پزشکی

علت داغ شدن کف پا و سوزن سوزن شدن

داغ شدن کف پا یکی از مشکلاتی است که شاید در نگاه اول چندان سخت به نظر نرسد اما افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، سختی زیادی تحمل می‌کنند. علاوه بر داغ شدن، بروز درد در کف پا هم سختی آن را تشدید کرده و حتی می‌تواند زندگی عادی فرد را مختل کند. در این مقاله از سایت کلینیک نیاوران به بررسی علت داغ شدن کف پا در شب پرداخته‌ایم.

علت داغ شدن کف پا چیست؟

داغ شدن احساسی شبیه سوزش کف پا است که بیشتر در شب‌ها اتفاق می‌افتد، این سوزش در مواردی خفیف بوده و در مواردی هم می‌تواند شدید باشد. عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز داغ شدن کف پا شوند، در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم:

کمبود مواد مغذی در بدن: عصب‌ها برای آنکه بتوانند عملکرد طبیعی خود را انجام دهند، نیاز به برخی مواد مغذی دارند. در صورتی که این مواد به بدن نرسد، احتمال آسیب‌های عصبی و داغ شدن کف پا وجود دارد. کمبود موادی مثل ویتامین B6 و B12 در بروز این مشکلات مؤثر است. توجه داشته باشید که کمبود مواد مغذی برای افرادی که در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند، کسانی که الکل مصرف می‌کنند، افرادی که اختلالات اشتها دارند یا افراد باردار و مسن بیشتر رخ می‌دهد.

نوروپاتی دیابتی: نوروپاتی دیابتی یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن کف پا است که در اثر آسیب به عصب‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل از عوارض هر دو نوع یک و دو دیابت است و علائمی مثل درد، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی در دست‌ها و پاها را نشان می‌دهد.

بارداری: زنان باردار در اثر تغییرات هورمونی ممکن است افزایش دمای بدن و کف پای داغ را تجربه کنند. افزایش وزن بدن در دوره بارداری و زیادشدن مایعات بدن هم می‌تواند در افزایش دمای بدن زنان باردار تأثیر داشته باشد.

یائسگی: زنان در دوران یائسگی هم تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش دمای بدن و داغ شدن کف پا شود. این حالت بیشتر در سنین 45 تا 55 سالگی رخ می‌دهد.

عفونت قارچی: نوعی عفونت قارچی وجود دارد که می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در صورت ابتلا به این نوع عفونت باید سریع برای درمان آن اقدام کنید، زیرا امکان سرایت آن به دیگر قسمت‌های بدن و افراد دیگر وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین: قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مثل آرسنیک، سرب یا جیوه می‌تواند عامل داغ شدن کف پا یا دست‌ها شود. اگر تجمع این مواد در بدن زیاد شود، می‌تواند به سطوح سمی رسیده و عملکرد عصبی بدن را مختل کند.

شیمی درمانی: کسانی که تحت شیمی درمانی برای درمان سرطان قرار دارند، ممکن است داغ شدن و مورمور پاها و دست‌ها را تجربه کنند.

نارسایی مزمن کلیه: وقتی کلیه آسیب می‌بیند از تصفیه سموم خون ناتوان می‌شود. این سموم می‌توانند باعث نوروپاتی در بدن شوند.

کم کاری تیروئید: کمبود تیروئید در بدن می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب‌ها و ایجاد درد، مورمور و بی‌حسی در پاها و دست‌ها شود.

ایدز و اچ‌آی‌وی: یکی از علائم ایدز یا اچ‌آی وی در مراحل آخر آن، نوروپاتی محیطی یا داغ شدن و سوزش کف پاها است. گفته می‌شود یک سوم مبتلایان به ایدز، آسیب به عصب‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین برخی داروهایی که این افراد مصرف می‌کنند، باعث بروز نوروپاتی می‌شوند.

سومصرف الکل: یکی دیگر از دلایل شایع داغ شدن کف پا مصرف الکل است که بر توانایی بدن در جذب برخی مواد مغذی تأثیر گذاشته و به اصطلاح باعث نوروپاتی الکلی می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای: برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل سندرم گلین باره، پلی نوروپاتی دمیلینه‌کننده التهابی مزمن، اریتروملالژیا، واسکولیت، سندرم تونل تارسال و سارکوئیدوز، هرکدام می‌توانند باعث داغ شدن کف پا شوند.

عادت‌های غلط: پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن یا راه ‌رفتن طولانی مدت به خصوص روی سطوح داغ می‌تواند باعث داغ شدن یا سوزش کف پاها شود.

علائم و نشانه‌های سوزش کف پا

افرادی که داغ شدن کف پا را تجربه می‌کنند، ممکن است علائمی مثل مورمور شدن، بی‌حسی، خارش را هم در کف پا احساس کنند. همچنین معمولاً داغ شدن کف پا هنگام خواب بیشتر می‌شود.

تشخیص علت داغ شدن کف پا

در صورتی که احساس داغ شدن کف پا یا درد در این ناحیه دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا اقدام به ارزیابی فیزیکی پای شما برای تشخیص علت داغ شدن کف پا می‌کند. ارزیابی فیزیکی می‌تواند مشکلات زیر را به پزشک نشان دهد:

  • ناهنجاری‌های ساختاری در ساق یا کف پا
  • عفونت قارچی
  • رنگ‌پریدگی یا قرمزی پوست
  • بروز رفلکس در کف پا
  • بی‌حسی در کف پا


مطالعه بیشتر: اسکن کف پا چیست و چه فوایدی دارد؟


پس از آن پزشک سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی شما و داروهایی که مصرف کرده‌اید، می‌پرسد. پزشک همچنین درمورد زمان شروع علائم و مدتی که طول کشیده‌اند، می‌پرسد. پزشک شما همچنین احتمال بروز دیابت را بررسی می‌کند، زیرا یکی از مهمترین دلایل داغ شدن کف پا است. سابقه سوءمصرف الکل هم یکی دیگر از مواردی است که پزشک درمورد آن سؤال می‌پرسد. علاوه بر اینها احتمالاً آزمایش خون برای بررسی موارد زیر تجویز می‌شود:

  • سطح هورمون تیروئید
  • عملکرد کلیه‌ها
  • کمبود ویتامین
  • بروز اچ‌آی‌وی
  • بروز انواع عفونت در بدن

در صورتی که پزشک شما نسبت به بروز سندرم تونل تارسال مشکوک باشد، آزمایش‌های تصویربرداری مثل رادیولوژی را تجویز خواهد کرد. همچنین کفش‌ها و نحوه راه رفتن شما بررسی می‌شود. علاوه بر همه این‌ها پزشک درمورد علائم دیگر و احتمال بروز عفونت یا آسیب‌های دیگر از شما سؤال می‌پرسد.

راه‌های پیشگیری از داغ شدن کف پا

از آنجا که داغ شدن کف پا معمولاً در اثر بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود، باید بیش از همه از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید. عادت‌های تغذیه‌ای غلط و نرساندن ویتامین‌ها به بدن از مهم‌ترین دلایل داغ شدن کف پا است. همچنین از سوءمصرف الکل خودداری کنید. پوشیدن کفش راحت و استاندارد هم از فشار به عصب‌های پا و داغ شدن آن جلوگیری می‌کند.

درمان داغ شدن کف پا

روشی که برای درمان کف پای داغ در نظر گرفته می‌شود بستگی به علت ایجاد آن دارد. در برخی موارد که علت آسیب مشخص است، درمان آن هم ساده است. در چنین مواردی احتمالاً به یکی از درمان‌های زیر نیاز دارید:

  • داروی ضد عفونت قارچی
  • استفاده از کفش مناسب یا پد اصلاحی در داخل کفش
  • داروهای تقویتی ویتامین B
  • داروهای منبع تیروئید

مطالعه بیشتر: مچ پا


در مواردی که علت داغ شدن کف پا دیابت باشد، نیاز به تغییر برخی عادت‌ها و همچنین داروهای خود دارید. در این موارد باید تحت درمان کلی دیابت قرار گیرید. پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای کاهش درد عصبی تجویز کند اما در مواردی که درد شدید باشد، استفاده از روش‌های تحریک عصبی زیر می‌تواند به شما کمک کند.

  • تحریک الکتریکی عصب
  • مگنت تراپی
  • لیزر درمانی
  • نور درمانی

جمع‌بندی

داغ شدن کف پا مشکلی است که معمولاً در اثر آسیب به عصب‌های پا اتفاق می‌افتد. این آسیب می‌تواند در اثر بیماری‌های مثل دیابت یا سوءمصرف الکل و همچنین کمبود مواد مغذی مثل ویتامین‌ها در بدن بروز یابد. برای درمان داغی کف پا معمولاً روشی برای برطرف کردن علت بروز آسیب در پیش گرفته می‌شود.


داغ شدن کف پا در دوران بارداری

بارداری پدیده‌ای است که با ایجاد تغییرات در بدن مادر باردار همراه است. این تغییرات فقط در ظاهر مادران باردار نیست؛ شاید شکایات مادران باردار در مورد تغییر در الگوی خواب، تغییر در ذائقه و الگوهای غذایی را شنیده باشید. یکی از مشکلاتی که معمولا خانم‌های باردار با آن مواجه می‌شوند داغ شدن کف پا در بارداری است.

همین الان در واتساپ

با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفتگو کنید

شروع گفتگو

 اگر داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت را سرچ کنید متوجه می‌شوید این مشکل در بین مادران باردار بسیار شایع است. باتوجه به این‌که این عارضه ممکن است به دلیل یک بیماری باشد یا سبب ایجاد ناراحتی و مشکل و اختلال در فعالیت‌های روزانه شود، باید خیلی زود به آن توجه کرد و درصدد رفع آن برآمد. می توانید با متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .

علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری چیست؟

علت داغ شدن کف دست و پا یک مورد نیست و چندین دلیل را می‌توان برای داغ شدن کف پا تشخیص داد. در ادامه چند مورد از دلایلی را که سبب بروز داغ شدن کف دست و پا می‌شود را بیان می‌کنیم.

تغییرات هوورمونی

تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که برای خانم‌های باردار ایجاد می‌شود و در برخی موارد سبب بروز مشکل برای آن‌ها می‌شود. هورمون استروژن یکی از هورمون‌هایی است که اگر میزان آن در دوران بارداری کم باشد، باعث می‌شود دمای پایه‌ی بدن مادر باردار ۸/۳۷ درجه شود. این دما از دمای طبیعی بدن بالاتر است به همین دلیل با داغ شدن کف پای مادران باردار همراه است.

افزایش وزن

بالا رفتن وزن در دوران بارداری به دلیل وزن جنین، جمع شدن مایعات در بدن و کم تحرکی و چاقی مادران باردار ایجاد می‌شود. افزایش وزن به‌خصوص در سه ماهه‌ی سوم بارداری با ورم کردن پاها همراه است. ورم در پا باعث گشاد شدن رگ‌ها و جمع شدن خون در پاها می‌شود. جمع شدن خون در پاها سبب احساس داغی در پاها می‌شود.

افزایش حجم خون مادر باردار

زیاد شدن حجم خون مادر باردار و افزایش جریان خون در رگ‌های نزدیک به سطح پوست باعث احساس گرگرفتگی و گرما در دست و پا می‌شود و مادران باردار را با مشکل مواجه می‌کند. حجم خون در جریان در رحم خانم‌ها  در حالت عادی حدود ۱۰۰ میلی لیتر در دقیقه است که این میزان در خانم های باردار به‌ویژه در سه ماهه‌ی آخر بارداری به ۳۵۰ میلی لیتر در دقیقه افزایش می‌یابد.

همچنین زیاد شدن حجم خون مادران باردار میزان متابولیسم پایه بدن را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و این امر باعث می‌شود دمای بدن بالاتر رود و با داغ شدن کف پای مادران باردار نشان داده شود.

درمان داغ شدن کف پا در بارداری

نوشته های مشابه

  • تهوع بارداری

    تهوع بارداری و روش‌های درمان آن چیست؟

  • ورم پا در بارداری

    ورم پا در بارداری، علل و روش­های درمان

دیابت بارداری

مادران باردار با تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری مواجه می‌شوند. یکی از هورمون‌هایی که میزان ترشح آن تغییر می‌کند هورمون انسلوین است. انسولین وظیفه دارد قند موجود در خون را به درون سلول منتقل کند لذا با کاهش میزان ترشح آن این روند کند یا متوقف می‌شود و باعث بالارفتن قند خون می‌شود. این عارضه با عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود.

یکی از عوارضی که دیابت بارداری ایجاد می‌کند سوزش و داغ شدن کف پای مادران باردار است، در بعضی مادران باردار هم  بعد از زایمان، دیابت بارداری به دیابت نوع ۲ تبدیل می‌شود. با توجه به عوارض جدی که ممکن است در اثر دیابت بارداری مادر و جنین را درگیر کند بهتر است با بروز اولین نشانه‌ها از داغی کف پا نسبت به ارزیابی میزان قند خون مادر اقدام شود.

اگر  از گفتگوهای سوزش کف پا در بارداری نی نی سایت  پاسخ سوالات خود را نیافته‌اید و دنبال یک راه مطمئن و کم هزینه هستید ، پذیرش ۲۴ با در دسترس قرار دادن اپلیکشن مسیر را برای شما هموار کرده است که با متخصصان آنلاین زنان و زایمان صحبت کنید و پاسخ سوالات خود را بدانید.

کمبود کلسیم  و ویتامین‌های گروه B

کمبود ویتامین ها و ریز مغذی‌ها با بروز علائم مشاهده می‌شود. مادر باردار به خاطر افزایش نیازهای تغذیه‌ای به‌خصوص در ویتامین‌های خون‌ساز که به ویتامین‌های گروه B گفته می‌شود خیلی زود علائم کمبود آن را به صورت بی‌حس شدن پاها و داغ شدن کف پا نشان می‌دهند.

همچنین مادر باید نیاز به کلسیم جنین را هم تامین کند و درصورتی‌که این نیازها با تغذیه‌ی صحیح تامین نشود، برداشت کلسیم از استخوان و دندان‌های مادر باردار انجام می‌شود. البته مادران بارداری که داغ شدن کف پا مواجه می‌شوند، اگر سطح کلسیم و دیگر ریزمغذی‌ها را کنترل کنند، می‌توانند از بروز عوارض جلوگیری کنند.

دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که کمبود منیزیم، روی، سلنیم هم می‌تواند باعث داغ شدن کف پای مادران باردار شود.

کم‌کاری تیروئید

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با درگیر کردن مادر باردار باعث داغ شدن کف پا می‌شود کم‌کاری تیروئید است. با کم‌کاری تیروئید سوخت و ساز در بدن کاهش می‌یابد و این امر باعث تجمع مواد در بدن می‌شود که می‌تواند علتی برای داغ شدن کف پا باشد.

آیا یک علت داغ شدن کف پا چربی خون است؟

معمولا افرادی که اهل استفاده از غذاهای چرب و فست فودی هستند با داغ شدن کف پا روبرو می‌شوند و با مراجعه به پزشک متوجه بالا بودن میزان چربی خون می‌شوند. به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب بپرهیزند تا چربی خون یک عامل مازاد برای داغ شدن کف پا نباشد.

آیا داغی کف پا در بارداری و جنسیت جنین ربطی به‌هم دارند؟

بر اساس باورهای عامیانه میان مردم داغ شدن کف پا به علت جنسیت جنین است و در مواردی که نوزاد پسر است اتفاق می‌افتد. اگر در تاپیک داغ شدن کف پا در بارداری و جنسیت نی نی سایت هم جستجو کنید متوجه می‌شوید که برخی خانم‌ها از این موضوع صحبت می‌کنند.

اما واقعیت این است که جنسیت جنین هیچ تاثیری در داغ شدن کف پا یا بدن ندارد و این تغییرات فقط ناشی از تغییرات هورمونی در بدن و افزایش دمای بدن مادر باردار است.

تشخیص علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری چگونه است؟

 بروز نشانه‌های داغ شدن و گرفتگی پاها در بارداری، مادران را ناگزیر از مراجعه به پزشک می‌کند. اولین اقدام پزشک دادن اطمینان به مادران در مورد طبیعی بودن این عارضه است. سپس پزشک پاها را از لحاظ زخم یا بثورات پوستی بررسی می‌کند و برای اطمینان بیشتر با درخواست آزمایش خون از میزان کمبود ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها آگاه می‌شود.

راه‌های درمان داغ شدن کف پا در بارداری چیست؟

برای درمان باید علت داغ شدن کف پا را پیدا کنیم و درمان‌های دارویی متناسب با آن را دریافت نماییم. البته در مواردی هم علت داغ شدن کف پا مادر باردار عارضه‌ی طبیعی بارداری و ناشی از افزایش وزن یا افزایش جریان خون است، می‌توان با اقدامات خانگی آن را درمان کرد.

درمان دارویی داغی کف پا در بارداری

درمان دارویی برای داغ شدن کف پا در بارداری

درمان دارویی خاصی برای داغ شدن کف پا در دوران بارداری وجود ندارد. اما با تشخیص پزشک آنلاین ماما یا زنان ممکن است برای درمان دیابت دارو تجویز شود، یا استفاده از مکمل‌های غذایی توصیه شود.

درمان خانگی برای داغ شدن کف پا در بارداری

داغ شدن کف پا در بارداری عارضه‌ای است که اگر به علت بیماری خاصی نباشد بعد از اتمام دوران برداری از بین می‌رود اما برای اینکه بارداری برای شما آزار دهنده و با خاطره‌ی ناگوار همراه نباشد ، می‌توانید با روش‌های خانگی اقدامات درمانی برای داغ شدن کف پا در بارداری انجام دهید. اراهکارهایی که در سبک زندگی باید انجام دهید، شامل موارد زیر است.

  • در ساعت‌های خنک از روز بیرون بروید، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان از بیرون رفتن در اوج گرما خودداری کنید.
  • روزانه به مدت نیم ساعت پیاده روری را فراموش نکنید. برای پیاده‌روی حتما از کفش مناسب پیاده روی که کفی راحت داشته باشد استفاده کنید. داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت
  • همچنین روزی نیم ساعت پاها را بالاتر از بدن روی یک بالش قرار دهید و دراز بکشید.
  • از لباس‌های نخی و بدون ویسکوز استفاده کنید.
  • دمای خانه را خنک نگه دارید.
  • شب‌ها با یک ملافه‌ی نازک بخواهید و اگر احساس گرما در پاهایتان زیاد است روی پاها را با حوله‌ی مرطوب بپوشانید.
  • قبل از خواب دوش بگیرید.
  • در مواقعی که احساس داغی زیادی در پاها دارید پاها را داخل آب که به آن نمک یا الکل اضافه کرده‌اید قرار دهید.

همچنین باید در رژیم غذایی خود موارد زیر را رعایت کنید.

  • مصرف نمک را محدود کنید.
  • حتما روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، مایعات زیاد و استفاده از آب میوه‌های طبیعی به صورت بستنی یخی نیز دمای بدن را پایین می‌آورد.
  • قند مصنوعی، شکر و شکلات مصرف نکنید.
  • ازغذاهای سبک و با حجم کم و کم چربی استفاده کنید.
  • از غذاهای گرم زیاد استفاده نکنید و سعس کنید از غذاهای یخچالی و خنک استفاده کنید.
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را ترک کنید.
  • اگر کمبود ویتامین دارید زیر نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

چه زمانی برای داغ شدن کف پا در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

داغ شدن کف پا یک عارضه‌ی طبیعی بارداری است اما اگر با نشانه‌های زیر همراه بود حتما باید نزد پزشک درمان را شروع کنید. اگر می‌خواهید مشاوره‌ی آنلاین متخصصان زنان و زایمان در مورد داغ شدن کف پا در بارداری داشته باشید سایت پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است.

  • اگر داغ شدن کف پا به صورت ناگهانی بروز کند، ممکن است علت آن مواجهه با یک سم باشد.
  • اگر همراه با داغ شدن علامت دیگری مثل زخم کف پا وجود دارد به‌خصوص اگر دیابت دارید.
  • اگر بعد از انجام درمان‌های خانگی هم‌چنان کف پایتان داغ می‌شود.
  • اگر علائم در حال شدید شدن یا دردناک شدن باشد.

اگر می‌خواهید از تجربیات دیگران در مورد داغ شدن کف پا در بارداری استفاده کنید و یا تجربه‌ی خود را در اختیار دیگران قرار دهید یکی از بهترین راه‌ها استفاده از تاپیک داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت است.






۳.۵/۵


(۴ نظر)

دریافت نوبت پزشکی

به صورت آنلاین از متخصص زنان، زایمان و نازایی

دریافت نوبت دکتر زنان، زایمان و نازایی


احساس داغ شدن کف پا ممکن است خفیف و یا شدید باشد. در برخی از مواقع، داغی کف پا چنان شدید است که مانع از خواب در زمان شب می‌شود. زمانی که داغ شدن کف پا با احساس سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی همراه می‌شود، کنترل علائم این عارضه دشوارتر نیز می‌شود. در برخی از افراد به جای داغ شدن کف پا، احساس گزگز بروز می‌کند که معمولاً در اثر آسیب‌دیدگی اعصاب در پاها ایجاد می‌شود. روش‌های درمان داغ شدن کف پا به کاهش آسیب‌دیدگی عصب و در نهایت کاهش درد کمک می‌کنند.

در صورت عدم تأثیر روش‌های درمانی در منزل بایستی جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا و درمان این عارضه به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت تشدید علائم نیز بایستی با پزشک مشورت شود. در صورتی که احساس داغ شدن کف پا به قسمت‌های فوقانی پا نیز منتقل شود بیمار باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

پزشک جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن کف پا دیابت است. تشخیص وجود دیابت و همچنین نوروپاتی که یکی دیگر از دلایل شایع داغ شدن کف پا محسوب می‌شود، ساده می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تشخیص علت داغ شدن کف پاها و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید، با شماره تلفن‌ 09025804413 تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

  • 1 علت داغ شدن کف پا چیست؟
  • 2 تشخیص علت داغ شدن کف پا
  • 3 روش‌های مختلف رفع داغ شدن کف پا
  • 4 درمان داغ شدن کف پا

علت داغ شدن کف پا چیست؟


عارضه‌های مختلفی می‌توانند باعث بروز علائمی مانند احساس گزگز و داغ شدن کف پا شوند. علت داغ شدن کف پا شامل موارد زیر می‌باشد.

نوروپاتی

نوروپاتی محیطی در اثر آسیب‌دیدگی رشته‌های عصبی بروز می‌کند. اعصابِ آسیب‌دیده، سیگنال‌های درد را به مغز ارسال کرده و در نتیجه بیمار درد احساس می‌کند. اعصاب پا اولین اعصابی هستند که در اثر نوروپاتی آسیب دیده و در نتیجه احساس گزگز نیز در پا ایجاد می‌شود. در برخی از مواقع، این عارضه باعث بروز هایپراستزی می‌شود. هایپراستزی سبب ایجاد حساسیت شدید در پاها می‌شود. درد ناشی از نوروپاتی می‌تواند خفیف و یا شدید باشد. دلایل شایع بروز نوروپاتی شامل دیابت، سوء مصرف الکل، بیماری لایم، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو، کمبود ویتامین (ویتامین B12 یا B6) و سندروم گیلن- باره می‌باشند.

دیابت

علت داغ شدن کف پا در بسیاری از افراد، نوروپاتی می‌باشد و نوروپاتی در بیشتر موارد در اثر دیابت (پای دیابتی) بروز می‌کند. احتمال ایجاد بیماری سرخرگ محیطی در افراد دیابتی بیشتر می‌باشد. مقابله با عفونت در افراد مبتلا به دیابت دشوار می‌باشد. تمامی این موارد معمولاً منجر به بروز مشکلات شدید مربوط به پا شامل قانقاریا و یا قطع عضو می‌شود. درمان دیابت سبب رفع داغ شدن کف پا می‌شود.

جریان ضعیف خون

 علت داغ شدن کف پا می‌تواند وجود لخته خونی و یا اختلال در گردش خون باشد. در صورت بروز احساس داغ شدن کف پا و وجود سیاهرگ‌های واریسی یا لکه‌های قرمز بر روز مچ پا، به احتمال زیاد وجود لخته خونی باعث داغ شدن کف پا شده است. بیماری سرخرگ محیطی یکی از مشکلات رایج مرتبط با جریان خون است. در اثر این عارضه، تنگ شدن سرخرگ‌ها باعث کاهش جریان خون به اعضای بدن می‌شود.

التهاب

هرگونه عفونت یا التهاب در قسمت پا می‌تواند باعث بروز حس گزگز یا داغ شدن کف پا شود. بیماری پای ورزشکاران متداول‌ترین نوع عفونت در قسمت پا است که سبب داغ شدن کف پا می‌شود.

جراحی

امکان دارد چند ماه پس از جراحی بای‌پس معده، احساس داغ شدن در قسمت کف پا ایجاد شود. این حالت معمولاً به این علت بروز می‌کند که بدن پس از بای‌پس معده به درستی قادر به جذب ویتامین‌های گروه B نمی‌باشد. در این صورت ممکن است نوروپاتی در قسمت پا ایجاد شود.

سندروم پای بی‌قرار 

داغ شدن کف پا در برخی از مواقع می‌تواند در اثر بروز سندروم پای بی‌قرار ایجاد شود. در اثر این سندروم احساس ناخوشایندی در پاهای بیمار ایجاد شده و بیمار برای کاهش این حالت ناچار می‌شود که پاهای خود را خصوصاً در زمان شب حرکت دهد.

یائسگی

یائسگی در زنان می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در اثر یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد شده که منجر به افزایش دمای بدن می‌شود. یائسگی در سنین بین 45 تا 55 سالگی در زنان بروز می‌کند.

بارداری

بروز تغییرات هورمونی در زمان بارداری در زنان بسیار شایع می‌باشد. در نتیجه علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری می‌تواند تغییرات هورمونی و در نتیجه افزایش دمای بدن زنان باشد. یکی دیگر از دلایل داغ شدن کف پا در زمان باداری، افزایش وزن است. در این حالت بر روی پاها فشار وارد می‌شود. البته افزایش وزن در زمان بارداری طبیعی است.

دلایل دیگر داغ شدن کف پا

دلایل دیگر داغ شدن کف پا شامل بیماری‌های مزمن کلیه، نوروپاتی فیبر کوچک (نوروپاتی)، کمبود ویتامین و ایدز می‌باشند. این عارضه می‌تواند در اثر عوارض جانبی مصرف دارو شامل مصرف بیش از حد ویتامین B6، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ایدز، داروی آمیودارون و داروهای دیگر نیز ایجاد شود.

مسمومیت با سرب یا فلزات، اِدِم یا ورم و فشار خون بالا از دیگر دلایل شایع داغ شدن کف پا محسوب می‌شوند.

تشخیص علت داغ شدن کف پا


در صورت بروز ناگهانی و تشدید سریع داغ شدن کف پا، امکان دارد پزشک از آزمایش‌های خاصی استفاده کند. برخی از تست‌های متداول به این منظور شامل:

  • نوار عصب و عضله: در این تست، از الکترود بر روی پوست به منظور ثبت فعالیت الکتریکی داخل عضلات استفاده می‌شود.
  • بررسی سرعت هدایت عصبی: این تست به تعیین توانایی اعصاب جهت انتقال سیگنال‌ها کمک می‌کند.
  • تست‌های آزمایشگاهی: امکان دارد پزشک از آزمایش ادرار، خون یا مایع نخاعی برای تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده کند. همچنین امکان دارد از آزمایش خون جهت بررسی سطح ویتامین‌ها در بدن بیمار استفاده شود.
  • نمونه‌برداری از عصب: به ندرت امکان دارد از نمونه‌برداری عصب جهت تشخیص علت داغ شدن کف پا استفاده شود. در این روش جهت بررسی دقیق و تشخیص علت بروز این عارضه، بخش کوچکی از بافت عصب برداشته می‌شود.

روش‌های مختلف رفع داغ شدن کف پا


جهت درمان داغ شدن کف پا در ابتدا بایستی علت اصلی بروز این عارضه تعیین شود سپس می‌توان از بهترین گزینه درمانی جهت رفع این عارضه استفاده کرد.

اقدامات مراقبتی در منزل

در برخی از مواقع، با اقدامات مراقبتی در منزل می‌توان مشکل داغ شدن کف پا را رفع کرد. برای مثال، امکان دارد با استراحت و بالا نگه داشتن پا، این عارضه تسکین پیدا کند. همچنین تعویض کفش‌ها نیز می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند. قرار دادن پاها در آب سرد نیز در بهبود داغ شدن کف پا مؤثر است.

قرار دادن پاها در آب سرد

قرار دادن پاها در آب سرد می‌تواند سبب تسکین احساس درد و سوزش پاها شود؛ خصوصاً اگر درد در اثر استفاده بیش از حد ایجاد شده باشد. به این منظور یک ظرف را از آب سرد پر کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. اثر این روش مشابه استفاده از کیسه یخ می‌باشد. این روش جهت رفع مشکلات مرتبط با عضله، استفاده بیش از حد یا آسیب‌دیدگی دارای تأثیر بیشتری می‌باشد. در صورتی که کف پا در اثر اریتروملالژیا داغ شود، امکان دارد آب سرد باعث تشدید احساس داغ شدن کف پا شود.

آب سرد برای داغ شدن کف پا

آب داغ یا گرم

قرار دادن پاها در آب گرم یا داغ نیز می‌تواند به تسکین داغ شدن کف پا کمک کند. آب گرم سبب بهبود جریان خون شده و به شل شدن عضلات کف پا کمک می‌کند. این روش در جهت رفع داغ شدن کف پا ناشی از آسیب‌دیدگی، کشیدگی عضلانی، استفاده بیش از حد و مشکلات مرتبط با گردش خون تأثیر بیشتری دارد.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به تسکین درد در قسمت کمر و دیگر عضلات کمک می‌کند. این روش جهت رفع احساس داغ شدن کف پا نیز مؤثر است. به این منظور یک لگن را از آب گرم پر کرده و نصف لیوان نمک اپسوم در آن بریزید. پاهای خود را برای مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه در لگن قرار دهید.

ویتامین B3

ویتامین B3 به بهبود جریان خون و تقویت اعصاب و در نتیجه به رفع داغ شدن کف پا کمک می‌کند. با مصرف سبوس گندم، جوانه گندم، محصولات حاوی غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لوبیا، نخود، شیر، ماست، بادام زمینی و زرده تخم مرغ می‌توان از مقادیر کافی این ویتامین در رژیم غذایی بهره‌مند شوید. در صورت وجود هرگونه آلرژی بایستی در مصرف این مواد غذایی احتیاط شود.

ماساژ

ماساژ کف پا می‌تواند با رفع گرفتگی عضلانی به تسکین داغ شدن کف پا پس از فعالیت مداوم جسمانی کمک کند.

ماساژ برای داغ شدن کف پا

تغییر داروهای مصرفی

در برخی از مواقع افراد متوجه می‌شوند که داروهای مصرفی تغییری در بهبود عارضه مورد نظر ایجاد نمی‌کند. در این حالت توصیه می‌شود که بیماران داروهای خود را تغییر دهند و بروز هرگونه تغییر در وضعیت جسمانی خود را ارزیابی کنند. پیش از تغییر داروها بایستی با پزشک مشورت شود.

تغییر در نحوه زندگی

عوامل مختلفی می‌توانند باعث داغ شدن کف پا شوند. برخی از فعالیت‌هایی که افراد در طول روز انجام می‌دهند ممکن است در آینده باعث ایجاد عارضه‌های مختلفی در قسمت پاهای شخص شوند. بروز عفونت پای ورزشکاران می‌تواند سبب داغ شدن کف پاها شود. با تغییر در سبک زندگی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. روش‌های جلوگیری از داغ شدن کف پا با تغییر در سبک زندگی شامل:

تغییر برای داغ شدن کف پا

  • از کفش‌های با اندازه مناسب و در صورت لزوم از کفی طبی استفاده کنید.
  • طبق توصیه پزشکان، هر روز از یک نوع کفش‌ متفاوت استفاده کنید.
  • پس از هر جلسه ورزش و فعالیت جسمانی، جوراب‌ها بایستی تعویض شوند. بهتر است از جوراب‌های نخی به این منظور استفاده شود.
  • از به کار بردن کفش و جوراب مرطوب خودداری کرده و همچنین از استفاده از جوراب در زمان خواب اجتناب کنید.
  • در فصل تابستان از کفش‌هایی استفاده کنید که گردش هوا در آن‌ها به راحتی انجام شود. بهتر است در این فصل از صندل استفاده شود.
  • در زمان استفاده از استخر یا هرگونه تماس با آب، بهتر است جهت کاهش احتمال بروز بیماری پای ورزشکاران از دمپایی مخصوص استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری پای ورزشکاران یا داغ شدن کف پا، استفاده از پودر مخصوص پا می‌تواند به رفع رطوبت پاها کمک کند.
  • دویدن یا پیاده‌روی برای مدت طولانی ممکن است باعث تعریق در قسمت پاها شود. بنابراین بهتر است از کفش مناسب به این منظور استفاده کرده و از پیاده‌روی‌های بلندمدت خودداری کنید.
  • پاهای خود را خصوصاً در فصل تابستان خنک نگه دارید چرا که میزان تعریق پاها در این فصل بیشتر می‌باشد.
  • در صورت سرد شدن پاها در زمان خواب از جوراب مناسبی استفاده کنید که گردش هوا در آن به راحتی انجام می‌شود.

درمان داغ شدن کف پا


درمان داغ شدن کف پا در زمان شب تا حد زیادی به علائم ایجاد شده توسط این عارضه بستگی دارد. برای مثال اگر علت داغ شدن کف پا در شب مربوط به نوروپاتی دیابتی باشد، بازگرداندن سطح قند خون به میزان طبیعی می‌تواند در رفع عارضه مؤثر باشد. همچنین اگر داغ شدن کف پا در اثر برخی از بیماری‌های مزمن ایجاد شده باشد، بیمار بایستی به دقت از دستورات پزشک در این زمینه پیروی کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا