خلاصه کامل کتاب نظام حقوق زن در اسلام (مرتضی مطهری)

حقوق | کتاب

خلاصه کتاب نظام حقوق زن در اسلام ( نویسنده مرتضی مطهری )

کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر شهید مرتضی مطهری، راهنمایی جامع و منطقی برای فهم جایگاه واقعی زن در اسلام است که با نگاهی عمیق به تفاوت های طبیعی و حقوقی زن و مرد، به شبهات رایج پاسخ می دهد و تصویری متعادل از خانواده و جامعه اسلامی ارائه می دهد.

تاحالا شده فکر کنی حقوق زن تو اسلام چه شکلیه؟ یا شاید شنیده باشی که بعضیا می گن اسلام زن رو دست کم گرفته یا بهش ظلم کرده. خب، اگه راستش رو بخوای، این ها حرفایی هستن که تو طول تاریخ و مخصوصاً تو این سال های اخیر، زیاد دور و برمون شنیده می شه. ولی خب، شهید مطهری، اون فیلسوف و متفکر بزرگ، یه کتاب فوق العاده داره به اسم نظام حقوق زن در اسلام که حسابی این بحث ها رو شفاف کرده و انگار یه چراغ روشن کرده تو دل تاریکی ها.

کتاب استاد مطهری دقیقاً تو یه دوره ای نوشته شد که هم زمزمه های فمینیسم غربی و بحث های آزادی و تساوی حقوق زن حسابی داغ بود، هم یه سری نگاه های سنتی و گاهی نادرست به جایگاه زن وجود داشت. ایشون با یه دید باز و منطقی، نه افراط کرد و نه تفریط؛ یعنی نه کورکورانه دنباله روی غرب شد و نه به بهانه سنت، حقوق زن رو نادیده گرفت. چیزی که تو این کتاب خیلی پررنگه، تاکید استاد مطهری روی مفهوم تناسب به جای تشابه تو حقوقه. یعنی چی؟ یعنی زن و مرد هر کدوم خصوصیات و وظایف خاص خودشون رو دارن که برای تکامل همدیگه ضروریه، پس حقوقشون هم باید متناسب با این تفاوت ها باشه، نه اینکه لزوماً عین هم باشه. تو این مقاله، می خوایم یه سفر کوتاه اما عمیق به دنیای این کتاب ارزشمند داشته باشیم و ببینیم استاد مطهری چه حرف های مهمی برای ما داره.

نگاهی عمیق تر به مقام و منزلت زن از دیدگاه قرآن

خیلی ها شاید فکر کنند اسلام زن رو درجه دو می دونه، اما اگه واقع بین باشیم و به قرآن نگاه کنیم، می بینیم اصلاً این طور نیست. استاد مطهری حسابی این بخش رو توضیح داده و با استناد به آیات قرآن نشون می ده که نگاه اسلام به زن، یه نگاه انسانی و برابر، اما با در نظر گرفتن تفاوت های طبیعیه.

زن و مرد، از یک ریشه!

اولین و شاید مهم ترین نکته ای که استاد مطهری تو این زمینه روش تاکید می کنه، اینه که زن و مرد هر دو از یک «نفس واحده» آفریده شدن. این یعنی چی؟ یعنی از نظر خلقت، هیچ کدوم از اون یکی پست تر یا برتر نیستن. داستانی که بعضی جاها نقل شده و می گه حوا از دنده چپ آدم آفریده شده یا اینکه زن عامل اصلی گناه و هبوط آدم بوده، از نظر قرآن کاملاً غلطه. قرآن وقتی از هبوط آدم و حوا صحبت می کنه، هردوشون رو در کنار هم و مسئول خطا می دونه و هیچ وقت تقصیر رو گردن حوا نمی ندازه. این خودش یه انقلاب تو دیدگاه های اون زمان بود که زن رو ریشه همه بدی ها می دونستن.

یه نکته کلیدی دیگه هم اینه که قرآن پاداش الهی و نزدیک شدن به خدا رو فقط و فقط به ایمان و عمل صالح گره می زنه، نه به جنسیت. یعنی مرد یا زن بودن هیچ تاثیری تو میزان نزدیکی آدم به خدا نداره. مریم مقدس، آسیه، همسر فرعون، و خیلی از زن های بزرگ دیگه که تو قرآن ازشون نام برده شده، نمونه های بارز این حرفن. استاد مطهری می گه که قرآن حتی ازدواج رو نه تنها پلید نمی دونه، بلکه اون رو یه پیوند مقدس و لازمه کمال انسانی معرفی می کنه. جمله معروف «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» (زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها)، نشون می ده که زن و مرد مکمل و پوشش همدیگه هستن؛ نه یه ابزار یا موجودی برای استفاده طرف مقابل.

تفاوت های زن و مرد: نقص یا تناسب؟

یکی از بحث های داغ همیشه این بوده که اصلاً زن و مرد با هم فرق دارن؟ اگه فرق دارن، این خوبه یا بد؟ استاد مطهری یه نگاه خیلی منطقی به این قضیه داره و توضیح می ده که این تفاوت ها اصلاً به معنی نقص یا برتری نیست، بلکه برای رسیدن به یه تناسب قشنگه.

تساوی حقوق، نه تشابه حقوق!

استاد مطهری خیلی دقیق بین «تساوی» و «تشابه» حقوق فرق می ذاره. تساوی یعنی برابری ارزش و برابری تو حقوق اصلی و انسانی؛ تشابه یعنی یکسان بودن، یعنی حقوق زن و مرد تو همه چیز عین هم باشه. ایشون می گه اسلام مخالف تساوی حقوق نیست، بلکه تاکیدش بر تساوی ارزشیه، اما با تشابه حقوق مخالفه. چرا؟ چون زن و مرد از نظر خلقت تفاوت هایی دارن. این تفاوت ها، نه به معنی نقص زن یا برتری مرد هست، بلکه برای اینه که این دو جنس بتونن همدیگه رو کامل کنن و یه زندگی متعادل و پربار داشته باشن.

مثلاً، تفاوت های جسمی و روانی که بین زن و مرد وجود داره، باعث می شه وظایف و نقش ها تو خانواده و جامعه به شکل طبیعی تقسیم بشه. این تقسیم کار باعث قوی تر شدن بنیان خانواده می شه. استاد مطهری با نگاه های افراطی که زن رو کاملاً پست و حقیر می دونن (مثل برخی دیدگاه های دوران قرون وسطی) و همچنین با نگاه های تفریطی که زن و مرد رو کاملاً یکسان می بینن و هرگونه تفاوت رو انکار می کنن، مخالفه. ایشون معتقده که طبیعت انسان، زن و مرد رو طوری آفریده که مکمل همدیگه باشن و این تفاوت ها، دقیقاً همون تناسبیه که لازمه یک زندگی مشترک موفقه.

مبانی طبیعی حقوق خانوادگی

وقتی می خوایم بفهمیم حقوق خانواده چیه و از کجا اومده، باید برگردیم به طبیعت خود انسان. استاد مطهری میگه خانواده مثل یه نهاد طبیعیه، عین نفس کشیدن یا غذا خوردن. یعنی یه چیزیه که از دل فطرت انسان برمی آد، نه اینکه صرفاً یه قرارداد اجتماعی باشه. برای همین، قوانینی که برای خانواده وضع می شه، باید با این طبیعت و فطرت انسان هماهنگ باشه.

هر استعداد و نیازی که تو وجود آدم هست، یه حق طبیعی رو هم با خودش میاره. اگه زن و مرد تفاوت های طبیعی دارن، پس ممکنه حقوق و وظایف طبیعی شون هم تو بعضی جاها با هم فرق داشته باشه. این رویکرد به ما کمک می کنه تا قوانین رو بر اساس واقعیت های وجودی انسان ها بفهمیم و نه بر اساس ایده های صرفاً ذهنی یا احساسی. به قول استاد، زندگی خانوادگی بشر صددرصد طبیعیه و باید بر مبنای سندهای طبیعی که خلقت به دست زن و مرد سپرده، بهش نگاه کرد.

حقوق خانواده در اسلام: چطور یک خانواده محکم بسازیم؟

خب، می رسیم به بخش اصلی که خیلی از سوالات ما رو جواب می ده. از خواستگاری گرفته تا ارث و طلاق و حتی ازدواج موقت. استاد مطهری خیلی شفاف و منطقی به این مسائل پرداخته و نشون می ده که هر کدوم از این قوانین، فلسفه خاص خودش رو داره و بی حکمت نیستن.

خواستگاری و نامزدی: چرا مرد پیش قدم می شود؟

شاید براتون سوال باشه که چرا تو فرهنگ ما، همیشه مرد از زن خواستگاری می کنه؟ استاد مطهری توضیح می ده که این یه اتفاق طبیعیه و به ذات زن و مرد برمی گرده. طبیعت مرد رو طلب کننده و عشق ورز آفریده و زن رو مطلوب و معشوق. این که مرد می ره خواستگاری، اتفاقاً باعث حفظ حرمت و حیثیت زن می شه و نشون می ده که مرد برای به دست آوردن زن، باید تلاش کنه و خودش رو شایسته نشون بده. این یه تدبیر حکیمانه از طرف طبیعته که زن رو از ابتذال دور نگه می داره.

استاد مطهری نقد می کنه کسانی رو که می گن زن هم باید بتونه بره خواستگاری مرد. ایشون میگه این قضیه ربطی به خرید و فروش نداره، بلکه یه جور طلب وصال از طرف مرد هست که به حفظ تعادل و توازن تو زندگی مشترک کمک می کنه. در مورد نامزدی هم میگه که تو این دوران، هرچند تعهد قانونی کامل نیست، اما باید عرف و رسوم رو رعایت کرد و خسارت هایی که به خاطر بهم خوردن نامزدی ممکنه پیش بیاد، رو در نظر گرفت.

مهر و نفقه: چرا این دو حق برای زن قرار داده شده؟

یکی از بحث برانگیزترین مسائل تو حقوق زن، مهریه و نفقه است. بعضیا فکر می کنن مهریه یعنی فروش زن و نفقه یعنی بی ارزش بودن کار زن. اما استاد مطهری یه جور دیگه به قضیه نگاه می کنه. ایشون اول تاریخچه مهر رو توضیح می ده که چطور از پیشکش به پدر زن، به عطیه و نشونه صداقت مرد به خود زن تبدیل شده.

فلسفه حقیقی مهر: استاد مطهری میگه مهر نتیجه یه تدبیر خیلی ماهرانه تو خلقته که روابط زن و مرد رو متعادل می کنه. زن از نظر طبیعت، جمال و غرور و بی نیازی داره و مرد نیاز و طلب. مرد تو غریزه جنسی از زن ناتوان تره و همین باعث می شه که برای جلب رضایت زن، تلاش کنه و هدیه بده. این هدیه همون مهریه است. مهریه با حیا و عفاف زن گره خورده و به زن عزت و احترام می ده. زن با این کار، خودشو رایگان در اختیار مرد نمی ذاره و همین شیرین فروشی زن، باعث می شه مرد برای به دست آوردنش، مردونگی به خرج بده و از خودگذشتگی کنه. اگه این حیا و عفاف از بین بره، هم به زن آسیب می رسه و هم مرد مردانگیش رو فراموش می کنه و جامعه از هم می پاشه.

نفقه: نفقه یعنی مسئولیت تأمین هزینه های زندگی زن (مسکن، خوراک، پوشاک، درمان، تفریح و…). استاد مطهری توضیح می ده که نفقه فقط برای زن نیست، مرد وظیفه داره نفقه فرزندان و حتی والدین فقیرش رو هم بده. اما نفقه زن یه نوع خاصه؛ حتی اگه زن خودش میلیونر باشه، مرد باید مخارجش رو تامین کنه. چرا؟ چون اسلام زن رو موجودی برای آسایش و آرامش مرد آفریده. اگه زن هم مثل مرد بیرون از خونه خسته و کوفته کار کنه، دیگه فرصتی برای خودش و آرامش بخشیدن به مردش نداره. پس نفقه باعث می شه زن با خیال راحت تر به خودش و به محیط خونه رسیدگی کنه و بنیان خانواده رو محکم نگه داره. این رو هم باید بدونیم که زن تو اسلام کاملاً استقلال مالی داره و هرچی به دست میاره، مال خودشه و مرد حق دخالت نداره، مگر با اجازه خودش.

مسئله ارث: آیا ارث زن واقعاً نصف است؟

این یکی از پربحث ترین موضوعاته و خیلی ها به خاطرش به اسلام ایراد می گیرن که چرا سهم ارث مرد دو برابر زن هست. استاد مطهری این قضیه رو به شکل یه نظام جامع نگاه می کنه، نه یه تک قانون جدا. ایشون می گه اسلام یه سری مسئولیت های مالی رو دوش مرد گذاشته که زن نداره. مثلاً: نفقه، مهریه، دیه.

استاد مطهری می گفتند: اسلام مهر و نفقه را بر مرد تحمیل کرد و برای جبران این تحمیل از طریق ارث برای مرد دو برابر زن سهم الارث قرار داده است. این یعنی یک نظام کامل و متعادل، نه تبعیض.

اگه خوب فکر کنیم، می بینیم مرد هم باید خرج خودش رو بده، هم زن و بچه هاش رو. مهریه هم که هر وقت زن بخواد، مرد باید پرداخت کنه و زن می تونه حتی از ارث مرد، مهریه اش رو برداره. اما پولی که زن ارث می بره، کاملاً مال خودشه و هیچ کس توش حقی نداره. می تونه خرج تفریح و سرگرمی کنه، پس انداز کنه یا هر کار دیگه ای که دوست داره باهاش بکنه. بنابراین، در مجموع، زن از نظر مالی، خیلی هم تو وضعیت بهتری قرار می گیره. استاد مطهری حتی به رسوم ظالمانه ارث در جاهلیت هم اشاره می کنه که اصلاً به زن ارث نمی دادن یا حتی زن رو جزو اموال میت به حساب می آوردن، و اسلام اومد و این قوانین رو اصلاح کرد.

تعدد زوجات: حلال مشروط یا ابزاری برای هوس رانی؟

بحث تعدد زوجات (چند همسری) هم همیشه جنجال برانگیز بوده. استاد مطهری اول میگه که اصل تو اسلام، «تک همسریه» و این طبیعی ترین فرم زندگی زناشوییه. بعد، انواع دیگه چند همسری رو بررسی می کنه و نقدشون می کنه؛ مثل کمونیسم جنسی (که توش هیچ تعهدی نیست) یا چندشوهری (که تو بعضی قبایل بوده و مشکلات زیادی مثل نامشخص بودن نسب رو ایجاد می کرده و از نظر طبیعت زن هم مورد قبول نیست).

حالا می رسیم به تعدد زوجات تو اسلام. استاد مطهری میگه اسلام این رو ابداع نکرده، بلکه از قبل هم وجود داشته. کاری که اسلام کرده، این بوده که اون رو محدود و مشروط کرده. یعنی چی؟ یعنی اولاً تعداد زن ها رو محدود کرده به چهار نفر، و مهم تر از اون، شرط سختی مثل رعایت عدالت مطلق بین همسران رو گذاشته. اگه مرد نتونه عدالت رو رعایت کنه، حق نداره زن دوم بگیره. همین شرط، باعث می شه اکثر مردها از این حق استفاده نکنن، چون واقعاً سخته.

استاد مطهری دلایل مختلفی رو برای تجویز محدود تعدد زوجات بیان می کنه، مثل فزونی جمعیت زنان تو بعضی دوران ها (مثلاً بعد از جنگ ها که مردان زیادی کشته می شدن)، یا نیازهای خاص مرد (مثل ناتوانی زن اول تو فرزندآوری) یا حتی برای جلوگیری از روابط نامشروع. ایشون به این اشاره می کنه که تو دنیای غرب، با وجود اینکه چند همسری ممنوعه، اما حرمسراهای پنهان به شکل روابط آزاد و غیرمتعهدانه وجود داره که به مراتب خطرناک تر و تخریب کننده تر از تعدد زوجات با رعایت ضوابط اسلامیه. به قول استاد، مرد هوس ران تو اسلام، باید مهریه و نفقه بده و زیر بار تکلیف بره، نه اینکه هر روز با یکی باشه بدون هیچ مسئولیتی.

حق طلاق: راه حل آخر برای یک زندگی مشترک

طلاق یکی از منفورترین حلال ها تو اسلامه. استاد مطهری خیلی تاکید می کنه که اسلام اصلاً دوست نداره خانواده ها از هم بپاشن و هرکاری کرده که از این اتفاق جلوگیری کنه، اما به جز زور. چرا؟ چون زندگی زناشویی بر پایه محبت و علاقه ست، نه اجبار.

استاد مطهری تأکید داشتند که اسلام با طلاق سخت مخالف است ولی آن را به عنوان یک چاره جویی در مواقعی که چاره فقط جداییست تجویز می کند.

فلسفه حق طلاق برای مرد: استاد مطهری میگه کلید استحکام یا سستی خانواده، بیشتر دست مرده. اگه مرد دیگه زن رو دوست نداشته باشه و تو زندگیشون محبتی نباشه، نگه داشتن زوری اون زن تو زندگی، فقط عذاب آوره و هیچ فایده ای نداره. اسلام نمی خواد زن رو تو یه زندگی بی عشق زندانی کنه. البته این به این معنی نیست که مرد هر وقت دلش خواست بتونه طلاق بده. اسلام تدابیر خیلی محکمی برای جلوگیری از طلاق های عجولانه گذاشته؛ مثل لزوم پرداخت مهریه و نفقه، عده نگه داشتن زن، و تلاش برای ایجاد صلح و سازش با حضور داورها.

طلاق قضایی: تو اسلام، اگه مردی از وظایفش شونه خالی کنه، زن بیکار نمی شینه. تو مواردی مثل عدم پرداخت نفقه، سوءرفتار، یا غیبت طولانی مدت مرد، زن می تونه به دادگاه مراجعه کنه و قاضی می تونه به درخواست زن، حکم طلاق رو صادر کنه. یعنی اسلام راه رو برای رهایی زن از یه زندگی بی حاصل و آسیب زا باز گذاشته و نمیگه زن باید بسوزه و بسازه. استاد مطهری این نوع طلاق رو مثل عمل جراحی می دونه که برای نجات بیمار (خانواده) در شرایط حاد لازمه. ایشون به وضوح مخالفت اسلام رو با طلاق های بی دلیل و هوسرانه که تو غرب رایجه، بیان می کنه.

ازدواج موقت (صیغه): راه حلی برای نیازهای خاص؟

ازدواج موقت هم مثل تعدد زوجات، موضوعیه که سوءتفاهم های زیادی براش پیش میاد. استاد مطهری میگه این نوع ازدواج، یه راه حل مشروع و قانونی برای رفع نیازهای جنسیه که تو شرایط خاص پیش میاد؛ مثلاً برای دانشجوهایی که نمی تونن ازدواج دائم کنن یا افرادی که به هر دلیلی قادر به تشکیل خانواده دائم نیستن. البته این ازدواج شرایط خاص خودشو داره؛ مثل مدت معین و مهریه مشخص.

تفاوت اصلیش با دائم، تو مدت و مسئله نفقه است که تو ازدواج موقت، نفقه به عهده مرد نیست، مگر اینکه شرط شده باشه. استاد مطهری به شبهاتی مثل کرایه دادن زن یا بی سرپرست ماندن بچه ها پاسخ می ده و تاکید می کنه که مسئولیت فرزندان حاصل از ازدواج موقت هم کاملاً به عهده پدره و حقوق کامل فرزند رو دارن. ایشون حتی به دیدگاه های غربی مثل برتراند راسل اشاره می کنه که می گفتن برای حفظ خانواده های رسمی، وجود فواحش لازمه. استاد مطهری میگه اسلام به جای این راه حل غیرانسانی، ازدواج موقت رو با ضوابط خاصش، به عنوان یه راه حل سالم برای نیازهای جامعه معرفی کرده.

شهید مطهری در کتابشان به نقل از برتراند راسل می گویند: در واقع اگر درست بیندیشیم، پی می بریم که فواحش، معصومیت کانون خانوادگی و پاکی زنان و دختران ما را حفظ می کنند. و سپس راه حل اسلام را در مقابل این دیدگاه مطرح می کند.

زن، اسلام و تجدد: آیا اسلام کهنه شده؟

یکی از سوالات مهمی که همیشه مطرح بوده اینه که آیا قوانین اسلام می تونن با دنیای امروز ما هماهنگ باشن؟ آیا اسلام برای زندگی مدرن امروز حرفی برای گفتن داره؟ استاد مطهری خیلی قشنگ و منطقی به این سوال جواب می ده و نشون می ده که اسلام نه تنها کهنه نشده، بلکه یه دین پویا و انطباق پذیره.

آزادی واقعی زن: اسلام چه نقشی داشت؟

استاد مطهری توضیح می ده که اسلام تو زمان خودش، بزرگترین گام ها رو برای رهایی زن برداشت. قبل از اسلام، تو خیلی از جوامع، زن اصلاً حق انتخاب همسر نداشت، یا مثل یه کالا خرید و فروش می شد. اسلام به زن حریت (آزادی)، شخصیت، استقلال فکری و اقتصادی داد. یعنی زن می تونست خودش پول دربیاره، مال خودش رو داشته باشه و هیچ کس، حتی پدر یا همسرش، حق نداشتن تو مالش دخالت کنن.

در مورد اجازه پدر برای ازدواج دختر دوشیزه، استاد مطهری میگه این به معنی سلب استقلال نیست، بلکه یه نوع حمایت و مشورته. چون دخترها معمولاً نسبت به مردهای شکارچی و هوس ران خوش باورتر هستن و ممکنه فریب بخورن، اسلام برای حمایت از اونا، مشورت و اجازه پدر رو (که معمولاً خیر دخترش رو می خواد) لازم دونسته. البته ایشون تاکید می کنه که اگه پدری بی جهت مانع ازدواج دخترش بشه، حقش ساقط می شه و دختر می تونه خودش تصمیم بگیره.

راز انطباق پذیری قوانین اسلام

شاید بپرسی چطور ممکنه قوانین یه دین که مال ۱۴۰۰ سال پیشه، هنوزم به درد امروز بخوره؟ استاد مطهری برای این پویایی اسلام چند تا دلیل مهم میاره:

  1. توجه به روح و معنی، نه ظاهر: اسلام بیشتر به روح و هدف زندگی پرداخته، نه به جزئیات ظاهری که ممکنه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییر کنن. مثلاً اسلام میگه مسلمانان باید قوی باشن، اما نمیگه حتماً باید شمشیر یا کمان داشته باشن؛ بلکه میگه باید تو هر عصری، قوی ترین ابزارهای دفاعی رو داشته باشن.
  2. قوانین ثابت برای نیازهای ثابت، متغیر برای نیازهای متغیر: بعضی از نیازهای انسان تو طول تاریخ ثابته (مثل نیاز به عدالت، محبت، خانواده) و اسلام برای اینا قوانین ثابت گذاشته. اما برای نیازهایی که ممکره تغییر کنن (مثل نوع پوشاک، سبک زندگی)، انعطاف پذیری بیشتری قائل شده.
  3. قواعد حاکمه (حق وتو): اسلام یه سری قواعد کلی مثل «قاعده لاضرر» (نباید به کسی ضرر زد) یا «لاحرج» (نباید کار سخت و طاقت فرسا باشه) داره که مثل یه حق وتو عمل می کنن. یعنی اگه یه قانونی تو یه شرایط خاص باعث ضرر یا مشقت زیاد بشه، این قواعد کلی، اون قانون رو محدود یا استثنا می کنن.
  4. نقش اجتهاد: تو فقه شیعه، اجتهاد وجود داره. یعنی مراجع تقلید و فقها با استفاده از منابع اصلی اسلام (قرآن، سنت، عقل و اجماع) و با در نظر گرفتن شرایط روز، احکام رو استنباط می کنن. همین پویا بودن اجتهاد، باعث میشه اسلام بتونه با نیازهای جدید زمانه خودش رو تطبیق بده.

نقد جمود و تقلید کورکورانه

استاد مطهری هشدار می ده که اسلام از دو آفت بزرگ ضربه می خوره: یکی جمود و تحجر (توقف و عدم پیشرفت) و دیگری جهالت (تقلید کورکورانه و بی بصیرت از غرب). ایشون میگه بعضیا فکر می کنن هرچی تو قدیم بوده، جزو دینه و نباید تغییر کنه؛ اینا دچار جمودن. بعضیای دیگه هم فکر می کنن هرچی از غرب میاد، نشونه پیشرفته و باید بی چون و چرا ازش تقلید کرد؛ اینا هم دچار جهالتن. هر دوی این ها باعث می شن جامعه به بیراهه بره و بین دین و علم تضادهای ساختگی ایجاد بشه.

استاد میگه ما باید با پیشرفت ها جلو بریم، اما با انحراف ها و فسادها مبارزه کنیم. نباید فکر کنیم هر تغییری تو جامعه، به معنی تکامله. آدمیزاد هم میل به کمال داره، هم میل به فساد و انحراف. کار ما اینه که با عقل و بصیرت، راه درست رو انتخاب کنیم و مثل برنارد شاو، نویسنده انگلیسی، که قوانین اسلام رو زنده و انطباق پذیر می دونست، به دین خودمون نگاه کنیم.

جمع بندی: چرا نظام حقوق زن در اسلام هنوز خواندنی است؟

این کتاب فقط یه خلاصه از حقوق نیست، یه نقشه راهه برای فهم جایگاه واقعی زن و مرد توی یه خانواده سالم و جامعه ای رو به رشد. استاد مطهری با این کتاب، نه تنها به شبهات رایج پاسخ میده، بلکه یه دید عمیق و منطقی به ما میده که چطور میشه هم مسلمان بود، هم مدرن، و هم یه زندگی سعادتمند داشت.

نکات کلیدی و ماندگاری اثر

همونطور که دیدیم، استاد مطهری تو این کتاب نشون میده که نظام حقوقی اسلام برای زن، یه نظام کاملاً حساب شده و حکیمانه است که با فطرت انسان و نیازهای جامعه هماهنگه. خانواده، از دید اسلام، سنگ بنای جامعه ست و هر قانونی که به استحکام این نهاد کمک کنه، به نفع سعادت انسان هاست.

چیزی که اثر استاد مطهری رو ماندگار کرده، رویکرد منحصر به فردشه. ایشون نه گرفتار تحجر و عقب ماندگی میشه و نه اسیر تقلید کورکورانه از غرب. بلکه با نگاهی عمیق به مبانی اسلامی و واقعیت های زمانه، راهی رو نشون میده که نهضت احیای حقوق زن، از سرچشمه های اصیل اسلامی سیراب بشه و نه از احساسات و هیجانات زودگذر. این کتاب به ما یادآوری می کنه که اسلام، خودش چقدر برای زن و حقوقش ارزش قائل بوده و خیلی از چیزایی که امروز به اسم آزادی زن مطرح میشه، اسلام قرن ها پیش بهش توجه کرده بود، منتها با چارچوب و فلسفه خاص خودش.

خوندن این کتاب، چه برای کسایی که دنبال پاسخ به شبهاتن، چه برای دانشجوها و پژوهشگرا، و چه برای هر کسی که می خواد یه درک عمیق تر و درست تر از جایگاه زن تو اسلام پیدا کنه، حسابی توصیه میشه. این خلاصه فقط یه پنجره کوچیک به دنیای بزرگ اندیشه های استاد مطهریه. اگه می خوای حسابی حالش رو ببری و به یه بصیرت عمیق برسی، حتماً کل کتاب نظام حقوق زن در اسلام رو مطالعه کن.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا