برترین های کسب و کارپزشکی

خونریزی در دوران بارداری چه دلایلی دارد؟

خون ریزی حین بارداری همیشه نگران کننده نیست . اما آیا خونریزی می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد؟ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ چه مقدار خونریزی در بارداری طبیعی است ؟ مقدار خونریزی در بارداری طبیعی ممکن است مختلف باشد، اما عمدتاً خونریزی کمتر از یک قاشق چایخوری در یک روز معمولاً به عنوان طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

خونریزی حین بارداری می تواند ترسناک باشد، با این حال همیشه نشانه ی اختلال نیست. خونریزی در سه ماهه ی اول (هفته های یک تا دوازدهم) ممکن است رخ دهد و بیشتر زنان که خونریزی حین بارداری را تجربه می کنند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند. با این حال، باید خونریزی واژینال را در طول بارداری جدی بگیرید. گاهی اوقات خونریزی حین بارداری نشان دهنده ی سقط جنین یا شرایطی است که نیاز به درمان سریع دارد. با درک علل شایع خونریزی واژینال در دوران حاملگی، در صورت وقوع می توانید اقدامات لازم را انجام دهید و بدانید که چه زمانی با دکتر زنان و زایمان و نازایی تماس بگیرید.

خونریزی واژینال چیست؟

خونریزی واژینال غیرطبیعی بین دوره‌های قاعدگی به نام‌های خونریزی بین قاعدگی، لکه بینی و متروراژی نیز شناخته می‌شود. هنگامی که خونریزی بین دوره‌های عادی قاعدگی رخ می‌دهد، بسیاری از علل احتمالی وجود دارد. در حالی که بعضی از علل ممکن است درمان شوند، برخی علل دیگر می‌توانند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشند. اگر متوجه لکه بینی یا خونریزی زیاد بین دوره‌ای شدید، برای انجام آزمایشات لازم، تشخیص، و گزینه‌های درمان به دکتر خود مراجعه کنید.

علل مشاهده خونریزی در دوران بارداری

مشاهده خونریزی در بارداری می تواند به دلایل کاملاً طبیعی و یا غیر طبیعی اتفاق بیفتد توجه به میزان خونریزی و زمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما در نهایت تشخیص علت خونریزی با انجام آزمایشات و معاینات تخصصی در این زمینه که توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود قابل تشخیص است. بد نیست بدانید که خونریزی در دوران بارداری یکی از مواردی که به شدت مادر باردار را نگران و مضطرب می نماید قبل از هر اتفاق این مورد را به خاطر بسپارید در صورت بروز هر گونه خونریزی به جای وارد کردن استرس و اضطراب به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و علت را جویا شوید .

خونریزی ناشی از لانه گزینی

همانطور که میدانید حدود دو هفته بعد از بارداری مقداری لکه بینی طبیعی می باشد چرا که این خونریزی ناشی از لانه گزینی جنین داخل رحم می باشد. خونریزی لانه گزینی که علت آن تهاجم نطفه به داخل عروق آندومتر است بسیار مختصر بوده و همانطور که بیان شد حدودا دو هفته بعد از حاملگی رخ می دهد. اما ممکن است که خونریزی مقداری بیشتر و یا نگران کننده باشند که در چنین موردی حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. البته خونریزی لانه گزینی به قدری کم می باشد که فرد آن را با لکه بینی پریود اشتباه می گیرد .خونریزی لانه گزینی معمولا مختصر بوده به طوری که فرد برای تشخیص باردار بودن  دچار تردید و اشتباه می شود.

خونریزی ناشی از سقط خود به خود یا سقط ناخواسته از عواملی که می‌تواند در دوران بارداری رخ دهد . طبق گفته ی بهترین جراح واژینوپلاستی در تهران خونریزی قبل از هفته 20 حاملگی دیده  خواهد شد و در حقیقت نشان دهنده سقط خود به خود جنین است . در واقع زمانی که قبل از هفته بیستم بارداری جنین از بین برود به آن سقط ناخواسته می گویند ،که در پی آن حاملگی خاتمه می یابد.  درصد حاملگی ها  به سقط ناخواسته ختم می شود و حدودا ۶۰ تا ۸۰ درصد این ها ناشی از کروموزوم های غیر طبیعی می باشد.

زمانی که قبل از هفته بیستم جنین دچار مرگ شود و محصولات حاملگی در رحم باقی بماند و آن سقط فراموش شده گفته می شود . در مواردی هم که حاملگی خاتمه یافته باشد اما مقداری از محصولات حاملگی در داخل رحم باقی بماند ناکامل و یا ناقص می گویند. در برخی از موارد که فرد دچار حاملگی نابجا شده باشد خونریزی مشاهده می‌گردد .حاملگی نابجا به حاملگی در خارج آندومتر اشاره دارد تقریباً یک درصد از کل حاملگی ها نابجا می باشد  اما این عارضه از گروهی به گروه دیگر تفاوت دارد و نسبت به شرایط بدنی زنان دارای تفاوت است .

راههای تشخیص علت خونریزی بارداری

با مراجعه به متخصص زنان و زایمان ارزیابی های اولیه شامل معاینه لگنی و قطعی کردن حاملگی توسط آزمایش حاملگی انجام می‌شود . در این خصوص می توانید به فلوشیپ اختلالات کف لگن مراجعه نمایید. ایشان با تعیین گروه خون و غربالگری آنتی بادی های نامنظم جهت ارزیابی وضعیت شما اقدامات لازم را انجام می دهد. در صورتی که از دست رفتن خون و میزان خونریزی شدید باشد، انجام آزمایش CBC لازم است . اما به طور کلی اگر خونریزی به دلیل سقط ایجاد شده باشد به وسیله سونوگرافی قابل تشخیص خواهد بود. چرا که سونوگرافی طبیعی می تواند ضربان قلب جنین را نشان دهد در صورتیکه ضربان قلب جنین شنیده شود خطر سقط خود به خود از بین میرود. تشخیص توسط متخصص زنان و زایمان با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی های مخصوص قابل تشخیص خواهد بود باید بدانید که در سقط کامل و حاملگی مولار خونریزی واژینال دیده خواهد شد اما میزان خونریزی بسیار زیاد و نگران کننده است.

لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری امری بسیار شایع و از انواع خونریزی در بارداری می باشند. یک پنجم زنان باردار درجاتی از لکه بینی یا خون ریزی را در سه ‌ماهه‌ اول بارداری ( برای مثال خونریزی در بارداری ماه دوم یا خونریزی در ماه اول بارداری ) تجربه می‌کنند. در پاسخ به این سوال که چه خونریزی در بارداری خطرناک است ؟ می توان گفت، لکه بینی در اوایل بارداری همیشه نشانه‌ وجود یک مشکل حاد در بارداری نیست اما گاهی می تواند نشانه عارضه ای جدی مانند بارداری خارج رحم یا سقط جنین باشد. لکه بینی به صورت خونریزی واژینال خفیف بوده و مایع خارج شده به رنگ قهوه‌ای یا صورتی و شبیه به لکه‌های پایان دوره‌ی قاعدگی می باشد. چنانچه خون مشاهده شده به رنگ قرمز روشن باشد، خونریزی در بارداری به حساب می آید.

درمان خونریزی در بارداری

درمان خونریزی در بارداری و نیز درمان لکه بینی در بارداری با توجه به علت خونریزی متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد پس از مشاهده لکه خون در بارداری، استراحت بهترین درمان می باشد. از دیگر روش های درمان خونریزی در بارداری، تجویز دارو توسط پزشک می باشد. همچنین گاهی اوقات پس از مشاهده لکه خون در بارداری نیاز به انجام معاینات دقیق تر، سونوگرافی و یا آزمایش خون برای درمان خون ریزی در بارداری و نیز یافتن علت لکه بینی در بارداری وجود دارد.  چه خونریزی در بارداری خطرناک است؟ در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در دوران بارداری و حتی لکه بینی بارداری، بدون توجه به زمان آن باید هرچه سریع تر با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. خود را برای پاسخ دادن به سؤالاتی در مورد در مورد رنگ، مقدار و زمان خونریزی به منظور کمک به تشخیص پزشک آماده کنید.

به احتمال زیاد پزشک با معاینه‌ دهانه‌ی رحم، میزان باز شدن آن را بررسی می‌کند. در صورت باز شدن دهانه‌ رحم قبل از هفته بیستم بارداری، احتمال سقط جنین وجود دارد. با بررسی از طریق سونوگرافی و اطمینان از وجود ضربان قلب جنین، شانس ادامه‌ی بارداری افزایش می‌یابد. بسته به علل خونریزی در بارداری در هر فرد، دارو درمانی و مراقبت‌هایی از جمله نداشتن نزدیکی و یا پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین توصیه می‌شود. حتی در برخی افراد نیاز به بستری در بیمارستان و استراحت مطلق وجود دارد. در صورت شدید بودن خونریزی و به خطر افتادن جان جنین یا مادر، ختم بارداری اعلام می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا