برترین های کسب و کارپزشکی

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

سرطان نوعی بیماری است که در آن تقسیم سلول های بدن از کنترل خارج می شوندکه در هنگام انجام جراحی های مانند عمل پیکرتراشی ، ابدومینوپلاستی و… باید به این ورد نیز توجه کنید.. به جز سرطان پوست، سرطان سینه یا پستان شایع ترین سرطان در زنان به شمار می رود. خوشبختانه در سال های اخیر، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کاهش یافته است، اما همچنان دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر دنیا محسوب می شود.

دستورالعمل های تغذیه سالم

هیچ ماده غذایی یا مکمل غذایی یا مواد غذايي ضد سرطان سينه ای یا حتی قوی ترین معجون ضد سرطان وجود ندارد که به عنوان “گلوله جادویی” برای جلوگیری از عود سرطان سینه عمل کند. براي جلوگيري از سرطان سينه می توان از رهنمود های برای کاهش احتمال عود سرطان سینه استفاده کرد. این دستورالعمل ها عبارتند از:

  • مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید
  • مصرف چربی را به کمتر از 30 درصد کالری کاهش دهید
  • مصرف مواد غذایی فرآوری شده، نمک سود شده و دودی را به حداقل برسانید
  • به یک وزن سالم و ایده آل دست پیدا کنید و آن را حفظ کنید
  • مصرف الکل در حد متوسط باید رعایت شود و در صورت امکان از آن پرهیز شود

What to eat after breast cancer surgery

بهترین غذاهای ضد سرطان سینه : میوه ها، سبزیجات و غلات کامل

مواد غذايي براي جلوگيري از سرطان سينه

میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی فیتوکمیکال (گیاهمغذی ها یا مواد شیمیایی گیاهی) با خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد استروژنی و شیمیایی هستند که می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند. ما مصرف روزانه پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات را توصیه می کنیم. سبزیجات صلیبی یا چلیپایی (کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم کالی ، کلم پیچ ، و جوانه بروکسل) به ویژه از نظر مواد شیمیایی گیاهی بسیار غنی هستند. در مورد ارزش غذایی جوانه کلم بروکلی نیز تحقیقات گسترده ای در انجام شده است.

غلات کامل غذاهای فرآوری نشده ای وجود دارند که سرشار از کربوهیدرات های پیچیده ، فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. مصرف زیاد فیبر ممکن است با تغییر عملکردهای هورمونی سرطان سینه و سایر سرطان های وابسته به هورمون ، فواید مثبتی داشته باشد. میزان دریافت فیبر روزانه باید 25 تا 30 گرم فیبر نامحلول و محلول باشد.

مواد غذایی کامل از خانواده گیاهان

  • دانه ها. گندم ، چاودار ، جو دوسر ، برنج ، ذرت ، بلغور ، جو
  • سبزیجات برگ سبز. کاهو ، اسفناج ، برگ چغندر ، کاسنی فرنگی ، چغندر ، کاهو رومی
  • سبزیجات صلیبی. کلم بروکلی ، کلم پیچ ، شلغم ، کلم بروکسل ، گل کلم ، کلم قمری ، بوک چوی ، آب تره ، کلم کالی ، سبزی خردل ، کلم سبز ، روتاباگا (شلغم زرد)
  • سبزیجات سرده چتریان. کرفس ، جعفری ، رازیانه ، هویج ، شقاقل
  • سبزیجات آلیوم. سیر ، پیاز ، موسیر ، پیازچه ، تره فرنگی
  • حبوبات. لوبیای سویا ، نخود فرنگی ، نخود ، لوبیای لیما ، بادام زمینی ، خرنوب ، انواع لوبیا خشک (لوبیا قرمز ، ماش ، چیتی ، چشم بلبلی) ، عدس
  • سبزیجات سرده بادنجانیان. بادمجان ، گوجه فرنگی
  • سبزیجات سرده کدوییان. خانواده کدو: کدو تنبل ، اسکواش ، خیار ، خربزه تخم قند ، هندوانه

منابع مواد غذايي ضد سرطان سينه دارای مواد شیمیایی گیاهی

  • سولفورافان. جوانه کلم بروکلی
  • ایزوتیوسیانات ها. خردل ، ترب ، سبزیجات چلیپایی
  • ترکیبات فنلی. سیر ، چای سبز ، دانه های سویا ، دانه های غلات ، چلیپایی ها ، چتریان ، کدوییان ، بادنجانیان ، ریشه شیرین بیان ، دانه کتان
  • فلاوانوئیدها. بیشتر میوه ها و سبزیجات (چلیپایی ، سیر ، مرکبات ، دانه زیره ، گیاهان چتری ، بادنجانیان ، کدوییان ، گیاه مریم گلی ، کافور ، شوید ، ریحان ، نعناع)
  • ارگانو سولفیدها. سیر ، پیاز ، تره فرنگی ، موسیر ، سبزیجات چلیپایی
  • ایزوفلاون ها. دانه های سویا ، حبوبات ، دانه کتان
  • ایندول ها. سبزیجات چلیپایی
  • کاروتنوئیدها. سبزیجات و میوه های زرد تیره / نارنجی / سبز

مصرف الکل

مواد غذايي براي جلوگيري از سرطان سينه

چندین مطالعه معتبر ارتباط بین مصرف الکل و سرطان سینه را نشان داده است. نقش الکل در ایجاد سرطان پستان هنوز نامشخص است. دستورالعمل های رژیم غذایی حاکی از آن است که مصرف الکل یک زن بیش از یک نوشیدنی در روز نباید باشد. ممکن است لازم باشد زنان مبتلا به سرطان سینه به طور کل از مصرف الکل خودداری کنند.

ما می توانیم به شما مشاوره تغذیه ای ارائه دهیم و به شما بگوییم مواد غذايي مضر براي سرطان سينه چه چیزهایی هستند ، چه غذاهایی برای جلوگیری از سرطان مفید است ، چه غذاهایی برای بیماپس از انجام عمل سرطان سینه، مراقبت از خود مهمتر از هر امر دیگری است. تغذیه خوب و ورزش می تواند به شما کمک کند تا سلامت خود را بازیابی کنید. بسیاری از زنان از اتمام درمان سرطان سینه آسوده خاطر می شوند، اما همچنین نگران بازگشت سرطان هستند. این بیماری برای برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته، ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود. بنابراین این زنان ممکن است به درمان هایی برای کمک به کنترل و کمک به کاهش علائم آن نیاز داشته باشند. لذا مراقبت های بعد از عمل سرطان سینه بسیار مهم است که دانستن آن می تواند کمک بسیاری به شما در روند ادامه درمان آن بکند.

دوره نقاهت و بهبودی عمل سرطان سینه

بسته به نوع عمل، بسیاری از افراد در همان روز عمل یا فردای آن روز به خانه می روند. اگر بازسازی سینه انجام داده اید، احتمالاً چند روز در بیمارستان بستری خواهید بود. وقتی به خانه رسیدید، ممکن است خیلی احساس خستگی کنید. بنابراین استراحت کافی داشته باشید و سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا برخی افراد انرژی خود را بازگردانند، اما برای برخی دیگر ممکن است سریعتر باشد. تا زمانی که جای زخم‌ های شما خوب م ی‌شود، چیز سنگین را بلند یا حمل نکنید و همچنین رانندگی نکنید. بهبودی پس از جراحی حفظ پستان، حدودا 2 هفته زمان می برد. اما پس از ماستکتومی، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

بعد از عمل سرطان سینه چی بخوریم؟

حالت تهوع و استفراغ پس از جراحی شایع است و اگر شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز داشته باشید، احتمال بروز این علائم بیشتر است. این علائم اغلب با از دست دادن اشتها، کاهش وزن و ضعف همراه است. برای کاهش علائم حالت تهوع:

  • به جای سه وعده غذایی بزرگ، چندین وعده غذایی کوچکتر در طول روز بخورید.
  • به جای غذاهای جامد، شیک های پروتئینی، ماست و نوشیدنی های پروتئین مایع را امتحان کنید.
  • سوپ های ساده مانند مرغ با سبزیجات بخورید.

به طور کلی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و با کیفیت حاوی موارد زیر برای تسریع در بهبودی توصیه می شود:

بدن شما بعد از عمل برای ترمیم سلول ها، مبارزه با عفونت و التیام برش ها بیش از حد معمول به پروتئین نیاز دارد. بنابراین پودر پروتئین یا شیر خشک را به وعده های غذایی اضافه کنید. پنیر رنده شده را به سبزیجات، سیب زمینی، برنج و سالاد اضافه کنید. از میان وعده های پر پروتئین مانند بادام، بادام زمینی و پنیر استفاده کنید. بلافاصله پس از جراحی، پروتئین خود را بدون نگرانی در مورد کالری آن افزایش دهید. این به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری بهبود یافته و قدرت خود را بازگردانید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، می توانید بعداً روی آن تمرکز کنید.

فیتو کمیکال ها مواد مغذی موجود در گیاهان هستند که برخی از آنها به دلیل مزایای مبارزه با سرطان و توانایی آنها در جلوگیری از عود سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند.

سویا حاوی فیتواستروژن است که به عقیده برخی از محققان می‌ تواند به محافظت در برابر نوعی سرطان سینه که برای رشد به استروژن نیاز دارد کمک کند. البته حتما باید پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است با هورمون درمانی یا برخی درمان های دیگر تداخل داشته باشد.

بسیاری از سبزیجات، میوه‌ ها، آجیل‌ ها و سایر غذاها مانند کلم بروکلی، جگر، هویج، زغال اخته و انبه حاوی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کنند. متخصصان تغذیه می گویند برای دریافت آنتی اکسیدان ها باید یک رژیم غذایی متعادل همراه با انواع غذاهای تازه داشته باشید که برای شما بهتر از مصرف مکمل است.

ورزش بعد از عمل سرطان سینه

پس از عمل جراحی سرطان پستان هر زمان که پزشک شما تشخیص دهد، پرستار یا فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا تمرینات بازو و شانه خود را شروع کنید. در صورت انجام بازسازی سینه، تمرینات دیگری نیز نیاز خواهید داشت. تمرینات به نوع بازسازی شما بستگی دارد. مهم است که وقتی به خانه می روید به این موارد ادامه دهید. این تمرینات شما را از سفت شدن به خصوص در شانه باز می دارد.

ورزش و تحرک به کاهش عوارض جانبی جراحی کمک می کند و به شما کمک می کند به فعالیت های معمول خود بازگردید. اگر بعد از جراحی پرتودرمانی کرده اید، ورزش برای کمک به انعطاف پذیری بازو و شانه شما بسیار مهم تر است. چرا که پرتودرمانی ممکن است مدت طولانی پس از پایان درمان، بر بازو و شانه شما تأثیر بگذارد.

نحوه استحمام بعد از عمل سرطان سینه

در صورت صلاحدید پزشک خود حدودا بعد از 3 روز می توانید دوش گرفتن را طبق توصیه پزشک و رعایت دستورالعمل های مورد نیاز شروع کنید. حتما هنگام حمام کردن مراقب بخیه های خود باشید و از گرفتن فشار آب مستقیم بر روی سینه های خود جدا خودداری نمایید.

نگهداری درن بعد از جراحی سرطان سینه

وقتی پس از عمل جراحی بیدار می شوید، ممکن است برای خارج شدن خون و ترشحات اضافی برای شما درن کار گذاشته باشند. تجربه نشان داده است که بعد از عمل در زیر پوست پستان آب تجمع می یابد. در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می کنند و ریسک مشکلات ناشی از آن ها را کاهش می دهند.

در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است درن تا حدود 1 هفته در محل زخم باقی بماند.

در نگه داری از درن رعایت نکات زیر ضروری است:

  • از محکم بودن درن اطمینان حاصل کنید، جابجایی آن می تواند خطر عفونت و تحریک پوست اطراف را افزایش دهد.
  • تغییرات در حجم مایع را کنترل کنید و مقدار مایعات خارج شده را به طور دقیق اندازه گیری و ثبت کنید.
  • از اندازه گیری از دست دادن مایعات برای کمک به جایگزینی داخل وریدی مایعات استفاده کنید.
  • یک پانسمان خشک را روی محلی که درن برداشته شده است قرار دهید.

نحوه استفاده از سوتین بعد از سرطان سینه

پس از جراحی سرطان سینه، می توانید یک سوتین راحت بدون سیم یا سوتین جراحی بپوشید تا از سینه خود حمایت کنید به طوری که به زخم فشار وارد نکنید.

پاتولوژی بعد از عمل سرطان سینه

اگر برای تشخیص سرطان سینه بیوپسی انجام داده اید یا جراحی سرطان سینه انجام داده اید، بافت برداشته شده توسط پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی می شود. همچنین ممکن است برای دریافت اطلاعات بیشتر، آزمایشاتی روی بافت انجام شود. نتایج پاتولوژی، جزئیاتی در مورد سرطان سینه ارائه می دهد که به تعیین درمانی که به شما پیشنهاد می شود کمک می کند. دریافت نتایج معمولا بین 2-1 هفته طول می کشد. برخی از آزمایشات بیشتر از بقیه طول می کشد و ممکن است در بیمارستانی متفاوت از بیمارستانی که در آن تحت درمان هستید انجام شود. مدت زمانی که نیاز است منتظر بمانید بستگی به نوع بیوپسی یا جراحی شما و محل درمان شما دارد. اکثر مردم در انتظار نتایج خود احساس اضطراب می کنند و ممکن وقتی برای اولین بار نتایج خود را دریافت می کنید، به سختی آن را بپذیرید. اما مهم است که با حفظ آرامش و روحیه، به پزشک خود اعتماد کنید تا روند درمان را به خوبی طی نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا