پزشکی

برای دیسک کمر به چه دکتری مراجعه کنیم

بیش از هشت نفر از هر ده نفر در دوره‌ای از زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. در بیشتر موارد، درد به مرور زمان برطرف می‌شود. اما گاهی مشکلات کمر می‌تواند از بدترین مشکلات زندگی باشد، به‌طوری‌که حتی برداشتن یک قدم را برای شما دشوار کند. اگر کمردرد شما شدید یا بهبود نیافته است، ممکن است، به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید. پزشکان متخصص کمر در درمان این مشکلات به شما کمک می‌کنند.

اگر کمر درد شما ناشی از کشیدگی اخیر یا آسیب خفیف باشد، احتمالاً پزشک عمومی می‌تواند به شما کمک کند. اما اگر درد شدید، مداوم یا همراه با علائم دیگری مانند بی‌حسی یا گزگز در بازوها یا پاها باشد، ممکن است، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص کمر داشته باشید. متخصصان کمر درد، در واقع پزشک‌هایی هستند که تمرکز ویژه‌ای بر تشخیص و درمان انواع دردها و آسیب‌های کمر و ستون فقرات دارند.

دکتر کمر درد چه تخصص‌هایی باید داشته باشد؟

پزشکان مختلفی وجود دارند که بیماران کمر و ستون فقرات را درمان می‌کنند. انتخاب مناسب‌ترین پزشک متخصص کمر، تا حد زیادی به علائم بیماری و مدت‌زمان بروز علائم بستگی دارد. یک دکتر کمر درد خوب می‌تواند پزشک متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی کمر، متخصص طب جراحی یا متخصص نورولوژی باشد. آنها همچنین ممکن است شما را به متخصصان کمر دیگری مثل یک فیزیوتراپیست، فوق تخصص درد، یا جراح ستون فقرات ارجاع دهند.


مطالعه بیشتر: متخصص کمردرد تهران


 

چه نکاتی را برای انتخاب فوق تخصص کمر باید در نظر گرفت؟

اگر شما هم به مشکلات کمر و ستون فقرات دچار هستید و نیاز به مراجعه به فوق تخصص کمر دارید، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا برخی از این موارد را ذکر می‌کنیم:

  1. نظرات سایرین را بررسی کنید. با بررسی نظر مراجعه‌کنندگان دیگر می‌توانید آنچه را که افراد دیگر با شرایط شما، در مراجعاتشان به دکتر تجربه کرده‌اند، مشاهده کنید.
  2. تحصیلات، گواهینامه‌های آموزشی و سابقه کاری پزشک را بررسی کنید. در واقع آموزش‌ها و سطح تحصیلات و تجربیات پزشک است که بهترین جراح متخصص کمر را از سایر پزشک‌ها متمایز می‌کند.
  3. با دوستان و آشنایان مشورت کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  4. برای این‌که از جزئیات بیشتری اطلاع پیدا کنید از پزشک سؤال بپرسید. راهنمایی‌های دقیق پزشک می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

مطالعه بیشتر: علت کمر درد


 

دکتر کمر درد از چه روش‌هایی برای درمان استفاده می‌کند؟

در درمان کمر درد از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که در زیر مواردی را ذکر می‌کنیم:

داروها

بسته به علت و شدت کمردرد، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، شل‌کننده‌های عضله، و مسکن‌های موضعی را تجویز کند. مسکن‌های موضعی معمولاً شامل کرم‌ها و پمادها هستند و از طریق پوست اثرشان را اعمال می‌کنند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات پشت و شکم و بهبود وضعیت بدن به شما آموزش دهد؛ استفاده منظم از این تمرین‌ها می‌تواند مانع بازگشت درد شود. فیزیوتراپیست همچنین به شما آموزش می‌دهد که چگونه حرکات خود را در طی یک دوره کمردرد تغییر دهید تا از ادامه علائم درد جلوگیری کند.


برای کسب اطلاعات در مورد کلینیک درد در کلینیک نیاوران کلیک کنید.


روش‌های جراحی و سایر روش‌ها

روش‌های مورد استفاده برای درمان کمر درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تزریق کورتیزون: اگر اقدامات دیگر درد شما را تسکین نمی‌دهد و اگر درد شما به پاهایتان کشیده شده است، پزشک ممکن است کورتیزون (یک داروی ضدالتهاب قوی) را به همراه یک داروی بی‌حس‌کننده به فضای اطراف نخاع شما (فضای اپیدورال) تزریق کند. تزریق کورتیزون، به کاهش التهاب در اطراف ریشه‌های عصبی کمک می‌کند، اما تسکین درد معمولاً موقتی است.

نوروتومی فرکانس رادیویی: در این روش، یک سوزن ظریف از طریق پوست وارد می‌شود و نوک آن در نزدیکی ناحیه‌ای قرار می‌گیرد که باعث درد شما شده است. امواج رادیویی از طریق سوزن منتقل می‌شوند تا به اعصاب اطراف آسیب برسانند که این امر در انتقال سیگنال‌های درد به مغز اختلال ایجاد می‌کند.

محرک‌های عصبی کاشته‌‌ شده: دستگاه‌های کاشته ‌شده در زیر پوست شما می‌توانند تکانه‌های الکتریکی را به برخی اعصاب منتقل کنند تا سیگنال‌های درد را مسدود کنند.

عمل جراحی: اگر درد بی‌وقفه همراه با درد پا یا ضعف عضلانی پیش‌رونده ناشی از مشکلات عصب دارید، ممکن است مجبور به انجام جراحی شوید. این روش‌ها معمولاً مختص درد مربوط به مشکلات ساختاری، مانند باریک شدن ستون فقرات (تنگی نخاع) یا فتق دیسک است که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند. دکتر جراحی کمر درد می‌تواند از روش‌های جراحی شامل همجوشی ستون فقرات، لامینکتومی، تعویض دیسک، ورتبروپلاستی و … برای درمان شما استفاده کند.


مطالعه بیشتر: عمل دیسک کمر


 

قبل از مراجعه به دکتر کمر درد چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

با انجام برخی اقدامات می‌توانید قبل از مراجعه به جراح کمر، از درد خود بکاهید. البته این اقدامات جایگزین مراجعه به پزشک نیستند. در زیر به بعضی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

» در صورت نیاز از مسکن‌ها استفاده کنید. مسکن‌های بدون نسخه درد را کاهش می‌دهند. برخی از این مسکن‌ها باعث کاهش التهاب نیز می‌شوند. استامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن (Advil, Motrin) و ناپروکسن (Aleve) از جمله مسکن‌های بدون نسخه هستند.

» از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. در مرحله اولیه یا حاد یک دوره کمردرد، یخ می‌تواند درد را بی‌حس کرده و تورم (التهاب) بافت‌های آسیب‌دیده را تسکین دهد. بعد از چند روز، کمپرس گرم ممکن است، راحتی بیشتری ایجاد کند، و باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده شود و از شدت کمردرد بکاهد.

» از نظر جسمی فعال باشید. دوره‌های کوتاه استراحت در رختخواب یا نشستن ممکن است در مرحله حاد مفید باشد، اما استراحت طولانی‌مدت در رختخواب مناسب نیست. سعی کنید تا حد امکان فعالیت‌های روزمره خود را تا جایی که باعث تشدید درد نشود، ادامه دهید.


مطالعه بیشتر: عمل تنگی کانال نخاع


 

فوق تخصص کمر (دکتر کمر درد) در نیاوران کلینیک

کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن نیاوران با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز و بهره‌مندی از بهترین متخصص جراحی کمر آماده خدمت‌رسانی به بیماران است. در این مرکز درمان انواع دردها و مشکلات ستون فقرات کمری و گردنی که اکثراً به دلیل بیرون‌زدگی دیسک ایجاد می‌شوند، زیر نظر بهترین دکتر کمر درد در تهران معالجه خواهد شد. در کلینیک نیاوران، شما می‌توانید ضمن مشاوره با بهترین جراح کمر، شیوه درمانی متناسب با علت و شدت درد خود را انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین خدمات این مجموعه، انجام عمل لیزری دیسک کمر است. در این مرکز درمان مشکلاتی مانند آرتروز نیز قابل درمان است. اگر به دنبال بهترین دکتر متخصص کمر درد در تهران هستید، همین امروز با کلینیک نیاوران تماس بگیرید.


مطالعه بیشتر: بهترین جراح ستون فقرات


 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا