پزشکی

کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می شود

دلایل احتمالی در ایجاد گزگز انگشتان دست و پا

قطعا همه ما گزگز انگشتان دست و پا را به صورت موقت احساس کردیم. چنین حالتی در اغلب مواقع زمانی که روی دستان خود می‌خوابیم یا زمانی که پاهایمان را طی طولانی مدت روی هم می‌گذاریم، رخ می‌دهد.

علاوه بر علائمی مانند گزگز، ممکن است بی حسی، درد یا ضعف در دست و پاهای خود احساس کنید. گزگز انگشتان دست و پا یا حتی گاهی درد در این قسمت‌های از بدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  1. نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی به دلیل آسیب به عصب ایجاد می‌شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد. نوروپاتی محیطی می‌تواند دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل افزایش قند خون رخ می‌دهد. علاوه بر آسیب دیدن عصب، می‌تواند به رگ‌های خونی عصب نیز آسیب وارد کند. 

زمانی که عصب اکسیژن کافی دریافت نکند ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد.

  1. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می‌تواند به دلیل نداشتن مقدار کافی ویتامین باشد یا به دلیل برخی از مشکلات، ویتامین به درستی جذب نشود. 

برخی ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح عصب بسیار مهم و کاربردی‌اند که این موارد به شرح زیر است:

  • ویتامین B-12
  • ویتامین B-6
  • ویتامین B-1
  • ویتامین E

کمبود این ویتامین‌ها در بدن می‌تواند منجر به گزگز انگشتان دست و پا شود.

  1. عصب فشرده شده

هنگامی که فشار زیادی بر عصب بافت اطراف وارد می‌شود، عصب تحت فشار قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مواردی مانند وارد شدن آسیب، حرکات مکرر و شرایط التهابی می‌تواند به عصب فشار وارد کند.

چنین مشکلی ممکن است در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد شود و دست و پاها را تحت تاثیر قرار دهد، در نهایت منجر به سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد شود. 

زمانی که در قسمت ستون فقرات عصبی فشرده شود، ممکن است از پشت ساق پا علائمی ایجاد کند.

  1. سندرم تونل کارپال

این سندرم یک بیماری شایع است، مواقعی ایجاد می‌شود که عصب میانی هنگام حرکت مچ دست تحت فشار قرار بگیرد. این شرایط می‌تواند به دلیل آسیب، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد.

افرادی که دچار سندرم تونل کارپال هستند ممکن است در چهار انگشت اول دست دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن شوند.

  1. نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی ایجاد می‌شود که کلیه‌ها عملکرد درستی نداشته باشند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت می‌تواند منجر به چنین عارضه‌ای شود.

زمانی که کلیه عملکرد درستی در بدن نداشته باشد، مایعات و مواد زائد در بدن تجمع پیدا می‌کند و منجر به آسیب عصبی می‌شود. 

به دنبال این بیماری ممکن است علائمی مانند گزگز انگشتان دست و پا یا احساس سوزن سوزن شده در پاها رخ دهد.

  1. بارداری

تورمی که ناشی از بارداری در تمامی بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند به برخی از اعصاب در بدن فشار وارد کند. به همین جهت ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دست و پای خود داشته باشید. علائم پس از بارداری به‌طور کلی برطرف می‌شوند.

  1. مصرف دارو

مصرف برخی از داروها باعث آسیب عصبی می‌شود که به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها ایجاد خواهد شد. 

به‌طور مثال ممکن است عوارض داروهایی برای درمان سرطان یا HIV باشد. داروهای دیگری که می‌تواند چنین عوارضی را در پی داشته باشد به شرح زیر است:

  • داروهای قلبی یا فشار خون مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  • داروهای ضد عفونی مانند مترونیدازول
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین
  1. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که منجر به تورم و درد مفصل می‌شود. چنین مشکلی در اغلب مواقع در مچ دست ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن از جمله پا را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب ناشی از این بیماری می‌تواند به عصب فشار وارد کند و منجر به سوزن سوزن شدن یا گزگز انگشتان دست و پا شود.

  1. مولتیپل اسکلروزیس

MS یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به محافظ عصب یعنی میلین حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به آسیب عصبی شود. 

احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها، پاها و صورت از علائم شایعی این بیماری است.

  1. لوپوس

لوپوس نیز نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن حمله می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند در هر قسمتی از بدن از جمله سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

سوزن سوزن شدن یا گزگز دست و پا می‌تواند به دلیل فشرده شدن عصب مجاور ناشی از التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

  1. بیماری سلیاک

سلیاک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک درگیر می‌شود. زمانی که فرد مبتلا به سلیاک گلوتن مصرف کند، واکنش ایمنی در بدن رخ می‌دهد. 

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک می‌توانند علائم نوروپاتی از جمله سوزن سوزن شدن در دست و پا را احساس کنند. چنین علائمی حتی ممکن است در افرادی که هیچ علائم گوارشی وجود ندارد نیز رخ دهد.

  1. بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که توسط نیش کنه آلوده می‌شود. در صورت عدم درمان عفونت، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به سوزن سوزن شدن دست و پاها می‌شود.

  1. زونا

زونا حساسیت پوستی ایجاد می‌کند که در اثر فعال شدن مجدد ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود این بیماری در افرادی که آبله مرغان گرفته‌اند، ایجاد می‌شود.

معمولا زونا تنها قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما را تحت تاثیر می‌دهد که شامل دست، بازوها و پاها می‌شود. ممکن است در قسمت آسیب‌دیده احساس گزگز یا بی حسی داشته باشید.

  1. هپاتیت B و C

هپاتیت B و C در اثر ویروس‌ها ایجاد می‌شود و در نهایت التهاب کبد را به همراه دارد که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد سیروز یا سرطان کبد شود.

عفونت هپاتیت C همچنین ممکن است باعث ایجاد نوروپاتی محیطی شود. در برخی از مواقع این بیماری باعث ایجاد وضعیتی به نام «کرایوگلوبولینمی» می‌شود. 

در واقع به وضعیتی گفته می‌شود که پروتئین‌هایی خاصی در خون بر اثر سرما جمع شده و در نهایت باعث التهاب می‌شود. یکی از علائم این بیماری بی حسی و گزگز شدن است.

  1. HIV و ایدز

HIV ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی حمله می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. 

در صورت عدم درمان این ویروس، عفونت به آخرین مرحله یعنی ایدز که در آن سیستم ایمنی به شدت آسیب دیده است، می‌رسد.

HIV می‌تواند سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد که گاهی اوقات می‌تواند شامل اعصاب دست و پا باشد، به دنبال آن علائمی مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی و درد احساس خواهد شد.

برای کاهش دردهای ناشی از سرطان باید به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کرد.

  1. جذام

جذام یک عفونت باکتریایی است که پوست، اعصاب و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. هنگامی که سیستم عصبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت آسیب‌دیده بدن وجود داشته باشد که شامل دست و پاها نیز می‌شود.

  1. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکرده باشد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، در موقع نادر منجر به آسیب عصب و علائمی همچون سوزن سوزن شدن یا بی حسی خواهد شد.

  1. قرار گرفتن در معرض سموم

سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین در نظر گرفته می‌شود به این منظور که برای سیستم عصبی شما مضر هستند. 

قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند علائم مختلفی از جمله گزگز شدن دست یا پا را ایجاد کند. برخی از نمونه‌های سموم عبارتند از:

  • فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک
  • آکریل آمید ماده شیمیایی برای مصارف صنعتی
  • اتیلن گلیکول در ضد یخ
  • هگزا کربن در برخی از حلال  چسب‌ها
  1. فیبرومیالژیا

این بیماری علائم مختلفی همچون موارد زیر را دارد:

  • درد گسترده عضلانی
  • خستگی
  • تغییرات رفتاری

علاوه بر این موارد، فیبرومیالژیا می‌تواند علائم دیگری مانند سردرد، مشکلات گوارشی و گزگز شدن دست و پا را ایجاد کند.

  1. کیست گانگلیون

این نوع کیست یک توده پر از مایع است که اغلب در مفاصل به‌ویژه مچ دست ایجاد می‌شود. این کیست می‌تواند به عصب مجاور فشار وارد کند و منجر به گزگز شدن انگشتان دست شود.

بیشتر بخوانید: بلوک گانگلیون ستاره ای

  1. اسپوندیلوز گردن

این بیماری به دلیل تغییراتی در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل فتق و آرتروز باشد. گاهی چنین تغییراتی می‌تواند بر نخاع فشار وارد کند و منجر به بدتر شدن درد و همچنین ایجاد علائمی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز در دست و پاها شود.

  1. سندرم رینود

این بیماری می‌تواند در جریان خون در بازوها و پاها تاثیر بگذارد. رگ‌های خونی در این قسمت از بدن می‌تواند در واکنش شدید به سرما یا استرس، کوچک‌تر شود. کاهش جریان خون منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا می‌شود.

  1. نوروپاتی مربوط به الکل

مصرف زیاد الکل منجر به نوروپاتی می‌شود که در نهایت باعث گزگز انگشتان دست و پا خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله از علت تا درمان درد نوروپاتیک را مطالعه کنید.

  1. واسکولیت

واسکولیت زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. انواع مختلف از واسکولیت وجود دارد و به‌طور کلی علت بروز چنین مشکلی مشخص نیست.

از آنجایی که التهاب می‌تواند منجر به تغییر در رگ‌های خونی شود ممکن است جریان خون در ناحیه آسیب دیده محدود شود. 

در برخی از انواع واسکولیت ممکن است علائمی مانند گزگز، بی حسی و ضعف وجود داشته باشد.

  1. سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک اختلال نادر سیستم عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی حمله می‌کند. 

علت ایجاد دقیق این بیماری مشخص نیست. گزگز شدن و ایجاد درد در دست و پا می‌تواند از علائم اولیه این سندرم باشد.



همه ما هنگام خوابیدن روی دست یا نشستن روی پاها برای مدت طولانی، یک احساس موقت “سوزن سوزن شدن” را در دست‌ها یا پاهای خود تجربه کرده‌ایم. در بیشتر موارد این مشكل موقتی است و معمولاً بی‌ضرر است و می‌تواند ناشی از وارد شدن فشار بر اعصاب باشد. احساس بی‌حسی و گزگز به زودی با از بین بردن فشار برطرف می‌شود.

با این حال در برخی موارد دیگر، گزگز یا خواب رفتن دست و پا می‌تواند شدید و مزمن باشد که نشان دهنده یک بیماری جدی‌تر است. همچنین ممکن است با علائم دیگری مانند خارش، درد، بی‌حسی یا ضعف در دست و پاهای شما همراه باشد. در چنین مواردی ممکن است دچار آسیب عصبی شوید که به آن نوروپاتی محیطی نیز گفته می‌شود.

در این مقاله 14 علت احتمالی شایع خواب رفتن دست و پا مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل اساسی این مشکل را شناسایی کنید. علاوه بر این، مراجعه به پزشک برای یافتن دلیل خواب رفتن یا گزگز مداوم دست و پای شما مهم است. شناسایی آسیب عصبی و درمان زود هنگام عواقب ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

متخصصین کلینیک امید پس از تشخیص علت خواب رفتن دست و پا براساس بررسی علائم و انجام آزمایشات لازم، روند درمان بیمار را شروع می‌کنند. بسیاری از درمان‌های این مرکز بر پایه‌ی فیزیوتراپی و با روش‌های حداقل تهاجمی می‌باشد. فیزیوتراپی (ماساژ، درمان دستی، حرکات اصلاحی، مدالیته‌های درمانی و …) یکی از درمان‌های مناسب خواب رفتن دست و پا برای بیماران مبتلا به آسیب‌های عصبی، نوروپاتی، دیسک کمر و حتی افراد باردار می‌باشد. برای دریافت مشاوره درباره‌‌ی درمان خواب رفتگی دست و پا و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید می‌توانید با شماره تلفن‌ 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علت خواب رفتن دست و پا چیست؟


علت‌های خواب رفتن دست و پا

14 علت متداول خواب رفتن دست یا پا:

دیابت

دیابت یکی از علل شایع خواب رفتن دست و پا است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که خون، گلوکز بیش از حد داشته باشد. این مشکل باعث نوروپاتی محیطی می‌شود. عارضه‌ای که بواسطه دیابت رخ داده است.

این وضعیت ممکن است هنگامی که مواد مغذی و خون لازم برای اعصاب دست و پا وجود ندارد، به رگ‌های خونی کوچک و اعصاب آن‌ها آسیب برساند و در نتیجه احساس درد یا بی‌حسی، سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود. گاهی احساس سوزن سوزن شدن از کف دست به سمت بازوها بالا می‌رود.

آسیب

برخی از آسیب‌ها مانند شکستگی استخوان می‌توانند به انتهای عصب انگشتان پا آسیب برسانند و منجر به گزگز اندام‌ها شوند. آسیب به برخی از اعصاب ممکن است در افرادی که اغلب از ابزار ارتعاشی استفاده می‌کنند، ایجاد شود.

گیرافتادگی اعصاب

گیرافتادگی عصب چیست؟ اعصاب تحت فشار یا گیر افتاده ناشی از لیز خوردن دیسک یا عصب به دام افتاده در گردن است که می‌تواند باعث خواب رفتن دست و پا یا سوزن سوزن شدن انگشتان شود. این احساس همچنین می‌تواند در گردن، پایین بازوها و پاها ظاهر شود.

سندرم تونل کارپال به وضعیت عصب تحت فشار در مچ دست اشاره دارد. این مورد یکی از بیشترین بیماری‌هایی است که اندام فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سندرم تونل کارپال منجر به تحریک، درد، سوزن سوزن شدن دست و باعث از دست دادن قدرت می‌شود.

بیماری‌هایی که به اعصاب آسیب می‌رسانند

برخی از بیماری‌ها می‌توانند به سیستم عصبی بدن آسیب برسانند که باعث خواب رفتن دست و پا خواهند شد. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های کبدی، کم کاری تیروئید، اختلالات کلیه، بیماری‌های خونی، عدم تعادل هورمونی، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس و تومورهای مغزی هستند. اگرچه این بیماری‌ها جدی هستند اما کمتر اتفاق می‌افتند و اغلب با علائم دیگری همراه هستند.

  آیا اسکولیوز باعث دیسک ستون فقرات می شود؟ ارتباط اسکولیوز و دیسک

کمبود ویتامین

اعصاب بدن برای کارکرد صحیح به مقدار مشخصی از مواد مغذی نیاز دارند. کمبود ویتامین می‌تواند باعث کم خونی، آسیب عصبی و منجر به پارستزی و خواب رفتن دست و پا شود.

نیاسین و ویتامین‌های B6، B12 ،E ،B1 برای سلامت اعصاب شما مهم هستند. کمبود ویتامین B12 و ویتامین B6 می‌تواند منجر به کم‌خونی و آسیب عصبی شود که یکی از دلایل مهم نوروپاتی محیطی است. این مشکل در میان گیاهخواران، افراد مسن و افراد مبتلا به کم‌خونی شدید رایج است. با این حال ویتامین B6  بیش از حد نیز خوب نیست زیرا می‌تواند باعث خواب رفتن و گزگز دست و پا شود.

اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل یکی از علت های خواب رفتن دست و پا

افرادی که به طور منظم از الکل استفاده می‌کنند به احتمال زیاد عادات غذایی بد و کمبود ویتامین دارند. کمبود ویتامین E و ویتامین‌های گروه B مانند B12 می‌تواند باعث کم خونی و در نتیجه منجر به نوروپاتی محیطی شود.

این امر می‌تواند منجر به نوروپاتی محیطی و در نهایت باعث خواب رفتن دست و پا شود. علاوه بر این، سوء مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند منجر به بالا رفتن میزان الکل در جریان خون و اعتیاد به الکل شود. این شرایط نیز می‌تواند به اعصاب بدن آسیب برساند.

استفاده از دارو

برخی از داروها ممکن است به عصب آسیب برسانند و باعث خواب رفتن دست و پا شوند. این مشکل معمولاً عارضه جانبی داروهایی است که برای درمان اچ آی وی/ ایدز، سرطان پستان و لنفوم استفاده می‌شوند. برخی از داروهای دیگر که ممکن است باعث خواب رفتن دست و پا شوند شامل داروهای ضد تشنج، داروهای ضد عفونت و داروهای فشار خون یا قلب هستند.

قبل از مصرف این داروها مانند آمیودارون، هیدرالازین، مترونیدازول، داپسون و مترونیدازول حتما با پزشک مشورت کنید.

سموم

سموم یکی از علت های خواب رفتن دست و پا

برخی از سموم و مواد شیمیایی مانند جیوه، سرب، آرسنیک و تالیوم برای سیستم عصبی شما مضر هستند. قرار گرفتن در معرض این سموم می‌تواند منجر به گزگز شدن دست یا پایتان شود. برخی از این مواد شیمیایی رایج صنعتی و زیست محیطی شامل فلزات سنگین، اکریل آمید، اتیلن گلیکول و هگزاکربنیل هستند.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما به جای مهاجمان خارجی به اشتباه به سلول‌های بدن شما حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید اغلب در مچ دست، دست، مچ پا و پا بروز می‌کند. التهاب می‌تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به گزگز مفاصل یا خواب رفتن دست و پا شود.

اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که دیسک نخاعی گردن شما به مرور زمان و در اثر افزایش سن دچار ساییدگی شود. این اتفاق ممکن است به نخاع فشار وارد کند و منجر به خواب رفتن دست و پا شود. اسپوندیلوز گردنی به قدری شایع است که بیش از 60٪ افراد بالای 60 سال تحت تأثیر اسپوندیلوز گردنی قرار می‌گیرند.

گیرافتادگی عصب

گیرافتادگی عصب زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی از طرف بافت‌های اطراف عصب مانند عضلات، تاندون‌ها یا غضروف به عصب وارد شود. برخی مشکلات مانند التهاب، آسیب و حرکات تکراری شایع‌ترین دلایل گیرافتادگی عصب بشمار می‌روند.

  علت درد ران پا (فشردگی عصب ستون فقرات، ضربه، تاندونیت و …)

این فشار بر عملکرد عصب تأثیر می‌گذارد و منجر به سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف و درد در بدن شما می‌شود. اگر گیرافتادگی عصب در قسمت پایین ستون فقرات شما اتفاق بیفتد، این علائم به پایین ساق پای شما منتقل می‌شوند. به همین ترتیب ممکن است احساس درد و بی‌حسی در دستان خود داشته باشید که به دلیل گیرافتادگی عصب در مچ دست شما ایجاد می‌شود.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپ یک بیماری است که در اثر فشرده شدن عصب مدیان در مچ دست در تونل کارپال ایجاد می‌شود. حرکات تکراری، آسیب دیدگی یا بیماری‌های التهابی دلایل شایع این مشکل هستند. سندرم تونل کارپال می‌تواند باعث سوزن سوزن شدن، خواب رفتن، درد، و گزگز در انگشتان شود. همچنین ممکن است فقط در چهار انگشت اول دست خود احساس بی‌حسی و گزگز کنید.

گاهی اوقات ممکن است علائم درد بازو را نیز تجربه کنید. درد، بی‌حسی و گزگز معمولاً به تدریج طی چند هفته بروز می‌کنند.

بارداری

بسیاری از زنان باردار در دوران بارداری از خواب رفتن دست و پا رنج می‌برند. این امر به دلیل بزرگ شدن تدریجی جنین یا تورم بدن مادر است که باعث ایجاد فشار بر روی اعصاب می‌شود. این علائم معمولاً پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می‌روند.

عفونت

عفونت زمانی رخ می‌دهد که ارگانیسم دیگری به بدن شما حمله کرده و باعث بیماری شود. انواع عفونت شامل عفونت‌های قارچی، ویروسی، تک یاخته‌ای، باکتریایی و انگلی هستند.

  • بیماری لایم: بیماری لایم نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق گزش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود. این بیماری توسط باکتری Borrelia burgdorferi ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به گزگز دست و پا شود.
  • زونا: زونا یک عفونت ویروسی است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد بثورات دردناک و گزگز یا بی‌حسی در ناحیه آسیب دیده شود. اگرچه زونا می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما معمولاً قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما مانند دست‌ها، بازوها یا پاها را درگیر می‌کند.
  • هپاتیت B و C: هپاتیت B و C توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند که می‌توانند به یک عفونت مزمن یا مادام العمر تبدیل شوند. این بیماری منجر به التهاب کبد، سیروز یا حتی سرطان کبد می‌شود. علاوه بر این، عفونت ممکن است سایر مشکلات سلامتی مانند نوروپاتی محیطی را نیز ایجاد کند که ممکن است به بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا منجر شود.
  • ایدز یا اچ آی وی: ایدز یا اچ آی وی یک بیماری مزمن تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی ایجاد می‌شود. HIV می‌تواند به سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی شما آسیب برساند. این امر باعث سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و درد در دست‌ها و پاها می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد.
  • جذام: جذام که بیماری هانسن نیز نامیده می‌شود، نوعی عفونت باکتریایی است که توسط باسیل جذام ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند بر اعصاب محیطی، پوست، مجاری تنفسی و غشاهای مخاطی بینی، گلو و چشم تأثیر بگذارد. وقتی عفونت به سیستم عصبی محیطی پوست آسیب می‌رساند، می‌توانید احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی را در دست‌ها یا پاهای خود تجربه کنید.

  ورزش ویلیامز برای درد پایین کمر، فتق دیسک و درد سیاتیک

سایر دلایل احتمالی خواب رفتن دست و پا

برخی دیگر از دلایل احتمالی خواب رفتن دست و پا شامل:

  • بارداری
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • لوپوس
  • بیماری سلیاک
  • کم کاری تیروئید
  • فیبرومیالژیا
  • کیست گانگلیون
  • پدیده رینود
  • واسکولیت
  • سندرم گیلن باره
  • بیماری Charcot-Marie-Tooth (CMT)

تشخیص


اگر برای معاینه به بیمارستان مراجعه کنید، متخصصان پزشکی اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

  • بررسی می‌کنند که آیا در معرض سموم، مصرف مواد مخدر، سیگار یا مصرف زیادی الکل بوده‌اید.
  • بررسی می‌کنند که آیا سابقه خانوادگی بیماری‌های مرتبط و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را دارید.
  • از آزمایش خون برای تشخیص عملکرد کبد و کلیه شما استفاده می‌کنند تا تعیین کنند که آیا خطر کمبود ویتامین یا دیابت در شما وجود دارد یا خیر.
  • برای آزمایش عملکرد عصب و مشاهده عملکرد رفلکس‌های شما، از تست سرعت هدایت عصبی یا الکترومیوگرافی استفاده می‌کنند.
  • از برخی روش‌های دیگر از جمله اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)، سرعت هدایت عصب (NCV)، الکترومیوگرافی (EMG) و MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی برای تشخیص علت مشکل شما استفاده می‌کنند.

چگونه از خواب رفتن دست و پا خلاص شویم


تغییرات سبک زندگی

در ادامه به تغییرات شیوه زندگی برای مقابله با خواب رفتن دست و پا اشاره کرده‌ایم:

  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید تا وزن مطلوب شما حفظ شود.
  • به طور منظم ورزش کنید و یک برنامه ورزشی مناسب را با راهنمایی پزشک خود دنبال کنید.
  • رژیم متعادل داشته باشید، سیگار را ترک کنید و از مصرف الکل خودداری کنید. مکمل‌های ویتامین مناسب را برای اصلاح نوروپاتی محیطی ناشی از کمبود ویتامین مصرف کنید.
  • از پوشیدن هرگونه لباس تنگ، جوراب، دستکش یا کفشی که می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند، خودداری کنید.
  • پاسچر خوبی داشته باشید، از نشستن طولانی مدت خودداری کنید، گردن و پشت را به درستی حرکت دهید و از اسپوندیلوز گردنی جلوگیری کنید. علاوه بر این سعی کنید از بلند کردن اجسام سنگین و حرکات تکراری خودداری کنید.

دارو

در زیر موارد احتیاط دارویی برای جلوگیری یا درمان خواب رفتن دست و پا آورده شده است:

  • قند خون خود را کنترل کنید، سرعت نوروپاتی دیابتی را کاهش دهید و بازسازی عصب را تقویت کنید.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا عفونت‌ها را از بین ببرید تا علت اصلی به طور کامل از بین برود.
  • داروهای خود را با راهنمایی پزشک مصرف کنید تا خواب رفتن و سایر علائم نوروپاتی محیطی کاهش یابد.
  • در موارد شدید می‌توان گیرافتادگی عصب را با جراحی برای اصلاح گیرافتادگی عصب، برداشتن کیست‌ها یا فیزیوتراپی برای کاهش فشار بر اعصاب بیمار اصلاح کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟


اگر خواب رفتن دست و پا گاه به گاه باشد و در عرض چند دقیقه خود به خود ناپدید شود، معمولاً عصبی، موقتی و بی‌ضرر است.

اما اگر متوجه شدید که سوزن سوزن شدن دست و پای شما اغلب عود می‌کند و تکنیک‌های بالا اثری در بهبود مشکل شما ندارند، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه بیماری دیگری باشد.

اگر مشکل شما بدتر شد، به عنوان مثال احساس یا قدرت خود را در قسمتی از بدن از دست داده‌اید یا در راه رفتن مشکل پیدا کرده‌اید، باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره درباره‌‌ درمان خواب رفتگی دست و پا و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید می‌توانید با شماره تلفن‌ 09107803155 تماس حاصل فرمایید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا