درمان خانگی آسیب دیدگی مهره کمر

 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

کمر درد یک مشکل سلامتی شایع در میان افراد میانسال و مسن است، اما گاهی اوقات اشخاص جوان نیز دچار آن می‌شوند. برخی از علائم کمر درد، وجود درد در ناحیه کمر یا اطراف لگن، کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و مشکل در خوابیدن می‌باشد. کمر دردها می‌توانند به دلایل متعددی مانند تنش عضلانی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت فیزیکی، آرتروز، کار جسمانی بیش از از حد، وضعیت بد بدن هنگام نشستن و بارداری رخ دهند.

کمردرد می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. درمان‌های طبیعی می‌توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. در ادامه اصلی‌ترین رژيم‌ها و درمان‌های گیاهی برای کمردرد ارائه شده‌اند.

درمان گیاهی


 

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده می‌شود را می‌تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد می‌گردد.

  • مقداری خمیر رنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما می‌توانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، نصف قاش چای‌خوری میخک و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز می‌توانند در هنگام کمردرد موثر باشند.

  1. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید.
  2. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید.
  3. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافت‌های عضلانی که می‌تواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  2. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته می‌شود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته می‌شود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعنا

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا می‌باشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می‌تواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌تواند باعث سفت‌تر و دردناک‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر چای‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌باشد. هرچند می‌توانید عصاره‌ی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می‌شود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

  1. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید.
  2. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌کند.

  1. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید.
  2. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود.
  3. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

  1. برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
  2. کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.


دنبالچه به دلیل محل ساختار و آناتومی انعطاف‌پذیر و غضروف مانندی که دارد معمولاً دچار مشکل، درد و التهاب می‌شود؛ اما به‌دلیل محل قرارگیری اگر به مشکل بربخورد، ما را از انجام امور ساده و بدوی روزانه مانند نشستن، برخواستن، راه رفتن، دویدن و بالا پایین رفتن از پله بازخواهد داشت. به‌خصوص درد دنبالچه هنگام نشستن پشت فرمان و سر سفره غذا بسیار آزاردهنده خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد درد استخوان دنبالچه و مراجعه به دکتر مفاصل صحبت کنیم، اگر شما هم دچار این درد هستید و می‌خواهید بدانید علت درد دنبالچه چیست؟ آیا درد دنبالچه خطرناک است؟ و دنبال راهی برای تسکین درد دنبالچه هستید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

درد دنبالچه به چه علت است ؟

استخوان دنبالچه یکی از اجزای بدن ما است که آخرین بخش ستون فقرات را تشکیل می‌دهد. این استخوان دقیقاً زیر استخوان خاجی قرار داشته و از ۳ تا ۵ استخوان به‌هم جوش‌خورده تشکیل می‌شود. مصداق بارز فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه، استخوان دنبالچه است که برخلاف ظاهر ساده، بی‌اهمیت و کوچک خود، وظیفه مهمی را در اندام‌های حرکتی برعهده داشته و عملکردهای بسیاری را در بدن انجام می‌دهد.

یک دنبالچه سالم و بدون مشکل، در حفظ حالت قرارگیری صحیح ستون فقرات، برقراری ثبات در کمر و ساختار‌های مرتبط با آن، تقویت تاندون‌ها و لیگامنت‌ها، توزیع فشار در لگن و غیره بسیار مؤثر است. این استخوان مثلثی‌شکل که در میانه باسن و لگن قرار دارد، در صورت آسیب دیدن، موجب درد و التهاب در قسمت تحتانی کمر و لگن شده و به بیماری درددنبالچه، درد دنباله چه یا کوکسیدنی (coccydynia) شناخته می‌شود.

بخش جلوی دنبالچه کمی انحنا داشته و عقب آن دارای فرورفتگی است. این ناحیه ماهیچه سرینی بزرگ، عضلات دنبالچه و نیز عضلات مقعد را به یکدیگر متصل می‌کند. در صورتی‌که انحنای طبیعی دنبالچه در اثر فشار، بیش از اندازه شده و حالت غیرطبیعی پیدا کند، عود کرده و نیاز به مراجعه به دکتر استخوان درمان خواهد داشت. درددنبالچه معمولاً به‌دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری و نشستن‌های طولانی ایجاد می‌شود.

این بیماری سن و سال نمی‌شناسد و در هر سنی ممکن است گریبان شما را بگیرد. اغلب افرادی که با نشستن سروکار زیادی دارند، از درد شدید در هنگام نشستن، دوچرخه‌سواری یا رانندگی شکایت دارند. درددنبالچه کمر اغلب پس از سن ۴۰ سالگی رخ داده و احتمال بروز آن در زنان، به‌دلیل انجام عمل زایمان ۵ برابر بیشتر از مردان است.

علائم درد دنبالچه چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، علت این درد ستون فقرات، فشار بیش از حد به این ناحیه و خارج‌شدن استخوان دنبالچه از انحنای طبیعی خود است. درد در دنبالچه علائمی دارد که به شرح زیر هستند:

  • احساس درد هنگام لم‌دادن
  • احساس درد هنگام به پشت خوابیدن
  • احساس درد هنگام نشستن بر روی سطوح سفت
  • دردی که در حالت نشسته یا ایستاده تشدید ‌می‌‌شود
  • درد و ناراحتی هنگام حرکات روده یا رابطه‌ی جنسی
  • درد دنبالچه که در موقع لمس شدن یا هنگامی‌که فشاری روی آن قرار می‌گیرد بدتر می‌شود
  • دردی که با یبوست بدتر شده و پس از دفع مدفوع بهتر می‌شود
  • درد دنبالچه در اثر ضربه
  • درد دنبالچه و سیاتیک
  • درد دنبالچه هنگام نشستن
  • عفونت رحم و درد دنبالچه

درد دنبالچه به چه علت است؟

درد انتهای ستون فقرات دنبالچه در اثر عوامل داخلی و خارجی زیادی می‌تواند فرد را زمین‌گیر کند. در پاسخ به این سؤال که درد دنبالچه چقدر طول میکشد؟ و درد دنبالچه چگونه است؟ باید گفت که این درد معمولاً دائمی و خفیف است و تنها زمانی که به استخوان دنبالچه فشار وارد شود، تشدید خواهد شد. این درد تا زمان رفع مشکل و جایگیری صحیح این استخوان بهبود پیدا نخواهد کرد که باید به دکتر کمر درد مراجعه کنید.

برخی از عواملی که باعث بروز درد در دنبالچه شده و آن را تشدید می‌کنند از قرار زیر هستند:

  • افتادن از ارتفاع: افتادن از ارتفاع بر روی پشت و کمر اتفاق دردناکی که نباید رخ دهد؛ اما تقریباً همه ما در سنین مختلف بارها و بارها آن را تجربه می‌کنیم. اگر برآیند نیروهای وارده در هنگام برخورد با زمین از شدت و قدرت کافی برخوردار باشد، می‌تواند منجر به شکستگی، زخم یا جابجایی استخوان دنبالچه شود.
  • ضربه فیزیکی ناشی از تصادف و حرکات ورزشی: ورزش‌های مانند دوچرخه سواری، اتومبیل‌رانی، وزنه‌برداری، بدنسازی، فوتبال، شنا، بسکتبال، والیبال و اسب‌سواری که دارای حرکات کششی، پرتابی و ناگهانی هستند، در صورت ادامه‌دار بودن فشار نهایی خود را بر استخوان دنبالچه گذاشته و بعث دفرمه شدن و آسیب دیدن این استخوان خواهند شد. همچنین شغل رانندگی نیز به‌واسطه تصادفات احتمالی و نشستن‌های طولانی‌مدت تکرارشونده، می‌تواند با بروز بیماری‌هایی نظیر مو برگشتی و سینوس دنبالچه، باعث آسیب دیدن و تغییر فرم استخوان دنبالچه و بافت‌های اطراف دنبالچه شود.
  • آسیب‌های داخلی مانند وضع حمل: در دوران سه‌ماهه سوم بارداری و در پی ترشح هورمون‌هایی برای نرم شدن استخوان خاجی و دنبالچه، استخوان دنبالچه دارای آزادی عمل بیشتری شده و بیشتر از قبل در معرض آسیب قرار می‌گیرد.
  • نشستن طولانی‌مدت بر روی سطوح نازک و سفت: تا جای ممکن روی سطوح نرم و گرم بنشینید. پس از مدتی نشستن حتماً برخواسته و به‌مدت یکی دو دقیقه حرکات کششی و پیاده‌روی انجام دهید.
  • عفونت‌ها
  • تومورهای سرطانی: شکل‌گیری تومور و غدد سرطانی بر روی سون مهره شایع است. یکی از دلایل درددنبالچه تشکیل تومور در قسمت انتهایی ستون مهره و ایجاد فشار بر استخوان دنبالچه است.
  • ورم
  • چاقی: فشار نهایی اضافه وزن مستقیماً روی ستون فقرات و استخوان دنبالچه است. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی، این بار اضافی را از دوش ستون مهره و استخوان دنبالچه خود بردارید.
  • لاغری مفرط: درست به‌مانند چاقی، لاغری بیش از حد نیز باعث آسیب دیدن استخوان دنبالچه شما خواهد شد. یکی از پاسخ‌های سؤال علت درد گرفتن دنبالچه چیست؟ لاغری مفرط و عدم وجود چربی کافی در نشیمن‌گاه برای جلوگیری از اصطکاک بین استخوان دنبالچه با عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های مجاور است.
  • نیمه دررفتگی و شکستگی دنبالچه: علت اصلی درد دنبالچه مربوط به نیمه دررفتگی‌های استخوان دنبالچه به سمت جلو و عقب است. استفاده از بادکش برای درد دنبالچه در این مورد بسیار مورد توصیه است.
  • مشکل در نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت: اسپاسم عضله بالابرنده مقعد و نقاط ماشه‌ای (TriggrPoint) نیز منجر به ایجاد فشار و شروع درد در دنبالچه است.

انواع راه های درمان درد در دنبالچه

روش‌های درمانی دنبالچه با توجه به‌شدت و علت آن به ۲ روش کلی تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم‌شده و شامل موارد زیر است:

نوشته های مشابه

  • کمردرد بعد از رابطه جنسی چه علتی دارد و چطور درمان می‌شود؟

  • رگ به رگ شدن گردن

    آشنایی با دلایل و راه‌های درمان رگ به رگ شدن گردن

درمان خانگی درد دنبالچه

برای درمان خانگی دنبالچه موارد زیر را دنبال کنید:

  • از نشستن به مدت طولانی خودداری کرده و برای نشستن از بالشتک‌های مخصوص استفاده کنید
  • از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید: پس از آسیب‌دیدگی دنبالچه، برای کاهش درد از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. روزانه چند مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس را روی موضع درد قرار دهید
  • از بروز یبوست جلوگیری کنید: به اندازه کافی مایعات و غذاهای فیبردار بخورید

ورزش برای درد دنبالچه

کشیدن آرام رباط‌های متصل به دنبالچه برای کاهش درد بسیار مفید خواهد بود. برای انجام این کار می‌توان از متخصص درمان دستی و فیزیوتراپیست‌ها کمک گرفت. انجام حرکاتی مانند راه رفتن در آب، ورزش‌های هوازی، آویزان شدن، بارفیکس، ژیمناستیک و یوگا برای برگرداندن شکل صحیح به استخوان دنبالچه بسیار مؤثر هستند.

روش‌های درمانی غیرتهاجمی:

روش‌های غیرتهاجمی‌ ‌‌التهاب و درد را به‌خوبی کاهش می‌دهند. این روش‌ها به‌شرح زیر هستند:

  • داروهای ضدالتهاب، قرص برای درد دنبالچه، پماد برای درد دنبالچه
  • استفاده از چسب کمر
  • تعدیل فعالیت‌های فیزیکی
  • استفاده از پک‌های آب سرد یا آب گرم برای تسکین درد
  • تغییر برنامه‌ی غذایی در جهت تسهیل حرکت دستگاه گوارش و رفع یبوست
  • استفاده از بالش‌های مخصوص دنبالچه برای نشستن‌های سرکار، سر میز غذاخوری و پشت فرمان
  • تزریق کورتیکواستروئیدها و بی‌حس‌کننده‌ها برای کاهش درد و التهاب. با توجه به عوارض این داروها در کنار تأثیر موقت آن‌ها، دکتر ارتوپدی از این روش بیش از ۲ یا نهایتاً ۳ بار استفاده نمی‌کند. بی‌حس‌کننده‌ها عوارض جانبی چندانی ندارند. برای بیمارانی که نمی‌توانند از تزریق‌های استروئیدی و لیدوکائین استفاده کنند، تزریق پلاسمای غنی‌شده (PRP) مفید خواهد بود.
  • ماساژ درمانی
  • استفاده از شوک الکتریکی با شدت پایین بر روی بافت‌های منقبض یا ناراحت به‌منظور افزایش چرخه خون‌رسانی
  • طب سوزنی

دارودرمانی برای درد دنبالچه

در دارودرمانی از داروهای مسکن، داروهای ضدافسردگی و داروهای ضدصرع مانند ناپروکسن، لیدوکائین و ایبوپروفن استفاده می‌کنند.

فیزیوتراپی درد دنبالچه

فیزیوتراپی به شما در انجام حرکاتی مانند نفس کشیدن عمیق و ریلکس کردن کامل عضلات کف لگن در هنگام ادرار و مدفوع کمک می‌کند. همچنین فیزیوتراپی با امواج مافوت صوت نیز در درمان درددنبالچه مؤثر است.

تخریب بلوک عصبی برای درمان درد دنبالچه

در روش تخریب بلوک عصبی از فنول و رادیوگرافی آندوسکوپی برای سوزاندن و از بین بردن بافت دنبالچه استفاده می‌شود. این روش درد را برای مدت طولانی‌تری در فرد بیمار از بین خواهد برد.

عمل جراحی برای درمان درد دنبالچه

عمل جراحی با درصد موفقیت بالای ۶۰ درصد، تنها در صورتی انجام می‌شود که روش‌های دیگر برای درمان پاسخگو نبوده و وضعیت حرکتی و سلامت بیمار سیار حاد باشد. عمل جراحی دنبالچه با برداشتن کامل این استخوان یا بخشی از آن انجام‌شده و برای افرادی مثمرثمر است که با از بین رفتن پیشرفته دنبالچه و ناپایداری شدید آن مواجه هستند.

سخن پایانی

دنبالچه یکی از ستخوان‌های سربه‌زیر بدن انسان است که تا بروز آسیب نهایی، کمتر شکایتی از فشارهای زیاد و عادات ناصحیح ما می‌کند. این استخوان به دلیل محل قرارگیری و نقطه اتصال چندین استخوان، مفصل، تاندون و رباط، یکی از نقاط استراتژیک و حساس بدن ما است. درد دنبالچه در اثر فشار و بنابر علل ذکرشده می‌تواند شما را از انجام کارهای روزمره بازبدارد. اگر دچار چنین دردی شدید، می‌توانید با دکتر ارتوپد آنلاین در میان بگذارید و در صورت نیاز به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید.






۳.۶/۵


(۲۱ نظر)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا