درمان سریع کمردرد شدید در خانه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

درد شکم دردی است که ممکن است در هر جایی از شکم احساس می‌شود. در شکم اندام‌های بسیاری از جمله معده، کبد، لوزالمعده، روده کوچک و بزرگ و اندام‌های تناسلی قرار گرفته‌اند و عروق خونی اصلی بدن ما در شکم وجود دارد. از همین رو درد شکم دلایل مختلفی دارد. تقریبا همه افراد به نوعی دردهای شکمی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. اما در بیشتر مواقع این دردها مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند و پس از مدتی بدون نیاز به درمان‌های تخصصی برطرف می‌شوند. کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی می‌تواند تا حد زیادی در درمان دل درد و کنترل این دردها موثر باشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با راهکارهای موثر برای درمان دل درد در خانه آشنا شوید.

فهرست محتوا:

  • درمان دل درد
    • مایعات بیشتری مصرف کنید
    • از کیسه آب گرم استفاده کنید
    • از داروهای مسکن استفاده کنید
    • کمی به روده‌ها استراحت دهید
    • دمنوش زنجبیل را امتحان کنید
    • دمنوش شیرین‌بیان میل کنید
    • درمان دل درد با خاکشیر را امتحان کنید
    • از درمان دل درد با ماساژ غافل نشوید
    • انجیر بخورید
    • آب آلوئه ورا بنوشید
    • ریحان بخورید
    • از دارو برای درمان کمک بگیرید
  • چه زمانی برای درمان دل درد از پزشک کمک بگیریم
  • سخن نهایی
  • سوالات متداول

درمان دل درد

برای درمان دل درد ابتدا باید بررسی کنید که کدام بخش از شکم شما درد می‌کند. معمولا درد شکم در زیر قفسه سینه و سمت راست می‌تواند مربوط به سنگ کیسه صفرا باشد. درد کلیه در سمت راست و چپ و متمایل به پشت ایجاد می‌شود. درد مرکز شکم معمولا مربوط به روده‌ها است. گاهی اوقات درد بیضه در مردان در مرکز شکم ایجاد می‌شود. بعد از مشخص شدن محل درد، بررسی کنید که انجام دادن چه کارهایی موجب تشدید یا بهبود درد شما می‌شود. این که درد چه زمانی بروز می‌کند و چطور بهتر می‌شود، برای درمان آن اهمیت زیادی دارد. در صورتی که درد شما بسیار شدید است و یا علائم دیگری را همراه با درد شکم تجربه می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

اگر درد شکمی شما شدت زیادی ندارد، می‌توانید با کمک گرفتن از روش‌های خانگی دل درد را درمان کنید. در ادامه می‌توانید با راهکارهای موثر برای درمان دل درد آشنا شوید.

بیشتر بدانید: دل درد در کودکان نشانه چیست؟

مایعات بیشتری مصرف کنید

بسیاری از افراد به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب یا یبوست به دل درد مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر در برخی افراد درد شکم ممکن است همراه با اسهال باشد. در این شرایط مصرف آب و مایعات بیشتر می‌تواند به دفع مواد مضر از بدن و آبرسانی به بدن شما کمک زیادی کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می‌توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت درد شکم چیست؟

از کیسه آب گرم استفاده کنید

استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند به کاهش دردهای شکمی کمک زیادی کند. برای این کار می‌توانید یک کیسه آب گرم یا بطری آب گرم را روی شکم خود قرار دهید و یا با آب گرم دوش بگیرید و برای چند دقیقه زیر دوش آب گرم شکمتان را ماساژ دهید.

از داروهای مسکن استفاده کنید

استفاده از داروهای مسکن یک راهکار موثر برای کاهش درد است که می‌توانید در کنار سایر روش‌های درمان دل درد در خانه استفاده کنید. اگر دل درد شما زیاد است، می‌توانید از یک مسکن مثل استامینوفن برای کنترل درد خود استفاده کنید.

کمی به روده‌ها استراحت دهید

برای درمان دل درد از پرخوری بهترین راهکار نخوردن غذا است. اگر به دل درد مبتلا شده‌اید، بهتر است کمی به روده‌ها و سیستم گوارشتان استراحت بدهید. در این شرایط بهتر است از غذا خوردن دست بکشید و تنها از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علت درد سمت چپ شکم چیست؟

دمنوش زنجبیل را امتحان کنید

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی فوق‌العاده برای درمان دل درد در خانه است. برای تهیه این دمنوش باید مقداری زنجبیل را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس این دمنوش را همراه با کمی عسل میل کنید تا دل درد شما برطرف شود. به خاطر داشته باشید که اگر دل درد شما ناشی از مصرف غذاهای گرم باشد، مصرف زنجبیل می‌تواند موجب تشدید درد شود.

بیشتر بدانید: بیماری التهاب روده چیست؟

دمنوش شیرین‌بیان میل کنید

شیرین‌بیان یک گیاه بی‌نظیر برای درمان دل درد در طب سنتی است که به رفع مشکلات و ناراحتی‌های معده کمک می‌کند. این گیاه حتی بهتر از دارو در درمان ورم معده، زخم معده و از بین بردن نفخ و التهاب معده موثر است. اگر دل درد شما به دلیل مشکلات گوارشی ایجاد شده است، می‌توانید مقداری شیرین‌بیان آسیاب شده را با آب جوش ترکیب کنید. اجازه دهید دمنوش 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید.

درمان دل درد با خاکشیر را امتحان کنید

خاکشیر به درمان دل‌ضعفه و رفع یبوست کمک زیادی می‌کند. برای این کار باید خاکشیر، عسل و مقداری آب گرم را ترکیب کنید و میل کنید تا دل درد شما برطرف شود.

بیشتر بخوانید: علت درد سمت راست شکم در مردان

از درمان دل درد با ماساژ غافل نشوید

برای درمان دردهای شکمی می‌توانید مقداری روغن زیتون روی شکم بریزید و سپس در جهت عقربه‌های ساعت شکم را ماساژ دهید. این ماساژ به کاهش درد معده و درمان یبوست کمک می‌کند و با گرم کردم شکم از بروز دردهای شکمی در دوره قاعدگی نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: دل درد در زنان نشانه چیست؟

انجیر بخورید

اگر دل درد شما به دلیل یبوست ایجاد شده است، بهتر است انجیر را امتحان کنید. انجیر به کاهش یبوست و بهبود حرکات روده کمک می‌کند و ترکیباتی در آن وجود دارد که در بهبود سوءهاضمه نیز مفید است. به خاطر داشته باشید که اگر دل درد شما همراه با اسهال است، نباید از انجیر استفاده کنید.

آب آلوئه ورا بنوشید

آب آلوئه ورا یک معجون بی‌نظیر برای کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر است. برای این کار بهتر است از آب آلوئه ورای طبیعی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: دلایل درد شکمی در بارداری چیست؟

ریحان بخورید

ریحان یک سبزی مفید برای کاهش نفخ معده است و از این طریق به درمان شکم درد کمک می‌کند. در این سبزی مقدار زیادی اسید لینولئیک وجود دارد که موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و می‌تواند در رفع مشکلات گوارشی نیز مفید باشد.

از دارو برای درمان کمک بگیرید

در بسیاری از مواقع لازم است برای درمان شکم درد از داروهای کمکی استفاده کنید. در این شرایط پزشک با در نظر گرفتن علت دل درد، از داروی مناسبی استفاده می‌کند. داروهای ضداسپاسم، ضد اسهال، ملین‌ها، داروهای ضدتهوع، ضد نفخ، آنتی‌اسیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها از رایج‌ترین انواع داروهایی هستند که با تجویز پزشک برای درمان دردهای شکمی استفاده می‌شوند.

چه زمانی برای درمان دل درد از پزشک کمک بگیریم

دل درد همیشه یک مساله ساده و زودگذر نیست و در برخی مواقع ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد. اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص گوارش یا داخلی برای درمان کمک بگیرید.

  • درد شدید شکم
  • درد شدیدی که چندین ساعت طول بکشد
  • درد همراه با خونریزی واژن در خانم‌های باردار
  • درد شکم همراه با درد در بیضه‌ها
  • درد شکم همراه با استفراغ یا تنگی نفس
  • استفراغ خونی
  • مشاهده خون در مدفوع یا ادرار
  • درد قفسه سینه، گردن یا شانه
  • تب و عرق کردن
  • رنگ‌پریدگی
  • ناتوانی در ادرار
  • ناتوانی در دفع مدفوع

بیشتر بدانید: آسیت چیست؟

سخن نهایی

هرچند درد شکم یک مشکل بسیار رایج است که ممکن از هر فردی در هر شرایط آن را تجربه کند، اما زمانی که دل درد شدید شود و بعد از چند روز بهبود پیدا نکند، لازم است از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید. برای درمان دل درد شدید می‌توانید همین حالا با یکی از متخصصین گوارش یا داخلی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت تماس تصویری، تماس صوتی یا چت نوشتاری با بهترین پزشکان کشور ارتباط برقرار کنید و مشکلات و بیماری‌های خود را درمان کنید.

پزشکان برتر:
دکتر علی اصغر اعتمادی فرد |
دکتر علیرضا رضایی

سوالات متداول

درمان دل درد در بارداری چگونه است؟

دردهای شکمی در دوران بارداری بسیار رایج هستند که روند طبیعی بارداری محسوب می‌شوند. برای درمان دردهای شکمی در بارداری بهتر است از مایعات بیشتری استفاده کنید، دمنوش زنجبیل میل کنید و برای درمان یبوست روزانه تمرین‌های کششی انجام دهید.

بهترین روش برای درمان دل درد مردان چیست؟

دل درد در مردان معمولا به دلیل مشکلات گوارشی و نفخ ایجاد می‌شود. استفاده از گرمادرمانی، مصرف دمنوش شیرین‌بیان و خوردن ریحان تازه می‌تواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند. در صورتی که درد شکم در مردان همراه با درد در بیضه‌ها باشد، لازم است فرد هر چه سریع‌تر از یک متخصص کمک بگیرد.

مصرف آب چگونه به درمان دل درد کمک می‌کند؟

مصرف آب و مایعات به درمان یبوست و خروج باکتری‌های مضر و بیماری‌زا از بدن کمک می‌کند و در درمان شکم درد بسیار موثر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 112


 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

کمر درد یک مشکل سلامتی شایع در میان افراد میانسال و مسن است، اما گاهی اوقات اشخاص جوان نیز دچار آن می‌شوند. برخی از علائم کمر درد، وجود درد در ناحیه کمر یا اطراف لگن، کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و مشکل در خوابیدن می‌باشد. کمر دردها می‌توانند به دلایل متعددی مانند تنش عضلانی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت فیزیکی، آرتروز، کار جسمانی بیش از از حد، وضعیت بد بدن هنگام نشستن و بارداری رخ دهند.

کمردرد می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. درمان‌های طبیعی می‌توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. در ادامه اصلی‌ترین رژيم‌ها و درمان‌های گیاهی برای کمردرد ارائه شده‌اند.

درمان گیاهی


 

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده می‌شود را می‌تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد می‌گردد.

  • مقداری خمیر رنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما می‌توانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، نصف قاش چای‌خوری میخک و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز می‌توانند در هنگام کمردرد موثر باشند.

  1. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید.
  2. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید.
  3. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافت‌های عضلانی که می‌تواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  2. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته می‌شود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته می‌شود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعنا

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا می‌باشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می‌تواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌تواند باعث سفت‌تر و دردناک‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر چای‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌باشد. هرچند می‌توانید عصاره‌ی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می‌شود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

  1. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید.
  2. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌کند.

  1. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید.
  2. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود.
  3. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

  1. برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
  2. کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا