تست کرونا روزه را باطل میکند

تست کرونا روزه را باطل می کند؟

همه مان می دانیم که در ماه رمضان رعایت روزه واجب است و باید از خوردن و آشامیدن در طول روز خودداری کنیم. اما با شیوع ویروس کرونا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا انجام تست کرونا روزه را باطل می کند؟ در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع و جزئیات آن می پردازیم و به سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد پاسخ خواهیم داد.

انواع تست کرونا

برای تشخیص ابتلا به کرونا دو نوع تست رایج وجود دارد:

1. تست PCR: این تست بر اساس شناسایی RNA ویروس در نمونه گرفته شده از بدن شما انجام می شود. این تست دقیق تر و حساس تر از تست سریع است اما نتایج آن چند روز طول می کشد تا آماده شود.

2. تست سریع (Antigen): این تست با استفاده از آنتی ژن های ویروس که روی سطح ویروس قرار دارند وجود ویروس را تشخیص می دهد. این تست به سرعت نتایج را نشان می دهد (حدود 15 دقیقه) اما حساسیت کمتری نسبت به تست PCR دارد.

تست PCR چگونه انجام می شود؟

تست PCR با استفاده از نمونه گرفته شده از بینی یا گلو انجام می شود. این تست با استفاده از سواب (چوب پنبه ای) نمونه را از حلق یا بینی شما جمع آوری می کند.

تست سریع (Antigen) چگونه انجام می شود؟

تست سریع (Antigen) نیز با استفاده از نمونه گرفته شده از بینی یا گلو انجام می شود. در این تست نمونه با استفاده از سواب از بینی یا گلو جمع آوری شده و روی نوار تست قرار می گیرد.

چگونه انجام تست کرونا روزه را باطل می کند؟

در گذشته برخی معتقد بودند که انجام تست PCR روزه را باطل می کند زیرا ممکن است به حلق یا بینی شما آب وارد شود. اما مفتي های دینی در حال حاضر به این سوال پاسخ داده اند و معتقدند که انجام تست PCR روزه را باطل نمی کند.

اما انجام تست سریع (Antigen) روزه را باطل می کند زیرا در این تست محلول مخصوص تست به بینی یا گلو وارد می شود و این امر باطل کردن روزه را در پی خواهد داشت.

جدول مقایسه ای تست PCR و تست سریع:

ویژگی تست PCR تست سریع (Antigen)
روش تشخیص RNA ویروس آنتی ژن های ویروس
نمونه مورد نیاز سواب بینی یا گلو سواب بینی یا گلو
دقت دقیق تر کمتر دقیق
زمان نتیجه چند روز 15 دقیقه
باطل کردن روزه خیر بله
هزینه بیشتر کمتر

چند نکته مهم در مورد تست کرونا و روزه:

  • مهمترین نکته این است که اگر علائم مشکوک به کرونا مانند سرفه تب تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کنید و تست کرونا را انجام دهید.
  • در صورت انجام تست سریع (Antigen) بهتر است قبل از انجام آن روزه تان را افطار کنید.
  • انجام تست PCR روزه را باطل نمی کند اما اگر نگران هستید که ممکن است به حلق یا بینی شما آب وارد شود قبل از انجام آن روزه تان را افطار کنید.
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انجام تست کرونا و تاثیر آن بر روزه می توانید با پزشک یا متخصص مذهبی خود مشورت کنید.

نتیجه گیری:

با توجه به توضیحات ارائه شده انجام تست PCR روزه را باطل نمی کند اما انجام تست سریع (Antigen) روزه را باطل می کند. در صورت انجام تست سریع بهتر است قبل از انجام آن روزه تان را افطار کنید. در هر صورت اگر علائمی مشکوک به کرونا دارید به پزشک مراجعه کرده و تست کرونا را انجام دهید.

پرسش و پاسخ:

1. آیا انجام تست کرونا با سواب بینی (بدون استفاده از محلول) روزه را باطل می کند؟

خیر انجام تست کرونا با سواب بینی بدون استفاده از محلول روزه را باطل نمی کند.

2. آیا خوردن قرص های خنک کننده گلو روزه را باطل می کند؟

بله خوردن قرص های خنک کننده گلو روزه را باطل می کند زیرا این قرص ها معمولا در دهان حل می شوند و به طور مستقیم وارد بدن می شوند.

3. آیا انجام تست PCR روزه را باطل می کند حتی اگر به بینی شما آب وارد نشود؟

خیر انجام تست PCR روزه را باطل نمی کند حتی اگر به بینی شما آب وارد نشود.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا