در سال های اخیر خودروهای چینی سهم بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده اند. قیمت رقابتی، آپشن های فراوان و طراحی به روز باعث شده برندهایی مثل چری، جک، ام وی ام، فیدلیتی، دیگنیتی، لاماری، کی ام سی، فردا و هایما پرفروش ترین خودروهای صفرکیلومتر کشور باشند. اما در کنار این مزایا، خرابی های تکراری و زودرس این خودروها هم تبدیل به دغدغه اصلی مالکان شده است.
بررسی رایج ترین مشکلات خودروهای چینی
۱. مشکلات سیستم تعلیق و جلوبندی:
یکی از شایع ترین شکایت ها از خودروهای چینی، صدای تق تق و لق زدن جلوبندی بعد از ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر است. – سیبک ها و بوش های طبق زود فرسوده می شوند – کمک فنرها نشتی می دهند یا خیلی زود سفت/شل می شوند – میل موج گیر و بوش های آن به سرعت خراب می شوند.
این مشکل در مدل هایی مثل چری تیگو ۷، تیگو ۸ پرو، آریزو ۵ و ۶، جک S5 نیوفیس، کی ام سی T8 و فیدلیتی بسیار گزارش شده است.
۲. خرابی گیربکس های اتوماتیک (به خصوص CVT و دوکلاچه:
)گیربکس های CVT چری (تیگو ۷، آریزو ۶، X55 پرو) و گیربکس های ۶ سرعته دوکلاچه خیس جک و کی ام سی پس از ۵۰–۸۰ هزار کیلومتر علائمی مثل تقه زدن، تأخیر در تعویض دنده، لرزش شدید و حتی خرابی کامل نشان می دهند. تعمیر یا تعویض این گیربکس ها بسیار گران (گاهی بالای ۱۵۰–۲۰۰ میلیون تومان) است و قطعات یدکی اورجینال به سختی پیدا می شود.
۳. مشکلات سیستم خنک کاری موتور و واشر سرسیلندر:
بسیاری از موتورهای ۱.۵ و ۱.۶ لیتری توربو چینی (مثل موتورهای میتسوبیشی بازسازی شده) پس از ۶۰–۱۰۰ هزار کیلومتر دچار سوختن واشر سرسیلندر، ترک خوردن پوسته آلومینیومی یا داغ کردن بیش از حد می شوند. علائم: روغن ریزه در آب رادیاتور، بخار زیاد از اگزوز، کاهش شدید قدرت موتور.
۴. کیفیت پایین رنگ و بدنه + زنگ زدگی:
زودرسرنگ بسیار نازک و بی کیفیت خودروهای چینی باعث می شود با کوچک ترین سنگ ریزه رنگ پریده یا خط بیفتد. همچنین در شهرهای مرطوب مثل شمال کشور، زنگ زدگی شاسی و زیربدنه بعد از ۲–۳ سال کاملاً مشهود است.
۵. خرابی زودرس ECU و مشکلات برقی:
- سنسورهای اکسیژن، مپ، میل لنگ و ABS به سرعت خراب می شوند
- ایموبلایزر و قفل می زند و خودرو روشن نمی شود
- چراغ چک مدام روشن است بدون دلیل مشخص
- سیستم مالتی مدیا و دوربین ۳۶۰ درجه هنگ می کند یا خاموش می شود
۶. ترمز ضعیف و لنت های بی کیفیت: لنت های ترمز چینی معمولاً کمتر از ۱۵–۲۰ هزار کیلومتر دوام می آورند. همچنین پمپ ABS و بوستر ترمز در مدل هایی مثل جک S3 و چری تیگو ۵ خیلی زود خراب می شوند.
۷. نشتی روغن از کاسه نمد ها و اورینگ ه: انشتی روغن از کاسه نمد میل لنگ، گیربکس و توربو یکی از مشکلات همیشگی چری، جک و کی ام سی است.
تعمیر تخصصی خودروهای چینی در همدان
یکی از مراکز معتبر و تخصصی تعمیر خودروهای چینی (چری، جک، کی ام سی، فیدلیتی، لاماری و …) در شهر همدان مجموعه تعمیرگاه آبتین همدان با دستگاه های دیاگ پیشرفته و تعمیرکاران آموزش دیده می باشد که بسیاری از مشکلات بالا را با هزینه منطقی حل می کند. برای اطلاعات بیشتر و رزرو وقت می توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید: www.emdadabtin.com
آیا خرید خودرو چینی برای رانندگی در همدان منطقی است؟
با وجود تمام مشکلات بالا، اگر بودجه محدود بازار ایران باعث شده بسیاری از مردم همچنان به سمت این خودروها بروند. راهکار واقعی این است که:
- حتماً گارانتی معتبر داشته باشید
- سرویس های دوره ای را دقیقاً سر وقت انجام دهید
- از روغن موتور و قطعات باکیفیت تر (مثل روغن توتال یا شل به جای روغن کارخانه) استفاده کنید
- به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید نه تعمیرکار معمولی
در نهایت، خودروهای چینی در حال پیشرفت هستند و نسل جدید (مثل تیگو ۸ پرومکس یا لاماری) کیفیت بهتری دارند، اما هنوز با برندهای ژاپنی و کره ای فاصله زیادی دارند. اگر استهلاک پایین و دوام طولانی برایتان اولویت دارد، شاید بهتر باشد به سمت خودروهای کارکرده ژاپنی یا کره ای بروید؛ اما اگر آپشن و قیمت مهم تر است، با آگاهی کامل می توانید یکی از چینی های جدید را انتخاب کنید.