تفاوت ظاهری 206 تیپ 2 و 5

پژو 206 تیپ 2 بخریم یا تیپ 5؟ کدام تیپ 206 بهتر است؟ این سوال هاییست که ممکن است به ذهن هر کسی که قصد خرید دارد برسد. از تعداد 206 هایی که در خیابان ها می بینیم، می توان دریافت که این خودرو از پرطرفدار ترین های داخلی محسوب می شود. در بین 6 تیپی که از آن عرضه شده است، و تیپ 5 پرفروش تر نیز هستند و در زمان خرید، انتخاب بین آن ها بعضا می تواند سخت باشد؛ اما در این مطلب مقایسه ای بین 206 تیپ 2 و 5 خواهیم داشت تا بتوانید با هوشیاری بیشتر به خرید آن ها اقدام کنید. مواردی مثل تفاوت های ظاهری، تفاوت گیربکس، تفاوت موتور ها، تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده و مقایسه مصرف سوخت از مواردی هستند که برای خرید این خودرو باید دانست.

در ابتداباید گفت جایگزینی برای پژو 205 محسوب می شود.

در موازی آن به عنوان نسخه کامل تر و قوی تر با پیشرانه 1.6 لیتری با کد TU5 و البته سطح بالاتر امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شد.

تفاوت موتور 206 تیپ 2 و 5

اما موتور Tu5 در مقایسه با Tu3، از 2 میل سوپاپ بهره می برد و با ایجاد 4 سوپاپ برای هر سیلندر مجموعا 16 سوپاپ دارد. با وجود ورودی مناسب تر هوا به موتور و خروج دود با سرعت بالاتر شاهد افزایش توان قابل توجه آن نسبت به موتور Tu3 هستیم. این موتور 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور بر دقیقه ایجاد می کند و گشتاور 142 نیوتن متری آن در 4000 دور بر دقیقه به دست می آید.

تفاوت ظاهری۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ 

تیپ 2 و 5 از نظر ظاهری تقریبا یکسانند و تنها در برخی مدل های تولید شده، قاب رویی آیینه های جانبی در تیپ 5 همرنگ بدنه بود در حالی که تیپ 2 از این مورد ظاهری بی نصیب بود و قاب مشکی رنگ مات و ساده روی آن قرار گرفته بود. البته این مورد را نمی توان به همه ی تیپ دو ها نسبت داد ولی به زبان ساده تر اگر قاب آیینه 206 همرنگ بدنه نباشد، بدون بررسی بیشتر می توان با درصد زیادی گفت که خودروی مذکور تیپ 2 است.

مقایسه مصرف سوخت 206 تیپ 2 و 5

با بررسی اطلاعات کاتالوگی هر 2 تیپ به اختلاف 0.2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی بین تیپ 2 و تیپ 5 میرسیم. در این حالیست که میدانیم این اعداد در تست با شرایط استاندارد به دست آمده و در شرایط نزدیک به واقعیت، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

فرض می کنیم میخواهیم یک خیابان سر بالایی مشترک را یکبار با 206 تیپ 2 و یکبار با تیپ 5 بپیماییم. بدیهیست در زمان رانندگی با خودرویی که قدرت و گشتاور کمتری دارد، نیاز است تا با فشار بیشتر به موتور و رانندگی با دنده سنگین تر و دور موتور بالاتر به سرعت دلخواه خود برسیم. فشار بیشتر برابر است با مصرف سوخت بالاتر و این یعنی در شرایط یکسان نباید انتظار مصرف سوخت کمتر تیپ 2 نسبت به تیپ 5 را داشته باشیم و اگر صرفا مصرف سوخت الویت خرید باشد، نمی توان تیپ دو با توجه به موتور کم حجم تر ارجع دانست؛ بلکه در برخی شرایط، شاید تیپ 5 مصرف سوخت مناسب تری را ارائه کند.

تفاوت گیربکس 206 تیپ 2 و 5

به صورت کلی، تیپ 2 و تیپ 5 هر دو از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده میکنند و از این نظر تفاوتی بین آن ها وجود ندارد؛ ضرایب دنده و ضریب نهایی نیز بسیار شبیه هستند اما در دوره های متفاوت که ایران خودرو از گیربکس های با کد متفاوت بر روی این 2 تیپ استفاده کرده است تفاوت های جزیی دیده می شود. این تغییرات جهت استفاده مناسب تر از راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت لحاظ شده اند در حالی که متاسفانه با کاهش کیفیت آلیاژ و مونتاژ در نمونه های تولید شده جدید تر، انواع خرابی شامل زوزه، تقه در هنگام تعویض، سخت جا رفتن دنده و عمر کمتر صفحه کلاج در مدل های جدیدتر تولیدشده بیشتر دیده می شود و در هر دو تیپ در مقایسه با مدل های قدیمی شایع تر است.

تفاوت آپشن های تیپ 2 و تیپ 5

همانطور که انتظار می رود 206 تیپ پنج سطح بالاتری از امکانات را نسبت به تیپ دو پوشش می دهد. تفاوت داشبرد تیپ 2 و تیپ 5 نیز مرتبط با همین موضوع است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال در تیپ 5 ارائه شده در حالی که تیپ 2 تهویه مطبوع با کنترل دستی دارد. تنظیم آیینه ها نیز در تیپ 5 به صورت برقی صورت می گیرد و در تیپ 2، باید دستی آنها را تنظیم کنید. شیشه بالابرها در ردیف عقب تیپ 5 به صورت برقی و در تیپ 2 به صورت دستی عمل می کنند طبیعاتا فاقد قفل کودک نیز هستند. در مدل های تولید شده قبل از سال 89، تیپ 2 فاقد کیسه های هوا بوده و این امکان پس از اجباری شدن نصب کیسه هوا توسط اداره استاندارد کیفی در سال 89 به این تیپ اضافه شده؛ در حالی که تیپ 5 از ابتدای عرضه به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز بوده است. پشت سری ردیف دوم صندلی ها نیز تنها در تیپ پنج یافت می شود.

برتری های رفاهی پژو 206 تیپ 5 نسبت به تیپ 2:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دیجیتال
  • تنظیم برقی آیینه های جانبی
  • شیشه بالابر های برقی ردیف دوم
  • کیسه هوای راننده و سرنشین (مدل های ما قبل 89)
  • پشت سری برای سرنشینان ردیف دوم
  • نشانگر دمای بیرون
  • ترمز دیسکی عقب 
  • ضدقفل 4کاناله
  • اسپیکر ردیف عقب 

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده

پس از پر رنگ تر شدن تاثیر تحریم ها بر تامین قطعات خودرو از طرفی، و مشکل خوردن خودروسازان در تحویل خودرو های پیش فروش شده از طرفی دیگر، ایرانخودرو در اواخر سال 1397 اعلام کرد که پژو 206 های تیپ 5 با کلاس ۲۶۸۱۸ با ترمز عقب کاسه ای تحویل مشتریان داده خواهد شد. موارد دیگری مانند سنسور دنده عقب و قابلیت پخش CD نیز از تیپ 5 در این کلاس حذف شدند. از سال 98 که این موارد لحاظ شدند 206 های مجهز به این تجهیزات با نام “فول” و تیپ 5 های فاقد موارد بالا، به عنوان تیپ “ساده” شناخته می شوند.

تفاوت استهلاک تیپ 2 و تیپ 5

همانطور که انتظار می رود این 2 تیپ اشتراکات زیادی در قطعات با یکدیگر دارند؛ بسیاری از قطعات جلوبندی و زیربندی، اکثر قطعات بدنه و حتی بسیاری از قطعات فنی با یکدیگر مشترک هستند؛ اما هر تیپ خرابی های رایج مرتبط با خود را نیز دارد. مثلا تیپ 2 به دلیل موتور ضعیف تر، در استفاده طولانی مدت تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و علیرغم آنکه تفاوت رادیاتور تیپ 2 و 5 اساسی نیست، تیپ 2 بسیار بیشتر در معرض سوختن واشر سر سیلندر قرار دارد. با توجه به ترمز های قوی تر تیپ 5، برای تعویض لنت و دیسک این تیپ باید بهای بیشتری بپردازید و همچنین به دلیل پیشرانه قوی تر آن، تفاوت کمی در سیستم انتقال قدرت وجود دارد و تعویض دیسک و صفحه کلاج ممکن هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

نتیجه گیری:
اگر با بودجه ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته اید، خرید یک پژو 206 تیپ 5 ممکن باشد، این تیپ گزینه ی مناسب تری برای خرید محسوب می شود؛ چرا که از توان فنی خوبی بهره مند است و مانند تیپ 2، ضعفی در شتابگیری و کشش ندارد. از طرفی این قوای محرکه قوی تر در استهلاک کمتر موتور تاثیرگذار است و از طرف دیگر امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر این خودرو را به خودروی کامل تری برای مصرف کننده تبدیل می کند؛ اما اگر قصد خرید اقساطی خودرو در بازه قیمتی تیپ 2 دارید، نیاز به نگرانی نیست چرا که 206 تیپ 2 نیز در مقایسه با خودرو های هم رده خود، از ظاهر جذاب تر، ایمنی مناسب و بازار خوبی برخوردار است و می تواند به اندازه ی خود، شما را راضی نگه دارد!

بیشتر بخوانید:

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا