تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه

ترکیه: اقامت دائم یا شهروندی کدوم رو انتخاب کنیم؟

تصورش رو بکن! یه صبح آفتابی رو در کنار دریای مدیترانه بیدار میشی نسیم خنک و لطیف صورتت رو نوازش می ده صدای موج ها آرامش عجیبی رو به قلبت هدیه می کنه. یه قهوه ترک خوش عطر و طعم می خوری و در حالیکه به افق خیره شدی به این فکر می کنی که زندگی در ترکیه چه حسی داره…

درسته خوابه؟! اما این خوابی که می تونی به واقعیت تبدیلش کنی. ترکیه با جاذبه های گردشگری بی نظیر فرهنگ غنی هزینه زندگی مناسب و قوانین مهاجرتی نسبتا آسان خودش رو به عنوان یکی از مقصدهای محبوب برای زندگی و سرمایه گذاری معرفی کرده.

اما سوال اینجاست: چه راهی برای زندگی در ترکیه مناسب شماست؟ اقامت دائم یا شهروندی؟

اینجا قرار نیست بهتون بگیم کدوم راه بهتره بلکه با هم سفری به دنیای اقامت و شهروندی ترکیه می کنیم تا با هم تفاوت هاشون رو بفهمیم.

اقامت دائم ترکیه: بلیط یک طرفه یا بلیط رفت و برگشت؟

اقامت دائم ترکیه مثل بلیط یک طرفه سفری به دنیای جدید و جذابِ. شما با دریافت این اقامت می تونید به طور دائم در ترکیه زندگی کنید کار کنید تحصیل کنید و حتی املاک و مستغلات خریداری کنید. البته این بلیط یک طرفه بعضی قید و بندهایی داره مثل :

➕ مزایا:

  • زندگی دائم: شما مجاز به زندگی دائم در ترکیه هستید بدون اینکه نگران تمدید ویزا باشید.
  • کار و تحصیل: شما می توانید در ترکیه کار کنید و از سیستم آموزش و پرورش ترکیه استفاده کنید.
  • آزادی سفر: با داشتن اقامت دائم می تونید به راحتی به کشورهای دیگر سفر کنید.

➖ معایب:

  • شهروندی نیست: با وجود داشتن اقامت دائم ترکیه شما شهروند ترکیه نیستید و از برخی حقوق شهروندی مثل حق رای دادن محروم هستید.
  • تجدید اقامت: برای تجدید اقامت دائم خودتون نیاز به انجام مراحل و شرایط خاصی دارید که ممکنه پیچیده و وقت گیر باشه.
  • محدودیت در مالکیت: ممکنه در برخی موارد و در مناطق خاص محدودیت هایی در زمینه مالکیت املاک وجود داشته باشه.

شهروندی ترکیه: گشایش دروازه به دنیای جدید

شهروندی ترکیه مثل گشایش درِ یک خانه جدید با منظره ای فوق العاده و امکانات بی نظیره. شما با کسب شهروندی به طور کامل و بدون هیچ محدودیت و شرایط خاصی میتونید از تمام حقوق و امتیازات شهروندی ترکیه استفاده کنید. مثل:

➕ مزایا:

  • شهروند ترکیه: شما به طور رسمی شهروند ترکیه هستید و از تمام حقوق و امتیازات آن برخوردار هستید مثل حق رای دادن حق بر مالکیت املاک و …
  • زندگی در هر نقطه از ترکیه: شما می توانید بدون هیچ محدودیتی در هر نقطه از ترکیه زندگی و کار کنید.
  • آزادی سفر به 180 کشور: با گذرنامه ترکی می تونید به 180 کشور در دنیا بدون نیاز به ویزای پیشین سفر کنید.

➖ معایب:

  • محدودیت های سرمایه گذاری: کسب شهروندی ترکیه معمولا با سرمایه گذاری در ترکیه همراهه که ممکنه برای برخی افراد سخت باشه.
  • محدودیت زبان: بهتره قبل از مهاجرت سطح زبان ترکی خودتون رو بالا ببرید.
  • فرهنگ جدید: هرچند ترکیه کشور مناسبی برای زندگی هست اما شما با فرهنگ جدید مواجه هستید که ممکنه در ابتدا برای برخی افراد چالش برانگیز باشه.

مقایسه اقامت دائم و شهروندی ترکیه

برای درک بهتر تفاوت اقامت دائم و شهروندی یه جدول مقایسه براتون آماده کردیم:

ویژگی اقامت دائم شهروندی
حقوق و امتیازات محدود کامل
هزینه کمتر بیشتر
سرمایه گذاری ممکنه نیاز باشه نیاز هست
محدودیت سفر وجود داره نداره
مالکیت محدودیت ممکنه وجود داشته باشه بدون محدودیت
تجدید اقامت لازم هست نیاز نیست
فرآیند ساده تر پیچیده تر
مدت زمان کوتاه تر بلندتر

راهنمای سفر به جهان اقامت ترکیه:

حالا که با تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه آشنا شدیم بیاید با هم نکات مهم و راهکارهایی برای انتخاب راه مناسب رو بررسی کنیم:

  • اول از همه اهداف خودتون رو به روشنی مشخص کنید: چرا می خواید به ترکیه مهاجرت کنید؟ آیا می خواهید در ترکیه زندگی کنید تحصیل کنید کار کنید یا سرمایه گذاری کنید؟
  • بودجه و توانایی مالی خودتون رو ارزیابی کنید: مهاجرت به ترکیه هزینه های متفاوتی داره که باید آن ها رو با در نظر گرفتن وضعیت مالی خودتون مورد بررسی قرار بدید.
  • درباره قوانین مهاجرت ترکیه مطالعه کنید: با اطلاع از قوانین مهاجرتی ترکیه میتونید بهترین راه را برای کسب اقامت یا شهروندی را انتخاب کنید.
  • با یک وکیل مهاجرت با تجربه مشاوره کنید: مشاوره با یک وکیل مهاجرت می تواند به شما برای کسب اقامت یا شهروندی ترکیه کمک بسیاری کند.
  • به دنبال راه مناسب خودتون باشید: هر راه مناسب خودش رو داره و مهم ترین نکته این هست که انتخاب شما با اهداف و شرایط خودتون مطابقت داشته باشه.

سوالات متداول:

1. آیا برای کسب اقامت دائم ترکیه نیاز به سرمایه گذاری هست؟

در  موارد  معمولی  برای  کسب  اقامت  دائم  ترکیه  نیازی  به  سرمایه گذاری  نیست  و  شما  می تونید  با  ارائه  مدارک  مطلوب  اقامت  دائم  خودتون  رو  کسب  کنید. 

2. چه مدارک برای کسب شهروندی ترکیه لازم هست؟

مدارک  لازم  برای  کسب  شهروندی  ترکیه  به  روش  سرمایه گذاری    بسته  به  نوع  سرمایه گذاری  متفاوت  هست.  مثلا  برای  سرمایه گذاری  در  املاک    خرید  املاکی  با  ارزش  بالاتر  از  400,000  دلار  برای  حداقل  3  سال  نیاز  هست.  

3. آیا برای کسب اقامت دائم ترکیه نیاز به زبان ترکی دارم؟

برای  کسب  اقامت  دائم  ترکیه    نیازی  به  دانش  زبان  ترکی  نیست.  اما  بهتره  برای  زندگی  و  کار  در  ترکیه  سطح  زبان  ترکی  خودتون  رو  بالا  ببرید  تا  در  تعامل  با  مردم  محلی  مشکلی  نداشته  باشید. 

نتیجه گیری:

انتخاب بین اقامت دائم و شهروندی ترکیه به اهداف شرایط و توانایی مالی شما بستگی داره. با مطالعه و تحقیق و مشاوره با افراد با تجربه میتونید بهترین راه را برای زندگی در ترکیه انتخاب کنید.

اما یادتون باشه مهاجرت فقط یه تغییر جغرافیایی نیست بلکه شروع یه فصل جدید در زندگی شماست. فصل جدیدی که با چالش ها و شگفتی های خودش همراه هست.

مهمترین نکته اینه که با عشق و اشتیاق به دنبال هدف خودتون باشید و از سفر زیبای زندگی در ترکیه لذت ببرید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا