علت داغ شدن ساق پای راست

پارستزی یک اصطلاح درمانی است که برای احساس گرما و درد، و نیز احساس سوزن سوزن شدن پا یا مورمور شدن مورد استفاده می شود. این احساس می تواند از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده شود و نیز امکان ایجاد آن به صورت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) بطور طبیعی وجود دارد. علت  سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد و می تواند از یک خستگی ساده تا شرایط جدی تر همچون وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون فقرات، یا مشکلات چرخش خون را شامل شوند. بنابراین، هنگام مشاهده این شرایط باید دلیل اصلی مشکل در اسرع وقت تشخیص داده شود تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب بلند مدت و گسترش احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به علت داغ شدن کف پا به مطب متخصص طب فیزیکی به خاطر این مشکل مراجعه می کنند. در این رابطه مشکلات سیستمیک بدن همچون ابتلا به بیماری دیابت و آسیب های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث می گردد سر انگشتان دست و پا احساس سوزش داشته باشند. در نتیجه این شرایط، افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می برند، ممکن است بطور هم زمان با مشکلاتی در سایر نقاط بدن خود نیز مواجه باشند.

بسیاری از مشکلاتی که باعث گزگز و سوزش کف پا می شوند، منشا اسکلتی یا عصبی دارند. متخصصین طب فیزیکی ما در کلینیک امید با معاینات دقیق بالینی بیمار و با استفاده از نوار عصب می‌تواند منشا سوزش کف پا را پیدا کرده و بهترین روش درمانی را به بیماران پیشنهاد دهند. درمان‌هایی که در این کلینیک ارائه می‌شود پلکانی بوده و از درمان‌های ساده مانند کفی و کفش طبی، روش‌های فیزیوتراپی، دارو درمانی، ماساژ و طب سوزنی شروع می‌شود. اگر بیمار به این درمان‌ها پاسخ نداد معمولا روش‌های اینترونشنال کمر به بیماران ارائه می‌شود. با خدماتی که بیماران از این کلینیک دریافت می‌کنند در اکثر مواقع از انجام جراحی بی نیاز می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

علائم و نشانه های سوزش کف پا


علاوه بر احساس سوزش کف پا، علائم اصلی ابتلا به پارستزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمز شدن
  • ورم و التهاب
  • افزایش تعریق
  • درد کف پا ناشی از گرفتگی
  • احساس افزایش دما در پاها

اگر شما با این علائم در بدن خود مواجه شدید، این شرایط می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای شما باشد و به این ترتیب لازم است با مراجعه به مراکز تخصصی از خدمات اولیه ارائه شده توسط متخصصان طب فیزیکی، متخصصان بیماری های پا، یا متخصصان اعصاب برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.

علت ها و دلایل سوزش پا


شرایطی که در ناحیه کمر می تواند باعث ایجاد درد و سوزش پا شود

شرایط زیر در ناحیه کمر می تواند باعث تحریک عصب سیاتیک شود که در نهایت این تحریک با ایجاد درد در ناحیه پا همراه خواهد بود:

  • فتق دیسک کمر: زمانی که هسته داخلی دیسک تحت فشار قرار گرفته یا از لایه خارجی خود خارج شود فتق دیسک کمر ایجاد می شود. این فرآیند باعث وارد شدن فشار به ریشه عصب می شود و در نتیجه آن ممکن است درد از طریق عصب سیاتیک به ناحیه پا کشیده شود. در این حالت علائم مشاهده شده می تواند با توجه به محل ایجاد فتق دیسک در افراد متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان دیسک کمر کلیک کنید.
  • تنگی شدن کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی خود شامل آرتروز ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک و یا دردهای سیاتیکی است. در این شرایط، ریشه های اعصاب تحت فشار قرار گرفته یا مسدود می شوند. به این ترتیب علائم درد شامل ضعف، بی حسی و احساس سوزش در پاهای فرد مشاهده می شود. روش های درمانی مناسب برای درد پا شامل روش های غیر جراحی است که برای تنگی کانال ستون فقرات در ناحیه کمر مورد استفاده قرار می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان تنگی کانال نخاعی کلیک کنید.
  • سرخوردگی مهره های کمر: با ایجاد این شرایط در ناحیه کمر، مهره ها بر روی یکدیگر سر می خورند و به این ترتیب بخش های مختلف ستون فقرات روی یکدیگر قرار گرفته و بطور بالقوه این مسئله باعث گاز گرفتن عصب می شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شده و معمولاً این درد به سمت پاها کشیده می شود. روش های درمانی مورد استفاده برای سرخوردگی مهره کمر شامل روش های جراحی و روش های غیر جراحی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره علت، علائم و درمان سرخوردگی مهره های کمر کلیک کنید.
  • نوروپاتی محیطی: این به معنی آسیب‌دیدگی عصب‌هایی است که نخاع را به دست‌ها، پاها، بازوها و پاها متصل می‌کنند. دیابت مهم‌ترین دلیل است اما دلایل متعددی دیگری نظیر مصرف داروهای سرطان (شیمی درمانی)، نارسایی کلیوی، بیماری‌های خودایمنی (شامل روماتیسم مفصلی)، مواد شیمایی سمی، عفونت و مشکلات تغذیه‌ای نیز وجود دارند.
  • کمبود ویتامین ب 12: عصب‌ها باید سالم بمانند. ممکن است شما این ویتامین را از غذای روزانه خود دریافت نکنید؛ به خصوص اگر گیاه‌خوار باشید (به این معنی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنید). اگر سن شما هم بالا باشد، یا اگر برای کاهش وزن تحت عمل‌های جراحی مانند بایپاس معده قرار گرفته باشید، جذب این ویتامین برای بدن شما دشوارتر می‌شود. افراد الکلی نیز ممکن است نتوانند مقادیر کافی ویتامین ب 12، فولات، تیامین و ویتامین‌های دیگر گروه ب را دریافت کنند.
  • فیبرومیالژی: یکی دیگر از دلایل سوزش، گزگز و مورمور شدن کف پا ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا است.
  • سندرم تونل تارسال: تونل تارسال، کانالی است که بین استخوان مچ پا و گروهی از رباط‌های نزدیک به روی پا قرار دارد. عصب تیبیال داخلی، احساس کف پا را تأمین می‌کند. تورم‌های ناشی از جراحت، ابتلا به آرتروز، خارهای استخوانی، قوس‌های ناکافی یا عوارض دیگر ممکن است بر این عصب فشار وارد کنند. شما ممکن است دچار درد، بیحسی و حساس گزگز و سوزش در پاهای خود شوید.
  •  کوتاهی عضلات ساق پا مثل عضلات دوقلو و عضلات عمقی و کمپارتمان‌های عمقی می‌توانند موجب گزگز و سوزش کف پا بشوند.
  •  دردهای کف پا، خارپاشنه و گرفتگی عضلات کف پا ممکن است دلیل اصلی سوزش و گزگز کف پا باشند.
  • مورتون نوروم (کلافه‌های عصبی) بین عضلات کف پا: نوروم مورتون یک نوع تومور خوش خیم عصبی است که در آن عصب یا اعصاب دچار التهاب و کلفتی در بافت اطراف شده و یکی از علل سوزش و گزگز کف پا است.
  •  ام اس: Ms یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که نهایتاً منجر به از دست دادن کنترل و هماهنگی بین عضلات است. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری گزگز و سوزش کف پا است.
  • نوروپاتی فیبری کوچک: این عارضه غالباً از پاها شروع می‌شود و با دردی تیز، سوزش یا خارش همراه است. این علائم ممکن است در هنگام شب یا در هنگام استراحت تشدید شوند. گرما یا سرما نیز گاهی اوقات باعث تحریک حمله می‌شود؛ حتی اگر این وضعیت گاهی اوقات باعث شود که تشخیص تفاوت بین این دو دشوار شود. مشکلات مرتبط با قند خون نیز مانند ابتلا به دیابت ممکن است باعث بروز این عارضه شوند اما گاهی اوقات دلیل آن روشن نیست. برخی ژن‌ها نیز ممکن است در ابتلا به این عارضه مؤثر باشند.
  •  کم‌کاری تیروئید: زمانی که غده پروانه‌ای شکل تیروئید در گردن به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند بدان معنی است که بدن شما نمی‌تواند به سرعت انرژی بسوزاند. شما ممکن است خسته شده و با یبوست مبتلا شوید، نسبت به سرما حساس شده و فراموش‌کار شوید و همچنین نسبت به برقراری رابطه جنسی نیز بی‌تمایل شوید. شما همچنین ممکن است به سوزش پا مبتلا شوید. پزشکان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند اما ممکن است ابتلا به این بیماری در بلند مدت باعث شود که مایعات بیشتری در بدن شما باقی بمانند و به عصب‌های شما فشار وارد کنند.
  • آمیلوئیدوزی: یک پروتئین غیرعادی است که در مغز استخوان شما ساخته شده و در قسمت‌های مختلف بدن جمع می‌شود. ممکن است شما تا زمانی که این عارضه پیشرفت نکرده است متوجه وجود آن نشوید. سپس ممکن است شما خیلی خسته و ضعیف شوید و پوست شما ضخیم شده و به راحتی کبود شود و شما لکه‌های بنفش را در اطراف چشم‌های خود مشاهده کنید. ممکن است مایعات اضافی در بدن شما جمع شود. تورم مچ پا و پا ممکن است به عصب‌ها فشار وارد کرده و باعث گزگز و سوزش پای شما شود. این عارضه درمان ندارد و اقدامات درمانی عموماً برای تسکین علائم انجام می‌شوند.
  •  اریترومالژی: پزشکان علت دقیق آن را نمی‌دانند؛ اما ممکن است عروق خونی شما به درستی تنگ و گشاد نشوند. پوست شما قرمز، گرم و متورم شده و غالباً پای شما و گاهی اوقات دستان نیز دچار سوزش می‌شوند. حمله ممکن است از چند دقیقه تا چندین روز طول بکشد. فرو بردن پا در آب یخ به تسکین سوزش کمک می‌کند اما ممکن است علائم دیگر را تحریک نماید. پزشک ممکن استفاده از قرص‌ها یا لوسیون های پوستی را به منظور تسکین علائم برای شما تجویز نماید.
  • پای ورزشکاران: پزشک ممکن است آن را “تین آ پدیس” بنامد. این بیماری یک قارچ انگلی گیاهی است که در نواحی گرم و مرطوب بین انگشتان پا و کف پا رشد می‌کند و ممکن است باعث سوزش و خارش شود. این قارچ در کفش‌ها و جوراب‌ها رشد می‌کند. کفش‌های خود را عوض کنید تا پاهای شما خشک شده و در استخرهای عمومی از دمپایی استفاده کنید. مصرف کرم‌های ضد قارچ، اسپری‌ها یا پودرها به کنترل عفونت کمک می‌کنند.
  • نارسایی کلیوی مزمن: این مشکل غالباً به دلیل ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا ایجاد می‌شود و کلیه‌های شما به تدریج از کار می‌افتند. این کار باعث کم شدن مایعات زائد در بدن می‌شود که می‌تواند به عصب‌های پا آسیب وارد کند (نوروپاتی اورمیک) و باعث سوزش پا شوند.
  • اچ آی وی و ایدز: حدود یک‌سوم افراد مبتلا به اچ آی وی و ایدز دچار آسیب‌دیدگی عصبی می‌شوند. هم ویروس و هم داروهایی که برای کنترل آن مورد مصرف قرار می‌گیرند به عصب‌ها آسیب وارد می‌کنند. شما ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن به بیماری‌هایی نظیر تبخال، سل و برفک مبتلا شوید. پزشک به تشخیص علل و تعیین بهترین روش‌های درمانی کمک می‌کند.
  • درماتیت تماسی: مواد شوینده، صابون، پاک‌کننده‌ها، واکس یا مواد شیمایی دیگر ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند. کارکنان مراکز سلامت، گل‌فروش‌ها، آرایشگران، ماشین کاران و مکانیکان و همچنین نظافتچی‌ها بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. ممکن است شما ظرف مدت چند ساعت یا بیشتر دچار واکنش‌های آلرژیک شوید زیرا این مواد شیمایی، لایه چرب و محافظ پوست را از بین می‌برند. به پزشک در مورد علائم خود اطلاع دهید. اقدامات درمانی به علت ابتلا به این عارضه بستگی دارد.
  • آلرژی کفش: شما ممکن است نسبت به کفش، حساسیت داشته باشید، این حساسیت ممکن است نسبت به پارچه، مواد چسب، رنگ‌ها یا مواد شیمایی پرداخت چرم در کفش‌ها باشد.
  • جوراب‌های گرم: جوراب‌هایی که در زیر کفش می‌پوشید ممکن است باعث گرم شدن کف پای شما شوند.
  •  بارداری: پای زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که دمای بدن را افزایش می‌دهند گرم شود. افزایش باد روی پاها به دلیل افزایش وزن بارداری و افزایش مایعات در بدن نیز در گرم شدن پا در دوران بارداری مؤثر هستند.
  • یائسگی: یائسگی باعث تغییرات هورمونی می‌شود که دمای بدن را افزایش داده و باعث گرم شدن پاها می‌شود. بیشتر زنان در سنین بین 45 تا 55 سالگی یائسه می‌شوند.
  •  عفونت‌های قارچی: برآورد می‌شود که 15 تا 25 درصد افراد حداقل یک مرتبه به عارضه پای ورزشکاران که یک نوع عفونت قارچی است مبتلا شوند. درمان به موقع این عفونت بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن گسترش یابد یا حتی به افراد دیگر نیز منتقل شود.
  •  زیاده‌روی در نوشیدن الکل: زیاده‌روی در نوشیدن الکل باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در سلامتی می‌شود. الکل نوشیدن زیاد ممکن است در بلند مدت به عصب‌های مرتبط با پا آسیب وارد کند. همچنین نوشیدن مقادیر زیادی الکل باعث سوءتغذیه شده و مواد غذایی لازم برای سالم ماندن عصب‌ها به آن‌ها نمی‌رسد. هر یک از این مشکلات یا هر دوی آنها ممکن است به مدت چندین ماه تا چندین باعث سوزش و احساس گزگز در پاها سال شوند. اگر شما نوشیدن الکل را ترک کنید به بهبود علائم شما کمک کرده و از بروز آسیب‌دیدگی‌های مضاعف جلوگیری می‌شود.
  • فشار روانی و سایکوسوماتیک: در صورتی که هیچ یک از موارد بالا به عنوان علت سوزش کف پا تشخیص داده نشد، ممکن است پزشک تشخیص دهد که این عارضه ناشی از سایکوسوماتیک (روان تنی یا اختلال بدنی ناشی از عوامل ذهنی) است.

سایر علت‌ها ی داغ شدن کف پا

عوامل متعدد می‌تواند علت سوزش کف پا و داغ شدن کف پا باشد که بعضی از آنها بی اهمیت است، اما برخی از این دلایل می‌تواند با مشکلات جدی ارتباط داشته و نیازمند استفاده از خدمات درمانی فوری باشد. دلایل عادی ابتلا به پارستزی به شرح زیر هستند:

  • کار کردن زیاد
  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات خونی
  • مشکلات گردش خون
  • بیماری نقرس
  • ضربه خوردن

علاوه بر دلایل ذکر شده سوزش کف پا ممکن است دلایل فیزیکی هم داشته باشد. بسیاری افراد با احساس سوزن سوزن یا مورمور در پایان یک روز طولانی کاری مواجه می‌شوند. این شرایط بطور خاص در افرادی مشاهده می‌شود که دچار اضافه وزن هستند و برای یک دوره زمانی طولانی بر روی پاهای خود می‌ایستند. این شرایط گاهی اوقات هنگام خوابیدن مشاهده می‌شود و می‌تواند نشان دهنده وجود یک مشکل جدی‌تر برای فرد باشد. شرایط سیستم گردش خون و ناهنجاری‌های عصبی مثل نوروپاتی نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت سوزش پا شوند.

علائم و نشانه‌های سوزش کف پا


علاوه بر احساس سوزش کف پا، علائم اصلی ابتلا به پارستزی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمز شدن
  • ورم و التهاب 
  • افزایش تعریق
  • درد کف پا ناشی از گرفتگی
  • احساس افزایش دما در پاها

اگر شما با این علائم در بدن خود مواجه شدید، این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی‌تر برای شما باشد و به این ترتیب لازم است با مراجعه به مراکز تخصصی از خدمات اولیه ارائه شده توسط متخصصان طب فیزیکی، متخصصان بیماری‌های پا، یا متخصصان اعصاب برای رفع مشکل خود استفاده نمایید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟


افرادی که پای آنها گرم شده و دچار سوزش می‌شود یا افرادی که سوزش پای آنها شدید بوده و با علائمی همراه است باید برای تعیین علل زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنند. محل آسیب‌دیدگی عصب‌ها نیز مهم است و برای جلوگیری از پیشروی نوروپاتی باید اقدامات درمانی سریع و به موقع انجام شوند.

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  •  به طور ناگهانی پاهای شما دچار سوزش شده یا گرم شوند.
  •  گرم شدن پا یا بروز علائم دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض سموم باشد
  •  احساس سوزش که به سمت ساق پا گسترش یابد
  •  احساس در انگشتان پا یا پا از بین برود.

تشخیص


متخصص طب فیزیکی شما ممکن است از معاینات فیزیکی و سوال پرسیدن درباره علائم مشکل، بررسی نوع کفش هایی که می پوشید و نیز توجه به سابقه بیماری برای تشخیص مشکل استفاده کند. در طول معاینات فیزیکی و بررسی سابقه بیماری، متخصص طب فیزیکی می تواند علت بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب برای درمان آن را برای شما تجویز نماید. علاوه بر این متخصص طب فیزیکی ممکن است از عکس برداری رادیولوژی و سایر تکنیک های تصویر برداری همچون سی تی اسکن، امواج مافوق صورت و اسکن ام آر آی (MRI) برای بررسی دقیق تر آسیب های وارد شده، درگیر شدن عصب، التهاب داخلی نسوج نرم، و موارد مانند آن استفاده نماید. علاوه بر این متخصص طب فیزیکی می تواند از آزمایش خون و ادرار برای بررسی سایر مشکلات احتمالی مثل ابتلا به دیابت، نقرس، یا آرتریت روماتوئید بهره گیرد.

یک نکته مهم درباره تشخیص سوزش و داغ شدن پا

مهم است که دلیل خاص سوزش و داغ شدن کف پا بطور دقیق با انجام معاینات لازم توسط یک متخصص طب فیزیکی با تجربه تشخیص داده شود. در صورتی که این شرایط در نتیجه یک بروز مشکل در ناحیه کمر ایجاد شده باشد، بهتر است با یک متخصص ستون فقرات برای تشخیص کامل شرایطی که باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پا شده ملاقات شود.

مراحل تشخیص گزگز و سوزش کف پا

شرح حال بیمار 

بعد از مراجعه بیمار به کلینیک، ابتدا پزشک سن بیمار را جویا می‌شود، اینکه بیماری زمینه‌ای دارد یا خیر، یکی از بیماری‌های بسیار مهم و تاثیرگذار دیابت است، آیا داروی خاصی مصرف می‌کند؟ ممکن است این علائم عوارض داروی خاص باشد. معاینه بالینی شروع می‌شود پزشک جویا می‌شود که این گزگز و سوزش چه مواقعی از روز هست، بیمار با چه راهکاری در خانه این مشکل را حل کرده و چه مواقعی از روز بیشتر آن را حس کرده است. این شرح حال گیری از بیمار به تشخیص بهتر علت اصلی سوزش و گز گز کف پا کمک می‌کند.

معاینه بالینی

 پس از شرح حال مرحله بعد معاینه بالینی بیمار است؛ پزشک معالج از انگشتان پا و مفاصل بین آن‌ها تا کمر را لمس می‌کند و بررسی می‌کند تا ببیند که آیا درد و علائم در نواحی مختلف با فشار تشدید می‌شود یا خیر، بعد عضلات پشت ساق پا را تست می‌کند تا ببیند گرفتگی وجود دارد یا خیر و در آخر رفلکس‌های کمر را بررسی می‌کند که آیا در کمر هم درد وجود دارد یا خیر. ممکن است از معاینه بالینی نتیجه‌ای حاصل نشود و نیاز به بررسی بیشتری باشد، بسته به نتیجه دادن یا ندادن معاینات یک سری تست‌ها لازم است انجام شود.

تست عصب و عضله 

یکی از تست‌های مهم، مطالعه جریان عصب است. طب فیزیکی و توان بخشی با انجام تست عصب و عضله این گیرافتادگی عصب را مشخص می‌کند که ممکن است در اثر تنگی کانال باشد یا دیسک یا آرتروز یا مادرزادی یا حتی تومور. نوار عصب و عضله در تشخیص علت و ریشه دردها و صدمات و شدت آن بسیار کمک کننده است. نوار عصب و عضله یک تست غیرتهاجمی است و هیچگونه عوارضی ندارد و در صورت اجرای صحیح هیچ احساس دردی را به بیمار منتقل نمی‌کند.

پزشکان ما در کلینیک امید پس از تشخیص علت و ریشه اصلی سوزش و گزگز کف پا، با توجه به منشأ بیماری، درمان را برای بیمار شروع می‌کنند. تشخیص علت این عارضه در رفع و درمان آن بسیار مهم و تاثیرگذار است. در صورتی که ریشه این مشکل از گوارش، دیابت و یا فشار عصبی باشد بیمار به متخصص گوارش و یا روانپزشک ارجاع داده می‌شود در غیر این صورت از روش‌های ساده درمانی از جمله کفی، فیزیوتراپی و ورزش تا درمان‌های پیچیده‌تر از جمله تزریق و جراحی برای درمان بیمار استفاده می‌شود.

راه‌ها و روش‌های درمان سوزش کف پا


تشخیص و درمان بیماری‌های زمینه‌ای

با توجه به اینکه ریشه و علت اصلی گزگز و سوزش کف پا چه باشد پزشک درمان متناسب را برای کاهش و درمان علت اصلی بیماری تحویز می‌کند.

به عنوان مثال، زمانی که گرم شدن پاها به دلیل ابتلا به نوروپاتی دیابتی باشد، تنظیم میزان قند خون می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

بعد از کنترل قند خون و علائم دیابت با استفاده از کفی طبی، سوزش و گزگز کف پا درمان می‌شود.

گرم شدن پا که دلیل آن ابتلا به بیماری‌های التهابی یا مزمن باشد احتمالاً با مدیریت بیماری و رعایت رژیم درمانی تجویز شده کاهش می‌یابد.

در صورتی که ریشه بیماری از اعصاب باشد بیمار به روانپزشک ارجاع داده می‌شود یا اگر ناشی از مشکلات ستون فقرات باشد برای هر عارضه درمان متناسب در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از کفش و کفی طبی مناسب

سوزش و گزگز کف پا هر علتی که داشته باشد، در کنار مرتفع کردن دلیل اصلی آن در صورت تشخیص پزشک می‌تواند با استفاده از کفش و کفی طبی مناسب تحت کنترل و درمان قرار گیرد.

تغییرات سبک زندگی

فعالیت‌هایی که می‌توان از آن‌ها در خانه برای کاهش مشکل و ناراحتی تا زمان بهره گیری از خدمات درمانی حرفه‌ای استفاده کرد، به شرح زیر هستند:

  • پوشیدن جوراب نخی به منظور کاهش سطح عرق کردن پا
  • شستشوی پا با آب خنک (نباید برای این کار از یخ استفاده شود)
  • افزایش مواد مغذی مورد استفاده به صورت روزانه، به خصوص ویتامین بی (B)
  • استراحت دادن به پا تا حد ممکن
  • بالا نگه داشتن پا در زمان استراحت
  • کاهش مصرف مواد مسکن و یا الکل
  • جوراب‌های خود را به طور منظم عوض کنید؛ به خصوص پس از ورزش کردن. از جوراب‌هایی که رطوبت را جذب می‌کنند و آن را از روی پوست دور می‌کنند یا از جوراب‌های نخی طبیعی استفاده کنید.
  • هیچ موقع جوراب‌ها و کفش‌های مرطوب نپوشید.
  • در هوای گرم، صندل بپوشید تا پاهای شما بتوانند نفس بکشند.
  • در استخرها و حمام‌های عمومی از دمپایی استفاده کنید تا احتمال ابتلای شما به بیماری پای ورزشکاران یا عفونت‌های دیگر کاهش یابد.
  • برای جذب رطوبت اضافی پاها از پودر پا استفاده کنید. انواع مختلف این پودرها را می‌توانید به صورت آنلاین تهیه کنید.
  • در صورت امکان، از ایستادن یا راه رفتن‌های طولانی مدت اجتناب کنید.
  • جوراب‌ها و کفش‌های خود را بلافاصله پس از ورزش کردن عوض کنید تا پاهای شما با هوا خشک شوند. این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری پای ورزشکاران و رشد قارچ‌ها در پا می‌شود.
  • در هنگام راه رفتن یا دویدن از جوراب مناسب، پودرهای پا، روان کننده‌ها استفاده کنید و قسمت‌هایی که به هم ساییده می‌شوند را بپوشانید تا از ایجاد تاول در پاهای خود جلوگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.


درد پا در طیف وسیعی از درد خفیف و ملایم دوره ای تا درد توان‌فرسایی متغیر است که خوابیدن، راه رفتن یا انجام فعالیت‌های ساده‌ی روزمرّه را با ضعف رفتن ساق پا دشوار می‌سازد. این درد به شکل‌های گوناگون بروز می‌یابد، برخی بیماران با کلمات:  سوزشی، داغ کننده، تپشی، گزگز پا ، یا ضربانی این درد را توصیف می‌کنند که گاهی با علائم دیگری چون احساس سوزن سوزن شدن و یا خواب رفتن و ضعف رفتن ساق پا یا بی‌حسی پا یا انتهای پا یا سوزش کف پا همراه است. وجود مشکلی در پا می‌تواند منجر به درد کف پا شود، دردهای کف پا بیماری دردناکی است که ناحیه زیر پا را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از علت های رایج، درد پاشنه پا می باشد. دردپاشنه معمولا در زیر پاشنه و یا درست درخود پاشنه ایجاد می شود.این عارضه معمولا در 3.6 درصدافراد رایج است.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ها، رویکرد پلکانی دارد و استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر و پرهزینه‌تر توصیه می‌شود. در نهایت اگر شرایط بیمار به گونه‌ای است که هیچ کدام از این درمان‌ها برای او مفید واقع نشد، متخصص طب فیزیکی بیمار را به جراح متبحر ارجاع می‌دهد. اما بیماران در اکثر موارد با استفاده از خدماتی که در این کلیینک ارائه می‌شود، از درمان‌ جراحی بی‌نیاز می‌شوند. از جمله از جراحی‌های بسته‌ای که در کلینیک امید انجام می‌شود عبارتند از:

  • لیزر نوکلوئوتومی
  • آندوسکوپی به روش هیدروسیژن
  • تزریق های ترنسفورمینال
  • تزریق در فاست
  • رادیوفرکوئنسی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علائم و نشانه ها درد ساق پا
  • 2 علت درد ساق پا
  • 3 تشخیص
  • 4 درمان درد ساق پا

علائم و نشانه ها درد ساق پا

درد ساق پا

تمام گونه‌های پا درد ناشی از مشکل کمر به شیوه‌ای مشابه نمود نمی‌یابند و غالباً با علائم دیگری چون گزگز و ضعف رفتن ساق پا ، درد ماهیچه ساق پا یا بی‌حسی پا، درد انتهای پا و نوعی درد پا همراه هستند که در هر بیمار متفاوت با دیگری است. در ادامه شماری از علائم و درمان پا درد و توصیف آن را بیان می‌کنیم:

  • درد سوزشی: برخی از بیماران مبتلا به پا درد از درد سوزشی و داغ کننده‌ای رنج می‌برند که گهگاه از کمر تا باسن و پایین پا نیز منتشر می‌شود، حال آن که گروهی دیگر از درد ادواری تیر کشنده‌ای شکایت دارند که از کمر تا پایین پا و گاهی انتهای پا را دربرمی‌گیرد. بیماران این پا درد سوزشی را با واژگان منتشر شونده یا تیر کشنده توصیف می‌کنند و آن را شبیه یک شوک برقی می‌دانند. بر خلاف بسیاری از گونه‌های کمر درد که غالباً دردی خفیف‌اند، اکثر پا دردها مانند درد ساق پا توان‌فرسا و غیرقابل تحمل‌اند. این نوع درد سوزشی معمولاً در اثر تحریک عصب مهره‌های کمری بروز می‌یابد و غالباً از آن با اصطلاح سیاتیک یاد می‌شود. معمولاً درد سیاتیک به علت فتق یکی از دیسک‌های ستون مهره‌ها و اعمال فشار ناشی از آن بر روی عصب سیاتیک ایجاد می‌شود.
  • بی‌ حسی پا یا گزگز و ضعف رفتن ساق پا: هر کسی که تا به حال خواب رفتن پا و برگشت آن به حالت طبیعی را تجربه کرده باشد، به خوبی می‌تواند حس ناشی از  بی‌حسی پا را درک کند. احساس نکردن فشار یا گرما یا سرما دلسرد کننده است. بی‌حسی ناشی از وجود مشکل کمر، بر خلاف بی‌حسی کوتاه مدت دست وپا، مستمر است و در صورت عدم درمان بی حسی ساق پا  به شدت بر کیفیت زندگی فرد اثر می‌گذارد، برای مثال راه رفتن یا رانندگی در صورت بی‌حسی پا تقریباً غیرممکن می‌گردد. علائم رایج در دامنه‌ای از حس خواب رفتن و گز گز پا ملایم تا بی‌حسی کامل پا و ساق پا متغیر است.
  • سنگین شدن پا و صعف پا (افتادگی پا): سنگینی یا ضعف ساق پا و در نتیجه دشوار شدن حرکت شکایت اصلی بیماران مبتلا به این عارضه است که گاهی با بی حسی پا نیز همراه است. بیماران برای توصیف این مشکل می‌گویند که احساس می‌کنند مجبوراند انتهای پا را روی زمین بکشند یا این که نمی‌توانند پا را به دلیل واکنش آهسته یا احساس ضعف رفتن پا با سرعت و سهولت لازم، مثلاً برای راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها، حرکت دهند. بیماران مبتلا به افتادگی پا قادر به راه رفتن روی پاشنه، خم کردن مچ پا یا گام برداشتن معمول و طبق الگوی حرکتی پاشنه تا انگشتان نیستند.
  • درد مداوم: این نوع پا درد معمولاً در ناحیه باسن حس می‌شود، بنابراین عملاً درد پا محسوب نمی‌شود اما ممکن است با یکی از گونه‌های متفاوت پا درد همراه باشد و گاهی درد لگن تا زانو و بصورت درد ساق پا نیز منتشر می‌شود. برای توصیف درد مداوم معمولاً از اصطلاح “درد عصبی” در مقابل درد ضربانی یا ملایم استفاده می‌شود. این نوع درد معمولا بصورت درد پا یکطرفه را درگیر می‌کند و از آن با اصطلاح رادیکولوپاتی (آسیب اعصاب) کمر یا سیاتیک یاد می‌شود. نرمش‌های کششی، پیاده‌روی یا دیگر حرکت‌های ملایم موجب تسکین این درد پا می‌شوند.
  • پا درد موقعیتی یا وضعیتی: پا دردی  و بی حسی پا که هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن به طور قابل ملاحظه‌ای تشدید شود، می‌تواند نشانه وجود مشکل در بخش خاصی از کالبدشناسی کمر باشد. این درد پا معمولاً با یافتن موقعیت‌های راحت‌تر و قرار گرفتن در آن شرایط تسکین می‌یابد. برای مثال، رو به جلو خم شدن درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را آرام می‌کند، حال آن که چرخیدن (مانند حرکت هنگام ضربه زدن به توپ در بازی گلف) درد مفصل فاست مرتبط با درد پا، درد مفصل ران و درد کشاله ران را تشدید می‌کند.
  درمان گیاهی کمر درد موثر است؟ گیاهان دارویی برای درد کمر

علت درد ساق پا

هدف از نگارش این مقاله تأکید بر این نکته است که بسیاری از عارضه‌های ستون فقرات باعث درد پا، درد ساق پا و درد لگن و همچنین زانو درد و دیگر علائم پایین‌تنه مانند خواب رفتن، گزگز، بی حسی و ضعف رفتن ساق پا می‌شود. تشخیص کالبدشناختی صحیح علت سندرم هر درد خاص لازمه درمان‌ موفقیت‌آمیز است. متخصصین سلامت و درمان ستون فقرات از بیشترین صلاحیت برای نظارت بر تشخیص و درمان این موقعیت‌ها برخوردار هستند. در ادامه علل بروز این بیماری ذکر شده است:

  • فرسایش دیسک کمر: دیسک‌های بین‌مهره‌ای به موازات بالا رفتن سن خشک می‌شوند (آب خود را از دست می‌دهند)، تحلیل می‌روند، انعطاف‌پذیری‌ و دامنه حرکتی‌شان کاهش می‌یابد و در نتیجه دردی در دیسک بروز می‌یابد که گاهی تا پایین پا و ساق پا نیز منتشر می‌شود. اگرچه علامت اصلی بیماری فرسایشی دیسک کمر معمولاً کمر درد است، با این حال درد پا و انتهای پا نیز از علائم متداول این بیماری محسوب می‌شود. پا درد ناشی از تحلیل رفتن دیسک از تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب نیز نشأت می‌گیرد. دیسک در نتیجه تحلیل رفتن کوچک می‌شود و حرکت می‌کند و در پیامد آن فضای کافی برای ریشه‌های اعصاب باقی نمی‌ماند و عارضه‌ای موسوم به تنگ شدن کانال نخاعی فورامینال بروز می‌یابد. پا درد ناشی از التهاب و تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب معمولاً انفجاری و تیر کشنده بصورت دردی از لگن تا ساق پا و یا دردی که از کمر شروع می شود و در پا منتشر می شود، است.
  • بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر: پارگی دیسک معمولاً به ضعیف‌ترین نقطه دیسک یعنی ناحیه‌ای فشار می‌آورد که دقیقاً پایین ریشه عصب قرار دارد و در نتیجه دردی ایجاد می‌شود که در سراسر مسیر عصب سیاتیک، یعنی در تمام طول پا و انتهای آن (درد در ساق پا یا درد کمر تا انتهای پا)، منتشر می‌شود. بسته به ریشه عصب آسیب دیده، دیگر عصب‌های نزدیک به عصب سیاتیک نیز درگیر می‌شوند.علائم بیرون زدگی و پارگی دیسک کمری معمولاً بر مبنای محل بروز پارگی دیسک تغییر می‌کند. درمان‌های بدون جراحی گوناگونی برای تسکین پا درد ناشی از اکثر گونه‌های فتق دیسک وجود دارند. برای رفع بی حسی و ضعف رفتن ساق پا یا درد در ساق پا ، جراحی میکرودیسککتومی (کاهش فشار در مقیاس میکرو) برای برداشتن بخشی از دیسک به منظور کاهش فشار روی عصب انجام می‌شود و در نتیجه بی‌حسی و خواب رفتن و گز گز پا در اثر التیام عصب تحت فشار برطرف می‌شود.
  علت کمر درد شبانه در بارداری (درد کمر زن حامله هنگام خواب)

در ویدئوی زیر توضیحات بیشتری در مورد دیسک کمر را از زبان دکتر امید ظهور می شنوید :

  • تنگی کانال نخاعی کمر: تنگی کانال نخاعی کمر زمانی رخ می‌دهد که ریشه‌های عصب ستون فقرات به واسطه بزرگ شدن مفاصل فاست واقع در پشت ستون فقرات فشرده شوند. تنگی کانال نخاعی معمولاً، اگرچه نه همیشه، بیماران سالمند را هدف قرار می‌دهد، چون مفصل‌های فاست با بالا رفتن سن به دلیل فرسایش ستون فقرات به تدریج بزرگتر‌ می‌شوند. تنگی کانال نخاعی در تصاویر ام.آر.آی. مشخص می‌شود و علائمی مشابه سیاتیک مانند درد پا، درد منتشر شونده، سوزن سوزن شدن، گزگز کردن، ضعف رفتن ساق پا و یا بی حسی و خواب رفتن پا دارد. پزشکان معمولاً برای توصیف این علائم واژگان رادیکولوپاتی (آسیب عصبی) یا درد منتشر شونده را به کار می‌برند. پا درد ناشی از تنگی کانال نخاعی معمولاً به تدریج و به مرور زمان ایجاد می‌شود و بازتابی از فرایند تنگ شدن مستمری است که پیرو بزرگ شدن مفصل‌های فاست در ستون فقرات رخ می‌دهد. علائم این عارضه معمولاً هنگام به جلو خم شدن بیمار بهبود می‌یابد که باعث باز شدن پشت ستون فقرات و کاهش فشار روی ریشه‌های عصب می‌شود.
  • اسپوندیلولیستزیس (لغزش مهره): در صورت لغزش رو به جلوی یکی از مهره‌های ستون فقرات روی مهره مجاور پایینی رخ می‌دهد و ساختار طبیعی مقطع ستون فقرات و پایداری و انعطاف‌پذیری آن را مختل می‌سازد.ناپایداری حاصل از لغزش مهره عصب را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه بیمار دچار پا درد می‌شود. درد بسیاری از بیماران در نتیجه فیزیوتراپی و استراحت کردن هنگام بروز درد شدید تسکین می‌یابد، اگرچه درد مداوم و ناپایداری قابل ملاحظه را می‌توان با عمل جراحی فیوژن (الحاق یا خشک کردن ستون فقرات) درمان نمود.
  • سیاتیک: این مشکل یکی از علائم مشکلات کمر می باشد.تمام علائم پا درد ناشی از عارضه‌های اشاره شده غالباً به عنوان سیاتیک قلمداد می‌شوند؛ چون این پا درد معمولاً در امتداد عصب سیاتیک یعنی عصبی منتشر می‌شود که از ریشه‌های عصبی مشخصی در کمر شروع می‌شود و در سراسر پشت هر دو پا تا انتهای پا ادامه دارد.سیاتیک به صورت درد مداوم (معمولاً در باسن) یا درد تیر کشنده و انفجاری تمام پا تا ساق پا نمود می‌یابد.

بروشور آموزشی درمان کمر درد

  علت کمردردهای صبحگاهی: نحوه خوابیدن و بالش و تشک نامناسب

تشخیص

سندرم پیریفورمیس و درد لگن و باسن (درد مفصل ساکروایلیاک) دو عارضه دیگری هستند که باعث بروز علائمی مشابه سیاتیک و پا درد و بی حسی پا می‌شوند. اگر بیمار بتواند اطلاعات کافی در مورد ماهیت درد و علائم را در اختیار پزشک بگذارد، وی بهتر می‌تواند علت درد پای بیمار را تشخیص دهد. به کار بردن اصطلاحات توصیفی و واضح زیر می‌تواند پزشک را در تشخیص دقیق عارضه یاری کند:

  • موقعیت یا مسیر انتشار درد در پا (درد لگن تا زانو و یا درد تا ساق پا)
  • حالت بدن هنگام بروز پا درد
  • احساس بیمار و نوع درد (گز گز کردن، درد تیر کشنده یا انفجاری، سوزشی، خفیف،مورمور، سوزن سوزن شدن و خواب رفتن پا و…)
  • الگوی تکرار درد پا (درد مداوم، درد ادواری، افزایش تعداد دفعات بروز پا درد)
  • عوامل تشدید کننده یا تسکین دهنده درد

متخصص ستون فقرات بر مبنای این اطلاعات، در قالب بخشی از سابقه کامل پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تشخیصی ماممد نوار عصب و عضله به علل احتمالی پا درد مرتبط با مشکلات ستون فقرات پی می‌برد و روش‌های درمانی مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

الكترو ميو گرافي یا نوار عصب و عضله براي ارزيابي سلامت يك عضله يا عصب آن عضله انجام مي شود. براي انجام اين تست يك الكترود سوزني در عضله وارد مي شود وفعاليت الكتريكي عضله از اين طريق ثبت مي شود . نوع موج ايجاد شده بر صفحه مانيتور و صداي موج جهت تشخيص بكار مي رود. بعد از قرار داشدن الكترود از بيمار خواسته مي شود كه عضله خود را ابتدا به مقدار كم وسپس با درجات بيشتري منقبض كند. هدف از انجام تست بررسی کارکرد عصب و عضله مربوطه است. نوار عصب و عضله در تشخيص فشار روي ريشه هاي عصبي كه از بين مهره ها عبور كرده و توسط ديسك صدمه ديده تحت فشار قرار مي گيرند كمك كننده است.

دقت تست نوار عصب و عضله تا حد زیادی بسته به کسی است که تست را انجام میدهد. در کلینیک امید نیز، پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  این تست را با استفاده از دستگاه‌های دقیق الکترودیاگنوسیک و سوزن های استاندارد، جهت بررسی کارکرد عصب و عضله مربوطه برای بیماران این مرکز انجام می دهند.

گاهی علائم پا درد در هنگام خواب نیز ادامه می یابد. برای تجویز بهترین روش درمان برای درد پا بسیار مهم است که تشخیصص صحیحی از علام موجود بیماری نظیر سوزن سوزن شدن، مورمور، گزگز، ضعف رفتن ساق پا بی حسی و خواب رفتن پا صورت بگیرد. درد پا در بارداری ممکن است نتیجه فشار حاصل از این وضعیت باشد که بهتر است به منظور جلوگیری از ادامه یافتن درد بعد از زایمان، در زمان بروز درد پا به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است پا درد در اثر نشستن های طولانی نیز بروز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

درمان درد ساق پا

درمان درد ، بی حسی ضعف رفتن یا گزگز پا و ساق پا بستگی به نتایج تشخیص متخصص طب فیزیکی و توان بخشی از علت بیماری دارد .

برای مشاهده درمان هر یک از علل ایجاد کننده این وضعیت که در بالا بدان اشاره شد می توانید مقاله مربوط به آن را در همین سایت مشاهده کنید :

 

مشاهده مقاله درمان دیسک کمر : کلیک کنید

مشاهده مقاله درمان تنگی کانال نخاعی : کلیک کنید

مشاهده مقاله درمان سرخوردگی(لغزش) مهره های کمر : کلیک کنید

مشاهده مقاله درمان سیاتیک : کلیک کنید

مشاهده مقاله درمان درد لگن و باسن : کلیک کنید

جهت بررسي انواع بلوك هاي عصبي و عمل هاي بسته كمر به صفحه اصلي سايت مراجعه شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا