پزشکی

داروی قوی گیاهی برای پوکی استخوان

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

داروهای تجویزی در صورت ابتلا به پوکی استخوان می‌­توانند برای افزایش قدرت استخوان­ها به شما کمک کنند. علاوه بر این، شما به ویتامین­‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی خود نیاز دارید تا به جذب بهتر مواد مغذی و افزایش قدرت استخوان­ها به بدن شما کمک نمایند. به این ترتیب می‌توانید به مدیریت پوکی استخوان خود بپردازید.

گاهی محدودیت­‌های رژیم غذایی، از دست دادن اشتها، اختلالات گوارشی یا سایر عوامل می­‌توانند توانایی شما را جهت دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز تحت تاثیر قرار دهند. در این حالت، مکمل­‌ها و ویتامین­‌ها می­‌توانند برای افزایش دریافت مواد مغذی مفید واقع شوند.

در صورت ابتلا به پوکی استخوان، بدن شما فاقد مواد مغذی مهم بوده یا نمی‌­تواند از آن­ها به درستی استفاده کند تا استخوان­‌های شما را قوی و سالم نگه دارد.

ویتامین‌های ضروری برای مدیریت پوکی استخوان

۱) کلسیم

کلسیم یکی از مهم­ترین مکمل­‌هایی است که برای مدیریت پوکی استخوان می­‌توانید مصرف نمایید. مصرف کلسیم برای اکثر زنانی که تحت درمان پوکی استخوان قرار دارند، توسط انجمن غدد درون ­ریز توصیه می­‌شود.

در حالت ایده‌­آل، شما مقدار کافی مواد مغذی در رژیم غذایی خود دریافت می‌­کنید. ولی اگر مقدار مواد مغذی در رژیم غذایی شما کافی نباشد، مکمل­‌ها می­‌توانند به شما کمک کند. با اینکه مکمل­‌های کلسیم بسیاری وجود دارد، ولی شیوه جذب این مکمل­‌ها در بدن شما متفاوت است.

برای مثال، جذب کلسیم کلاته­ شده مانند کلسیم سیترات، کلسیم لاکتات یا کلسیم گلوکونات برای بدن شما آسان­‌تر است. ترکیبات کلاته­ شده دارای موادی هستند که باعث افزایش جذب می­‌شوند. کلسیم کربنات معمولا ارزان­ قیمت‌­ترین مکمل است و حاوی 40 درصد عنصر کلسیم می‌­باشد.

بدن شما از لحاظ فیزیکی نمی­‌تواند بیش از 500 میلی ­گرم کلسیم را در یک زمان جذب کند. بنابراین بایستی مصرف مکمل خود را به چندین قسمت در روز تقسیم کنید. مصرف مکمل­‌ها با غذا نیز می‌­تواند میزان جذب آن­ها را افزایش دهد.

۲) ویتامین دی

همانند کلسیم، مصرف ویتامین دی کافی نیز در مدیریت پوکی استخوان اهمیت دارد. زیرا ویتامین دی برای کمک به بدن در جذب کلسیم و ساختن استخوان­‌های قوی ضروری است. علاوه بر کلسیم، مصرف ویتامین دی نیز برای اکثر زنانی که تحت درمان پوکی استخوان قرار دارند، از سوی انجمن غدد درون­ریز توصیه می­‌شود.

ویتامین دی به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود ندارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می­‌شود که بدن شما ویتامین دی تولید کند، ولی گاهی فصل‌­ها اجازه تولید کافی ویتامین دی را به بدن شما نمی­‌دهند. افراد بالای 50 سال باید بین 800 تا 1000 واحد بین­‌المللی (UI) ویتامین دی در روز دریافت نمایند.

۳) منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند نان­‌های سبوس­دار، سبزیجات سبز تیره، و آجیل­‌ها یافت می‌­شود. منیزیم و کلسیم برای حفظ استحکام استخوان­‌ها و به عبارتی مدیریت پوکی استخوان با یکدیگر همکاری می‌­کنند.

مقدار توصیه ­شده منیزیم 300 تا 500 میلی­ گرم در روز است. بنابراین اگر غذاهای فرآوری­ شده زیاد مصرف می­‌کنید، به احتمال زیاد در رژیم غذایی روزانه خود مقدار منیزیم کافی دریافت نمی­‌کنید.

منیزیم اغلب در مولتی­ ویتامین­‌های روزانه گنجانده شده است. ولی می‌­توان از یک مکمل منیزیم نیز استفاده کرد. نسبت تعادلی ایده‌­آل به صورت دو قسمت کلسیم و یک قسمت منیزیم است. اگر مولتی­ ویتامین شما 1000 میلی­ گرم کلسیم دارد، باید حاوی 500 میلی ­گرم منیزیم باشد.

البته لازم است که مراقب علائم منیزیم اضافی مانند ناراحتی معده و اسهال باشید. این علائم نشان می­‌دهند که شما باید مصرف منیزیم را کاهش دهید.

۴) ویتامین کا

ویتامین کا به اتصال کلسیم به استخوان­‌ها کمک می­‌کند. از این رو ایجاد تعادل دقیق در مصرف ویتامین کا ضروری می‌­باشد. دوز توصیه­ شده این مکمل 150 میکروگرم در روز است.

مصرف ویتامین کا می­‌تواند با داروهای رقیق­ کننده خون مانند وارفارین (کومادین) تداخل ایجاد کند. همیشه قبل از افزایش مصرف ویتامین کا با پزشک خود صحبت کنید.

۵) بور

بور یک عنصر کم­ مقدار است. به این معنی که بدن شما به مقدار زیادی از این عنصر نیاز ندارد. با این وجود، این عنصر دارای اهمیت زیادی است. زیرا بدن شما را قادر می­‌سازد که به طور موثری از کلسیم استفاده کند. همچنین بور دارای خواصی است که با فعال کردن ویتامین­‌ها و مواد معدنی لازم برای شکل­ گیری استخوان­‌های سالم، به درمان و مدیریت پوکی استخوان کمک می‌­کند.

برای کمک به درمان پوکی استخوان روزانه بین 3 تا 5 میلی­ گرم بور نیاز دارید. بور به طور طبیعی در غذاهایی مانند سیب، انگور، آجیل، هلو و گلابی یافت می‌­شود.

بور معمولا در مولتی ­ویتامین­‌ها وجود ندارد. در مورد مصرف مکمل­‌های بور با پزشک خود مشورت کنید. اگر مکمل بور مصرف می­‌کنید، باید مراقب عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش ­ازحد آن، شامل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و اسهال باشید.

۶) سیلیسیوم

سیلیسیوم ماده معدنی کم­م قدار دیگری است که برای رشد استخوان­‌ها و همچنین تاندون­‌ها و رباط­‌ها ضروری است. مصرف حدودا 25 تا 50 میلی­ گرم سیلیسیوم در روز می­‌تواند به زنان مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.

سیلیسیوم مانند بور معمولا در مولتی ­ویتامین­ها وجود ندارد. در مورد مصرف مکمل‌­های سیلیسیوم با پزشک خود مشورت نمایید.

مکمل­‌های گیاهی

برخی از افراد ترجیح می‌­دهند از داروهای هورمونی تجویز شده برای درمان پوکی استخوان استفاده نکنند یا قادر به مصرف آن­ها نیستند. درمان­‌های جایگزین شامل گیاهان چینی و سایر مکمل­‌ها می­‌باشد. مشکل بسیاری از این روش­‌های درمانی این است که آن­ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته­‌اند و اثرات آن­ها به طور کامل شناخته­ شده نیست.

گیاهان دارویی دیگری که ممکن است در درمان پوکی استخوان تاثیرگذار باشند عبارت­ند از: کوهوش سیاه، و گیاه دم­اسبی. البته تاثیر این دو گیاه در پوکی استخوان به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

چه کسانی باید از مکمل­‌ها برای مدیریت پوکی استخوان استفاده کنند؟

اگر رژیم غذایی سالمی دارید که سرشار از پروتئین­‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌­ها و سبزیجات است، احتمالا به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز را در رژیم روزانه خود دریافت می­‌کنید. با این حال، در صورت ابتلا به پوکی استخوان احتمالا پزشک به شما توصیه می‌­کند که از مکمل­‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

دلایل دیگری که ممکن است به مکمل­‌های کلسیم نیاز داشته باشید:

  • مصرف رژیم غذایی وگان
  • عدم تحمل لاکتوز
  • مصرف طولانی­ مدت داروهای کورتیکواستروئید
  • ابتلا به یک بیماری گوارشی که ممکن است بر توانایی بدن شما جهت جذب کلسیم تاثیر بگذارد. مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک
  • در حال حاضر تحت درمان پوکی استخوان هستید.

اگر به بیماری کلیوی یا پاراتیروئید مبتلا هستید، ممکن است نتوانید ویتامین­‌ها یا مکمل­‌ها را مصرف نمایید. این بیماری­‌ها می­‌توانند بر توانایی بدن شما جهت فیلتر کردن کلسیم، ویتامین دی، و سایر مواد مغذی تاثیر بگذارند. به همین دلیل، مهم است که همیشه پیش از مصرف هر چیزی که برای شما تجویز نشده است، با پزشک خود مشورت کنید.

همه محققان در مورد مزایای مصرف ویتامین­‌ها و مکمل­‌ها از جمله کلسیم و ویتامین دی موافق نیستند. برخی از آن­ها بر این باورند که ویتامین­ها سودی ندارند. برخی دیگر فکر می­‌کنند که مصرف مکمل کلسیم اضافی می­‌تواند موجب کلسی فیکاسیون شریان­ها شود، که ممکن است در بیماری­های قلبی نقش داشته باشد.

در حالت کلی اگر مبتلا به پوکی استخوان هستید به معنی این است که کمبود کلسیم یا ویتامین دی دارید و به طور بالقوه می‌­توانید از مکمل­‌ها بهره­‌مند شوید.

برای کسب اطلاعاتی در مورد مدیریت پوکی استخوان می‌توانید از راهنمایی‌های پزشک متخصص روماتولوژی استفاده کنید. با توجه به فراهم شدن امکان رزرو آنلاین نوبت پزشک توسط درمانکده، نوبت‌گیری و دسترسی به اطلاعات پزشک مانند اطلاعات تماس و آدرس مطب به سادگی و در کسری از ثانیه امکانپذیر است.

منبع : Health Line

 25,107 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 29


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، منابع طبیعی برای غلبه بر پوکی استخوان کل فیتواستروژن‌ها را در برمی‌گیرد که این شامل ایزوفلاون‌ها، لیگنین‌ها، فلاونوئیدها و کومستان‌ها می‌شود که درصد شباهت‌های ساختاری بالایی با استروژن‌های طبیعی یا مصنوعی دارند. فیتواستروژن‌ها نتایج مشابهی را در بافت‌های مختلف تولید مثلی و غیر تولید مثلی نشان می‌دهند. بسیاری از گیاهان دارویی برای مقابله با پوکی استخوان در کشورهای مختلف استفاده شده اند. این درمان‌های دارویی گیاهی، اثر ناخواسته کمی دارند و برای استفاده طولانی‌مدت نسبت به داروهای سنتز شده شیمیایی مناسب‌تر هستند.

اپیمدیوم یا بز شاخدار (Epimedium plants): گیاهی کم رشد، خزان کننده و چند ساله است. این خانواده از گیاهان دارویی (مانند E. brevicomum Maxim, E. sagittatum Maxim, E. pubescens Maxim, E. koreanum Nakai, E. wushanense. T.S. Ying) در طب سنتی چینی برای پوکی استخوان و بیماری‌های مختلف یائسگی استفاده می‌شود. این خانواده از گیاهان دارویی پرمصرف‌ترین قرص های گیاهی در فرمول‌های درمانی سنتی چینی علیه پوکی استخوان هستند. فلاونوئیدها از جمله کارین، اپیمدین B و اپیمدین C ترکیبات اولیه ضد پوکی استخوان هستند که تحلیل استخوان را مهار می‌کنند، تشکیل استخوان را تحریک می‌کنند، دفع کلسیم از ادرار را سرکوب می‌کنند و در نتیجه از پوکی استخوان بدون پیامدهای هیپرپلاستیک محافظت می‌کنند.

سویا (Glycine max L): دانه سویا یک مکمل تقویتی و محتوی مقادیر قابل توجه‌ایی از مواد غذایی مفید مانند پروتئین ها و فلاوینوئید هایی نظیر دادیزین، جنستین و بیوکانین A است. فلاونوئیدهای سویا که از نظر ساختاری و عملکردی با i۱۷-بتا-استرادیول مرتبط هستند، تاثیر قابل توجهی بر متابولیسم استخوان در خانم های یائسه دارند و یک راهکار امیدوار کننده در پیشگیری و درمان پوکی استخوان پس از یائسگی به شمار می‌روند.

بابچی یا پسورالیا (Psoralea corylifolia L.): متعلق به خانواده Leguminosae است و یکی از گیاهان دارویی است که به طور منظم در برای درمان شکستگی‌های استخوان و بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود. در برخی مطالعات مشاهده شده این گیاه دارای اثر استروژنی قوی است و میوه‌های آن ممکن است درمان موثری برای شکستگی، نرمی و پوکی استخوان باشد.

مریم گلی (S. miltiorrhiza): آزمایشات فارماکولوژیک نشان می‌دهد مریم گلی دارای فعالیت‌های ضد انعقاد، گشادکننده عروق، افزایش دهنده جریان خون، ضد التهاب، مهار رادیکال‌های آزاد و فعالیت‌های محافظتی میتوکندری است. طی مطالعات فیتوشیمیایی ترکیبات اصلی عصاره این دسته از گیاهان دارویی شامل تانشینون‌ها (تانشینون I، تانشینون IIA، کریپتوتانشینون، i۱۵،۱۶ دی هیدروتانشینون I) و فنولیک‌ها (آلدهید پروتوکاتچوئیک، اسید سالویانولیک اسید سالویانولیک) می‌باشد.

Drynaria Fortunei: این گیاه که از خانواده سرخس‌هاست دارای سابقه طولانی درمانی در شرق آسیا است و برای درمان اختلالات زنانه مانند التهاب، تصلب شرایین، چربی خون و پوکی استخوان استفاده می‌شود. درمان‌های طب سنتی چینی و کره‌ای برای درمان پوکی استخوان معمولاً شامل ریزوم Drynaria fortunei است. مطالعات اخیر نشان داده است که Drynaria fortunei اثر درمانی بر پوکی استخوان و شکستگی در مدل‌های موش‌های تخمدان برداشته شده و تشکیل استخوان را بهبود می‌بخشد.

پیورریا مونتانا (Pueraria lobata): از جمله گیاهان دارویی خانواده باقلاسانان است. ریشه آن یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین داروهایی است که در طب سنتی چینی برای انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. که سرشار از فلاونوئیدها مانند دایدزین و جنیستئین هستند. ریشه آن ضمن افزایش شاخص تراکم معدنی استخوان در موش‌های صحرایی و موش‌ها پس از اوارکتومی و ارکیکتومی بدون تاثیر استروژنی در رحم، اثر پیشگیرانه بر تحلیل استخوان نشان داد.

سایر گیاهان دارویی مورد بحث که ممکن است در درمان پوکی استخوان مفید باشند عبارتند از Eurycoma longifola، Labisia pumila، روغن نارگیل بکر، Cosmos caudatus، کورکومین، سیاهدانه، Sambucus nigra و Trifolium sp. در این بین ویتامین E نیز یکی دیگر از مواد طبیعی است که در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است./انتهای پیام

دکتر رضا جعفرقلی – پزشک و عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران


ایران | اینترنت

در این مطلب تنها ۶ دمنوشی که به درمان پوکی استخوان کمک می کنند را به شما معرفی می کنیم. تاثیر مثبت این دمنوش ها از نظر علمی توسط چندین مجله معتبر پزشکی ثابت شده است. 

دمنوش غیر گیاهی: مراقب فلوراید باشید

اصطلاح “دمنوش ” به هر گونه نوشیدنی که با ریختن آب روی یک ماده گیاهی بدست می آید، گفته می شود. چای سبز و چای سیاه از برگ های گیاه Camellia sinensis بدست می آیند. این گیاه به راحتی فلوراید را از خاک جذب می کند و آن را به برگ ها می فرستد. وقتی برگ دمنوش یا چای گیاهی خیس می شود، فلوراید به آب گرم منتقل می شود.
دوستداران چای و دمنوش می دانند که فلوراید برای استخوان ها زیان آور است؛ و مقدار زیاد آن می تواند منجر به یک بیماری دردناک با نام فلوروزیس اسکلتی شود. این بیماری منجر به سخت و شکننده شدن استخوان ها و مختل شدن مفاصل، غضروف ها و رباط ها می شود. آیا این بدان معنی است که هرگز نباید این دمنوش ها یا چای ها را بنوشید؟ البته که نه. برای مثال، چای سبز یکی از بالاترین منابع دارای پلی فنول است. منتها توجه کنید که دمنوش باید از نوع ارگانیک و با حفظ اعتدال خورده شود و به هیچ وجه از چای های کیسه ای استفاده نکنید چون فلوراید بیشتری دارند!

استخوان سازی و بهبود سلامت با دمنوش

حالا اجازه دهید نگاهی دقیق به دمنوش ها بیندازیم. در حال حاضر تنها تاثیر ۶ دمنوش زیر برای تقویت استخوان و درمان پوکی استخوان از نظر علمی ثابت شده است و دمنوش هایی که در جای جای اینترنت فارسی به این منظور معرفی می شوند فقط نظر شخصی شان هستند! ضمنا دقت کنید برای تهیه دمنوش ها، آنها را بیش از ۱۵ دقیقه دم ندهید.


۱- چای سفید

ایران | اینترنت
این چای از جوانه های تازه camellia senensis ساخته شده و دارای کمترین میزان فلوراید نسبت به سایر چای ها است. چون جوانه ها خیلی جوان هستند، فلوراید در آن ها ذخیره نشده است.
چای سفید حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که برای پوکی استخوان مناسب هستند. آنتی اکسیدان ها از آسیب اکسیداتیو به استخوان جلوگیری می کنند، بنابراین با جلوگیری از اثرات پیری به بهبود استخوان سازی کمک می کنند.

چای سفید قادر است فشار خون را پایین آورد واز سرطان پیشگیری کند. خواص ضد سرطانی آن مربوط به خواص آنتی اکسیدانی است. چای سفید حاوی فلاونوئیدها به نام کاتچین ها (یک کلاس آنتی اکسیدانی) است که رشد و تکامل سلول های سرطانی را مهار می کند.

علاوه بر این، چای سفید به خاطر آنتی اکسیدان بالا دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

۲- دمنوش بامیه

ایران | اینترنت
از همه قسمت های گیاه بامیه می توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد، اما گل های قرمز بامیه بهترین منبع برای این دمنوش هستند.
گل بامیه به خاطر آنتی اکسیدان های فلاونوئید و آنتوسیانین موجود در گلبرگ ها، دارای مزایای زیادی برای استخوان است. در واقع این ترکیبات عناصر حیاتی برای ساختن استخوان جوان و سالم هستند. فلاونوئیدها بسیار ضد التهاب هستند و آنتوسیانین ها ارتباط بین سلول ها را تسهیل می کنند. ارتباطات بین سلولی برای عملکرد درست استخوان حیاتی است.

تحقیقات، اثرات بامیه بر کاهش فشار خون را تایید می کنند. محققان در یک مطالعه منتشر شده در مجله فشار خون، مصرف روزانه دو فنجان دمنوش بامیه را توصیه می کنند.

بعلاوه بامیه به دلیل شل کردن بافت ماهیچه ای صاف، به عنوان یک کمک گوارش شناخته شده است.

۳- دمنوش گیاه روبیوس

ایران | اینترنت

این “دمنوش قرمز ” بومی آفریقای جنوبی و غنی از آنتی اکسیدان ها است، اما آنچه در این دمنوش اهمیت دارد، مواد معدنی موجود و نقش آن ها در ساخت استخوان سالم است. در واقع، دمنوش روبیوس حاوی چندین مکمل اصلی و بنیادین است:

  • منیزیم
  • کلسیم
  • منگنز
  • روی

همچنین حاوی آهن است و چون میزان تانن کمی دارد، جذب آهن را مهار نمی کند. یکی از آنتی اکسیدان های قوی موجود در این دمنوش، Chysoeriol است. این آنتی اکسیدان گردش خون را بهبود می بخشد و علیه آنزیمی عمل می کند که سبب بیماری قلبی عروقی می شود.

روبیوس همچنین به وسیله اسید phenylpyretic پوست را جوان و روشن جلوه می دهد.

یکی از فلاونوئیدهای موجود در روبیوس، کورستین است. این آنتی اکسیدان سطح کورتیزول را در بدن کاهش می دهد، بنابراین از استخوان ها در مقابل اثرات مضر استرس مزمن محافظت می کند. کورستین فشار خون را کاهش و سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد و خواص آنتی هیستامین آن باعث بهبود سلامت تنفسی می شود.

۴- بابونه

بابونه گل هایی شبیه آفتابگردان دارد و به عنوان یک کمک خواب و مروج آرامش شناخته شده است. یکی دیگر از دلایل شهرت بابونه به خاطر نقش آن در سلامت استخوان ها است.

بابونه حاوی فلاونوئید آپی ژنین است که به طور موثر استرس را از بین می برد و اثر آرام بخش دارد. این ماده با پایین نگه داشتن سطح کورتیزول و از بین بردن اثرات مضر استرس، به محافظت از استخوان ها کمک می کند.

این گیاه دارای فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی دیگری به نام لووتولین است که اثرات چندانی ندارد. لووتولین تب را کاهش می دهد و اسپاسم عضلات را آرام می کند و حتی قادر است فشار خون را پایین آورد. یکی دیگر از مزایای بابونه، خواص ایمنی آن است که در فصل سرد و برای آنفلوآنزا مناسب است.

لطفا توجه داشته باشید که اگر به ابروسیا و یا گل آفتابگردان آلرژی دارید و یا از رقیق کننده های خون مثل آسپرین استفاده می کنید، قبل از مصرف دمنوش بابونه، با پزشک مشورت کنید.

۵- چای سبز

چای سبز می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. برای اجتناب از فلوراید و بهره مندی از مزایای سلامتی چای، می توانید از چای سبز فاقد فلوراید، استفاده کنید.

اضافه کردن چای سبز یا عصاره آن به رژیم غذایی برای استخوان سازی، قطعا ارزشمند است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۳ عنصر موجود در دمنوش اپی گالاکتوکین، گالاکتوکین و گالاکتوکین گالات بر روی استئوبلاست ها اثر دارند. این چای به ویژه با تقویت یک آنزیم کلیدی و مهار استئوبلاست ها (سلول های از بین برنده استخوان ها) به تقویت استخوان ها کمک می کند.

دمنوش سبز همچنین سلامت قلبی عروقی را افزایش می دهد، زوال عقل را از بین می برد و درد و التهاب آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

۵- دمنوش قاصدک

ایران | اینترنت

قاصدک اغلب به عنوان یک علف هرز شناخته می شود. در حالی که نه تنها گل های معطر و زیبا دارد بلکه برای سلامت استخوان ها بسیار مناسب هستند.

قاصدک یکی از گیاهان دارویی برای سم زدایی کبد است و یکی از جنبه های مهم آن کمک به جوان سازی و حفاظت از استخوان است. دمنوش ساخته شده از ریشه و برگ این گیاه حاوی مکمل های اصلی مانند ویتامین C و D، منیزیم، روی و پتاسیم است. دمنوش قاصدک التهاب را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان ها را بازسازی می کند.

احتیاط: مانند بابونه، قاصدک حاوی ترکیبات کومارین است. اگر از وارفارین یا داروهای ضد انعقادی استفاده می کنید یا اگر آلرژی دارید، قبل از مصرف دمنوش قاصدک با پزشک مشورت کنید.

۶- خار مریم

خار مریم مدت هاست که به عنوان یک تونیک کبد استفاده می شود. اثر پاکسازی قوی این گیاه روی کبد احتمالا به دلیل وجود ۳ فلاونوئیدها: سیلیبینین، سیلیدینین و سیلیکریستین است. مجموعه این فلاونوئیدها با هم سیلیمارین نامیده می شود که به محافظت و بازسازی سلول های کبدی و همچنین کاهش التهاب کبدی کمک می کند.

سیلیمارین سطح گلوتاتیون را بالا نگه می دارد (گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است). این خبر خوبی برای استخوان هاست چون زمانی که کبد به درستی کار کند قادر است، سموم مخرب استخوان را از بین ببرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا