اگر هدف شما از فعالیت در اینستاگرام، جذب مخاطب برای افزایش سود و درآمد است، باید بتوانید پستهایتان را به صفحه اکسپلور کاربران (ذرهبین یا صفحه جستجو) برسانید. چون با نمایش در صفحه اکسپلور کاربران است که میتوانید روند جذب مخاطب به پیج اینستاگرام خود را چندین برابر کنید. اما چگونه میتوانید به صفحه جستجوی کاربران راه پیدا کنید؟ اینستاگرام بر چه اساس تعیین میکند که چه پستهایی در این صفحات قرار بگیرند؟
برای پاسخ به همه این سؤالات در این مقاله یاد میگیریم که الگوریتمهای اینستاگرام چگونه کار میکند؟ فاکتورهای مهم برای قرار گرفتن در صدر فید کاربران چیست و پس از آن هم بهصورت قدمبهقدم، با نکات مهم برای ورود پستها به اکسپلور اینستاگرام آشنا خواهیم شد. قبل از هر چیز بدانید یکی از راه ها جذب فالور با خرید لایک از https://mymember.shop/خرید-لایک-اینستاگرام می باشد.
الگوریتم اینستاگرام چطور کار میکند؟
احتمالاً با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و زیاد در صفحه اکسپلور و فید وقت گذراندهاید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحهای است که در آن پست فالورهای شما برایتان نمایش داده میشود و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ است که با آیکون ذرهبین شناخته میشود. رسیدن به این صفحه آرزوی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پستهای شما برای رسیدن به اکسپلور، با سدی به نام فید روبرو میشوند؛ یعنی تا زمانی که پستهای پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آنها در اکسپلور نیست.
طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیینکننده این نبود که پست شما در ابتدای فید کاربر باشد یا انتها، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین میکرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پستهایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً با خودتان میگویید روی چه حساب و منطقی بعضی پستها به بعضی افراد نشان داده نمیشود؟ عجله نکنید الان مشخص میشود.
بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبالکنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده میشود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و…) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبالکنندگان شما نیز نشان داده میشود.
4 شاخص کلیدی برای حضور در صفحه خانه یا فید کاربران
راستش را بخواهید اینستاگرام هم مانند گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتمهای خود کمی سختگیر و البته خسیس است و بهندرت در مورد الگوریتمهای خود اطلاعاتی را منتشر میکند؛ اما وقتی اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد. در ادامه شاخصهای مهمی که طبق صحبتهای سخنگوی اینستاگرام، برای رسیدن پستها به صدر فید دنبال کنندگان مورد بررسی الگوریتمهای این شبکه اجتماعی قرار میگیرد را برای شما بازگو میکنیم.
1. علاقه کاربر به موضوع پست شما
الگوریتم جدید اینستاگرام، برای نمایش پستها در فید نیز مانند اکسپلور، به علاقه کاربران توجه میکند. بهطور مثال اگر در یکروز و با انتشار یک پست ورزشی، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کردهاید، اما از روز بعد پستهای غیر مرتبط به ورزش منتشر میکنید، احتمالاً نباید امید به نمایش پستهایتان در فید این کاربرها را باشید.
اینستاگرام برای هر کاربر پستهایی را به نمایش در میآورد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما دائماً به دنبال محتوای ورزشی، فوتبالی و غیره باشد، احتمالاً محتوای شما در مورد ترفندهای خانهداری برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نمیشود. تشخیص اینکه پست منتشرشده شما برای کاربرانتان جذاب هست یا خیر، با استفاده از قابلیت و تکنولوژی «تشخیص تصویر اینستاگرام» انجام میشود. این تکنولوژی مشابه قابلیت فعال در سرویس «تصاویر گوگل» و «شناخت تصویر یوتیوب» است.
2. تعامل کاربر با شما
تعامل کاربر یکی از مهمترین رازهای موفقیت در اینستاگرام است. در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام و طبق آمار، کاربران 70 درصد از پستهای درون فید و درعینحال 50 درصد از پست دوستان نزدیک خود را از دست میدانند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی میتوانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند. این الگوریتم چگونه میتواند دوستان نزدیک شما را بشناسد؟
زمانی که شما در فعالیت روزمره اینستاگرامی، با پست و استوری دوستان خود تعامل داشته باشید، برای آنها نظر ارسال کنید، استوری آنها را reply کرده، پستهایشان را لایک و حتی برای آنها از طریق دایرکت پیام ارسال کنید، اینستاگرام رابطه میان شما را تشخیص داده و به نمایش پست آنها برای شما و بلعکس در فید، اولویت میدهد. پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مدیران این شرکت مشاهده کردهاند که مخاطبان بیش از 90 درصد پستهای دوستان خود را در فید مشاهده میکنند. همینطور نشانه مثبت دیگری که از کاربردی بودن این الگوریتم خبر داد، کاهش جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پستهای آنها بود.
3. تعامل کاربر با محتوا
موضوع تعامل فقط به رفتار کاربران با یکدیگر ختم نمیشود. اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل میکند که پست تازه منتشرشده شما را به 10 درصد از مخاطبانتان نمایش میدهد و بعد از آن اگر این افراد با پست شما تعامل مناسبی داشتند، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش میدهد.
منظور از این تعامل؛
- لایک
- کامنت
- اشتراک گذاری
- ذخیره کرده
- و…
کاربران نسبت به پست شما است.
4. زمان انتشار پست
هنوز هم، زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام پراهمیت است. احتمالاً پستی که امروز صبح منتشر شده، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست صمیمیتان 3 روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. پس به هیچ عنوان نمیتوان موضوع زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران را بی اهمیت دانست.
قدم به قدم تا اکسپلور با الگوریتم 2023 اینستاگرام
تا اینجا متوجه شدیم که الگوریتم اینستاگرام چطور برای فهرستبندی پستها در فید کاربران عمل میکند. در ادامه قصد داریم تا به صورت چک لیستوار، تکنیکها و فعالیتهای لازم برای رسیدن پست شما به صدر نتایج در فید و پس از آن را بازگو کنیم.
1. محتوایی متناسب با علاقه کاربر تولید کنید
برای گذشتن از سدِ فید بگذرید و رسیدن به اکسپلور، باید پستهایی منتشر کنید که محتوای آن متناسب با علاقه کاربرانتان باشد. ممکن است پیج شما با موضوع سرگرمی و طنز بیش از 100 هزار دنبال کننده داشته باشد؛ اما پستهایی که با محتوای طنز ورزشی منتشر میکنید، لایک و کامنت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کند. پس شما هم سعی کنید که تمرکز خود را بیشتر به سمت این نوع محتوا (البته نه در تمامی محتوای پیج خود) ببرید تا شانس حضور پستهایتان در اکسپلور افزایش پیدا کند.
2. محتوایی تولید کنید که تعامل کاربر را افزایش دهد
زمانی که پست شما در یک ساعت اول انتشار با بازدید، لایک، اشتراکگذاری و نظرات زیادی روبرو شود، احتمالاً از نظر اینستا لایق قرار گرفتن در اکسپلور اینستاگرام است. البته تعامل (همان اینگیجمنت) صرفاً نسبت به پستها سنجیده نمیشود! دایرکت، reply روی استوریها و… نیز جزو تعاملات محسوب شده و باعث افزایش اعتبار شما برای الگوریتم اینستاگرام میشود. برای افزایش تعامل اولین راه، انتشار محتوای جذاب و پس از آن، درخواست از کاربر است. پس مخاطبان خود را به تعامل دعوت کنید!
نکته: احتمالاً بهتازگی کامنتهایی را در زیر پست پیجهای مختلف با چنین کلماتی مشاهده میکنید:
- خیلی خوب بود
- عالی
- به پیج ما هم سر بزنید
- و…
اینها اغلب کامنتهای تبلیغاتی هستند که با استفاده از ربات تبلیغاتی در قسمت نظرات پستها قرار داده میشوند. اینستاگرام وجود این کامنتها در پیج شما را یک امتیاز منفی در نظر میگیرد. در چنین مواقعی با استفاده از استراتژی پرسش و پاسخ در کامنت، تعداد نظرات واقعی را افزایش دهید تا علاوه بر بیاهمیت شدن کامنتهای تبلیغاتی، تعامل پیج خود را بالا ببرید. از دیگر تکنیکهای افزایش تعامل کاربران، انتشار پست در زمان مناسبی از روز است. زمان مناسب جهت انتشار محتوا نسبت به مخاطبان شما تعیین میشود که باید آن را با آزمون و خطا و نسبت به بازخوردهای دریافتی از کاربرانتان به دست بیاورید.
3. فعالیت خود را در اینستاگرام بیشتر کنید
تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمیشود. برای الگوریتم اینستاگرام مهم است که شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت کنید و با دیگران تعامل داشته باشید. پس به پست کاربران خود سر بزنید، آنها را لایک کنید، نظر ارسال کنید و حتی برای آنها دایرکت بفرستید تا این ارتباط را مداوم و قویتر کنید. میتوانید در پستها و استوریهای مرتبط خود، دوستان و دیگر افراد (مخصوصاً افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها) را تگ و منشن کنید.
نکته: از ارسال کامنتهای ساده و بیارزش مانند «عالی»، «خوب بود» و اینچنین متنها خودداری کنید. طبق تجربیات کاربران، کامنتهای کمتر از 4 کلمه برای اینستاگرام بیارزش محسوب میشوند.
4. پست و استوری را در ابتدای انتشار، ویرایش و حذف نکنید!؟!!!!!
احتمالاً همه شما شنیدید که اگر متن پستهای تازه منتشر شده خود را ادیت کنید، احتمال قرار گرفتن آن در اکسپلور را بهشدت کاهش مییابد؛ اما خود مدیر اینستاگرام در یکی از پاسخ به همین سوال این موضوع را رد کرد و گفت که به رفتار کاربران بستگی دارد.
5. بهصورت اصولی از هشتگها استفاده کنید
از هشتگها بهصورت کیلویی استفاده نکنید! هشتگها برای نمایش پستهای بهتر و مرتبطتر به کاربران ساخته شدهاند، نه صرفاً برای افزایش بازدید محتوای پیج. اینستاگرام هم دوست دارد که این ارتباط بیشتر و بهتر باشد تا مطالب مفید و مرتبط در اختیار کاربرانش قرار گیرد؛ برای همین الگوریتم 2019 اینستاگرام بیشتر از قبل بر روی استفاده صحیح از هشتگها تمرکز دارد.
بهترین تعداد هشتگ برای یک پست، بین 5 تا 9 عدد است. استفاده بیشتر از این تعداد هشتگ میتواند از طرف اینستاگرام به عنوان یک رفتار اسپم و تبلیغاتی شناسایی شود. (البته اینستاگرام به شما اجازه قرار دادن 30 هشتگ در پست را میدهد اما برای بهتر دیده شدن، سعی کنید که فقط هشتگهای مرتبط قرار دهید) به جز تعداد هشتگها، ثابت و کپی بودن هشتگ پستهای شما مصداق دیگری از رفتار اسپمگونه است. تا جای ممکن هشتگهای هر پست را نسبت به محتوای آن خصوصیسازی کنید.
6.در صورت امکان لوکیشن پست را ثبت کنید
وجود لوکیشن مکانهای خاص و محبوب میتواند به افزایش بازدید پست و قرار گرفتن آن در اکسپلور اینستاگرام شما کمک کند. با استفاده از این تکنیک میتوانید پستهای مرتبط خود را در تلفیق با مکانهای محبوب مانند برج میلاد، میدان نقش جهان، حافظیه و… بیشتر از قبل در معرض نمایش قرار دهید.
7. مطمئن شوید محتوایتان مخاطب را در صفحه نگه میدارد
شاید تصویر یک مجسمه تاریخی و یک خط توضیح متنی در مورد آن برای کاربران شما جذاب باشد، اما باید بدانید که این پست، نمیتواند به خوبی الگوریتم اینستاگرام را راضی کند. یکی از نکاتی که برای سنجش اعتبار پستهای شما از طرف اینستاگرام بررسی میشود، زمانی است که کاربران بر روی هر پست شما میگذرانند. پس با توضیحات جذاب و طولانی، عکس نوشته، تصاویر با کیفیت، ویدیو و… کاری کنید که کاربران زمان بیشتری را به محتوای شما اختصاص دهند.
8. از مخاطبان بخواهید اعلانهای پیج شما را فعال کنند
زمانی که مخاطبان از محتوای شما راضی باشند، میتوانند اعلانهای مربوط به پیج شما را فعال کنند تا در صورت انتشار محتوا، اینستاگرام با نوتیفیکیشن به آنها انتشار پست جدید از طرف شمارا اطلاع دهد. اگر بتوانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که اعلان مربوط به پیج شما را فعال کنند، کمک زیادی به افزایش اعتبار و در نهایت ورود پستها به اکسپلور اینستاگرام کردهاید. با فعال شدن این نوتیفیکیشنها، مخاطبان در اولین دقایق انتشار پست از آن باخبر شده و با ایجاد تعامل نسبت به آن، شما را به صدر فید دیگر کاربران و پس از آن اکسپلور میفرستند. علاوه بر این روشن شدن این اعلانها سیگنال مثبتی به الگوریتم اینستاگرام بوده که نشان میدهد پیج شما، یک پیج محبوب و پرمخاطب است.