حسابداری اموال چیست؟ اهمیت حسابداری اموال در سازمان ها

با توجه به بازار کار رشته حسابداری، این رشته از جمله رشته‌­های پرطرفدار است که زیر شاخه‌­های متعددی دارد. از جمله یکی از مهم­ترین زیرشاخه‌­های آن حسابداری اموال است. حسابداری اموال از آن جهت مهم است که آمار دقیقی از اموال و دارائی کسب و کار را مشخص می­‌کند.

حسابداری

حسابداری

حسابداری اموال که در مواردی حسابداری اموال و انبار نیز نامیده می‌­شود، اموال ثابت یک واحد اقتصادی یا سازمان را شامل می‌­شود. اموال ثابت شامل اموال، تجهیزات و ماشین آلاتی است که سازمان یا واحد اقتصادی با هدف استفاده طولانی مدت آن را خریداری کرده است.

اهمیت حسابداری اموال (Property Accounting) در هر کسب و کاری موجب شد تا در این مقاله به مباحثی همچون حسابداری اموال چیست، انواع اموال در حسابداری، وظایف حسابدار اموال، نرم افزار اموال و دارایی ­های ثابت بپردازیم و در نهایت نرم افزار دارایی­های ثابت آرین سیستم به عنوان یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در این زمینه معرفی کنیم.

حسابداری اموال چگونه انجام می شود؟

برای موفقیت هر کسب و کاری، وجود حسابداری اموال و انجام وظایف مربوطه توسط حسابدر اموال ضروری و حیاتی است. زیرا حسابدار اموال با ثبت سند مربوط به اموال و دارائی­ها، در برنامه ریزی سرمایه­‌گذار، برای کوتاه مدت و بلند مدت کمک قابل توجهی می­‌کند.

امروزه با هدف سهولت کار و جلوگیری از اتلاف وقت حسابداران، ثبت اموال در حسابداری به وسیله نرم افزار اموال و دارائی ثابت صورت می­‌گیرد. به صورت کلی حسابداری اموال و دارایی های ثابت به شرح زیر است؛

  • ثبت و کدینگ دارائی ثابت خریداری شده توسط سازمان یا شرکت
  • محاسبه استهلاک دارائی و ثبت هزینه استهلاک مطابق استانداردهای حسابداری
  • بعد از فروش و یا پایان عمر مفید دارائی ثابت ارزیابی مجدد دارائی و یا مستهلک کردن دارائی و ثبت سند حسابداری

حسابداری

تحصیل اموال چیست؟

در لغت کلمه تحصیل به معنی به دست آوردن است. پس در پاسخ به پرسش فوق می­توانیم بگوییم یعنی اموالی که به دست آمده است. منظور از به دست آوردن در اینجا یعنی خریدن اموال مورد نظر و یا دریافت اموال به صورت اموال اهدائی است.

انواع اموال در حسابداری

منظور از اموال در حسابداری اموال، تمام دارائی‌های یک واحد اقتصادی و یا سازمان است که مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این اموال می­‌تواند زمین، ساختمان، لوازم اداری، تجهیزات، ماشین آلات و… باشد. در یک تقسیم بندی کلی انواع اموال در حسابداری به دسته­‌های زیر تقسیم می‌­شود.

  • اموال منقول
  • اموال غیر منقول
  • دارائی‌­های ثابت
  • دارائی‌­های نامشهود
  • دارائی‌­های جاری
  • دارائی‌­های غیر جاری

اموال منقول

کلمه منقول به معنی قابل انتقال بوده و منظور از اموال منقول، اموالی است که قابلیت جابجایی دارد. این اموال شامل انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، خودروها، وسایل و تجهیزات اداری و… است. اموال منقول خود به دو دسته اموال منقول ذاتی و اموال تابع اموال منقول تقسیم می­‌شود.

اموال غیر منقول

در مقابل اموال منقول، شرکت یا سازمان صاحب اموالی است که این اموال قابلیت جابجایی و نقل مکان را ندارد و یا اینکه در صورت جابجایی آن­‌ها به اموال یا محل اموال آسیبی وارد می­‌شود. اموال غیر منقول را نیز می­‌توان در دو دسته اموال ذاتا غیر منقول و اموال غیر منقول با واسطه تقسیم بندی کرد.

حسابدار اموال چه کارهایی انجام می‌دهد؟

بخشی از شرح وظایف حسابدار اموال به طور کلی در تصویر زیر ذکر شده است.

حسابداری

آشنایی با  نرم افزار دارایی‌های ثابت آرین سیستم

به طور کلی مدیران برای کنترل و نظارت اموال از میان افراد امانت دار و کسانی که صلاحیت این سمت را دارند، یک مامور امین و قابل اعتمادی را انتخاب می‌کنند، که به این شخص در سازمان، جمعدار اموال گفته می‌شود. نرم افزاری که جمعدار اموال با آن سروکار دارد؛ نرم افزار اموال و دارائی ثابت است .

نرم افزار دارائی‌­های ثابت از جمله نرم افزارهای پرکاربرد برای تسهیل کار حسابداری اموال و انبار است. یکی از نرم افزارهای قوی و پرکاربرد در این زمینه نرم افزار دارائی‌­های ثابت آرین سیستم است. علاوه بر طراحی قوی، این نرم افزار از تیم پشتیبانی بسیار خوبی برخوردار بوده که جوابگوی نیاز شرکت­‌ها مخصوصا حسابداران اموال است.

از جمله ویژگی­‌های نرم افزار اموال و دارائی ثابت آرین سیستم عبارت است از؛

  • ساده و کاربر پسند بودن نرم افزار
  • یکپارچگی با سیستم حسابداری دریافت و پرداخت
  • امکان تعریف سطح دسترسی
  • امکان گزار­ش­گیری از اطلاعات ثبت شده در نرم افزار و ردیابی موجودی‌­ها
  • پشتیبانی قوی و در دسترس
  • راحتی فرایند کد گذاری اموال
  • نگهداری اطلاعات مربوط به دارائی

امکانات نرم افزار دارایی‌­های ثابت آرین سیستم

  • برخورداری از عملیات مخصوص اموال و دارائی از جمله؛ تعریف اطلاعات اموال، دوره اموال، ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش اموال، امکان اسقاط و مستهلک کردن اموال
  • امکان محاسبه استهلاک اموال و بیمه و همچنین کنترل آن­ها از جمله؛ محاسبه استهلاک اموال و بیمه به صورت ماهانه و سالانه

امکان ارائه گزارش جامع و تفکیک شده از جمله؛ ارائه گزارش براساس گروه و طبقه دارائی، نقل و انتقال، بیمه اموال و…

نتیجه گیری

شرکت‌­ها و سازمان‌ها دارای اموالی هستند، که در زمان‌­های مختلف باید گزارش‌­های دقیقی در خصوص این اموال از جمله ارزش دفتری، ارزش بازار و… ارائه شود. وظیفه ثبت، نگهداری و گزارش­گیری یاد شده بر عهده حسابداری اموال است. حسابداری اموال نیاز به دانش و اطلاعاتی دارد که با استفاده ابزار مناسب می­‌تواند در پیشرفت کسب و کار نقش بسزائی داشته باشد.

با هدف آشنایی بیشتر با حسابداری اموال، در این مقاله به شرح موضوعاتی مانند حسابداری اموال، تحصیل اموال، انواع اموال در حسابدرای، اموال منقول و غیر منقول، وظایف حسابدار اموال پرداختیم و در نهایت نرم افزار دارائی ثابت آرین سیستم را به عنوان یکی از نرم افزارهای پیشرو در این زمینه معرفی کردیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا