چه چیزی برای کمر درد خوبه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

کمردرد در دوران بارداری چیز عجیبی نیست، اما همچنان به توجه و مراقبت نیاز دارد. در ادامه به 7 روش برای تسکین درد کمر در دوران حاملگی، از ایستادن درست و فعالیت جسمی گرفته تا تراپی‌های مکمل، اشاره می­‌کنیم.

کمردرد در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع است و تعجبی ندارد. وزنتان بالا می­‌رود، مرکز ثقل در بدنتان تغییر می­‌کند و هورمون‌­ها رباط مفاصل لگن را شل می­‌کنند. با این حال، در اغلب موارد می­‌توان از کمردرد دوران بارداری جلوگیری کرد و یا آن را تسکین داد. هفت روش زیر برای تسکین کمردرد در دوران بارداری را امتحان کنید.

1. حالت مناسب ایستادن را تمرین کنید

با رشد جنین، مرکز ثقل به سمت جلو حرکت می­‌کند. بنابراین برای پرهیز از خم شدن، به سمت عقب خم ­می­‌شوید که به عضلات کمر فشار می­‌آورد و باعث کمردرد حین بارداری می­‌شود. بنابراین اصول زیر را مد نظر داشته باشید:

  • صاف بایستید
  • قفسه­ سینه را بالا نگه دارید
  • شانه‌­ها را به سمت عقب نگه دارید
  • زانوها را قفل نکنید

هنگام ایستادن، پاها را تا اندازه­‌ای که برایتان راحت است باز نگه دارید تا از اسکلت بدن به­‌خوبی حمایت کند. اگر مجبورید مدت طولانی بایستید، یک پا را روی پله­ کوتاه بگذارید و هر چند وقت یک بار استراحت کنید.

توجه به حالت نشستن هم بسیار مهم است. صندلی باید از کمر شما محافظت کند. می­‌توانید یک بالشت کوچک پشت خود بگذارید.

2. لباس مناسب

کفش پاشنه کوتاهی بپوشید که به­‌خوبی گودی کف پا را پوشش می­‌دهد (کفش صاف نپوشید). از پوشیدن کفش پاشنه­‌بلند بپرهیزید زیرا تعادلتان را به‌هم می­زند و باعث می­شود بیفتید.

همچنین بهتر است کمربند بارداری بپوشید. با این که تحقیق پیرامون تاثیر کمربند بارداری محدود است، بعضی زنان از تاثیر آن راضی هستند.

3. طرز بلند کردن اشیاء

برای بلند کردن اشیای کوچک، چمباتمه بزنید و فشار را روی پا بگذارید. از کمر به پایین خم نشوید. همچنین ظرفیت و محدودیت‌های خود را بشناسید. درصورت نیاز درخواست کمک کنید.

مطب پزشک زنان و زایمان مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید

بهترین متخصصین و فوق تخصص‌های زنان را در درمانکده بیابید و زمان مراجعه به مطب را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت زنان

4. به پهلو بخوابید

به پهلو بخوابید، نه به پشت. یک یا هردو زانو را خم کنید. بین زانو، زیر شکم و پشت کمر بالشت بگذارید.

5. کمپرس آب گرم، سرد یا ماساژ

با این­که شواهد مبنی بر میزان تاثیر این روش‌­ها محدود است، ماساژ یا قرار دادن کمپرس آب گرم یا سرد روی کمر موثر واقع می‌شود.

6. اضافه کردن فعالیت جسمی به روتین روزانه

فعالیت جسمی منظم باعث تقویت شدن عضلات کمر می­‌شود و می‌­تواند کمردرد دوران بارداری را تسکین دهد. با هماهنگی پزشک خود، فعالیت­‌های آهسته، مانند پیاده­‌روی یا ورزش آبی، را امتحان کنید. فیزیوتراپ هم می­‌تواند روش‌­های کششی  و تمریناتی را به شما آموزش دهد که مفید واقع می­‌شود.

حرکات کششی کمر نیز موثر است. دست‌­ها، زانو و سر را در امتداد کمر قرار دهید. شکم را داخل ببرید و کمی پشتتان را خم کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد شکم و کمر را رها کنید (در تمام مراحل کمر را تا جایی که می‌­توانید صاف نگه دارید). دست‌کم 10 بار این تمرین را تکرار کنید. می­‌توانید درمورد سایر تمرینات کششی از متخصص فیزیوتراپی راهنمایی بخواهید.

7. تراپی­‌های تکمیلی برای کاهش کمردرد در دوران بارداری

بعضی تحقیقات نشان می­‌دهد طب سوزنی در تسکین کمردرد در دوران بارداری موثر است. روش کایروپراکتیک نیز برای بعضی خانم­‌ها تسکین­‌دهنده بوده است. با این حال، به تحقیقات بیشتر نیاز داریم. اگر به فکر انجام روش مکمل هستید، با متخصص خود مشورت کنید. حتما به کسی که طب سوزنی یا کایروپراکتیک را انجام می‌­دهد بگویید که باردار هستید.

چه زمانی باید از متخصص مشورت گرفت؟

اگر در دوران حاملگی دچار کمردرد شدید هستید یا کمردرد بیشتر از دو هفته ادامه دارد، با متخصص زنان مشورت کنید. او می­‌تواند داروهایی مانند استامینوفن تجویز کند یا روش‌­های دیگر را پیشنهاد دهد.

مشاوره آنلاین زنان با پزشک مورد نظرتان را رزرو کنید

به صفحه بهترین مشاوران آنلاین زنان و زایمان بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را آنلاین رزرو کنید.
دریافت مشاوره زنان

یادتان باشد کمردرد در دوران بارداری می­‌تواند نشانه­ زایمان زودهنگام یا عفونت مجرای ادرار باشد. اگر کمردرد همراه با خونریزی واژن، تب یا سوزش هنگام ادرار است، فورا به لیست پزشک فوق متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

منبع: mayoclinic

 34,141 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 50


کمر درد مشکل رایجی است، اگرچه معمولا به بیماری یا آسیب جدی مربوط نمی‌شود.مشکلات گوارشی و یبوست بعنوان یک عامل شایع در ایجاد کمردرد مطرح است. بسیاری از موارد کمردرد ممکن است تنها با دنبال کردن چند تغییر ساده در رژیم غذایی قابل پیشگیری باشد. به افرادی که کمر درد مزمن دارند توصیه می‌شود یک رژیم غذایی خاص که به رژیم کمر درد شناخته می‌شود دنبال کنند. این برنامه غذایی معمولا غنی از غذاهای مفید برای کمر درد می‌باشد، یعنی مواد غذایی که می‌توانند بدن را تقویت کنند، و در نتیجه مشکلات کمر درد را کاهش دهند. موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت کمر درد و زندگی بهتر انجام دهید – از جمله استفاده از مواد مغذی و حفظ وزن سالم.

تغذیه سالم


 بدن شما زمانی به بهترین شکل کار می‌کند که گستره‌ای از غذاهای سالم را مصرف کنید. اکثر مردم با رعایت رژیمی متعادل حاوی غلات، میوه‌های تازه و سبزیجات و غذاهای دارای چربی، نمک و شکر کم احساس بهتری خواهند داشت. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مایعات کافی می‌تواند به شما در تامین سطح انرژی بیشتر، و حفظ وزن‌تان کمک کند و به شما حس خوبی ببخشد که ممکن است علائم شما را بهبود دهد. قبل از تغییر رژیم غذایی، همواره از پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بخواهید. شما ممکن است بی دلیل مصرف مواد غذایی خود را محدود کنید یا محصولات خاصی (مانند مکمل های معدنی) را بیش از حد مصرف کنید که ممکن است هیچ تاثیری بر وضعیت شما نداشته باشد. برخی از مکمل‌ها همچنین ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

چربی‌های امگا 3


 

اسیدهای چرب امگا ۳

غذاهای حاوی چربی امگا 3 به کاهش التهاب مربوط به بعضی از انواع آرتروز کمک میکنند. این اثرات در مقایسه با دارو خفیف می‌باشد.
چربی‌های امگا 3 دارای عوارض جانبی اندکی هستند و از مزایای سلامتی دیگری مانند کاهش بیماری قلبی برخوردار می‌باشند.

غذاهای غنی از چربی‌های امگا 3 عبارتند از:
• ماهی – ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و ساردین، مقادیر بیشتری چربی‌های امگا 3 دارند
• سویا و روغن سویا
• روغن کانولا (کلزا)
• گردو
• غذاهای تقویت شده با امگا 3 مانند مارگارین و تخم مرغ
• برخی از مکمل های روغن ماهی.
ضروری است که روغن ماهی را با روغن جگر ماهی (مانند روغن جگر ماهی کد و روغن جگر ماهی هالیبوت) اشتباه نگیرید. روغن‌های جگرماهی همچنین حاوی ویتامین A است. مقادیر زیاد ویتامین A می‌تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند. قبل از استفاده از هر گونه مکمل، از پزشک خود سوال کنید تا از مصرف دوز مناسب مطمئن شوید.

انواع توت و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان


غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

تمام انواع توت و بری شامل توت فرنگی، شاتوت، زغال اخته، تمشک و قره قاط حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین هستند که دارای اثر ضد التهابی در بدن می‌باشد. این میوه‌ها نه تنها باعث کاهش التهاب می‌شوند بلکه از سلول‌ها در برابر آسیب‌های التهابی محافظت می‌کنند، و در نتیجه در کاهش کمر درد نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

علاوه بر انواع توت‌ها، غذاهای زیر نیز غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین هستند:

• کیوی
•آلو
•آناناس
•سیب
• موز قرمز
• انگور
• پاپایا
• چغندر
•انار
به منظور دریافت حداکثر فواید میوه‌ها را به همراه پوست مصرف کنید. فقط مطمئن شوید که پوست آنها کاملا تمیز شده باشد.

لبنیات


شیر پاستوریزه حاوی هورمون، و آنتی بیوتیک و فاقد آنزیم‌های طبیعی است. اگر بدن شما قادر به هضم درست شیر نباشد، ممکن است باعث التهاب در بدن شما شود. سعی کنید برای مدت یک ماه از شیر و محصولات لبنی خودداری کنید و ببینید آیا از کمر درد رهایی پیدا می‌کنید. اگر چنین است، شیر و لبنیات کارخانه ای با سایر منابع کلسیم و پروتئین مانند شیر بادام یا شیر نارگیل را جایگزین کنید. اگر می‌توانید به شیر گاوهای بومی (و یا حتی بهتر، به طور مستقیم از مزرعه) دسترسی داشته باشید، آن را جایگزین کنید.

غذاهایی که باید پرهیز شوند


 در حالی که غذاهای خاصی به کاهش مشکلات کمردرد کمک می‌کنند، غذاهای دیگری وجود دارند که می‌توانند آن را تشدید کنند. از این رو، افرادی که از مشکلات کمر درد مزمن به طور مداوم رنج می‌برند، باید از چنین غذاهایی پرهیز کنند.

برخی از مواد غذایی رایج که برای کمر درد باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

• ادویه جات
• غذاهای چرب
• غذاهای سرخ شده
• غذاهای فراوری شده
• غذاهای تند
• شکر و شیرینی‌ها
• کافئین
بسیاری از مردم برای استفاده از مکمل‌های غذایی برای کمر درد جهت رهایی از درد و ناراحتی خود، با پزشکان صحبت می‌کنند. در صورتی که، به جای تکیه بر قرص‌های رژیمی، بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز را از غذاهای مناسب دریافت کنید. ضروری است که افراد رژیم غذایی کمر درد را برای تقویت کمر و کاهش درد به همراه ورزش استفاده کنند. با این حال، انجام تمرین اشتباه می‌تواند درد کمر را بدتر کند، بنابراین بهتر است قبل از انجام تمرین، با پزشک مشورت کنید. متاسفانه، زنان باردار نیز به شدت مستعد ابتلا به مشکلات کمر، به خصوص کمردرد می‌باشند. غذاهایی که معمولا در رژیم غذایی کمردرد قرار می‌گیرند کاملا سالم هستند و بیشتر زنان باردار می‌توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، قبل از داشتن رژیم کمر درد در دوران بارداری نیز مهم است که با یک پزشک مشورت کرده و تایید او را دریافت کنید. افراد سالمند و یا کسانی که از هرگونه وضعیت پزشکی پیشین رنج می‌برند نیزباید قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنند.

نکاتی در مدیریت رژیم غذایی‌ خود


 اگر فکر می‌کنید غذای خاصی بر وضعیت شما یا سلامت کلی‌تان تاثیر می‌گذارد، یادداشتی از غذاهای مصرف و علائمی که تجربه می‌کنید داشته باشید. بعد از یک ماه، به این نتیجه خواهید رسید که کدام غذاها می‌توانند علائم را تحریک کنند. این نتایج را با پزشک خود مطرح کنید. گروه‌های غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نکنید – به عنوان مثال، مصرف تمام محصولات لبنی را- بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، زیرا ممکن است برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم را از دست بدهید. علائم کمر درد اغلب بدون هیچ علت ظاهری تغییر می‌کنند. عدم مشاهده هیچ پیشرفتی در علائم شما به دلیل موادی است که می‌خورید یا از آن اجتناب می‌کنید. از پزشک خود اطلاعات لازم را دریافت کنید.

حفظ وزن مناسب


 اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، وزن اضافی روی مفاصل شما می‌تواند علائم‌تان را تشدید کند، به خصوص اگر مفاصل تحت تاثیر شامل مفصل ران، زانو یا ستون فقرات باشد. بین اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت نیز ارتباط نزدیکی وجود دارد. برای از دست دادن وزن بیش از حد باید فعالیت داشته باشید، اما این کار ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات عضلانی، استخوان یا مفاصل به علت درد یا خشکی مشکل باشد. برای کسب اطلاعات و مشاوره، به پزشک، رژیم درمان یا متخصص مربوطه مراجعه کنید.

تلفن رزرو نوبت 66572220

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا