ازمون یوس چیست

یوس سفری به دنیای دانشگاه های ترکیه

"یوس" این اسم یهویی یه جوری تو ذهنت میپیچه که انگار یه رمز داره یه راز. اگه مثل من یه جوونی هستی که دنبال تحصیل تو دانشگاه های خارج از کشور و به خصوص ترکیه هستی یوس یه اسم آشناست یه اسم که باهاش کلی امید و نگرانی قاطی شده. یه اسم که شاید یه روز تو رو به یه زندگی جدید یه شهر جدید و یه دانشگاه با امکانات فوق العاده و به زبان فارسی میبره.

اما "یوس" چی هست و چجوری باید از پسش بربیای؟ حالا یه سفری به دنیای یوس میریم تا به یه دید کلی ازش برسیم و بعد ازش با یه ذهن آرومتر و آماده تر به سراغ جزئیاتش بریم.

یوس ورودی دروازه دانشگاه

یوس اسم آزمون مخصوص دانشگاههای ترکیه هست که برای قبول داوطلبان بین المللی در رشته های مختلف برگزار میشه. در واقع یوس یه نوع آزمون سنجش استعداد و توانایی در مباحث اصلی و عمومی مثل ریاضی فیزیک شیمی ترکی و انگلیسی هست که حدودا سه ساعت طول میکشه و معمولا تو ماه های اردیبهشت و خرداد در ترکیه برگزار میشه.

یوس مثل یه پل هست که بین ما و دانشگاه های ترکیه قرار داره. اگه تو این پل با قدرت قدم بذاری و امتحان رو با نمره مناسب قبول بشی در واقع تو خارج از رقابت برای ورود به دانشگاههای ترکیه میشی.

انواع یوس

یوس یه اسم کلی هست و برای رشته های مختلف نوع آزمون و مباحث کمی متفاوت هست. مثلا برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی "یوس 1" و برای رشته های دیگه "یوس 2" برگزار میشه. یوس 1 به طور کلی سخت تر هست چون رقابت برای این رشته ها خیلی زیاده.

یوس از نزدیک

خوب حالا که با یوس یه آشنایی کلی پیدا کردیم بیا یکم با جزئیاتش بیشتر آشنا بشیم تا با آگاهی بیشتر و ذهن آماده تر برای قبول این آزمون قدم برداریم.

مطالعه برای یوس

مطالعه برای یوس نیاز به یه برنامه ریزی منظم و هدفمند داره. اولین قدم انتخاب یه منابع مطمئن و مطابق با آخرین سرفصل های آزمون هست. اینجا میتونی از کتابهای معروف مثل کتاب های "آکادمی ترکیه" یا "کنکوری" و یا منابع آنلاین مثل سایت "یوس ترک" و "ترک یوس" استفاده کنی.

بعد از انتخاب منابع یه برنامه مطالعه منظم برای خودت تعیین کن و مطابق با اون برنامه پیش برو. تمرکز رو مباحثی که ضعف دارید بزار و برای مباحثی که تسلط دارید مرور کافیه.

یوس تجربه شخصی

برای اینکه احساس کنید یوس یه چیز غیر قابل دسترس نیست و با ممارست و برنامه ریزی میشه از پسش برآمد یکم از تجربه خودم و بچه هایی که من میشناسم براتون میگم.

من خودم برای رشته پزشکی در ترکیه شرکت کردم و میدونم چقدر سخته اما با تلاش و ممارست موفق شدم. در کنار مطالعه منظم و استفاده از منابع خوب من به شما پیشنهاد میکنم که به یه دوره آمادگی یوس هم بپیوندید. دوره های آمادگی یوس با مدرسین با تجربه و متخصص یه راه خوب برای یادگیری مباحث و آشنایی با تست های گذشته هست.

نکاتی برای شرکت در یوس

  • به زمان آزمون و محل برگزار شدنش بسیار توجه کنید و حداقل یک روز قبل از آزمون به ترکیه برسید تا با محیط جدید و زمان جدید خودتون را عادت بدید.
  • با خوردن غذا و خواب کافی قبل از آزمون بدنتون را برای یه روز سخت آماده کنید.
  • برای آزمون یه خودکار و مداد خوب با خودتون برید.
  • مهمترین نکته این که ارامش خودتون را حفظ کنید. استرس میتونه روی عملکردتون در آزمون تاثیر منفی بگذاره.

پرسش و پاسخ

۱- هزینه ثبت نام در آزمون یوس چقدر هست؟

هزینه ثبت نام در آزمون یوس هر سال توسط دانشگاه ها تعیین میشه و معمولا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر ترک هست. برای اطلاعات دقیق و جدید به سایت دانشگاه هایی که مایل به تحصیل در اونها هستید مراجعه کنید.

۲- آیا میتونم به صورت آنلاین در آزمون یوس شرکت کنم؟

خیر آزمون یوس به صورت آنلاین برگزار نمیشه و فقط در محل دانشگاه هایی که آزمون را برگزار میکنن میتونید در آزمون شرکت کنید.

۳- من دانشگاه مورد نظرم را انتخاب کردم. چه قدم هایی برای ثبت نام در آزمون یوس باید بردارم؟

اول باید به سایت دانشگاه مورد نظرتون مراجعه کنید و در بخش "ثبت نام آزمون یوس" مشخصات خودتون را وارد کنید. در مرحله بعد میتونید هزینه آزمون را به صورت آنلاین پرداخت کنید و کارت آزمون خودتون را دریافت کنید.

نتیجه گیری

یوس یه آزمون سخت هست اما با تلاش و ممارست و برنامه ریزی مناسب میشه از پسش برآمد. با آگاهی از جزئیات آزمون و انتخاب منابع مطمئن میتونید یه قدم به رویاهای خودتون برای تحصیل در ترکیه نزدیک تر بشید.

یوس مثل یه راه هست که میتونه شما را به یه دنیای جدید یه فرهنگ جدید یه آموزش جدید و یه تجربه جدید ببره.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا