پزشکی

درد پشت سمت راست پایین کتف

بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار درد پایین کمر و گردن‌درد می‌شوند. این نوع درد معمولاً در اثر وجود مشکل در دستگاه اسکلتی- عضلانی خصوصاً ستون فقرات شامل استخوان‌های ستون مهره، دیسک‌ها و عضلات و رباط‌های محافظ ستون فقرات ایجاد می‌شود. در برخی از مواقع علت درد پایین کمر ناشی از عارضه‌هایی است که ارتباطی به دستگاه اسکلتی- عضلانی ندارند. احتمال بروز درد پایین کمر با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند و بیش از نیمی از افراد بالای 60 سال را درگیر می‌کند.

ساختار ستون فقرات 


ستون فقرات از تعدادی مهره تشکیل شده است. بین هر مهره، دیسک‌ها به عنوان جذب‌کننده ضربه قرار گرفته‌اند. دیسک دارای یک لایه بیرونی سخت است و داخل دیسک یک ماده ژله‌مانند به نام نوکلئوس قرار دارد. هر مهره دارای دو مفصل پشت دیسک‌ها می‌باشد که مفاصل فاست نام دارند. این مفاصل و ستون فقرات توسط رباط‌ها و عضلات در محل خود تثبیت می‌شوند. این عضلات عبارتند از:

  • دو عضله ایلیوپسواس که در امتداد دو طرف ستون فقرات قرار دارند
  • دو عضله راست‌کننده ستون فقرات که در امتداد طول ستون فقرات قرار دارند
  • تعدادی عضله کوتاه پارا اسپاینال که بین مهره‌ها قرار گرفته‌اند

عضلات شکمی که از قسمت زیر قفسه سینه تا لگن کشیده شده‌اند، به حفظ ثبات ستون فقرات کمک می‌کنند. عضلات باسن نیز در ثبات ستون فقرات مؤثر هستند.

طناب نخاعی در ستون فقرات قرار گرفته است. اعصاب نخاعی از طریق فضای بین مهره‌ها به اعصاب در سراسر بدن متصل می‌شوند. در صورت آسیب‌دیدگی ستون فقرات، امکان دارد ریشه‌های عصب نخاعی دچار فشردگی شده و درد ایجاد شود.

قسمت پایین ستون فقرات انعطاف‌پذیر است و چرخش، گردش و خم شدن بدن را امکان‌پذیر می‌سازد و قدرت مورد نیاز جهت ایستادن، راه رفتن و بلند کردن اجسام را فراهم می‌کند. بنابر این قسمت پایین ستون فقرات تقریباً در انجام تمامی فعالیت‌های روزانه دارای نقش موثری است. درد پایین کمر می‌تواند سبب محدودیت در انجام این فعالیت‌ها شده و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

انواع درد پایین کمر 


انواع درد پایین کمر سمت چپ و راست شامل درد موضعی، درد انتقالی یا انتشاری و درد ارجاعی می‌باشند.

  • درد موضعی در یک نقطه خاص در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود. این نوع درد شایع‌ترین نوع درد کمردرد محسوب می‌شود. علت بروز درد موضعی معمولاً آسیب‌دیدگی مختصر دیسک، التهاب مفصل و در برخی از مواقع کشیدگی و پیچ‌خوردگی عضلانی می‌باشد. امکان دارد این نوع درد مداوم باشد و یا در برخی از مواقع ایجاد شود. در اثر آسیب‌دیدگی ممکن است درد ناگهانی ایجاد شود. درد موضعی می‌تواند در اثر تغییر وضعیت بدن تسکین پیدا کرده و یا تشدید شود. امکان دارد در قسمت پایین کمر در اثر لمس کردن درد ایجاد شود. اسپاسم عضلانی می‌تواند علت درد پایین کمر سمت راست باشد.
  • درد انتشاری از قسمت پایین کمر تا پا کشیده می‌شود. این نوع درد ممکن است خفیف و یا شدید باشد. درد انتشاری معمولاً در یک طرف و یا پشت ساق پا ایجاد شده و ممکن است به قسمت پایین پا یا تنها به زانو منتقل شود. این نوع درد عموماً نشان‌دهنده فشردگی ریشه عصبی ناشی از عارضه‌هایی مانند فتق دیسک، سیاتیک، آرتروز یا تنگی کانال نخاعی می‌باشد. سرفه و عطسه کردن و یا خم شدن در زمان راست نگه داشتن پا می‌تواند سبب بروز درد شود. در صورت وارد شدن فشار بر ریشه عصب، ممکن است علاوه بر درد مواردی مانند ضعف عضلانی در پا، احساس گزگز یا حتی از دست دادن حس بروز کند. به ندرت امکان دارد افراد دچار بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع شوند.
  • درد ارجاعی در قسمتی غیر از محل آسیب‌دیدگی احساس می‌شود. برای مثال در اثر حمله قلبی ممکن است در دست چپ درد ایجاد شود. درد ارجاعی ناشی از اعضای داخلی بدن که در پایین کمر ایجاد می‌شود عمیق و شدید است و تعیین محل دقیق بروز درد دشوار می‌باشد. معمولاً انجام حرکت سبب تشدید این نوع درد نمی‌شود.

علت درد پایین کمر چیست؟


سوالی که بیشتر افراد در زمان کمردرد با آن روبر هستند عبارتست از این که علت درد پایین کمر چیست؟ علت درد پایین کمر سمت چپ و راست در بیشتر موارد عارضه‌های مربوط به ستون فقرات و مفاصل، عضلات، رباط‌ها و ریشه‌های عصب اطراف ستون فقرات یا دیسک‌های بین مهره‌ای می‌باشد. معمولاً نمی‌توان یک عامل مجزا و خاص را برای علت درد پایین کمر تعیین کرد. هر گونه عارضه دردناک در ستون فقرات می‌تواند باعث اسپاسم عضلات اطراف ستون فقرات شود. اسپاسم عضلانی ممکن است سبب تشدید درد شود. استرس نیز می‌تواند باعث افزایش درد پایین و سمت چپ و راست کمر شود.

در برخی از مواقع، کمردرد در اثر عارضه‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های زنان (مانند سندرم قاعدگی)، بیماری‌های کلیه مانند سنگ کلیه و بیماری‌های مجاری ادرار (مانند عفونت کلیه، مثانه و غده پروستات)، بیماری‌های دستگاه گوارش (مانند دیورتیکولیت) و عارضه‌های مرتبط با سرخرگ‌های نزدیک ستون فقرات ایجاد شود. علت درد پایین کمر سمت راست و چپ شامل موارد زیر می‌باشد:

آسیب‌دیدگی

آسیب‌دیدگی امکان دارد در زمان انجام فعالیت‌های روزانه (مانند بلند کردن اجسام یا ورزش) یا در اثر صدمات ناشی از افتادن بر زمین یا تصادفات خودرو ایجاد شود. معمولاً ساختارهای آسیب‌دیده در آزمایش‌های تصویربرداری قابل تشخیص نمی‌باشند ولی طبق نظر پزشکان، عضلات یا رباط‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. وارد شدن آسیب به بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات نیز می‌تواند علت درد پایین کمر سمت راست باشد.

آرتروز 

آرتروز می‌تواند علت درد پایین کمر سمت چپ باشد. در اثر این عارضه، غضروف بین مفاصل فاست دچار ساییدگی شده و زائده استخوانی ایجاد می‌شود. آرتروز با گذشت زمان در اثر ساییدگی بروز می‌کند. فشار مداوم وارد بر مفاصل احتمال بروز آرتروز را افزایش می‌دهد. در این حالت دیسک‌های بین مهره‌ها تخریب شده و فاصله بین مهره‌ها کاهش پیدا کرده و فشار وارد بر مفاصل فاست افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه مفاصل ملتهب می‌شوند. در اثر تخریب شدید و کاهش ارتفاع دیسک، امکان دارد زائده استخوانی بر ریشه‌های عصب نخاعی فشار وارد کند. تمامی این موارد باعث ایجاد درد پایین کمر می‌شوند.

شکستگی فشاری مهره 

شکستگی فشاری مهره زمانی ایجاد می‌شود که تراکم استخوان با افزایش سن در اثر پوکی استخوان کاهش پیدا می‌کند. مهره‌ها خصوصاً در مقابل اثرات پوکی استخوان آسیب‌پذیر هستند. شکستگی فشاری مهره امکان دارد سبب درد شدید و ناگهانی کمر شده و با فشردگی ریشه‌های عصب نخاعی و در نتیجه بروز کمردرد مزمن همراه باشد. البته بیشتر موارد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در قسمت فوقانی و میانی کمر ایجاد شده و باعث بروز درد در این قسمت‌ها می‌شوند.

دیسک کمر 

دیسک کمر می‌تواند علت درد پایین کمر سمت چپ باشد. دیسک دارای یک لایه سخت خارجی است و داخل دیسک ماده نرم ژله‌مانندی قرار گرفته است. در صورتی که دیسک به طور مداوم از جانب مهره‌های بالا و پایینی خود تحت فشار قرار گیرد (مانند زمان خم شدن به جلو و بلند کردن اجسام سنگین) امکان دارد لایه خارجی دیسک پاره شده و درد ایجاد شود. در اثر فتق دیسک ممکن است بر ریشه عصبی نزدیک به دیسک فشار وارد شده و باعث بروز درد و علائم در یک یا هر دو پا شود. فتق دیسک در قسمت پایین کمر که بر اعصاب تأثیر بگذارد معمولاً باعث بروز سیاتیک می‌شود. فتق دیسک در افرادی که هیچ مشکل یا علائمی ندارند، معمولاً در آزمایش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی قابل مشاهده است.

تنگی کانال نخاعی در قسمت کمر

علت درد پایین کمر می‌تواند تنگی کانال نخاعی در قسمت کمر باشد. در این حالت کانال نخاعی که حاوی طناب نخاعی و اعصاب می‌باشد تنگ می‌شود. تنگی کانال نخاعی در افراد مُسن یکی از دلایل شایع درد پایین کمر محسوب می‌شود. این عارضه همچنین در افراد میانسالی که در زمان تولد دارای کانال نخاعی تنگ هستند نیز ایجاد می‌شود. تنگی کانال نخاعی در اثر عارضه‌هایی مانند آرتروز، سرخوردگی مهره‌های کمر، اسپوندیلیت آنکیلوزان و بیماری پاژه استخوان به وجود می‌آید. این عارضه می‌تواند باعث بروز سیاتیک و درد پایین کمر شود.

سرخوردگی مهره‌های کمر

سرخوردگی مهره در اثر جابه‌جا شدن مهره‌ها در قسمت پایین کمر ایجاد می‌شود. نوعی از سرخوردگی مهره معمولاً در دوران نوجوانی (اغلب در ورزشکاران) در اثر آسیب‌دیدگی و شکستگی بخشی از مهره بروز می‌کند. در صورت آسیب‌دیدگی هر دو طرف مهره، امکان دارد مهره به سمت جلو جابه‌جا شود. سرخوردگی مهره ممکن است در بزرگسالان نیز ایجاد شود ولی معمولاً در اثر وجود شرایط دژنراتیو (تخریبی) بروز می‌کند. سرخوردگی مهره در بزرگسالان احتمال ایجاد تنگی کانال نخاعی در قسمت کمر را افزایش می‌دهد.

فیبرومیالژیا 

فیبرومیالژیا یکی از دلایل شایع بروز درد می‌باشد که بر بسیار از بخش‌های بدن از جمله پایین کمر اثر می‌گذارد. این عارضه باعث ایجاد درد مزمن و گسترده در عضلات و دیگر بافت‌های نرم در بخش‌هایی غیر از پایین کمر می‌شود. فیبرومیالژیا بر کیفیت خواب نیز اثر منفی گذاشته و سبب بروز خستگی نیز می‌شود.

دلایل غیر متداول درد پایین کمر 

دلایل غیر متداول درد پایین کمر عبارتند از:

  • عفونت ستون فقرات
  • وجود تومور در ستون فقرات
  • آنوریسم آئورت شکمی
  • برخی از عارضه‌های گوارشی مانند دیورتیکولیت
  • بعضی از عارضه‌های دستگاه ادراری مانند عفونت کلیه، سنگ کلیه و عفونت پروستات
  • عارضه‌هایی که بر لگن تأثیر می‌گذارند مانند حاملگی خارج رحمی، بیماری التهابی لگن و سرطان تخمدان یا دیگر اندام‌های تناسلی
  • بیماری زونا (قبل و بعد از مشاهده راش)
  • بیماری پاژه استخوان
  • انواع التهاب مفصل مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • بیماری‌های التهابی در فضای پشت حفره شکمی مانند بروز اسکار، خونریزی، بزرگ شدن گره‌های لنفاوی و بیماری مرتبط با ایمونوگلوبولین G-4
  • عارضه‌های التهابی عضله مانند پلی میوزیت و دیگر میوپاتی‌های التهابی و پلی‌میالژی روماتیکا

درمان درد پایین کمر 


در صورتی که علت خاصی برای درد پایین کمر تشخیص داده شود، عارضه درمان می‌شود. برای مثال جهت درمان عفونت پروستات از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. ولی برای رفع درد اسکلتی- عضلانی ناشی از کشیدگی یا پیچ‌خوردگی و همچنین بسیاری از عوامل اسکلتی- عضلانی دیگر روش درمانی خاصی وجود ندارد. با این حال برخی از روش‌های درمانی عمومی در رفع درد پایین کمر مؤثر می‌باشند. این روش‌ها زمانی استفاده می‌شوند که ریشه عصب نخاعی دچار فشردگی شده باشد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

تغییر در نحوه انجام فعالیت‌ها 

به منظور رفع درد پایین کمر که اخیراً ایجاد شده است، بایستی از انجام فعالیت‌هایی که بر ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد می‌شوند (مانند بلند کردن اشیاء سنگین و خم شدن) خودداری شود. استراحت و خوابیدن سبب تسریع روند بهبود درد نمی‌شود و بیشتر پزشکان ادامه انجام فعالیت‌های سبک را توصیه می‌کنند. در صورت وجود درد شدید، استراحت مطلق نباید بیش از 1 تا 2 روز ادامه پیدا کند. استراحت بیش از این مقدار سبب ضعیف شدن عضلات کمر و شکم شده و در نتیجه باعث تشدید درد پایین کمر و طولانی شدن روند بهبود می‌شود. استفاده از کمربند طبی و تراکشن کمکی به بهبود درد نمی‌کنند. در واقع تراکشن می‌تواند سبب به تعویق انداختن روند بهبود شود.

مصرف دارو 

معمولاً از آسپیرین جهت تسکین درد استفاده می‌شود مگر این که التهاب وجود داشته باشد. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌توانند سبب رفع درد و کاهش التهاب شوند.

در صورتی که آسپیرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باعث تسکین درد نشوند، امکان دارد داروهای مسکن مخدر تجویز شوند. البته این داروها بایستی برای مدت زمان کوتاهی مصرف شوند چرا که مصرف بلندمدت آن می‌تواند حساسیت به درد را افزایش داده و سبب ایجاد عوارض جانبی و اختلال سوء مصرف مواد مخدر شود.

در برخی از مواقع شل‌کننده‌های عضلانی مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین، دیازپام، متاکسالون یا متاکاربامول جهت بهبود اسپاسم عضلانی تجویز می‌شوند.  این داروها برای افراد مُسن که بیشتر در معرض بروز عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی قرار دارند، توصیه نمی‌شوند. پزشک معمولاً تا زمانی که بیمار دارای اسپاسم عضلانی  آشکار نباشد داروی شل‌کننده عضلانی تجویز نمی‌کند. این داروها در صورت تجویز نباید برای مدت بیش از 72 ساعت مصرف شوند. پزشکان در برخی از مواقع به بیمار توصیه می‌کنند که این داروها را فقط در زمان خواب مصرف کنند.

رعایت وضعیت مناسب بدنی 

جهت رفع درد پایین کمر، خوابیدن در وضعیت راحت بر روی تشک با سختی متوسط توصیه می‌شود. افرادی که به پشت می‌خوابند می‌توانند یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهند. افرادی که به پهلو می‌خوابند بایستی یک بالش زیر سر خود قرار دهند (سر باید نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد). این افراد نیز می‌توانند یک بالش بین زانوهای خود قرار داده و در صورت لزوم جهت تسکین درد پایین کمر، زانوهای خود را مقداری خم کنند. بیمار می‌تواند در صورت عدم بروز درد، خوابیدن بر روی شکم را ادامه دهد.

همچنین روش‌های دیگر مانند حفظ وضعیت مناسب بدنی و روش صحیح بلند کردن اجسام نیز بایستی به دقت رعایت شود. با رعایت نکات ذکر شده، بیشتر میزان درد در عرض چند روز تا 2 هفته رفع خواهد شد. صرف نظر از نوع روش درمان، 80 تا 90 درصد از درد پایین کمر در مدت 6 هفته تسکین پیدا خواهد کرد.

سرما و گرمادرمانی 

استفاده از حرارت یا سرما می‌تواند به رفع علت درد پایین کمر کمک کند. معمولاً در روز اول پس از آسیب‌دیدگی بهتر است از سرما استفاده شود. یخ و کمپرس سرد نباید مستقیماً بر روی پوست مورد استفاده قرار گیرند. یخ باید پس از مدت زمان 20 دقیقه برداشته شده و مجدداً برای مدت 20 دقیقه با فاصله زمانی 60 تا 90 دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. این روند را می‌توان در طول 24 ساعت پس از آسیب‌دیدگی چندین بار تکرار کرد. جهت جلوگیری از بروز سوختگی، پدهای حرارتی در قسمت کمر بایستی با احتیاط استفاده شوند. از به کار بردن پد حرارتی در زمان خواب بایستی خودداری شود.

ماساژ 

ماساژ به طور موقتی باعث تسکین درد پایین کمر می‌شود. درمان دستی به همراه برنامه ورزشی می‌تواند در تسکین درد پایین کمر مؤثر باشد. البته درمان درستی ممکن است سبب افزایش احتمال آسیب‌دیدگی شده و بایستی از انجام آن در افراد دارای التهاب مفصل، مشکلات مرتبط با گردن که سبب عدم ثبات مهره‌های گردن شده و یا فتق دیسک خودداری شود.

فیزیوتراپی

پس از تسکین درد، انجام فعالیت سبک طبق توصیه پزشک می‌تواند سبب تسریع روند بهبودی شود. استفاده از یک دوره درمانی زیر نظر متخصص فیزیوتراپی نیز می‌تواند در تسکین درد مؤثر باشد. برای جلوگیری از مزمن شدن درد پایین کمر، انجام ورزش‌های ویژه جهت تقویت عضلات کمر و شکم توصیه می‌شود.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست 

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست می‌تواند سبب تسکین درد پایین کمر شود. دستگاه تحریک الکتریکی جریانی تولید می‌کند  که می‌تواند از انتقال احساس درد از نخاع به مغز جلوگیری کند. بسته به شدت درد، می‌توان این جریان را در ناحیه آسیب‌دیده چند بار در روز به مدت 20 دقیقه تا چند ساعت مورد استفاده قرار داد.

تزریق کورتیکو استروئید

در برخی از مواقع کورتیکواستروئید (مانند دگزامتازون یا متیل پردنیزولون) به همراه بی‌حسی موضعی (مانند لیودوکائین) را می‌توان در مفاصل فاست یا فضای اپیدورال– بین ستون فقرات و لایه خارجی بافت اطراف طناب نخاعی- تزریق کرد. تزریق استروئید ممکن است برای بهبود سیاتیک تأثیر بیشتری داشته باشد. این روش معمولاً تنها برای چند روز تا چند هفته مؤثر است. هدف اصلی استفاده از تزریق استروئید، تسکین درد تا زمانی است که از برنامه ورزشی جهت بهبود درد برای بلندمدت استفاده شود.

جراحی جهت رفع درد پایین کمر 

در صورتی که فتق دیسک به صورت مداوم باعث بروز درد سیاتیک، ضعف، از دست دادن حس یا از دست رفتن کنترل مثانه یا روده شود امکان دارد استفاده از جراحی جهت برداشتن بخشی از دیسک (دیسککتومی) یا در برخی از مواقع بخشی از مهره (لامینکتومی) ضروری باشد.

در موارد تنگی شدید کانال نخاعی ممکن است جهت باز کردن کانال نخاعی، بخش بزرگی از قسمت عقبی مهره (لامینا) با جراحی برداشته شود. در این موارد معمولاً از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. بیمار بایستی برای مدت 4 تا 5 روز در بیمارستان بستری شود. امکان دارد برای ادامه فعالیت‌های روزانه به 3 تا 4 ماه زمان نیاز باشد. در حدود دو سوم افراد به طور کامل درمان می‌شوند. در بقیه موارد جراحی می‌تواند از بروز درد و تشدید علائم دیگر جلوگیری کند.

در مورد عدم ثبات ستون فقرات (ناشی از فتق دیسک شدید، سرخوردگی مهره یا پس از لامینکتومی جهت رفع تنگی کانال نخاعی) امکان دارد از جراحی فیوژن ستون فقرات کمری استفاده شود. البته این نوع جراحی سبب محدود شدن عملکرد شخص شده و ممکن است فشار بیش از حد بر بقیه قسمت‌های ستون فقرات وارد کرده و باعث بروز مشکلات بیشتری شود.


علت درد دنده چیست و چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود؟ آیا تفاوتی در علت درد دنده در سمت راست و چپ وجود دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

قفسه سینه شما از 24 دنده تشکیل شده است که 12 دنده در سمت راست و 12 دنده در سمت چپ آن قرار گرفته است. وظیفه دنده‌ها، محافظت از ارگان‌هایی است که داخل قفسه سینه قرار گرفته‌اند. در سمت چپ قفسه سینه، قلب، شش چپ، لوزالمعده، طحال، معده و کلیه چپ قرار دارند؛ در صورتی که هرکدام از این ارگان‌ها عفونی شوند، ملتهب شوند یا آسیب ببینند، درد آن در اطراف یا زیر دنده‌هایی که در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته‌اند حس می‌شود. با وجود اینکه قلب شما در سمت چپ قفسه سینه‌تان قرار گرفته است، اما وجود درد در این قسمت، معمولا ربطی به حمله قلبی نخواهد داشت.

درد ایجاد شده در این قسمت، بسته به دلیل به وجود آمدن آن می‌تواند حالت تیر کشیدن یا درد مداوم داشته باشد. در بیشتر موارد، درد سمت چپ قفسه سینه، مربوط به شرایطی خوش خیم و قابل درمان خواهد بود. 

علل درد زیر دنده‌های سمت چپ

کوستوکندریت: کوستوکندریت به شرایطی گفته می‌شود که در آن، غضروف‌هایی که دنده‌های شما را به استخوان جناغ متصل می‌کنند دچار التهاب شوند. دلایل زیر می‌توانند باعث ابتلای شما به این عارضه شوند:

  • عفونت
  • آسیب فیزیکی
  • آرتروز

این معضل می‌تواند باعث ایجاد دردهای تیز و خنجری در سمت چپ قفسه سینه شما شود. درد ناشی از کوستوکندریت در صورت سرفه، عطسه یا فشار دادن دنده‌ها شدید‌تر می‌شود.

پانکراتیت: پانکراس (لوزالمعده) غده‌ای است که در نزدیکی روده کوچک، در بالا سمت چپ بدن شما قرار گرفته است. این غده، مواد گوارشی و آنزیم‌هایی را در روده کوچک ترشح کرده که به هضم غذا کمک می‌کنند. عارضه پانکراتیت، مربوط به التهاب لوزالمعده است که می‌تواند به دلایل زیر در بدن اتفاق بیفتد:

  • آسیب دیدگی
  • سوء مصرف مشروبات الکلی
  • سنگ صفرا

درد ناشی از پانکراتیت معمولا به آرامی ایجاد شده و پس از صرف غذا شدید می‌شود؛ این درد می‌تواند به صورت رفت و برگشتی یا مداوم در بدن ایجاد شود. از جمله علائم پانکراتیت می‌توان به حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن اشاره نمود.

پارگی و انفارکتوس طحال: طحال شما در قسمت بالایی سمت چپ بدنتان و در نزدیکی قفسه سینه قرار گرفته است. این اندام، در حذف گلبول‌های قرمز فرسوده و آسیب دیده و تولید گلبول‌های سفید به بدن کمک می‌کند. 

عارضه بزرگ شدن طحال، که با نام اسپلنومگالی نیز شناخته می‌شود، معمولا به غیر از اینکه فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند، نشانه دیگری در بدن ایجاد نمی‌کند. در صورتی که طحال شما دچار پارگی شده باشد، در سمت چپ قفسه سینه خود احساس درد خواهید کرد. احتمال ایجاد پارگی، در طحال بزرگ شده بیشتر از طحال با اندازه عادی است.

از جمله مواردی که باعث ابتلای فرد به بزرگ‌طحالی می‌شود، عبارت‌اند از:

  • عفونت‌های ویروسی، مانند مونونوکلئوز (که با نام بیماری بوسه نیز شناخته می‌شود)
  • عفونت‌های باکتریایی مانند سفلیس
  • عفونت‌های انگلی مانند مالاریا
  • بیماری‌های خونی
  • بیماری‌های کبدی

در صورتی که طحال شما دچار پارگی شده باشد، ممکن است در صورت لمس آن منطقه، احساس کنید نرم‌تر شده است. همچنین ممکن است در صورت ایجاد این شرایط، بیمار موارد زیر را نیز تجربه کند:

  • فشار خون پایین
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • حالت تهوع

علت رایج پارگی طحال وارد شدن ضربه به آن است؛ این عارضه بسیار اورژانسی بوده و فرد مبتلا باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

در صورت ابتلا به انفارکتوس طحال، ممکن است در زیر دنده‌های سمت چپ قفسه سینه‌تان احساس درد کنید. انفارکتوس طحال، عارضه نادری است که در آن، قسمتی از طحال فرد نکروزه شده یا به اصطلاح، می‌میرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به این عضو به خطر بیافتد یا با مشکل رو به رو شود که دلیل آن هم معمولا ضربه یا انسداد شریانی است.

ورم معده: ورم معده یا گاستریت، عارضه التهاب مخاط معده است و از آنجایی که معده شما در نزدیکی دنده‌های چپ بدنتان قرار دارد، درد آن را در دنده‌های چپ خود حس خواهید کرد. از جمله علائم دیگر ورم معده، می‌توان به سوزش معده و احساس سیری در بالای شکم اشاره نمود. 

ورم معده ممکن است به دلایل زیر در بدن شما ایجاد شود:

  • عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
  • استفاده منظم از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)
  • سوء مصرف مشروبات الکلی

عفونت یا سنگ کلیه: کلیه‌های شما، بخشی از دستگاه دفع ادرار بدنتان محسوب می‌شوند. با اینکه کلیه‌ها، در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته‌اند، اما در صورت ایجاد عفونت یا التهاب در آن‌ها، درد ایجاد شده به سمت جلو پخش می‌شود؛ بنابراین در صورتی که کلیه چپ شما درگیر التهاب یا عفونت شود، درد آن را در نزدیکی دنده‌های چپ خود حس خواهید کرد. 

سنگ کلیه، در واقع کلسیم سخت شده، یا رسوبات نمکی هستند که به شکل سنگ درآمده‌اند. سنگ‌های ایجاد شده، هنگام خروج از کلیه و طی کردن مسیرشان به سمت مثانه می‌توانند درد‌های شدیدی برای فرد ایجاد کنند. بیماری سنگ کلیه، علاوه بر دردهایی که در نزدیکی دنده‌های چپ بدنتان ایجاد می‌کند، موارد زیر را نیز به همراه دارد:

  • با وجود تمایل زیاد به دفع ادرار، ادرار کمی از فرد خارج می‌شود
  • ادرار خونی یا کدر
  • وجود درد در پهلو که به سمت جلو حرکت می‌کند

عفونت‌های کلیه زمانی اتفاق می‌افتند که باکتری‌های موجود در مجاری ادرار، به کلیه‌ها راه پیدا کند. هر چیزی، مانند سنگ کلیه، که مانع جریان ادرار شما شود می‌تواند در کلیه‌ها عفونت ایجاد کند. از جمله علائم عفونت کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

پریکاردیت: قلب شما، توسط کیسه‌ای پر از مایع به نام پریکارد یا پیراشامه احاطه شده است؛ عارضه پریکاردیت، مربوط به التهاب این کیسه می‌شود. هنگامی که پیراشامه، ملتهب می‌گردد، به دیواره قلب کشیده شده و فرد در این شرایط، دردهایی در قسمت چپ دنده‌های خود احساس می‌کند. این درد ممکن است به صورتی مبهم، یا ضربه‌ای به بدن شما وارد شود که هنگام دراز کشیدن شدیدتر نیز خواهد شد.

تاکنون، تحقیقات علت ایجاد این عارضه را به طور دقیق پیدا نکرده‌اند، اما دلایل احتمالی ابتلا به آن می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

  • عفونت
  • آسیب دیدگی
  • رقیق کننده‌های خاص خون
  • داروهای ضد تشنج

پلورزی: پلورزی یا پلوریت، شرایطی است که در آن بافت پوشاننده ریه (پرده جَنب)، ملتهب می‌گردد. این عارضه می‌تواند به دلیل ذات‌الریه باکتریایی، ویروسی یا قارچی، وارد شدن ضربه یا انفارکتوس ریوی که معمولا به لخته شدن خون در ریه نیز مربوط است، ایجاد شود. 

پلورزی ایجاد شده در سمت چپ شش‌ها می‌تواند باعث ایجاد درد در نزدیکی دنده‌های چپ شود، اما نشانه اصلی ابتلا به این بیماری، درد تیز و خنجری است که هنگام تنفس حس می‌شود. در صورتی که هنگام تنفس با درد شدید در قفسه سینه‌تان مواجه شدید، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه تشخیص علت درد زیر دنده‌های چپ

برای تشخیص علت درد در دنده‌های چپ بدنتان، پزشک معاینات فیزیکی لازم در این زمینه را انجام خواهد داد که شامل لمس ناحیه درد نیز می‌شود. لمس کردن ناحیه درد توسط پزشک، به او در تشخیص ورم یا التهاب، مخصوصا التهاب مربوط به بیماری کوستوکندریت کمک می‌کند.

در صورتی که پزشک علت درد شما را ناراحتی قلبی تشخیص دهد، ممکن است برای مشاهده وضعیت فعالیت قلبتان، نوار قلب شما را بررسی کند؛ با انجام این کار، بیماری‌های پنهان نیز مشخص شده و می‌توانید پیش از ظهور، آن‌ها را درمان کرده و در نطفه خفه کنید.

پس از انجام معاینات فیزیکی، پزشک آزمایش خون و ادرار شما را مورد بررسی قرار خواهد داد. پزشک با بررسی آزمایش خون و ادرار بیمار، می‌تواند علائم وجود مشکلات کلیوی، پانکراتیت و ورم معده را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک شما، وجود ورم معده در بدنتان را تشخیص دهد، ممکن است از آزمایش مدفوع یا آندوسکوپی، برای بررسی پوشش داخلی معده استفاده کند. در آندوسکوپی، یک لوله بلند و قابل انعطاف که سر آن یک دوربین قرار دارد، از طریق دهان بیمار وارد بدن او شده و پزشک به وسیله آن می‌تواند تصویر داخل بدن بیمار را ببیند. 

در صورتی که با روش‌های ذکر شده، علت درد دنده‌های شما هنوز نامشخص بود، ممکن است نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا ام آر آی (MRI) داشته باشید. پزشک شما می‌تواند با مشاهده عکس‌های گرفته شده از ارگان‌های مختلف بدنتان، مناطق دچار التهابی که در معاینات قبلی خود را نشان نداده‌اند را پیدا کند. 

نحوه درمان درد دنده‌های چپ

نحوه درمان درد در دنده‌های چپ، بسته به علت به وجود آمدن آن متفاوت خواهد بود. در صورتی که این درد به التهاب در قسمتی از بدنتان مربوط باشد، پزشک برای شما داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی(NSAID) تجویز می‌کند تا درد و التهاب مربوطه را کاهش دهد. 

در بعضی موارد ممکن است برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی، نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک داشته باشید. همچنین در موارد نادری ممکن است برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی باشد؛ به عنوان مثال، در صورتی که سنگ کلیه بیمار آنقدر بزرگ باشد که خارج شدن آن به طور طبیعی از طریق مجاری بدن غیرممکن باشد، ممکن است پزشک از عمل جراحی برای خارج کردن آن استفاده کند.

علائم هشدار درباره‌ی درد دنده‌های چپ

با اینکه درد به وجود آمده در دنده‌های چپ بدنتان در اکثر مواقع مسئله چندان مهمی نیست، اما گاهی اوقات این درد می‌تواند نشانه‌ای از یک شرایط اورژانسی در بدن باشد. 

در صورتی که علائم زیر هم با درد دنده‌های چپ همراه بود، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس
  • احساس گیجی و منگی
  • تعریق بیش از حد
  • سبکی سر یا سرگیجه

درد دنده‌های راست

قسمتی از بدن که در منطقه دنده‌های سمت راست بدن قرار گرفته است، به عنوان ربع فوقانی راست بدن (RUQ) نیز نامیده می‌‍شود. دردی که در این قسمت از بدن ایجاد می‌شود، ناشی از آسیب‌های وارده به ارگان‌هایی است که در این منطقه قرار گرفته‌اند؛ این ارگان‌ها شامل کبد، کلیه راست و کیسه صفرا می‌شوند. درد دنده‌های راست، چیزی نیست که بابت آن نگران شوید، اما دانستن دلیل آن و اینکه چه زمان به پزشک مراجعه کنید، دارای اهمیت است.

آیا برای درد دنده‌های راست باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که زیر دنده‌های راست بدن خود احساس درد دارید اما دلیل آن را نمی‌دانید، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا درد ایجاد شده مداوم یا شدید است؟
  • آیا احساس تنگی نفس می‌کنید؟
  • آیا دمای بدنتان بالاست؟(تب دارید؟) آیا تب و لرز دارید؟
  • آیا مدفوع شما روشن‌تر و ادرارتان تیره‌تر از حالت عادی خود شده است؟
  • آیا داخل مدفوعتان خون وجود دارد؟
  • آیا سرفه خونی دارید؟
  • آیا وزن کم کرده اید؟
  • آیا پوستتان به رنگ زرد درآمده است؟

در صورتی که به یک یا تعداد بیشتری از این سوالات جواب بله دادید، باید فورا برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید، زیرا علائم موجود در بدن شما می‌تواند نشانه یک شرایط پزشکی حاد باشد.

در صورتی که پاسخ شما به تمامی این سوالات خیر بود، در ادامه مطلب، علل احتمالی درد زیر دنده‌های راست شما را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت درد دنده‌های راست چیست؟

مشکل کیسه صفرا: درد شدید و ناگهانی در دنده‌های راست بدن، می‌تواند نشانه وجود مشکل در کیسه صفرا باشد. علت این درد، سنگ‌های کوچکی از صفرا یا کلسترول‌هایی هستند که در کیسه صفرا(ارگان کوچکی که دقیقا زیر کبد قرار گرفته است ) تشکیل شده‌اند.

وجود سنگ صفرا در افراد بزرگسال رایج است، اما معمولا علائم خاصی ایجاد نمی‌کند. البته در صورتی که یک سنگ در دهانه مجرا قرار گرفته و آنجا گیر کند، باعث ایجاد درد‌های تیز و خنجری در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن خواهد شد. این بیماری با نام سنگ صفرا شناخته شده و درد آن می‌تواند تا پنج ساعت نیز ادامه پیدا کند. در صورتی که به بیماری سنگ صفرا مبتلا شوید و آن را درمان نکنید، ممکن است در ادامه باعث التهاب کیسه صفرا (کُله سیستیت) شود که تب، درد مداوم و زردی پوست در فرد را به همراه دارد.  

در صورتی که در این ناحیه احساس درد کرده و احساس می‌کنید که مربوط به سنگ صفراست باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورت داشتن علائم زیر هم باید به سراغ پزشک بروید:

  • زردی پوست
  • دمای بالای بدن
  • ضربان قلب تندتر از حالت عادی
  • دردی که به سمت شانه منتقل می‌شود؛ این درد می‌تواند نشانه التهاب کیسه صفرا باشد

مشکل کلیه: دردی که زیر دنده‌‎های راست بدن حس می‌شود، ممکن است به دلیل سنگ کلیه به وجود آمده باشد. سنگ کلیه، در واقع توده‌ای از مواد معدنی موجود در ادرار شماست که می‌تواند به کلیه راستتان راه پیدا کرده باشد؛ به این سنگ‌ها در اصطلاح پزشکی، نفرولیتیازیس می‌گویند. 

سنگ کلیه بیماری رایجی است که از هر یازده نفر، یک نفر به آن مبتلا خواهد شد. این بیماری در مردان رایج‌تر از زنان است. سنگ کلیه نیز مانند سنگ صفرا، همیشه با درد همراه نیست، اما در صورتی که سنگ ایجاد شده در مجرای ادراری فرد گیر کند یا باعث ایجاد عفونت شود، می‌تواند دردهای شدیدی در ناحیه ربع فوقانی راست، کشاله ران یا کمر ایجاد کند.

در صورت ابتلا به سنگ کلیه، ممکن است تعداد دفعات نیاز به دفع ادرار بیشتر شود، دفع ادرار با درد همراه شود یا اینکه در ادرار فرد خون مشاهده شود. سنگ کلیه معمولا از طریق ادرار، از بدن فرد خارج می‌شود؛ بنابراین درد شما باید پس از خروج سنگ از بدنتان قطع شود. 

در صورتی که درد ناشی از سنگ کلیه در بدن شما بسیار شدید بود، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لازم، شما را به بیمارستان ارجاع دهد. اگر شرایط زیر را دارید، باید در مورد هرگونه درد ناشی از سنگ کلیه با پزشک خود مشورت کنید:

  • سن 60 سال و بالاتر
  • باردار بودن
  • کم آبی بدن (در صورت مریضی یا ابتلا به اسهال، این مورد به راحتی در بدن شما ایجاد خواهد شد)
  • داشتن یک کلیه یا ضعیف بودن دو کلیه بنا به هر دلیلی
  • ادامه داشتن درد، پس از مصرف مسکن (پیش از مصرف هرگونه دارویی با یک داروساز مشورت کنید)

بیماری عفونت کلیه (پیلونفریت) نیز باعث ایجاد درد در ناحیه ربع فوقانی راست خواهد شد، مخصوصا اگر در کلیه راست اتفاق بیفتد؛ اما این مسئله چندان رایج نیست. در صورت ابتلا به این عارضه، ممکن است احساس ضعف، اسهال یا تب داشتن همزمان با احساس سرما را تجربه کنید.

ابتلا به عفونت کلیه، در زنان کمی رایج‌تر از مردان است.  

نارسایی‌های کبد: کبد یک ارگان بزرگ بوده و فضای زیادی را در قسمت ربع فوقانی راست بدن به خود اختصاص می‌دهد. شرایطی که کبد را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد درد در این منطقه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آبسه: آبسه کبدی، ناحیه‌ای چرکی در کبد است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. آبسه کبدی در میان افراد مبتلا به دیابت رایج‌تر است. در صورت ابتلا به آبسه کبدی، کاهش اشتها، تب و کاهش وزن را نیز تجربه خواهید کرد. 
  • هپاتیت: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کبد ملتهب شود و این التهاب می‌تواند در اثر نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی یا عفونت‌های ویروسی ایجاد شود. هپاتیت انواع مختلفی دارد و در صورت ابتلا به آن، علائمی از جمله تب، خارش یا زردی پوست، کاهش اشتها و خستگی نیز به وجود خواهند آمد. 
  • کبد الکلی: این بیماری در صورت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری، فرد دچار کم اشتهایی، اسهال و احساس مریضی می‌شود. 
  • زخم کبد (سیروز): این بیماری، از عملکرد صحیح کبد و انجام وظایف آن جلوگیری کرده و با مصرف شدید مشروبات الکلی یا ورود ویروس‌های آسیب زننده به کبد (مانند هپاتیت C) به وجود می‌اید. از جمله علائم این بیماری می‌توان به دمای بالای بدن، زرد شدن پوست یا چشم‌ها، نفس‌های کوتاه، مدفوع سیاه رنگ یا وجود خون در استفراغ بیمار اشاره نمود. در صورتی که هر یک از این علائم را داشته و از علت آن خبر ندارید، برای انجام معاینات لازم به پزشک مراجعه نمایید. 

مشکلات لوزالمعده(پانکراس): مشکلات  لوزالمعده، علاوه بر اینکه می‌توانند در ناحیه دنده‌های چپ بدن درد ایجاد کنند، در مواردی (پانکراتیت حاد) می‌توانند باعث درد در ربع فوقانی راست که به سمت وسط بدن حرکت می‌کند نیز شوند. به طور کلی، اگر متوجه زردی پوست یا درد شدید در ناحیه قفسه سینه و دنده‌های خود شدید، فورا جهت بررسی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات گوارشی: دردهایی که در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن شما وجود دارند، می‌توانند به دلیل امر رایجی به نام سوء هاضمه ایجاد شده باشند. در صورت ابتلا به سوء هاضمه ممکن است پس از هر وعده غذایی، درد قفسه سینه یا دردهایی مبهم در شکم خود حس کنید. همچنین این بیماری می‌تواند باعث احساس نفخ، سوزش سر دل و احساس مریضی نیز بشود. 

در صورتی که فکر می‌کنید، دردی که در بدن شما وجود دارد به علت سوء هاضمه است، با ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌توانید خود را درمان کنید. در صورت ادامه دار شدن درد‌ها یا در صورتی که شرایط زیر را داشتید، درمان خانگی را فراموش کرده و به پزشک مراجعه نمایید:

  • سن 55 سال یا بیشتر
  • مریض بودن
  • ابتلا به کم خونی
  • وجود خون در مدفوع یا استفراغ
  • کاهش وزن ناخواسته

دقت داشته باشید که سوء هاضمه‌ای که درمان نشده و ادامه دار باشد، می‌تواند عوارضی جدی در بدن ایجاد کند.

زونا (shingles)

زونا یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می‌شود؛ این بیماری رایج بوده و از هر چهار نفر، یک نفر را آلوده می‌کند. 

زونا معمولا باعث ایجاد درد (رایج‌ترین نشانه این بیماری) و سپس راش‌های پوستی همراه با خارش می‌شود. درد ناشی از این عارضه می‌تواند ملایم یا شدید باشد و در کنار آن، تب و سردرد نیز به همراه داشته باشد. علائم این بیماری می‌توانند قسمت‌های زیادی از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهند، که یکی از این نواحی؛ اطراف دنده‌ها است. 

در صورتی که همزمان با راش‌های پوستی، در ناحیه دنده‌های سمت راست بدن خود احساس درد داشتید و فکر می‌کردید که به زونا مبتلا شده‌اید، برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که در شرایط بارداری هستید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، در صورت ابتلا به این بیماری حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

healthline

your.md

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


درد پشت قفسه سینه

آیا برایتان پیش آمده که حین فعالیت روزانه درد پشت قفسه سینه را احساس کنید؟ این جور مواقع چه کار می‌کنید؟ اولین واکنش به این دردها این است که استراحت کنیم و ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهیم. اما حواستان باشد اگر این دردها تکرار شد یا شدید شد چه کاری انجام دهید.  با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات مورد نیاز در این مورد را کسب کنید.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص قلب و عروق مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره قلب و عروق

نشانه‌های درد پشت قفسه سینه

درد در پشت قفسه سینه احساس ناخوشایندی است که کل قفسه سینه را فرا می‌گیرد و به پشت می‌زند. وقتی این درد با استراحت بهبود نیابد اولین چیزی که به آن مشکوک می‌شویم بیماری قلبی است و به‌دنبال نشانه‌های عارضه‌ی قلبی می‌گردیم. این حالت با نشانه‌های زیر همراه است.

  • تنگی نفس
  • سرفه
  • سوزش قفسه سینه
  • سنگینی و فشار قفسه سینه
  • درد در بازوها و کتف

علل درد پشت قفسه سینه

علت درد پشت قفسه سینه چیست؟

آیا می‌دانید درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ درد پشت قفسه سینه نشانه‌ی بیماری‌ها با علت‌های مختلف است. برخی از این علت‌ها سبب عوارض خطرناک می‌شود و ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. اما در مواردی خود مراقبتی درد را کاهش می‌دهد. دلایل مختلف درد پشت قفسه سینه موارد زیر است.

  • درد پشت قفسه سینه به علت مشکلات گوارشی مانند سوء‌هاضمه، رفلاکس گوارشی، زخم معده، مشکلات کیسه‌ی صفرا و لوزالمعده
  • درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات قلبی مانند ایسکمی قلبی، آنژین صدری، حمله‌ی قلبی، پرولاپس میترال، پریکاردیت، میوکاردیت، آنوریسم آئورت
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل اختلالات روحی مانند اضطراب و حملات هراس
  • درد پشت قفسه سینه مشکلات تنفسی مانند آسم، آمبولی، پلورزی، روی هم افتادگی ریه، فشار خون ریوی
  • درد پشت قفسه سینه به دلیل آسیب عضلات مانند کوستوکندریت، عضلات دردناک و دنده‌های آسیب دیده

علت درد پشت قفسه سینه سمت چپ

قلب در سمت چپ بدن قرار دارد و درد پشت قفسه سینه در سمت چپ می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی باشد. اگر دردی در این ناحیه حس می‌کنید ممکن است با یک حمله‌ی قلبی مواجه شوید. بنابراین باید به علامت‌های همراه مانند فشردگی روی قفسه سینه و سوزش قلب در کنار درد پشت قفسه سینه سمت چپ توجه کنید. در ادامه مشکلات قلبی که سبب درد قفسه سینه می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • ایسکمی قلبی این عارضه با کم رسیدن اکسیژن به قلب و آسیب به عضلات قلب ایجاد می‌شود. علت آن افزایش تقاضا برای اکسیژن یا انسداد رگ‌‌ها و کاهش اکسیژن رسانی است. محل دردهای آن پشت استخوان جناغ سینه یعنی پشت قفسه سینه است و به بازوها و شانه‌ها انتشار می‌یابد. این حالت با موارد زیر ایجاد می‌شود.
  • استرس و فشار روانی
  • تب
  • خوردن غذای سنگین و چرب
  • فعالیت شدید بدنی
  • آنژین صدری

آنژین زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های منتهی به عضلات قلب مسدود شده باشد و خونرسانی به عضلات قلب کم شود. این عارضه با درد گرفتن پشت قفسه سینه که ممتد است و ممکن است تا ماه‌ها طول بکشد و فشار و سوزش قلب خود را نشان می‌دهد.

  • حمله‌ی قلبی

حمله‌قلبی با درد ناگهانی در پشت قفسه سینه مثل تیر کشیدن بروز می‌کند. فرد با بروز حمله دچار

  • تنگی نفس
  • زیاد یا کم شدن ضربان قلب
  • فشار بر روی قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • درد جناغی در قفسه سینه
  • گیجی و در بعضی موارد از حال رفتن می‌شود. علت حملات قلبی نرسیدن خون به عضلات قلب است.
  • میوکاردیت

میوکاردیت عارضه‌ای است که با التهاب عضلات قلب بروز می‌کند. باعث درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، خستگی و تب می‌شود.

نوشته های مشابه

  • درد پشت قفسه سینه

    درد پشت قفسه سینه نشانه چیست؟ راه های درمان و تشخیص آن

  • عوامل درد قفسه سینه

    درد قفسه سینه نشانه چیست؟ | علائم و راه های تشخیص آن

  • پریکاردیت

پریکاردیت  یک بیماری خود ایمن است که باعث التهاب عضله‌های قلب می‌شوداین درد همراه با فشار روی قفسه سینه است و با خوابیدن و دراز کشیدن تشدید می‌شود.

  • پرولاپس دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه قلب با علت ناشناخته باعث بسته شدن دریچه‌ی میترال قلب می‌شود.  بسته شدن دریچه میترال سبب برگشت خون  به دهلیز چپ می‌شود و نرسیدن خون به عضله‌های بدن می‌شود.این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ شود.

  • آنوریسم آئورت

آئورت یک رگ خونی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن منتقل می‌کند. آنوریسم بزرگ شدن  بخش پایینی آئورت است به عبارت دیگر زمانی که دیواره‌ی شریان مانند یک بادکنک متسع و ضعیف شود این حالت ایجاد می‌شود. بنابراین آنوریسم آئورت یکی دیگر از بیماری‌های قلبی است که سبب درد پشت قفسه سینه می‌شود.

سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و وراثت عامل این بیماری‌اند و با نشانه‌های درد پشت قفسه سینه که در بالاتنه گسترش می‌یابد و احساس یک توده دردناک و قابل لمس در شکم خود را نشان می‌دهد.

علت درد پشت قفسه سینه سمت راست

یکی دیگر از علت‌های درد قفسه سینه مشکلات گوارشی است. وقتی اسید معده به دهان و مری برگردد یا زخم در اثنی‌عشر و معده باشد یا کیسه صفرا و مجاری آن دچار التهاب یا سنگ شود فرد را با مشکلانی مانند درد پشت قفسه سینه سمت راست درگیر می‌کند.

سنگ کیسه صفرا

کبد ماده‌ای به نام صفرا می‌سازد که  از طریق مجاری صفراوی به روده‌ی کوچک منتقل می‌شود و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. این ماده در کیسه‌ی صفرا ذخیره می‌شود.

سنگ کیسه صفرا چگونه تشکیل می‌شود؟در صورتی‌که مواد شیمیایی سازنده صفرا نامتعادل شود سنگ‌های صفراوی تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها ممکن است در کیسه‌ی صفرا بماند یا اینکه از طریق مجاری صفراوی خارج شود. این عارضه می‌تواند با نشانه بروز کند یا بی‌علامت باشد.

چون کیسه‌ی صفرا در سمت راست بدن قرار دارد و در صورتی‌که دچار التهاب شود یا سنگ داشته باشد، درد قفسه سینه و پشت سمت راست احساس می‌شود. سایر علائم سنگ کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

  • تب و لرز
  • استفراغ و تهوع
  • زردی
  • درد در پشت قفسه سینه سمت راست که از شکم شروع شده است.

علت درد پشت قفسه سینه در کرونا

ویروس SARS-COV-2   علت بیماری کووید ۱۹است. این بیماری یک همه‌گیری جهانی است که از چین شروع شد و در سال گذشته قربانیان زیادی در کشورهای مختلف داشته است. علائم کرونا موارد زیر است:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • درد عضلانی و خستگی بدن
  • لرز
  • از دست دادن حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد قفسه سینه

ویژگی دردهای کرونایی این است که کل بدن را فرا می‌گیرد، در پشت قفسه سینه، بازوها و شانه‌ها احساس می‌شود. اگر نشانه‌های بروز کرونا را در بدنتان مشاهده می‌کنید اولین اقدام قرنطینه و مشاوره با پزشک است. پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است که بدون مراجعه به مطب تحت مداوا قرار بگیرید.

تشخیص علل درد پشت قفسه سینه

تشخیص علت درد پشت قفسه سینه چگونه است؟

یکی از کارهای بسیار ضروری با بروز درد قفسه سینه که به پشت می زند مراجعه به پزشک متخصص قلب و تشخیص علت دقیق مشکل است. اولین بیماری که پزشک برای درد قفسه سینه مشکوک می‌شود بیماری قلبی است با اینحال چند آزمایش برای تشخیص دقیق مشکل درخواست می‌کند.

  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام: این تست فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: بررسی سلامت قلب، ریه و رگ‌های خونی با عکس امکان‌پذیر است.
  • آزمایش خون: این آزمایش سطح آنزیم در بدن و وجود عفونت را مشخص می‌کند.
  • اکو کاردیو گرافی: این روش برای ثبت تصاویر متحرک قلب با موج‌های صوتی است.
  • آنژیوگرافی: این روش برای بررسی وجود انسداد در قلب استفاده می‌شود.
  • تست استرس قلب: این روش عملکرد قلب را بعد از فعالیت فیزیکی بررسی می‌کند.

درمان درد پشت قفسه سینه

برای درمان هر دردی از جمله درد پشت قفسه سینه با توجه به علت باید اقدام کنیم و درصورت بروز علائم خطرناک باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی برای درد پشت قفسه سینه

درمان خانگی کارهای مراقبتی است که خود به تنهایی برای رفع درد پشت قفسه سینه انجام می‌دهید. چند نمونه از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

  1. با بروز درد بلافاصله دراز بکشید و استراحت کنید.
  2. روزانه ۸ لیوان آب بخورید.
  3. از کمپرس سرد استفاده کنید و آن را روی محل دردناک قرار دهید.
  4. نوشیدنی‌های گرم مانند چای یا شیر داغ بنوشید.
  5. اگر مشکل گوارشی دارید چند قاشق عرق نعنا یا سرکه سیب بخورید.
  6. اگر درد به علت آسیب فیزیکی و ضربه رخ داده از کمپرس گرم استفاده کنید، محل را فشار ندهید و اجسام سنگین بلند نکنید.

درمان طب سنتی برای درد پشت قفسه سینه

دردهای قفسه سینه به علت جایگاه قلب و ریه‌ها در قفسه سینه بسیار جای توجه دارد چون ممکن است ناشی ز اختلال در عملکرد این دو عضو باشد. طب سنتی برای دردهای پشت قفسه سینه راهکارهایی را ارائه می‌کند.

  • سیر و شیر برای درمان درد پشت قفسه سینه

سیر در طب سنتی به دلیل خاصیت کاهش دهنده‌ی فشار خون شناخته می‌شود. توصیه می‌شود چند حبه سیر را در شیر بریزید و بجوشانید. این جوشانده را روزی چند مرتبه بوشید تا بیماری‌های عروق کرونر درمان شود و فشار خون کنترل شود.

  • زنجبیل برای درمان درد پشت قفسه سینه

زنجبیل یک گیاه با طبع گرم است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. استفاده از آن سردی معده را رفع می‌کند. اگر نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل را با یک قاشق عسل ترکیب و میل کنید درد پشت قفسه سینه تسکین می‌یابد.

  • آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه

خاصیت آب انار با آنتی اکسیدان فراوان و تنظیم کلسترول خون برای درمان بیماری‌های قلبی و آنژین‌های صدری به اثبات رسیده است. در طب سنتی نوشیدن روزی یک لیوان آب انار برای درمان درد پشت قفسه سینه توصیه می‌شود.

  • دمنوش جعفری برای درمان درد پشت قفسه سینه

جعفری گیاهی است که خواص درمانی آن مانند داروی کورمارین است. کومارین داروی ضد انعقاد خون است. برای استفاده از جعفری می‌توانید مقداری از آن را داخل آب بجوشانید و صاف کنید. معجون حاصل را روزی چند بار بنوشید.

درمان دارویی برای درد پشت قفسه سینه

درمان دارویی درد پشت قفسه سینه حتما باید تحت نظر پزشک و با تشخیص دقیق علت آن صورت بگیرید. در اینجا چند نوع دارو برای تمام دلایل درد قفسه سینه معرفی می‌کنیم.

  • درمان درد پشت قفسه سینه به علت بیماری‌های قلبی: داروهای کنترل کننده فشار خون و ناراحتی‌های قلبی
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت بیماری‌های ریوی: با اسپری‌های تنفسی و قرص‌های گشاد کننده عروق
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت دلایل روانی و اضطراب: با داروهای آرام‌بخش
  • درمان درد پشت قفسه سینه به‌علت مشکلات گوارشی: با داروهای کاهش دهنده اسید معده

برای پیشگیری از درد پشت قفسه سینه چه کار کنیم؟

علت درد گرفتن پشت قفسه سینه  متعدد است و نمی‌توان آن را به یک علت محدود کرد اما برخی از علت‌های درد پشت قفسه سینه را می‌توان کنترل کرد.

  1. اگر به دلیل مشکلات گوارشی و برگشت اسید معده دچار درد پشت قفسه سینه می‌شوید باید بدانید که تا دو ساعت بعد از خوردن غذا نباید دراز بکشید یا خم شوید.
  2. اگر منشا دردها ریوی یا قلبی است می‌توانید بلافاصله بعد از بروز درد، آسپرین یا قرص‌های زیر زبانی استفاده کنید.
  3. وزن خود را متعادل نگه دارید.
  4. سیگار مشکلات قلبی و ریوی را تشدید می‌کند، پس سیگار نکشید.
  5. مدیریت استرس و هیجانات را یاد بگیرید. در این‌صورت دردهای قفسه سینه که بر اثر عوامل روانی است برطرف می‌شود.

درد قفسه سینه سمت راست و پشت کتف

سوال بیمار:

  • درصورتی‌که تنگی نفس شدید دارید.
  • اگر حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • گیجی به حدی است که ممکن است از حل بروید.
  • اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید.
  • احساس ناگهانی فشار یا خرد شدن زیر استخوان سینه
  • تب، لرز یا سرفه کردن
  • با استراحت کردن یا مصرف مسکن درد پشت قفسه سینه کاهش پیدا نکرد.

اگر درد پشت قفسه سینه با استراحت بهبود بیابد جای نگرانی نیست، اما با بروز هر کدام از موارد بالا حتما باید سریع‌تر به دکتر درد قلب مراجعه کرد. اگر سوالی در مورد دردهای قفسه سینه دارید با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از مشاوره‌های کامل و دقیق آن‌ها استفاده کنید.






۴.۱/۵


(۱۳ نظر)

نوبت حضوری پزشک

متخصص قلب و عروق را آنلاین رزرو کنید

دریافت نوبت دکتر قلب و عروق

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا