پزشکی

مراقبت بعد از طب سوزنی صورت

سردردهای میگرنی می توانند ناتوان کننده باشند. در نتیجه کنترل آنها بدون تجویز دارو برای برخی افراد دشوار است. طب سوزنی ممکن است به تسکین دردهای مرتبط با میگرن کمک کند. طب سوزنی نوعی روش درمانی چینی است که در آن پزشکان از سوزن های یکبار مصرف و فولادی ضد زنگ استفاده کرده و آنها را در نقاط خاصی از بدن فرو می کنند. افراد می توانند از طب سوزنی برای جایگزینی درمان های دیگر استفاده کرده و یا آن را در کنار سایر درمان ها مورد استفاده قرار دهند.

در این مقاله با مزایای طب سوزنی، افراد مناسب این روش درمانی، نحوه آماده سازی، روش انجام، مراقبت های بعد از درمان و عوارض طب سوزنی برای میگرن آشنا خواهید شد. باید بدانید هر زمان که می خواهید میگرن خود را با طب سوزنی درمان کنید، باید به یک پزشک مجرب و ماهر مراجعه کنید که در خصوص درمان ها و مدیریت عوارض آگاه باشد و همچنین خطرات و عوارض جانبی و زمان بهبودی درمان را کاهش دهد.

فواید طب سوزنی برای سردرد میگرنی


طب سوزنی نوعی درمان سنتی چینی است. در این روش درمانی سوزن ها در نقاط خاصی از پوست قرار می گیرد. هدف این است که جریان انرژی در بدن تغییر کند و تعادل و هماهنگی ایجاد شود. طب سوزنی به دنبال بازگرداندن جریان انرژی مثبت در سراسر بدن شماست.

همچنین این روش می تواند انرژی منفی را که باعث درد شما می شود از بین ببرد. از دیدگاه پزشکی مدرن، طب سوزنی بخش های مختلف بدن شما را تحریک می کند و درنتیجه این عامل ممکن است باعث پاسخ درمانی شود.

طب سوزنی بدن شما را به یک سری مناطق و نقاط فشار، تقسیم می کند. سوزن های طب سوزنی بسته به علائم شما در نقاط مختلف فشار وارد می شوند. این نقاط معمولاً نزدیک اعصاب بدن شما هستند. سوزن اعصاب را تحریک می‌کند تا هورمون‌هایی مانند اندورفین ترشح کنند و هورمون ترشح شده باعث واکنش بدن شما می‌شود. تحریک سیستم ایمنی و گردش خون همان چیزی است که طرفداران طب سوزنی ادعا می کنند میگرن را تسکین می دهد. سایر اثراتی که متخصصان طب سوزنی ادعا دارند  توسط طب سوزنی انجام می‌شود عبارتند از:

  • افزایش گردش خون
  • کمک به بدن برای ترشح مواد شیمیایی تسکین دهنده درد، مانند اندورفین
  • شل کردن عضلات

برخی از فواید طب سوزنی برای میگرن عبارتند از:

  • پیشگیری از سردرد: طب سوزنی ممکن است به پیشگیری از سردردهای میگرنی یا کاهش تعداد دفعات آن کمک کند. همچنین ممکن است مؤثرتر از داروهای رایج سردرد، از جمله داروهای تجویزی میگرن باشد.
  • صرفه جویی در هزینه: برخی از درمان های میگرن گران هستند و ممکن است که بیمه همه هزینه ها را به طور کامل پوشش ندهد. طب سوزنی می تواند به کاهش هزینه های میگرن مزمن کمک کند. همچنین برخی از طرح های بیمه ممکن است آن را پوشش دهند.
  • عوارض جانبی کمتر: افراد ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را با داروهای میگرن تجربه کنند همچنین ممکن است شرایط پزشکی داشته باشند که استفاده از داروهای میگرن را برایشان دشوار کند. طب سوزنی ممکن است جایگزین مناسبی برای اینگونه افراد باشد.

چه کسانی برای درمان میگرن با طب سوزنی مناسب هستند؟


افراد مناسب برای درمان میگرن با طب سوزنی:

  • بین 18 تا 65 سال سن دارند.
  • بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات، سردرد آنها حمله های میگرنی تشخیص داده شده باشد.
  • سابقه حمله میگرن برای بیش از 6 ماه داشته باشند.
  • 2 تا 8 بار در ماه در و طی 3 ماه گذشته، حملات میگرنی داشته اند. این حملات باید 4 تا 72 ساعت بدون دارو یا حداقل 2 ساعت با دارو ادامه داشته باشند.

دستورالعمل های عمومی برای طب سوزنی میگرن


نیاز به هیچ آمادگی خاصی قبل از مراجعه به درمانگر یا پزشک طب سوزنی وجود ندارد. اگر اولین بار است که می‌خواهید، اینکار را انجام دهید. پزشک می‌تواند به شما توضیح دهد که چه تعداد درمان مورد نیاز شما است، و همچنین هر چند وقت یک‌بار ممکن است برای تسکین علائم خود نیاز به مراجعه داشته باشید.

طبق مطالعات بالینی در مورد طب سوزنی برای میگرن، درمان در دو هفته اول باید دو بار در هفته انجام شود و پس از آن به مدت هشت هفته، یک بار در هفته نیز باید انجام گیرد ،همچنین پس از اتمام، درمان های نگه دارنده نیز  یک هفته در میان توصیه می شود.

در برخی از افراد وقتی سوزن‌ها برای درمان طب سوزنی وارد بدن می شوند، سوزش کمی را احساس می‌کنند. اما برخی دیگر اصلاً چیزی را حس نمی کنند. اگر نگرانی هایی در این مورد دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا در هنگام انجام عمل احساس آرامش داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت های بیمه، روش های طب سوزنی را پوشش نمی دهند. قبل از اینکه این روش را برای تسکین سردرد خود امتحان کنید، برای هزینه ای که می خواهید بپردازید، برنامه ریزی کنید.

خطرات و کاستی های طب سوزنی برای میگرن


طب سوزنی زمانی که توسط یک پزشک دارای مجوز انجام شود، خطر کمی دارد. این روش گاهی اوقات کبودی، خستگی و درد را به دنبال  دارد، به خصوص اگر شما آن را برای اولین بار انجام داده باشید.

طب سوزنی که با تجهیزات نامرغوب یا کثیف انجام می شود می تواند خطرات بسیار جدی برای سلامتی داشته باشد. سوزن های طب سوزنی یک بار مصرف هستند.

قبل از رزرو اولین نوبت، حتماً تکلیف خود را با پزشک طب سوزنی روشن کنید و اگر در این خصوص احساس راحتی نمی کنید، مطب را ترک کنید. مراقب پزشک خود باشید و مطمئن شوید که سوزن های مورد استفاده استریل و نو باشند. از پرسیدن سؤال در مورد آنچه در حال وقوع است نترسید. یک متخصص طب سوزنی خوب شما را از جزئیات این روش باخبر می کند و مطمئن می شود که شما یک تجربه آرام و ایمن داشته باشید.

طب سوزنی به خودی خود ممکن است برای درمان سردرد مزمن کافی نباشد. میگرن، سردردهای تنشی و سردردهای خوشه‌ای که زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند باید با داروهای مسکن برطرف شوند.

طب سوزنی مانند تمام درمان‌های پزشکی، خطراتی را به همراه دارد، از جمله:

  • آسیب های ناشی از سوزن: سوزن آلوده می تواند باعث گسترش بیماری و عفونت شود. اگر متخصص طب سوزنی، سوزن را به اشتباه وارد کند، می تواند پوست را زخمی کرده و منجر به عفونت شود. شایان ذکر است که در طب سوزنی مدرن از سوزن یکبار مصرف استفاده می شود.
  • تشخیص نادرست: همه سردردها ناشی از میگرن نیست. اگرچه معمولاً بیشتر سردردها جدی یا اورژانسی نیستند، اما گاهی اوقات ممکن است که در مورد یک بیماری زمینه ای هشدار دهند. افرادی که طب سوزنی را جایگزین بررسی های پزشکی می کنند ممکن است تشخیص و درمان مناسبی را دریافت نکنند.
  • عوارض جانبی کوتاه مدت: حدود 10 درصد از افراد، عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت را پس از انجام طب سوزنی گزارش می کنند. این عوارض شامل خستگی، سردرد، حالت تهوع و علائم مشابه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟


طب سوزنی نمی تواند جای درمان های پزشکی را بگیرد. برخی از میگرن ها نیاز به مراقبت فوری دارند و شما نباید سعی کنید که آنها را با طب سوزنی درمان کنید. اگر از دست دادن بینایی، سرگیجه یا حالت تهوع را تجربه می کنید، حتماً  با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین در صورت بروز نوع میگرن جدید یا تغییر در الگوی معمول میگرن، حتماً باید با پزشک صحبت شود. همه میگرن ها بی ضرر نیستند و تشخیص دقیق آن مهم است. به همین ترتیب، اگر داروهای میگرن یا طب سوزنی علائم را کاهش نداد یا آنها را بدتر کرد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

میگرنی که مدام بدتر می‌شود و یا به طور غیر معمول شدید است می‌تواند نشان دهنده آن باشد که شما نیاز به مراقبت فوری دارید. گاهی اوقات میگرن می تواند ناشی از عوامل زمینه ای مانند افزایش فشار خون یا یک واکنش آلرژیک باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که با پزشک خود در مورد درمان های جایگزینی که دریافت می کنید صحبت کنید.

درمان های جایگزین برای میگرن


اگر علاقه‌مند به درمان های مکمل برای بهبود سردرد میگرنی خود هستید، گزینه های دیگری به جز طب سوزنی وجود دارد.

روغن‌های گیاهی و ورزش ممکن است باعث تسکین سردرد شما شوند. در مورد روغن گیاه اسطوخودوس مطالعه و مشخص شده است که یک درمان مؤثر و ایمن برای سردرد میگرنی است.

اتخاذ یک رژیم ورزشی هوازی ممکن است گزینه دیگری برای بهبودی باشد. ورزش موجب بهبود گردش خون می شود، استرس را از بین برده و ظرفیت ریه را افزایش می دهد. افراد مبتلا به میگرن اغلب تشویق می شوند تا از یک برنامه ورزشی هوازی به عنوان راهی برای مقابله با علت علائم خود استفاده کنند.

شواهد علمی برای درمان طب سوزنی


پس از تحقیقاتی که در مورد طب سوزنی انجام گرفت،  در درجه اول از آن به عنوان ابزاری برای پیشگیری از سردردهای میگرنی یاد شد. استفاده از این روش برای درمان سردرد نیز در مرحله دوم مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر نتایج مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است یک درمان مناسب برای این عارضه باشد.

یک بررسی در سال  2016 انجام گرفت و در آن  22  نفر تحت درمان میگرن با روش طب سوزنی و… برای مقایسه تحت آزمایش قرار گرفتند. در مدل اول افراد تحت درمان طب سوزنی با افرادی که هیچ درمانی رویشان انجام نمی گرفت مقایسه شدند، سپس در کیس‌های بعدی افراد تحت درمان طب سوزنی با افرادی که تحت درمان طب سوزنی کاذب بوده و یا فقط تحت درمان با داروهای میگرن بودند، مقایسه و بررسی شدند.

محققان دریافتند که طب سوزنی در هر سه مورد دارای فواید است. نتیجه نشان داد که طب سوزنی واقعی از طب سوزنی تقلبی، نتیجه بهتری را نشان داده و به عنوان درمان استاندارد میگرن، بهتر عمل کرده است.

سه ماه پس از انجام آزمایش، تعداد دفعات سردرد در 57 درصد از افراد تحت درمان طب سوزنی و همچنین 46 درصد در افراد تحت درمان توسط داروهای پیشگیری از میگرن، به نصف کاهش یافت. شش ماه پس از انجام آزمایش، 59 درصد از دریافت کنندگان طب سوزنی اعلام کردند که تعداد دفعات سردردشان به نصف کاهش یافته است، این درحالی است که تنها 54 درصد افرادی که از داروهای پیشگیری از میگرن استفاده می کردند به این میزان بهبود یافتند.

آزمایش آماری تصادفی کنترل شده ای که در سال 2012 انجام شد نیز به نتایج مشابهی رسیده بود. در این مطالعه، 480 بیمار یکی از سه نوع روش درمانی که شامل طب سوزنی، طب سوزنی الکتریکی و طب سوزنی کاذب می باشد، را دریافت کردند.

افراد تحت درمان  طب سوزنی 5 تا 8 هفته پس از شروع درمان، بهبود جزئی در تعداد دفعات سردرد خود احساس کردند. در هفته‌های 13 تا 16، همه گروه های طب سوزنی بهبودی قابل توجهی را در مقایسه با دریافت کنندگان طب سوزنی کاذب گزارش دادند.

یک آزمایش بالینی تصادفی در سال 2017 نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است مزایای طولانی مدتی برای پیشگیری از میگرن را ارائه دهد. محققان 249 نفر با سابقه سردردهای میگرنی بدون هاله را به مدت 24 هفته تحت نظر گرفتند. شرکت کنندگان شامل گروه‌های طب سوزنی واقعی، طب سوزنی کاذب و گروه کنترل بودند.

طبق یادداشت‌های سردرد شرکت‌کنندگان، طب سوزنی واقعی، فراوانی و شدت سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. در پایان آزمایش، نتایج فراوانی سردردهای میگرنی برای گروه طب سوزنی واقعی، 3.2، برای گروه طب سوزنی کاذب 2.1 و  برای گروه کنترل 1.4 نشان داده شد.

نتایج نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است به مدیریت درد های میگرن کمک کند. با این حال، گروه کاذب نیز کاهش علائم را تجربه کردند، که به آن اثر دارونما گفته می شود.

خلاصه


سردردهای میگرنی می توانند علائم دردناکی ایجاد کنند که زندگی روزمره را به چالش می کشد. تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به افراد در مدیریت و کاهش علائم کمک کند. اگر دارو یا طب سوزنی مؤثر نباشد، افراد باید به متخصص میگرن مراجعه کنند. ترکیب مناسب مداخلات درمانی ممکن است به فرد کمک کند تا علائم خود را تسکین دهد. اگرچه طب سوزنی می تواند بخشی از برنامه درمانی افراد باشد، اما ممکن است برای مدت طولانی به چندین درمان نیاز داشته باشند.

سؤالات متداول


آیا طب سوزنی واقعاً برای میگرن مؤثر است؟

بر اساس یک بررسی سیستماتیک از 22 آزمون آماری بالینی که شامل 4985 نفر بود، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی فراوانی سردرد را در افراد مبتلا به میگرن کاهش می‌دهد و ممکن است تأثیر آن مشابه با داروهای پیشگیری باشد.

آیا طب سوزنی میگرن را بدتر می کند؟

افرادی که طب سوزنی را جایگزین مراقبت های پزشکی می کنند ممکن است تشخیص و درمان مناسبی دریافت نکنند. علاوه بر آن طب سوزنی ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت داشته باشد. حدود 10 درصد از افراد عوارضی شامل خستگی، سردرد، حالت تهوع و علائم مشابه را اعلام می کنند.

بعد از طب سوزنی درمان میگرنی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

باید از ورزش شدید، کافئین، غذاهای ناسالم، الکل، دمای سرد، زل زدن به صفحه نمایش دیجیتال و در صورت امکان از موقعیت های استرس زا اجتناب کنند.

طب سوزنی چقدر برای میگرن مؤثر است؟

به طور کلی 30 دقیقه پس از درمان باید تغییراتی را احساس کنید. مدت زمان لازم برای کارکرد آن بستگی به این دارد که چه نوع مشکل پزشکی در حال درمان است و همچنین نوع روش طب سوزنی مورد استفاده نیز در روند درمان مؤثر است.

قبل از طب سوزنی برای میگرن چه کارهایی را نباید انجام داد؟

حداقل دو ساعت قبل از درمان طب سوزنی قهوه ننوشید. از آنجایی که قهوه یک محرک است، واکنش شما را افزایش می دهد، چیزی که طب سوزنی به دنبال کاهش آن است.

آیا طب سوزنی سموم  را دفع می کند؟

طب سوزنی پتانسیل سم زدایی بدن از مواد مخدر، الکل، مواد شیمیایی و سموم را دارد. در همین حال، دیگران گزارش می دهند که طب سوزنی همچنین به سادگی عوارض سم زدایی را کاهش می دهد.

آیا بعد از طب سوزنی برای میگرن باید آب زیادی بنوشید؟

بدن شما می تواند به راحتی پس از درمان طب سوزنی دچار کم آبی شود، بنابراین باید مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید همچنین از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. زیرا آنها بیشتر بدن شما را کم آب می کنند. باید مراقب آنچه که می خورید باشید.

آیا بعد از طب سوزنی برای میگرن دوش بگیرم؟

گرمای شدید سونا و حمام به عنوان یک محرک اضافی در نظر گرفته می شود که ممکن است بازنشانی انرژی را خنثی کند. با این حال دوش آب گرم بعد از طب سوزنی مشکلی ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا