علت داغ شدن ساق پا سمت چپ

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل سرد بودن پا مواجه می‌شوند. بعضی از علل بروز این مشکل موقتی و بی‌ضرر هستند، اما تعدادی از آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی باشند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که علیرغم پوشیدن یک جفت جوراب پشمی و ضخیم همچنان از سرد بودن کف پا شکایت دارید، این مقاله از دیجی‌کالا مگ را تا انتها بخوانید. در این مقاله علت سرد شدن پا را توضیح می‌دهیم و راه‌های مقابله با این مشکل را معرفی می‌کنیم.

علت سرد شدن پا چیست؟

سردی پا یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به سرمای هوا است. هنگامی که بدن وارد یک محیط سرد می‌شود، عروق خونی در اندام‌ها از جمله دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این امر باعث کاهش جریان خون در این نواحی می‌شود تا میزان گرمای خارج‌شده از بدن را کاهش دهد. با این حال، سرد بودن پا می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، از جمله:

۱. استرس یا اضطراب شدید

گاهی اوقات استرس یا اضطراب می‌تواند علت سرد شدن پا باشد. پمپاژ آدرنالین به داخل جریان خون یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به استرس است. آدرنالین باعث انقباض عروق خونی در اندام‌ها می‌شود و جریان خون را در پاها کاهش می‌دهد. هدف از این کار ذخیره‌ کردن انرژی است تا بدن بتواند برای هر گونه آسیب که ممکن است در اثر شرایط پراسترس رخ دهد آماده باشد.

دنیای مدرن مملو از عوامل استرس‌زا است، اما تعداد زیادی از آن‌ها تاثیر فوری روی بدن ندارند. بنابراین اگر واکنش‌های محافظتی به‌طور مداوم باعث سرد شدن دست و پا شوند، ممکن است ضرر آن‌ها از سودی که دارند بیشتر باشد. در این موارد، کاهش استرس و تنش می‌تواند به کنترل علائم آزاردهنده کمک کند.

۲. گردش خون ضعیف

مشکلات گردش خون یکی از شایع‌ترین دلایل سرد شدن پا هستند. افراد مبتلا به گردش خون ضعیف اغلب برای رساندن خون کافی و گرم به اندام‌های خود دچار مشکل می‌شوند و احتمالا از سردی دست و پا شکایت دارند. بی‌حسی، گزگز و درد از سایر علائم گردش خون ضعیف هستند.

گردش خون ضعیف می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. زندگی کم‌تحرک یا نشستن پشت میز برای مدت طولانی ممکن است گردش خون را در پاها کاهش دهد و باعث سرد شدن آن‌ها شود. سیگار کشیدن هم می‌تواند رسیدن خون به نواحی مختلف بدن را دشوارتر کند، بنابراین افراد سیگاری احتمالا بیشتر از دیگران با مشکل سرد بودن پاها مواجه می‌شوند.

در بعضی موارد، کلسترول بالا علت سرد شدن پا است. چون این ماده باعث تشکیل پلاک داخل عروق می‌شود و گردش خون را در پاها کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بعضی از بیماری‌های قلبی هم می‌توانند با سرد بودن پاها در ارتباط باشند.

درمان این مشکلات زمینه‌ای برای جلوگیری از عوارض ناشی از گردش خون ضعیف بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، از آنجا که گردش خون ضعیف می‌تواند در بهبود زخم اختلال ایجاد کند، ممکن است در بعضی موارد به عفونت شدید مانند قانقاریا منجر شود.

  • ۱۱ علت لرز بدن و نکته‌هایی برای درمان فوری لرز

۳. کم‌خونی

کم‌خونی متوسط تا شدید یکی از دلایل سردی پا است. در کم‌خونی، تعداد گلبول‌های قرمز خون یا سطح هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را حمل می‌کند) پایین است. شواهد نشان می‌دهد که کم‌خونی می‌تواند باعث خستگی مفرط، مشکلات تنفسی، سردرد، سرگیجه و سردی پاها و دست‌ها شود.

فقر آهن شایع‌ترین دلیل کم‌خونی است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بدن شما آهن کافی برای ساخت هموگلوبین و گلبول قرمز ندارد. این نوع کم‌خونی معمولا به تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل خوراکی آهن به‌خوبی پاسخ می‌دهد، اما گاهی اوقات ممکن است به آهن تزریقی نیاز باشد.

کم‌خونی دلایل دیگری هم دارد، از جمله: بیماری‌های مزمن مانند سرطان، کمبود فولات (ویتامین B9) و ویتامین B12 و از دست دادن خون. خوشبختانه، با آزمایش خون می‌توان به‌راحتی علت کم‌خونی را شناسایی کرد.

قرص آهسته رهش آهن بیس گلیسینات+ویتامین ث هلث اید بسته ۳۰ عددی

۶۸,۷۰۰
۱۷,۰۰۰
تومان

شربت مولتی ویتامین آهن دار کودکان سانستول – ۱۵۵ میلی لیتر

۱۳۰,۸۰۰
۱۰۰,۰۰۰
تومان

مکمل آهن

مشاهده همه

۴. دیابت

افراد مبتلا به دیابت ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات گردش خون مانند سردی پاها یا دست‌ها باشند. بالا بودن قند خون برای مدت طولانی می‌تواند به باریک شدن عروق و کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها منجر شود که این ممکن است علت سرد شدن پا باشد.

در بعضی از افراد، دیابت باعث نوروپاتی محیطی می‌شود که یک نوع آسیب عصبی است. آسیب عصبی ناشی از دیابت معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که بیماری آن‌ها به‌خوبی کنترل نشده است. از سایر علائم آسیب عصبی می‌توان به احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی پاها اشاره کرد که ممکن است در شب بدتر شوند.

دستگاه تست قند خون کرسنس مدل IS643212-R

۴۵۵,۰۰۰
۴۱۴,۰۰۰
تومان

تست قند خون اینفوپیا مدل EasyGluco

۵۳۵,۰۰۰
تومان

دستگاه تست قند خون

مشاهده همه

۵. اختلالات عصبی

علاوه بر نوروپاتی دیابتی، سایر اختلالات عصبی هم ممکن است در سرد شدن پاها نقش داشته باشند. آسیب عصبی می‌تواند در اثر ضربه یا جراحت مانند سرمازدگی شدید یا به‌دلیل یک بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری کبدی، بیماری کلیوی یا عفونت رخ دهد. معمولا اختلالات عصبی با علائم دیگری مثل بی‌حسی و گزگز همراه هستند.

۶. کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در مبتلایان به آن تولید هورمون تیروئید کاهش می‌یابد. کاهش هورمون تیروئید روی متابولیسم که در تنظیم گردش خون، ضربان قلب و دمای بدن نقش دارد، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید اغلب نسبت به سرما حساس هستند. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن و مشکلات حافظه را تجربه کنند.

بیماری‌های خودایمنی و اختلالات غده‌ی هیپوفیز در ابتلا به کم‌کاری تیروئید نقش دارند. این بیماری با اندازه‌گیری هورمون محرک تیروئید (TSH) در خون تشخیص داده می‌شود. درمان معمولا شامل مصرف داروهایی است که سطح هورمون تیروئید را در خون افزایش می‌دهد.

۷. بیماری رینود

پدیده‌ی رینود یا بیماری رینود (Raynaud’s disease) مشکلی است که در پاسخ به محرک‌هایی مانند سرما یا استرس باعث تغییر رنگ اندام‌ها می‌شود. در پاها، علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • تغییر رنگ انگشت‌های پا به سفید، آبی یا قرمز
  • درد و احساس سوزن سوزن شدن
  • بی‌حسی
  • احساس سرما

این علائم معمولا به‌طور مکرر ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند. گاهی اوقات پدیده‌ی رینود نشانه‌ی بیماری دیگری مانند روماتیسم است. از سایر عوامل مرتبط با رینود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آترواسکلروز (تصلب شرایین)
  • اختلالات خونی
  • بیماری بورگر (لتهاب عروق خونی کوچک و متوسط در ​​دست و پا)
  • سندرم شوگرن (یک بیماری خودایمنی که باعث درد مفاصل، خشکی دهان، خشکی چشم و سایر علائم می‌شود)
  • بیماری تیروئید
  • پرفشاری خون ریوی (افزایش فشار خون در شریان ریوی که می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود)
  • مصرف بعضی از داروها مثل داروهای ضدبارداری، داروهای ضدآلرژی بدون نسخه و داروهای حاوی ارگوتامین (داروهای میگرن)

اگر علائم بیماری رینود را در انگشت‌های دست یا پا تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز آن مشخص شود. اجتناب از محرک‌ها می‌تواند به پیشگیری از علائم رینود کمک کند، اما در بعضی شرایط ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.

  • ۱۱ نکته‌ی حیاتی برای محافظت از خانه در برابر سرما و یخبندان

کدام درمان‌های خانگی برای رفع سردی پا موثر هستند؟

همکاری با پزشک برای تشخیص هر گونه علت زمینه‌ای سردی پا بهترین کاری است که باید برای پیشگیری از بروز این مشکل انجام دهید. با این حال، بعضی از درمان‌های خانگی می‌توانند به گرم کردن پاها و کاهش مشکلات شما کمک ‌کنند. این راهکارها عبارتند از:

  • حرکت کردن: حرکت کردن منظم، برای مثال ایستادن در فواصل زمانی مشخص، ممکن است به درمان سردی پا کمک کند. چرا که خون را در پاها به جریان درمی‌آورد و باعث گرم شدن بدن می‌شود. افرادی که به‌دلیل شغل خود سبک زندگی کم‌تحرکی دارند احتمالا از این راهکار سود می‌برند.
  • پوشیدن جوراب و دمپایی: استفاده از جوراب‌های گرم یا دمپایی روفرشی برای افرادی که از سردی پا رنج می‌برند مهم است، به‌خصوص اگر کف خانه به اندازه‌ی کافی گرم نباشد.
  • شستن پاها: یکی از سریع‌ترین راه‌ی حل‌ها این است که پاهای خود را در آب گرم قرار دهید. وان یا لگن را با آب گرم پر کنید و پاهایتان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل آن بگذارید. افراد مبتلا به آسیب عصبی ناشی از دیابت نباید از آب داغ برای گرم کردن پاهای خود استفاده کنند، چرا که ممکن است قادر به تشخیص دمای آب نباشد و به همین دلیل به‌طور تصادفی دچار سوختگی شوند.
  • پد حرارتی یا بطری آب گرم: کسانی که به دلیل سرد شدن کف پا برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوند، می‌توانند هنگام خواب یک پد حرارتی یا بطری آب گرم را اطراف پاهای خود قرار دهند. پدهای حرارتی همچنین برای تسکین درد عضلانی ناشی از ایستادن طولانی‌مدت گزینه‌ی مناسبی هستند.

جوراب بافتنی زنانه مدل پشم شتر بسته ۲ عددی

۴۷,۳۰۰
۳۵,۰۰۰
تومان

جوراب بافتنی زنانه مدل ماکسیم ساق بلند

۶۹,۰۰۰
۳۵,۰۰۰
تومان

جوراب بافتنی

مشاهده همه

چه زمانی برای کشف علت سرد شدن پا به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به‌طور مکرر یا بدون هیچ دلیل واضحی دچار سردی پا می‌شوید، در مورد علل احتمالی آن با پزشک صحبت کنید. همچنین در مواردی که سرد شدن پا با علائم زیر همراه است، باید نزد پزشک بروید:

  • خستگی
  • کاهش یا افزایش وزن ناخواسته
  • تب
  • درد شدید مفاصل
  • وجود زخم روی انگشت‌ها که بهبودی آن مدت زیادی طول می‌کشد
  • تغییرات پوستی مانند بثورات پوستی یا ضخیم شدن پوست
  • سرد بودن یکی از پاها (احتمال دارد نشانه‌ی یک بیماری شریانی باشد)

اگر پاها از داخل سرد هستند اما در لمس متوجه‌ی سرد بودن آن‌ها نمی‌شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون این علامت ممکن است نشانه‌ی آسیب عصبی یا سایر بیماری‌های عصبی باشند.

چگونه پزشک علت سرد شدن پا را شناسایی و درمان می‌کند؟

پزشک برای تعیین علت سرد شدن پا، معاینه‎‌ی بدنی انجام می‌دهد و سابقه‌ی پزشکی شخصی و خانوادگی شما را بررسی می‌کند. به‌علاوه، ممکن است برای تشخیص بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌خونی از آزمایش خون استفاده کند.

درمان سردی پا به علت بروز آن بستگی دارد. گاهی اوقات از بین بردن محرک‌ها کمک‌کننده است، اما در بعضی موارد برای کنترل بیماری‌ زمینه‌ای به تغییر سبک زندگی و دارودرمانی نیاز است.

  • چرا همیشه احساس سرما می‌کنم؟ (دلایل و درمان‌ها)

کلام پایانی

در بیشتر موارد، سرد بودن پا کاملا طبیعی است و با پوشیدن جوراب یا بالا بردن دمای محیط برطرف می‌شود. اما اگر این راهکارها موثر نبودند یا این مشکل به‌طور مکرر رخ داد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت سرد بودن پا را پیدا کند.

منابع: verywellhealth, medicalnewstoday


بیرون‌زدگی رگ‌های پا که معمولاً با نام واریس شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که در آن رگ‌های خونی در هر نقطه‌ای از پا متورم شده و از سطح پوست بیرون می‌زنند که این عارضه بیشتر در سمت داخلی ران و ساق پا دیده می‌شود. این رگ‌های بیرون‌زده معمولاً ظاهری طناب مانند دارند. رگ‌های واریسی معمولاً با علائم دیگری مانند درد و سنگینی پا، احساس سوزش و درد ضربان‌دار، گرفتگی‌های عضلانی، احساس خارش در اطراف رگ‌ها و ضایعه‌های پوستی در اطراف مچ پا همراه است. تمامی علائم ذکر شده در بالا می‌توانند نشانه‌ای از وجود عارضه‌های عروقی شدیدتر باشند و در صورت مشاهده‌ی آن‌های باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

بسیاری از افراد رگ‌های واریسی را دارند، رگ‌های بزرگ شده و پیچ خورده که نمی‌توانند خون را به شکل مناسب حرکت دهند. برای اکثر افراد، این عارضه یک مشکل زیبایی است ولی برای برخی از افراد ممکن است با درد نیز همراه باشد. متخصصین ما در کلینیک واریس دکتر کریمی رگ‌های متورم و بیرون‌زده‌ی شما را بررسی کرده و بهترین روش درمانی برای عارضه‌ی شما را پیشنهاد می‌کنند.

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر برای ورم، بیرون‌زدگی رگ‌های واریس و تعیین وقت قبلی در کلینیک واریس دکتر کریمی می‌توانید با شماره‌های 02122254520 02122254144 تماس حاصل فرمایید.

علت متورم شدن رگهای روی پا


عارضه‌ی واریس ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود اگرچه این عارضه بیشتر در ناحیه‌ی پا دیده می‌شود. این عارضه در ابتدا به صورت رگ‌های خونی بیرون‌زده دیده می‌شود. واریس در رگ‌های خونی سطح پوست که در عمق کمی قرار گرفته‌اند یافت می‌شود . معمولاً خون از رگ‌های سطح پوست به درون رگ‌های عمقی هدایت شده و سپس به جاهای دیگر پا حرکت می‌کند. این رگ‌های عمقی قادرند فشار زیادی را تحمل کنند و درنتیجه قطر آن‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. زمانی که رگ‌های سطحی بزرگ‌تر از حد طبیعی خود می‌شوند، دریچه‌های لانه‌کبوتری به‌درستی بسته نشده و از کار می‌افتند. درنتیجه خون می‌تواند در جهت عکس جریان طبیعی در این رگ‌ها حرکت کند. حتی ازکارافتادن یکی از این دریچه‌ها می‌تواند اثر زنجیره‌ای داشته و دریچه‌های دیگر را هم از کار بیندازد. حرکت خون در جهت عکس جریان طبیعی باعث افزایش فشار در هر قسمت از رگ شده و موجب کشیده شدن دیواره‌ی رگ در قسمت‌های سالم آن می‌شود. این خون بدون اکسیژن در رگ‌های خونی پا تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد گستره‌ای از مشکلات مربوط به جریان خون می‌شود. کاهش اکسیژن‌رسانی می‌تواند باعث ایجاد پادرد، گرفتگی‌های عضلانی، رنگ‌پریدگی پوست و ضایعه‌های پوستی شود.

  ورزش برای پیشگیری از DVT در سفر، بعد از جراحی و درمان DVT

علل و عوامل خطر


  • وراثت
  • سن بالای 40 سال
  • ایستادن طولانی‌مدت
  • سبک زندگی بدون تحرک
  • بارداری 
  • اضافه‌وزن 
  • عمل جراحی یا آسیب فیزیکی
  • یائسگی و تغییرات هورمونی

علائم


تورم و بیرون‌زدگی رگ‌ها تنها علائم واریس نبوده و ازجمله دیگر علائم این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد ضربان‌دار و یا احساس سوزش در ناحیه‌ی پا
  • سنگینی، گرفتگی عضلانی و بی‌قراری در پا
  • تورم مچ پا
  • تیره شدن پوست روی سیاهرگ‌ها
  • خارش پوست (اگزمای واریسی) 

از جمله علائمی که شیوع کمتری دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخم واریس 
  • لخته‌ی خونی 
  • خونریزی از رگ آسیب‌دیده

تشخیص


علاوه بر بررسی کامل سوابق پزشکی و انجام معاینه‌ی فیزیکی جامع، روش‌های تشخیصی استفاده شده برای واریس شامل موارد زیر نیز می‌باشند:

  • اولتراسوند داپلکس: نوعی اسکن اولتراسوند عروقی که برای بررسی جریان خون و استحکام رگ‌های پا انجام می‌شود. در این روش از دو نوع موج فراصوت استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن دوگانه گفته می‌شود.
  • اولتراسوند تریپلکس (با نام اولتراسوند سه‌گانه نیز شناخته می‌شود): روشی شبیه به اولتراسوند دوگانه که در آن از رنگ برای مشخص کردن جهت حرکت خون استفاده می‌شود.
  • ونوگرافی با رزونانس مغناطیسی (MRV): یک روش تشخیصی که از آهنرباهای بزرگی به همراه یک کامپیوتر برای عکس‌برداری از رگ‌ها استفاده می‌کند. برای بهتر دیده شدن رگ‌ها، رنگ مخصوصی به درون آن‌ها تزریق می‌شود. این روش می‌تواند برای تشخیص علت موارد دیگر پادرد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان


روش درمانی مورد استفاده برای رگ‌های متورم و بیرون‌زده‌ی واریسی با توجه به موارد زیر توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود:

  • سن، وضعیت سلامت عمومی و سوابق پزشکی شما
  • شدت عارضه
  • علائم و نشانه‌ها
  • تحمل بدن شما نسبت به برخی داروها و روش‌های درمانی
  • پیش‌بینی روند بیماری

  آیا ماساژ برای درمان و رفع رگ های واریسی مفید است؟

جوراب فشاری

جوراب‌های مخصوص واریس به‌طور مخصوص برای وارد کردن فشار به بخش تحتانی پا طراحی شده‌اند تا جریان خون به شکل مناسبی در آن‌ها صورت گرفته و تورم و ناراحتی به حداقل برسد. این جوراب‌ها با هدف کاهش ناراحتی‌های ناشی از واریس و جلوگیری از شدیدتر شدن این عارضه توسط پزشک تجویز می‌شوند.

اسکلروتراپی

در اسکلروتراپی از مواد شیمیایی مایع برای مسدود کردن رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی به درون رگ تزریق شده و باعث ایجاد زخم و بافت اسکار در آن می‌شوند. زخم و بافت اسکار درون رگ باعث می‌شوند تا رگ مسدود شده و به‌تدریج ناپدید شود. این روش معمولاً برای درمان رگ‌های واریسی کوچک‌تر و رگ‌های عنکبوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان این روش را در مطب پزشک و به صورت سرپایی انجام داد. ممکن است برای انسداد کامل یک رگ نیاز به انجام چند جلسه‌ی درمانی داشته باشید. جلسات درمانی معمولاً با فاصله‌ی 4 تا 6 هفته‌ای صورت می‌گیرند.

جراحی لیزری

در جراحی با لیزر از انرژی نور برای درمان ورم زانو و پا و رگ‌های واریسی استفاده می‌شود. نور لیزر باعث می‌شود تا رگ واریسی از بین رفته و ناپدید شود. معمولاً از لیزر برای درمان رگ‌های واریسی کوچک‌تر استفاده می‌شود. در این روش هیچ برش یا تزریق مواد شیمیایی وجود نخواهد داشت.

رادیوفرکانسی داخل عروقی

در این روش از رادیوفرکوئنسی (RF)  برای ایجاد گرما و بستن یک رگ خونی استفاده می‌شود. پزشک یک بریدگی کوچک در کنار رگ واریسی ایجاد می‌کند و سپس یک لوله‌ی کوچک را به درون رگ وارد می‌کند. سر این لوله گرما تولید کرده و رگ مورد نظر را مسدود می‌کند. در طی این درمان شما بیدار خواهید بود ولی منطقه‌ی مورد درمان تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد. معمولاً در همان روز انجام درمان مرخص شده و می‌توانید به خانه بازگردید.

  درمان واریس به روش برش و بستن (لیگاسیون و استریپینگ) چگونه است؟

عمل جراحی

  • جراحی آندوسکوپی عروق: برای جراحی آندوسکوپی عروق، پزشک یک بریدگی کوچک در کنار رگ واریسی ایجاد می‌کند. سپس او از یک دوربین کوچک در انتهای یک لوله برای حرکت در درون رگ استفاده می‌کند. یک ابزار جراحی در انتهای دوربین قرار داشته و می‌تواند رگ را مسدود کند. جراحی آندوسکوپی عروق معمولاً تنها در موارد شدید عارضه که رگ‌های واریسی باعث ایجاد ضایعه‌های پوستی می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از انجام عمل معمولاً فرد می‌تواند در عرض چند هفته به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.
  • فلبکتومی سیار: در این روش پزشک برش‌های کوچکی را در پوست ایجاد کرده و رگ‌های واریسی کوچک را برمی‌دارد. این روش معمولاً برای برداشتن رگ‌های واریسی نزدیک به سطح پوست انجام می‌شود. شما در طول این عمل بیدار خواهید بود ولی منطقه‌ی مورد درمان در اطراف رگ واریسی تحت بی‌حسی موضعی قرار خواهد گرفت. معمولاً شما در همان روز انجام عمل مرخص شده و می‌توانید به خانه بازگردید.
  • چاک دادن و انسداد عروق: این روش معمولاً تنها برای موارد شدید واریس استفاده می‌شود. در این روش سعی می‌شود تا رگ‌های واریسی از طریق بریدگی‌های کوچکی بر روی پوست مسدود شده و از بدن خارج شوند. در طول عمل به شما داروهایی داده می‌شود تا به خواب رفته و درد احساس نکنید. این روش معمولاً به شکل سرپایی قابل انجام است و مدت‌زمان موردنیاز برای بهبودی پس از عمل بین 1 تا 4 هفته می‌باشد.

پیشگیری


هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از بیماری واریس وجود ندارد اگرچه شما می‌توانید با رعایت موارد زیر احتمال ایجاد یا تشدید این عارضه را کاهش دهید:

  • مدیریت وزن خود
  • فعالیت بیشتر
  • تغییر منظم حالت نشستن یا ایستادن
  • عدم استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند برای مدت‌زمان‌های طولانی
  • بالا قرار دادن پاها به هنگام استراحت کردن
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا