برترین های کسب و کارپزشکی

خطرات گرفتن عکس opg دندان

پزشکی امروز پیشرفت های بسیاری داشته است و با توجه به رشته های مختلفی که زیر شاخه پزشکی هستند، ابزارهای تشخیصی جدیدی وارد بازار شده است. در حوزه دندانپزشکی نیز پیشرفت های چشم گیری برای نحوه گرفتن عکس opg دندان صورت گرفته و اکنون عکس های رادیولوژی در این حوزه به روش های مختلفی گرفته می شوند.

امروزه به لطف تکنولوژی پیشرفته می توان تصاویری دو بعدی از طریق عکس های پری اپیکال و رادیولوژی پانورامیک تهیه کرد. علاوه بر اینها سفالوگرافی و عکس OPG از دندان ها نیز کاربردهای بسیاری دارد.

نحوه گرفتن عکس opg دندان چگونه است؟

نحوه گرفتن عکس opg دندان به این صورت است که:

  1. ابتدا باید بیمار در محل مخصوص روی یونیت قرار بگیرد.
  2. پس از آن تکنسین تصویربرداری سر بیمار را با دقت در محل مورد نظر قرار می دهد.
  3. بیمار می تواند به حالت نشسته و یا ایستاده پشت دستگاه تصویربرداری قرار بگیرد. برای اطمینان از تراز مناسب دندان ها قطعه ای در دهان بیمار قرار می گیرد.
  4. در ادامه بیمار باید بی حرکت و آرام در این حالت بماند تا زمانی که بازوی چرخان دستگاه با حرکت خود تصاویر سه بعدی را بگیرد.

تمام این مراحل تقریبا به زمانی به اندازه 12 تا 20 ثانیه نیاز دارد.

عکس دندان تا چه مدت اعتبار دارد؟

در حالت عادی توصیه می شود پس از 6 ماه، برای گرفتن عکس جدید اقدام کنید اما اعتبار عکس دندان با توجه به مراقبت و نوع درمان مورد نیاز برای بیمار متفاوت خواهد بود.

فیلم عکس گرفتن از دندان

عکس OPG چیست؟

ارتوپانتوموگرافی و یا همان عکس او پی جی، نوعی اسکن است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. با استفاده از این نوع عکس می توان نمای پانورمای وسیعی از بخش تحتانی صورت تهیه نمود.

دندانپزشکان توسط این نوع عکس می توانند دندان های موجود در فک بالا و پایین و حتی دندان های عقل را که هنوز قابل مشاهده نیستند را بررسی کنند. عکس OPG علاوه بر نمایش دندان ها، می تواند از مفصل گیجگاهی و استخوان فک نمایی ارائه دهد که فک را به جمجمه متصل می نماید.

بنابراین در یک تعریف کلی می توان گفت تصویربرداری OPG، با استفاده از اشعه ایکس تصویری دو بعدی از شکل دهان ارائه می دهد. در این تصویر می توان فک  بالا و پایین، دندان ها و بافت های اطراف آنها را در یک تصویر واحد مورد بررسی قرار داد.

بهتر است اضافه کنیم برخی اختلالات ممکن است در عکس های عادی قابل رویت نباشند که استفاده از عکس OPG می تواند به راحتی به تشخیص آنها کمک کند.

عکس OPG برای تشخیص چه اختلالاتی کاربرد دارد؟

دندانپزشکان از عکس OPG برای تشخیص و شناسایی بسیاری از اختلالات استفاده می کنند که متداول ترین آنها عبارتند:

  1. بیماری های پریودنتال پیشرفته
  2. احتمال وجود کیست در استخوان فک
  3. وجود تومورهایی در فک و یا سرطان دهان
  4. وجود برخی آسیب ها در دندان ها از قبیل دندان خرد شده
  5. احتمال وجود اختلال فک که به آنها اختلال مفصل گیجگاهی فکی نیز گفته می شود.
  6. وجود سینوزیت
  7. انجام بررسی های لازم پیش از کشیدن دندان عقل

آموزش خواندن عکس دندان | تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس opg

عکس OPG به چه میزان روش ایمنی است؟

بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط دانشمندان می توان عکسبرداری OPG را تقریبا ایمن دانست. در ادامه بهتر است اشاره کنیم که امروزه دستگاه های جدیدی برای این روش عکس برداری تولید شده است که در آنها از سطح خیلی کمتری از تشعشع برای گرفتن عکس استفاده شده است. استفاده از این دستگاه های جدید موجب افزایش سطح ایمنی روش OPG شده است.

بنابراین می توان گفت با توجه به شرایط امروزی و توسعه دستگاه ها، میزان استفاده از اشعه ایکس در عکس برداری OPG کاهش یافته است و در نتیجه خطر آن تهدید خیلی کمی برای سلامتی خواهد بود.

مزایای تصویربرداری OPG

در تصویربرداری OPG از تکنولوژی به روز و پیشرفته ای استفاده می شود که این موضوع می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. نحوه گرفتن عکس opg دندان به گونه ای است که می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

  1. در این روش پس از عکس برداری می توان از عدم وجود اشعه در بدن بیمار اطمینان داشت.
  2. غالبا در محدوده تشخیصی، استفاده از اشعه ایکس هیچ گونه عارضه جانبی ندارد.
  3.  ایمنی این روش به اندازه ای است که حتی می تواند برای کودکان خیلی کم سن و سال نیز استفاده گردد.
  4. تصویربرداری OPG پوشش گسترده تری از مفصل گیجگاهی فکی، دندان های فک بالا و پایین، استخوان ها و … را ارائه می دهد.
  5. تصویربرداری OPG ایده ال ترین روش عکس برداری از بیمارانی است که توانایی آنها در باز کردن دهان محدود است.
  6. دوز پرتو درمانی این روش بسیار کمتر است.

آموزش خواندن عکس دندان | تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس opg

عوارض و خطرات عکس OPG

اگر برای شما هم سوال شده که آیا عکس OPG مضر است؟ باید بدانید که سه نوع اشعه ایکس برای گرفتن عکس opg وجود دارد که هر کدام شما را در معرض مقادیر مختلفی از تابش قرار می دهند اما طبق گفته وبسایت 92dental :

همه اینها به این معنی است که سطوح تشعشعی که هنگام انجام عکس برداری با اشعه ایکس یا OPG در معرض آن قرار می‌گیرید ناچیز است و اصلاً جای نگرانی نیست.

همان طور که در بالا اشاره شد OPG روشی از عکس برداری است که پرتوهای مورد استفاده در آنها بسیار کمتر است. به عبارت دقیق تر می توان گفت در این روش با اشعه ایکس می توان به میزان 80 درصد پرتوها را مهار و آنها از بین برد.

درست است که دستگاهی که اشعه ایکس از آن ساطع می گردد بزرگ است ولی برای تابش اشعه، تنها از یک بخش مخروطی کوچک استفاده می گردد. این مخروط محدوده تابش اشعه را محدود خواهد کرد. پس با توجه به نحوه گرفتن عکس opg دندان، کمترین خطر را برای بدن دارد.

هزینه عکس برداری OPG

معمولا کلینیک های دندانپزشکی برای گرفتن عکس های OPG تعرفه معینی دارند. اما در صورت مراجعه به مراکز مختلف، ممکن است با قیمت های متفاوتی روبرو شوید. در بیشتر مواقع علت این مساله به قرارداد کلینیک ها با بیمه های مختلف بستگی دارد. برخی از کلینیک ها با بیمه قرار ندارند و با تعرفه آزاد، هزینه ها را برآورد می کنند.

رادیوژی عادی از دندان و عکس OPG چه تفاوتی دارند؟

بر اساس تعریفی که از عکس OPG در ابتدای مقاله عنوان شد این نوع از عکس برداری میتواند استخوان فک، دندان ها و اطراف آنها را در یک تصویر نمایش دهد. این در حالی است که در رادیولوژی عادی تنها می توان یک یا نهایتا چند دندان را از نمای نزدیک مشاهده نمود.

رادیولوژی عادی برای بررسی وضعیت یک دندان معین مناسب است و از عکس برداری OPG برای اطلاع از مشکلات و اختلالات در هر نقطه ای از دهان استفاده می شود. البته بهتر است بدانید در برخی از مواقع و به صلاحدید دندانپزشک لازم است از هر دو روش عکس برداری برای تشخیص نهایی استفاده نمود.

تصاویر OPG چه محدودیت هایی دارد؟

در صورتی که دندانپزشک به اطلاعات جزئی و دقیق تری در مورد بافت نرم و تک تک دندان ها نیاز داشته باشد نمی توان از روش OPG استفاده کرد. حتی ممکن است تصاویر گرفته شده توسط OPG در برخی موارد تار باشند و دندانپزشک نتواند فک و دندان ها را اندازه گیری نماید. در هر حالت در صورتی که دندانپزشک نیاز به اطلاعات تکمیلی تری داشته باشد می تواند درخواست ام آر آی یا سی تی اسکن دندانی را بدهد.

عکس دندان تا چند ماه و چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار عکس دندان در حالت عادی 6 ماه میباشد که پیشنهاد میشود پس از آن برای گرفتن عکس جدید اقدام کنید.

عکس OPG دندان چیست؟

عکس OPG یا Orthopantomogram، یک نوع عکس دندان است که با استفاده از یک دستگاه پانورامایی یا Panoramic X-ray Machine گرفته می‌شود.

قیمت عکس opg دندان ۱۴۰۰ تا 1402 چه تغیری کرده است؟

هزینه عکس دندانپزشکی opg در سال ۱۴۰۲ طبق نظارت وزارت بهداشت 160 هزارتومان میبیاشد اما امکان دارد در کلینیک های مختلف در شهرهای متفاوت تا مبلغ 200 هزار تومان نیز افزایش یابد.

نحوه پوزیشن دادن بیمار در دستگاه opg چگونه است؟

1. به بیمار توضیح دهید که باید قدری از راه رفتنش کم کند و فقط گام بردارد.
2. سپس بیمار را در جای مناسبی قرار داده و دست‌هایش را به داخل جیب‌های پیراهن خود بگذارد.
3. بیمار باید سرش را به سمت دستگاه بچرخاند و دندان‌های پایین را به هم فشار دهد.
4. بیمار باید زبان خود را به عقب بکشاند تا از نواحی دهانی که برای تصویربرداری لازم است، دوری کند.
5. با استفاده از دستگاه OPG، باید سرعت دستگاه را تنظیم کرده و بیمار را در مقابل دستگاه قرار دهید.
6. پس از آن، دستگاه OPG شروع به گرفتن تصویر خواهد کرد و بیمار باید ثابت بماند تا تصویر به درستی گرفته شود.
7. در نهایت، پس از گرفتن تصویر، بیمار می‌تواند سرش را از دستگاه بردارد و به وضعیت عادی بازگردد.
حتماً به این نکته توجه کنید که برای پوزیشن دادن درست بیمار در دستگاه OPG، باید از صدمات و آسیب به بیمار جلوگیری شود و تکراری این فرآیند برای بیمار مضر خواهد بود.

منبع:https://sorenadental.com/blog/how-to-taking-opg/

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا