حالت پرواز گوشی

وقتی هواپیما به زمین نزدیک می شود اضطرابِ دلچسبی وجودت رو فرا می گیره. از پنجره به منظره های بی نظیر می نگری و می دونی که به زودی می رسی به مقصدت. اما یه لحظه صبر کن! گوشی ت که روشنِ و می خوای یه عکس از فرودگاه بگیری یه پیام به دوستت بدی یا یه آهنگ بزاری… یهو می بینی علامتِ "حالت پرواز" روی صفحه نمایش ظاهر شده.

گوشی

حالت پرواز یه دوست قدیمی

گوشی

این حالتِ آشنا که با یه هواپیما یا علامت Wi-Fi خط خورده مشخص می شه از همون روز اولی که با گوشی هوشمند آشنا شدیم باهامون بوده. همیشه همراهمون بوده تا وقتی که سوار هواپیما می شیم اون موقع یه عالمه محدودیت برای ما به وجود میاره. اما چرا؟ چرا باید اینقدر به این حالت پرواز عادت کنیم و چه چیزهایی پشت این محدودیت نهفته است؟

گوشی


دلیل وجود حالت پرواز

حالت پرواز به این دلیله که امواجِ بی سیم گوشی ها می تونن روی سیستم های ناوبری هواپیما اختلال ایجاد کنن. سیستم های ارتباطی هواپیماها به امواجِ فرکانس خاصی متکی هستن که با همون فرکانسِ موبایل وای فای بلوتوث و… کار می کنن.

تصور کن یه لحظه که چند صد نفر با گوشی های موبایلشون در یه فضای بسته مثل هواپیما به امواج فرکانسِ بالا و پایین می فرستن! این حالت می تونه باعث ایجاد تداخل در سیستم های ارتباطی هواپیما بشه و به خطر بیفته. به همین دلیل حالت پرواز برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده تا امواج بی سیم گوشی های مسافران به خارج از هواپیما منتقل نشه.


محدودیت های حالت پرواز

حالت پرواز همونطور که از اسمش پیداست مثل یه سدِ ناگذیر در راه ارتباطات ما ایستاده. در این حالت امکان استفاده از موبایل برای تماس پیامک اینترنت بلوتوث وای فای و… وجود نداره. اما به خاطر ایمنی این محدودیت ها ضروری هستن.


شاید یه کم سخت اما امن!

شاید احساس کنیم حالت پرواز ما رو از جهان بیرون قطع می کنه اما در واقع برای ایمنی ما ضروری هست. این محدودیت ها می تونن ما رو از اینکه در طول پرواز با دنیای بیرون ارتباط داشته باشیم محروم کنن اما در مقابل ایمنی ما رو هم تضمین می کنن.


حالت پرواز فقط برای هواپیما؟

حالت پرواز فقط برای هواپیما نیست. گاهی در مواردی مثل بیمارستان ها مراکز پزشکی و اماکن حساس دیگه هم از شما می خواد که گوشی خود رو در حالت پرواز قرار بدین. این محدودیت به خاطر جلوگیری از تداخل در دستگاه های الکترونیکی حساس در این مکان ها هست.


تجربه شخصی من با حالت پرواز

یادمه یه بار سوار یه هواپیما شده بودم که به خاطر مشکل فنی چند ساعت در هوا معلق مونده بود. در اون لحظه حالت پرواز انگار به من یادآوری می کرد که چه قدر زندگی رو به حالتِ خودش تحت کنترل داره. بدون اینترنت بدون ارتباطات بدون اطلاع از دنیای بیرون فقط با خودم و افکارم تنها بودم. در اون لحظه احساس کردم که وجود حالت پرواز می تونه یخورده آرامش بخش هم باشه.


توصیه های کاربردی برای حالت پرواز

  • قبل از سفر حتما مطمئن بشین که گوشی شما در حالت پرواز قرار گرفته. این کار به شما کمک می کنه که به محض سوار شدن به هواپیما بدون نگرانی از محدودیت های حالت پرواز از سفر خود لذت ببرید.
  • در صورتی که در طول پرواز به دلیل ضرورت نیاز به استفاده از گوشی خود داشتید می تونید از حالت پرواز خارج بشید. اما حتما با خدمه هواپیما مشورت کنید و در حالت Flight Mode قرار نگیرید.
  • از برنامه های مختلف برای حالت پرواز استفاده کنید. برنامه هایی مثل Fly Mode یا Airplane Mode امکان استفاده از برنامه ها و بازی ها رو در حالت پرواز به شما می دهن.

جمع بندی

حالت پرواز یه بخش ضروری از مسافرت های هوایی هست که به طور کلی به ایمنی مسافران و خدمه هواپیما کمک می کنه. این حالت می تونه یه کم ما رو از ارتباطات مون محروم کنه اما در مقابل امنیت ما رو تضمین می کنه.


پرسش و پاسخ

1. آیا امکان استفاده از برنامه های مختلف مثل مسیج واتساپ اینستاگرام و… در حالت پرواز وجود داره؟

خیر در حالت پرواز شما به اینترنت دسترسی ندارید و امکان استفاده از برنامه هایی که نیاز به اتصال به اینترنت دارن وجود نداره.

2. آیا می تونم در حالت پرواز با بلوتوث به هدفون خود وصل بشم؟

خیر در حالت پرواز بلوتوث نیز غیرفعال هست.

3. آیا در هواپیما امکان استفاده از شارژر موبایل وجود داره؟

بله در بیشتر هواپیماها امکان استفاده از شارژر موبایل وجود داره. در هر صورت قبل از سفر از خدمه هواپیما درباره امکانات هواپیما اطلاعات کامل رو به دست بیارید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا