تحصیل رایگان در آلمان

آلمان: سفری به سرزمین دانش و فرصت

آلمان

همیشه دوست داشتم یه سفری به یه کشور جدید برم یه جایی که فرهنگش با من فرق داشته باشه و یه دنیا چیز جدید یاد بگیرم. اما خب همیشه دغدغه هزینه های سفر و تحصیل هم وجود داشت. تا اینکه یه روز یه خبر خوش به گوشم رسید: تحصیل رایگان در آلمان!

آلمان

انگار دنیا یهو رنگ و بوی جدیدی به خودش گرفت. دیگه محدودیت مالی جلوی من رو نمی گرفت. تصمیم گرفتم به جای اینکه فقط یه سفر تفریحی برم برای چند سال در آلمان زندگی کنم و در کنار تجربه های جدید یه مدرک تحصیلی معتبر هم کسب کنم.

آلمان

آلمان سرزمینی از زیبایی و تاریخ

قبل از اینکه به آلمان سفر کنم کلی از عکس های این کشور و شهرهای زیبای آن دیده بودم. اما دیدن با شنیدن زمین تا آسمون فرق داره! اولین بار که از فرودگاه مونیخ وارد شهر شدم رنگ های روشن و معماری عجیب و غریب ساختمان ها یه حس عجیب و غریب به من داد. هوای تمیز و بوی خوش گیاهان و درختان حس طراوت و آرامش رو به وجودم تزریق می کرد.

سوار مترو شدم و با مردم محلی همراه شدم. یه حس عجیب و قشنگ بود که در کنار محلی ها به مقصد برسم و از حرف های آن ها درباره شهر و زندگی در آلمان بشنوم. اونجا همه جا سرشار از طبیعت زیبا بود. از میدان های سبز و بزرگ شهر تا باغ های گل و باغ وحش های پر از حیوانات وحشی که حس آرامش و صلح رو به وجود من تزریق میکرد.

تحصیل رایگان در آلمان: واقعیت یا رویا؟

با وجود همه جذابیت هایی که آلمان داشت از خودم پرسیدم: آیا تحصیل رایگان در آلمان واقعا امکان پذیر است؟ بعد از تحقیق کردن در مورد سیستم تحصیلی آلمان فهمیدم که این یک واقعیت است. در آلمان دانشگاه ها برای اهالی اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مانند ایران رایگان است. البته هزینه های زندگی مثل اجاره خانه خورد و نوش و هزینه های خود دانشجو به عهده خود دانشجو است.

چالش های زندگی در آلمان: از زبان یک دانشجو

البته زندگی در هر کشور جدیدی با چالش هایی همراه است. یکی از مهم ترین موضوعات یادگیری زبان آلمانی است. بدون دانستن زبان آلمانی زندگی در آلمان سخت و چالش برانگیز خواهد بود. برای تحصیل در دانشگاه هم نیاز به آشنایی با زبان آلمانی یا انگلیسی است و بهتر است قبل از رفتن به آلمان به طور جدی زبان را تمرین کنید.

تجربه های منحصر به فرد در آلمان

یکی از نکاتی که درباره آلمان خیلی جالب است وجود آداب و رسوم خاص و متفاوت است. مثلا آلمانی ها مردم خیلی منظم و وقت شناس هستند. همه چیز طبق برنامه و به موقع انجام میشود. البته در کنار تمام این نکات مثبت یادگیری و تبعیت از آداب و رسوم آن ها در ابتدا ممکن است چالش بر انگیز باشد.

توصیه های مهم قبل از سفر

اگر شما هم تصمیم گرفته اید به آلمان سفر کنید چند نکته مهم را فراموش نکنید. اول از همه برای دانشجویان بین المللی نیاز به دریافت ویزای دانشجویی است که برای این کار لازم است مدارک لازم را تهیه کنید. بهتر است قبل از سفر با یک مترجم آلمانی زبان را تمرین کنید تا بتوانید در ابتدا با محلی ها ارتباط برقرار کنید. همچنین برای یافتن محل اقامت و اطلاعات مورد نیاز از سایت های دانشگاه و سازمان های مربوط به دانشجویان بین المللی استفاده کنید.

سوالات متداول

1. آیا برای تحصیل در آلمان نیاز به آشنایی با زبان آلمانی است؟

بله برای تحصیل در دانشگاه آلمان نیاز به آشنایی با زبان آلمانی یا انگلیسی است. البته دانشگاه های زیادی وجود دارد که در رشته های مختلف دروس را به زبان انگلیسی ارائه میدهند.

2. آیا هزینه تحصیل در آلمان برای همه دانشجویان رایگان است؟

خیر هزینه تحصیل برای دانشجویان اروپایی و کشورهای دیگر مثل ایران رایگان است. اما دانشجویان خارج از اروپا باید هزینه تحصیل را پرداخت کنند.

3. آیا دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند کار کنند؟

بله دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند به طور جزئی و حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

نتیجه گیری

آلمان کشوری زیبا و امن با سیستم تحصیلی مناسب است که فرصت های تحصیلی و شغلی مختلفی را برای دانشجویان بین المللی فراهم میکند. اگر شما هم علاقه مند به مطالعه و زندگی در آلمان هستید با کمی تلاش و برنامه ریزی می توانید این رویا را به واقعیت تبدیل کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا