اواپراتور برودتی چیست؟ + بررسی و معرفی مدل های اواپراتور خنک کننده

به طور کلی ، ساختار مبرد ، چه فشرده و چه جذب شده ، از اجزای مختلف و اتصالات تشکیل شده است. کولر گازی خنک کننده اواپراتور قسمت مهمی از این معماری مدل است. در این رابطه باید توجه داشت که مکانیسم کارکرد کولر به چرخه تبرید تراکمی بستگی دارد. به منظور بهینه سازی و بهینه سازی چرخه خنک کننده سیستم ، اجزا و اجزای مختلف به طور مستقیم درگیر می شوند ، مانند قسمت اواپراتور.

لازم به ذکر است که جز component اواپراتور یکی از اصلی ترین اجزای سیستم خنک کننده است. اپراتور یا کارگر با جذب گرما و گرمای محیط اطراف ، گرمای جذب شده را به کولر منتقل می کند.

به عبارت دیگر ، قسمت عملگر یک مبدل حرارتی است که گرمای مایع را جذب کرده و دمای آب را خنک می کند. برای تکمیل این چرخه ، گرمای جذب شده به مایع خنک کننده تبخیری منتقل می شود. در نتیجه ، جریان آب سرد شده و به سایر تجهیزات خنک کننده نصب شده در سازه هدایت می شود تا هوای سرد تولید کند. نیازی به گفتن نیست که مبرد پس از تبخیر از قسمت اواپراتور دستگاه به قسمت کمپرسور می رسد.

نوع اواپراتور مبرد را بررسی کنید
1-مدل اواپراتور پوسته و لوله
مدل پوسته و لوله خنک کننده اواپراتور ، به عبارت دیگر ، پوشش و لوله یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین تجهیزات در ساختار سیستم تهویه مطبوع است. اواپراتورهای روکش دار و لوله ای به طور گسترده در سیستم های برودتی متوسط ​​تا بزرگ استفاده می شوند. بعلاوه مهمترین مزایای این مدل اشغال فضای کم ، هزینه نگهداری کم ، کیفیت و کارایی بالا و در نظر گرفتن نوع اواپراتور تبرید است.

به طور کلی ، اواپراتور پوسته و لوله از تعداد زیادی لوله و یک پوسته ساخته شده و پرداخت می شود. در ساختار این مدل ، پوشش و لوله به طور موازی طراحی و نصب می شوند. در این رابطه باید توجه داشت که مواد لوله ای مورد استفاده در این نوع اواپراتورها مس است.

شایان ذکر است که استفاده از مواد و آلیاژهای مرغوب در ساختار محفظه و لوله اواپراتور باعث دوام و مقاومت محصول در برابر عوامل محیطی و عوامل خورنده مانند قالب ، خوردگی و زنگ زدگی می شود. علاوه بر این ، اواپراتور محفظه ای و لوله ای با دوام و با کیفیت از دوام بالایی برخوردار است و می تواند درجه حرارت بالا و فشار بالا را تحمل کند.

علاوه بر این ، در مقایسه با سایر مدل ها ، فاصله قیمت اواپراتور رادیاتور این مدل کوچکتر و مقرون به صرفه است. این امر منجر به تبدیل اواپراتورهای درب و اواپراتورهای لوله ای به تجهیزاتی می شود که به طور گسترده در سازه های تجهیزات تبرید استفاده می شود.

در این نوع ساختار خنک کننده اواپراتور ، از صفحات ویژه ای به نام بافل استفاده می شود. وجود این صفحات در افزایش ضریب تبادل گرما تأثیر مثبت دارد. مهمترین عملکرد ساندویچ پانل تثبیت و نگهداری لوله مسی ، کاهش ارتعاش ناشی از جریان سیال و بهبود بازده انتقال حرارت است.

اواپراتور 2 صفحه ای یا صفحه ای
مدل های دیگر برای خنک سازی اواپراتور شامل مدل صفحه (مبدل حرارتی صفحه ای) است. در سالهای اخیر ، استفاده از مشعل های قرص افزایش یافته است. اواپراتور صفحه ای در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی و لبنی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.در روند ساخت و طراحی این مدل ، از صفحات فولاد ضد زنگ بسیاری استفاده شد. آب بین صفحات جریان می یابد و در جهت مخالف ، مایع خنک کننده جریان می یابد. در نتیجه ، فرآیند تبادل حرارت به خوبی انجام شده است.

اواپراتور صفحه با ضریب و سطح تبادل حرارت بالا مشخص می شود. علاوه بر این ، اواپراتور صفحه ای یا اواپراتور صفحه ای از لحاظ اقتصادی گرانتر از اواپراتور پوسته و لوله هستند.

3-اواپراتور انبساط مستقیم
اواپراتور انبساط مستقیم در ساختار کولر فشار استفاده می شود. این نوع اواپراتور معمولاً یکی از بهترین انتخاب ها برای کولرهای گازی با ظرفیت کم است. در این نوع اواپراتور ، آب از لوله خارج می شود. بنابراین احتمال رسوب و انسداد در سطح لوله افزایش می یابد. از محلول های شیمیایی برای از بین بردن آلاینده ها و رسوبات استفاده می شود.
4- اواپراتور سیل
اواپراتورهای دیگر مورد استفاده در ساختار کولر فشار ، خنک کننده اواپراتور این یک مدل غوطه وری است که در سیستم های تبرید با ظرفیت بزرگ و ظرفیت بزرگ استفاده می شود. در این نوع چرخه تبرید ، آب از طریق لوله ها جریان می یابد و از پایین به مایع خنک کننده وارد می شود. تماس کامل خنک کننده با لوله ضریب انتقال حرارت را افزایش می دهد.
از مشاوران رایگان در مرکز دات کام مشاوره بگیرید و برای دریافت بهترین مشاوره خرید با شماره زیر تماس بگیرید
1021-3
05313

منابع:
https://tasisat.com/evaporator-chiller/
تاریخ صدور:
2021-04-03 10:00:07.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا