به قطعه پس سری متصل می‌شود و از ناحیه پشت سر پشتیبانی می‌کند. قطعه دیگری نیز در دستگاه وجود دارد که زیر چانه قرار می‌گیرد و با تسمه‌هایی به قطعه پشت سر که از طریق سر پوشیده می‌شود، متصل می‌گردد و فک پایینی شما روی آن قرار می‌گیرد. اگرچه پوشیدن این نوع گردنبند پیچیده است، در مقایسه با سایر گردنبندها برای گردن آسیب دیده، بهترین پشتیبانی را فراهم می‌کند.

در واقع پس از عمل جراحی روی ستون فقرات ناحیه گردن، لازم است به منظور پیشگیری از هرگونه عارضه، گردن بیمار صاف و در تراز با ستون فقرات نگه داشته شود. از این رو از گردنبند SOMI استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین در موارد آسیب دیدگی شدید گردن پس از تصادف وسایل نقلیه موتوری که هر حرکتی در گردن می‌تواند پیامدهای شدیدی به دنبال داشته باشد، استفاده می‌گردد.

گردنبند طبی هالو (Halo)

یکی از نوع‌های دیگر گردنبندها، گردنبند طبی هالو است. ساختار این گردنبند به گونه‌ای است که خطر آسیب به نخاع را به حداقل می‌رساند. این بریس از یک تاج تشکیل شده است که بر روی سر قرار می‌گیرد و در برخی مدل‌ها توسط پین‌ها یا پیچ‌ها به جمجمه متصل می‌شود تا حالت ستون فقرات و مهره‌های گردن حفظ شود. لازم به ذکر است که بریس هالو به دلیل سختی‌های مربوطه، حرکت فرد را محدود می‌کند و تنها در شرایط خاصی استفاده می‌شود.

بریس یا گردنبند طبی هالو، یک روش درمانی برای افرادی است که شکستگی جدی در مهره‌های گردن خورده‌اند. هدف اصلی استفاده از این بریس، جلوگیری از هرگونه حرکت در ستون فقرات است تا بهبودی بهتری رخ دهد.

گردنبندهای طبی توماس

گردنبند طبی نوع توماس، نسبت به مدل‌های دیگر کمتر استفاده می‌شود. این نوع گردنبند از پلاستیک وینیل ساخته شده و دارای منافذ کوچکی برای تهویه است. طراحی آن مشابه یک گردنبند طبی نرم است، با این حال تنها تفاوتی که دارد استفاده از مواد سخت در ساختار آن است. این نوع بریس گردن، پشتیبانی و حمایت بیشتری برای گردن فراهم می‌کند و دارای پدهای فومی روی دو طرف بالا و پایین گردن بند است. گردنبند توماس به پیشگیری از زخم فشاری جلوگیری می‌کند.

بریس گردن فیلادلفیا

بریس گردن فیلادلفیا از یک حلقه فوم مستحکم ساخته شده است و هم از پشت و هم از جلو، با تسمه‌های چسبی باز و بسته می‌شود. بخش فوقانی این گردنبند از فک پایین پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که بخش وسیع آن، ناحیه فوقانی ستون فقرات را پوشش می‌دهد. این گردنبند اساساً به صورت شبانه روزی استفاده می‌شود و تا زمانی که پزشک دستور برداشتن آن را دهد، باید روی گردن باقی بماند.

گردنبند طبی فیلادلفیا عمدتا در شرایطی که محدودیت‌های حرکتی بیشتری نیاز باشد استفاده می‌شود. این شرایط شامل شکستگی ستون فقرات فوقانی، کشش ناحیه گردن یا عمل جراحی فیوژن گردنی است. این نوع از گردنبندها دارای طراحی دو تکه هستند؛ یعنی بخش جلویی و بخش پشتی با تسمه‌های چسبی به یکدیگر متصل شده‌اند. این بریس یک گردنبند سبک و دو تکه از جنس فوم پلی اتیلن است که دارای تکیه‌گاه‌های پلاستیکی در جلو و عقب می‌باشد. بیمار در حین پوشیدن این بریس باید اطمینان حاصل کند که بریس به درستی در مرکز گردن قرار گرفته و تسمه‌ها محکم به یکدیگر متصل می‌شوند؛ تا از شل شدن آن جلوگیری شود.

شرایطی مانند جراحی فیوژن گردنی و شکستگی‌های ستون فقرات ناحیه گردن که باعث بی‌ثباتی ستون فقرات و کشیدگی بیش از حد رباط‌ها می‌شود، برخی از وضعیت‌هایی هستند که گردنبند طبی فیلادلفیا باید در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

گردنبند طبی میامی جی

این نوع از بریس گردن اغلب با عنوان پیشرفته‌ترین شکل گردنبند فیلادلفیا شناخته می‌شود. گردنبند میامی جی به منظور فراهم نمودن راحتی بیشتر برای بیماران دچار آسیب گردنی طراحی شده است. اندازه و تناسب گردنبند طبی میامی جی متغیر بوده و این امر باعث می‌شود بیشترین میزان راحتی را برای بیماران به ارمغان بیاورد. این گردنبند دارای یک بریس قفسه سینه اضافی است که محافظت و پشتیبانی از ستون فقرات ناحیه قفسه سینه را فراهم می‌نماید.

طراحی این نوع از بریس گردن مشابه گردنبند طبی فیلادلفیا است؛ با این تفاوت که این گردنبند دارای بریس قفسه سینه اضافی است. این گردنبند همچنین دارای تسمه‌های چسبی در جلو و عقب است که از طریق آن باز و بسته می‌شود و قسمت داخلی بریس‌ها با پد محافظ پوشانده شده است که باعث راحتی شده و از تحریک و خارش پوست جلوگیری می‌کند.

شکستگی‌های گردن و عمل جراحی فیوژن گردن، وضعیت‌هایی هستند که می‌توان در آنها از این نوع گردنبند استفاده کرد.

گردنبند طبی آسپن 

گردنبند طبی آسپن، نوعی از گردنبند است که از نظر طراحی و کاربرد به انواع فیلادلفیا و میامی جی شباهت دارد؛ با این حال تنها تفاوت آنها در نوع مواد مورد استفاده برای پدها است. پدهای گردنبندهای طبی آسپن نسبت به دو نوع دیگر گردنبند از مواد قابل تنفس ساخته شده‌اند و دارای یک حفره در مرکز آن برای موارد عمل جراحی تراکئوستومی هستند.

چگونه بهترین گردنبند طبی را انتخاب کنیم؟

پزشک شما مناسب‌ترین گردنبند طبی را برایتان تجویز خواهد کرد. بدون بررسی‌های دقیق حالت ستون فقرات نباید خودسرانه از بریس طبی گردن استفاده کنید. در انتخاب بریس مناسب مواردی همچون:

  • نوع و شدت آسیب
  • حالت ستون فقرات
  • نوع جراحت
  • حساسیت‌های پوستی بیمار
  • سایز دور گردن بیمار
  • راحتی بیمار
  • مدت زمان استفاده
  • قابلیت گردش هوا
  • امکان شستشو
  • و…

درنظر گرفته‌ خواهد شد و سپس بهترین نوع بریس گردن برایتان تجویز می‌شود.

نحوه استفاده از گردن‌بند طبی


برای پوشیدن گردن‌بند طبی خود بهتر است در صورت امکان از شخص دیگری کمک بگیرید، این کار باعث می‌شود که میزان حرکت و چرخش ستون فقرات شما به حداقل برسد و فشار کمتری به مهره‌های گردن وارد شود. برای پوشیدن گردنبند طبی:

  • ابتدا اطمینان حاصل کنید که هم بریس و هم پوست گردن تمیز و ضدعفونی شده است. در صورتی که پانسمان یا جراحتی بر روی گردن باشد، از تمیز بودن پانسمان مطمئن شوید.
  • پوست گردن حتما خشک و تمیز باشد، از پودر، لوسیون، روغن و هرگونه کرم استفاده نکنید.
  • بهتر است که برای بستن گردنبند طبی روی صندلی بنشینید اما اگر به هر دلیل اعم از جراحی، بایستی خوابیده باشید، حتما ستون فقرات، کمر و گردن‌تان در یک محور باشد.
  • اگر موهای بلندی دارید، موهایتان را ببندید، مو، یقه لباس یا جواهرات نبایستی زیر گردنبند طبی قرار بگیرد.
  • به جلو نگاه کنید و سر خود را صاف و مستقیم نگهدارید.
  • گردنبند طبی را روی گردن خود قرار دهید و جای آن را تنظیم کنید، اگر شخص دیگری این کار را برایتان انجام می‌دهد، بر کار او نظارت کنید و با او صحبت کنید که آیا گردنبند در جای درستی قرارگرفته یا خیر.
  • گردنبندهای سخت یا نیمه سخت، پدهایی دارند که در تماس با بدن قرار می‌گیرند، اگر بخش‌های پلاستیکی سفت پوستتان را آزرده می‌کند، احتمالا گردنبند را اشتباه بسته‌اید.
  • برای جلوگیری از آزردگی پوست و ایجاد زخم بستر، خصوصا در سالمندان، در قسمت‌هایی که بریس با پوست تماس دارد، مقداری پنبه قرار دهید.
  • گردنبند باید زیر چانه شما قرار بگیرد و در جای خود کاملا محکم باشد.
  • گردنبند را زیر گوش قرار دهید، گردنبند طبی نباید روی گوش‌هایتان قرار بگیرد، ممکن است سایز اشتباهی را انتخاب کرده باشید.
  • در صورتی که گردنبند در موضع صحیح قرار گرفته است، بند و چسب‌های آن محکم کنید و ببندید. بریس طبی نباید آنقدر محکم باشد که احساس ناراحتی کنید اما گردن شما نباید به راحتی در بریس حرکت کند. هدف نهایی استفاده از گردن‌بند طبی این است که مهره‌های گردن شما کاملا ثابت بمانند.
  • حتما دستورالعمل دفترچه راهنمای گردنبند طبی را مطالعه کنید، برخی گردنبندها با توجه به مدل و برند خاص خود نکات تکمیلی برای استفاده و نگهداری دارند.

نکته‌هایی برای استفاده از گردنبند طبی

نکات زیر مواردی هستند که هنگام استفاده روزانه از گردن‌بند طبی خود، بایستی آن‌ها را رعایت نمایید:

خوابیدن

  • همیشه گردنبند طبی خود را در تخت خواب بپوشید؛ مگر اینکه پزشکتان خلاف آن را به شما بگوید.
  • تخت خواب شما باید محکم باشد.
  • تنها از یک بالش با ضخامت مناسب برای پشتیبانی از گردن خود (بدون خم کردن آن) استفاده کنید؛ مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.
  • اگر خوابیدن به پهلو برای شما دشوار است، به پشت بخوابید.
  • برای وارد شدن و خارج شدن از تختخواب، از تکنیک لاگ رول (تکنیک چرخیدن) استفاده نمایید. این روش، از پیچ خوردن سر و کمر شما جلوگیری می‌کند. (این تکنیک اغلب در بیمارستان با حضور پرستاران انجام می‌شود، در این روش، تنه و پاها به یکباره حرکت داده می‌شوند و سر ثابت می‌ماند، بدین صورت، فشاری به مهره‌های گردن نمی‌آید).

نشستن

  • حالت نشسته، فشار کمی گردن شما وارد می‌کند به شرطی که آن را به درستی انجام دهید:
    • هنگام نشستن پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید و صاف بنشینید و قرار دادن یک کوسن یا حوله لوله شده پشت کمر به پشتیبانی از کمر شما کمک می‌کند.
    • یک صندلی محکم و پشتی بلند را انتخاب کنید که از کمر شما پشتیبانی کند.
    • اگر به چیزی تکیه می‌کنید، لازم است سر شما نیز تکیه گاه داشته باشد.
    • از نشستن روی صندلی‌های کوتاه و نرم یا مبل‌ها، روی زمین، یا روی مبل‌های بادی خودداری کنید.

استحمام

برای دوش گرفتن با گردنبند طبی نکات زیر را رعایت کنید:

  • دوش گرفتن با گردنبند طبی امکان دارد اما توصیه می‌شود در آغاز، برای حمام کردن از دیگران کمک بگیرید. گاهی لازم است گردنبند پس از دوش گرفتن تعویض شود و آن را بشویید.
  • به خاطر داشته باشید که گردن بند طبی خود را بپوشید. از یک پوشش یا حوله برای جلوگیری از خیس شدن گردنبند طبی استفاده کنید.
  • روی صندلی بنشینید و کمر خود را به پشتی آن تکیه دهید تا بالش از گردن شما پشتیبانی کند اما سر شما باید بالاتر از بالش صندلی باشد و از شخصی برای شستن موهایتان کمک بگیرید.
  • در صورتی که زیر گردنبند خود پانسمان دارید، از پرستار یا همراه خود بخواهید تا پانسمان‌ها را تعویض کنند.
  • برای پوشیدن لباس‌هایتان بعد از حمام، حتما از همراه خود کمک بخواهید تا گردن خود را حرکت ندهید.

تراشیدن صورت

  • در حین تراشیدن صورت، گردنبند طبی خود را در نیاورید.
  • ما استفاده از یک صورت تراش الکتریکی را به جای تیغ ریش تراشی توصیه می‌کنیم تا از مرطوب شدن گردنبند جلوگیری شود.

لباس پوشیدن

برای پوشیدن لباس‌هایتان تا جای ممکن از همراهان خود کمک بخواهید :

  • ممکن است پوشیدن لباس زیر گردنبند باعث سایش پوست شما شود، از این کار اجتناب کنید.
  • لباس‌های شما باید راحت بوده و تنگ نباشند. ممکن است نیاز باشد یک سایز بزرگتر بپوشید تا روی گردنبند شما جا بگیرد.
  • برای لباس پوشیدن روی یک صندلی یا تخت خواب بنشینید. در حالت ایستاده لباس بپوشید، زیرا به دلیل محدودیت دید، احتمال سقوط شما بیشتر خواهد بود.
  • از بلند کردن و حمل اشیاء سنگین خودداری کنید. تنها تا ۱ کیلوگرم وزن در هر دست را می‌توانید حمل کنید. یا باید برای حمل اشیا از دیگران کمک بخواهید.
  • هر وزنی را که حمل می‌کنید، نزدیک بدن خود نگه دارید.

فعالیت‌های روزانه و ورزش

فعالیت‌های سبک مثل راه رفتن می‌تواند برایتان مفید باشد:

  • مسیرهای کوتاه را برای قدم زدن انتخاب کنید و اگر احساس فشار و سنگینی کردید، سریعاً استراحت کنید.
  • هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگه‌داشته و حالت دقیق ستون فقرات خود را حفظ کنید.
  • از انجام هرگونه فعالیت شدید، به خصوص اگر شامل کشش یا فشار باشد، خودداری کنید.
  • درباره انجام ورزش‌های تماسی سنگین، مانند راگبی، فوتبال، نت‌بال، هاکی، اسب سواری و اسکی باید از مشاور اجازه بگیرید.

کارکردن

بازگشت به کار به نظر پزشک شما و نوع فعالیت‌های شغلی شما بستگی دارد. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید که آیا می‌توانید کار خود را از سر بگیرید یا خیر.

رانندگی

رانندگی با پوشیدن گردنبند طبی، غیرقانونی است؛ زیرا محدودیت حرکت در گردن، مانع دید کامل می‌شود. در برخی موارد خاص که آسیب وارد شده خفیف باشد ممکن است پزشک اجازه رانندگی‌های کوتاه مدت را به شما دهد.

شست‌وشوی گردنبندهای طبی

مراقبت و بهداشت مناسب از گردنبندهای طبی بسیار اهمیت دارد و برای شستشوی آن‌ها باید دستورالعمل‌های مربوطه را رعایت کرد. به طور کلی، بخش‌های پلاستیکی بریس‌های سخت را می‌توان با استفاده از یک دستمال نمدار و آب و صابون تمیز کرد. پدهای پارچه‌ای را می‌توان در محلول آب و صابون رقیق شست و سپس به سرعت خشک کرد یا اجازه داد تا خود به خود خشک شود.

از استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن گردنبندهای طبی پرهیز کنید، زیرا فشار و الیاف موجود در ماشین لباسشویی ممکن است گردنبندهای طبی، به خصوص گردنبندهای نرم را دچار آسیب کند. برای شستن گردنبندهای نرم، از پارچه‌های نم‌دار و مواد شوینده ملایم استفاده کنید یا آن‌ها را در سینک با صابون نرم شستشو داده و اجازه دهید تا خشک شوند. همچنین، توجه داشته باشید که شستن بیش از حد گردنبندهای طبی ممکن است به آن‌ها آسیب برساند.

عوارض استفاده از گردنبند طبی

گردنبندهای طبی فواید زیادی دارند اما در صورت استفاده نادرست و طولانی مدت از آن‌ها ممکن است بیمار را دچار مشکلاتی کنند:

  • حساسیت‌های پوستی: سفت بودن و استفاده طولانی مدت از گردنبندهای طبی ممکن است باعث خارش، حساسیت‌های پوستی، قرمز و حتی زخم بستر شود. بنابراین بهتر است مواضعی که به طور متداوم با بریس طبی در ارتباط هستند، بررسی شوند.
  • آتروفی و ضعف عضلانی: استفاده طولانی مدت از گردنبند طبی ممکن است باعث ضعف عضلات شود، برای رفع این مشکل، پزشک شما ممکن است برنامه‌های فیزیوتراپی نیز برایتان ترتیب دهد.
  • خشکی عضلات و محدودیت حرکت: این عارضه ممکن است در اثر استفاده مداوم از گردنبند طبی رخ دهد زیرا گردنبند حرکت بیمار را به شدت محدود می‌کند.
  • مشکلات تنفسی: فشاری که از سوی گردنبندهای طبی به دستگاه تنفسی و نای بیمار وارد می‌شود، ممکن است به مرور فرد را دچار اختلالات تنفسی نماید.

همچنین ممکن است در اثر استفاده از بریس‌های طبی گردن فرد دچار سردرد، اضطراب و تشویش نیز بشود که این موارد اغلب ناشی از تاثیرات روانی استفاده از گردنبندهاست. لازم به ذکر است که این عوارض بیشتر در اثر استفاده از گردنبندهای طبی سخت رخ می‌دهند. (منبع)

قیمت گردنبندهای طبی

گردنبندهای طبی به طور کلی گران قیمت نیستند اما با توجه به جنس، نوع و کشور سازنده آن قیمت آن متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت گردنبندهای طبی با فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از گردنبند طبی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی گردن استفاده کرد؟

خیر، بریس گردن برای محافظت از گردن و ثابت نگه‌داشتم حالت آن است و برای جلوگیری از آسیب در ورزش و فعالیت‌هایی فیزیکی استفاده نمی‌شود.

چند روز باید از گردن‌بندهای طبی استفاده کرد؟

مدت زمان استفاده شما از گردنبند طبی به نوع و شدت آسیب‌ بستگی دارد و توسط پزشک تعیین خواهد شد. البته پزشکان معمولا استفاده مداوم از بریس را توصیه نمی‌کنند زیرا باعث ضعف عضلات گردن خواهد شد.

آیا می‌توانم از گردنبند طبی فرد دیگری استفاده کنم؟

اغلب گردنبندهای طبی سایز مشخصی دارند و نوع آن‌ها بر اساس آسیب، توسط پزشک تعیین می‌شود بنابراین استفاده خودسرانه از آن توصیه نمی‌شود. لازم به ذکر است که هرگز گردنبند طبی افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی هستند را استفاده نکنید.

برای آسیب شلاقی یا (whiplash) کدام نوع گردنبند طبی مناسب تر است؟

گردن‌بندهای نرم برای این نوع آسیب مناسب است.

آیا استفاده از گردنبند طبی به التیام سردرد نیز کمک می‌کند؟

بله تحقیقات نشان داده است که استفاده از بریس‌های طبی برای التیام سردرد سرویکوژنیک که منشا آن از مهره‌های گردن است، موثر است. (منبع)

آیا ممکن است که کودکان نیز نیاز به استفاده از گردنبند طبی داشته باشند؟

بله در مواردی که پزشک تشخیص دهد، کودکان نیز می‌توانند از گردنبند طبی استفاده نمایند.

آیا گردنبند طبی به بهبود حالت طبیعی ستون فقرات بدن نیز کمک می‌کند؟

بله، با استفاده مداوم از گردنبندهای طبی، به مرور زمان انحنای ستون فقرات اصلاح می‌شود.

بهترین گردنبند برای درمان دیسک گردن کدام است؟

گردنبندهای نرم برای درمان مشکلات دیسک گردن بهترین نوع هستند زیرا کوچک‌ترین حرکت گردن را محدود می‌کنند.

گردنبندهای طبی را از کجا تهیه کنیم؟

گردنبندهای طبی را می‌توان از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی تهیه نمود.

آیا هزینه گردنبندهای طبی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

خیر، گردنبندهای طبی تحت پوشش بیمه نیستند و به صورت آزاد قابل تهیه هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا