تحصیلات رایگان در ایتالیا

رویای تحصیل رایگان در قلب اروپا: سفری به ایتالیا

کاش قبل از سفر به ایتالیا می دانستم که تحصیل رایگان در این کشور امکان پذیره! دلم می خواست اون موقع کسی به من می گفت که میشه در دانشگاه های معتبر ایتالیا بدون پرداخت شهریه درس بخونم و با صرفه ترین راه ممکن رویاهای تحصیلیم رو در یه کشور اروپایی پیاده کنم.

تصور کن: روزها در محوطه دانشگاه قدم می زنی درست کنار دانشجویانی از سراسر دنیا باهاشون قهوه می خوری و شبها در کوچه های رم فلورانس یا ونیس پیاده روی می کنی. هر روز با هوای آفتابی و غذاهای لذیذ ایتالیایی احساس شادی و امیدواری می کنی.

خب شاید این رویا به نظر خیلی دور و غیرممکن بیاد ولی باور کن میشه واقعیت باشه! تحصیل رایگان در ایتالیا برای دانشجویان خارجی امکان پذیره! البته با شرایطی که باید اون ها رو بدونی.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

مهم ترین نکته: تحصیل در دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان خارجی رایگان نیست بلکه شهریه بسیار ناچیزی داره. اما خبر خوب اینه که این شهریه خیلی کمتر از شهریه دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی و حتی کشور خودمون هست.

برای دریافت شهریه ناچیز دانشجویان خارجی باید در یکی از دو نوع دانشگاه ثبت نام کنند:

  • دانشگاه های دولتی: این دانشگاه ها ملی هستند و شهریه خیلی کم (حدود چندصد یورو در سال) دارند.
  • دانشگاه های خصوصی: شهریه این دانشگاه ها کمی بیشتر هست ولی باز هم در مقایسه با دانشگاه های خصوصی در کشورهای دیگر به صرفه است.

نکته مهم: قبل از شروع تحصیل در هر کدام از این دانشگاه ها باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. برای دریافت ویزا باید اقدامات لازم رو انجام بدید و مدارک لازم رو تهیه کنید.

یک نکته مهم دیگه: دانشگاه های ایتالیا بسیار معتبر هستند و مدارک تحصیلی آن ها در سراسر جهان معتبر است. اگر در یکی از دانشگاه های ایتالیا تحصیل کنید در واقع در یکی از بهترین دانشگاه های اروپا درس خواهید خوند.

چه موضوعاتی در ایتالیا میشه درس خوند؟

خوشبختانه محدودیتی برای انتخاب رشته تحصیلی در ایتالیا وجود نداره. دانشگاه های ایتالیا در تمامی رشته ها از علوم انسانی و هنر تا مهندسی و پزشکی دانشجو می پذیرند.

به عنوان مثال:

  • علوم انسانی: تاریخ هنر ادبیات زبان و ادبیات ایتالیایی فلسفه
  • علوم اجتماعی: اقتصاد حقوق علوم سیاسی
  • مهندسی: مهندسی عمران مهندسی مکانیک مهندسی برق
  • علوم پزشکی: پزشکی عمومی پرستاری داروسازی

تجربه شخصی من از تحصیل در ایتالیا

من خودم سه سال در دانشگاه فلورانس در رشته ادبیات ایتالیایی درس خوندم. در این سه سال نه فقط با تاریخ و فرهنگ ایتالیا آشنا شدم بلکه با دانشجویان و اساتید از سراسر جهان معاشرت کردم و تجربه های جدیدی به دست آوردم.

یکی از جذاب ترین جنبه های تحصیل در ایتالیا برای من آشنایی با هنر و تاریخ این کشور بود. همیشه علاقه به تاریخ و هنر داشتم و هر روز در موزه ها و گالری های فلورانس و شهرهای دیگر ایتالیا قدم می زدم.

یک نکته مثبت دیگه: قیمت زندگی در ایتالیا بسیار معقول است و هزینه زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی خیلی کمتر است. این موضوع به دانشجویان کمک می کنه تا با هزینه کمتری تحصیل و زندگی کنند.

نکات و توصیه ها

اگر شما هم علاقه به تحصیل رایگان در ایتالیا دارید نکات و توصیه های زیر رو به طور جدّی مطالعه کنید:

  • زبان: آشنایی با زبان ایتالیایی در طول تحصیل به شما کمک می کنه تا با دانشجویان و اساتید بهتر ارتباط برقرار کنید و از زندگی در ایتالیا لذت بیشتری ببرید. زبان ایتالیایی ساده است و می توانید با کمی تلاش آن را بیاموزید.
  • مکان: قبل از انتخاب دانشگاه و شهر مطالعه کنید و ببینید کدام دانشگاه بهتر با علاقه مندی و رشته تحصیلی شما همخوانی داره.
  • هزینه: هزینه زندگی در شهرهای بزرگ مانند رم و میلان بیشتر از شهرهای کوچک مانند فلورانس و بولونیا است. قبل از انتخاب دانشگاه هزینه زندگی در آن شهر رو هم در نظر بگیرید.
  • فرهنگ: قبل از سفر به ایتالیا مطالعه کنید و با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور آشنا بشید.

پرسش و پاسخ

1. آیا برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی نیاز هست؟

در بعضی از رشته ها و دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی درس داده می شود. اما برای تحصیل در بیشتر رشته ها و دانشگاه ها به زبان ایتالیایی نیاز است.

2. آیا می توان در طول تحصیل در ایتالیا کار کرد؟

بله دانشجویان خارجی می توانند در طول تحصیل در ایتالیا به صورت پاره وقت کار کنند. البته برای این کار باید مجوز کار دریافت کنند.

3. برای دریافت ویزا دانشجویی ایتالیا چه مواردی لازم است؟

  • مدارک تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامتی
  • نامه قبولی از دانشگاه
  • بیمه سلامتی

نتیجه گیری نهایی

تحصیل در ایتالیا تجربه نازک و فراموش نشدنی است. میشه با هزینه کمتر و بدون نیاز به پرداخت شهریه درس خوند با تاریخ و فرهنگ ایتالیا آشنا شد و با مردم و دانشجویان از سراسر جهان معاشرت کرد. مطمئن باشید که این تجربه تا ابد در ذهن شما خواهد ماند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا