جذب چیست؟ + معرفی مهمترین خواص و خواص مواد جاذب

جذب چیست؟
جذب چیست؟ ؟ جاذب یکی از مهمترین اجزا در چیلرهای جذبی ساختمان است. چیلر جذبی یا چیلر جذبی نمونه ای از فرآیند تولید کولر است که از طریق چرخه جذب هوای سرد تولید می کند.
خنک سازی مایع در چیلر جذبی توسط یک منبع حرارتی مانند شعله گاز مستقیم یا بخار گرم انجام می شود. پس از این فرآیند ، آب خنک کننده برای تکمیل فرایند خنک سازی به سایر تجهیزات خنک کننده مانند تهویه هوا یا فن کوئل ارسال می شود.
لازم به ذکر است که در خنک کننده های جذبی یا کولرهای جذبی ، از یک ژنراتور یا گرما به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود. این امر در حین کار شبکه فشار مورد نیاز و منبع تغذیه کمپرسور از طریق کولر فشار اتفاق می افتد. همچنین ، جاذب به عنوان مایع کمکی برای انجام چرخه تبرید کولر جذبی استفاده می شود.

مشکلات

معمولاً کولر جذبی لیتیوم بروماید را به خود جذب می کند ، به این ترتیب گاز اواپراتور در اواپراتور جذب و دفع می شود.

مهمترین خصوصیات جاذب چیست؟
در پاسخ به این سوال ، جذب چیست؟ لازم به ذکر است که در ساختار کولر جذبی ، جاذب یا جاذب در یک ژاکت مشترک با اواپراتور قرار دارد. در واقع جاذب مخزنی است که متناسب با ظرفیت تجهیزات ، مقدار مشخصی از محلول لیتیوم بروماید در آن جریان دارد.

در این رابطه باید توجه داشت که علاوه بر جذب بخار آب تولید شده در اواپراتور ، جاذب وظیفه کاهش و فشرده سازی دستگاه را نیز به عهده دارد.

عدم جذب بخار آب باعث افزایش فشار این قسمت می شود. در نتیجه ، چرخه تبرید و چرخه تبرید خنک کننده از بین می رود. برای جلوگیری از این مشکلات و جذب بخار آب ، آنها از یک محلول غلیظ کم خطر به نام لیتیوم بروماید استفاده کردند.
برای پاسخ به این سوال ، جذابیت چیست؟ لازم به ذکر است که در چرخه تبرید یخچال جذبی ، از جاذب رطوبت به منظور جذب بخار آب استفاده می شود. در میان این مواد ، پیپت یا پیپت با عنوان نام جاذب است. بنابراین ، از نمک لیتیوم بروماید برای جذب بخار آب تولید شده استفاده می شود.

فقدان اثر مخرب ، ظرفیت جذب بالا و حلالیت کامل از مهمترین خصوصیات جاذب است.

به طور کلی ، نمک بهترین جاذب رطوبت است. نمک طبیعی اگرچه به راحتی در آب حل می شود ، اما به راحتی جذب می شود. لازم به ذکر است که محلول لیتیوم بروماید بخار آب تولید شده در اتاق را جذب کرده و محلول رقیق آب نمک و لیتیوم بروماید را تشکیل می دهد. سپس ، پمپ مکش با تأمین انرژی الکتریکی محلول رقیق را به ژنراتور دستگاه تحویل می دهد.

خصوصیات مهم جاذب چیست؟
برای روشن شدن پاسخ این سوال که جذب چیست؟ لازم به ذکر است که ماده جاذب یا جاذب در تنظیم خلا کمک به تثبیت فشار اواپراتور می کند. بنابراین ، جاذب بخار آب موجود در اواپراتور مایع خنک کننده را جذب و تخلیه می کند.
از آنجا که فرایند گرمازایی یک فرآیند حرارتی است ، گرمای جذب شده از طریق لوله مسی جریان می یابد و با پاشیدن محلول لیتیوم بروماید بر روی لوله ، روند انتقال حرارت تسریع می شود.

لیتیوم بروماید یکی از جاذب های متداول است که در کولرهای جذبی استفاده می شود. این محلول از خانواده هالوژن ها و فلزات قلیایی است که با ترکیب یکدیگر ماده جذب کننده رطوبت مناسبی را تشکیل می دهد.تجزیه ناپذیر ، تجزیه نشده و پایدار از خواص مهم محلول لیتیوم بروماید است. از دیگر خصوصیات مهم محلول لیتیوم بروماید ، بی ضرر بودن ، محلول آسان در آب و قابلیت جذب بالای بخار آب است. این ماده به دلیل رطوبت بالای آن ، به جذب کننده اصلی در کار یخچال های جذبی تبدیل شده است.

در چرخه تبرید چیلر جذبی ، محدوده غلظت جاذب مطلوب برای جذب بخار 58 تا 62 درصد است.

نیازی به گفتن نیست ، به دلیل خاصیت خورنده لیتیوم بروماید ، ممکن است فلز جاسازی شده در تهویه مطبوع جذبی از بین رفته و خورده شود. بنابراین ، تنظیم تعداد راه حل ها برای جلوگیری از این مشکل بسیار مهم است. لازم به ذکر است که 100 گرم محلول لیتیوم بروماید حاوی 46 گرم آب و 54 درصد لیتیوم بروماید است.
از مشاوران رایگان در مرکز دات کام مطلع شوید و برای دریافت بهترین مشاوره خرید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید
1021-3
05313

منبع:
https://tasisat.com/what-is-absorber/
تاریخ انتشار :
2021-04-12 10:00:26.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا